Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
AMU Alm.del Bilag 104, SAU Alm.del Bilag 125
Offentligt
793409_0001.png
793409_0002.png
793409_0003.png
793409_0004.png
793409_0005.png
793409_0006.png
Arbejdsmarkedsstyrelsen, j.nr. 2010-0002188
UdkastÆndringer i lov om aktiv socialpolitik
§ xxI lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009, som ændret ved lov nr. 1508af 27. december 2009, foretages følgende ændringer:1.§ 14, stk. 5,affattes således:”Stk.5.Kommunen ser endvidere bort fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelsefor varigt mén og ikke-økonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreningerm.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22, og legater, der erfritaget for beskatning, efter ligningslovens § 7, nr. 30.”.2.§ 33, stk. 1, nr. 4,affattes således:”4) Ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hosmodtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22, og legater, der er fritaget for beskatning, efter ligningslovens §7, nr. 30.”.
§ xx – virkning og ikrafttrædenStk. 1. Loven træder i kraft…, jf. dog stk. 4.Stk. 4. § xx, nr. 1 og 2 træder i kraft den 1. xx 2010 og har virkning fra den 1. januar 2009.Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerForslagets baggrund:Ved lov nr. 1279 af 16. december 2009 om ændring af ligningsloven (Skattefrihed forsoldaterlegater) blev der med ligningslovens § 7, nr. 30, indført skattefrihed for legater uddelt tilstøtte for danske soldater og civile, der er udsendt eller har været udsendt på tjeneste af den danskestat på militære operationer i udlandet til afhjælpning af skader, som de har fået under eller somfølge af disse missioner. Ligeledes blev der indført skattefrihed for legater uddelt til støtte for deudsendtes pårørende, hvis den udsendte er omkommet i forbindelse med tjenesten i udlandet eller erblevet fysisk eller psykisk skadet, og har brug for særlig støtte fra sine nærmeste.Ved lovændringen blev der ikke lovteknisk taget højde for, at modtagelse af legatet vil indgå ivurderingen af, hvorvidt en person er berettiget til kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktivsocialpolitik. Regeringen finder det rimeligt, at der i forbindelse med tildelingen af kontant- ogstarthjælp ses bort fra disse legater, da der er tale om legater, som støtter soldater og civilt ansatteeller pårørende, efter de er bragt i en svær situation som følge af en påskønnelsesværdig indsats i
Arbejdsmarkedsstyrelsen, j.nr. 2010-0002188
dansk tjeneste til gavn for Danmarks sikkerhed. Det foreslås derfor at rette op på dette ved enændring af reglerne om formue og indtægter i lov om aktiv socialpolitik.Skattefriheden har virkning fra og med indkomståret 2009.Gældende ret:Efter de gældende regler i § 14, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik kan kommunen ikke yde hjælp,hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen serdog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.Efter bestemmelsens stk. 2. ser kommunen desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendigfor at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn tilansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder. Kommunen skal i hvert enkelttilfælde vurdere, om der - udover minimumsbeløbet på op til 10.000 kr. - er grundlag for at se bortfra en sådan formålsbestemt formue, herunder hvor meget der er grundlag for at se bort fra.Efter § 14, stk. 5, ser kommunen bort fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt somgodtgørelse for varigt mén og ikke-økonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde,stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr.22.§ 33 i lov om aktiv socialpolitik omhandler indtægter, der ikke fradrages i hjælpen. Det fremgår afbestemmelsens stk. 1, nr. 4, at ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser m.v., der er fritaget forbeskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22., ikke trækkes fra i hjælpen.Da der hverken i § 14, stk. 5 eller § 33, stk., nr. 4 henvises til ligningslovens § 7, nr. 30, er der efterde gældende regler ikke hjemmel til at se bort fra legater, der er fritaget fra beskatning efterligningslovens § 7, nr. 30.Der er tale om legater, der udbetales til militært personel eller civile, der er udsendt eller har væretudsendt på tjeneste af den danske stat på militær mission i udlandet, og som under eller som følge aftjenesten får fysiske eller psykiske skader, samt legater der ydes til de pågældendes pårørende, hvisden udsendte er kommet fysisk eller psykisk til skade eller er omkommet i forbindelse medtjenesten.Forslagets indhold:Det foreslås, at der i lov om aktiv socialpolitik § 14, stk. 5, og § 33, stk. 1, nr. 4, indsættes enhjemmel for kommunerne til at se bort fra formue og indtægter, der stammer fra legater udbetalt ogfritaget fra beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 30.I ligningslovens § 7, nr. 30, afgrænses den omhandlede persongruppe, der kan modtage legaterne.Der er tale om militært personel eller civile, der er udsendt eller har været udsendt på tjeneste af dendanske stat på militær mission i udlandet, og som under eller som følge af tjenesten får fysiske ellerpsykiske skader, samt de pågældendes pårørende, hvis den udsendte er kommet fysisk eller psykisktil skade eller er omkommet i forbindelse med tjenesten.
