Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 622
Offentligt
1/35
Indholdsfortegnelse
1.2.
Indledning............................................................................................................... 3Bygningsmæssige forhold mv. .............................................................................. 42.1.2.2.2.2.1.2.2.2.2.3.2.3.1.2.3.2.2.3.3.2.3.4.2.3.5.2.3.6.2.3.7.Bygning og gangarealer .......................................................................... 4Cellerne ................................................................................................... 6Almindelige celler .................................................................................... 6Observationscelle .................................................................................... 6Øvrige rum mv. ....................................................................................... 7Besøgsrum .............................................................................................. 7Værksted ................................................................................................. 8Køkken..................................................................................................... 9Kondirum ................................................................................................. 9Toilet og bad .......................................................................................... 11Gårdtursarealer ..................................................................................... 11Undervisningslokale .............................................................................. 12
3.
Beskæftigelse mv. ............................................................................................... 133.1.3.2.3.3.Arbejde .................................................................................................. 13Undervisning .......................................................................................... 16Fritid ....................................................................................................... 17
4.5.
Lægebetjening mv. ............................................................................................. 19Andre forhold........................................................................................................ 205.1.5.2.5.3.5.4.5.5.5.6.Talsmandsordning ................................................................................. 20Avishold ................................................................................................ 22Forplejning ............................................................................................. 23Købmandsordning ................................................................................. 23Kommunikation mellem ansatte og indsatte .......................................... 24Undersøgelse (visitation) af celler ......................................................... 25
6.7.
Samtaler med indsatte ......................................................................................... 25Rapportgennemgang ........................................................................................... 257.1.7.2.7.3.7.4.7.5.7.6.7.7.Kort om sagerne .................................................................................... 26Retsgrundlaget ...................................................................................... 26Betingelser ............................................................................................. 26Begrundelse........................................................................................... 27Kompetence........................................................................................... 27Undersøgelse af den indsattes person .................................................. 29Lægetilkald og lægetilsyn ...................................................................... 31
2/35
7.8.7.9.7.10.
Tilsyn ved personalet ............................................................................. 32Ophør og varighed ................................................................................. 33Klagevejledning ..................................................................................... 34
Opfølgning .................................................................................................................... 34Underretning ................................................................................................................. 35
3/35
1.
Indledning
Som led i Folketingets Ombudsmands almindelige inspektionsvirksomhed (jf. § 18 ilov nr. 473 af 12. juni 1996 om Folketingets Ombudsmand) foretog jeg den 11. de-cember 2001 inspektion af Arresthuset i Kolding. Jeg henviser til min endelige rapportaf 7. oktober 2002 (med efterfølgende rettelser af 21. november 2002) og opfølgningherpå i breve af 18. juni 2003 og 28. august 2003. Den 28. august 2003 meddelte jegDirektoratet for Kriminalforsorgen og Arresthuset i Kolding at jeg betragtede sagen ominspektionen af arresthuset som afsluttet (på nær punkt 9 i rapporten, som jeg på dettidspunkt fortsat afventede underretning om).
Den 22. oktober 2009 foretog jeg og to af embedets øvrige medarbejdere en fornyetinspektion af Arresthuset i Kolding.
Jeg bad i forbindelse med varslingen af denne inspektion arresthuset om at oplyse omeventuelle ændringer i de bygningsmæssige forhold og andre forhold siden inspektio-nen i 2001 og/eller eventuelle projekter eller planer herom. Jeg bad endvidere arrest-huset om oplysninger vedrørende vedligeholdelsesstandarden, herunder inventaretsstand. Jeg bad også om at få tilsendt nyt informationsmateriale siden min inspektion i2001 – herunder nye kort og skitser over bygningerne og eventuelle interne regelsam-linger mv. Den 14. oktober 2009 modtog jeg materialet fra arresthuset.
Til stede under hele inspektionen var arrestinspektøren, vicearrestinspektøren, arrest-forvareren og to af arresthusets øvrige ansatte (overvagtmester og værkmester).
Inspektionen den 22. oktober 2009 tog udgangspunkt i rapporten af 7. oktober 2002og opfølgningerne herpå. Under inspektionen spurgte jeg med udgangspunkt i en tjek-liste til forskellige forhold der normalt ønskes besigtiget og drøftet i forbindelse medinspektion af arresthuse.
