Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 142
Offentligt
805487_0001.png
805487_0002.png
805487_0003.png
805487_0004.png
805487_0005.png
805487_0006.png
805487_0007.png
805487_0008.png
805487_0009.png
805487_0010.png
805487_0011.png
805487_0012.png
805487_0013.png
805487_0014.png
805487_0015.png
805487_0016.png
805487_0017.png
Skatteministeriet
J. nr. 2009-311-0037

Forslag

tilLov om ændring af børnefamilieydelsesloven(Ungeydelse for 15-17 årige)

§1

I lov om en børnefamilieydelse (børnefamilieydelsesloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 972 af22. september 2006, som ændret ved lov nr. 318 af 30. april 2008, § 102 i lov nr. 1336 af 19.december 2008 og senest ved § 2 i lov nr. 1411 af 27. december 2008, foretages følgendeændringer:

1.

Lovenstitelaffattes således:

”Lov om en børne- og ungeydelse (børne- og ungeydelsesloven)”.

2.

Kapiteloverskriften påkapitel 1affattes således: ”Børne- og ungeydelsen”.

3.

§ 1affattes således:”§

1.

For børn under 15 år udbetales en skattefri børneydelse. Børneydelsen udgør 17.212 kr.årligt (2011-niveau) for børn indtil det fyldte 3. år, 13.628 kr. årligt (2011-niveau) for børn fraog med det fyldte 3. år og indtil det fyldte 7. år og 10.720 kr. årligt (2011-niveau) for børn fraog med det fyldte 7. år og indtil det fyldte 15. år.Stk. 2.For unge mellem 15 og 17 år udbetales en skattefri ungeydelse. Ungeydelsen udgør10.720 kr. årligt (2011-niveau) for unge fra og med det fyldte 15. år og indtil det fyldte 18. år.Stk. 3.De i stk. 1 og 2 nævnte beløb reguleres årligt efter udviklingen i det af DanmarksStatistik offentliggjorte forbrugerprisindeks i forhold til indekset for 2009. Reguleringenforetages på grundlag af forbrugerprisindeksets årsgennemsnit i året 2 år forud for detkalenderår, i hvilket ydelsen udbetales. Beløbene forhøjes eller nedsættes med samme procentsom den, hvormed forbrugerprisindekset er ændret i forhold til niveauet i 2009. Denprocentvise ændring beregnes med én decimal. De beløb, der fremkommer efterprocentreguleringen, afrundes til nærmeste kronebeløb, der kan deles med tolv. Reguleringensker første gang for kalenderåret 2012.”

4.

Kapiteloverskriften påkapitel 2affattes således: ”Betingelser for retten til børne- ogungeydelsen”.

5.

I§ 2, stk. 1, § 4, stk. 4, 2. pkt., § 4, stk. 6, §§ 7, 9 og 11, stk. 1,ændres”børnefamilieydelsen” til: ”børne- og ungeydelsen”.
-2-

6.

I§ 2, stk. 1, nr. 4,ændres ”midler, og” til: ”midler,”.

7.

I§ 2, stk. 1, nr. 5,ændres ”§ 57 a, stk. 6.” til: ”§ 57 a, stk. 6, og”.

8.

I§ 2, stk. 1,indsættes somnr. 6:”6) at kommunalbestyrelsen ikke for den pågældende måned har truffet afgørelse ommanglende efterlevelse af pligten til uddannelse, beskæftigelse m.v. for 15-17 årige, jf. kapitel1 a i lov om vejledning om uddannelse og erhverv.”

9.

I§ 4, stk. 1,og§ 10ændres ”Børnefamilieydelsen” til: ”Børne- og ungeydelsen”.

10.

I§ 5, stk. 1,ændres ”§ 4, stk. 5 og 6” til: ”§ 4, stk. 5-7”.

11.

I§ 5, stk. 1,indsættes som sidste pkt.:”Kommunalbestyrelsen kan dog uden forudgående ansøgning bestemme, at udbetaling afungeydelsen skal ske til barnet selv efter § 4, stk. 6.”

12.

§ 6, stk. 2,ophæves og i stedet indsættes:”Stk.2.Børneydelsen udbetales kvartalsvis den seneste hverdag, dog undtaget lørdag, forudfor den 21. i kvartalets første måned. Børneydelsen udbetales første gang for det kvartal, derfølger efter det kvartal, i hvilket retten til ydelsen er erhvervet. For det kvartal, hvor barnetfylder 15 år, udbetales en forholdsmæssig andel af et kvartals ydelse, der svarer til antallet afmåneder fra kvartalets begyndelse til og med den måned, hvor den unge fylder 15 år. Beløbetafrundes til hele kroner. I de tilfælde, hvor ydelsen bliver udbetalt efter § 4, stk. 2-7,bestemmes det i afgørelsen, for hvilket kvartal ydelsen første gang skal udbetales tilansøgeren.Stk. 3.Ungeydelsen udbetales månedsvis den seneste hverdag, dog undtaget lørdag, forud forden 21. i måneden. Ungeydelsen udbetales første gang for den måned, der følger efter denmåned, hvor barnet fylder 15 år, og sidste gang for den måned, i hvilket retten til ydelsenophører. For den måned, hvor den unge fylder 18 år, udbetales en forholdsmæssig andel af enmåneds ydelse, der svarer til antallet af dage fra månedens begyndelse til og medfødselsdagen i forhold til antallet af dage i hele måneden. Beløbet afrundes til hele kroner. Ide tilfælde, hvor ydelsen bliver udbetalt efter § 4, stk. 2-7, bestemmes det i afgørelsen, forhvilken måned ydelsen første gang skal udbetales til ansøgeren.”Stk. 3 bliver herefter stk. 4

