Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 70
Offentligt
Folketingets RetsudvalgChristiansborg1240 København K.Att.: Formand Peter Skaarup
Virksomhederne DSV og Frode Laursen er leverandører af transport- og logistik-løsninger i Danmark og resten af verden.Virksomhederne er tilsammen etableret i mere end 60 lande og har et verdensom-spændende netværk inden for logistik og distribution. Virksomhederne tilpasser sigkundernes individuelle behov, løser opgaver uden skelen til landegrænser og agerersom en del af det internationale marked for transport og logistik.Virksomhederne har udviklet et globalt servicekoncept, der stiller krav til organis e-ring, medarbejdere, produktudvikling og markedstilpasning. Et globalt servicekon-cept stiller også store krav til den lovgivning og de rammevilkår, som virksomhe-derne er underlagt som aktør på det lokale, nationale og internationale marked.DSV og Frode Laursen ønsker med denne henvendelse at invitere FolketingetsRetsudvalg på en studietur til DSV i Brøndby i efteråret 2009. Studieturen arrange-res i samarbejde med DI Transport.Studieturens program (se bilag) vil give mulighed for et praktisk orienteret indblik ide rammevilkår og udfordringer, som fylder i virksomhedernes hverdag. Program-met vil endvidere give mulighed for besigtigelse af DSV’s terminal og dens mange-artede aktiviteter inden for transport og logistik.Når det gælder transporterhvervets rammevilkår spiller reglerne om køre- og hvile-tid for chauffører en væsentlig rolle. Regelsættet er fastsat af EU og gælder i allemedlemslande. En rapport fra EU-Kommissionen fastslår imidlertid, at der er end-og betydelige forskelle på regler og praksis for at idømme sanktioner ved overtr æ-delse af reglerne i de enkelte medlemslande.
Som eksempel udløser en overskridelse af uafbrudt køretid (som højest må være4½ time) med mere end 1½ time en bøde på maksimalt 25.000 kr. i Spanien ogmaksimalt 11.370 kr. i Frankrig. I Grækenland derimod takseres overskridelsen til1.500 kr.Når blikket vendes mod det danske sanktionssystem, adskiller dette sig negativt fraandre EU-landes sanktionssystemer ved at gøre brug af skærpende elementer somfrakendelse af førerretten, absolut kumulation (sammenlægning af køretid på beggesider af en pause) og intet loft for den samlede bødestørrelse. Frakendelse af fører-retten anvendes for eksempel ikke i Tyskland og Sverige, som er nabolande tilDanmark.De store forskelle i sanktionssystemer, bødeniveauer og i brugen af ovennævnteskærpende elementer sætter spørgsmål ved formålet med ensartede EU-regler. Destore forskelle forringer det danske transporterhvervs rammebetingelser og koster isidste ende danske arbejdspladser. Det er afgørende for at bevare arbejdspladser pådansk grund, at der sikres en ”level playing field” for transport- og logistikvirksom-heder på det europæiske marked.Også adgangen til at køre med modulvogntog spiller en væsentlig rolle for trans-porterhvervet. Den danske forsøgsordning med modulvogntog blev igangsat sidsteefterår på dele af motorvejsnettet og er siden blevet udvidet med adgang til havne,strækninger uden for motorvejsnettet og terminaler som DSV’s terminal i Brøndby.DSV og Frode Laursen benytter modulvogntog og har gode erfaringer med den da n-ske forsøgsordning. Kørsel med modulvogntog har i en årrække været tilladt i S ve-rige, men er fortsat ikke tilladt i Tyskland.Den nye tyske regering åbner i sit regeringsgrundlag op for forsøg med modulvog n-tog. Det er et vigtigt signal, som bør udbredes til alle EU -lande. Hvis virksomhederog kunder skal have gavn af modulvogntog, skal der åbnes op for kørsel med mo-dulvogntog i hele EU.DSV og Frode Laursen ser frem til at byde Retsudvalget velkommen hos DSV iBrøndby. En tilsvarende invitation er sendt til Folketingets Trafikudvalg.
Med venlig hilsen
Michael SvaneDirektør