Arresthusets indsatte var forud for inspektionen blevet gjort bekendt med inspektionenog med muligheden for i den forbindelse at få en samtale med mig om generelle for-hold vedrørende institutionen eller den enkelte indsattes egne forhold.
4/35
Inspektionen blev indledt med en samtale med ledelsen og samarbejdsudvalget. I for-bindelse med samtalen afleverede jeg en skriftlig anmodning om udlevering af 10 rap-porter om anbringelse i observationscelle inden for en nærmere angiven periode. Vedinspektionens afslutning fik jeg udleveret 10 rapporter om observationscelleanbringel-se.
Før en rundgang i arresthuset havde jeg en samtale med arresthusets talsmand ogtalsmandssuppleant. Talsmanden og talsmandssuppleanten har hver fået et brev omde forhold som blev drøftet under samtalen, herunder meddelelse om at nærmere an-givne forhold ville indgå i rapporten om inspektionen. Jeg har endvidere modtaget etopfølgende brev af 23. februar 2010 fra (hele) talsmandsgruppen, herunder referater(ledelsens og talsmandsgruppens interne) fra et talsmandsmøde den 14. december2009. Den 8. marts 2010 kvitterede jeg for modtagelsen af talsmandsgruppens brev af23. februar 2010 og oplyste at henvendelsen ville indgå i nærværende rapport.
Desuden var der to indsatte der havde ønsket at tale med mig. Samtalerne vedrørte(primært) de indsattes egne forhold. De indsatte har hver især fået et brev fra mig omde forhold som blev drøftet under samtalerne. Ved inspektionens afslutning havde jeget afsluttende møde med arrestinspektøren, vicearrestinspektøren, arrestforvarerenog de to øvrige ansatte i arresthuset om bl.a. de generelle forhold som var blevetbragt frem under rundgangen i arresthuset og under samtalerne med talsmanden ogtalsmandssuppleanten samt de to indsatte.
Denne rapport har i en foreløbig udgave været sendt til Arresthuset i Kolding, arrestin-spektøren for Syd-, Sønderjylland og Fyn samt Direktoratet for Kriminalforsorgen for atmyndighederne kunne få lejlighed til at komme med eventuelle yderligere bemærknin-ger om faktiske forhold som rapporten måtte give anledning til. Jeg har ikke modtagetsådanne bemærkninger.
2.2.1.
Bygningsmæssige forhold mv.Bygning og gangarealer
Arresthuset i Kolding er opført i 1921. Det er beliggende ved siden af politigården oger forbundet med denne bl.a. med en gangbro i 1. sals højde. Arresthuset er i tre eta-ger foruden kælderetagen.
5/35
Siden inspektionen i 2001 er der (i 2002) blevet bygget et ”tårn” for enden af arresthu-set ved gårdtursarealet. I tilbygningen er der etableret to nye etagekontorer. Herud-over er der i bunden af ”tårnet” etableret to mindre rum til brug for opbevaring af bl.a.gårdkoste og grill til de indsatte.
I 2007 blev der gennemført en større ombygning af stueetagens faciliteter. Projektetomfattede etableringen af et nyt, stort kontor med ny teknikpost og overvågnings-skærme, og både kontorassistenten og den koordinerende overvagtmester fik i denforbindelse hver et lille kontor.
Projektet omfattede endvidere inddragelse af halvdelen af det tidligere biblio-tek/undervisningslokale til et nyt lægeværelse. Den anden halvdel af det tidligere bibli-otek/undervisningslokale er blevet anvendt til etableringen af en ny trappe ned til enhelt ny fløj. I den nye fløj er der etableret et stort undervisningslokale med tilhørendetoilet til de indsatte samt et dobbeltkontor til arrestforvareren og overvagtmesteren.Herudover omfattede projektet omdannelse af det tidligere lægeværelse til to enkelt-celler hvilket har bevirket at der nu er plads til 56 indsatte.
I 2007 blev der endvidere drænet udvendigt rundt om arresthusets køkkenbygningsamt lagt skærver/grus i arresthusets indergårde.
Samtlige arresthusets gamle vinduestremmer på vestsiden af bygningen er blevet ud-skiftet i 2008. Alle vinduestremmer på bygningens øst- og sydside forventes tilsvaren-de at skulle udskiftes i 2010.
I 2008 blev der ligeledes etableret et selvstændigt omklædningsrum for det kvindeligepersonale.