§2

I lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter som ændret ved lov nr.1278 af 16. december 2009, foretages følgende ændringer:

1.

§ 5, stk. 7,affattes således:”Modtager en af de personer, der er nævnt i stk. 2-6, børne- eller ungeydelse efter § 4, stk. 2-5
-3-eller 7, i lov om en børne- og ungeydelse, ydes den supplerende kompensation efter § 1, stk.2, til denne person uden ansøgning. Udbetales børne- eller ungeydelsen til henholdsvis barneteller den unge, sker ydelsen af den supplerende kompensation efter stk. 2-6 dog efteransøgning til told- og skatteforvaltningen.”Beskæftigelsesministeriet

§3

I lov om individuel boligstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr. 981 af 1. oktober 2008, som ændretved § 146 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, § 3 i lov nr. 1345 af 19. december 2008, § 3 ilov nr. 1411 af 27. december 2008, § 7 i lov nr. 286 af 15. marts 2009, lov nr. 481 af 6.december 2009 og § 24 i lov nr. 521 af 12. juni 2009, foretages følgende ændringer:

1.

Overalt i loven ændres ”lov om en børnefamilieydelse” til: ”lov om en børne- ogungeydelse”.Indenrigs- og Socialministeriet

§4

I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 941 af 1. oktober 2009, foretages følgendeændringer:

1.

§ 57 a, stk. 6,affattes således:”Kommunalbestyrelsen skal oplyse forældremyndighedsindehaveren om, at overholdelse afpålægget er en betingelse for at modtage børneydelse, jf. lov om en børne- og ungeydelse.”Undervisningsministeriet

§5

I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 593 af 24. juni 2009, foretages følgendeændringer:

1.

§ 50, stk. 4,affattes således:”Restancer vedrørende betaling for skolefritidsordning kan inddrives ved modregning i børne-og ungeydelsen efter regler fastsat i lov om en børne- og ungeydelse.”

