Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 644
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:Sagsnr.:Dok.:
Færdsels- og våben-kontoret2010-5000-0192IBM40741
GRUND- og NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om gennemførelse af artikel 10 i De Forenede Nationers protokol om
skydevåben og fastsættelse af udførselstilladelse samt indførsels- og
transitforanstaltninger for skydevåben og dele, komponenter samt
ammunition hertil (KOM (2010) 273 endelig)
Resumé
Kommissionen har den 31. maj 2010 fremsendt et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om gennemførelse af artikel 10 i DeForenede Nationers protokol om skydevåben og fastsættelse af udførsels-tilladelse samt indførsels- og transitforanstaltninger for skydevåben ogdele, komponenter samt ammunition hertil (FN’s våbenprotokol) til Rå-det og Europa-Parlamentet. Forslaget er modtaget i Rådet den 1. juni2010. Formålet med forordningen er at fastlægge regler for udførselstil-ladelse samt indførsels- og transitforanstaltninger for skydevåben (her-under dele, væsentlige komponenter og ammunition hertil) med henblikpå gennemførelse af artikel 10 i FN’s våbenprotokol. Forslaget omfatteralene skydevåben mv. til civil brug, der udføres til eller gennem tredje-lande. Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser.Forslaget forventes derimod ikke at have konsekvenser af betydning forstatsfinanserne. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser omde øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk side er manoverordnet set positiv indstillet over for forslaget. Forslaget vurderes atvære omfattet af EU’s enekompetence.1. Baggrund
I overensstemmelse med Rådets afgørelse 2001/748/EF af 16. oktober2001 undertegnede Kommissionen FN’s våbenprotokol på Fællesskabetsvegne den 16. januar 2002.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Med henblik på at Kommissionen senere kan fremsætte forslag om ind-gåelse af FN’s våbenprotokol på Unionens vegne, har Kommissionen den31. maj 2010 fremsendt et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-ordning om gennemførelse af artikel 10 i De Forenede Nationers proto-kol om skydevåben og fastsættelse af udførselstilladelse samt indførsels-og transitforanstaltninger for skydevåben og dele, komponenter samtammunition hertil (FN’s våbenprotokol) til Rådet og Europa-Parlamentet. Forslaget er modtaget i Rådet den 1. juni 2010.Artikel 10 i FN’s våbenprotokol forpligter de kontraherende stater til atetablere og opretholde et effektivt system med tilladelser til udførsel ogindførsel samt forholdsregler vedrørende international transit af skydevå-ben samt dele og ammunition hertil.2. Indhold
2.1. Emne, definitioner og anvendelsesområde (forslagets kapitel I)
Ifølge forslagets artikel 1 er formålet med forordningen at fastlægge reg-ler for udførselstilladelse, indførsels- og transitforanstaltninger for sky-devåben og dele, væsentlige komponenter samt ammunition hertil medhenblik på gennemførelse af artikel 10 i FN’s våbenprotokol.Forslagets artikel 2 indeholder en definition af skydevåben, dele og væ-sentlige komponenter, ammunition, deaktiverede skydevåben, udførsel,eksportør, Unionens toldområde, udførselsangivelse, midlertidig udfør-sel, transit, omladning, udførselstilladelse, flerdobbelt udførselstilladelse,ulovlig handel samt sporing.I artikel 3 er der anført en række specifikke undtagelser, som forordnin-gen ikke finder anvendelse på. Det drejer sig om følgende:a) transaktioner mellem stater eller statsoverførslerb) skydevåben og dele, væsentlige komponenter samt ammunition hertil,hvis de er specielt konstrueret til militær anvendelse, og under alle om-stændigheder fuldautomatiske skydevåbenc) skydevåben og dele, væsentlige komponenter samt ammunition hertil,når de er beregnet til væbnede styrker, politiet og offentlige myndighederi medlemsstaterned) samlere og institutter med kulturelt eller historisk sigte på våbenområ-det, der er anerkendt som sådanne af den medlemsstat, på hvis område deer etableret, forudsat at der er sikret sporingsforanstaltningere) deaktiverede skydevåben2
