Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 170
Offentligt
819670_0001.png
819670_0002.png
819670_0003.png
819670_0004.png
819670_0005.png
819670_0006.png
NotatKoncerncentretJura og SamfundsøkonomiMoms og Afgifter26. marts 2010J.nr. 10-017686
Supplerende grundnotat om forslag til Rådets forord-ning om foranstaltninger til gennemførelse af direktiv2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem(omarbejdning), KOM(2009)672ResuméKommissionen foreslår på baggrund af Direktiv 2006/112/EF om det fælles mer-værdiafgiftssystem, artikel 397, at der af hensyn til erhvervslivets retssikkerhedfastsættes bindende gennemførelsesbestemmelser om anvendelsen af de nye reg-ler for momsmæssigt beskatningssted for ydelser i Direktiv 2008/8/EF. Forslagetbygger på retningslinjer vedtaget med enstemmighed eller næsten enstemmigt afEU’s momsudvalg efter artikel 398 i Direktiv 2006/112/EF. Samtidig foreslås enrække andre retningslinjer vedtaget siden 2005 omformet til bindende gennemfø-relsesbestemmelser. De nye gennemførelsesbestemmelser og de eksisterende iforordning 1777/2005 foreslås samlet i en ny samlet forordning.I nærværende notat er modtagne høringssvar indarbejdet.1. BaggrundEuropa-Kommissionen har ved KOM(2009)672 af 17. december 2009 fremsatforslag til Rådets forordning om foranstaltninger til gennemførelse af direktiv2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem (omarbejdning).Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets direktiv 2006/112/EF (herefter be-nævnt Momssystemdirektivet) artikel 397, hvorefter Rådet med enstemmighedpå forslag af Kommissionen træffer de foranstaltninger, der er nødvendige tilgennemførelsen af direktivet.2. Forslagets formål og indhold

Formål

Side 1 / 6
Formålet med forslaget er at sikre en gnidningsløs og koordineret overgang til denye regler om det momsmæssige beskatningssted for ydelser, som trådte i kraftden 1. januar 2010 – for visse bestemmelser dog først senere – som følge af Di-rektiv 2008/8/EF, der var en del af den såkaldte momspakke.Det i henhold til Momssystemdirektivets artikel 398 nedsatte rådgivende udvalgbenævnt ”Momsudvalget” har i den forbindelse vedtaget en række vejledenderetningslinjer vedrørende forståelsen af de nye regler med enstemmighed ellernæsten enstemmigt. Kommissionen ønsker for at opnå retssikkerhed og en ensar-tet retsanvendelse af de nye direktivbestemmelser, at de vejledende retningslinjeromformes til bindende gennemførelsesbestemmelser.Derudover ønsker Kommissionen, at en række vejledende retningslinjer vedtagetsiden 2005 bliver omformet til bindende gennemførelsesbestemmelser. Samtidigønsker Kommissionen, at de nuværende gennemførelsesbestemmelser i forord-ning 1777/2005 omarbejdes som følge af omarbejdningen af 6. momsdirektiv tilMomssystemdirektivet.

Indhold

Forslaget indeholder dels artiklerne fra forordning 1777/2005 i en omarbejdet,men indholdsmæssigt uforandret, udgave, dels 3 kategorier af nye bestemmelser:1. Bestemmelser, der omformer gamle retningslinjer til bindende gennemfø-relsesbestemmelser. Der er tale om retningslinjer, som blev udeladt vedudarbejdelsen af forordning 1777/2005, men som Kommissionen ogmedlemsstaterne nu efter fornyet overvejelse ønsker indarbejdet i forord-ningen.2. En række retningslinjer vedtaget med enstemmighed af Momsudvalget iperioden 2005-2009.3. De retningslinjer om anvendelsen af de nye regler om beskatningssted ogbetalingspligt, som Momsudvalget har vedtaget i løbet af 2009 med en-stemmighed eller næsten enstemmigt.Kommissionen foreslår, at en række bestemmelser skal have virkning alleredefra den 1. januar 2010. De bestemmelser, som efter forslaget skal have tilbage-virkende kraft, er de bestemmelser, som indeholder fortolkninger af (”gennemfø-rer”) de af Momssystemdirektivets bestemmelser, der allerede var trådt i kraft førden 1. januar 2010, eller som trådte i kraft den 1. januar 2010. Dvs. først ogfremmest ændringerne i beskatningsstedsreglerne som følge af Direktiv2008/8/EF.Bortset fra indledende og afsluttende bestemmelser er forslagets 68 artikler deltop i følgende kapitler:Kapitel II om anvendelsesområdet for EU’s momsregler.Kapitel III om afgiftspligtige personer.Kapitel IV om afgiftspligtige transaktioner.
Side 2 / 6
Kapitel V om leveringsstedet (det momsmæssige beskatningssted), som indehol-der den overvejende del af de nye bestemmelser.Kapitel VI om afgiftspligtigt beløb (momsgrundlag).Kapitel VII om satser.Kapitel VIII om momsfritagelser.Kapitel IX om fradrag.Kapitel X om betalingspligt.Kapitel XI om momssærordningerne.3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal efter Traktaten om den Europæiske Unions Funktions-måde, artikel 113, høres. Der forelægger endnu ikke en udtalelse fra parlamentet.4. NærhedsprincippetKommissionen har vurderet, at kun en indsats på EU-plan kan sikre lige behand-ling af erhvervslivet og borgere i EU. Forslaget vurderes derfor at være i over-ensstemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen er enig i dette.Formålet med forslaget er at sikre, at en række bestemmelser i Momssystemdi-rektivet, først og fremmes dem, som er ændret ved Direktiv 2008/8/EF, anvendesens i alle EU-lande med henblik på at undgå dobbeltbeskatning eller ”ingen be-skatning”. En sådan ensartet anvendelse af direktivbestemmelserne kan i sagensnatur alene sikres ved supplerende lovgivning på EU-plan.5. Gældende dansk retLov om merværdiafgift (momsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. okto-ber 2005, som ændret senest ved lov nr. 1134 af 4. december 2009.6. KonsekvenserEn vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke få lovgivningsmæssige konse-kvenser, idet der i forbindelse med forslaget er tale om en forordning.Forslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkono-miske konsekvenser. Forslaget indeholder ikke fortolkninger af Momssystemdi-rektivet, som væsentligt adskiller sig fra den hidtidige danske fortolkning af hid-tidige direktivbestemmelser eller fra forarbejderne til lov nr. 1134 af 4. december2009.Forslagets vedtagelse vil medvirke til ensartet anvendelse af momsreglerne i EUog vil derfor ikke alene medvirke til større retssikkerhed, men også til mindreadministrative byrder for erhvervslivet. Det vurderes dog ikke at være muligt atkvantificere størrelsen af denne lettelse.7. Høring
Side 3 / 6
Dansk Erhverv, Dansk Told & Skatteforbund, Foreningen Registrerede Reviso-rer FRR, HORESTA samt Skatterevisorforeningen har udtalt, at de ikke har be-mærkninger til forslaget.Resumé af de indholdsmæssige kommentarer i modtagne høringssvar.

