Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 10
Offentligt
742510_0001.png
742510_0002.png
742510_0003.png
742510_0004.png
742510_0005.png
9. oktober 2009
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 20. oktober 2009

Dagsorden 1. udgave

1.2.
Forberedelse af G20 Finansministermøde den 7. og 8. novemberForberedelse af Det Europæiske Rådsmøde den 29. og 30. oktober 2009a)Exit-strategierb)c)KlimafinansieringVedtagelse af rådskonklusionerFinansielt tilsyn: StatusMundtlig rapportering fra formandskabet
3.4.
Styrke den europæisk finansielle tilsynsrammeRådskonklusioner(evt. ) Et Europæisk Udvalg for Systemisk Risiko (ESRB)a)Etablering af ESRB samt udvikling af makroprudentiel overvågningGenerel indstillingb)Rådsbeslutning vedr. overdragelse af specifikke opgaver vedr. ESRB’s virke tilden Europæiske Central BankGenerel indstilling
5.
Skat - Anti-svigsaftale med tredjelandea)LiechtensteinPolitisk enighedb)Andre tredjelandeOrienterende drøftelse om forhandlingsmandater
6.
Makrofinansiel assistance til Armenien, Bosnien-Herzegovina, Island, Serbien ogUkraineSagen er ikke på ECOFIN dagsorden den 20. oktober 2009, men ventes vedtagetpå et senere rådsmødeEventueltSiden sidst-Ingen punkter
7.8.
2
Der fremsendes dokument vedrørende følgende dagsordenspunkt, som skønnes atvedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde:5)Skat - Anti-svigsaftale med tredjelandea)LiechtensteinPolitisk enighedb)Andre tredjelandeOrienterende drøftelse om forhandlingsmandater
3

Dagsordenspunkt 5a-b:

tredjelande

Resumé

Skat - Anti-svigsaftale med Liechtenstein og andre

På ECOFIN den 20. oktober 2009 ventes en drøftelse af EU’s anti-svigsaftaler med tredjelan-de med henblik på at op nå politisk enighed om en anti-svigsaftale med Liechtenstein samt drøfteforhandlingsmandater til lignende aftaler med Andorra, Monaco, San Marino og Schweiz.

Baggrund og indhold

ECOFIN vedtog den 9. juni 2009 rådskonklusioner, der fremhæver betydningenaf god regeringsførelse på skatteområdet, særligt i forhold til øget gennemsigtig-hed, udveksling af oplysninger og fair skattekonkurrence med henblik på at sikrelige konkurrencevilkår og bekæmpe skattesvig. Konklusionerne vedrører både ini-tiativer inden for EU samt EU’s aftaler med tredjelande. ECOFIN opfordredebl.a. Kommissionen til hurtigt at afslutte de igangværende forhandlinger om enanti-svigsaftale med Liechtenstein og noterede sig Kommissionens hensigt om atforberede oplæg til forhandlingsmandater til lignende anti-svigsaftaler med Andor-ra, Monaco, San Marino og Schweiz.Forhandlinger om en anti-svigsaftale med LiechtensteinKommissionen fik i 2006 mandat til at forhandle med Liechtenstein om en aftalemellem på den ene side EU og dens medlemsstater og på den anden side Liech-tenstein til bekæmpelse af svig og enhver anden ulovlig aktivitet til skade for par-ternes finansielle interesser. Aftalen skal medføre, at parterne skal bistå hinandenmed udveksling af oplysninger vedrørende direkte og indirekte skatter, moms samttold- og landbrugslovgivning – både som led i gensidig administrativ bistand oggensidig retshjælp.Under forhandlingerne blev en sag afdækket om tyske borgeres bankkonti i liech-tensteinske banker, som ejerne ikke havde oplyst til de tyske skattemyndigheder.Efter det daværende aftaleudkast ville Liechtenstein kun skulle yde bistand i sagerom skattesvig, som defineret efter liechtensteinsk lovgivning. Efter liechtensteinsklovgivning anses det ikke som skattesvig at undlade at selvangive indtægter til sineskattemyndigheder. Myndighederne i Liechtenstein kan endvidere ikke gennem-tvinge et pålæg til en liechtensteinsk bank om at fremsende oplysninger, hvis ban-ken nægter at udlevere oplysningerne. Efter det daværende aftaleudkastet ville detyske myndigheder således ikke have kunnet få bistand fra Liechtenstein.I november 2008 opfordrede ECOFIN Kommissionen til – på baggrund af detgældende mandat – at genoptage forhandlingerne med Liechtenstein med henblikpå at opnå forbedringer og yderligere garantier for at sikre reel administrativ bi-stand og adgang til oplysninger f.eks. i sager om skattesvig, herunder i forhold tilsåkaldte ”Stiftungs”. I opfølgning herpå vedtog ECOFIN i februar 2009rådskonklusioner, som anmodede Kommissionen om at fortsætte forhandlingernemed Liechtenstein med henblik på at opnå en mere effektiv aftale. Aftalen indebæ-rer således, at Liechtenstein skal udveksle oplysninger i sager, selvom der ikke efterLiechtensteins lovgivning er tale om skattesvig.
4
I december 2008 indgik USA en aftale med Liechtenstein, som sikrer reel informa-tionsudveksling og opfylder OECD’s standarder for informationsudveksling påskatteområdet – indeholdt i artikel 26 af OECD’s skattemodelkonvention, somindebærer informationsudveksling på anmodning, også vedr. bankoplysninger.Den 12. marts 2009 – forud for G20-mødet den 2. april – afgav Liechtenstein enerklæring om, at man forpligter sig til fuld implementering af OECD’s standarderfor informationsudveksling, og at man i den forbindelse ville fortsætte forhandlin-gerne med EU om en revideret anti-svigsaftale.Der vurderes at være fremskridt i Kommissionens forhandlinger med Liechten-stein, og man forventer at kunne opnå en aftale, der sikrer informationsudvekslingpå anmodning i overensstemmelse med OECD’s standarder med henblik på effek-tiv administrativ bistand på skatteområdet og bekæmpelse af skatteunddragelse.På ECOFIN den 20. oktober 2009 ventes Kommissionen at give en status forforhandlingerne. Formandskabet ventes at søge at opnå politisk enighed om anti-svigsaftalen med Liechtenstein.Forhandlingsmandater med Andorra, Monaco, San Marino og SchweizI perioden op til G20-mødet den 2. april 2009 i London tilkendegav en række lan-de, at man ville forpligte sig til OECD’s standarder for transparens og informati-onsudveksling på skatteområdet. I lyset af sådanne erklæringer fra Andorra, Mona-co, San Marino og Schweiz ventes Kommissionen at udarbejde forhandlingsman-dater til anti-svigsaftaler med disse lande på linje med den aftale, der ventes indgåetmed Liechtenstein. Aftalerne skal således omfatte informationsudveksling på skat-teområdet efter anmodning i overensstemmelse med OECD’s standarder – bådesom led i gensidig administrativ bistand og gensidig retshjælp.På ECOFIN-mødet den 20. oktober 2009 ventes en orienterende drøftelse omforhandlingsmandater til anti-svigsaftaler med de øvrige tredjelande.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

