Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 668
Offentligt
882769_0001.png
882769_0002.png
882769_0003.png
882769_0004.png
882769_0005.png
882769_0006.png
882769_0007.png
882769_0008.png
882769_0009.png
882769_0010.png
882769_0011.png
882769_0012.png
882769_0013.png
882769_0014.png
882769_0015.png
882769_0016.png
882769_0017.png
882769_0018.png
882769_0019.png
882769_0020.png
882769_0021.png
882769_0022.png
882769_0023.png
882769_0024.png
882769_0025.png
882769_0026.png
882769_0027.png
882769_0028.png
882769_0029.png
882769_0030.png
882769_0031.png
882769_0032.png
882769_0033.png
882769_0034.png
882769_0035.png
882769_0036.png
882769_0037.png
882769_0038.png
882769_0039.png
882769_0040.png
882769_0041.png
882769_0042.png
882769_0043.png
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2006/126/EFaf 20. december 2006om kørekort (omarbejdning)(EØS-relevant tekst)EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNIONHAR(3)
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det EuropæiskeFællesskab, særlig artikel 71,
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
Medlemsstaterne har efter direktiv 91/439/EØF mulighedfor at fastsætte nationale bestemmelser om gyldighedspe-rioden, og det betyder, at der samtidig gælder forskelligeregler i forskellige medlemsstater, og at der nu er over110 forskellige gyldige kørekortmodeller i omløb imedlemsstaterne. Det gør forholdene uigennemskueligefor borgerne, ordensmagten og de administrationer, derhar ansvaret for at forvalte kørekortene, og det fører tilforfalskning af dokumenter, der kan være flere årtiergamle.
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiskeog Sociale Udvalg (1),(4)
efter høring af Regionsudvalget,
For at enhedsmodellen til kørekort i EF ikke blot skalblive en ekstra model ved siden af de 110, der findes iforvejen, bør medlemsstaterne træffe alle de fornødneforanstaltninger til at udstede denne enhedsmodel til allekørekortindehavere.
efter proceduren i traktatens artikel 251 (2), og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Rådets direktiv 91/439/EØF af 29. juli 1991 om køre-kort (3) er adskillige gange blevet ændret væsentligt. Iforbindelse med nye ændringer af nævnte direktiv børder af hensyn til klarheden foretages en omarbejdning afde pågældende bestemmelser.
(5)
Dette direktiv bør ikke berøre en eksisterende førerret,der er tildelt eller erhvervet inden direktivets anvendelses-dato.
(2)
Kørekortreglerne er nødvendige elementer i den fællestransportpolitik, bidrager til at forbedre færdselssikker-heden på vejene og fremmer den frie bevægelighed forpersoner, som bosætter sig i en anden medlemsstat endden, der har udstedt deres kørekort. De individuelle trans-portmidlers store udbredelse betyder, at det fremmerpersoners frie bevægelighed og etableringsfrihed, hvis deer i besiddelse af et kørekort, som værtsstaten godkender.Trods fremskridt med harmonisering af kørekortreglernefindes der stadig væsentlige forskelle mellem medlemssta-terne for så vidt angår hyppigheden for kørekortfornyelseog med hensyn til køretøjskategorier, hvor der er behovfor yderligere harmonisering, hvis Fællesskabets politikskal realiseres.
(6)
Kørekort anerkendes gensidigt. Medlemsstaterne børkunne anvende den gyldighedsperiode, der foreskrives idette direktiv, på et kørekort uden begrænset admini-
(8)
Af hensyn til færdselssikkerheden bør der fastsættes
(22)
Målene for dette direktiv kan ikke i tilstrækkelig gradopfyldes af medlemsstaterne og kan derfor på grund afderes omfang og virkninger bedre gennemføres på fælles-skabsplan; Fællesskabet kan derfor træffe foranstaltningeri overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, jf. trak-tatens artikel 5. I overensstemmelse med proportionali-tetsprincippet, jf. nævnte artikel, går direktivet ikke udover, hvad der er nødvendigt for at nå disse mål.
Artikel 2
Gensidig anerkendelse
1. De kørekort, som medlemsstaterne udsteder, anerkendesgensidigt.
(23)
Dette direktiv bør ikke berøre medlemsstaternes pligt tilat overholde fristerne for gennemførelse i national retog anvendelse af de direktiver, der er opført i bilag VII,del B
2.
Når indehaveren af et gyldigt TIV:
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
Kørekortmodel
1.Medlemsstaterne indfører et nationalt kørekort baseret påden EF-model, der er fastsat i bilag I, efter bestemmelserne idette direktiv. Nationalitetsbetegnelsen for den medlemsstat, derhar udstedt et kørekort, skal fremgå af mærket på side 1 i EF-modellen til kørekortet.
2.Medlemsstaterne kan med forbehold af databeskyttelses-reglerne udstyre kørekortet med et lagermedium (mikrochip), såsnart Kommissionen efter proceduren i artikel 9, stk. 2, harfastsat de i bilag I omhandlede krav til mikrochippen, der vedsupplering af dette direktiv har til formål at ændre ikke-væsent-lige bestemmelser i dette direktiv. Disse krav omfatter EF-type-godkendelse, der først må udstedes, når det er påvist, at chippenkan modstå forsøg på at manipulere med eller ændre dataind-holdet.
3.Mikrochippen skal indeholde de harmoniserede kørekort-data, der er angivet i bilag I.
Efter høring af Kommissionen kan medlemsstaterne indlæseyderligere data, forudsat at det på ingen måde griber ind igennemførelsen af dette direktiv.
Kommissionen kan efter proceduren i artikel 9, stk. 2, ændrebilag I med henblik på at sikre den fremtidige interoperabilitet.
4.Med samtykke fra Kommissionen kan medlemsstaternetilpasse modellen i bilag I i det omfang, edb-behandling af køre-kortet gør det påkrævet.
30.12.20062.Knallerter:
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 403/21
aldersgrænsen for trehjulede motorcykler over 15 kWfastsættes til 21 år.
kategori AM:tohjulede eller trehjulede køretøjer, hvis konstruktivtbestemte maksimale hastighed er 45 km/t, som defineret iartikel 1, stk. 2, litra a), i Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv 2002/24/EF af 18. marts 2002 om standardtype-godkendelse af to- og trehjulede motordrevne køretøjer (1)(bortset fra knallerter, hvis konstruktivt bestemte maksimalehastighed er 25 km/t eller derunder), og lette quadricyklersom defineret i artikel 1, stk. 3, litra a), i direktiv2002/24/EFaldersgrænsen for kategori AM fastsættes til 16 år.3.Motorcykler med eller uden sidevogn og trehjulede motor-cykler:ved »motorcykel« forstås tohjulede køretøjer med eller udensidevogn, som defineret i artikel 1, stk. 2, litra b), i direktiv2002/24/EFved »trehjulet motorcykel« forstås et køretøj med tre symme-trisk monterede hjul, som defineret i artikel 1, stk. 2, litra c),i direktiv 2002/24/EFa) kategori A1:motorcykler med et maksimalt slagvolumen på 125 cm ,en maksimal effekt på 11 kW og et forhold mellem effektog vægt på ikke over 0,1 kW/kg3
4.
