Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 748
Offentligt
Den 29. september 2010
Inspektion af Statsfængslet Møgelkærden 25. februar 2010ENDELIGJ.nr. 2010-0063-6280/TAN
1/33
Indholdsfortegnelse
1.2.2.1.
Indledning .......................................................................................................... 3Bygningsmæssige forhold mv............................................................................ 4Generelt ............................................................................................................. 4
2.1.1.Planlagte projekter ............................................................................................. 62.1.2.Skimmelsvamp................................................................................................... 62.2.Afdelinger ........................................................................................................... 72.2.1.Afdeling A........................................................................................................... 72.2.2.Afdeling P........................................................................................................... 82.3.Øvrige rum mv. .................................................................................................. 92.3.1.Kirke/kulturhus ................................................................................................... 92.3.2.Motionsrum ........................................................................................................ 92.3.3.Øvrige fritidsfaciliteter ...................................................................................... 102.4.3.3.1.3.2.3.3.4.5.5.1.Arbejdspladser ................................................................................................. 11Beskæftigelse .................................................................................................. 12Arbejde ............................................................................................................. 12Undervisning .................................................................................................... 14Særlige behandlingsprogrammer .................................................................... 17Fritid ................................................................................................................. 17Samtaler med talsmændene............................................................................ 20Samtale med talsmændene for de almindelige åbne afdelinger ..................... 20
5.1.1.Beløbsgrænse mv. ........................................................................................... 205.1.2.De kvindelige indsattes særlige behov ............................................................ 215.1.3.Statsfængslets sagsbehandlingstid ................................................................. 225.1.4.Anmodningssedler ........................................................................................... 225.2.6.6.1.6.2.6.3.7.7.1.7.2.7.3.Samtale med talsmanden for behandlingsafdelingen O .................................. 22Andre forhold ................................................................................................... 23Købmand, forplejning ....................................................................................... 23Euforiserende stoffer ....................................................................................... 24Mobiltelefoner .................................................................................................. 25Rapportgennemgang ....................................................................................... 26Lidt om sagerne ............................................................................................... 27Betingelser ....................................................................................................... 27Afskæring af partsaktindsigt mv....................................................................... 295.2.1.Behandlingsfaciliteter ....................................................................................... 22
7.3.1.Udtaleret mv..................................................................................................... 29
2/33
7.4.7.5.7.6.
Ophør ............................................................................................................... 30Kompetence ..................................................................................................... 31Andre sager ..................................................................................................... 32
Opfølgning .................................................................................................................... 33Underretning ................................................................................................................. 33
3/33
Som led i ombudsmandens almindelige inspektionsvirksomhed (jf. § 18 i lov nr. 473 af12. juni 1996 om Folketingets Ombudsmand) foretog jeg den 7. juni 1999 inspektion afStatsfængslet Møgelkær. Den 17. marts 2000 afgav jeg en endelig rapport om denneinspektion, og inspektionen blev fulgt op i en opfølgningsrapport af 6. februar 2001.
Den 25. februar 2010 foretog jeg og tre af embedets øvrige medarbejdere endnu eninspektion af Statsfængslet Møgelkær.
Inspektionen den 25. februar 2010 bestod af en rundgang i dele af fængslet og samta-ler med ledelsen, samarbejdsudvalget, talsmændene, herunder fællestalsmanden, forde almindelige åbne afdelinger samt talsmanden for behandlingsafdelingen, afdelingO. Herudover havde jeg samtaler med de enkelte indsatte der havde ønsket det.
Fængslets talsmænd og de øvrige indsatte var forud for inspektionen blevet gjort be-kendt med inspektionen og med muligheden for at få en samtale med mig om hen-holdsvis generelle forhold om institutionen og den indsattes egne forhold. Ved inspek-tionens afslutning havde jeg et møde med fængslets ledelse om bl.a. de generelleforhold der var blevet bragt frem under mine samtaler med talsmændene.
Talsmændene har senere – henholdsvis den 3. og 5. marts 2010 – fået et skriftligtsvar som opfølgning på samtalerne. I brevene meddelte jeg at nærmere angivne for-hold ville indgå i rapporten om inspektionen. Statsfængslet modtog en kopi af breve-ne.
De fleste af de indsatte som jeg havde samtaler med, modtog også senere et skriftligtsvar om de forhold som de rejste. Enkelte af de indsatte som jeg havde samtaler med,modtog efter udtrykkelig aftale ikke et skriftligt svar.
Under samtalen med ledelsen afleverede jeg en skriftlig anmodning om udlevering afrapportmateriale om de seneste 10 sager om udelukkelse fra fællesskab forud forvarslingen den 12. januar 2010. Jeg modtog under inspektionen 10 sager om midlerti-dig udelukkelse fra fællesskab som gennemgås under pkt. 7 nedenfor.
4/33
Inspektionen den 25. februar 2010 omfattede de bygningsmæssige ændringer der ersket siden sidste inspektion. Inspektionen omfattede endvidere beskæftigelsen af deindsatte, fritiden i statsfængslet og de spørgsmål der blev rejst af talsmændene.
Under inspektionen spurgte jeg bl.a. på grundlag af en tjekliste til enkelte andre for-hold, men disse forhold er kun omtalt i rapporten i det omfang jeg har fundet anledningtil det.
Denne rapport har i en foreløbig udgave været sendt til statsfængslet og Direktoratetfor Kriminalforsorgen til eventuelle bemærkninger om faktiske forhold som rapportenmåtte give anledning til. Statsfængslet er i e-mail af 1. september 2010 kommet medsine bemærkninger, herunder korrigeret enkelte af de oplysninger som jeg fik forud forinspektionen. Bemærkningerne er indarbejdet i denne rapport.
Bygningsmæssige forhold mv.
Under inspektionen besigtigede jeg ikke alle statsfængslets bygninger, og de byg-ningsmæssige forhold er også kun omtalt i rapporten i det omfang jeg har fundet an-ledning til det.
Statsfængslet Møgelkær er – som også nævnt i rapporten af 17. marts 2000 om mininspektion den 7. juni 1999 – et åbent fængsel som er beliggende i den tidligere ho-vedgård ”Møgelkærs” bygninger, ca. 12. km. sydøst for Horsens.
Kapaciteten i statsfængslet er siden sidste inspektion steget fra 126 til 176 pladser.
Statsfængslet har siden nedlæggelsen af kvindefængselsafdelingen Amstrup i 2000også kunnet modtage kvindelige afsonere. Herudover er der i 2006 etableret to be-handlingsafdelinger. En afdeling til døgnbehandling målrettet til misbrugere af narkoti-ka og en afdeling til dagbehandling målrettet til misbrugere af alkohol.
Siden sidste inspektion er afdeling K-L (halvåben) som et forsøgsprojekt blevet om-dannet til en specialafdeling for sædelighedsdømte. Projektet kører fortsat på for-søgsbasis, men det fremgår af det materiale som jeg modtog fra fængslet forud forinspektionen, at der er opnået gode resultater på afdelingen. En stor del af de indsatteer således senere blevet motiveret til at påbegynde behandling.
5/33
Afdeling K-L ligger i en bygning fra 1972 med senere tilbygning. Bygningen har fornylig gennemgået en større facaderenovering og fået udskiftet varmesystem samtvinduer. Disse tiltag har forbedret bygningens indeklima. Siden sidste inspektion erder også etableret et motionsrum på afdelingen.
Statsfængslet har i 2009 fået lagt ny asfaltbelægning og fået etableret bedre lokaler tilfrisør og fysioterapeut. Herudover er et projekt med etablering af en personalemessefærdiggjort, og statsfængslets personale råder nu over en god opholdsstue, et godtkøkken og overnatnings- og omklædningsfaciliteter som personalet kan benytte mel-lem deres vagter.
Det fremgår endvidere af det materiale som jeg modtog forud for inspektionen, atstatsfængslet på tidspunktet for inspektionen var i gang med en renovering af skolen.Renoveringen skal sikre bedre undervisningsfaciliteter til de selvstuderende, bedrefællesrum, indeklima og personalefaciliteter. Projektet forventedes afsluttet medio2010.
Herudover var der på tidspunktet for inspektionen et igangværende projekt med etab-lering af bedre toiletforhold for de indsatte som er beskæftiget i montageværkstedet.Det projekt forventedes afsluttet efter 1. kvartal 2010.
Jeg beder statsfængslet om at oplyse om de ovenstående projekter er afsluttet.
Statsfængslet har oplyst at vedligeholdelsesstandarden i statsfængslet spænder franyrenoveret til brugeligt, og at statsfængslet i forbindelse med renoveringer og om-bygninger udskifter gammelt inventar.
Statsfængslet har endvidere oplyst at der i statsfængslets bygninger – efter ansættel-sen af en værkmester med en maleruddannelse – er blevet udført meget malerarbej-de, og at de indsatte er med til at udføre arbejdet. Herudover har statsfængslet oplystat et arkitektfirma hvert andet år foretager bygningssyn, og at resultaterne fra byg-ningssynene indgår i statsfængslets årlige aktivitetsplaner som der løbende følges oppå.
