Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 662
Offentligt
Retsudvalgets besøg på Politiskolen19. august 2010
ProgramKl. 1300 – 1400•Velkomst v/politimester Karsten Petersen, Politiets Uddannelsescenter•Rekruttering og ansættelse v/vicepolitimester Rikke Ladefoged, Personalecentret•Organiseringen af Politiets Uddannelsescenter v/Karsten Petersen•Politiets grunduddannelse v/politiinspektør Michael Fl. Rasmussen
Kl. 1400 – 1500Rundvisning på Politiskolen og demonstration af elementer i den operative uddannelse
Rekrutteringwww.blivpolitibetjent.dk- antal ”besøg” 287.467 (2009) – 194.228 (2008)jobinformationsmøder over hele landet- 2010 – ca. 50 møder fordelt på alle politikredseneoantal besøgende 2.891 (2009) – 2.367 (2008)målrettede rekrutteringsinitiativer- UddannelsesKaravanen – Uddannelse Uden Grænser- personer med anden etnisk baggrund- kvinderavisannoncer
RekrutteringIngen ansøgningsterminerAntal ansøgninger og antal ansat 2004-2010:2004AnsøgningerAnsat2.36341220051.68942820061.36746220071.16935220081.47741620092.4794001.8.20101.000356
2009 – kvinder•ansøgninger 417 (16,8 %) – ansat 80 (20 %)2009 – personer med anden etnisk baggrund•ansøgninger 164 (6,6 %) – ansat 20 (5 %)
AnsættelseScreening af ansøgningerneKrav:••••••••••fyldt 21 årdansk statsborger eller søgt heromgodt helbred, normal hørelse og syn og almindeligt farvesynrimelig højde, fysisk robust og fysisk egnet til politijobbetustraffet og ordnede personlige og økonomiske forholdpersonlige egenskaber og holdningergode skolekundskaberstudiekompetencer og studieparatkendskab til it og fremmedsprogsvømmefærdigheder og kan yde førstehjælp
AnsættelsePrøver:•skriftlige prøver i• dansk (case)• dansk grammatik• engelsk grammatik
•••••
farvesynstestfysisk prøveholdopgavesamtalehelbredsundersøgelse/lægefaglig vurdering
Endelig udvælgelse blandt de egnede
RigspolitichefLedelsessekretariat
Politiområde
Administrationsområde
Politietsefterretningstjeneste
Politistab
Koncernstyring
Politiafdelingen
Administrations afdelingen
IT og Logistik
Projektafdelingen
Administrationsafdelingen
Personalecentret
Center for almenjura
PolitietsUddannelsescenter
Regnskabscentret
PolitietsUddannelsescenter(184 medarbejdere)
Sekretariat(7 medarbejdere)
Politiskolen(131 medarbejdere)
PolitietsKompetencecenter(30 medarbejdere)
Politiets Videnscenter(15 medarbejdere)
Nuværende grunduddannelse• Etatsuddannelse, placeret i ”dansk uddannelsesnomenklatur” somen kortere videregående uddannelse• Fagopdelt professionsuddannelse• Udvikling af viden, færdigheder og holdninger samt fysisk styrke i etprogressivt forløb• Skal selvstændigt og med god situationsbedømmelse kunne løse allerelevante politiopgaver
Uddannelsesforløb
PG IPolitiskolen36 uger
PG IIPraktik72 uger
PG IIIPolitiskolen36 uger
Efter uddannelsens afslutning følger en obligatorisk beredskabsuddannelse iBeredskabssektionen ved Københavns Politi i ca. 7 måneder.
Elevantal 2010 – 2012*Højeste elevtal90080070060050040030020010001.kvt. 2.kvt. 3.kvt. 4.kvt. 1.kvt. 2.kvt. 3.kvt. 4.kvt. 1.kvt. 2.kvt. 3.kvt. 4.kvt.10' 10' 10' 10' 11' 11' 11' 11' 12' 12' 12' 12'
Laveste elevtal
* Indtaget fremskrevet med prognosen for november 2010 og herefter med 100 elever pr. kvartal i 2011 og 2012.
Den nye bacheloruddannelse
Refleksion og handling….
Historik og statusVisionsudvalget– generel forbedring af uddannelse og kompetenceudviklingPolitireformen– også en uddannelsesreform med løft på tre niveauerProfessionsbachelor i politivirksomhed– et omfattende og langvarigt projektAkkrediteringsprocessen– ansøgning til Akkrediteringsrådet, efteråret 2009
AkkrediteringsprocessenUnder akkrediteringsprocessen vurderes om uddannelsen og Politiskolen somudbyder af uddannelsen lever op til de fastlagte kriterier for relevans og kvalitet.Politiskolen som udbudsstedoEfterspørgsel og aftagerkontaktPraktikpladserTilrettelæggelseVidengrundlagFagligt miljøFaciliteter og ressourcerKvalitetssikring
Uddannelsen til professionsbachelorRelevans og efterspørgselMål for læringsudbyttetTilrettelæggelse af udd. elementer
Uddannelsen er i maj 2010 akkrediteret som en professionsbachelor-uddannelse i politivirksomhedPolitiskolen som udbudssted har i juni 2010 fået afslag på akkreditering, dakriteriet ”fagligt miljø” ikke er opfyldt
Baggrunden for afslagetAfslaget under kriteriet ”fagligt miljø” skyldes de politiuddannede lærereskvalifikationsniveau, der ikke fuldt ud lever op til relevante faglige krav tilprofessionsbacheloruddannelser.Akkrediteringsrådet vurderer, at Rigspolitiets plan for opkvalificering aflærerstaben frem mod 2016 er positiv, men at længden på dennekompetenceudviklingsplan er en afgørende svaghed, idet en overgangs-periode på seks år vil berøre de første fire til seks dimittendårgange.Akkrediteringsrådet finder det således kritisk, at det faglige miljø i særligt deto første år ikke er tilstrækkeligt stærkt til at sikre, at dimittendårgangene nåret kvalifikationsniveau svarende til professionsbachelorniveauet.