f) antikke skydevåben og efterligninger heraf som fastsat i henhold tilnational lovgivning, forudsat at de antikke skydevåben ikke omfatterskydevåben, der er fremstillet efter 1899g) forsendelser ad søvejen og gennem havne i tredjelande, forudsat at derikke foretages omladning eller ændring af transportmiddel.2.2. Udførselstilladelse, procedurer og kontroller (forslagets kapitel
II)
I artikel 4 fastlægges den generelle forpligtelse til at kræve en udførsels-tilladelse (eventuelt en flerdobbelt udførselstilladelse) for udførsel afskydevåben og dele, væsentlige komponenter samt ammunition hertil,som er opført i bilag I til forslaget. En sådan tilladelse erhverves hos dekompetente myndigheder i den medlemsstat, hvor eksportøren er etable-ret eller er bosiddende.Artikel 5, stk. 1, forpligter medlemsstaterne til ikke at udstede udførsels-tilladelser, før det er kontrolleret, at:a) indførselstredjelandet har udstedt de relevante indførselstilladelser, ogb) eventuelle transittredjelande senest inden forsendelsen har givet skrift-lig meddelelse om, at de ingen indvendinger har mod transitten.Det fastslås i den forbindelse i artikel 5, stk. 2, at det pågældende transit-tredjeland anses for at have givet sit stiltiende samtykke til transitten,hvis der ikke er kommet indvendinger mod transitten senest tyve ar-bejdsdage fra den dag, hvor den skriftlige anmodning om transit er indgi-vet af eksportøren.I henhold til artikel 5, stk. 3, påhviler det eksportøren at give den kompe-tente myndighed i den medlemsstat, som er ansvarlig for udstedelsen afudførselstilladelsen, de dokumenter, der er nødvendige for at kunne bevi-se, at det importerende tredjeland har givet tilladelse til indførslen, og attransittredjelandet ingen indvendinger har mod transitten eller har givetsit stiltiende samtykke hertil.Sagsbehandlingstiden for udførselstilladelser fastsættes i medfør af nati-onal lov eller praksis, men må ikke overskride 90 arbejdsdage, jf. artikel5, stk. 4.Gyldigheden af en udførselstilladelse fastsættes af medlemsstaterne, menden må ikke være mindre end 12 måneder, jf. artikel 5, stk. 5.3
Af hensyn til at kunne spore de pågældende skydevåben fastlægges det iartikel 6, stk. 1, hvilke oplysninger udførselstilladelsen og indførselstilla-delsen samt den ledsagende dokumentation tilsammen skal indeholde.Det drejer sig om:a) datoerne for udstedelse og udløb af tilladelserb) stedet for udstedelse af tilladelserc) udførselslandetd) indførselslandete) i givet fald transittredjelandef) modtagereng) slutmodtageren, hvis det vides på tidspunktet for forsendelsenh) en beskrivelse af skydevåbnene og delene, de væsentlige komponentersamt ammunitionen hertil samt mængden heraf, herunder af mærkningenpå skydevåbnene.Artikel 7 indeholder en forenklet procedure, som kan anvendes på mid-lertidig udførsel til kontrollerbare lovlige formål, som omfatter jagt, kon-kurrenceskydning, vurdering, udstilling og reparation.Det fremgår heraf, at transitforanstaltninger, der er fastsat ved denne for-ordning, ikke anvendelse på midlertidig udførsel, jf. artikel 7, stk. 2.Endvidere indeholder artikel 7, stk. 3, 4 og 5 regler om udstedelse af eu-ropæisk våbenpas til jægere og konkurrenceskytter.Det fremgår af artikel 8, stk. 1, at medlemsstaterne, når de træffer beslut-ning om, hvorvidt de skal udstede en udførselstilladelse, skal tage hensyntil alle relevante forhold, herunder i givet fald:a) de forpligtelser og tilsagn, som de hver især har indgået som medlemaf internationale udførselskontrolordninger eller ved ratifikation af inter-nationale traktaterb) deres forpligtelser i henhold til sanktioner, der er pålagt ved afgørelservedtaget af Rådet eller ved en afgørelse truffet af Organisationen for Sik-kerhed og Samarbejde i Europa (OSCE) eller ved en bindende resolutionfra De Forenede Nationers Sikkerhedsråd, navnlig om våbenembargoc) den nationale udenrigs- og sikkerhedspolitik, herunder hensyn, der eromfattet af Rådets fælles holdning 2008/944/FUSPd) den tiltænkte endelige anvendelse, modtageren og faren for omdirige-ring.