Jeg har noteret mig det som statsfængslet har oplyst om vedligeholdelsesstandarden,herunder at gammelt inventar udskiftes i forbindelse med renoveringer og ombygnin-ger, og at et arkitektfirma hvert andet år foretager bygningssyn.
6/33
Statsfængslet har forud for inspektionen oplyst at der for at sikre bedre orden og over-blik er planer om at etablere et nyt værktøjsrum ved ”grønne fag”. Dette vil samtidigskabe mulighed for etablering af en frokoststue til personalet.
Jeg beder statsfængslet om at oplyse om status på projektet.
Af det materiale som jeg modtog fra statsfængslet forud for inspektionen, fremgår bl.a.følgende:
”Renovering af afdeling GH på grund af konstateret fugt i bygningen – alternativtnybyggeri. Næste skridt i sagen sker i april 2010, hvor der er samlet op på målingaf grundvandshøjde – underjordiske rør – tagkonstruktion m.m.”
Det fremgår bl.a. af materiale som jeg forud for inspektionen modtog fra talsmænde-ne, herunder fællestalsmanden, for de almindelige åbne afdelinger at der er konstate-ret skimmelsvamp i stuetagen i bygningen som huser statsfængslets afdeling G-H, ogat Teknologisk Institut i den forbindelse har foretaget en fugt og mikrobiologisk under-søgelse af bygningen.
Talsmændene oplyste under inspektionen at de indsatte ikke var blevet informeret omsundhedsfaren ved skimmelsvampsangrebet, men at fængselsfunktionærerne der-imod havde fået tilbud om at få taget en blodprøve med henblik på at vurdere om deer udsat for sundhedsfare. Talsmændene fremsatte under samtalen forslag om ind-dragelse af embedslægen eller Sundhedsstyrelsen i sagen.
Under den afsluttende samtale med ledelsen spurgte jeg til sagens status. Ledelsenoplyste at ledelsen havde sikret sig at der ikke er sundhedsfare forbundet med opholdi bygningen, og at ledelsen er i gang med at undersøge hvad der skal ske med byg-ningen, herunder hvorvidt den eventuelt skal rives ned. Ledelsen oplyste endvidere atfængselsfunktionærerne ikke har fået tilbud om udtagning af en blodprøve. Herudoverhenviste ledelsen til de indsattes mulighed for at tale med en sygeplejerske om sund-hedsfaren.
Jeg har noteret mig at ledelsen har sikret sig at der ikke er sundhedsfare forbundetmed ophold i bygningen, og at de indsatte har mulighed for at tale med en sygeplejer-ske om sundhedsfaren.
7/33
Jeg beder statsfængslet om at oplyse om status i skimmelsvampsagen. Jeg bederendvidere statsfængslet om at oplyse hvilke eventuelle sagsskridt der er foretaget si-den april 2010.
Statsfængslet har 12 belægningsafdelinger fordelt på enhederne Syd, Nord og Øst.Herudover har statsfængslet en straf-/isolationsafdeling (afdeling I). 30 af statsfængs-lets 176 pladser er placeret i den halvåbne afdeling K-L. Statsfængslet har som nævntsiden sidste inspektion fået mulighed for at modtage kvindelige afsonere. På dagen forinspektionen var der 25 kvindelige afsonere i statsfængslet.
Under rundgangen besigtigede jeg bl.a. afdeling A som er en belægningsafdeling for15 mandlige fængselsafsonere.
Afdelingen fremstod noget slidt.
Jeg besigtigede stue 11 som har et areal på 3 x 2,03 m. Denne stue var for nylig ble-vet renoveret og indrettet med nyt inventar specialbygget til små stuer. Stuen fremstodmeget pæn og synede på grund af det specialbyggede inventar større end arealet påde 3 x 2,03 m.
Herudover besigtigede jeg stue 2. Stuen har samme størrelse som stue 11, men varikke indrettet med nyt specialbygget inventar. Inventaret i denne stuen fremstod slidt,og stuen synedes en del mindre end stue 11.
Ledelse oplyste at alle afdelingens små stuer, som stue 11, skal have udskiftet inven-taret, og at de gamle tv-apparater skal udskiftes til fladskærms-tv. Det nye stueinven-tar fabrikeres i statsfængslet hvilket skaber noget produktion. Jeg henviser til det ne-denstående under pkt. 3.1 om den generelle beskæftigelsessituation i statsfængslet.
Projektet forventedes at være færdigt ultimo maj 2010.
Jeg beder statsfængslet om at oplyse om stuerenoveringen, herunder udskiftningen afde gamle tv-apparater, er afsluttet.
8/33
Jeg beder endvidere statsfængslet om at oplyse om statsfængslet i forbindelse medstuerenovering også overvejer at friske afdelingens fællesarealer op.
Under rundgangen besigtigede jeg bl.a. også afdeling P som er en belægningsafde-ling for otte kvinder og en del af afdeling Øst. Afdeling Øst er indrettet i en nedlagtflygtningelandsby som blev opstillet til midlertidig brug i 2003, og som efter planenskulle nedlægges igen efter et halvt til et helt år. Pladserne kunne imidlertid ikke und-væres og efter to år blev bygningerne lovliggjorte (indlagt varme og isoleret). Stats-fængslet har oplyst at der i dag ingen tidshorisont er for den fortsatte anvendelse afbygningerne.
Afdelingen har to dobbeltstuer, og vi besigtigede den ene dobbeltstue (stue 1). Stuenhar et areal på 4 x 3 m, og der boede på tidspunktet for inspektionen to indsatte påstuen. Stuen var bl.a. indrettet med to senge, et skab, et køleskab, et fjernsyn samt etskrivebord. Dobbeltstuerne er normalt indrettet med to køleskabe medmindre de ind-satte på stuen beder om at få det ene fjernet. Inventaret i stue 1 fremstod noget slidt.
På afdelingen besigtigede jeg endvidere baderummet og fællesarealet/køkkenet.
Baderummet var indrettet med to bade og en håndvask. I loftet var der flere bruneplamager som jeg går ud fra er forårsaget af fugt.
Jeg beder statsfængslet om at oplyse om der er fugtproblemer i baderummet, herun-der hvad statsfængslet i bekræftende fald gør for at udbedre problemerne.
Fællesarealet/køkkenet er bl.a. indrettet med skabe, køkkenvask og komfur langs denene side. I midten af rummet er der et spisebord med stole, og et hjørne af lokalet erindrettet med sofa og sofabord. Afdelingens gangarealer har hvidmalede vægge, grådørkarme og gråt linoleumsgulv.
Da den nedlagte flygtningelandsby i sin tid blev opstillet som en midlertidig løsning påpladsproblemer, beder jeg direktoratet om at oplyse om direktoratet har planer om påsigt at ophøre med brugen af bygningerne.
9/33
Øvrige rum mv.
Kirke/kulturhus
Statsfængslet har siden sidste inspektion fået en kirke med et integreret kulturhus.
Bygningen blev indviet den 16. december 2007, og pengene til projektet er bl.a. done-ret af A.P. Møller Fonden.
Bygningen er i to etager med en vindeltrappe til 1. sal.
I stuetagen findes kirken og kirkens kaffebar. Kirkerummet er bl.a. indrettet med etalter, en prædikestol, en døbefont og et skib. Alt er udført i farverigt glas af en lokalkunstner. Rummet er bygget med delvis skråvægge, loft til kip og synlige bjælker.
I tilknytning til kirkerummet er der (lige når man træder ind i bygningen) indrettet enkaffebar der som udgangspunkt holder åbent tirsdag, torsdag og lørdag i tidsrummetfra kl. 18.30 til kl. 20.30. I kaffebaren har de indsatte mulighed for at købe bl.a. kaffe,the, kakao og sodavand samt slik, chokolade og kager.
Bygningens 1. sal fungerer som kulturhus. Rummet er indrettet med to langborde medtilhørende stole samt et hyggehjørne med komfortable stole. Rummet er udsmykketmed billeder på væggene og planter. 1. sal er ligeledes bygget med delvis skråvægge,loft til kip og synlige bjælker.
Det fremgår af det materiale som jeg modtog fra statsfængslet forud for inspektionen,at der allerede er meget aktivitet i kirken, og at det forventes at aktiviteten vil øges nården nyansatte præst og kulturmedarbejder (en samlet stilling) kommer rigtigt i gangmed sit arbejde.
Jeg beder statsfængslet om at oplyse om der siden inspektionen den 25. februar 2010har været afholdt fællesarrangementer i kulturhuset – og i bekræftende fald hvilke.
Som jeg også gav udtryk for under inspektionen, er statsfængslets nye kirke med in-tegreret kulturhus meget flot.