§6

Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Stk. 2.Loven har virkning fra 1. januar 2011.Stk. 3.For kalenderåret 2011 udgør ungeydelsen på månedsbasis 3.894 kr.
-4-Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Lovforslagets formål og baggrundLovforslaget er en del af aftalen om finansloven for 2010 mellem regeringen og DanskFolkeparti. Formålet med lovforslaget er at give kommunerne yderligere redskaber i indsatsenfor at få unge i uddannelse eller job. Det foreslås på den baggrund at omlæggebørnefamilieydelsen for de 15-17-årige til en ungeydelse, der i stedet for en kvartalsvis ydelseudbetales som en månedsydelse.Samtidig foreslås det, at kommunalbestyrelsen, uden forudgående ansøgning skal kunneudbetale ungeydelsen til den 15-17 årige selv, hvis forældrene ikke vil samarbejde om denunges pligt efter vejledningsloven til at følge sin uddannelsesplan og være i uddannelse eller iarbejde. Endeligt foreslås det at give kommunalbestyrelserne mulighed for at tilbageholdeungeydelsen, hvis den unge og dennes forældre ikke vil respektere den unges pligt til at følgesin uddannelsesplan og være i uddannelse eller i arbejde.Lovforslaget bliver hermed et led i opfyldelsen af regeringens målsætning om, at alle ungeskal have et liv med uddannelse og arbejde, og at 95 pct. af en ungdomsårgang skalgennemføre en ungdomsuddannelse i 2015.2. Gældende reglerAlle forældre til børn og unge under 18 år med hjemsted i Danmark eller et EU/EØS-land fårudbetalt en skattefri indkomstuafhængig børnefamilieydelse. Ydelsen udbetales af SKAT meden fjerdedel i hvert kvartal. Ydelsen udbetales første gang for det hele kvartal efter detkvartal, hvori barnet er født, og sidste gang for det kvartal, hvor den unge fylder 18 år. I detkvartal, hvor den unge fylder 18 år, udbetales ydelsen forholdsmæssigt svarende til antallet afdage fra kvartalets begyndelse til og med fødselsdagen i forhold til antallet af dage i helekvartalet.Børnefamilieydelsens størrelse afhænger af barnets alder. For børn under 3 år er beløbet17.212 kr. For børn mellem 3 og 6 år er beløbet 13.628 kr., og for børn mellem 7 og 17 år erbeløbet 10.720 kr. Alle beløbene angiver den årlige ydelse i år 2011.Som udgangspunkt udbetales børnefamilieydelsen til barnets mor. I de situationer, hvorbarnet ikke bor hos sin mor, skal der ansøges om at få udbetalt ydelsen. Andre modtagere afydelsen kan eksempelvis være barnets far, hvis barnet bor hos ham - uafhængigt af, hvem derhar forældremyndigheden - eller plejeforældre, som ikke modtager plejeløn fra det offentlige.Barnet kan tillige selv modtage børnefamilieydelsen, hvis kommunalbestyrelsen skønner, atdet er bedst for barnet. Bestemmelsen har hidtil været anvendt i tilfælde, hvor et større barnbor for sig selv og helt eller delvist forsørger sig selv.Børnefamilieydelsen kan i særlige tilfælde tilbageholdes. Det kan eksempelvis ske, hviskommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om manglende efterlevelse af forældrepålæg efterserviceloven. Brug af forældrepålæg efter serviceloven forudsætter, at barnets udvikling er i
-5-fare, og dette vurderes at bero på, at forældrene ikke lever op til det forældreansvar, som dereelt er i stand til at leve op til.3. LovforslagetLovforslaget indeholder en omlægning af børnefamilieydelsen for 15-17 årige til enungeydelse. Lovforslaget er et led i opfyldelsen af regeringens målsætning om, at alle ungeskal have et liv med uddannelse og arbejde, og at 95 pct. af en ungdomsårgang skalgennemføre en ungdomsuddannelse i 2015. Unge med en uddannelse klarer sig bedre endunge uden en uddannelse.Lovforslagets formål er at give kommunalbestyrelserne flere redskaber til at sikre, at den ungeog dennes forældre respekterer pligten efter vejledningsloven til, at den unge skal følge enuddannelsesplan og være i uddannelse og arbejde.Det foreslås på den baggrund for det første, at kommunalbestyrelserne skal have mulighed forat udbetale ungeydelsen til den unge selv, uden forudgående ansøgning, selv om den ungereelt stadig forsørges af forældrene og eventuelt bor hjemme. Det er formålet, atbestemmelsen skal anvendes i de tilfælde, hvor forældrene ikke samarbejder om eller direktemodarbejder den unges efterlevelse af uddannelsesplanen og dermed ikke lever op til deresomsorgspligt som forældre, og hvor en sådan reaktion i øvrigt vil være hensigtsmæssig. Den15-17-årige vil herefter selv have dispositionsret over ungeydelsen.Det foreslås for det andet at give kommunalbestyrelserne mulighed for at tilbageholdeungeydelsen, hvis den unge og dennes forældre ikke vil respektere den unges pligt eftervejledningsloven til at følge sin uddannelsesplan og være i uddannelse eller i arbejde. Hermedfår kommunalbestyrelserne mulighed for at få uinteresserede unge og deres forældre i talemed en mere synlig og håndfast konsekvens til at respektere pligten til uddannelse ellerarbejde.De nye muligheder skal ses i sammenhæng med de foreslåede ændringer i vejledningslovenom en styrket opsøgende indsats overfor de unge, således at den samlede indsats er med til atsikre den unges mulighed for et voksenliv på arbejdsmarkedet i stedet for offentligforsørgelse.Det er kommunalbestyrelsen, der igennem Ungdommens Uddannelsesvejledning har ansvaretfor at hjælpe de unge og deres forældre med at lave en uddannelsesplan og justere den, når derer behov for det. Kommunalbestyrelsen har også ansvaret for at fritage de unge for pligten tilat følge en uddannelsesplan, når de på grund af handicap eller sygdom ikke har mulighed forat gennemføre en uddannelse, passe et arbejde eller indgå i andre af de aktiviteter, der normaltkan indgå i en uddannelsesplan. Kommunalbestyrelsens afgørelse om at standse udbetaling afungeydelsen som konsekvens af manglende overholdelse af en uddannelsesplan vil som andreafgørelser efter loven kunne påklages til det sociale nævn.Samtidig med at børnefamilieydelsen for 15-17 årige omlægges til en ungeydelse, foreslåsdet, at den i stedet for en kvartalsvis ydelse udbetales som en månedsydelse. Ungeydelsenetableres som en udbygning af det eksisterende system for udbetaling af børnefamilieydelse –herefter betegnet børneydelse. Bortset fra de ændringer, der følger af, at ungeydelsen bliver
