Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 104
Offentligt
786365_0001.png
Kære Leif Lahn.Der er opstået noget hvor man bestemt ikke tænker sig om i Kbhvn. Det er årsagen til at jeg gribertil at skrive til dig, for det som er i gang omkring dieselbiler som IKKE har partikelfiltre er da en nymalkeko. Hvorfor skal man altid opfinde” den dybe tallerken igen ” selv om den er opfundet.Til sagen.: jeg har kendskab til et campistægtepar, som har en Ford SMAX – TDCI – 2 l motor.Han ville undersøge hvad et filter koster monteret i Tyskland, da man allerede har iværksatforanstaltninger syd for grænsen. Ved henvendelse i Flensborg jo, Ford havde fundet enfilterløsning, MEN trukket det tilbage, det duede ikke. Et andet filter kan måske monteres men ?fint siger Svend Åge til hvilken pris, 5-6.000 kr. ok. Hov, hvor langt har bilen kørt. 75.000 km. Såkan det ikke gøre det med filter, så skal katalysatoren også udskiftes, det skal ske ved 80.000. 5-6.000 igen. Bare det er godt for miljøet så. I Tyskland er der indført max. Brugerbetaling på vist nok600 euro. Resten betaler staten, og desuden sættes afgiften ned de efterfølgende 3 år. Det giver lysttil at gøre noget for miljøet. Regnestykket herhjemme for os med lidt ældre dieselbiler.: udgift ca.12.000 bøde 1.000 hvis du ikke monterer filter altså man kan køre i 12 år uden at gøre noget ud overat betale bøden, ekstraskatten, eller man kan sige piskes til at - - -.Vores situation. I 2005 købte vi en Landcruiser fra 1999. Stærk god bil. Omkring år 2007-8forespurgte jeg Toyota Grenaa om der kunne monteres filter, jo da det findes, pris ca.30.000. menhov, hvad var det med årgang. - - 1999. Duer ikke der er ikke plads. Jeg har af og til efterspurgthos HN auto i Kolind, hos Nymanns autopart i Kolind uden resultat. Bilen kører fortsat helt fint ogopfylder vores behov. Jeg vil meget gerne være med til at gøre noget for miljøet, men til hvilkenpris og hvordan. Regnestykket fra før behøver jeg vel ikke gøre, blot sige at jeg at det vil ærgre migover 30 år af 1.000 kr. (jeg er 66 år.) det er ikke sikkert jeg skal betale så længe, men har heller ikke250.000 til en miljøvenligere bil.Ved at tale om dette sjusk som er på vej, ved jeg at INGEN indtil nu kan sige hvilke krav der skalvære til et partikelfilter, og firmaerne som laver udstødning står på spring for at lave filtre efterloven, men tør ikke for hvilke krav, det svar blæser i vinden. Filtre er udviklet i Tyskland medfærdige monteringssæt, herhjemme et filter som det viser sig fjerner 2 % af partiklerne, men detkoster 3 % mere i brændstof, jeg var god nok til regning i skolen til at finde ud af at % tallet erstørre på negativsiden.Jeg kunne godt tænke mig nogle svar, da bøderne kommer 3 måneder ind i det nye år, efter hvad jegsidst har hørt.

Venlig hilsen

Ole Mikkelsen.

Høgevej 96, Ebdrup

8560 Kolind.