Tagetagen på statsfængslets bygning 42 A er indrettet som et fritidsområde. I den eneende er der et motionsrum. Motionsrummet er stort, men bar præg af flittigt brug ogfremstod generelt slidt med bl.a. huller i murværket.
10/33
Motionsrummet har spejle på den ene væg og en opslagstavle med vejledning i brugaf maskinerne. På væggen ved siden af opslagstavlen hang der også vejledninger ibrug af maskinerne. Flere af vejledningerne (både på opslagstavlen og på væggen)var revet i stykker eller helt revet ned.
Der bør være vejledninger i (korrekt) brug af samtlige motionsredskaber. Jeg går påden baggrund ud fra at statsfængslet sætter nye vejledninger op til erstatning for bådede ned- og iturevne.
Af udstyr var der bl.a. håndvægte, bænke, træningsmaskiner og en ribbe. Udstyretfremstod – ligesom selve rummet – slidt. Det blev oplyst at der ikke altid er en fæng-selsinstruktør til stede med de indsatte i motionsrummet.
Ledelsen tilkendegav under inspektionen at motionsrummet trænger til vedligeholdel-se.
Jeg beder statsfængslet om at oplyse om statsfængslet – i forlængelse af sin tilken-degivelse under inspektionen – har foretaget vedligeholdelsesarbejde i motionsrum-met.
Øvrige fritidsfaciliteter
På udendørsområdet omkring statsfængslets bygninger er der forskellige arealer somer indrettet til brug for de indsatte i fritiden, herunder bl.a. en fodboldbane. Stats-fængslets udendørsfritidsfaciliteter blev ikke nærmere besigtiget under denne inspek-tion.
I statsfængslets (indendørs) fritidsområde findes der – ud over motionsrummet – ogsåen række andre fritidsfaciliteter.
Statsfængslet har bl.a. fået et rum til spinning som er indrettet med fem cykler og encykel til instruktøren samt to stepmaskiner. Der er også et solarium i fritidsområdet.
Statsfængslets bibliotek er også placeret i fritidsområdet. Biblioteket gav indtryk af atvære velforsynet med bøger. Jeg henviser til det som jeg har anført under pkt. 4 omadgangen til udenlandske bøger. I tilknytning til biblioteket er der indrettet en opholds-stue med fjernsyn.
11/33
Siden sidste inspektion er statsfængslets keramikværksted blevet erstattet af et glas-værksted. Glasværkstedet er bl.a. indrettet med et bord i midten af værkstedet, etlangbord og skabe til brug for opbevaring. Herudover er der en drejebænk i værkste-det. Ovnen til glasbrænding er placeret i et lille separat rum i tilknytning til værkstedet.Ledelsen oplyste under rundgangen at de indsatte er meget interesseret i at arbejde iglasværkstedet.
I statsfængslets fritidsområde er der også et billedværksted som er indrettet med etlangt arbejdsbord i midten af lokalet.
De ovenstående fritidsfaciliteter giver mig ikke anledning til bemærkninger.
Statsfængslet har tre produktionsværksteder. Et snedkerværksted, et montageværk-sted og et maskinværksted.
I tilknytning til snedkerværkstedet er der et lakeringsrum. I forbindelse med min tidlige-re inspektion af statsfængslet konstaterede jeg at der var en kraftig, ubehagelig lugt ilakeringsrummet hvilket ledelsen var enig i. Følgende fremgår bl.a. af min rapport af17. marts 2000:
”(…) Der anvendes syrehærdende lak idet vandbaseret ifølge fængslets ledendeovervagtmester ikke kan anvendes på egetræ som der p.t. arbejdes med. Denledende overvagtmester har endvidere påpeget at vandbaseret lak udgør et hel-seproblem på lige fod med syrehærdende lak.
Der findes masker i lakeringsrummet som de indsatte imidlertid ikke benytter. Ar-bejdstilsynets tilsyn af lakeringsrummet har ikke givet anledning til tilsynsrappor-ter fra Arbejdstilsynet.
Ledelsen tilføjede at snedkeriet i øvrigt skal have en tilbygning, og at et skitsepro-jekt den samme dag var sendt til Direktoratet for Kriminalforsorgen. Byggeriet for-ventes iværksat i løbet af efteråret.”Jeg henstillede i min rapport af 17. marts 2000 at ledelsen over for det personale derer tilknyttet snedkerværkstedet, indskærpede vigtigheden af at de indsatte benyttedemasker og andre beskyttelsesmidler samt orienterede om de eventuelle konsekvenseraf manglende brug af sådan beskyttelse.
12/33
Af det materiale som jeg modtog fra statsfængslet forud for inspektionen den 25. fe-bruar 2010, fremgår det at ombygningen af maskinsnedkeriet blev afsluttet i 2009, ogat dette bl.a. betød at statsfængslet nu råder over et lakeringsrum som kun brugervandbaserede lakker. Herudover har ombygningen også omfattet etablering af godeog lyse produktionshaller samt bedre personale faciliteter.
Under rundgangen i statsfængslet konstaterede jeg at der ikke længere var en ubeha-gelig lugt i lakeringsrummet.
Jeg har ingen bemærkninger til værkstedsfaciliteterne som fremstod flotte og rumme-lige.
De indsatte i statsfængslet kan være beskæftiget med arbejde, undervisning og be-handling.
Der er beskæftigelsespligt i statsfængslet. Beskæftigelsespligten omfatter også efter-lønsmodtagere og pensionister. Alle indsatte bliver en af de første dage efter indsæt-telsen indkaldt til en samtale for at afdække den pågældendes ønske om beskæftigel-se under afsoningen.
Det fremgår af statsfængslets beskæftigelsesplan for 2010 at produktionsværksteder-ne (bestående af snedker-, maskin- og montageværkstederne samt skoven og pro-duktionsskolen for de svagere indsatte) efter planen skal beskæftige 68 indsatte.
Snedkerværkstedet beskæftiger kun indsatte fra afdeling K-L og er arbejdsplads for 20indsatte fra denne afdeling.
Efter beskæftigelsesplanen skal 62 indsatte være beskæftiget med statsfængsletsøkonomifag. Økonomifagene omfatter bl.a. bygningstjenesten samt statsfængsletschauffører og gangmænd.
Ved arbejdsvægring placeres de indsatte i særlige rum (enrumsanbringelser). For såvidt angår den fremgangsmåde der bruges over for arbejdsværgende i statsfængslet,henviser jeg til det som jeg har anført i min rapport af 17. marts 2000 og opfølgnings-rapporten af 6. februar 2001 om min tidligere inspektion af statsfængslet.
13/33
Det fremgår af husordenen for behandlingsafdelingen O at de indsatte på denne afde-ling er beskæftiget med behandling samt anden form for aktivering, herunder madlav-ning, rengøring, udendørs vedligeholdelse og motion. Det fremgår endvidere af hus-ordenen at hvis de indsatte nægter at deltage i behandling eller planlagte aktiviteter,herunder daglige gøremål, kan dette blive betragtet som arbejdsvægring og medføreanbringelse på afdeling I (straf- og isolationsafdelingen). Gentagelsestilfælde ansessom kontraktbrud og kan medføre at den indsatte bortvises fra behandlingsafdelingen.
Ledelsen oplyste under den indledende samtale at ca. 10 pct. af de indsatte sygemel-der sig pr. dag. Under sygemeldingen skal den indsatte befinde sig på sin stue på af-delingen.
Det fremgår af statsfængslets resultatkontrakt at beskæftigelsesgraden i statsfængsletminimum skal udgøre 80 pct.
Under inspektionen oplyste ledelsen at der er god beskæftigelse i montageværkste-det, men at snedkerværkstedet på tidspunktet for inspektionen ikke havde så mangeordrer, og at det generelt var svært at skaffe nye ordrer.
Ledelsen oplyste endvidere at den manglende produktion (primært i snedkerværkste-det) bl.a. skyldes den manglende mulighed for afsætning af celleinventar til kriminal-forsorgens institutioner, og at beskæftigelsen i statsfængslet samlet set ikke var godpå tidspunktet for inspektionen.
Under inspektionen blev bl.a. spørgsmålet om kalkulationssystemets betydning forproduktionen og ordretilgangen i statsfængslet drøftet.
Jeg kan til statsfængslets orientering oplyse at jeg i en generel sag som jeg af egendrift har rejst om beskæftigelsen i arresthusene, har anmodet Direktoratet for Kriminal-forsorgen om at udtale sig om hvilken betydning direktoratet mener at kalkulations-systemet har for beskæftigelsessituationen i kriminalforsorgens institutioner. Jeg harogså bedt direktoratet om at få oplyst om direktoratet har overvejet, eller er indstilletpå at overveje, at tage initiativ til at der sker ændringer i kalkulationssystemet medhenblik på at skabe bedre muligheder for at tilføre beskæftigelse til kriminalforsorgensinstitutioner. Jeg har modtaget svar fra direktoratet i sagen, og jeg overvejer i øjeblik-ket sagens videre forløb.