Biler:
ved »bil« forstås ethvert motorkøretøj, der normalt erindrettet til at benyttes til person- eller godstransport på vejeller til at trække køretøjer til person- eller godstransport påvej. Definitionen omfatter også trolleybusser, dvs. køretøjer,der har forbindelse til en elektrisk ledning, og som ikkekører på skinner. Den omfatter ikke land- og skovbrugs-traktorer
ved »land- og skovbrugstraktor« forstås ethvert motorkøretøjpå hjul eller bælter, som har mindst to aksler, og hvisvæsentligste funktion ligger i dets trækkraft, og som endvi-dere specielt er indrettet til at trække, skubbe, bære ellerdrive visse redskaber, maskiner eller påhængskøretøjer, derbenyttes i land- eller skovbrug, og som kun sekundærtbenyttes til person- eller godstransport på vej eller til på vejat trække køretøjer, der benyttes til person- eller godstrans-port
a) kategori B1:
quadricykler som defineret i artikel 1, stk. 3, litra b), idirektiv 2002/24/EF
aldersgrænsen for kategori B1 fastsættes til 16 årtrehjulede motorcykler med en maksimal effekt på15 kWaldersgrænsen for kategori A1 fastsættes til 16 årb) kategori A2:b) kategori B:motorcykler med en maksimal effekt på 35 kW og etforhold mellem effekt og vægt på ikke over 0,2 kW/kgog ikke afledt af motorcykler med mere end dendobbelte maksimale effektaldersgrænsen for kategori A2 fastsættes til 18 årc) kategori A:i) motorcykleraldersgrænsen for kategori A fastsættes til 20 år.Retten til at føre motorcykel i denne kategori er dogbetinget af, at vedkommende person har mindst to årserfaring som fører af motorcykel på grundlag af etkategori A2-kørekort. Dette krav om tidligere erfaringkan dog fraviges, hvis ansøgeren er fyldt 24 årii) trehjulede motorcykler med en effekt på over 15 kW(1) EFT L 124 af 9.5.2002, s. 1. Senest ændret ved Kommissionens direktiv2005/30/EF (EUT L 106 af 27.4.2005, s. 17).
kategori B1 er valgfri; i medlemsstater, der ikke benytterdenne kørekortkategori, kræves der kørekort tilkategori B for at føre sådanne køretøjer
biler med en tilladt totalmasse påer konstrueret og fremstillet tilpersoner foruden føreren; til bilerkobles et påhængskøretøj med enover 750 kg.
ikke over 3 500 kg, sombefordring af højst ottei denne kategori kan dertilladt totalmasse på ikke
Med forbehold af typegodkendelsesbestemmelserne for depågældende køretøjer kan der til biler af denne kategorikobles et påhængskøretøj med en tilladt totalmasse på over750 kg, dog således at de sammenkoblede køretøjers tilladtetotalmasse ikke overstiger 4 250 kg. Vejer en sådan enhedmere end 3 500 kg, skal medlemsstaterne i overensstem-melse med bestemmelserne i bilag V fastsætte, at enhedenkun må føres efter
en afsluttet uddannelse heri, eller
en bestået prøve i færdigheder og adfærd.
Medlemsstaterne kan også kræve både uddannelse og beståetprøve i færdigheder og adfærd.
Medlemsstaterne angiver retten til at føre sådanne enhederpå kørekortet ved hjælp af den relevante EF-kode.
Aldersgrænsen for kategor
or
ororf
orortet ved 989TD [4236137345rm446ogsÉo6.951130(t*46ogsÉa g7f) 21(ú g76f) 21377rdigheder og
aldersgrænsen for kategori D og DE fastsættes til 24 år,jf. dog bestemmelserne om førere af sådanne køretøjer idirektiv 2003/59/EF.
5.Med samtykke fra Kommissionen kan medlemsstaterneundtage visse særlige typer motorkøretøjer, som f.eks. specialkø-retøjer til handicappede, fra anvendelsen af denne artikel.
Medlemsstaterne kan undtage køretøjer, der benyttes ellerkontrolleres af de væbnede styrker og civilforsvaret, fra anven-delsen af dette direktiv.
6.
Medlemsstaterne kan hæve eller sænke aldersgrænsen for
3.
Den medlemsstat, der foretager ombytningen, tilbages-
30.12.2006
DA
Den Europæiske Unions TidendeArtikel 18Ikrafttræden
L 403/27
2.Medlemsstaterne anvender disse bestemmelser fra den 19.januar 2013.3.Disse love og bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholdeen henvisning til dette direktiv eller skal ved offentliggørelsenledsages af en sådan henvisning. De skal også indeholde oplys-ning om, at henvisninger i gældende love og administrativebestemmelser til det ophævede direktiv gælder som henvisningertil nærværende direktiv. De nærmere regler for henvisningen ogaffattelsen af den nævnte oplysning fastsættes af medlemssta-terne.4.Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til devigtigste nationale retsforskrifter, som de udsteder på detområde, der er omfattet af dette direktiv.Artikel 17OphævelseDirektiv 91/439/EØF ophæves med virkning fra 19. januar2013, uden at dette berører medlemsstaternes forpligtelser medhensyn til de i bilag VII, del B, angivne frister for gennemførelseaf nævnte direktiv i national ret.Artikel 2, stk. 4, i direktiv 91/439/EØF ophæves den 19. januar2007.Henvisninger til det ophævede direktiv gælder som henvisningertil nærværende direktiv og læses ved hjælp af sammenligningsta-bellen i bilag VIII.
