Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 659
Offentligt
881603_0001.png
881603_0002.png
881603_0003.png
881603_0004.png
881603_0005.png
881603_0006.png
881603_0007.png
881603_0008.png
Udenrigsministeriet
EuropaudvalgetKOM (2010) 0171 – Svar på Spørgsmål 1Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres stedfortrædere
Asiatisk Plads 2DK-1448 København KTelefon +45 33 92 00 00Telefax +45 32 54 05 33E-mail: [email protected]http://www.um.dkGirokonto 3 00 18 06Kontor
Bilag
3
400.C.2-0
Journalnummer
EUK/JTEU
Dato
3. august 2010
SVAR PÅ UDVALGSSPØRGSMÅLStockholm-programmet og det danske forbehold på det retlige om-rådeTil underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsmi-nisteriets besvarelse af spørgsmål nr. 1 ad KOM (2010) 0171 1. juni2010, omtrykt 8. juni 2010, vedr. Stockholm-programmet og det danskeforbehold på det retlige område.
Lene Espersen
UDENRIGSMINISTERIETCenter for Juridisk TjenesteBesvarelse af FEU-spørgsmål 1 ad KOM (2010) 0171 til udenrigsministeren af 1. juni 2010,omtrykt 8. juni 2010, vedr. Stockholm-programmet og det danske forbehold på det retligeområde.Spørgsmål”Vil ministeren oversende et notat, der redegør for, hvilke forslag og initiativer ihandlingsplanen for Stockholm-programmet Danmark der vil ryge ud grundetdet danske forbehold, samt de konsekvenser det vil få for Danmark på kort og pålang sigt?”SvarIdet spørgsmålet strækker sig over flere forskellige ministerområder, er nedenstående en samletbesvarelse, der dækker henholdsvis Justitsministeriets, Integrationsministeriets,Forsvarsministeriets og Udenrigsministeriets områder.Det retlige forbehold efter Lissabon-traktatens ikrafttrædenDen 1. december 2009 trådte Lissabon-traktaten i kraft. Traktaten indebærer store ændringer afden måde, som EU-medlemsstaterne samarbejder på, når det gælder retlige og indreanliggender. Det skyldes bl.a., at man med traktaten har flyttet det mellemstatslige samarbejdeom politi og strafferet til det overstatslige samarbejde. Forbeholdet på området vedrørendecivilretten og udlændingeområdet (bortset fra visse regler om visum) blev dog aktuelt alleredeved Amsterdam-traktatens ikrafttræden den 1. maj 1999, hvor samarbejdet herom blevoverstatsligt. På disse områder indebærer Lissabon-traktaten kun få ændringer, og det retligeforbehold finder således fortsat anvendelse på samme måde som før Lissabon-traktatensikrafttræden.Ifølge Protokollen om Danmarks Stilling, artikel 1, deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelseaf foranstaltninger, der foreslås i henhold til Traktaten om Den Europæiske UnionsFunktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V. Det følger også af protokollen, at ingen af deforanstaltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, er bindende for ellerfinder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).For så vidt angår Schengen-samarbejdet bemærkes det, at Danmark – i det omfang Rådetfremover træffer foranstaltning om et forslag om eller initiativ til udbygning af Schengen-reglerne efter bestemmelserne i TEUF, tredje del, afsnit V – inden 6 måneder træfferforanstaltning om, hvorvidt Danmark vil gennemføre denne foranstaltning i dansk lovgivning.En dansk beslutning herom vil skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrigemedlemsstater (og associerede Schengen-lande).