Jeg beder statsfængslet om at underrette mig om den aktuelle status for beskæftigel-sessituationen.
14/33
Statsfængslet har to skoler. De indsatte på den halvåbne afdeling K-L har deres egenskole som er beliggende i en separat bygning. Jeg besigtigede ikke statsfængsletsskoler under inspektionen.
Siden sidste inspektion har Statsfængslet Møgelkær – som forgangsinstitution – ind-ført VOKS (Vejlednings- Og KompetanceSystem). Modellen går i alt væsentlighed udpå at etablere mulighed for at de indsatte kan deltage i erhvervsrettede uddannelses-aktiviteter så snart de starter deres afsoning. Det fremgår af det materiale som jegmodtog fra statsfængslet forud for inspektionen, at statsfængslet er godkendt til atgennemføre grundforløbet til en erhvervsuddannelse i samarbejde med forskelligeerhvervsskoler.
Ledelsen gav under inspektionen udtryk for stor tilfredshed med VOKS. Modellen erogså blevet implementeret i andre af kriminalforsorgens fængsler.
Ledelsen oplyste at der for statsfængslet også er økonomiske fordele forbundet medVOKS. Modellen finansieres i høj grad via Undervisningsministeriets taxametersystemda statsfængslet tilbyder den samme type undervisning som erhvervsskolerne.
Jeg beder statsfængslet om at oplyse hvor mange indsatte der i øjeblikket er i gangmed et grundforløb til en erhvervsuddannelse.
I forbindelse med min tidligere inspektion af statsfængslet beskæftigede jeg mig medspørgsmålet om specialundervisning til ord- og talblinde. Det fremgår af min opfølg-ningsrapport af 6. februar 2001 om inspektionen at statsfængslet siden inspektionenden 7. juni 1999 havde forstærket sit samarbejde med VUC i Horsens, hvor der lø-bende oprettes hold for læsesvage elever, og at statsfængslet herefter kunne sendeflere indsatte på sådanne kurser. Det fremgår endvidere af opfølgningsrapporten atstatsfængslet ”i den nærmeste fremtid økonomisk får mulighed for at anskaffe PC-baserede undervisningsprogrammer, der henvender sig til læse- og talesvage [talsva-ge; min rettelse] indsatte.”
Jeg beder statsfængslet om at oplyse om statsfængslet på nuværende tidspunkt haranskaffet pc-baserede undervisningsprogrammer til læse- og talsvage indsatte.
15/33
Under min samtale med talsmændene for de almindelige åbne afdelinger gav de ud-tryk for at den undervisning der tilbydes i statsfængslet, er for begrænset.
Talsmændene oplyste endvidere at der er ventetid (ventelister) på at modtage under-visning hvilket medfører at de indsatte mister motivationen. Herudover oplyste tals-mændene at den ene af statsfængslets tre lærere er blevet afskediget hvilket er megetproblematisk set i forhold til statsfængslets i forvejen begrænsede undervisningskapa-citet.
Ledelsen oplyste under den afsluttende samtale at afskedigelsen af den ene lærer –som følge af tvungne besparelser – betyder at undervisningen i dansk som andetsprog bortfalder, og at den øvrige danskundervisning overtages af statsfængslets re-sterende lærere.
Ledelsen oplyste endvidere at ledelsen har prioriteret at fortsætte med VOKS, men atledelsen nærmere vil overveje hvordan den ”almindelige” undervisning og VOKS –efter at den ene lærer nu er stoppet – fremover skal fungere.
Jeg beder statsfængslet om at oplyse om disse nærmere overvejelser konkret harudmøntet sig i nogle tiltag.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har i forbindelse med min inspektion af Statsfængs-let på Kragskovhede den 22. og 23. marts 2007 oplyst at en 3-måneders ventetid påundervisning ikke er acceptabel. Direktoratet oplyste endvidere at direktoratet i et brevaf 19. december 2007 meddelte alle fængsler at direktoratet skal underrettes hvis ven-tetiden til skolegang er længere end 3 uger.
Jeg beder statsfængslet om at oplyse om der er ventetid (ventelister) til undervisning –og i bekræftende fald hvor lang ventetiden er.
Talsmændene gav under samtalen også udtryk for at netbaseret undervisning (fjern-undervisning) i en vis grad ville kunne afhjælpe problemet med den begrænsede un-dervisning i statsfængslet.
Jeg er bekendt med at mere uddannelse til indsatte er et af hovedelementerne i denflerårsaftale som er indgået for kriminalforsorgen for 2008-2011. Det er i den forbin-delse nævnt at der bør etableres et system til netbaseret undervisning i fængslerne
16/33
som fuldt ud tager højde for de særlige sikkerhedsforhold som er nødvendige i fængs-lerne. Der er afsat midler i 2009 og følgende år (i alt 28,7 mio. kr. i aftaleperioden) tiletablering og drift af særligt sikrede pc-undervisningsnetværk i kriminalforsorgens in-stitutioner.
Jeg kan tilføje at direktoratet – i en sag som Folketingets Ombudsmand af egen drifthar rejst om de indsattes adgang til pc’er i de lukkede fængsler – i brev af 2. juni 2010bl.a. har oplyst følgende om status vedrørende indsattes adgang til pc’er og internet:
”(…) at der fortsat arbejdes målrettet på området vedr. de indsattes adgang tilPc’er og Internet i åbne og lukkede fængsler, herunder særligt at kunne give ad-gang til et sikret pc-netværk til brug for undervisningen i lukkede fængsler og nog-le arresthuse.
(…)
Det er dog vigtigt at understrege at der er tale om en længerevarende arbejds-proces, eftersom der løbende skal tages væsentlige tekniske, pædagogiske, res-source- og sikkerhedsmæssige hensyn, som direktoratet ikke kan risikere at gåpå kompromis med for at fremme processen. Desuden vil arbejdsprocessen om-fatte nødvendige høringer samt mere praktiske og lovtekniske tiltag, som ogsåtager tid, men som direktoratet naturligvis har fokus på at fremme i det omfang,det er muligt.
Direktoratets arbejde vedr. indsattes adgang til pc’er og Internet forventes fortsatat tage tid. Der er strammet op om arbejdsprocessen, og der er generelt stor fo-kus på at fremme processen mest muligt.”
Jeg vil i den sag som Folketingets Ombudsmand har rejst af egen drift om de indsat-tes adgang til pc’er i de lukkede fængsler også følge med i status vedrørende etable-ringen af et system til netbaseret undervisning i fængslerne.
Jeg bemærker at temaet i Bladet Kriminalforsorgen, nr. 4 2010, er uddannelse af deindsatte. Heri redegøres også for status.
17/33
Særlige behandlingsprogrammer
Ifølge statsfængslets resultatkontrakt for 2010 skal statsfængslet gennemføre mini-mum 337 programvirksomhedstimer fordelt på 3 kurser i Kognitive Skills (Det Kogniti-ve Færdighedsprogram), 4 kurser i Anger Management (håndtering af vrede) samt 2Booster-hold (opfølgningsprogram til Det Kognitive Færdighedsprogram).
Under min samtale med talsmændene for de almindelige åbne afdelinger oplyste de atde kvindelige indsatte i statsfængslet ikke får tilbud om at deltage i Det Kognitive Fær-dighedsprogram som ifølge talsmændenes oplysninger er en forudsætning for prøve-løsladelse efter afsoning af halvdelen af straffetiden.
Ledelsen har oplyst at deltagelse i Det Kognitive Færdighedsprogram ikke er en for-udsætning for prøveløsladelse efter afsoning af halvdelen af straffetiden, men at det eren væsentlig faktor i flere af sagerne da det tæller som en særlig indsats. Ledelsenhar endvidere oplyst at programmet også tilbydes til kvinder, og at der i såvel 2008som i 2009 har kørt et hold for kvinder, men at det kan være svært at nå op på et til-strækkeligt antal kvindelige deltagere. Der udbydes kun ca. fire hold årligt, og kvinderog mænd må ikke deltage på det samme hold. Holdene må derfor planlægges efterventelisterne og det aktuelle behov hos henholdsvis mænd og kvinder.
Da jeg forstår, at ledelsen har fokus på at Det Kognitive Færdighedsprogram ogsåudbydes til kvinder, foretager jeg mig ikke mere vedrørende dette punkt.
De indsatte har uden for normal arbejdstid og i weekenderne mulighed for at tilbringefritiden i fritidsområdet med bl.a. aktiviteter i hobbyværkstederne eller træning i mo-tionsrummet.
Statsfængslet Møgelkær er ikke omfattet af den såkaldte green card-ordning (tidligereSdr. Omme-modellen). Denne ordning indebærer bl.a. at indsatte skal være i besid-delse af et "green card" for at kunne benytte kondirummet. Dette kort kan kun udste-des hvis den indsatte aflægger en ren urinprøve, og kortet kan inddrages hvis denindsatte senere aflægger en positiv urinprøve. Træning foregår i øvrigt under vejled-ning af særligt uddannet personale.
