Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 145
Offentligt
806619_0001.png
806619_0002.png
806619_0003.png
806619_0004.png
806619_0005.png
806619_0006.png
806619_0007.png
806619_0008.png
806619_0009.png
806619_0010.png
2. marts 2010
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 16. marts 2010
Dagsorden 1. udgave
1.
(FF) Alternative investeringsenhederPolitisk drøftelseKOM(2009) 207Skat - MomsfakturaPolitisk drøftelseKOM(2009)427Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten – Opfølgning på rådsafgø-relse om pålæg til GrækenlandUdveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikkeForberedelse af Det Europæiske Råd den 25. og 26. marts 2010a)EU2020RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikkeb)Exit-strategierRådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikkeKlimafinansieringRådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke
2.
3.
4.
c)
5.
Rådets prioriteter for EU's budget for 2011RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikkeEventuelt
6.
2
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, somskønnes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde:
2.
Skat - MomsfakturaPolitisk drøftelseKOM(2009) 207
3
Dagsordenspunkt 2:Resumé
Momsfaktura
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af momssystemdirektivets regler for momsfaktu-ra, som indebærer en forenkling og harmonisering af reglerne. På ECOFIN-mødet den 16.marts forventes en drøftelse af formandskabets seneste kompromisforslag.KOM(2009) 21Baggrund
Kommissionen har fremlagt en rapport om den teknologiske udvikling indenfor elektronisk fakturering (e-fakturering). Det fremgår af rapporten, at de gæl-dende IT-teknologiske krav ved udstedelse og modtagelse af e-fakturaer harbegrænset erhvervslivets anvendelse af omkostningsbesparende e-fakturaer.Samtidig indebærer flere af de gældende regler for momsfakturaer administrativebyrder for erhvervslivet i EU. Det har betydet, at medlemslandene har indførtnationale særregler om fakturaer, hvilket skaber usikkerhed for virksomhederneom hvilke regler, der finder anvendelse.EU-landene har et mål om at lempe de administrative byrder for erhvervslivet iEU som led i, at de administrative byrder af EU-regler generelt skal reduceresmed 25 pct. inden udgangen af 2012. Kommissionen har ved fremsættelsen afsit oprindelige momsfakturaforslag vurderet, at forslaget om at ophæve de tek-nologiske særkrav til e-fakturaer potentielt vil kunne reducere de administrativebyrder for erhvervslivet i EU med 18 mia. euro (ca. 135 mia. kr.). Momsfaktura-forslaget udgør dermed et af de væsentligste forslag i Kommissionens samledekatalog for reduktion af de administrative byrder for erhvervslivet i EU, hvorKommissionen har opgjort erhvervslivets samlede byrdelettelsespotentiale i EUtil 123,8 mia. euro.Indhold
Formålet med Kommissionens direktivforslag er at modernisere, harmonisereog forenkle kravene til virksomhederne for udstedelse, modtagelse, indhold,opbevaring m.v. af fakturaer.Kommissionens forslag indeholder ændringer af momssystemdirektivet medhensyn til regler for:1.2.3.4.5.Tidspunkter for fakturering, momsbetaling og momsfradrag,lovvalgsregler for udstedelse og opbevaring af fakturaer, dvs. regler, derfastsætter hvilket medlemslands regler, der skal finde anvendelse ved fak-turaer ved grænseoverskridende handel,ret og pligt til at udstede faktura,indholds- og oplysningskrav til fakturaer,definition af e-faktura samt udstedelse, modtagelse og opbevaring af fak-turaer.
I forhold til lempelserne af de administrative byrder er det især moderniseringenog forenklingen af e-faktura, der har et stort potentiale.