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggø-relsen iDen Europæiske Unions Tidende.Artikel 2, stk. 1, artikel 5, artikel 6, stk. 2, litra b),artikel 7, stk. 1, litra a), artikel 9, artikel 11, stk. 1, 3, 4, 5 og 6,artikel 12 samt bilag I, II og III anvendes fra den 19. januar2009.Artikel 19AdressaterDette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den 20. december 2006På Europa-Parlamentets vegneJ. BORRELL FONTELLES
På Rådets vegneJ. KORKEAOJA
Formand
Formand
BILAG I
c) den udstedende medlemsstats nationalitetsmærke trykt i negativ i et blåt rektangel og omgivet af tolv gule stjerner;nationalitetsmærkerne er følgende:B:Belgien
CZ: Den Tjekkiske RepublikDK: DanmarkD:Tyskland
EST: EstlandGR: GrækenlandE:F:SpanienFrankrig
IRL: IrlandI:CY:LV:LT:L:H:M:NL:A:PL:P:ItalienCypernLetlandLitauenLuxembourgUngarnMaltaNederlandeneØstrigPolenPortugal
SLO: SlovenienSK:Slovakiet
FIN: FinlandS:Sverige
UK: Det Forenede Kongeriged) kørekortets specifikke oplysninger, nummereret således:
L 403/30
DA
Den Europæiske Unions Tidende
30.12.2006
e) betegnelsen »EF-model« på den udstedende medlemsstats sprog og betegnelsen »kørekort« på Fællesskabets andresprog trykt med rosa på en sådan måde, at det udgør kørekortets baggrund:Permiso de ConducciónŘidičskýprůkazKørekortFührerscheinJuhilubaΆδεια ΟδήγησηςDriving LicencePermis de conduireCeadúas TiománaPatente di guidaVadītāja apliecībaVairuotojo pažymėjimasVezetői engedélyLiċenzja tas-SewqanRijbewijsPrawo JazdyCarta de Condu§ãoVodičský preukazVozniško dovoljenjeAjokorttiKörkort;f) farveangivelse:blå: Pantone Reflex Bluegul: Pantone Yellow.Side 2:a) 9.10.11.12.kategori(er) af køretøjer, som indehaveren har ret til at føre (nationale kategorier trykkes med andre typer endde harmoniserede kategorier)første udstedelsesdato for hver enkelt kategori (denne dato skal anføres igen på det nye kørekort ved senereerstatning eller ombytning)udløbsdato for hver enkelt kategorieventuelle supplerende eller restriktive angivelser i kodeform ud for hver kategori.
Følgende koder anvendes:kode 01 til 99:harmoniserede EF-koder
FØRER (lægelige årsager)01. Synskorrektion og/eller beskyttelse01.01. Briller01.02. Kontaktlinse(r)01.03. Beskyttelsesbriller01.04. Uigennemsigtig linse01.05. Øjenklap01.06. Briller eller kontaktlinser
02. Høreapparat/kommunikationshjælp02.01. Høreapparat til det ene øre02.02. Høreapparat til begge ører03. Arm- eller benprotese/-ortese03.01. Armprotese/-ortese03.02. Benprotese/-ortese05. Begrænset kørsel (underkoden skal anvendes, kørsel begrænset af lægelige årsager)05.01. Begrænset til kørsel i dagtimer (f.eks. en time efter solopgang til en time før solnedgang)05.02. Begrænset til kørsel inden for en radius afkm fra kørekortindehaverens bolig eller kun inden forby/region05.03. Begrænset til kørsel uden passagerer05.04. Begrænset til kørsel med en hastighed på højst… km/t05.05. Begrænset til kørsel under ledsagelse af en person med kørekort05.06. Begrænset til kørsel uden påhængskøretøj05.07. Ingen kørsel på motorvej05.08. Ingen alkoholKØRETØJSTILPASNINGER10. Tilpasset gearkasse10.01. Manuelt gear10.02. Automatgear10.03. Elr12p1(under) -295rL86matgear
25. Tilpasset speedermekanisme25.01. Tilpasset speederpedal25.02. Speederpedal til skosål25.03. Vippespeederpedal25.04. Håndbetjent speeder25.05. Knæbetjent speeder25.06. Servospeederpedal/håndtag (elektronisk, pneumatisk osv.)25.07. Speederpedal til venstre for bremsepedal25.08. Speederpedal til venstre25.09. Afskærmet/sammenklappelig/aftagelig speederpedal30. Tilpassede kombinerede bremse- og speedersystemer30.01. Parallelle pedaler30.02. Pedaler i (eller næsten i) samme niveau30.03. Speeder og bremse med glideskinne
30.12.2006
DA42. Tilpasset (-ede) førerspejl(e)
Den Europæiske Unions Tidende
L 403/33
42.01. Udvendigt førerspejl i (venstre eller) højre side42.02. Udvendigt førerspejl på forskærmen42.03. Ekstra indvendigt førerspejl, som giver overblik over trafikken42.04. Indvendigt panoramaspejl42.05. Indvendigt førerspejl, som dækker den blinde vinkel42.06. Elbetjent(e) udvendigt (-ige) førerspejl(e)43. Tilpasset førersæde43.01. Førersæde med god udsynshøjde i normal afstand fra rat og pedaler43.02. Førersæde tilpasset kropsformen43.03. Førersæde med sidestøtte for øget siddestabilitet43.04. Førersæde med armlæn43.05. Forlænget førersæde på glideskinner43.06. Tilpasset sikkerhedssele43.07. H-type sikkerhedssele44. Tilpasning af motorcykel (underkode skal anvendes)44.01. Kombineret betjening af begge bremser44.02. (Tilpasset) håndbetjent forhjulsbremse44.03. (Tilpasset) fodbetjent baghjulsbremse44.04. (Tilpasset) speederhåndtag44.05. (Tilpasset) manuelt gear og manuel kobling44.06. (Tilpasset (-ede)) førerspejl(e)44.07. (Tilpassede) betjeningsapparater (retningsvisere, bremselys,…)44.08. Sædehøjde, som giver føreren mulighed for siddende at have begge fødder på jorden samtidig45. Motorcykel kun med sidevogn50. Begrænset til et bestemt køretøj/stelnummer (køretøjets identifikationsnummerKIN)51. Begrænset til et bestemt køretøj/registreringsnummer (køretøjets registreringsnummerKRN)
FORVALTNING70. Ombyttet kørekort nr.udstedt af… (for tredjelande EU/FN-mærke, f.eks. 70.0123456789.NL)71. Duplikat af kørekort nr.(for tredjelande EU/FN-mærke, f.eks. 71.987654321.HR)72. Begrænset til kategori A-køretøjer med slagvolumen på højst 125 cm3og motoreffekt på højst 11 kW (A1)73. Begrænset til kategori B-køretøjer, trehjulede motorcykler og quadricykler med motor (B1)74. Begrænset til kategori C-køretøjer med tilladt totalmasse på ikke over 7 500 kg (C1)75. Begrænset til kategori D-køretøjer med højst 16 siddepladser foruden førerens plads (D1)
76. Begrænset til kategori C-køretøjer med tilladt totalmasse på ikke over 7 500 kg (C1) med en påhængsvogn
30.12.2006
DA4.Særlige bestemmelser
Den Europæiske Unions Tidende
L 403/35
a) Når indehaveren af et kørekort, der er udstedt af en medlemsstat i overensstemmelse med dette bilag, har sinsædvanlige bopæl i en anden medlemsstat, kan denne stat påføre kørekortet påtegninger, der er nødvendige afadministrative hensyn, under forudsætning af at den også anfører den slags angivelser på de kørekort, den selvudsteder, samt at der er plads dertil.b) Efter at have rådført sig med Kommissionen kan medlemsstaterne tilføje farver eller markeringer, såsom stregkoderog nationalitetsmærker, med forbehold af de øvrige bestemmelser i dette bilag.I forbindelse med gensidig anerkendelse af kørekort må stregkoden ikke indeholde andre oplysninger end dem, derallerede er letlæseligt anført på kørekortet, eller som er nødvendige for at kunne udstede kørekortet.