2
Det kan i den forbindelse oplyses, at Danmark har truffet afgørelse om gennemførelse afsamtlige Schengen-retsakter, der har været omfattet af det danske forbehold, siden 1999.Retsakter, der er vedtagetindenLissabon-traktatens ikrafttræden på grundlag af de tidligereregler om politisamarbejde og retligt samarbejde i straffesager, vil fortsat være bindende for ogfinde anvendelse i Danmark på mellemstatligt grundlag.Danmark deltager således fortsat i fuldt omfang i det politimæssige og strafferetlige samarbejde,der hviler på et regelgrundlag vedtaget inden Lissabon-traktatens ikrafttræden. Som anført harDanmark derimod som udgangspunkt ikke mulighed for at deltage i videreudviklingen af dettesamarbejde, herunder i forbindelse med fremtidige retsakter, der erstatter eller ændrer gældenderetsakter på området.Det bemærkes i den sammenhæng, at EU’s lovgivende myndigheder i en erklæring fraregeringskonferencen om Lissabon-traktaten inviteres til, så vidt muligt og hvor relevant, atændre eller erstatte de bestående retsakter fra det mellemstatslige politi- og strafferetligesamarbejde inden for en 5-årig periode.Stockholm-programmet og Kommissionens handlingsplan for udmøntning herafDet Europæiske Råd vedtog på et møde den 10.-11. december 2009 et flerårigt arbejdsprogramfor området for retlige og indre anliggender (Stockholm-programmet).Kommissionen har efterfølgende fremlagt en handlingsplan for gennemførelse af Stockholm-programmet (Kommissionens meddelelse af den 20.4.2010). Handlingsplanen indeholder enoversigt over de forslag og initiativer, som Kommissionen påtænker at fremsætte mhp. denkonkrete gennemførelse af Stockholm-programmet. På rådsmødet den 3.-4. juni 2010 vedtogRådet (retlige og indre anliggender) rådskonklusioner om Kommissionens meddelelse omgennemførelse af Stockholmprogrammet.Det må forventes, at forslag til retsakter til udmøntning af arbejdsprogrammet somudgangspunkt vil blive fremsat på grundlag af reglerne om det overstatslige samarbejde omretlige og indre anliggender i TEUF, tredje del, afsnit V. Danmark vil således - som følge afretsforbeholdet - ikke kunne deltage i vedtagelsen af sådanne forslag, ligesom vedtagneretsakter ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.Det bemærkes, at det ikke kan udelukkes, at enkelte forslag vil blive fremsat efter andrebestemmelser i traktaten, som ikke er omfattet af det retlige forbehold, fx forslag omcivilbeskyttelse.De vedlagte oversigter indeholder initiativer på Justitsministeriets og Integrationsministerietsområder, der fremgår af Kommissionens handlingsplan, og som på det foreliggende grundlagskønnes at blive fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Det bemærkes, at kunlovgivningsinitiativer (dvs. direktiv- eller forordningsforslag) og afgørelser (om fx EU’s
3
tiltrædelse af internationale konventioner) er medtaget. Hertil kommer, at nogle forslag ifølgeStockholm-programmet forudsætter en forudgående evaluering af eksisterende EU-retsakter,herunder en vurdering af hensigtsmæssigheden af fremsættelse af nye forslag. Derimod ermeddelelser, rapporter, årsberetninger, evalueringsrapporter, grønbøger, håndbøger, praktiskevejledninger mv. ikke medtaget.Foruden de vedlagte oversigter forventes også forslaget til gennemførelse afsolidaritetsbestemmelsen (TEUF art. 222), som ligeledes er nævnt i Kommissionenshandlingsplan, at kunne være omfattet helt eller delvist af de danske forbehold, afhængigt afforslagets konkrete udformning (se afsnit 4.3.17. i Justitsministeriets redegørelse for visseforfatningsretlige spørgsmål i forbindelse med Danmarks ratifikation af Lissabon-traktaten).Det bemærkes i øvrigt, at Kommissionens handlingsplan til gennemførelse af Stockholm-programmet hovedsageligt indeholder kommende Kommissions-initiativer. Visselovgivningsmæssige initiativer omtalt i Stockholm-programmet var dog allerede på tidspunktetfor Stockholm-programmets vedtagelse fremsat af Kommissionen, men er fortsat underforhandling. Det gælder