Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 103
Offentligt
Notat3. november 2009J.nr. 2009-711-0034
Grundnotat omEuropa-Kommissionens forslag af 29. september 2009 til Rådets direktivom ændring af direktiv 2006/112/EF hvad angår en fakultativ og midlerti-dig anvendelse af ordningen for omvendt betalingspligt ved levering af be-stemte varer og tjenesteydelser, som kan være udsat for svig.Notatet sendes til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Skatteudvalg.1. Resumé af forslagetFormålet med forslaget til et nyt rådsdirektiv om ændring af Rådets direktiv2006/112EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem er atbekæmpe momssvig. Forslaget indeholder en bestemmelse, der skal gøre detmuligt for medlemsstaterne at anvende ordningen om omvendt betalingspligtved handel med CO2-kvoter og ved handel med nærmere bestemte varer, somindebærer risiko for, at der kan begås svig. Forslaget indeholder desuden enbestemmelse om, at de medlemsstater, der vælger at udnytte muligheden for atanvende omvendt betalingspligt skal indføre en indberetningspligt med henblikpå, at medlemsstaterne får mulighed for at kontrollere, om anvendelse af ord-ningen om omvendt betalingspligt fungerer effektivt.2. BaggrundKommissionen ser med stor alvor på momssvig, da momssvig udgør et stortproblem i EU. Momssvig er en trussel mod de enkelte medlemsstaternes afgifts-indtægter, og nogle medlemsstater har allerede anmodet Kommissionen om til-ladelse indrømmet af Rådet til at fravige direktivbestemmelserne efter direkti-vets artikel 395 med henblik på at bekæmpe momssvig.Kommissionen har derfor besluttet at stille forslag til en ny direktivbestemmel-se, der skal gøre det muligt for medlemsstaterne at bekæmpe momssvig ved atanvende ordningen om omvendt betalingspligt ved handel med CO2-kvoter ogandre nærmere bestemte varer.
Side 1 af 4
3. HjemmelsgrundlagForslaget er fremsat med hjemmel i EF-Traktatens artikel 93 og 94, der beggekræver høring af Europaparlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalgsamt enstemmig vedtagelse af medlemsstaterne.4. NærhedsprincippetI nærhedsnotat afgivet til EUU og SAU den 3. november 2009 er det oplyst, atKommissionen vurderer, at formålet med forslaget ikke i tilstrækkelig grad kanopfyldes af de enkelte medlemsstater, da det er nødvendigt at vedtage fællesregler og ensartede akter for effektivt at kunne bekæmpe momssvig.Det er Kommissionens opfattelse, at bekæmpelse af momssvig ved hjælp af enordning for omvendt betalingspligt bedre nås på fællesskabsniveau med et di-rektiv, som giver medlemsstaterne mulighed for at anvende en ordning for om-vendt betalingspligt ved leverancer til hjemmemarkedet af bestemte varer ogtjenesteydelser.Kommissionen anser derfor forslaget for at være i overensstemmelse med nær-hedsprincippet. Den danske Regering er enig heri.5. Formål og indholdFormålet med Kommissionens forslag er, at det gøres muligt for medlemsstater-ne midlertidigt at anvende ordningen for omvendt betalingspligt for at bekæmpemomssvig ved handel med CO2-kvoter og ved handel med nærmere bestemtevarer, som indebærer risiko for svig.Kommissionen har vurderet, at anvendelsen af ordningen for omvendt beta-lingspligt bør begrænses til en på forhånd fastlagt liste over varer og tjeneste-ydelser, da momsordningens grundlæggende principper ikke bør ændres. Kom-missionen agter således at give interesserede medlemsstater mulighed for at an-vende ordningen for omvendt betalingspligt på baggrund af en på forhånd fast-lagt liste over varer og tjenesteydelser, som medlemsstaterne har identificeretsom indebærende risiko for svig.Ifølge Kommissionens forslag kan medlemsstaterne anvende ordningen for om-vendt betalingspligt på højst tre kategorier, hvoraf to kan være varer. Kommis-sionen stiller forslag om, at den særlige ordning for omvendt betalingspligt kananvendes ved handel med CO2-kvoter, mobiltelefoner og integrerede kredsløbs-anordninger og ”andre varer” omfattende parfume og ædelmetaller, f.eks. platin.Derudover foreslår Kommissionen, at de medlemsstater, der vælger at udnyttemuligheden for at anvende omvendt betalingspligt skal indføre en indberet-