Selvom statsfængslet ikke er omfattet af green card- ordningen, har ledelsen oplyst atder er meget fokus på de indsattes eventuelle brug af anabole steroider, og som ved
18/33
green card-ordningen er reaktionen over for de indsatte ved indtagelsen af anabolesteroider udelukkelse fra motionsrummet i en periode.
De indsatte har i fritiden også mulighed for at bruge kirkens kaffebar, kulturhuset ogbiblioteket.
§ 58, stk. 1, i straffuldbyrdelsesloven vedrører indsattes ret til avislæsning mv. Be-stemmelsens stk. 2 omhandler adgangen til bøger og tidsskrifter. Af stk. 3 fremgår detat udenlandske indsatte så vidt muligt bør have adgang til aviser, tidsskrifter, bøgermv. på deres eget sprog.
Spørgsmålet om indsattes adgang til aviser og bøger mv., jf. straffuldbyrdelseslovens§ 58, stk. 1 og 2, blev ikke nærmere drøftet under inspektionen, men som det fremgårovenfor under pkt. 2.3.3, gav statsfængslets bibliotek indtryk af at være velforsynetmed bøger. Jeg beder statsfængslet om at oplyse hvordan statsfængslet lever op tilbestemmelsen i straffuldbyrdelseslovens § 58, stk. 1, om ret til avislæsning mv.
Spørgsmålet om udenlandske indsattes adgang til aviser, tidsskrifter, bøger mv., jf.bestemmelsens stk. 3, blev heller ikke nærmere drøftet under inspektionen. Jeg bederstatsfængslet om at oplyse andelen af udenlandske indsatte (aktuelt og om muligtover en længere periode) og om hvorvidt disse indsatte har adgang til aviser, tidsskrif-ter og bøger i statsfængslet på deres eget sprog, jf. § 58, stk. 3, i straffuldbyrdelseslo-ven.
De indsatte har også mulighed for at deltage i aktiviteter udenfor fængslet, herundermulighed for at spille indendørs fodbold og badminton i den lokale hal. En gang ugent-ligt arrangeres der en tur til Hedensted Svømmehal, og de indsatte har ligeledes mu-lighed for at komme med på spontane ture til eksempelvis Randers Regnskov og Gi-veskud Dyrepark. Der er også mulighed for at deltage i løbetræning uden for stats-fængslets område.
For de aktiviteter som foregår uden for statsfængslets område, er der er fastsat etmaksimalt deltagerantal.
Indsatte på afdeling K-L og behandlingsafdelingen O blandes (heller) ikke i fritidenmed de øvrige indsatte.
19/33
De indsatte på afdeling K-L har i fritiden mulighed for at bruge motionsrummet på af-delingen. De indsatte har også mulighed for at deltage i aktiviteter uden for stats-fængslets område, eksempelvis bowling. Herudover har de indsatte på afdeling K-Lmulighed for at bruge eksempelvis de udendørs sportspladser på statsfængslets om-råde (ledsaget af personale).
For så vidt angår afdeling O oplyste ledelsen at der i de indsattes behandlingspro-grammer indgår meget fysisk aktivitet, jf. også det under pkt. 3.1 anførte. De indsattehar endvidere i fritiden mulighed for at deltage i aktiviteter uden for statsfængslets om-råde, eksempelvis svømning og badminton. Herudover har de indsatte også mulighedfor at bruge statsfængslets motionsrum og at deltage i gå-, cykel- og løbeture (ledsa-get af personale).
Det fremgår bl.a. af de husordener som jeg modtog forud for inspektionen, at der påde enkelte afdelinger udarbejdes (ugentlige) oversigter over de fritidsaktiviteter somde indsatte har mulighed for at deltage i.
Af husordenen for behandlingsafdelingen O fremgår det at der hver onsdag kl. 15.00afholdes husmøde, og at den kommende uges eventuelle udflugter mv. planlæggespå det møde.
Under min samtale med talsmændene for de almindelige åbne afdelinger oplyste de atde tilbudte udendørsaktiviteter – eksempelvis løbeture uden for statsfængslets områ-de – ofte aflyses, og at det i høj grad skyldes at det er frivilligt for personalet om de vildyrke ”fritid” med de indsatte. Talsmændene oplyste endvidere at der kun er en lillehåndfuld fængselsfunktionærer som dyrker fritid med de indsatte, og at ”frivilligheds-konceptet” derfor er problematisk.
Under den afsluttende samtale oplyste ledelsen at ledelsen havde et ønske om at an-sætte en fritidskoordinator, men at dette ikke var muligt på grund af de besparelsersom statsfængslet er blevet pålagt. Ledelsen oplyste imidlertid at ledelsen er op-mærksom på at fritiden i statsfængslet kan forbedres, og at ledelsen nærmere viloverveje ”frivillighedskonceptet”.
Jeg beder om at modtage en kopi af de seneste (ugentlige) oversigter over fritidsakti-viteter for de enkelte afdelinger. Jeg beder i den forbindelse statsfængslet om at oply-se om nogle af de planlagte aktiviteter blev aflyst.
20/33
Jeg har noteret mig at ledelsen er opmærksom på at fritiden i statsfængslet kan for-bedres, og at ledelsen nærmere vil overveje ”frivillighedskonceptet”. Jeg beder stats-fængslet om at oplyse resultatet af disse overvejelser.
Jeg beder endvidere statsfængslet om at oplyse om afviklingen af fritiden i stats-fængslet generelt er forbedret i forhold til situationen på inspektionstidspunktet.
Under inspektionen havde jeg som nævnt både en samtale med talsmændene for dealmindelige åbne afdelinger og en samtale med talsmanden for behandlingsafdelingenO.
Det fremgår af statsfængslets interne regelsamling at talsmændene for henholdsvisden halvåbne afdeling K-L og behandlingsafdelingen O ikke har adgang til at deltage ide møder som afholdes mellem talsmændene på de almindelige åbne afdelinger, menat talsmændene for afdelingerne K-L og O efter behov kan henvende sig skriftligt tilfællestalsmanden for de almindelige åbne afdelinger.
Som nævnt i indledningen forelagde jeg det som talsmændene havde rejst for ledel-sen under den afsluttende samtale, og i breve af henholdsvis 3. og 5. marts 2010 fulg-te jeg op på disse samtaler.
Nogle af de spørgsmål som talsmændene rejste, blev afsluttet i brevene til talsmæn-dene og andre er medtaget de relevante steder under gennemgangen ovenfor. Deresterende spørgsmål er gennemgået nedenfor.
Samtale med talsmændene for de almindelige åbne afdelinger
Beløbsgrænse mv.
Talsmændene oplyste at de indsatte efter endt udgang kun må medbringe en posemed madvarer til en værdi af 250 kr. Talsmændene ønskede at få hævet den beløbs-grænse.
Talsmændene ønskede endvidere at besøgende i statsfængslet får mulighed for atmedbringe lidt madvarer til den indsatte.
21/33
Under den afsluttende samtale oplyste ledelsen at beløbsgrænsen er fastsat for atsikre købmanden en vis omsætning og hermed sikre statsfængslets mulighed for athave sin egen købmandsbutik.
Ledelsen tilkendegav imidlertid at ledelsen nærmere ville overveje talsmændenes øn-sker, herunder om beløbsgrænsen på 250 kr. eventuelt kan hæves.
Jeg beder statsfængslet om at oplyse resultatet af disse overvejelser.
De kvindelige indsattes særlige behov
Talsmændene oplyste at de kvindelige indsatte ønsker et større udbud end det somkøbmanden kan tilbyde af produkter (cremer, hårfarve m.m.), og at de kvindelige ind-satte samtidig efterspørger større diskretion i forbindelse med køb af hygiejneproduk-ter (tamponer m.m.) Talsmændene oplyste endvidere at de kvindelige indsatte derforgerne vil have mulighed for at handle i Matas med jævne mellemrum.
Under den afsluttende samtale oplyste ledelsen at ledelsen ikke – af ressourcemæs-sige grunde – var indstillet på at lade de kvindelige indsatte handle i Matas med jævnemellemrum.
Ledelsen oplyste at det imidlertid kan aftales med købmanden at varer forudbestillesog medbringes i en pose som afleveres til den enkelte. Dette vil øge diskretionen. Le-delsen oplyste endvidere at der tidligere har været indgået en aftale med købmandenom en sådan ordning.
Jeg beder statsfængslet om at oplyse om der på ny er indgået en sådan aftale medkøbmanden.
Herudover oplyste ledelsen under den afsluttende samtale at de nævnte produkter iprincippet kan medbringes i de indsattes toilettasker efter endt udgang, medmindredet på nogen måde er uforeneligt med ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn.
Jeg har noteret mig at indholdet i de indsattes toilettasker i princippet kan medbringesefter endt udgang, og jeg foretager mig på den baggrund ikke mere i forbindelse medde kvindelige indsattes ønske om et større udbud af produkter til personlig pleje.