Organisation

Advokatrådet og Danske Advokater

Høringssvar

Begge organisationer foreslår, at detikke alene fastslås i forordningens ar-tikel 31, at tv-spredningsrettigheder tilfodboldkampe er omfattet af hoved-reglen for ydelsers beskatningsstedved levering til afgiftspligtige, men atdet kommer generelt til at fremgå, attv-spredningsrettigheder til sports-,kultur- og andre arrangementer er om-fattet af hovedreglen.DI finder det positivt, at forordningenomarbejdes, således at der tages hen-syn til de seneste direktivændringer.DI finder det endvidere positivt, at dermed forordningen sker en udfyldningaf nogle af de uklarheder, som moms-pakken gav anledning til. Forslaget hardog givet DI anledning til dels en ræk-ke overordnede bemærkninger og delskonkrete bemærkninger til de enkelteartikler.Bl.a. ønskes en definition på ydelser iforbindelse med fast ejendom, ydelseri forbindelse med adgang til arrange-menter, samt begrebet medvirken.Det bør præciseres, at god tro ikkealene fritager en leverandør fra straf-sanktion, men også fra betalingspligt, ide tilfælde, hvor leverandøren på bag-grund af kundens oplysninger har lagtgrund, at beskatningsstedet var i kun-dens land.Efter forslagets artikel 35 henføresbeskatningsstedet for langt den over-vejende del af formidling i fremmednavn vedrørende fast ejendom til kun-dens land, når kunden er en virksom-hed. FSR finder ikke, at dette er i
Dansk Industri (DI)
Foreningen af Statsautoriserede Revi-sorer (FSR)
Side 4 / 6
overensstemmelse med EF-domstolenspraksis eller hidtidig dansk praksis.
8. Generelle forventninger til andre medlemslandes holdningerDet forventes, at medlemslandene generelt vil stille sig positivt til forslaget.En række retningslinjer om momspakken er ikke vedtaget enstemmigt, men ale-ne ”næsten enstemmigt”. Dvs. at nogle få lande ikke har kunnet tilslutte sig disseretningslinjer.De artikler, som bygger på disse retningslinjer, vil derfor kunne blive genstandfor en indholdsmæssig drøftelse medlemslandene imellem. Dertil kommer, atforordningen kun kan vedtages med enstemmighed. Disse forhold vil måskekunne give sig udslag i, at enkelte af de forslåede artikler ikke medtages i for-ordningen, eller i mindre ændringer i forhold til Kommissionens forslag.Af hensyn til erhvervslivet og en ensartet regelfortolkning i medlemslandene, erdet dog forventningen, at medlemslandene vil søge at opnå en enighed om ud-formningen af bestemmelserne i forordningen, der i det væsentligste svarer tilindholdet af retningslinjerne og Kommissionens forslag.Det må forventes, at nogle lande vil arbejde for, at de nye bestemmelser i forsla-get alene skal have virkning fra en dato efter forslagets vedtagelse, idet disselande ikke ønsker, at deres hidtidige administrative praksis og fortolkninger afdirektivbestemmelserne skal ændres med tilbagevirkende kraft, men alene frem-adrettet.9. Regeringens foreløbige generelle holdning.Regeringen byder forslaget velkomment, da borgernes og virksomhedernes rets-sikkerhed styrkes, og de administrative byrder mindskes, hvis der sikres en højgrad af ensartethed af regelanvendelsen i de forskellige EU-lande.Ved en vedtagelse af forslaget i uændret form ser regeringen ikke umiddelbartnoget behov for en ændret dansk regelfortolkning af Momssystemdirektivetsbestemmelser. Evt. ændringer i forslaget som følge af drøftelser i Rådet vurdereshøjest at kunne betyde mindre, fremadrettede ændringer af dansk momspraksis.På baggrund af de modtagne høringssvar vil regeringen dog foretage en ny vur-dering af, om regeringen kan støtte udformningen af forslagets artikel 35 omformidlingsydelser i forbindelse med fast ejendom.10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Side 5 / 6
Det oprindelige grundnotat blev fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 8.februar 2010.
Side 6 / 6