-6-udbetalt på månedsbasis og i konkrete tilfælde kan udbetales til den unge selv, følgerungeydelsen de samme principper for retten til at få ydelsen, udbetalingsregler ogadministration m.v., som gælder for børneydelsen. Såfremt kommunalbestyrelsen ønsker attilbageholde en udbetaling af ungeydelsen, skal kommunalbestyrelsen give SKAT meddelelseherom senest den 20. i måneden før, ydelsen skal tilbageholdes. Hvis den 20. falder på enlørdag eller søndag, skal der gives besked hverdagen forinden.SKAT orienterer løbende via annoncer i dagspressen om børneydelsens beløbsniveauer ogudbetalingsdatoer. Ungeydelsen vil indgå i fremtidige annoncer, og offentligheden vilherigennem bliver gjort opmærksom på omlægningen fra en kvartalsbaseret børneydelse indtildet 15. år til en månedsbaseret ungeydelse for de 15-17 årige.4. Økonomiske konsekvenser for det offentligeMuligheden for at standse udbetalingen af ungeydelsen vurderes kun at ville vedrøre etbegrænset antal familier og har ingen nævneværdige økonomiske konsekvenser.Med omlægningen fra børneydelse til ungeydelse vil udbetalingen ske månedsvis frem forkvartalsvis. Den samlede ydelse i løbet af et kalenderår er uændret, og forslaget har derforingen økonomiske konsekvenser, hvad angår størrelsen af udbetalingerne.Der vil dog være en afledt likviditetsgevinst for staten. F.eks. vil udbetalingen i første kvartalefter gældende regler ske med 2.680 kr. (2011-niveau) ca. 20. januar. Med omlægningenændres det til ca. 894 kr. (2011-niveau) ca. 20. januar, 20. februar og 20. marts. Renteeffektenaf likviditetsgevinsten skønnes til ca. 10 mio. kr. årligt fra og med indkomståret 2011.I finansåret 2010 er der ingen økonomiske konsekvenser. Fra og med finansåret 2011 er derpositive økonomiske konsekvenser på ca. 10 mio. kr. årligt som følge af likviditetsgevinsten.Den varige virkning er ligeledes ca. 10 mio. kr. årligt.Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for kommunerne.Børnefamilieydelsen, der med forslaget bliver til en børne- og ungeydelse, er inationalregnskabsmæssig forstand en overførselsindkomst og ikke en skat. Dermed erændringer, herunder muligheden for at standse udbetalinger, ikke i strid med regeringensskattestop.5. Administrative konsekvenser for det offentlige[SKAT skønner, at omlægningen vil medføre engangsomkostninger til systemtilretning på ialt 2 mio. kr. Derudover vil der årligt være 0,3 mio. kr. i administrationsudgifter.]Den kommunale administration i forbindelse med sagsbehandlingen ved eventuelle stop forudbetaling af ungeydelsen skønnes at udgøre ca. 2 mio. kr. årligt.6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
-7-7. Administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.8. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.9. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.10. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.11.Hørte myndigheder og organisationer m.v.Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedsstyrelsen, BusinessDanmark, Beskæftigelsesministeriet, Børne- og kulturchefforeningen, Børnerådet,Børnesagens Fællesråd, Danmarks Evalueringsinstitut, CEPOS – Center for Politiske Studier,Cevea – Centrum-venstre Akademiet, Danmarks Lærerforening, DanmarksSkolelederforening, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, DanskErhverv, Dansk Friskoleforening, DI, Dansk Told & Skatteforbund, Dansk TekniskLærerforbund, Danske Advokater, Danske Erhvervsskoler, Danske Handicaporganisationer,Danske Produktionsskolers Lærerforening, Danske Skoleelever (DSE), Danske SkoleledernesFællesrepræsentation, Danske Underviserorganisationers Samråd, Datatilsynet, Den DanskeSkatteborgerforening, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,Det Kriminalpræventive Råd, Det Sociale Nævn, Dokumentations- og Rådgivningscenteretom Racediskrimination, Efterskoleforeningen, Efterskolernes Lærerforening,Elevorganisationen for de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, Erhvervs- ogSelskabsstyrelsen, Finansministeriet, Forbundet for pædagoger og klubfolk (BUBL),Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Foreningen af Husholdnings- ogHåndarbejdsskoler, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af Danske Skatteankenævn,Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningenaf uddannelses- og Erhvervsvejledere, Forstanderkredsen for Produktionsskoler,Forældreorganisationen Skole og Samfund, Frie grundskolers Fællesråd, Frie GrundskolersLærerforening, Frie Kostskolers fællesråd, Fællesrådet for Foreninger for Uddannelses- ogErhvervsvejledningen (FUE), Indenrigs- og Socialministeriet, Justitsministeriet,Kommunernes Landsforening, Landsforeningen af Opholdssteder, Botilbud ogSkolebehandlingstilbud, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsorganisationen iDanmark, Landsskatteretten, Lederforsamlingen, Ungdommens Uddannelsesvejledning,Produktionsskoleforeningen, Rektorkollegiet, Retssikkerhedssekretariatet, Rigsrevisionen,Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser(REU), SKAT, Skatterevisorforeningen, Skoleledernes fællesrepræsentation, SU Styrelsen,Ungdomsringen, Ungdomsskolernes Udviklingscenter og Undervisningsministeriet.12. Sammenfattende skema
-8-

Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget

Positive konsekvenser/mindreNegativeudgifterkonsekvenser/merudgifterØkonomiske konsekvenser for Der vil være en afledtIngendet offentligelikviditetsgevinst for staten.Renteeffekten aflikviditetsgevinsten skønnes til ca.10 mio. kr. årligt fra og medindkomståret 2011.I finansåret 2010 er der ingenøkonomiske konsekvenser. Fra ogmed finansåret 2011 er derpositive økonomiskekonsekvenser på ca. 10 mio. kr.årligt som følge aflikviditetsgevinsten. Den varigevirkning er ligeledes ca. 10 mio.kr. årlig.Ingen
Administrative konsekvenserfor det offentlige
SKAT skønner, at omlægningenvil medføreengangsomkostninger tilsystemtilretning på i alt 2 mio.kr. Derudover vil der årligt være0,3 mio. kr. iadministrationsudgifter.Den kommunale administration iforbindelse medsagsbehandlingen ved eventuellestop for udbetaling afungeydelsen skønnes at udgøreca. 2 mio. kr. årligt.IngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekvenserfor borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngenIngen
IngenIngenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
-9-Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil§ 1Til nr. 1Det foreslås at ændre lovens titel fra ”lov om en børnefamilieydelse” til ”lov om en børne- ogungeydelse (børne- og ungeydelsesloven)”, da loven med dette lovforslag kommer til atomfatte både børneydelsen og ungeydelsen.Til nr. 2Det foreslås at ændre kapiteloverskriften på kapitel 1 fra ”Børnefamilieydelsen” til ”Børne-og ungeydelse”, da kapitlet både skal omfatte børneydelsen og ungeydelsen.Til nr. 3Det foreslås at nyaffatte § 1, således at børneydelsen beskrives i § 1, stk. 1, ungeydelsen i § 1,stk. 2, og reguleringsbestemmelserne i § 1, stk. 3.Det foreslås, at det i § 1, stk. 1 fastsættes, at børneydelsen udbetales indtil det fyldte 15. år.Ændringen er en følge af, at børnefamilieydelsen for 15-17 årige omlægges til en ungeydelse.Det foreslås desuden at opdatere satserne for børneydelsen fra 2004-niveau til 2011-niveau.For indkomståret 2011 udgør børneydelsen herefter 17.212 kr. for børn fra 0-3 år, 13.628 kr.for børn fra 3-7 år og 10.720 kr. for børn fra 7-15 år.Det foreslås at indsætte et § 1, stk. 2, hvorefter der udbetales en skattefri ungeydelse for ungemellem 15 og 17 år, der beløbsmæssigt svarer til den hidtidige børnefamilieydelse foraldersgruppen. Endvidere foreslås, at børne- og ungeydelserne skal reguleres årligt efterudviklingen i det af Danmarks Statistik offentliggjorte forbrugerprisindeks på samme måde,som det hidtil er sket for børnefamilieydelsen.Det foreslås at affatte § 1, stk. 3, der hidtil var § 1, stk. 2, således atreguleringsbestemmelserne tager højde for, at børnefamilieydelsen omlægges til henholdsvisen børneydelse og en ungeydelse.Til nr. 4Det foreslås at ændre kapiteloverskriften på kapitel 2 fra ”Betingelser for retten tilbørnefamilieydelsen” til ”Betingelser for retten til børne- og ungeydelsen”, da kapitlet bådeskal regulere betingelserne for at få udbetalt børneydelsen og ungeydelsen.Til nr. 5 og 9Ungeydelsen etableres som en udbygning til det eksisterende system for udbetaling afbørnefamilieydelse. Hvor andet ikke er anført i dette forslag, udstrækkes de gældendeprincipper for børnefamilieydelsen til ungeydelsen. Det foreslås at ændre betegnelsen
- 10 -”børnefamilieydelsen” til ”børne- og ungeydelsen” og ”Børnefamilieydelsen” til ”Børne- ogungeydelsen”.Til nr. 6-8Det foreslås at indsætte en sjette betingelse i § 2, stk. 1, for at kunne modtage ungeydelsen. Afbetingelsen fremgår, at kommunalbestyrelsen ikke for den pågældende måned må have truffetafgørelse om manglende efterlevelse af pligten til uddannelse, beskæftigelse m.v. for 15-17årige efter kapitel 1 a i lov om vejledning om uddannelse og erhverv. Efter kapitel 1 a er ungeefter undervisningspligtens ophør, med visse undtagelser for unge med handicap, sygdomeller væsentlige sociale problemer, forpligtet til at være i uddannelse, beskæftigelse elleranden aktivitet, der sigter mod, at den unge gennemfører en uddannelse i overensstemmelsemed den unges uddannelsesplan.Til nr. 10Den gældende udbetalingsregel i § 4, stk. 7 har ved en fejl ikke været angivet i den gældende§ 5, stk. 1. I praksis har udbetalinger efter stk. 