4
Efter artikel 9, stk. 1, skal medlemsstaternea) afslå at udstede en udførselstilladelse, hvis den fysiske eller juridiskeperson, der ansøger om en sådan tilladelse, ikke har en ren straffeattest pågrund af ulovlig handel med skydevåben mv. eller på grund af andre al-vorlige forbrydelserb) annullere, suspendere, ændre eller tilbagekalde en udførselstilladelse,hvis betingelserne for udstedelsen ikke længere er til stede. I så fald skalmedlemsstaten informere de kompetente myndigheder i de andre med-lemsstater herom, jf. artikel 9, stk. 2.Artikel 9, stk. 3, indeholder en forpligtelse for medlemsstaternes kompe-tente myndigheder til inden udstedelsen af en udførselstilladelse at gen-nemgå alle gyldige afslag i henhold til forordningen, som de har fåetmeddelelse om, således at det kan fastslås, om en tilladelse er blevet af-slået i en eller flere andre medlemsstater til en i alt væsentligt identisktransaktion. Den kompetente myndighed, der har meddelt afslag somomhandlet i stk. 1 og 2 skal høres, ligesom alle øvrige medlemsstater skalunderrettes, hvis det herefter besluttes at give en udførselstilladelse.Artikel 10 indebærer, at medlemsstaterne i overensstemmelse med deresgældende nationale lovgivning eller praksis – i mindst 20 år – skal opbe-vare alle de oplysninger om skydevåben mv., som er nødvendige for atkunne spore og identificere våbnene med henblik på at kunne forebyggeog afsløre ulovlig handel. Sådanne oplysninger skal omfatte sted, udste-delses- og udløbsdato for udførselstilladelsen, udførselslandet, indførsels-landet, i givet fald transittredjelande, modtageren, slutmodtageren, hvisdet vides på tidspunktet for forsendelsen, og beskrivelsen og mængden afprodukterne, herunder mærkningen af dem. Bestemmelsen finder dogikke anvendelse på midlertidig udførsel foretaget af jægere og konkur-renceskytter som anført i artikel 7.Ifølge artikel 11, stk. 1 og 2, kan medlemsstaterne anmode indførsels-tredjelandet om at bekræfte modtagelsen af den afsendte forsendelse, ogefter anmodning underretter medlemsstaterne udførselstredjelandet ommodtagelsen i Unionens toldområde af den afsendte forsendelse af sky-devåben mv.Medlemsstaterne efterkommer stk. 1 og 2 i overensstemmelse med deresgældende nationale love og praksis. Navnlig i forbindelse med udførseltil tredjelande kan medlemsstatens kompetente myndighed beslutte enten5
at henvende sig til eksportøren eller at kontakte indførselstredjelandetdirekte, jf. artikel 11, stk. 3.Efter artikel 12 forpligtes medlemsstaterne til så vidt muligt at træffe allenødvendige foranstaltninger med henblik på at sikre, at tilladelsesproce-durerne er sikre, og at autenticiteten af tilladelsesdokumentet kan verifi-ceres eller valideres.Med henblik på at sikre at forordningen anvendes korrekt, forpligtesmedlemsstaterne efter artikel 13 til at træffe de nødvendige og forholds-mæssige foranstaltninger for at gøre det muligt for deres kompetentemyndigheder at:a) indsamle oplysninger om alle ordrer eller transaktioner vedrørendeskydevåben mv.b) fastslå, om kontrolforanstaltningerne vedrørende udførsel anvendeskorrekt, hvilket bl.a. kan indebære adgang til forretningssteder, der an-vendes af personer, der er involveret i en udførselstransaktion.Artikel 14 bestemmer, at medlemsstaterne skal fastsætte bestemmelserom sanktioner for overtrædelse af forordningen og træffe alle nødvendigeforanstaltninger til at sikre gennemførelsen heraf. Sanktionerne skal væreeffektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have en afskrækken-de virkning.2.3. Toldprocedure (forslagets kapitel III)
