Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 674
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
1. september 2010Færdsels- og våben-kontoret2007-84-0419MDT40790
Pressemeddelelse
Justitsministeren modtager evaluering af stærekasseforsøget
Justitsministeren har i dag modtaget DTU Transports rapport ”Automa-tisk hastighedskontrol – vurdering af trafiksikkerhed og samfundsøko-nomi”, som bl.a. indeholder en evaluering af det forsøg med brug afubemandet, stationær ATK – de såkaldte ”stærekasser”, som blev gen-nemført på Sjælland på udvalgte vejstrækninger i perioden januar 2009til januar 2010.Justitsminister Lars Barfoed siger:”Jeg er meget tilfreds med nu at have modtaget DTU Transports rapportmed evalueringen af det danske stærekasseforsøg. Jeg har noteret mig, atdet i rapporten konkluderes, at indførelse af stationær ATK – de såkaldtestærekasser – på landsplan, forventes at ville give betydelige positive ef-fekter på hastigheden og dermed også en væsentlig reduktion af person-skadeuheld. Jeg vil nu bede Rigspolitiet om i samarbejde med Vejdirek-toratet at komme med et konkret oplæg til, hvordan en landsdækkendeordning kan se ud.”Baggrund
I perioden fra 16. januar 2009 til 15. januar 2010 gennemførte Rigspoliti-et med bistand fra Vejdirektoratet og i samarbejde med Midt- og Vest-sjællands Politi samt Nordsjællands Politi et forsøg med ubemandet, sta-tionær ATK (automatisk trafikkontrol) – de såkaldte ”stærekasser” – på10 udvalgte vejstækninger på sjælland i både land- og byområder.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Formålet med forsøget var navnlig at afprøve, hvilken effekt brug af sta-tionær ATK har på gennemsnitshastigheden på vejstrækninger, hvor dererfaringsmæssigt sker relativt mange personskadeulykker.På baggrund af resultaterne af forsøget har DTU Transport i rapporten”Automatisk hastighedskontrol – vurdering af trafiksikkerhed og sam-fundsøkonomi” vurderet konsekvenserne af en eventuel generel indførel-se af stationær ATK.Rapporten indeholder dels en beskrivelse af erfaringerne fra det danskeforsøg med stationær ATK, dels en analyse af effekterne på trafiksikker-heden og de samfundsøkonomiske konsekvenser af at anvende stationærATK i Danmark. Analysen er baseret på erfaringerne fra det danske for-søg med ti ATK-standere i 2009 samt internationale erfaringer fra lande,der har indført ATK.Det danske forsøg har givet værdifulde praktiske erfaringer om konkreteforhold, som der bør tages hensyn til for at få et funktionelt og driftsik-kert system ved en eventuel indførelse i Danmark.Resultaterne fra det danske forsøg viser en klar hastighedsreduktion vedopstilling af ATK og bekræfter dermed erfaringerne fra udlandet, hvorder dog typisk har forekommet en lidt lavere hastighedsreduktion. Detdanske forsøg gav en sænkning af gennemsnitshastigheden ved standerenpå 10-11 km/t på de seks landeveje med en hastighedsgrænse på 80 km/tog 5-6 km/t på de fire byveje med en hastighedsgrænse på 50 km/t. Sam-tidig mindskedes hastighedsspredningen, så de høje hastigheder faldtmest.Endvidere viser den samfundsøkonomiske analyse, at en generel indfø-relse af stationær ATK i Danmark har en rimelig lønsomhed.I rapporten konkluderes det samlet, at en generel indførelse af stationærATK i Danmark forventes at have en betydelig effekt på hastighedsover-skridelserne og derfor vil medføre en væsentlig reduktion af antallet aftrafikuheld med deraf sparede liv og alvorligt tilskadekomne på de på-gældende strækninger.Rapportens udarbejdelse har været fulgt af en følgegruppe bestående afrepræsentanter fra DTU Transport, Transportministeriet, Vejdirektoratet,Rigspolitiet og Justitsministeriet.2
DTU Transports rapport med bilag kan læses her.Spørgsmål vedrørende rapporten kan rettes til seniorforsker Tove Hels,DTU Transport, på telefon 4525 6506.Øvrige spørgsmål kan rettes til Justitsministeriets pressechef Troels Krogpå telefon 7226 8408, kontorchef i Færdsels- og våbenkontoret FrejaThorsboe på telefon 7226 8580 eller fuldmægtig Michael de Thurah påtelefon 7226 8585.
3