Side 2 af 4
ningspligt med henblik på, at medlemsstaterne får mulighed for at kontrollere,om anvendelse af ordningen om omvendt betalingspligt fungerer effektivt.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i EF-traktatens artikel 93 og 94. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDen gældende lovgivning er baseret på direktiv 2006/112/EF af 28. november2006.Det vurderes, at forslaget vil have konsekvenser for gældende dansk ret, da be-stemmelsen efter vedtagelse skal implementeres i den danske lovgivning ved enændring af momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober 2005.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljø-et eller beskyttelsesniveauetGennemførelse af direktivforslaget vil medvirke til at bekæmpe utilsigtede pro-venutab, der opstår som følge af momskarruselsvig. Direktivet vil derfor haveen positiv virkning for statsfinanserne og samfundsøkonomien, hvis størrelse detdog ikke er muligt at skønne over.Gennemførelse af direktivforslaget forventes at medføre udgifter til systemud-vikling. Der kan ikke skønnes mere præcist over størrelsen heraf, før direktivetsendelige udformning kendes.Forslaget har ikke konsekvenser for hverken miljøet eller beskyttelsesniveauet.9. HøringDirektivforslaget har været i høring hos Advokatrådet, ArbejderbevægelsensErhvervsråd, Børsmæglerforeningen, Center for Kvalitet i Erhvervsregulering(CKR), Dansk Arbejdsgiverforening, Danmarks Statistik, Dansk Erhverv,Dansk Industri, Dansk Landbrug, Danske Regioner, Datatilsynet, Den DanskeDommerforening, Finansrådet, Finanstilsynet, Foreningen af Danske Revisorer,Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Reviso-rer, Håndværksrådet, Klima- og Energiministeriet, Kommunernes Landsfor-ening, Landbrugsrådet, Landsorganisationen i Danmark (LO), Landsskatteret-ten, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, SKAT, Skatterevisorforeningen og Øko-nomi- og Erhvervsministeriet.Vedlagt fremsendes en kopi af de modtagne høringssvar. Generelt har det frem-sendte direktivforslag ikke givet anledning til bemærkninger.Alene Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR) og Dansk Erhverv har gi-vet bemærkninger.
Side 3 af 4
CKR vurderer, at direktivforslaget ikke indeholder administrative konsekvenserfor erhvervslivet. Dog henviser CKR til, at en konsekvensvurdering af omvendtbetalingspligt i forbindelse med handel med en række varer nævnt i bilaget tildirektivforslaget først vil blive foretaget, såfremt dette indføres.Endelig anbefaler CKR, at der sker en ”passende og effektiv” indberetning ved-rørende CO2-kvoter og CO2-kreditter lig momslovens gældende bestemmelserfor angivelse af indkøb for at opnå fradragsret.Dansk Erhverv
Dansk Erhverv støtter overordnet set Kommissionen og Rådets direktiv, menanbefaler, at man ikke benytter den forsøgsvise ordning med omvendt beta-lingspligt inden for varegruppen mobiltelefoner. Dansk Erhverv mener, at detvil være en urimelig stor administrativ byrde overfor de virksomheder, der berø-res.10. Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark kan overordnet støtte Kommissionens målsætning og forslaget. Dogmå rækkevidden af anvendelsen af den foreslåede bestemmelse vurderes nær-mere, herunder også de evt. administrative byrder bestemmelsen vil påføre er-hvervslivet.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerHenset til formålet med forslaget må det forventes, at forslaget vil blive positivtmodtaget. Der er dog ikke konkret kendskab til andre landes holdninger til for-slaget.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Nærhedsno-tat er fremsendt via Udenrigsministeriet den 4. november 2009.
Side 4 af 4