4
På baggrund af det spanske formandskabs seneste kompromisforslag af 17. fe-bruar 2010 udestår følgende:Ad 1) Tidspunkter for momsbetaling og –fradrag i sammenhæng med faktureringEfter de gældende EU-regler kan medlemslandene fastsætte nationale regler omtidspunkter for fakturering og momsbetaling ved løbende leverancer af varer ogydelser. Dog er der fra 1. januar 2010 indført en fælles EU-regel om årlig faktu-rering og momsbetaling ved løbende grænseoverskridende leverancer af ydelser.Kommissionen og formandskabet har foreslået en fælles EU-regel om månedligfakturering og momsbetaling ved løbende grænseoverskridende vareleverancer.Ad 2) Lovvalgsregler for udstedelse og opbevaring af fakturaerI dag er der ikke fastsat EU-regler for lovvalg for fakturaer ved grænseoverskri-dende transaktioner, hvilket medfører eller potentielt kan medføre juridiskespørgsmål og konflikter mellem f.eks. skattemyndighederne i ét medlemsland ogvirksomhederne i et andet medlemsland om fortolkningen af de ellers fællesEU-regler for udstedelse og opbevaring af fakturaer ved grænseoverskridendeleverancer.Kommissionen har foreslået, at reglerne i medlemslandet, hvor den momspligti-ge virksomhed er registreret, skal anvendes ved udstedelse af fakturaer. Reglernei medlemslandet, hvor den momspligtige virksomhed er etableret, har fast for-retningssted, har permanent adresse, eller har sædvanligt ophold, foreslås an-vendt ved opbevaring af fakturaer.I det foreliggende kompromisforslag indgår som hovedregel, at reglerne i detmedlemsland, hvor leverancen finder sted, skal anvendes ved udstedelse af fak-turaer. Endvidere foreslås en række undtagelsesregler, hvorefter det er reglerne imedlemslandet, hvor leverandøren er etableret, der skal finde anvendelse mhp.at reducere antallet af situationer, hvor sælgere fra et EU-land eller et tredjelandskal sætte sig ind i op til 27 EU-landes fakturaregler. Reglerne i medlemslandet,hvor den fakturerede leverance finder sted, foreslås som hovedregel anvendtved opbevaring af kopier af udstedte fakturaer.Ad 3) Ret og pligt til at udstede fakturaEfter de gældende regler er alle grænseoverskridende leverancer af momsfritag-ne ydelser undtaget fra pligten til at udstede faktura.Kommissionen har foreslået, at der indføres generel pligt til at udstede fakturafor grænseoverskridende leverancer af momsfritagne ydelser af hensyn til, at derer et forskelligt omfang af momsfritagelser i medlemslandene, og at der børvære fælles regler for fakturering af varer og ydelser, uanset om den konkreteleverance er momsfritaget.I det foreliggende kompromisforslag foreslås pligt til at udstede faktura forgrænseoverskridende leverancer af momsfritagne ydelser, undtagen for forsik-
5
ringsydelser og finansielle ydelser, idet omfanget at grænseoverskridende leve-rancer har et særligt stort omfang på dette område.Ad 4) Indholds- og oplysningskrav til fakturaerDer er fastsat fælles EU-regler om fuldstændig faktura, der skal indeholde enrække oplysninger af hensyn til opkrævningen af momsen. Det enkelte med-lemsland kan få tilladelse til at indføre særlige nationale forenklinger.Kommissionen har foreslået fælles EU-regler om fuldstændig faktura med yder-ligere oplysningskrav og fælles EU-regler om forenklet faktura, der kan anven-des ved mindre leverancer, og som har færre oplysningskrav end fuldstændigfaktura.Det foreliggende kompromisforslag svarer stort set til Kommissionens oprinde-lige forslag, idet kompromisforslaget dog rummer formuleringer, der synes atindebære, at de enkelte medlemslande skal have mulighed for at kunne stillekrav til indhold og oplysning i forenklet faktura, der reelt svarer til kravene tilfuldstændig faktura.Ad 5) Definition af e-faktura samt udstedelse, modtagelse og opbevaring af fakturaerI de fælles EU-regler indgår en overordnet definition af elektronisk datatrans-mission. Der er ikke fastsat krav til oprindelsesægthed, indholdsintegritet oglæsbarhed ved udstedelse og modtagelse af papirfakturaer – hverken ved inden-landske eller grænseoverskridende leverancer. Oprindelsesægthed, indholdsinte-gritet og læsbarhed for e-fakturaer skal garanteres ved elektronisk signatur ellerEDI (Elektronisk Data Information), der er et særligt lukket system for dataud-veksling. Medlemslandene kan lempe kravene for e-fakturaer ved indenlandskeleverancer.Kommissionen har ikke foreslået en ændret definition af elektronisk datatrans-mission, men en ophævelse af de teknologiske særkrav for brug af e-fakturaer.En fjernelse af de teknologiske krav til e-fakturaer skønnes potentielt at kunnelette de administrative byrder for erhvervslivet i EU med 18 mia. euro årligt.I det foreliggende kompromisforslag foreslås e-faktura defineret som en faktura,der opfylder EU’s krav mht. indhold, bliver indkodet i et elektronisk format ogopbevares på elektronisk media. Endvidere foreslås en ligestilling, dels mellempapir- og e-fakturaer, dels mellem fakturaer ved indenlandske og grænseover-skridende leverancer. Herefter skal fakturaudsteder og -modtager garantere op-rindelsesægthed, indholdsintegritet og læsbarhed via indbydes aftalte metoder,fx anvendelse af e-signatur, EDI eller fornødne virksomhedskontroller.Det foreliggende kompromisforslag søger at sammenfatte medlemslandenesforskellige synspunkter på vægtning af skattekontrol i forhold til lempelse afvirksomhedernes administrative byrder. På den baggrund vil det foreliggendekompromisforslag i vedtaget form formentlig medføre knap så store lempelseraf de administrative byrder for erhvervslivet i EU – herunder relativt for danskerhvervsliv – i forhold til de lempelser, som Kommissionens oprindelige forslaghar lagt op til.
