Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 137
Offentligt
Skatteminister Kristian Jensen
København d. 18. februarKære Kristian Jensen.Skattekommissionen præsenterede for mere end et år siden et forslag om en permanent ud-ligningsskat på pensionsudbetalinger over 284.000 kr. om året. I aftalen om en skattereformblev den permanente skat ændret til en midlertidig særskat på pensionsudbetalinger over284.000. Siden da er fremlæggelsen af et forslag blevet udskudt flere gange, og en rækkesummariske modeller – herunder en engangsskat – har været på bordet, men endnu har ingenkunnet fremlægge en teknisk og fordelingsmæssig acceptabel model. Tværtimod tyder debat-ten på en stigende erkendelse af, at dette slet ikke lader sig gøre. På trods heraf er forslagetendnu ikke taget af bordet.Ældre Sagen må afvise, at der er tale om en utilsigtet gevinst for den gruppe af nuværende ogkommende pensionister, der er udset til at betale særskatten.En lønmodtager, der indbetalte til pension under de tidligere højere indkomstskatter, havdemindre rådighedsbeløb, end en skatteyder med tilsvarende løn og pensionsbidrag har efterskattereformen. Der er således ikke nogen gevinst ved at have sparet op før skattereformen.Hvis der indføres en særskat på pensionsudbetalinger, vil den pensionist, der før reformenhavde samme rådighedsbeløb som lønmodtageren, få mindre rådighedsbeløb end lønmodtage-ren. Samtidig skal pensionisten bidrage til finansieringen i form af grønne afgifter, reduceretrentefradrag mv. i samme omfang som lønmodtageren. Da udligningsskatten er midlertidig, vilyngre lønmodtagere med samme pensionsbidrag som før skattereformen, endda kunne sefrem til højere rådighedsbeløb end de nuværende pensionister, der rammes af udligningsskat-ten.Den foreslåede udligningsskat fremstår som en ekstraskat på pensionister, der har lyttet til –og fulgt! – opfordringerne til at spare op til pension. Særskatten vil i høj grad ramme opspa-ring i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner, herunder tjenestemænd, der ikke har spekulereti skatteregler.Ved at have fulgt opfordringen til at spare op til pension får disse pensionister pensionsudbeta-linger, der - udover at blive almindeligt beskattet – medfører, at de ikke får pensionstillæg ellerydelser som ældrecheck, helbredstillæg og boligydelse. Derved sparer det offentlige penge, ogpensionisterne bliver i højere grad ”selvforsørgende”, hvilket præcis har været en af hensigter-ne med opfordringerne til pensionsopsparing. ”Belønningen” til disse pensionister er en sær-skat.
Ældre Sagen • Nørregade 49 • 1165 København KTlf.: 33 96 86 86 • Fax 33 96 86 87 • www.aeldres agen.dkGavebeløb til Ældre Sagen kan fratrækkes ef ter gældende s katteregler • Giro 450 -5050Protektor: Hendes Majestæt Dronning Margrethe II
Desuden er begrebet ”utilsigtet gevinst” ikke på nogen måde veldefineret. Der er netop frem-satte lovforslag om ændring af kursgevinstloven, hvorefter hidtil skattefri kursgevinster påobligationer skal beskattes, og samtidig nedsættes skatten på kapitalindkomst. Skatteydere,der allerede ejer obligationer med skattefri kursgevinst, skal imidlertid fortsat ikke beskattesaf kursgevinsten, mens de får fuld glæde af nedsættelsen af skatten på den direkte rente.”Dermed beskyttes privates eksisterende dispositioner, idet investorer, der har handlet i tillid tilgældende regler, ikke rammes” (Bemærkninger til L 122 side 22). Denne måde at behandleborgere, der ”har handlet i tillid til gældende regler”, står i skærende kontrast til den foreslåe-de særskat på pensioner.Dertil kommer, at uanset hvad man måtte mene om ”retfærdigheden” af en sådan skat, så erdet ikke teknisk muligt at etablere en sammenhæng mellem den enkelte skatteyders tidligerefradrag og den nuværende pension. De – efter min opfattelse ikke eksisterende - skatteforde-le, som udligningsskatten er tiltænkt at skulle udligne, lader sig ikke opgøre på tværs af vidtforskellige former for pensionsordninger. Dertil er underskoven af forskellige ordninger og vil-kår på tværs af tid og betingelser for stor. Det er ikke muligt at gå 50 år tilbage i den enkeltesselvangivelser og opgøre, hvor store pensionsindbetalinger der er foretaget og med hvilkenskatteværdi.Forløbet vedrørende udligningsskatten kan gøre uoprettelig skade på tilliden til den opspa-ringsbaserede del af det danske pensionssystem. Gennemfører man udligningsskatten vil detdemonstrere, at skattevilkårene for pensionsopsparing til enhver tid kan underkastes vilkårligeændringer. Man kan ikke tage for givet, at succesen med udbygningen af et supplerende ar-bejdsmarkedsbaseret og privat pensionssystem fortsætter, uanset hvilke vilkår man byderdenne opsparing. Usikkerhed om den fremtidige beskatning af pensionsudbetalinger vil kunnefortrænge fremtidig pensionsopsparing til fordel for andre investeringsalternativer. Der er alle-rede med de gældende regler en del pensionsopsparere, der med fordel kunne vælge at spareop udenfor en pensionsordning. Det er ikke klogt at gøre den gruppe større.Uanset hvilken løsning man ender på, vil lovgivningen med stor sikkerhed blive et ”tekniskmonster” af uforståelighed. Jeg skal hermed endnu en gang opfordre dig til at tage planerneom en udligningsskat af bordet.
Med venlig hilsenBjarne Hastrupadm. direktør
Kopi af dette brev er sendt til:
Skattepolitiske ordførereMedlemmerne af folketingets skatteudvalg