EF-MODEL TIL KØREKORT
30.12.2006
DA
Den Europæiske Unions TidendeEKSEMPEL PÅ KØREKORT EFTER EF-MODELLENBELGISK KØREKORT (til orientering)
L 403/37
BILAG III.MINDSTEKRAV TIL KØREPRØVERMedlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at kørekortansøgere har de fornødne kundskaber ogfærdigheder og udviser den adfærd, der kræves for at føre et motorkøretøj. De prøver, som anvendes til at konstatere dette,skal bestå af:en prøve i kundskaber (teoretisk prøve), og derefteren prøve i færdigheder og adfærd (praktisk prøve).I det følgende beskrives, hvordan prøverne skal gennemføres.
A.1.
TEORETISK PRØVEFormDen valgte form skal sikre, at ansøgeren har den fornødne viden om de emner, der er anført i punkt 2, 3 og 4.Alle kørekortansøgere til en kategori, som har bestået den teoretiske prøve til en anden kategori, kan undtages frade fælles bestemmelser i punkt 2, 3 og 4.
2.2.1.
Fælles indhold for alle køretøjskategorierDer skal stilles spørgsmål inden for hvert af følgende punkter; indholdet og udformningen af de enkelte spørgsmåloverlades til medlemsstaterne:
2.1.8.2.1.9.
Køretøjets sikkerhedsudstyr, herunder navnlig brug af sikkerhedsseler, nakkestøtter og sikkerhedsudstyr til børn.Regler for køretøjets benyttelse, som vedrører respekten for miljøet (korrekt anvendelse af lydsignalapparater,moderat brændstofforbrug, begrænsning af forurenende emissioner osv.).
3.
Særlige bestemmelser for kategori A1, A2 og A
3.1.3.1.1.3.1.2.3.1.3.
Obligatorisk kontrol af generel viden om:Anvendelse af beskyttende udstyr som handsker, støvler, motorcykeltøj og styrthjelm.Motorcyklisters synlighed for andre trafikanter.Risikofaktorer i forbindelse med forskellige vejforhold, som nævnt i det foregående, med særlig opmærksomhedrettet mod glatte overflader som kloakdæksler, vejmarkeringer som f.eks. linjer, pile og sporvognsskinner.Mekaniske forhold i forbindelse med færdselssikkerhed, som beskrevet i det foregående, med særlig opmærk-somhed rettet mod kontakt til motorstop, oliestand og kæde.
3.1.4.
4.
Særlige bestemmelser for kategori C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 og D1E
4.1.4.1.1.
Obligatorisk kontrol af generel viden om:Regler om køre- og hviletid som fastlagt i Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 af 20. december 1985 omharmonisering af visse bestemmelser på det sociale område inden for vejtransport (1) samt om anvendelse afkontrolapparat som fastlagt i Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 af 20. december 1985 om kontrolapparatetinden for vejtransport (2).Regler for den pågældende transporttype: varer eller passagerer.Køretøjs- og transportdokumenter, som kræves ved national og international godskørsel og personbefordring.Forholdsregler i forbindelse med ulykkestilfælde; viden om, hvad der skal gøres i tilfælde af en ulykke ellerlignende, herunder nødhjælp som f.eks. evakuering af passagerer og grundlæggende kendskab til førstehjælp.Forholdsregler ved afmontering og montering af hjul.
4.1.2.4.1.3.4.1.4.
4.1.5.
4.2.2.4.2.3.4.2.4.4.2.5.4.2.6.4.2.7.4.2.8.
Smøring og frostsikring.Principperne for opbygning, montering, korrekt anvendelse og vedligeholdelse af dæk.Principperne for forskellige typer bremsesystemer og hastighedsbegrænsere, disses funktion, vigtigste dele, tilslut-ning, betjening og daglige vedligeholdelse samt betjening af blokeringsfri bremser.Principperne for forskellige typer sammenkoblingssystemer, disses funktion, vigtigste dele, tilslutning, betjening ogdaglige vedligeholdelse (kun kategori CE og DE).Metode til fejlfinding ved driftsfejl.Forebyggende vedligeholdelse af køretøjer og nødvendige løbende reparationer.Førerens ansvar for så vidt angår modtagelse, transport og levering af gods ifølge de aftalte betingelser (kun kate-gori C og CE).
B.5.5.1.
PRAKTISK PRØVEKøretøjet og dets udstyrKørsel med et køretøj med manuelt gear er betinget af en bestået praktisk prøve i et køretøj med manuelt gear.Består ansøgeren den praktiske prøve i et køretøj med automatgear, anføres dette på det kørekort, som udstedespå grundlag af prøven. Kørekort, der indeholder denne angivelse, kan kun benyttes til kørsel med køretøjer medautomatgear.Ved et »køretøj med automatgear« forstås et køretøj, hvori føreren ikke har andre midler end speederen og brem-serne til gradvis at variere den del af motorkraften, der overføres til køretøjets hjul.
5.2.
Køretøjer, der anvendes til praktiske prøver, skal opfylde nedenstående mindstekrav. Medlemsstaterne kan fast-
Kategori C:
Køretøj af kategori C med en tilladt totalmasse på mindst 12 000 kg, en længde på mindst 8 m og en bredde påmindst 2,4 m, som kan opnå en hastighed på mindst 80 km/t; med ABS-bremser og med en gearkasse medmindst otte gear til fremadkørsel og fartskriverudstyr i henhold til 12udsF12o6;52(med)]J 0-1.0i-t3D0-.834re6um ogpäs5h12(med71i511(og) -28
Prøvekøretøjer til kategori BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 og D1E, som ikke overholder ovenstående mindstekrav,
7.7.1.
Praktisk prøve for kategori B, B1 og BEKlargøring og teknisk kontrol af køretøjets stand af betydning for færdselssikkerhedenAnsøgere skal demonstrere, at de er i stand til at forberede sig på sikker kørsel, ved at opfylde følgende krav:
7.1.1.7.1.2.7.1.3.7.1.4.7.1.5.
Nødvendige reguleringer af sædet for at opnå korrekt kørestilling.Regulering af førerspejle, sikkerhedsseler og nakkestøtter, hvis de findes.Kontrol af dørenes lukning.Gennemførelse af vilkårlig afprøvning af dæk, styretøj, bremser, væsker (f.eks. motorolie, kølervæske,sprinklervæske), lygter, refleksanordninger, tegngivningsapparater og lydsignalapparater.Kontrol af sikkerhedsfaktorer vedrørende belæsning af køretøjet: vognkasse, presenninger, døre til lastrum, sikring
L 403/448.8.1.
DA
Den Europæiske Unions Tidende
30.12.2006
Praktisk prøve for kategori C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 og D1EKlargøring og teknisk kontrol af køretøjets stand af betydning for færdselssikkerhedenAnsøgere skal demonstrere, at de er i stand til at forberede sig på sikker kørsel, ved at opfylde følgende krav:
8.1.1.8.1.2.8.1.3.8.1.4.