7 krævet ansøgning. Det foreslås derfor, at § 4,stk. 7, omfattes af den nyaffattede § 5, stk. 1. Der er således ikke med ændringen tilsigtetnogen ændring i forhold til den gældende retstilstand.Til nr. 11Som udgangspunkt udbetales børnefamilieydelsen til barnets mor uden ansøgning. I desituationer, hvor barnet ikke bor hos sin mor, skal der ansøges om at få udbetalt ydelsen.Barnet kan tillige selv modtage børnefamilieydelsen på baggrund af en ansøgning, hviskommunalbestyrelsen skønner, at det er bedst for barnet.Det foreslås at modificere § 5, stk. 1, således, at der ikke skal ske ansøgning, såfremtkommunalbestyrelsen har skønnet det bedst for barnet, at ungeydelsen udbetales direkte tilbarnet selv, jf. § 4, stk. 6. Dette vil være tilfældet ud fra en konkret vurdering af situationer,hvor forældrene ikke samarbejder om eller direkte modarbejder den unges efterlevelse afuddannelsesplanen og dermed ikke lever op til deres omsorgspligt som forældre, og hvor ensådan reaktion i øvrigt vil være hensigtsmæssig.Til nr. 12§ 6, stk. 2 og 3, regulerer, hvornår henholdsvis børne- og ungeydelsen kommer til udbetaling.Det foreslås i § 6, stk. 2, at børneydelsen udbetales som hidtil første gang for det kvartal, derfølger efter det kvartal, i hvilket retten til ydelsen er erhvervet, og sidste gang for det kvartal,hvor barnet fylder 15 år. I dette sidste kvartal udbetales der dog kun en forholdsmæssig andelaf et kvartals ydelse svarende til antallet af måneder fra kvartalets begyndelse til og med denmåned, hvor den unge fylder 15 år. Der udbetales således børneydelse for enten en, to eller tremåneder afhængigt af, hvornår i kvartalet barnet har fødselsdag.Det foreslås i § 6, stk. 3, at ungeydelsen udbetales den seneste hverdag, forud for den 21. imåneden, dog undtaget lørdag. Hvis udbetalingen af ungeydelsen skal tilbageholdes, skal
- 11 -kommunalbestyrelsen give SKAT besked senest den 20. i måneden før den måned, hvorydelsen skal ophøre. Hvis den 20. falder på en lørdag eller søndag, skal der gives beskedhverdagen før. Ydelsen udbetales første gang den måned, der følger efter den måned, ihvilken barnet er fyldt 15 år. Ungeydelsen udbetales sidste gang for den måned, i hvilkenretten til ydelsen ophører. Hvad angår den måned, hvor den unge fylder 18 år, udbetales enforholdsmæssig andel af den pågældende måneds ydelse, svarende til antallet af dage framånedens begyndelse til og med fødselsdagen i forhold til antallet af dage i hele måneden.For både stk. 2 og 3 gælder det, at beløbene skal afrundes til hele kroner. Ligesom det forbåde stk. 2 og 3 gælder, at hvis børne- eller ungeydelsen udbetales til andre end moderen ihenhold til § 4, stk. 2-6, bestemmes det i afgørelsen, hvilken måned ydelsen første gang skaludbetales til ansøgeren.Bortset fra, at reglerne er rettet til som følge af, at ungeydelsen skal udbetales månedsvis,svarer reglerne til gældende regler.Det bemærkes, at den gældende udbetalingsregel i § 4, stk. 7 ved en fejl ikke har væretangivet i den gældende § 6, stk. 2. I praksis har udbetalinger efter stk. 7 krævet ansøgning.Det foreslås derfor, at § 4, stk. 7, omfattes af den nyaffattede § 6, stk. 2 og 3. Der er såledesikke med ændringen tilsigtet nogen ændring i forhold til den gældende retstilstand.
Til§§ 2-5Til nr. 1Det foreslås at konsekvensændre i lov om skattefri kompensation for forhøjede miljø- ogenergiafgifter, lov om individuel boligstøtte, lov om social service samt lov om folkeskolensom følge af, at titlen på børnefamilieydelsesloven, hvortil de pågældende love henviser,ændres med dette lovforslag.Til§ 6Til nr. 1 og 2Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra 1. januar2011.Til nr. 3Det foreslås, at grundbeløbet for ungeydelsen fastsættes til 10.720 kr. (2011-niveau) svarendetil børnefamilieydelsen for de 7-14 årige. Da grundbeløbet ikke udgør et helt kronebeløb, nårdet deles med 12 til månedsbeløb, fastsættes ungeydelsen for 2011 som et afrundet månedligtkronebeløb på 894 kr. i ikrafttrædelsesbestemmelsen.Helårsbeløbet i 2011 bliver herved 8 kr. højere end grundbeløbet. Med de nyformuleredeafrundingsregler, der skal gælde fra 2012, vil helårsbeløbene fremover blive afrundet, så der
- 12 -fremkommer et beløb i hele kroner, når det deles med 12.
- 13 -