En effektiv anti-svigsaftale med Liechtenstein og øvrige tredjelande vil medvirke tilat sikre overholdelsen af dansk lovgivning. Aftalen vurderes ikke at nødvendiggøreændringer af dansk lovgivning.

Statsfinansielle konsekvenser

En effektiv anti-svigsaftale med Liechtenstein og øvrige tredjelande vil bl.a. med-virke til at imødegå skattesvig og deraf afledt tab for de offentlige finanser.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Sagen har ikke umiddelbare samfundsøkonomiske konsekvenser, men initiativer til atforhindre skatteunddragelse vil have positive samfundsøkonomiske konsekvenser.
5

Høring

Ikke relevant.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen om en anti-svigsaftale med Liechtenstein blev forelagt Folketingets Europaud-valg den 31. oktober 2008 forud for ECOFIN den 4. november samt den 6. februar2009 forud for ECOFIN den 10. februar 2009. Sagen om god regeringsførelse påskatteområdet blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 30. april 2009 forud forECOFIN den 5. maj 2009 samt den 4. juni 2009 forud for ECOFIN den 9. juni2009.

Holdning

Dansk holdningRegeringen støtter, at ECOFIN intensiverer arbejdet for at bekæmpe skattesvig,herunder i forbindelse med EU’s aftaler med tredjelande.Regeringen støtter vedtagelsen af det foreliggende udkast til en anti-svigsaftale medLiechtenstein. Regeringen lægger vægt på, at aftalen er mindst ligeså effektiv somden aftale, USA har indgået med Liechtenstein, der opfylder OECD’s standarderog sikrer reel informationsudveksling. Det er endvidere vigtigt, at aftalen er effektivtil at imødegå svig, herunder så finansielle institutioner i Liechtenstein ikkeanvendes til aktiviteter, der har karakter af skattesvig i forhold til andre lande.Regeringen støtter Kommissionens hensigt om at iværksætte forhandlinger medAndorra, Monaco, San Marino og Schweiz med henblik på at indgå anti-svigsaftaler på linje med den ventede aftale med Liechtenstein. Det er vigtigt atfremskynde processen for at udnytte det internationale momentum i forhold tilbekæmpelse af skatteunddragelse og landenes tilkendegivelser om at leve op tilOECD’s standarder for informationsudveksling på skatteområdet.Andre landes holdningerDer ventes bred opbakning til indgåelsen af en effektiv anti-svigsaftale med Liech-tenstein, der sikrer informationsudveksling i overensstemmelse med OECD’sstandarder.Der ventes endvidere bred støtte til forhandlingsmandater til lignende aftaler medAndorra, Monaco, San Marino og Schweiz fra en række lande.