Nødvendige reguleringer af sædet for at opnå korrekt kørestilling.Regulering af førerspejle, sikkerhedsseler og nakkestøtter, hvis de findes.Vilkårlig kontrol af dæk, styretøj, bremser, lygter, refleksanordninger, tegngivningsapparater og lydsignalapparater.Kontrol af servobremse og servostyring; kontrollere tilstanden af hjul, hjulbolte, stænklapper, forrude, vinduer ogvinduesviskere, væsker (f.eks. motorolie, kølervæske og sprinklervæske); kontrollere og anvende instrumentbræt,herunder fartskriverudstyr i henhold til forordning (EØF) nr. 3821/85.Kontrollere lufttryk, trykluftbeholdere og hjulophæng.Kontrol af sikkerhedsfaktorer vedrørende belæsning af køretøjet: vognkasse, presenninger, døre til lastrum,(eventuel) læssemekanisme, sikring af førerhus i låst stilling, læssemetode og fastgørelse af lasten (kun kategori C,CE, C1 og C1E).Kontrol af koblingsmekanismen, bremser og elektriske forbindelser (kun kategori CE, C1E, DE og D1E).Være i stand til at tage særlige forholdsregler i forbindelse med køretøjets sikkerhed; kontrol af vognkassen, døre,nødudgange, førstehjælpsudstyr, brandslukningsudstyr og andet sikkerhedsudstyr (kun kategori D, DE, D1og D1E).Læse et vejkort og planlægge en rute, herunder brug af elektroniske navigationssystemer (valgfrit).
8.1.5.8.1.6.
8.1.7.8.1.8.
8.1.9.
8.2.8.2.1.
Kontrol af særlige manøvrer af betydning for færdselssikkerhedenSammenkoble og frakoble, eller frakoble og sammenkoble, motorkøretøj og påhængsvogn eller sættevogn (kunkategori CE, C1E, DE og D1E); i løbet af denne manøvre skal køretøjet og påhængskøretøjet stå side om side(dvs. ikke på en linje).Bakke i en kurve, hvis krumningsradius overlades til medlemsstaterne.Parkere sikkert med henblik på læsning/aflæsning ved en læsserampe, platform eller lignende (kun kategori C, CE,C1 og C1E).Parkere for at lade passagerer stige sikkert på og af bussen (kun kategori D, DE, D1 og D1E).
8.2.2.8.2.3.
8.2.4.
8.3.
Adfærd i trafikkenAnsøgeren skal på betryggende vis kunne foretage alle følgende manøvrer i normale trafiksituationer under iagtta-gelse af de nødvendige forsigtighedsregler:
8.3.1.8.3.2.8.3.3.8.3.4.8.3.5.8.3.6.
Forlade en parkeringsplads, fortsætte kørslen efter et stop i trafikken, køre ud fra en udkørsel.Kørsel på lige vejstrækninger; passere modkørende køretøjer, herunder i snævre passager.Køre rundt om hjørner.Kryds: køre frem til og passere vejkryds og forgreninger.Retningsskift: svinge til højre og venstre; skifte vognbane.Køre ind på/af motorvej eller lignende (hvis det findes): tilkørsel i accelerationssporet; frakørsel i decelerations-sporet.Overhaling/forbikørsel: overhaling af anden trafik (om muligt); kørsel langs forhindringer, f.eks. parkerede biler;(eventuelt) blive overhalet af anden trafik.
8.3.7.
8.3.8.
Særlige vejtyper (hvis de findes): rundkørsler, jernbaneoverskæringer, sporvogns-/busstop, fodgængerovergange,op-/nedkørsel ad lange stigende/faldende vejstrækninger.Træffe de nødvendige foranstaltninger, når køretøjet forlades.
8.3.9.
9.
Bedømmelse af den praktiske prøve
9.1.
Bedømmelsen gælder i alle kørselssituationer den ubesværethed, hvormed ansøgeren benytter køretøjets forskel-lige betjeningsapparater, og dennes evne til, under iagttagelse af færdselssikkerheden, at færdes i trafikken. Heleprøven skal give den køreprøvesagkyndige indtryk af sikkerhed. Alle kørselsfejl og enhver form for risikabeladfærd, som bringer prøvekøretøjets, passagerernes eller andre trafikanters umiddelbare sikkerhed i fare, medfører,uanset om de kræver indgreb fra den køreprøvesagkyndiges eller ledsagerens side, at prøven ikke bestås. Denkøreprøvesagkyndige kan imidlertid frit afgøre, om den praktiske prøve skal fuldføres eller ikke.
Prøvesagkyndige skal uddannes til at foretage en korrekt bedømmelse af ansøgerens evne til at køre sikkert. Et afmedlemsstaten godkendt organ skal føre kontrol og tilsyn med de prøvesagkyndiges arbejde med henblik på atsikre en korrekt og konsekvent bedømmelse af fejl i overensstemmelse med de i dette bilag fastsatte normer.
9.2.
Ved bedømmelsen bør de prøvesagkyndige være særligt opmærksomme på, om en ansøger udviser en defensivog social kørselsadfærd. Det giver et indtryk af den generelle kørestil, og den prøvesagkyndige bør tage dette medi betragtningerne ved den samlede bedømmelse af ansøgeren. Kriterierne omfatter tilpasset og resolut (men sikker)kørsel, som tager hensyn til vej- og vejrforhold, anden trafik, andre trafikanters interesser (især de mest udsatte)samt forudseenhed.
9.3.9.3.1.
Den prøvesagkyndige bedømmer endvidere ansøgeren på følgende punkter:Beherskelse af køretøjet, herunder rigtig anvendelse af sikkerhedssele, førerspejle, nakkestøtte og sæde; rigtiganvendelse af lygter og andet udstyr; rigtig betjening af kobling, gear, speeder, bremser (herunder tredje bremsesy-stem, hvis det findes) og styretøj; beherskelse af køretøjet under forskellige forhold og ved forskellige hastigheder;stabil placering på vejbanen; køretøjets vægt, dimensioner og egenskaber; lastens vægt og art (kun kategori BE, C,CE, C1, C1E, DE og D1E); passagerers komfort (kun kategori D, DE, D1 og D1E) (ingen hurtig acceleration, jævnkørsel og ingen hårde opbremsninger).Økonomisk og miljøvenlig kørsel under hensyntagen til omdrejningstallet, gearskift, bremsning og acceleration(kun kategori BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 og D1E).Orienteringsevne: i alle retninger, rigtig anvendelse af spejle samt orientering på langt, mellemlangt og nært hold.
9.3.2.
9.3.3.
10.