Artikel 15 og 16 indeholder nærmere regler for toldproceduren, herunderat eksportøren skal føre bevis for, at der foreligger behørig udførselstilla-delse.2.4. Administrativt samarbejde (forslagets kapitel IV)
Artikel 17 regulerer det administrative samarbejde. Det fremgår bl.a. her-af, at medlemsstaterne i samarbejde med Kommissionen skal etablere etdirekte samarbejde og sikre udveksling af oplysninger mellem de kompe-tente myndigheder med henblik på at øge effektiviteten af de foranstalt-ninger, der fastlægges ved forordningen.2.5. Almindelige og afsluttende bestemmelser (forslagets kapitel V)
Artikel 18 fastslår, at der skal nedsættes en koordinationsgruppe for ud-førsel af skydevåben, der skal undersøge de spørgsmål, der rejses vedrø-rende anvendelse af forordningen.6
Artikel 19 regulerer medlemsstaternes forpligtelser til at underretteKommissionen og hinanden om foranstaltninger truffet til forordningensgennemførelse. Endvidere indeholder artikel 19 en klausul om fornyetgennemgang af forordningen hvert femte år.Artikel 20 indeholder bestemmelser om forordningens ikrafttræden.3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
3.1. Gældende dansk ret
Efter våbenlovens § 6, stk. 1, nr. 1, 2 og 6, og våbenbekendtgørelsens§ 28, jf. våbenlovens § 6, stk. 5, er det som udgangspunkt forbudt – udentilladelse i hvert enkelt tilfælde fra justitsministeren eller den, ministerenbemyndiger dertil – at udføre skydevåben samt genstande, der fremtræ-der som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendtemateriale kan ombygges hertil, og ammunition samt dele specielt kon-strueret eller modificeret hertil.Tilladelse udstedes som udgangspunkt af Justitsministeriet. Politiet med-deler dog tilladelse til udførsel af visse våbentyper, herunder våben tiljagt, fiskeri og konkurrenceskydning og dele og ammunition hertil, tilFærøerne og Grønland, de nordiske lande og EU-medlemslandene, jf.våbenbekendtgørelsens § 28, stk. 2.Forbuddet i våbenlovens § 6, stk. 1, mod udførsel af våben uden tilladel-se gælder efter våbenlovens § 8, stk. 2, ikke for militære styrker og mili-tært personel som led i den militære tjenesteudøvelse, eller militæremyndigheders midlertidige udførsel af udrustning og materiel med hen-blik på reparation og vedligeholdelse. Efter våbenlovens § 9, stk. 1, gæl-der forbuddet i våbenlovens § 6, stk. 1, heller ikke for politiet.Der gælder endvidere visse undtagelser for udførsel af jagtvåben og am-munition til jagtvåben, jf. våbenbekendtgørelsen §§ 28-30 og bekendtgø-relse om erhvervelse, besiddelse og transport af skydevåben for personerbosiddende i et EF-land.Det fremgår således af våbenbekendtgørelsens § 30, stk. 1, at våben tilbrug ved jagt, fiskeri og konkurrenceskydning samt ammunition hertil irimeligt omfang til brug under ophold i indtil 3 måneder i et land, derikke er medlem af EU, kan udføres og genindføres. Det er dog en betin-gelse, at en særlig blanket afleveres til nærmeste toldekspedition ved ud-og indrejsen.7
Udførsel af skydevåben mv. uden tilladelse (eller dispensation), jf. vå-benlovens § 6 straffes i medfør af våbenlovens § 10, stk. 1, med bøde,fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder fængselindtil 2 år.Er der tale om forsætlig udførsel af våben, som på grund af deres særde-les farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade, f.eks. automa-tiske skydevåben, kan forholdet henføres under straffelovens § 192 a,hvor strafferammen er fængsel indtil 6 år. Sker overtrædelsen af § 192 amed forsæt til terrorisme er strafferammen fængsel indtil livstid i medføraf straffelovens § 114 stk. 1, nr. 6.3.2. Fremgangsmåden ved behandling af ansøgninger om overførsel
af skydevåben mv.