fx forslaget om ændring af Frontex-forordningen og en række forslagpå asylområdet. Endelig skal det nævnes, at Kommissionen og medlemsstaterne til enhver tidkan fremsætte forslag, der ikke er omfattet af Stockholm-programmet, iht. TEUF, tredje del,afsnit V. Sådanne initiativer vil naturligvis også være omfattet af det danske retsforbehold.Det nærmere indhold af de enkelte forslag i Kommissionens handlingsplan kendes ikke pånuværende tidspunkt, idet forslagene endnu ikke er fremsat. Det er således ikke muligt atkonstatere, hvilke konkrete konsekvenser forslagene vil få for Danmark på kort og på langt sigt.Ændringer af det eksisterende retsgrundlagFor så vidt angår tidspunktet for fremsættelse af nye retsakter, der skal ændre eller erstatteeksisterende retsakter, henvises til Kommissionens meddelelse om gennemførelse afStockholm-programmet, hvoraf det fremgår, hvornår Kommissionen forventer at fremsætte deenkelte forslag.Det fremgår fx af meddelelsen, at Kommissionen i 2012 påtænker at fremsætte et forslag tilforordning om Eurojusts beføjelser, og at der i 2013 forventes fremsat et forslag til forordningom Europol. Det nærmere indhold af de to forslag kendes endnu ikke, men forslagene vilmuligvis indebære, at det eksisterende retsgrundlag for de to institutioners virksomhed vil bliveændret.Det kan i øvrigt oplyses, at Kommissionen allerede har fremsat to direktivforslag ommenneskehandel og seksuelt misbrug af børn, der har til formål at erstatte de to eksisterenderammeafgørelser herom.
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
12. juli 2010Det InternationaleKontor2010-3060-0099ERK40886
Oversigt over kommende EU-retsakter inden for Justitsministerietsområde til gennemførelse af Stockholm-programmet, som vurderesomfattet af retsforbeholdet1Ny samlet retlig ramme for databeskyttelseHenstilling om bemyndigelse til forhandling af en aftale med Amerikas Forenede Sta-ter om beskyttelse af personoplysninger med henblik på retshåndhævelseForordning om EU-hotlines for meldinger om savnede børnLovgivningsforslag om et samlet instrument for beskyttelse af ofre og handlingsplanfor praktiske foranstaltninger, herunder udvikling af en europæisk beskyttelsesordreLovgivningsforslag om oversættelse og tolkningLovgivningsforslag vedrørende oplysninger om rettigheder og om tiltalenLovgivningsforslag om juridisk rådgivning og retshjælpLovgivningsforslag om kommunikation med slægtninge, arbejdsgivere og konsulæremyndighederLovgivningsforslag om særlig beskyttelse af mistænkte eller tiltalte, som er sårbareLovgivningsforslag om et samlet instrument til fremskaffelse af bevismateriale i straf-fesager baseret på princippet om gensidig anerkendelse, og som omfatter alle formerfor bevismaterialeLovgivningsforslag om indførelse af fælles standarder for indsamling af bevismaterialei straffesager for at sikre, at det kan anerkendesForslag til forordning om at tillægge Eurojust beføjelser til at indlede undersøgelser,gøre Eurojusts interne struktur mere effektiv og inddrage Europa-Parlamentet og denationale parlamenter i evalueringen af Eurojusts aktiviteterLovgivningsforslag om gensidig anerkendelse af rettighedsfrakendelserLovgivningsforslag om gensidig anerkendelse af økonomiske sanktioner, herunder iforbindelse med færdselsforseelserLovgivningsforslag om revision af forordning (EF) nr. 44/2001 om retternes kompe-tence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsret-
1
Justitsministeriet har vurderet, om det forventes, at forslagene vil blive fremsat medhjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde tredje del, afsnit V.Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-Traktaten, vil i givetfald finde anvendelse. Det vil indebære, at foranstaltningerne ikke vil være bindendefor eller finde anvendelse i Danmark. Det bemærkes, at det ikke vil kunne udelukkes,at enkelte af forslagene vil blive fremsat med hjemmel i andre bestemmelser i trak-taten (og dermed ikke være omfattet af det retlige forbehold).