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
Lovforslaget

§1

I lov om en børnefamilieydelse(børnefamilieydelsesloven), jf.lovbekendtgørelse nr. 972 af 22.september 2006, som ændret ved lovnr. 318 af 30. april 2008, § 102 i lovnr. 1336 af 19. december 2008 ogsenest ved § 2 i lov nr. 1411 af 27.december 2008, foretages følgendeændringer:

1.

Lovenstitelaffattes således:

Lov om en børnefamilieydelse

”Lov om en børne- og ungeydelse

(børne- og ungeydelsesloven)”.

Kap. 1. Børnefamilieydelsen

2.

Kapiteloverskriften påkapitel 1affattes således: ”Børne- ogungeydelsen”.

§ 1.

For børn under 18 år udbetales enskattefri børnefamilieydelse. I 2004udgør børnefamilieydelsen 15.072 kr.årligt for børn indtil det fyldte 3. år,11.932 kr. årligt for børn fra og meddet fyldte 3. år og indtil det fyldte 7. årog 9.388 kr. årligt for børn fra og meddet fyldte 7. år og indtil det fyldte 18.år.Stk. 2. De i stk. 1 nævnte beløbreguleres årligt efter udviklingen i detaf Danmarks Statistik offentliggjorteforbrugerprisindeks i forhold til

3.

§ 1affattes således:”§

1.

For børn under 15 år udbetales enskattefri børneydelse. Børneydelsenudgør 17.212 kr. årligt (2011-niveau)for børn indtil det fyldte 3. år, 13.628kr. årligt (2011-niveau) for børn fra ogmed det fyldte 3. år og indtil det fyldte7. år og 10.720 kr. årligt (2011-niveau)for børn fra og med det fyldte 7. år ogindtil det fyldte 15. år.Stk. 2.For unge mellem 15 og 17 årudbetales en skattefri ungeydelse.Ungeydelsen udgør 10.720 kr. årligt
- 14 -indekset for 2002. Reguleringenforetages på grundlag afforbrugerprisindeksets årsgennemsnit iåret 2 år forud for det kalenderår, ihvilket børnefamilieydelsen udbetales.Beløbene forhøjes eller nedsættes medsamme procent som den, hvormedforbrugerprisindekset er ændret iforhold til niveauet i 2002. Denprocentvise ændring beregnes med éndecimal. De beløb, der fremkommerefter procentreguleringen, afrundes tilnærmeste kronebeløb, der kan delesmed fire. Reguleringen sker førstegang for kalenderåret 2005.(2011-niveau) for unge fra og med detfyldte 15. år og indtil det fyldte 18. år.Stk. 3.De i stk. 1 og 2 nævnte beløbreguleres årligt efter udviklingen i detaf Danmarks Statistik offentliggjorteforbrugerprisindeks i forhold tilindekset for 2009. Reguleringenforetages på grundlag afforbrugerprisindeksets årsgennemsnit iåret 2 år forud for det kalenderår, ihvilket ydelsen udbetales. Beløbeneforhøjes eller nedsættes med sammeprocent som den, hvormedforbrugerprisindekset er ændret iforhold til niveauet i 2009. Denprocentvise ændring beregnes med éndecimal. De beløb, der fremkommerefter procentreguleringen, afrundes tilnærmeste kronebeløb, der kan delesmed tolv. Reguleringen sker førstegang for kalenderåret 2012.”
Kap. 2. Betingelser for retten tilbørnefamilieydelsen

4.

Kapiteloverskriften påkapitel 2affattes således: ”Betingelser for rettentil børne- og ungeydelsen”.

§ 2.

Retten til børnefamilieydelsen erbetinget af,

§ 4. ---

Stk. 4.

---

Opholder barnet sig i dissetilfælde lige meget hos begge forældre,udbetales børnefamilieydelsen til denaf forældrene, på hvis adresse barnet ertilmeldt folkeregistret.

---

Stk. 6. Såfremt det skønnes bedst forbarnet, kan kommunalbestyrelsenbestemme, at børnefamilieydelsen skaludbetales til barnet selv.§ 7. Har nogen mod bedre vidende

5.

I§ 2, stk. 1, § 4, stk. 4, 2. pkt., § 4,stk. 6, §§ 7, 9 og 11, stk. 1,ændres”børnefamilieydelsen” til: ”børne- ogungeydelsen”.
- 15 -uberettiget modtaget børne- ogungeydelsen, skal beløbettilbagebetales.

§ 9.

Udgifterne til børnefamilieydelsenafholdes af statskassen.

§ 11.

Krav på børnefamilieydelsen kanikke overdrages eller gøres til genstandfor retsforfølgning.

§ 2. ---

Nr. 4. at barnet ikke er anbragt udenfor hjemmet efter lov om socialservice, ikke sammen med enindehaver af forældremyndigheden eroptaget i en døgnforanstaltning efterlov om social service eller i øvrigtforsørges af offentlige midler, og

6.

I§ 2, stk. 1, nr. 4,ændres ”midler,og” til: ”midler,”.

§ 2. ---

Nr. 5. at kommunalbestyrelsen ikke fordet pågældende kvartal har truffetafgørelse om manglende efterlevelseaf et forældrepålæg efter lov om socialservice § 57 a, stk. 6.