6
Det vurderes dog, at det foreliggende kompromisforslag sammenfattende vilopfylde danske interesser med hensyn til, at der bliver indført fælles EU-regler,der overvejende lemper krav til virksomhedernes oplysninger og administrationved momsopkrævningen i forbindelse med udstedelse, modtagelse og opbeva-ring af fakturaer. De fælles EU-regler ventes desuden at modvirke, at de enkeltemedlemslande via national praksis og fortolkning kan stille yderligere krav i for-hold til de fælles EU-regler.På ECOFIN den 16. marts 2010 ventes en drøftelse af forslaget.Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 93 (nu artikel 113 iEUF-Traktaten).Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget er omfattet af EU’s eksklusive kompetence,når det gælder de harmoniserede regler for det fælles momssystem. Regeringener enig heri, og derfor anses forslaget for at være i overensstemmelse med nær-hedsprincippet.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
De gældende regler om momsfaktura er omfattet af lov om merværdiafgift(momsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober 2005, samt bekendt-gørelse nr. 663 af 16. juni 2006 om merværdiafgiftsloven (momsloven). Vedændringsbekendtgørelse nr. 1497 af 15. december 2009 er benyttet hjemmel idirektivet til fra 1. januar 2010 at afskaffe de teknologiske krav til e-fakturaerved indenlandske leverancer.En vedtagelse af Kommissionens forslag, inklusiv ændringerne fra formandska-bets kompromisforslag, vil kræve ændringer af momsloven og af momsbe-kendtgørelsen.Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen har ikke foretaget et skøn over virkningen for de administrativebyrder af fakturaforslaget under ét. Den skønner, at en gennemførelse af del-elementet vedrørende ophævelse af de teknologiske særkrav til elektroniske fak-turaer potentielt vil kunne lempe de administrative byrder for erhvervslivet i EUmed i størrelsesordenen 18 mia. euro årligt.Det foreliggende kompromisforslag søger at sammenfatte medlemslandenesforskellige synspunkter på vægtning af skattekontrol i forhold til lempelse afvirksomhedernes administrative byrder. På den baggrund vil det foreliggendekompromisforslag i vedtaget form formentlig medføre knap så store lempelser
7
af de administrative byrder for erhvervslivet i EU – herunder relativt for danskerhvervsliv – i forhold til de lempelser, som Kommissionens oprindelige forslaghar lagt op til.Det foreliggende kompromisforslag vurderes sammenfattende at opfylde danskeinteresser med hensyn til, at der bliver indført fælles EU-regler, der overvejendelemper krav til virksomhedernes oplysninger og administration ved momsop-krævningen i forbindelse med udstedelse, modtagelse og opbevaring af faktura-er. De fælles EU-regler ventes desuden at modvirke, at de enkelte medlemslandevia national praksis og fortolkning kan stille yderligere krav i forhold til de fællesEU-regler.Høring
Kommissionens forslag har været sendt i høring hos følgende danske organisa-tioner m.v., der har udtalt sig:Advokatsamfundet, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Landbrug og Fødevarer,Dansk Told- og Skatteforbund, Finansrådet, Foreningen af Danske Revisorer,Foreningen af Registrerede Revisorer, Landbrugsraadet og Sund & Bælt Hol-ding A/S. Herunder har Advokatsamfundet samt Sund & Bælt Holding A/Sudtalt, at de ikke har bemærkninger til forslaget.Resumé af kommentarerne afgivet af Dansk Industri, Landbrug og Fødevarersamt Dansk Told- og Skatteforbund og som angår elementer i Kommissionensoprindelige forslag, der – evt. omskrevet og redigeret – fortsat indgår i det sene-ste kompromisforslag:
8
OrganisationDansk Industri
HøringssvarForlaget må anses at medføre en så væsentlig reduktion ivirksomhedernes administrative byrder, at forslaget alenepå den baggrund bør fremmes.Kritisk over for forslag til periodiseringsregler, der kananses at gribe ind i den private aftalefrihed for leverance-perioder og betalingsfrister.Forslaget, hvorefter medlemslandene ikke må stille yderli-gere nationale krav til udstedelse og opbevaring af faktu-raer, bør fastholdes.Finder ikke, at forslaget i tilstrækkelig grad sikrer, at enfaktura, udstedt i dét EU-land, hvor leverandøren ermomsregistreret, er gyldig i hele EU.Antager, at forslaget til oplysningskrav om kundensmomsregistreringsnr., skal gælde salg til momspligtigepersoner, idet kravet ikke kan opfyldes ved salg til ikke-momsregistrerede.Anmoder om at få præciseret, om forslaget til oplysnings-krav om momsens forfaldstidspunkt afviger fra gældenderet, herunder om det flytter forfaldstidspunktet.Ophævelse af de teknologiske krav til e-fakturering erafgørende for at opnå forslagets formål med udbredelse afe-fakturering og administrative lempelser.