Prøvens varighed
BILAG IIIMINDSTEKRAV MED HENSYN TIL FYSISK OG PSYKISK EGNETHED TIL AT FØRE MOTORKØRETØJDEFINITIONER1.1.1.I dette bilag inddeles førerne i to grupper:Gruppe 1:
t]TJ 0-2.8787r34r5499TD [ -1.0864TD [ -203(FØr-28Ff8TD,05357 -20(n-1Ila-28FkG07[(t]TJ]a(i) -298870.292919/1-199/1-190(MED) t9/1-19MED)r(i) -2
Gruppe 26.3.Den, der ansøger om udstedelse eller fornyelse af kørekort, skal, eventuelt med korrigerende linser, have en syns-styrke på mindst 0,8 på det bedste øje og mindst 0,5 på det dårligste øje. Er værdierne på 0,8 og 0,5 opnået vedhjælp af korrigerende linser, skal den ikke-korrigerede synsstyrke på hvert af øjnene være 0,05, eller korrektionen afden mindst krævede synsstyrke (0,8 og 0,5) skal være opnået ved hjælp af brilleglas, hvis styrke ikke må overstigeplus eller minus otte dioptrier, eller ved hjælp af kontaktlinser (ikke-korrigeret syn = 0,05). Korrektionen skal kunnetåles godt. Kørekort må hverken udstedes eller fornyes, hvis ansøgeren eller føreren ikke har et normalt binokulartsynsfelt, eller hvis han lider af dobbeltsyn (diplopi).
HØRELSEN7.Kørekort kan udstedes eller fornyes for ansøgere og førere i gruppe 2 på grundlag af en udtalelse fra de kompetentelægelige myndigheder; ved lægeundersøgelsen skal der tages hensyn til kompensationsmulighederne.
BEVÆGELSESHÆMMEDE8.Kørekort må hverken udstedes eller fornyes for ansøgere og førere, der lider af sygdomme eller deformiteter i bevæ-geapparatet, som gør det risikabelt, at vedkommende fører motorkøretøj.
Gruppe 18.1.Der kan efter udtalelse fra en kompetent lægelig myndighed eventuelt udstedes kørekort med særlige klausuler tilfysisk handicappede ansøgere og førere. Udtalelsen skal være baseret på en medicinsk vurdering af den pågældendessygdom eller deformitet og om nødvendigt på en praktisk prøve; den skal suppleres med en angivelse af, hvordankøretøjet kan være tilpasset føreren, og det skal endvidere anføres, at der skal anvendes ortopædisk protese, hvis detkonstateres, at kørslen ved brugen af en sådan kan ske på betryggende vis.Kørekort kan udstedes eller fornyes for ansøgere med en fremadskridende sygdomstilstand, såfremt vedkommendejævnligt kontrolleres med henblik på at konstatere, om han stadig kan føre motorkøretøj på betryggende vis.Kørekort kan udstedes eller fornyes uden krav om regelmæssig lægekontrol, når handicappet er stabiliseret.
8.2.
Gruppe 28.3.Den kompetente lægelige myndighed tager behørigt hensyn til de yderligere risici, der er forbundet med at føre demotorkøretøjer, der indgår i denne gruppe.
HJERTE- OG KARSYGDOMME9.Sygdomme, der kan medføre, at den, der anmoder om udstedelse eller fornyelse af kørekort, udsættes for pludselige
30.12.2006
DAGruppe 29.5.
Den Europæiske Unions Tidende
L 403/49
Den kompetente lægelige myndighed tager behørigt hensyn til de yderligere risici, der er forbundet med at føre demotorkøretøjer, der indgår i denne gruppe.
SUKKERSYGE10.Kørekort kan på grundlag af en lægeerklæring udstedes til eller fornyes for ansøgere og førere, der lider af sukker-syge, såfremt der gennemføres regelmæssig lægekontrol afpasset efter hvert enkelt tilfælde.
Gruppe 210.1. Ansøgere og førere i denne gruppe, der lider af en sukkersyge, der kræver insulinbehandling, kan hverken få udstedteller fornyet kørekort, undtagen i helt specielle tilfælde, når der foreligger en behørigt begrundet lægeerklæring, ogsåfremt der gennemføres regelmæssig lægekontrol.
NERVESYGDOMME11.Kørekort kan hverken udstedes til eller fornyes for ansøgere og førere, der lider af en alvorlig nervesygdom,medmindre anmodningen underbygges af en lægeerklæring.I denne henseende skal der tages hensyn til de funktionsmæssige muligheder af og prognosen for nervemæssigeforstyrrelser, der skyldes sygdomme eller operationer i centralnervesystemet eller i det perifere nervesystem, somudvendigt giver sig bevægelsesmæssige, sensoriske eller trofiske udslag, eller som påvirker balancen og koordinati-onen. Kørekort kan i disse tilfælde udstedes eller fornyes på betingelse af, at der jævnligt gennemføres undersøgelser,hvis der er risiko for, at tilstanden forværres.12.Epilepsianfald og andre alvorlige bevidsthedsforstyrrelser udgør en betydelig risiko for færdselssikkerheden, hvisanfaldene indtræffer, medens patienten fører et motorkøretøj.
Gruppe 112.1. Kørekort kan udstedes eller fornyes på grundlag af en undersøgelse foretaget af en kompetent lægelig myndighed,og såfremt der gennemføres regelmæssig lægekontrol. Den lægelige myndighed bedømmer epilepsien eller de andrebevidsthedsforstyrrelser, sygdommens form og kliniske udvikling (har der f.eks. ikke været anfald i to år), behand-lingen og dens resultater.
Gruppe 212.2. Kørekort må hverken udstedes til eller fornyes for ansøgere og førere, der har eller kan få epileptiske anfald ellerandre alvorlige bevidsthedsforstyrrelser.
MENTALE FORSTYRRELSERGruppe 113.1. Kørekort må hverken udstedes til eller fornyes for ansøgere og førere:der lider af alvorlige mentale forstyrrelser, medfødte eller erhvervet ved sygdomme, traumatiske lidelser ellerneurokirurgiske indgreb,der er alvorligt mentalt retarderede,der lider af alvorlig alderdomssvækkelse, en alvorligt svækket dømmekraft, adfærd eller tilpasningsevne, der erknyttet til personligheden,medmindre anmodningen underbygges af en lægeerklæring og på betingelse af, at der gennemføres regelmæssiglægekontrol, hvis der er behov herfor.
Gruppe 213.2. Den kompetente lægelige myndighed tager behørigt hensyn til de yderligere risici, der er forbundet med at føre demotorkøretøjer, der indgår i denne gruppe.
ALKOHOL14.Indtagelse af alkohol udgør en betydelig risiko for færdselssikkerheden. På grund af problemets alvor må der udvisesstor årvågenhed fra lægeside.