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
lige område (Bruxelles-I)2Forslag til en forordning om lovvalgsregler i sager om formueforhold mellem ægtefæl-ler, herunder spørgsmålet om retlig kompetence og gensidig anerkendelse, og forslagtil forordning om de formueretlige følger af ugifte pars separationKommissionens henstilling om tinglysning af testamenter efterfulgt af Rådets og Euro-pa-Parlamentets vedtagelse af forordningen om kompetence, lovvalg, anerkendelse ogfuldbyrdelse af retsafgørelser og officielt bekræftede dokumenter vedrørende arv ogom indførelse af et europæisk arvebevisLovgivningsforslag til supplement af direktiv 2008/99/EF om strafferetlig beskyttelseaf miljøet og direktiv 2009/123/EF om forurening fra skibeRapport om anvendelsen af forordning (EF) nr. 1393/2007 om forkyndelse af doku-menter i civile og kommercielle sager, eventuelt efterfulgt af et forslag om revision,som kunne omfatte udarbejdelse af fælles minimumsstandarder3Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2201/2003 om kompe-tence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i ægteskabssager samt isager vedrørende forældremyndighed, herunder udarbejdelse af fælles minimumsstan-darder for anerkendelse af afgørelser om forældreansvar efterfulgt af en rapport omdens anvendelseLovgivningsforslag med sigte på at gøre EU's eksisterende civile retsplejeregler merekonsekventeForordning om forældelsesfrister for grænseoverskridende trafikulykkerLovgivningsforslag om gensidig anerkendelse af virkningerne af visse personlige do-kumenter (f.eks. i relation til fødsel, slægtskab, adoption, navn)Lovgivningsforslag om dispensation for formaliteterne med hensyn til legalisering afdokumenter mellem medlemsstaterneForslag til forordning om en mere effektiv fuldbyrdelse af retsafgørelser i Den Euro-pæiske Union: udlæg i bankindeståenderLovgivningsforslag om en fælles referenceramme (Europæisk aftaleret)Forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1346/2000 om insolvensbe-handling efterfulgt af en rapport om anvendelsenForslag til forordning om en mere effektiv fuldbyrdelse af retsafgørelser i Den Euro-pæiske Union: adgang til oplysninger om skyldneres aktiverHenstilling om bemyndigelse til at forhandle en aftale mellem EU og Norge, Island ogSchweiz om retligt samarbejde om forkyndelse af dokumenter og bevisoptagelseHenstilling om bemyndigelse til at forhandle og ajourføre det nuværende mandat forUNIDROIT-rumprotokollenForslag til bemyndigelse af visse medlemsstater til at tiltræde Haagerkonventionen omforkyndelse af dokumenter og bevisoptagelse i EU’s interesseForslag om EU’s indgåelse af Luxembourgprotokollen om rullende jernbanematerielForslag om EU’s indgåelse af Haagerkonventionen fra 2005 om lovvalgForslag om EU’s undertegnelse og indgåelse af protokollen om rumudstyrForslag om EU’s tiltrædelse af UNIDROIT-konventionenLovgivningsforslag om en fælles EU-tilgang til brug af passagerlisteoplysninger med2+3
Det bemærkes, at de pågældende forslag er omfattet af to aftaler mellem Danmark ogFællesskabet (såkaldte parallelaftaler), som giver Danmark mulighed for på folkeret-ligt grundlag at anvende bestemmelserne i den gældende Bruxelles I-forordning ogforkyndelsesforordning. Aftalerne indebærer, at Danmark har mulighed for på folke-retligt grundlag at gennemføre eventuelle ændringer af forordningerne.2