22/33
Statsfængslets sagsbehandlingstid
Talsmændene klagede over at socialrådgivernes sagsbehandlingstid på nogle afstatsfængslets afdelinger er meget lang.
Ledelsen oplyste under den afsluttende samtale at ledelsen tidligere havde bedt om atmodtage konkrete klager over socialrådgivernes sagsbehandlingstid, men at ledelsenikke havde modtaget sådanne klager.
Ledelsen oplyste endvidere at ledelsen imidlertid sammen med den enkelte afdelings-leder vil se nærmere på socialrådgivernes sagsbehandlingstid.
Da ledelsen sammen med den enkelte afdelingsleder vil se nærmere på socialrådgi-vernes sagsbehandlingstid, og da jeg forstår at ledelsen også er villig til at behandlekonkretiserede klager, foretager jeg mig ikke mere vedrørende dette punkt.
Under inspektionen beklagede talsmændene manglen på tilbagemeldinger på de ind-sattes skriftlige henvendelser (anmodningssedler).
Ledelsen oplyste under den afsluttende samtale at der efter fast praksis holdes ensamtale med den indsatte inden for 1 uge efter aflevering af en anmodningsseddel, ogat den indsatte – i forbindelse med afleveringen af en anmodningsseddel – får enskriftlig kvittering.
Det er vigtigt at alle anmodningssedler ekspederes hurtigst muligt. Jeg beder stats-fængslet om at oplyse om statsfængslet har en suppleantordning som sikrer at hen-vendelser som er adresseret til en ansat som er fraværende, ekspederes af en anden.
Samtale med talsmanden for behandlingsafdelingen O
Behandlingsfaciliteter
Talsmanden oplyste at afdelingens opholdsstue der benyttes af alle indsatte og per-sonale på én gang til behandling mv., er for lille.
Under den afsluttende samtale oplyste ledelsen at afdelingen er bygget til 14 indsatte,men at der ikke før nu havde været 14 indsatte på afdelingen.
23/33
Jeg beder om statsfængslets bemærkninger til det som talsmanden har anført om atbehandlingsfaciliteterne på afdelingen er for små, herunder om der muligheder for atafhjælpe dette problem.
Andre forhold
Købmand, forplejning
Der er selvforplejning i statsfængslet, og de indsatte har mulighed for at købe deresmadvarer i statsfængslets købmandsbutik som er åben på hverdage efter arbejdstidsophør.
De indsatte får (som udgangspunkt) sammen med deres løn et fast beløb til kostpen-ge.
Det fremgår af husordenen for afdeling O at de indsatte på den afdeling ikke får udbe-talt kostpenge da beløbet indgår i en pulje til fælles madlavning. Der udbetales imidler-tid kostpenge til de indsatte på afdelingen i forbindelse med weekendudgange.
Det fremgår endvidere af husordenen for afdeling O at alle de indsattes måltider tilbe-redes og indtages sammen med personalet på afdelingen. Indkøb til den fælles mad-lavning foretages ikke i statsfængslets købmandsbutik, men to gange ugentligt i enbutik uden for statsfængslets område. De indsattes private indkøb (kioskvarer m.m.)kan ifølge husordenen foretages tirsdag, onsdag og torsdag i statsfængslets køb-mandsbutik mod levering af en bestillingsseddel til personalet på afdelingen. Bestil-lingssedlen skal afleveres til personalet senest kl. 14.00 på de nævnte ugedage. Ord-ningen med bestillingssedler bruges dog ifølge statsfængslets oplysninger ikke i prak-sis da de indsattes private indkøb i stedet foretages med personaleledsagelse denævnte dage.
Jeg beder statsfængslet om at oplyse om statsfængslet på den baggrund har overve-jet at ændre husordenen.
Det fremgår af husordenen for den halvåbne afdeling K-L at de indsatte har mulighedfor at handle i statsfængslets købmandsbutik mandag mellem kl. 15.20-15.45, tirsdagmellem kl. 15.20-16.30 samt torsdag og fredag mellem kl. 14.30-14.55.
Statsfængslets købmandsbutik drives af Lokalbrugsen Stenderup. Ledelsen oplysteunder den indledende samtale at samarbejdet fungerer tilfredsstillende. Hver tredje
24/33
måned holdes der købmandsudvalgsmøder, og fællestalsmanden for de almindeligeåbne afdelinger har mulighed for én gang ugentligt at tale med købmanden.
Jeg beder statsfængslet om at oplyse om talsmændene på afdelingerne K-L og O og-så har mulighed for (én gang ugentligt) at tale med købmanden.
Under den afsluttende samtale bad jeg ledelsen om at sende mig en kopi af forpagt-ningskontrakten mellem statsfængslet og købmanden. Jeg har senere den 4. marts2010 modtaget en kopi af forpagtningskontrakten.
Forpagtningskontrakten indgået mellem statsfængslet og Lokalbrugsen Stenderupgiver mig ikke anledning til bemærkninger.
Ledelsen oplyste under inspektionen at statsfængslet planlægger at etablere en nykøbmandsbutik da forholdene i de nuværende lokaler ikke er optimale. Projektet af-venter imidlertid udfaldet af sagen om skimmelsvamp i afdeling G-H da en ny køb-mandsbutik eventuelt kan etableres i en nyopført bygning.
Jeg henviser til min anmodning under pkt. 2.3 om en status i sagen om skimmel-svamp.
Spørgsmålet om problemer med euforiserende stoffer i statsfængslet indgik også irapporten om min tidligere inspektion af statsfængslet.
Ledelsen oplyste under den indledende samtale at der (fortsat) er euforiserende stof-fer i statsfængslet, og at personalet jævnligt finder primært hash og forskellige formerfor piller. Statsfængslet forsøger imidlertid på alle mulige måder at bekæmpe proble-met bl.a. ved at gå efter bagmændene.
Det blev oplyst at der jævnligt foretages undersøgelser af de indsatte og deres stuer,og at narkohunde ofte – også uanmeldt – undersøger statsfængslet.
Herudover aflægger de indsatte urinprøver til kontrol for stoffer. Ifølge statsfængsletsresultatkontrakt skal statsfængslet gennemføre 1102 urinprøvekontroller i 2010. 333 af
25/33
disse urinprøvekontroller skal foretages på behandlingsafdelingen O. Herudover skalmindst 385 urinprøvekontroller udtages som tilfældige stikprøver.
Jeg beder statsfængslet om at oplyse om praksis for udtagelse af de indsatte til stik-prøvekontrol.
Jeg har noteret mig at statsfængslet efter det oplyste fortsat forsøger på alle muligemåder at bekæmpe narkotikarelaterede problemer i statsfængslet, og jeg går ud fra atledelsen og det øvrige personale også fremover vil bruge mange ressourcer på be-kæmpelse af narkotikarelaterede problemer i statsfængslet.
Af § 57 i straffuldbyrdelsesloven fremgår det bl.a. at en indsat – i det omfang det erpraktisk muligt – har ret til at føre telefonsamtaler, og at justitsministeren kan fastsætteregler om gennemførelsen af de indsattes ret til at føre telefonsamtaler. Der er i be-kendtgørelse nr. 1020 af 28. oktober 2009 om adgangen til at telefonere for indsatte,der udstår fængselsstraf eller forvaring i kriminalforsorgens institutioner (telefonbe-kendtgørelsen) fastsat sådanne nærmere regler. Det fremgår af bekendtgørelsens § 6at indsatte i åbne fængsler og pensioner kan gives tilladelse til at installere egen tele-fon på eget opholdsrum, medmindre ordens- eller sikkerhedshensyn eller hensyn tilbeskyttelse af den forurettede ved lovovertrædelsen i det enkelte tilfælde taler her-imod.
I 2008 startede der i statsfængslet et pilotprojekt med mobiltelefoni.
Statsfængslets interne regelsamling indeholder nærmere regler om mobiltelefoner istatsfængslet. Det fremgår bl.a. at de indsatte kan få stillet en mobiltelefon (med be-grænsede faciliteter) og oplader til rådighed af statsfængslet. Mobiltelefonen skal væ-re fastgjort til stuen, og det er ikke tilladt at afmontere mobiltelefonen eller være i be-siddelse af en anden mobiltelefon på statsfængslets område. De indsatte skal brugederes eget simkort til mobiltelefonen, og alle udgifter forbundet med brug af mobiltele-fonen er den indsattes. Simkort kan enten medbringes i statsfængslet eller købes hosstatsfængslets købmand.
Overtrædelse af reglerne om brug af mobiltelefoner kan ifølge statsfængslets interneregelsamling medføre disciplinærstraf, jf. bestemmelsen i straffuldbyrdelseslovens §67, stk. 8.
26/33
Som nævnt anmodede jeg under inspektionen om rapportmateriale om de seneste 10sager (forud for varslingen den 12. januar 2010) om udelukkelse fra fællesskab efter §63 i straffuldbyrdelsesloven. Min anmodning omfattede både notater der er udarbejdeti klientsystemet ”til sagen”, notater der er udarbejdet ”til klienten” og eventuelle under-liggende rapporter.