Der er ikke fastsat generelle retningslinjer for, hvornår en udførselsan-søgning skal imødekommes eller afslås. Dette afhænger af en konkretvurdering af den enkelte ansøgning. I praksis meddeles ikke særskilt til-ladelse til hver enkelt udførsel, men hver enkelt udførsel skal være dæk-ket af en udførselstilladelse. Der er imidlertid ikke almindelig adgang tilat udstede generelle udførselstilladelser, hvorefter der kan udføres et ikkenærmere angivet antal skydevåben.I praksis fører Danmark en tilbageholdende politik med hensyn til våben-eksport, bl.a. gennem en restriktiv anvendelse af kriterierne i EU’s FællesRegler for våbeneksport. Eksportansøgninger vurderes desuden underhensyn til de øvrige forpligtelser, Danmark har påtaget sig i det internati-onale samarbejde. Der udstedes ikke eksporttilladelse i strid med en vå-benembargo vedtaget i FN, OSCE eller EU.Ansøgninger om udførselstilladelse skal ledsages af forskellige formerfor dokumentation, der varierer med udførslens karakter. Dokumentati-onskravene er beskrevet i Udenrigsministeriets rapport om udførsel afvåben og produkter med dobbelt anvendelse fra Danmark 2007 & 2008,s. 22 ff.Det fremgår heraf, at der ved udførsel af mindre partier håndskydevåbenog ammunition (indtil 100 stk. almindelige håndskydevåben, 5stk. maskinpistoler eller 10.000 stk. patroner) til modtagere, der ikke erstatsinstitutioner, skal fremlægges et internationalt importcertifikat, kon-kret eller generel udførselstilladelse eller en erklæring fra den kompeten-te myndighed i modtagerlandet om, at man ikke har nogen indvendinger8
mod, at Justitsministeriet udsteder udførselstilladelse. Herudover skalansøgeren underskrive en erklæring (»lille erklæring«) om, at det pågæl-dende parti kun vil blive afsendt til den pågældende køber i det anførteland eller til en anden af køberen skriftligt angivet adresse, og at ansøge-ren er bekendt med strafansvaret efter straffelovens § 163. Endelig skaldet dokumenteres, at eventuelle transitlande er indforstået med transitten.Der stilles de samme dokumentationskrav ved midlertidige udførsler afhåndskydevåben.Ved udførsel af større partier håndskydevåben og ammunition (mere end100 stk. almindelige håndskydevåben, 5 stk. maskinpistoler eller 10.000stk. patroner) til modtagere, der ikke er statsinstitutioner, sondres dermellem udførsel til lande, der udsteder internationalt importcertifikat ogankomstbevis, og udførsel til lande, der ikke har tilsluttet sig denne eks-portkontrolordning. Ved udførsel til lande, der bruger internationalt im-portcertifikat og ankomstbevis, skal ansøgeren fremlægge internationaltimportcertifikat fra modtagerlandet samt en erklæring (»stor erklæring«)om:– at det pågældende vareparti kun vil blive afsendt til den i certifi-katet anførte køber og adresse eller til en anden af køber skriftligtangivet adresse,– at ansøgeren ved varens afsendelse vil afkræve køberen et afmyndighederne i importlandet udstedt ankomstbevis, der viser atvarepartiet er blevet underkastet importlandets bestemmelser ved-rørende udenrigshandel,– at ansøgeren efter modtagelsen af ankomstbeviset vil fremsendedette til Justitsministeriet, og– at ansøgeren er bekendt med strafansvaret efter straffelovens§ 163.Endelig skal det dokumenteres, at eventuelle transitlande er indforståetmed transitten, og efter omstændighederne kræves tillige en slutbruger-erklæring.Ved udførsel til lande, der ikke bruger internationalt importcertifikat ogankomstbevis, skal ansøgeren fremlægge den oven for anførte »lille er-klæring« samt konkret indførselstilladelse fra modtagerlandet. Endviderekræves efter omstændighederne slutbrugererklæring.Ved udførsel til statsinstitutioner og ved midlertidige udførsler er dersærligt lempelige dokumentationskrav.9