henblik på retshåndhævelseForslag til bemyndigelse til at forhandle og forhandling af aftaler om passagerlisteop-lysninger mellem Den Europæiske Union og relevante tredjelandeLovgivningsforslag til et europæisk register for domfældte tredjelandsstatsborgereForslag til en forordning om EuropolForslag til informationsudveksling mellem Europol, Eurojust og FrontexLovgivningsforslagomoprettelseafetobservationscenterforkriminalitetsforebyggelse (OPC)Eventuelt lovgivningsforslag om en europæisk klassifikation af kriminalitetstyperForslag til et direktiv om bekæmpelse af menneskehandelForslag til et direktiv om bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn, seksuel udnyttelseaf børn og børnepornografiLovgivningsforslag om et moderniseret agentur for net- og informationssikkerhed mv.Lovgivningsforslag om angreb på informationssystemerForanstaltninger, herunder lovgivningsforslag om indførelse af kompetenceregler forcyberspace på europæisk og internationalt niveauForslag til en ny retlig ramme for inddrivelse af aktiverLovgivningsforslag om strafferetlige foranstaltninger til håndhævelse af intellektuelleejendomsrettighederLovgivningsforslag om ajourføring af de europæiske strafferetlige rammer forhvidvaskning af pengeUdvikling og ibrugtagen af Schengeninformationssystemet II (SIS II)4
4
Det bemærkes, at Danmark ved foranstaltninger, der vedrører forslag om ellerinitiativ til udbygning af Schengen-reglerne efter bestemmelserne i Traktaten omDen Europæiske Unions Funktionsmåde tredje del, afsnit V, inden 6 måneder træfferforanstaltning om, hvorvidt Danmark vil gennemføre denne foranstaltning i dansklovgivning. En dansk beslutning herom vil skabe en folkeretlig forpligtelse mellemDanmark og de øvrige medlemsstater (og associerede Schengen-lande).3
Oversigt over kommende EU-retsakter inden for Integrationsmini-steriets område til gennemførelse af Stockholm-programmet, somvurderes omfattet af retsforbeholdet1
RetshåndhævelseForslag til informationsudveksling mellem Europol, Eurojust og Frontex**2GrænserLovgivningsforslag om ændring af Schengen-grænsekodeksen (forordning (EF) nr.562/2006) **Lovgivningsforslag om indførelse af et ind- og udrejsesystem **Lovgivningsforslag om indførelse af et program for registrerede rejsende **Lovgivningsforslag om udviklingen af Eurosur i 2011 **VisumForhandling, undertegnelse og indgåelse af visumlempelsesaftaler med tredjelandeIndvandring og asylVedtagelse af en begrebsramme og et arbejdsprogram for udvikling af statistikker ommigration og mainstreaming af migrationsspørgsmål i sociale og økonomiskestatistikkerForslag til Kommissionens forordning om gennemførelse af artikel 8 i forordning (EF)nr. 862/2007 om EF-statistikker over migration og international beskyttelse og om op-hævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 311/76 om udarbejdelse af statistik vedrørendeudenlandske arbejdstagereDirektivforslag om koncernopholdstilladelserDirektivforslag om betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold medhenblik på at udføre sæsonarbejdeForslag til ændring af direktiv 2003/86/EF om ret til familiesammenføringIndvandringskodeks – Konsolidering af lovgivning vedrørende lovlig indvandringForslag til en forbedring af EU's genbosættelsesprogram i 2014Lovgivningsforslag om ændring af direktiv 2002/90/EF om definition af hjælp til ulov-lig indrejse og transit samt ulovligt ophold (og eventuelt indarbejdelse af rammeafgø-relse 2002/946/RIA om styrkelse af de strafferetlige rammer med henblik på bekæm-pelse af hjælp til ulovlig indrejse og transit samt ulovligt ophold; og udvidelse af eksi-sterende bestemmelser) **
1
Der er foretaget en vurdering af, om det forventes, at forslagene vil blive fremsat medhjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde tredje del, afsnit V.Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, vil i givet faldfinde anvendelse, hvilket indebærer, at foranstaltningerne ikke vil være bindende foreller finde anvendelse i Danmark. Det bemærkes, at det ikke vil kunne udelukkes, atenkelte af forslagene vil blive fremsat med hjemmel i andre bestemmelser i traktaten(der ikke er omfattet af det retlige forbehold).Retsakter markeret med ** forventes fremsat som Schengen-retsakter, som Danmarkkan tilslutte sig på mellemstatsligt grundlag i medfør af artikel 4 i Protokol om Dan-marks stilling.
2