Uddannelsens forløb
Modul 1Politiskolen35 uger
Modul 2Praktik32 uger
Modul 3Politiskolen20 uger
Modul 4Praktik32 uger
Modul 5Politiskole37 uger
Uddannelsen er inddelt i 5 moduler, der strækker sig over 3 år (180 ECTSpoint) og veksler mellem teori og praktik. Uddannelsen afsluttes med et 10ugers professions-bachelorprojekt, der er større selvstændig opgave.
Træning i praktiske færdighederUndervisning/træning i:••••Praktisk polititjeneste (beredskabsuddannelse)KøreteknikMagtanvendelseSkydning
overføres med samme volumen som i den nuværende grunduddannelse,således at eleverne opnår de nødvendige færdigheder, der gør dem i stand tilat udøve fuld politimyndighed på modul 2
Tværfaglighed og problembaseret læringPolitiopgaver er ikke fagopdelte, med udspiller sig ofte i et rodetsammensurium, hvor politimanden på samme tid skal gøre brug af mangeforskellige elementer fra sit studie. Gennem tværfaglighed styrkeshelhedsforståelsen af opgaverne.Med afsæt i en case, identificeres centrale problemstillinger og der danneshypoteser om ”hvad der er på spil”. Undervejs i processen vil eleverneramme deres egen utilstrækkelighed, og de må således selv række ud efterde nødvendige læringsområder. Der vil være masser af input i form af bådeundervisning, praktiske øvelser mv. undervejs i forløbet, men det er destuderendes egen interesse og nysgerrighed, der er drivkraften.
TematiseringModul 1
Tema 1.1Fag og professionTema 1.2TrafikkulturTema 1.3Magt og autoritetTema 1.4Voldsommehændelser ogulykker
Modul 3
Tema 3.1Politiidentitet,organisation og etikTema 3.2Politi, individ ogsamfundTema 3.3Danmark somdemokratisk retsstat- også i etinternationaltperspektiv
Modul 5
Tema 5.1ForebyggelseTema 5.2Udsatte grupper,subkulturer ogmisbrugTema 5.3Politi og kulturelmangfoldighedTema 5.4Forbrydelse ogstraf, frihed ogovervågning(Bachelorprojekt)
Eksempel på tematiseringI tema 5.2. (Udsatte grupper, subkulturer og misbrug) får de studerede encase om et mistænkeligt dødsfald i et miljø på ”den sociale skyggeside”,hvor en af de pårørende viser sig at være alvorligt psykisk syg.Casen optrappes, fordi den psykisk syge går amok i nærheden af en knivpå køkkenbordet, mens hans meget snavsede og indesluttede steddatterog dennes narkotikapåvirkede mor sidder og ser til i stuen ved siden af.Hvad er på spil her ?????
Indholdselementer i tema 5.2Mistænkelig dødPsykiatriloven (tvangsindlæggelse)Social rapportNarkotikaproblemetArv og miljøNormalitet og afvigelseMarginaliseringByudvikling og forslumningKonflikthåndteringFysisk træning/magtanv./nødværgeForklaringsmodellerSubkulturPsykisk syge kriminellePsykiatrisk behandlingRapportsprog og sproglig refleksionOmsorgssvigtede børnVold i hjemmetBesøg på krisecenterMisbrugsbehandlingNærpoliti/LokalpolitiForebyggende politiarbejde, social arvHåndhævende/tryghedsskabende arb.Magt og udsatte grupperEngelsk
Læreruddannelse og -teams• I den nye uddannelse vil de nuværende klasselærere blev afløst aftværfaglige lærerteams• Lærerstabens pædagogiske og faglige kompetencer styrkes væsentligtgennem intern og ekstern uddannelse• Politiuddannede vil fortsat udgøre en væsentlig del af underviser-gruppen,og de politifaglige undervisningsemner vil stadig være i centrum• Sammenhængen mellem teorimoduler og praksismoduler styrkes ogvedligeholdes bl.a. gennem personaleudveksling mellem Politiskolen oguddannelseskredsene
Vejledning af de studerende i politikredsene• Vejledningen i politikredsene skal sikre, at der konstant ersammenhæng mellem uddannelsen og de operative politiopgaver.• Politiskolen sikrer, at vejlederne på alle niveauer til stadighed har dennyeste viden om uddannelsen til rådighed.• I forbindelse med praktikforløbet udarbejder eleverne bl.a.feltrapport og synopsis, ligesom et antal obligatoriske temadage skalunderstøtte koblingen mellem teori- og praksismodulerne