Landbrug og Fødevarer
Uhensigtsmæssigt, hvis sælger i ét EU-land skal angiveoplysninger på faktura om momsens forfaldstidspunkt i enEU-handel ifølge momslovgivningen i et andet EU-land.
Dansk Told- og Skatteforbund
Oplysning om købers momsnr. på faktura ved indenlandskhandel vil forbedre kontrol, men vil øge virksomhedernesadministrative byrder.Fjernelse af oplysningskrav om leveringsdato på fakturavil afskære SKAT fra kontrol af korrekt periodisering.
Forslaget m.v. har endvidere været sendt i ekstern høring hos følgende danskeorganisationer m.v., der ikke har udtalt sig:Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Arki-tekters Landsforbund, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, DanskTransport og Logistik, Den Almindelige Danske Lægeforening, Foreningen afRådgivende Ingeniører, Foreningen af Speciallæger, Foreningen af Statsautorise-rede Revisorer, Forsikring & Pension, Hotel-, restaurant-, catering- og turister-hvervets hovedorganisation (HORESTA), Håndværksrådet, IT-Branchen,Kommunernes Landsforening, LO - Landsorganisationen, Praktiserende LægersOrganisation, Skatterevisorforeningen, Tandlægeforeningen samt TekniskLandsforbund.
9
Supplerende udtalelser fra erhvervsorganisationerUnder hensyn til udviklingen i forhandlingerne om de foreslåede regler for e-fakturaer, er der blevet indhentet supplerende udtalelser fra en række danskeerhvervsorganisationer.Hovedindtrykket er, at flertallet af danske erhvervsorganisationer foretrækkerKommissionens oprindelige forslag, hvorefter de teknologiske krav til e-fakturaer skulle ophæves. Derimod vurderes formandskabets kompromisforslagat indebære en stramning – ikke alene i forhold til Kommissionens oprindeligeforslag – men også i forhold til de gældende regler.Visse danske erhvervsorganisationer har dog også bemærket, at regler og myn-dighedskrav om anvendelsen af e-fakturaer kan medvirke til, at der bliver udvik-let den fornødne IT-software til at håndtere e-fakturaer, herunder system-til-system-løsninger.Samlet set lægger danske erhvervsorganisationer vægt på, at der indføres fællesEU-regler for udstedelse og modtagelse af fakturaer, der ikke giver medlemslan-dene adgang til at indføre skærpede nationale krav, og at de nye regler medføreren lempelse i de administrative byrder i forhold til de gældende regler.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Nærhedsno-tat er fremsendt den 9. marts 2009. Grundnotat er fremsendt den 31. marts2009.Holdning
Dansk holdningRegeringen støtter overordnet forslaget, som indebærer en harmonisering ogforenkling af reglerne vedr. momsfaktura.Regeringen arbejder for at forslaget om månedlig periodisering for faktureringog momsbetaling ved løbende grænseoverskridende vareleverancer ikke gen-nemføres.Regeringen arbejder desuden for ligebehandling af momsfritagne leverancer ogmener, at alle momsfritagne ydelser bør være undtaget fra pligten til at udstedemomsfaktura, hvilket er retsstillingen efter de gældende regler.Regeringen arbejder endvidere for, at de enkelte medlemslande ikke skal kunnestille krav til indhold og oplysning i forenklet faktura, der reelt svarer til kravenetil fuldstændig faktura, idet det begrænser lettelsen af de administrative byrder.Ift. liberalisering af de teknologiske krav til e-fakturaer arbejder regeringen for,at det af hensyn til administrative byrder alene bør pålægges den momspligtigevirksomhed (fakturamodtager) at sikre oprindelsesægthed, indholdsintegritet oglæsbarhed for papir- og e-fakturaer, frem for at både udsteder og modtager af enfaktura hver for sig skal kunne garantere opfyldelsen af de nævnte krav.
10
Andre landes holdningerEt stort flertal af medlemslandene støtter overordnet forslaget.