Arbejdsmarkedsstyrelsen, j.nr. 2010-0002188
Kommunen kan i forbindelse med sin oplysning af sagen stille krav om dokumentation forudbetaling af et legat og i den forbindelse undersøge, om det udbetalte legat er omfattet afligningslovens § 7, nr. 30, evt. ved at tage kontakt til skattemyndighederne.Da skattefriheden har virkning fra og med indkomståret 2009, foreslås det, at ændringerne harvirkning fra den 1. januar 2009.Som følge af at forslaget tillægges tilbagevirkende kraft, vil kommunerne skulle tage eventuellesager op til fornyet vurdering. Da det imidlertid vil være vanskeligt at finde de konkrete sager frem,afhjælpes dette ved, at Arbejdsmarkedsstyrelsen beder de fonde mv., som uddeler tilpersongruppen, at rette henvendelse til samtlige tidligere legatmodtagere.Økonomiske konsekvenser for det offentlige:Forslaget skønnes at få ubetydelige konsekvenser for kontanthjælpsudgifterne, da der antages atvære tale om få personer, der kan modtage et soldaterlegat og samtidig modtager kontanthjælp.Administrative konsekvenser for det offentlige:Forslaget skønnes at medføre ubetydelige administrative konsekvenser for det offentligeKommunerne vil skulle tage eventuelle sager op til fornyet vurdering som følge af, at det foreslås,at forslaget tillægges tilbagevirkende kraft. Da det imidlertid kan være vanskeligt at finde dekonkrete sager frem, kan dette afhjælpes ved, at Arbejdsmarkedsstyrelsen beder de fonde mv., somuddeler til persongruppen, at rette henvendelse til samtlige tidligere legatmodtagere.(4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet)Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.(5. Administrative konsekvenser for borgerne)Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.(6. Miljømæssige konsekvenser)Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.(7. Forholdet til EU-retten)Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.(8. Hørte myndigheder og organisationer)Den del af forslaget som vedrører ændringer i lov om aktiv socialpolitik har været sendt til høringhos følgende myndigheder og organisationer: Ankestyrelsen, BeskæftigelsesministerietsYdelsesudvalg, Beskæftigelsesrådet, Center for ligebehandling af Handicappede, DanskSocialrådgiverforening, Danske Regioner, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det CentraleHandicapråd, Finansministeriet, Foreningen af socialchefer i Danmark, Foreningen afStatsforvaltningsdirektører, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Indenrigs- og Socialministeriet,Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere ogIntegration, Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde, Rådet for Socialt Udsatte, Økonomi- ogErhvervsministeriet.
Arbejdsmarkedsstyrelsen, j.nr. 2010-0002188
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § XX
Til nr. 1 og 2Det foreslås at ændre lov om aktiv socialpolitik, § 14, stk. 5, og § 33, stk. 1, nr. 4.Det er tale om en udvidelse af de gældende regler om formue og indtægter, som kommunen skal sebort fra. Forslaget er en konsekvens af ændringen af ligningsloven, hvor der med ligningslovens§ 7, nr. 30 blev indført skattefrihed for nærmere bestemte soldaterlegater.Kommunen skal herefter se bort fra formue, som skyldes beløb, der stammer fra legater fra fonde,stiftelser m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren efter ligningslovens § 7, nr. 30.Ligesom der ikke skal ske fradrag for indtægter i kontant- eller starthjælpen som følge afmodtagelse af et legat, som er skattefritaget efter ligningslovens § 7, nr. 30.Til § XX virkning og ikrafttrædenIstk. 4,foreslås det, at ændringerne i lov om aktiv socialpolitik i lovens § xx, nr. 1og 2 træder ikraft den 1. maj 2010 og har virkning fra den 1. januar 2009.