Under inspektionen den 25. februar 2010 modtog jeg 10 sager om afsluttede midlerti-dige udelukkelser fra fællesskabet.
Ved min anmodning havde jeg egentlig kun sager hvori der var truffet en afgørelse om(endelig) udelukkelse fra fællesskab efter straffuldbyrdelseslovens § 63, stk. 1, i tan-kerne. Da det ikke fremgik tydeligt af min anmodning – hvilket jeg beklager – og da jegikke har modtaget sådanne sager, har jeg valgt at gennemgå sagerne om midlertidigudelukkelse.
I alle 10 sager om midlertidig udelukkelse fra fællesskab modtog jeg udskrifter af nota-terne ”til sagen”, men i ingen af sagerne modtog jeg udskrifter af notater ”til klienten”.
Fra sagen om min inspektion den 6. marts 2008 af Arresthuset i Holstebro er jeg be-kendt med at modulet ”midlertidig udelukkelse fra fællesskab” i klientsystemet kungenererer én udskrift som har titlen ”til sagen”. Direktoratet har i denne sag også op-lyst at en indsat der ønsker aktindsigt i et notat om en midlertidig udelukkelse, vil kun-ne få udleveret notatet ”til sagen”, eventuelt efter at institutionen har undtaget de op-lysninger der i medfør af forvaltningsloven § 9, stk. 4, ikke er undergivet aktindsigt.
I 6 sager modtog jeg underliggende rapporter om det forhold der gav anledning til ude-lukkelsen. I 2 af de 6 sager ligger den samme rapport til grund for den midlertidigeudelukkelse fra fællesskab.
I 7 sager modtog jeg en (efterfølgende) forhørsprotokol, og i 1 sag modtog jeg notaterom overførsel ”til sagen” og ”til klienten”. Herudover modtog jeg i 2 sager ”rekvisitionaf analyse for misbrugsstoffer i urin, og i 1 sag modtog jeg udskrift fra personjourna-len.
I den ene af de 7 sager hvor jeg modtog en (efterfølgende) forhørsprotokol fremgårdet at den midlertidige udelukkelse fra fællesskab blev afsluttet den 22. december2009 efter endt forhør. Den vedhæftede forhørsprotokol vedrører (imidlertid) et forhør
27/33
der blev afholdt den 8. februar 2010. Det drejer sig om sagen med j.nr.2009/204/00630-0022.
Så vidt ses vedrører den vedhæftede forhørsprotokol et andet forhold. Da det fremgåraf sagen at den midlertidige udelukkelse fra fællesskab blev afsluttet efter endt forhør,går jeg ud fra at der har været afholdt et forhør i sagen. Jeg beder om at få oplyst omdet er korrekt forstået, og i bekræftende fald beder jeg om at modtage det forhørsnotatsom vedrører denne sag.
Ved min gennemgang af sagerne har jeg ikke taget stilling til selve beslutningen ommidlertidig udelukkelse fra fællesskab. Jeg har navnlig set på om proceduren eftergældende regler er blevet fulgt.
Sagerne vedrører midlertidige udelukkelser fra fællesskab i perioden fra den 10. de-cember 2009 til og med den 13. januar 2010. Det vil sige en periode på godt 1 måned.
I 5 af sagerne er der henvist til straffuldbyrdelseslovens § 63, stk. 2, jf. § 63, stk. 1, nr.1, (for at forebygge voldsom adfærd). I de 5 øvrige sager er den midlertidige udeluk-kelse sket fordi den indsatte udviste en grov eller oftere gentagen utilladelig adfærdsom er åbenbart uforenelig med fortsat ophold i fællesskab med andre indsatte, jf.straffuldbyrdelseslovens 63, stk. 2, jf. § 63, stk. 1, nr. 3.
I 2 af de tilfælde hvor der blev afholdt efterfølgende forhør, ophørte den midlertidigeudelukkelse fra fællesskab før forhøret blev indledt. I 2 andre tilfælde ophørte denmidlertidige udelukkelse fra fællesskab da forhøret blev afsluttet, og i 2 øvrige tilfældeophørte den midlertidige udelukkelse fra fællesskab efter forhøret blev afsluttet. For såvidt angår det sidste tilfælde (j.nr. 2009/204/00630-0022) henviser jeg til det anførteunder pkt. 7.
De midlertidige udelukkelser fra fællesskab varede mellem 1 time og 45 minutter og 2døgn, 18 timer og 35 minutter.
Reglerne om udelukkelse fra fællesskab findes i straffuldbyrdelseslovens § 63 og ibekendtgørelse nr. 440 af 30. maj 2008 om udelukkelse af indsatte fra fællesskab,herunder anbringelse i observationscelle mv. i fængsler og arresthuse. Til bekendtgø-
28/33
relsen knytter sig vejledning nr. 28 af 3. juni 2008 om udelukkelse af indsatte fra fæl-lesskab, herunder anbringelse i observationscelle mv., i fængsler og arresthuse.
Efter § 63, stk. 1, kan en indsat udelukkes fra fællesskab med andre indsatte hvis deter nødvendigt for at forebygge undvigelse, strafbar virksomhed eller voldsom adfærd(nr. 1), for at gennemføre foranstaltninger der er nødvendige af sikkerhedshensyn el-ler påkrævet for at gennemføre en almindelig sundhedskontrol eller forebygge smitte-fare (nr. 2), eller fordi den indsatte udviser en grov eller oftere gentagen utilladelig ad-færd som er åbenbart uforenelig med fortsat ophold i fællesskab (nr. 3).
Hvis der er grund til at antage at betingelserne i stk. 1 for udelukkelse fra fællesskabeller for overførsel er opfyldt, kan institutionen midlertidigt udelukke den indsatte frafællesskab med andre indsatte mens spørgsmålet om (endelig) udelukkelse eller over-førsel behandles, jf. straffuldbyrdelseslovens § 63, stk. 2.
I ingen af de 10 sager som jeg har modtaget, blev der efterfølgende truffet afgørelseom (endelig) udelukkelse fra fællesskab. Dog har jeg i sagen med j.nr. 2009/204/00630-0022 (formentlig) modtaget et forhørsnotat om et andet forhold. Jeg henviser tildet anførte under pkt. 7.
Der blev i 3 sager efterfølgende truffet afgørelse om overførsel. I det ene tilfælde blevden indsatte overført til fortsat strafudståelse i et lukket fængsel, mens de indsatte i de2 øvrige tilfælde blev overført til fortsat strafudståelse i en ensartet afsoningsinstituti-on.
På grund af det manglende forhørsnotat i sagen med j.nr. 2009/204/00630-0022 vedjeg ikke hvad resultatet blev i denne sag. I 2 tilfælde blev den indsatte ved et efterføl-gende forhør ikendt strafcelle, og i det ene af de 2 tilfælde blev den indsatte ud overstrafcelle ikendt en bøde. I 1 tilfælde blev den indsatte ved et efterfølgende forhørikendt en bøde og fik tilbagekaldt sin udgangstilladelse. Herudover blev den indsatte i1 tilfælde ved et efterfølgende forhør ikendt et tillæg til sin strafberegning og fik tilba-gekaldt sin udgangstilladelse. I de 2 sidste tilfælde skete der ikke yderligere.
Jeg beder statsfængslet om en udtalelse om det forhold at der (ud over sagen medj.nr. 2009/204-00630-0022) i 6 af de 10 sager som jeg har modtaget, efterfølgendehverken blev truffet afgørelse om (endelig) udelukkelse fra fællesskab eller afgørelseom overførsel til en anden institution.
29/33
Afskæring af partsaktindsigt mv.
Ved lov nr. 382 af 6. juni 2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forvalt-ningsloven, skete der en afskæring af retten til partsaktindsigt (se nu § 9, stk. 4, i for-valtningsloven) i visse sagstyper, f.eks. sager om udelukkelse fra fællesskab og sagerom overførsel. Det indebærer at der ikke længere skal ske partshøring i sager hvorder kun træffes afgørelse i denne sagstype.
I sager om midlertidig udelukkelse fra fællesskab skal den indsatte orienteres om hvil-ke retsregler afgørelsen er truffet efter og have lejlighed til at udtale sig i sagen, jf. be-kendtgørelsens § 4, stk. 1.
I sager om midlertidig udelukkelse fra fællesskab hvor der ikke foreligger et notat ”tilklienten”, kan den indsatte som tidligere nævnt få notatet ”til sagen” – eventuelt efterundtagelse af oplysninger efter forvaltningslovens § 9, stk. 4, jf. pkt. 7 ovenfor.
Reglerne i forvaltningslovens § 9, stk. 4, er ikke til hinder for at der efter omstændig-hederne gives meroffentlighed og en nærmere begrundelse hvis hverken private elleroffentlige interesser taler imod det, jf. forarbejderne til lovændringen fra 2002 og pkt.8, 5. afsnit, i vejledningen om udelukkelse fra fællesskab.