I det omfang Justitsministeriet eller politiet udsteder tilladelser til udfør-sel af skydevåben eller ammunition, sender ministeriet kopi af tilladelsentil Rigspolitiet med henblik på via Interpol at underrette modtagerlandetsmyndigheder.Ved udførsel til lande, der ikke er medlemmer af EU, skal tilladelsen fo-revises for det danske toldvæsen til afskrivning og herefter returneres tilJustitsministeriet.Gyldighedstiden for udførselstilladelser fastsættes typisk til to år, når til-ladelsen vedrører udførsel til EU- og NATO-lande, og et år, når tilladel-sen vedrører udførsel til andre lande. Udførselstilladelser vil imidlertidblive meddelt med en kortere gyldighedstid, hvis de konkrete forhold til-siger det.4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1. Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
En forordning er ifølge Traktaten om Den Europæiske Unions Funkti-onsmåde (TEUF) artikel 288 almengyldigt bindende i alle enkeltheder oggælder umiddelbart i hvert EU-medlemsland.Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser, da detbl.a. vil være nødvendigt at fastsætte nærmere regler om sanktioner forovertrædelse af forordningen, jf. forslagets artikel 14.4.2. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne
Forslaget forventes ikke at have konsekvenser af betydning for statsfi-nanserne.5. Høring
Forslaget er sendt i høring hos Advokatrådet, Danmarks Jægerforbund,Danmarks Rederiforening, Danske Advokater, Dansk Bøssemager ogVaabenhandlerforening, Dansk Erhverv, Danske Speditører, Danske Vå-benhandleres Brancheforening, Dansk Land- og Strandjagt, Dansk Rets-politisk Forening, Dansk Skibsmæglerforening, Dansk Skytte Union,Dansk Transport og Logistik, Datatilsynet, De Danske Skytteforeninger,Den Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd, DI Organi-sationen for erhvervslivet, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolssty-relsen, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Fagligt Fælles Forbund3F, Foreningen af Offentlige Anklagere, HK Landsklubben DanmarksDomstole, Institut for Menneskerettigheder, Landsforeningen af For-10
svarsadvokater, Politidirektørforeningen, Politiforbundet i Danmark, Re-deriforeningen af 1895, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspoli-tiet, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret,Scandinavian Airlines, Statens Luftfartsvæsen og Vaabenhistorisk Sel-skab.Høringsfristen er fastsat til mandag den 16. august 2010.6. Nærhedsprincippet
Forslaget til forordningen, der alene gælder for udførsel af skydevåbenog dele, komponenter samt ammunition hertil til civil brug og ikke forskydevåben, som specifikt er beregnet til militære formål, er fremsat medhjemmel i TEUF, artikel 207 (den fælles handelspolitik).Kommissionen har i sin begrundelse for forslaget anført, at den fælleshandelspolitik hører under Unionens enekompetence, jf. TEUF artikel 3,stk. 1, litra e), og at subsidiaritetsprincippet derfor ikke finder anvendel-se.Regeringen er enig i det anførte.7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdninger til forslaget.8. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man overordnet set positiv over for forslaget.9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grund- og nærhedsnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaud-valg – også til Folketingets Retsudvalg.
11