30.12.2006Gruppe 114.1. Kørekort må hverken udstedes til eller fornyes for ansøgere og førere, der er afhængige af alkohol, eller som ikkekan holde bilkørsel og indtagelse af alkohol adskilt.Kørekort kan udstedes til eller fornyes for ansøgere og førere, der har været kroniske alkoholikere, efter en periode,hvori de beviseligt har været afholdende, såfremt der foreligger lægeerklæring og gennemføres regelmæssig lægekon-trol.Gruppe 214.2. Den kompetente lægelige myndighed tager behørigt hensyn til de yderligere risici, der er forbundet med at føre demotorkøretøjer, der indgår i denne gruppe.NARKOTIKA OG LÆGEMIDLER15.MisbrugKørekort må hverken udstedes til eller fornyes for ansøgere og førere, som er afhængige af psykofarmaka, eller som,uden at være afhængige deraf, regelmæssigt indtager psykofarmaka, uanset hvilken kategori kørekort der anmodesom.Regelmæssig indtagelseGruppe 115.1. Kørekort må hverken udstedes til eller fornyes for ansøgere og førere, der regelmæssigt indtager psykofarmaka,uanset disses form, når de kan nedsætte vedkommendes evne til at føre motorkøretøj på betryggende vis, og hvisden indtagne mængde er så stor, at den påvirker kørslen negativt. Det samme gælder alle andre lægemidler ellerkombinationer af lægemidler, der påvirker evnen til at føre motorkøretøj.Gruppe 215.2. Den kompetente lægelige myndighed tager behørigt hensyn til de yderligere risici, der er forbundet med at føre demotorkøretøjer, der indgår i denne gruppe.NYRESYGDOMMEGruppe 116.1. Kørekort kan på grundlag af en lægeerklæring udstedes til og fornyes for ansøgere og førere, der lider af alvorlignyreinsufficiens, såfremt der gennemføres regelmæssig lægekontrol.Gruppe 216.2. Kørekort kan hverken udstedes til eller fornyes for ansøgere og førere, der lider af alvorlig, irreversibel nyreinsuffi-ciens, undtagen i særlige tilfælde, der er behørigt dokumenteret ved lægeerklæring, og på betingelse af, at dergennemføres regelmæssig lægekontrol.FORSKELLIGE BESTEMMELSERGruppe 117.1. Kørekort kan på grundlag af en lægeerklæring udstedes til eller fornyes for ansøgere og førere, der har undergået enorgantransplantation eller implantation af kunstige organer, der kan påvirke evnen til at føre motorkøretøj, påbetingelse af, at der gennemføres regelmæssig lægekontrol, såfremt der er behov herfor.Gruppe 217.2. Den kompetente lægelige myndighed tager behørigt hensyn til de yderligere risici, der er forbundet med at føre demotorkøretøjer, der indgår i denne gruppe.18.Generelt må kørekort hverken udstedes til eller fornyes for ansøgere og førere, der lider af en anden sygdom end deovenfor nævnte, som kan nedsætte evnen til at føre motorkøretøj på betryggende vis, medmindre anmodningen erunderbygget af en lægeerklæring og på betingelse af, at der gennemføres regelmæssig lægekontrol, såfremt der erbehov herfor.
30.12.2006
DA
Den Europæiske Unions TidendeBILAG IVMINDSTEKRAV TIL PERSONER, DER GENNEMFØRER PRAKTISKE KØREPRØVER
L 403/51
1.1.1.
Kompetencer, der kræves af køreprøvesagkyndigeEn person, der er godkendt til at foretage en praktisk vurdering i et motorkøretøj af en ansøgers køreevner, skalhave viden, færdigheder og forståelse inden for de emner, der er anført i punkt 1.2-1.6.Den køreprøvesagkyndiges kompetencer skal være relevante for vurdering af en ansøgers kørsel ved en køreprøve iden valgte kørekortkategori.Viden om og forståelse af kørsel og vurdering:teori om adfærd i trafikken,opfattelse af farer og undvigelse af ulykker,det pensum, der ligger til grund for køreprøvestandarder,kravene ved køreprøven,den relevante del af færdselslovgivningen, herunder relevant EU-lovgivning og national lovgivning samt forkla-rende retningslinjer,vurderingsteori og -teknikker,defensiv kørsel.
1.2.
1.3.
1.4.
Vurderingsevner:evne til præcist at iagttage, overvåge og evaluere ansøgerens samlede præstation, navnlig:korrekt og fuldstændig erkendelse af faresituationer,præcis afgørelse af årsagen til og de sandsynlige følger af sådanne situationer,opnåelse af kompetence og erkendelse af fejl,ensartet og konsekvent vurdering,hurtig tilegnelse af informationer og uddragning af de centrale elementer,forudseenhed, identifikation af potentielle problemer og udvikling af løsningsstrategier,hurtig og konstruktiv feedback.
1.5.
Personlige køreevner:En person, der er godkendt til at gennemføre en praktisk prøve i forbindelse med en kategori af kørekort, skalkunne føre den pågældende type motorkøretøj på et konstant højt kørselsniveau.
1.6.
Højt serviceniveau:fastlægge og meddele, hvad ansøgeren kan forvente under prøven,meddele sig tydeligt og vælge indhold, stil og sprogbrug afhængig af publikum og situation samt svare påspørgsmål fra ansøgerne,sørge for tydelig feedback om prøveresultatet,behandle ansøgere med respekt og uden forskelsbehandling.
1.7.
Viden om køretøjsteknik og -fysikviden om køretøjsteknik, som f.eks. styretøj, dæk, bremser og lys, navnlig i forbindelse med motorcykler ogtunge køretøjer,lastesikkerhed,viden om køretøjsfysik, som f.eks. hastighed, friktion, dynamik, energi.
1.8.
Brændstofbesparende og miljøvenlig kørsel
3.2.
Eksaminer
3.2.1. Inden en person kan godkendes til at gennemføre køreprøver, skal den pågældende demonstrere tilfredsstillendeviden, forståelse, færdigheder og evner inden for de emner, der er anført i punkt 1.3.2.2. Medlemsstaterne afholder eksaminer, hvor det på pædagogisk passende måde vurderes, om en person har dekompetencer, der er omhandlet i punkt 1, navnlig punkt 1.4. Eksamensforløbet skal omfatte både en teoretisk ogen praktisk del. Der kan anvendes computerbaseret vurdering, hvis det er hensigtsmæssigt. De nærmere enkelthedervedrørende arten og varigheden af prøver og vurderinger som led i eksaminationen fastlægges af de enkeltemedlemsstater.3.2.3. Medlemsstaterne fastslår, om indholdet af eventuelle særlige eksaminer fører til godkendelse til at gennemføre køre-
L 403/54
DA
Den Europæiske Unions Tidende
30.12.2006
4.2.4. Medlemsstaterne kan fastsætte, at en køreprøvesagkyndig, der er godkendt til at gennemføre køreprøver i mere enden kategori, og som opfylder efteruddannelseskravet i forbindelse med køreprøver i en kategori, også opfylderkravet i mere end en kategori, hvis betingelsen i punkt 4.2.5 er opfyldt.4.2.5. Hvis en køreprøvesagkyndig i løbet af en periode på 24 måneder ikke har gennemført prøver for en bestemt kate-gori, foretager han en passende fornyet vurdering, inden han får tilladelse til at gennemføre køreprøver for denpågældende kategori. Denne fornyede vurdering kan foretages som led i kravet i punkt 4.2.1.5.5.1.Erhvervede rettighederMedlemsstaterne kan tillade, at personer, der umiddelbart inden disse bestemmelsers ikrafttræden havde tilladelsetil at gennemføre køreprøver, fortsætter hermed, uanset at de ikke er godkendt i henhold til de generelle betingelseri punkt 2 eller grunduddannelsesforløbet i punkt 3.Disse køreprøvesagkyndige er imidlertid omfattet af de regelmæssige tilsyn og kvalitetssikringsordninger, der eromhandlet i punkt 4.