Lovforslaget sammenholdt med gældende reglerGældende formuleringLovforslaget§ XX
I lov om aktiv socialpolitik, jf.lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009,som ændret ved lov nr. 1508 af 27. december2009, foretages følgende ændringer
§ 14.Kommunen kan ikke yde hjælp, hvisansøgeren og ægtefællen har formue, som kandække det økonomiske behov. Kommunen serdog bort fra beløb på op til 10.000 kr., forægtefæller 20.000 kr.Stk. 2.Der ses desuden bort fra den del af enformue, der er nødvendig for at kunne bevareeller opnå en nødvendig boligstandard, ellersom bør bevares af hensyn til ansøgerens ogfamiliens erhvervs- elleruddannelsesmuligheder.Stk. 3.Der skal tillige ses bort fra erstatning fortab af erhvervsevne, der udbetales som følge af
Arbejdsmarkedsstyrelsen, j.nr. 2010-0002188
personskade efter1) lov om erstatning fra staten til ofre forforbrydelser,2) lov om erstatningsansvar eller3) lov om arbejdsskadesikring.Stk. 4.Beskæftigelsesministeren fastsætternærmere regler om, i hvilke andre tilfælde derskal ses bort fra erstatning for tab aferhvervsevne, der udbetales som følge afpersonskade.Stk. 5.Kommunen ser endvidere bort fraformue, som skyldes beløb, der er udbetalt somgodtgørelse for varigt mén og ikke-økonomiskskade samt ydelser fra godkendte sociale fonde,stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget forbeskatning hos modtageren, jf. ligningslovens§ 7, nr. 22.
1.§ 14, stk. 5,affattes således:”Stk.5.Kommunen ser endvidere bort fra formue,som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelsefor varigt mén og ikke-økonomisk skade samtydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser,foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hosmodtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22, oglegater, der er fritaget for beskatning, efterligningslovens § 7, nr. 30.”.
§ 33.Der foretages ikke fradrag i hjælpen for:1) Invaliditetsydelse, invaliditetsbeløb samtbistands- og plejetillæg efter lov om socialpension.2) Godtgørelse efter § 83 i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats.3) Vederlag som tilforordnet ved valg.4) Ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelserm.v., der er fritaget for beskatning hosmodtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.5) Børns indtægter og indtægter, der vedrørerbørn, bortset fra tilskud til pasning af egne børnefter § 38 i lov om social service.6) Værdien af kost m.v. under indlæggelse påsygehus eller lignende behandlingsinstitutioner.Hvis sygehusopholdet har varet i mere end 3måneder, kan der dog foretages fradragsvarende til den besparelse, der er en følge afindlæggelsen.7) Transportgodtgørelse for dokumenteredeudgifter til nødvendig transport ved udførelse aflønnet arbejde og ulønnet, frivilligt arbejde.Stk. 2.De erstatninger for tab af erhvervsevne,der omtales i § 14, stk. 3 og 4, godtgørelse forvarigt mén og godtgørelse for ikke-økonomiskskade samt indtægter, der hidrører herfra,trækkes ikke fra i hjælpen.
2.§ 33, stk. 1, nr. 4,affattes således:”4) Ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser,foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hosmodtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22, oglegater, der er fritaget for beskatning, efterligningslovens § 7, nr. 30.”.
Arbejdsmarkedsstyrelsen, j.nr. 2010-0002188
Ikrafttrædelsesbestemmelser§ xxxStk. 1. Loven træder i kraft…, jf. dog stk. 4.Stk. 4. § xx, nr. 1 og 2 træder i kraft den 1. maj2010 og har virkning fra den 1. januar 2009.