Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 177
Offentligt
824029_0001.png
824029_0002.png
824029_0003.png
824029_0004.png
824029_0005.png
824029_0006.png
824029_0007.png
824029_0008.png
824029_0009.png
824029_0010.png
824029_0011.png
824029_0012.png
824029_0013.png
824029_0014.png
824029_0015.png
824029_0016.png
Hvordan sikres en lige behandling afborgere og virksomheder i dendigitale forvaltningMogens Kühn PedersenInformatics@CBSProf.
Agenda
Det digitale samfundKontroloverskudTransformation af kontroloverskudTillidsbaseret serviceKonsekvenser for forvaltning ogmyndighedsudøvelse
2
Digitalt samfund• Borger og virksomheder registreres meden-entydig identifikation (CPR-CVR)• Registre opbygges med “profiler”modsvarende myndighedsopgaverne - allemed unik identifikation• Registertilsyn overvåger myndigheders brugaf sammenkøring.
3
Kontroloverskud• Det digitale samfund• Nye love og EU direktiver.• Registerudvidelser frem for erstatning af registre -omkostningseffektivitetgennem gradvis udbygning.Offentlighedens sagsbehandling(skandaler)medfører krav om mere kontrol.• Trusler: Kriser, terror, katastrofer, etc.
• Flere registre for flere incidenser– Borgere, virksomheder, incidenser “samkøres”
• Kontroloverskud - en utilsigtet effekt
4
Hvad er kontroloverskud?... dannelse af “profiler” af borgere ogvirksomheder ved opsamling af ikke-relaterede men relaterbare data hosforskellige myndigheder.– “Myndighederne øger via digitaliseringen den samledekontrol uden at vurdere, hvorledes dette opsamledekontroloverskud (forståetsom utilsigtede, redundante elleroverskydende kontroller i forhold til det hidtidigeinformationssikkerhedsniveau)kan nyttiggøres afmyndigheden og/eller virksomheden i form afadministrative eller forvaltningsmæssige lettelser.” M.Kühn Pedersen og Jens Kr. Elkjær, R&R 8-20085
Forvaltning med digitalt kontroloverskud• Forvaltning og myndighedsudøvelse iftdigitale profiler– data giver myndighederindseendemed borgereog virksomheder udover kontrolkrav– datafjerner eller indskrænkerborgere ogvirksomheders forhandlings- ogpåvirkningsmuligheder overfor myndigheder
• Asymmetrisk myndighedsrelation overforborgere og virksomheder styrkes!6
Transformation af kontroloverskud• Kontroloverskudanvendesved:– at nyttiggøre samme data i flere administrativesammenhænge i “profiler” (reducererindberetningskrav).– at servicere borgere bedre - tilbyde one-stopløsninger (baseret påprofiler).– at øge transparens for borgeren (adgang tilprofiler,fx. sundhedsdata og skattemappen).
• Kontroloverskudtransformerestil digitalforvaltning i “profiler”.
7
Det digitale livsforløb• Digitale “profiler” livscyklusdigital leve-tidfor “profiler” af borgere,organisationer eller virksomheder?henfalds-tid(værditab - relevans, nøjagtighed,fuldstændighed, rettidighed, rettigheder/autorisation) af digitale “profiler”?genfødsels-tid(værdiøgningen - opdateringer,reautorisation) af digitale profiler?
• Forvaltning af digital profilers livscyklus?8
Udfordring til digital forvaltningNytænke forvaltningen af digitaliseringenfrakontroloverskudtiltillidsbaseret service
9
Tillidsopbygning• Det civile retssamfund: Lighed for loven!• Objektivitet i forvaltningen– adgang til grundlag for myndighedsudøvelse– forudsigelighed i afgørelser– åben adgang til kommunikation medmyndigheden– historie og forløb af transaktioner mellemborgere/virksomhed og myndighed kvalificerer“dialogen”– kvalificeret vejledning fra myndighed
10
Differentiering• Kvalificeret tillid for myndighed:– at myndigheden kan differentieresagsbehandlingen digitalt– at myndigheden kan danne profiler af denenkelte borger og virksomhed
• Kvalificeret tillid for borger/virksomhed:– at borgeren kan tilvælge service (-niveau)– at borgeren kan indhente forhåndstilsagn– at borgeren kan “udfordre afgørelser11
Differentiering gennem digitaliseringBorger
Myndighed
12
Eksempel: Indberetning af selvangivelseBorger
Myndighed
Arbejdsgiver
13
TillidsmodelAntalkontrollag
Mange
Umodentbureaukrati

Ufunderet

mistillid

Modentbureaukrati

Funderet

mistillid

Anarki

Ufunderet

Egenkontrol

Funderet

Lav
Høj
Detaljerings-grad
14
VidenstrekantenBorgerLøsningsmodenhedKvalificeret tillid i relationenDigital serviceringLøsningsvalgDigital interaktionDigitale profilerDigital bundMyndighedskravMyndighedTredje part
15
Nye servicemuligheder• Lighed for loven er grundsætningen.• Lighed i digital forvaltning kræverforskelsbehandling.• Forskelsbehandling kræver objektivitet isagsbehandlingen.• Transparens er forudsætning for en øgetforskelsbehandling.• Forskelsbehandling giver bedre service.
16