7.

I§ 2, stk. 1, nr. 5,ændres ”§ 57 a,stk. 6.” til: ”§ 57 a, stk. 6, og”.

§ 2.

Retten til børnefamilieydelsen erbetinget af ---

8.

I§ 2, stk. 1,indsættes somnr. 6:”6) at kommunalbestyrelsen ikke forden pågældende måned har truffetafgørelse om manglende efterlevelseaf pligten til uddannelse, beskæftigelsem.v. for 15-17 årige, jf. kapitel 1 a ilov om vejledning om uddannelse ogerhverv.”

§ 4.

Børnefamilieydelsen udbetales tilbarnets moder.

§ 10.

Børnefamilieydelsen indgår ikkeved beregning af ydelser efter den

9.

I§ 4, stk. 1,og§ 10ændres”Børnefamilieydelsen” til: ”Børne- ogungeydelsen”.
- 16 -sociale lovgivning eller efterlovgivningen om uddannelsesstøtte.

§ 5.

Udbetaling af ydelsen efter § 4,stk. 1, sker uden ansøgning.Udbetaling af ydelsen efter § 4, stk. 2,3 og 4, når udbetaling skal ske tilfaderen, samt efter § 4, stk. 5 og 6,sker efter ansøgning tilkommunalbestyrelsen, hvor ansøgerenbor.

§ 6. ---

Stk. 2. Ydelsen udbetales kvartalsvisden seneste hverdag, dog undtagetlørdag, forud for den 21. i kvartaletsførste måned. Ydelsen udbetales førstegang for det kvartal, der følger efterdet kvartal, i hvilket retten til ydelsener erhvervet, og sidste gang for detkvartal, i hvilket retten til ydelsenophører. For det kvartal, hvor barnetfylder 18 år, udbetales enforholdsmæssig andel af et kvartalsydelse, der svarer til antallet af dagefra kvartalets begyndelse til og medfødselsdagen i forhold til antallet afdage i hele kvartalet. Beløbet afrundestil hele kroner. I de tilfælde, hvorydelsen bliver udbetalt efter § 4, stk. 2-6, bestemmes det i afgørelsen, forhvilket kvartal ydelsen første gang skaludbetales til ansøgeren.Stk. 3. Ved kommunalbestyrelsensafgørelse af, om betingelsen ombarnets ophold her i landet er opfyldt,jf. § 2, stk. 1, nr. 2, kankommunalbestyrelsen benytteoplysninger, der er modtaget efterregler fastsat i medfør af § 24 a i lovom børnetilskud og forskudsvisudbetaling af børnebidrag. § 24 b, stk.1, i lov om børnetilskud og forskudsvisudbetaling af børnebidrag og reglerfastsat i medfør af lovens § 24 b, stk.2, finder tilsvarende anvendelse.

10.

I§ 5, stk. 1,ændres ”§ 4, stk. 5 og6” til: ”§ 4, stk. 5-7”.

11.

I§ 5, stk. 1,indsættes som sidstepkt.:”Kommunalbestyrelsen kan dog udenforudgående ansøgning bestemme, atudbetaling af ungeydelsen skal ske tilbarnet selv efter § 4, stk. 6.”

11.

§ 6, stk. 2,ophæves og i stedetindsættes:”Stk.2.Børneydelsen udbetaleskvartalsvis den seneste hverdag, dogundtaget lørdag, forud for den 21. ikvartalets første måned. Børneydelsenudbetales første gang for det kvartal,der følger efter det kvartal, i hvilketretten til ydelsen er erhvervet. For detkvartal, hvor barnet fylder 15 år,udbetales en forholdsmæssig andel afet kvartals ydelse, der svarer til antalletaf måneder fra kvartalets begyndelsetil og med den måned, hvor den ungefylder 15 år. Beløbet afrundes til helekroner. I de tilfælde, hvor ydelsenbliver udbetalt efter § 4, stk. 2-7,bestemmes det i afgørelsen, for hvilketkvartal ydelsen første gang skaludbetales til ansøgeren.
Stk. 3.Ungeydelsen udbetalesmånedsvis den seneste hverdag, dogundtaget lørdag, forud for den 21. imåneden. Ungeydelsen udbetalesførste gang for den måned, der følgerefter den måned, hvor barnet fylder 15år, og sidste gang for den måned, ihvilket retten til ydelsen ophører. Forden måned, hvor den unge fylder 18år, udbetales en forholdsmæssig andelaf en måneds ydelse, der svarer til
- 17 -antallet af dage fra månedensbegyndelse til og med fødselsdagen iforhold til antallet af dage i helemåneden. Beløbet afrundes til helekroner. I de tilfælde, hvor ydelsenbliver udbetalt efter § 4, stk. 2-7,bestemmes det i afgørelsen, forhvilken måned ydelsen første gangskal udbetales til ansøgeren.”Stk. 3 bliver herefter stk. 4