5.2.
30.12.2006
DA
Den Europæiske Unions TidendeBILAG V
L 403/55
MINDSTEKRAV TIL UDDANNELSE OG PRØVNING AF FØRERE AF DE SAMMENKOBLEDE KØRETØJER,DER ER DEFINERET I ARTIKEL 4, STK. 4, LITRA B), ANDET AFSNIT1.Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at:godkende og overvåge den uddannelse, der er omhandlet i artikel 7, stk. 1, litra d), eller,afholde den prøve i færdigheder og adfærd, der er omhandlet i artikel 7, stk. 1, litra d).2.1 Varigheden af føreruddannelsenmindst 7 timer.3.Indholdet af føreruddannelsenFøreruddannelsen skal omfatte den viden, de færdigheder og den adfærd, der er beskrevet i punkt 2 og 7 i bilag II.Der skal navnlig lægges vægt på følgende:køretøjsdynamik, sikkerhedskriterier, det trækkende køretøj og påhængskøretøjet (koblingsmekanismen), korrektlæsning og sikkerhedsanordninger.En praktisk komponent, der omfatter følgende øvelser: acceleration, deceleration, vendemanøvrer, bremsning, bremse-længde, vognbaneskift, bremsning/undvigemanøvre, udsving med påhængskøretøj, sammen- og frakobling af motor-køretøj og påhængskøretøj, parkering;alle deltagere i uddannelsen skal gennemføre den praktiske komponent og vise deres færdigheder og adfærd påoffentlig vej,sammenkoblede køretøjer, der anvendes i uddannelsen, skal henhøre under den kategori af kørekort, som delta-gerne har anmodet om.4.Varighed og indhold af prøven til kontrol af færdigheder og adfærdVarigheden af prøven og den tilbagelagte strækning skal være tilstrækkelig til at vurdere de færdigheder og den adfærd,der er omhandlet i punkt 3 i dette bilag.
L 403/56
DA
Den Europæiske Unions TidendeBILAG VI
30.12.2006
MINDSTEKRAV TIL UDDANNELSE OG PRØVNING AF FØRERE AF MOTORCYKLER, SOM HENHØRERUNDER KATEGORI A (GRADVIS ADGANG)1. Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at:godkende og overvåge den uddannelse, der er omhandlet i artikel 7, stk. 1, litra c), ellerafholde den prøve i færdigheder og adfærd, der er omhandlet i artikel 7, stk. 1, litra c).2. Varigheden af føreruddannelsenmindst 7 timer.3. Indholdet af føreruddannelsenFøreruddannelsen skal dække alle de aspekter, der er omfattet af punkt 6 i bilag II.Alle deltagere i uddannelsen skal gennemføre den praktiske komponent og vise deres færdigheder og adfærd påoffentlig vej.Motorcykler, der anvendes i uddannelsen, skal henhøre under den kategori af kørekort, som deltagerne haranmodet om.4. Varighed og indhold af prøven til kontrol af færdigheder og adfærdVarigheden af prøven og den tilbagelagte strækning skal være tilstrækkelig til at vurdere de færdigheder og den adfærd,der er omhandlet i punkt 3 i dette bilag.
30.12.2006
DA
Den Europæiske Unions TidendeDirektiv 91/439/EØFNærværende direktiv
L 403/59
Artikel 3, stk. 3, indledende tekstArtikel 3, stk. 3, første ledArtikel 3, stk. 3, andet led, første afsnitArtikel 3, stk. 3, andet led, andet afsnitArtikel 3, stk. 3, tredje ledArtikel 3, stk. 3, fjerde ledArtikel 3, stk. 3, femte ledArtikel 3, stk. 4Artikel 3, stk. 5Artikel 3, stk. 6Artikel 4Artikel 5, stk. 1Artikel 5, stk. 1, litra a)Artikel 5, stk. 1, litra b)Artikel 5, stk. 2, indledende tekstArtikel 5, stk. 2, litra a)Artikel 5, stk. 2, litra b)Artikel 5, stk. 3Artikel 5, stk. 4Artikel 6, stk. 1, indledende tekstArtikel 6, stk. 1, litra a), første ledArtikel 6, stk. 1, litra a), andet ledArtikel 6, stk. 1, litra b), første led
Artikel 4, stk. 1, tredje punktumArtikel 4, stk. 3, andet ledArtikel 4, stk. 3, første ledArtikel 4, stk. 4, første ledArtikel 4, stk. 4, andet ledArtikel 4, stk. 3Artikel 4, stk. 5, første punktumArtikel 4, stk. 5, andet punktumArtikel 5Artikel 6, stk. 1Artikel 6, stk. 1, litra a)Artikel 6, stk. 1, litra b)Artikel 6, stk. 2, indledende tekstArtikel 6, stk. 2, litra a)Artikel 6, stk. 2, litra b)Artikel 6, stk. 2, litra c)Artikel 6, stk. 2, litra d)Artikel 6, stk. 2, litra e)Artikel 6, stk. 2, litra f)Artikel 6, stk. 4Artikel 4, stk. 1, andet punktumArtikel 4, stk. 3, litra a), tredje ledArtikel 4, stk. 4, litra a), andet ledArtikel 4, stk. 3, litra b), andet ledArtikel 4, stk. 3, litra c), andet led
Artikel 6, stk. 1, litra b), andet led, første alternativArtikel 6, stk. 1, litra b), andet led, andet alternativArtikel 6, stk. 1, litra b), tredje led, første og andet alter-nativArtikel 6, stk. 1, litra b), tredje led, tredje og fjerde alter-nativArtikel 6, stk. 1, litra c), første led, første og andet alter-nativArtikel 6, stk. 1, litra c), første led, tredje og fjerde alter-nativArtikel 6, stk. 2Artikel 6, stk. 3
Artikel 4, stk. 4, litra b), femte afsnitArtikel 4, stk. 4, litra c), andet ledArtikel 4, stk. 4, litra g), andet ledArtikel 4, stk. 4, litra e), tredje ledArtikel 4, stk. 4, litra k), andet ledArtikel 4, stk. 4, litra i), andet ledArtikel 4, stk. 6, første afsnitArtikel 4, stk. 6, andet afsnitArtikel 4, stk. 6, tredje og fjerde afsnit