I modulet til brug for midlertidige udelukkelser fra fællesskab er der et pkt. 6 til brug forangivelse af ”Indsattes udtalelser”, jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 1.
I 5 tilfælde er der intet anført under punktet.
Jeg går ud fra at den indsatte i de 5 tilfælde (i overensstemmelse med det fortrykte inotatet om midlertidig udelukkelse fra fællesskab) også fik lejlighed til at udtale sig, jf.§ 4, stk. 1, i bekendtgørelsen, men at den indsatte ikke har ønsket at udtale sig i sa-gen. Jeg lægger herefter til grund at den indsatte i alle 10 sager har haft lejlighed til atudtale sig i overensstemmelse med § 4, stk. 1, i bekendtgørelsen. Jeg kan dog oplyseat jeg tidligere har anbefalet at punktet til indsattes udtalelse altid udfyldes, og at dersåledes også gøres notat når en indsat ikke har haft bemærkninger.
Efter § 5, stk. 4 og 5, i bekendtgørelsen om udelukkelse fra fællesskab skal der ud-færdiges et notat med bl.a. en begrundelse for afgørelsen. Disse bestemmelser gæl-der imidlertid kun for endelige afgørelser om udelukkelse fra fællesskab. Notaterne i
30/33
sagerne om midlertidig udelukkelse fra fællesskab indeholder dog punkter til notat omgrundlaget og baggrunden for udelukkelsen (og et punkt til notat om begrundelsen forophør) der skal udfyldes i forbindelse med midlertidige udelukkelser.
I de notater som jeg har modtaget, er der i alle tilfælde under pkt. 4 ”Grundlag” henvisttil den relevante del af § 63, stk. 1, i straffuldbyrdelsesloven. Det fremgår endvideresom en standard i alle tilfælde at den indsatte er orienteret om reglerne for anbringel-sen.
Notatets pkt. 7 ”Baggrund” skal indeholde oplysninger om de faktiske omstændighe-der som statsfængslet har tillagt væsentlig betydning ved afgørelsen om midlertidigudelukkelse fra fællesskab (og som den indsatte ikke kan få aktindsigt i på grund afbestemmelsen i forvaltningslovens § 9, stk. 4, medmindre der gives meroffentlighed).
8 af de sager som jeg har modtaget, indeholder under pkt. 7 nærmere oplysninger omdet faktiske grundlag for afgørelsen.
I 1 sag (j.nr. 2009/204/00598-0013) fremstår det som er anført under punktet imidlertidmere som den indsattes udtalelse. Det som (kort) er anført under notatets pkt. 4”Grundlag” efter henvisningen til den relevante bestemmelse i straffuldbyrdelsesloven,fremstår derimod som baggrunden for udelukkelsen.
Jeg beder statsfængslet om at oplyse om ovenstående antagelse er korrekt.
I den sidste af de 10 sager som jeg har modtaget (j.nr. 2009/204/00583-0050), er derintet anført under pkt. 7 ”Baggrund”.
Det er beklageligt at notatet i det sidste tilfælde ikke indeholder oplysninger om detfaktiske grundlag for afgørelsen.
Udelukkelse fra fællesskab er en fremadrettet foranstaltning der straks skal bringes tilophør når betingelserne herfor ikke længere er opfyldt, jf. straffuldbyrdelseslovens §63, stk. 7, 1. pkt.
For så vidt angår midlertidige udelukkelser fremgår det af bekendtgørelsens § 4, stk.2, at sådanne udelukkelser ikke må udstrækkes i længere tid end det er nødvendigt
31/33
for behandlingen af spørgsmålet om udelukkelse eller overførsel, og at en midlertidigudelukkelse højest kan vare i 5 dage medmindre ganske særlige omstændigheder gørsig gældende.
Når udelukkelse fra fællesskab bringes til ophør, skal der gøres notat om dato ogklokkeslæt for ophøret, jf. § 8, stk. 1, i bekendtgørelsen.
Der er i alle sager gjort notat om dato og klokkeslæt for både udelukkelsens påbegyn-delse og ophør.
Som nævnt ovenfor varede udelukkelserne mellem 1 time og 45 minutter og 2 døgn,18 timer og 35 minutter.
Jeg har ingen bemærkninger til udstrækningen af de midlertidige udelukkelser fra fæl-lesskab.
Som det fremgår ovenfor, indeholder notaterne i sagerne om midlertidig udelukkelsefra fællesskab også et punkt til notat om begrundelse for ophør af udelukkelsen (somden indsatte heller ikke kan få aktindsigt i, jf. bestemmelsen i forvaltningslovens § 9,stk. 4, medmindre der gives meraktindsigt).
I 6 af de sager som jeg har modtaget, er der intet anført under pkt. 8 ”Begrundelse forophør”.
Det er beklageligt at der i 6 tilfælde ikke er gjort notat om begrundelsen for ophør afden midlertidige udelukkelse fra fællesskab.
Jeg beder statsfængslet om generelt at være opmærksom på at alle punkterne i nota-terne om midlertidig udelukkelse fra fællesskab udfyldes i de enkelte sager.
Kompetencen til at træffe beslutning om midlertidig udelukkelse fra fællesskab liggerhos institutionen, jf. § 63, stk. 2, i straffuldbyrdelsesloven.
Beslutningen om midlertidig udelukkelse fra fællesskab er i 7 tilfælde truffet af enfængselsbetjent. I 1 tilfælde er beslutningen truffet af en fængselsbetjent på prøve, og
32/33
i de 2 sidste tilfælde er beslutningen om midlertidig udelukkelse fra fællesskab truffetaf en overvagtmester.
Beslutningen om ophør af den midlertidige udelukkelse fra fællesskab er i 6 tilfældetruffet af en afdelingsleder. I de resterende 4 tilfælde er beslutningen truffet af enovervagtmester.
Følgende fremgår bl.a. af pkt. 2 i vejledning nr. 11991 af 29. juni 2001 om adgang tilintern delegation i kriminalforsorgens institutioner (delegationsvejledningen):
”Inden for rammerne af straffuldbyrdelsesloven og de administrative regler i med-før af loven samt eventuelle tjenstlige forskrifter m.v. er det op til institutionens le-der selv – under ansvar for Justitsministeriet, Direktoratet for Kriminalforsorgen –nærmere at fastlægge de lokale kompetenceforhold og arbejdsgange. Det gælderhvad enten en kompetence er henlagt til institutionen eller til institutionens ledereller den, der bemyndiges dertil.”Følgende fremgår endvidere af pkt. 11 i delegationsvejledningen:
”I de øvrige tilfælde, hvor kompetencen alene er henlagt til institutionen, vil detformentlig normalt være tilstrækkeligt, at kompetenceforholdene og arbejdsgan-gene i højere grad (eller eventuelt alene) afhænger af lokal uskreven praksis.”Selvom jeg kun har modtaget sager om midlertidig udelukkelse fra fællesskab, bederjeg statsfængslet om at oplyse om statsfængslet har fastsat interne kompetenceregler.I bekræftende fald beder jeg om at modtage en kopi heraf.
Jeg beder endvidere statsfængslet om – hvis det ikke fremgår af interne kompetence-regler – at oplyse hvordan inspektionen fører tilsyn med området for (midlertidig) ude-lukkelse fra fællesskab, jf. også min anmodning om en udtalelse under pkt. 7.2 om detforhold at der i 6 af sagerne efterfølgende hverken blev truffet afgørelse om udeluk-kelse fra fællesskab eller om overførsel. For så vidt angår sagen med j.nr.2009/204/00030-0022 henviser jeg til det som jeg har anført ovenfor om det manglen-de resultat i denne sag.
En af sagerne drejede sig om en indsat der blev midlertidigt udelukket fra fællesskabefter at han var blevet overfaldet af en anden indsat. Der er henvist til § 63, stk. 2, jf. §63, stk. 1, nr. 3, (fortsat ophold i fællesskab uforsvarligt) som grundlag for at udelukke
33/33
den indsatte midlertidigt fra fællesskab. Det drejer sig om sagen med j.nr.2009/204/00653-0011.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 63, stk. 1, nr. 3, kan en indsat udelukkes fra fælles-skab hvis det er nødvendigt ”fordi den indsatte udviser en grov eller oftere utilladeligadfærd som er åbenbart uforenelig med fortsat ophold i fællesskab med andre indsat-te.”
Jeg beder statsfængslet om en udtalelse om hjemlen for udelukkelse i dette tilfælde.
Opfølgning
Jeg beder om at statsfængslet sender de oplysninger mv. som jeg har bedt om, tilba-ge gennem Direktoratet for Kriminalforsorgen som jeg også beder om en udtalelse.
Underretning
Denne rapport sendes til Statsfængslet Møgelkær, Direktoratet for Kriminalforsorgen,Folketingets Retsudvalg og de indsatte i statsfængslet.