Samtlige cellekald blev endvidere i 2008 udskiftet til et helt nyt anlæg med bl.a. et ind-bygget samtaleanlæg.
Herudover blev der i 2008 etableret et nyt urinprøvetagningsrum i kælderetagen.
I perioden efteråret 2007/foråret 2008 er alle gangarealer blevet malet helt lyse, oggangarealernes tidligere vinylbelægning er blevet udskiftet. Gangarealerne fremtrådtepæne.
Jeg beder arresthuset oplyse hvis tidsplanen for projektet med udskiftning af vindues-tremmer på arresthusets øst- og sydside ikke kan holdes.
6/35
2.2.2.2.1.
CellerneAlmindelige celler
Efter omdannelsen af det tidligere lægeværelse i 2007 til to enkeltceller er der somnævnt ovenfor plads til 56 indsatte fordelt på 48 enkeltceller og 4 dobbeltceller.Alle celler blev i perioden efteråret 2007/foråret 2008 malet i en lys farve. Der er køle-skab, kaffemaskine og tv-apparat på alle celler. Arresthuset har oplyst at efterhåndensom de gamle tv-apparater på cellerne udskiftes, erstattes de af nye tv-apparater medindbygget dvd-afspiller.
Under inspektionen blev celle 3, 16 og 35-36 (dobbeltcelle) besigtiget.
Inventaret i de besigtigede celler fremstod generelt noget slidt, herunder bl.a. skabemed manglende låger. Arresthuset oplyste under den afsluttende samtale at det ikkeer muligt at få nye låger til det nuværende inventar, og at der derfor skal købes helt nytinventar. Arresthuset har (i det materiale som jeg modtog forud for inspektionen) op-lyst at celleinventarets stand løbende bliver vurderet, og at inventaret forsøges udskif-tet i det omfang arresthusets økonomi tillader det.I celle 16 – som jeg besigtigede på foranledning af talsmanden og talsmandssupple-anten – klagede den indsatte over at vinduet er utæt, og at gulvet derfor bliver vådtnår det regner. Den indsatte oplyste at flere celler har et tilsvarende problem, herun-der celle 19. Ledelsen oplyste under gennemgangen at den ikke havde kendskab tilproblemer med utætte vinduer i cellerne, men at det ville blive undersøgt nærmere.
Jeg har noteret mig at arresthuset løbende vurderer celleinventarets stand, og at in-ventaret udskiftes i det omfang arresthusets økonomi tillader det.
Jeg beder arresthuset oplyse om resultatet af arresthusets undersøgelse af problemetmed utætte vinduer i cellerne, herunder om det er blevet udbedret.
2.2.2.
Observationscelle
Observationscellen er beliggende i kælderen. Møblementet består af en hvid jernsengmed madras og et bord med en bænk. Det hele er fastgjort til væg og gulv og var i enpæn stand. På bordet lå et sæt undertøj.
Vinduet er placeret ca. midt på bagvæggen oppe under loftet. Jeg bemærkede at der ivindueskarmen var fire huller som det vil være muligt at fæstne noget i med henblik påselvbeskadigelse/selvmordsforsøg.
7/35
Jeg gjorde allerede under inspektionen opmærksom herpå, og arresthuset tilkendegavat ville tildække hullerne. Jeg beder om at få oplyst om hullerne i vindueskarmen erblevet dækket så de ikke udgør en sikkerhedsmæssig risiko.
Herudover giver observationscellen mig ikke anledning til bemærkninger.
2.3.2.3.1.
Øvrige rum mv.Besøgsrum
Arresthuset har to besøgslokaler, der er beliggende til venstre for indgangen i stue-etagen. Begge rum blev besigtiget under inspektionen.
Siden inspektionen i 2001 har arresthuset indrettet et af besøgslokalerne på en sådanmåde at det særligt henvender sig til besøgende børn. Der er anskaffet nye (læ-der)møbler i form af en briks med ryglæn og en stol samt et sofabord. Der stod påbordet en kaffemaskine.
Rummet har hvide vægge og gråt linoleumsgulv. Der er ikke gardiner for vinduet, menvinduet sidder meget højt.
På bordet i rummet lå en bog med billeder fra arresthuset. Døren til toilettet er blevetmalet med tavlemaling som gør det muligt for de besøgende børn at tegne med farve-kridt på døren, og det tidligere almindelige toiletsæde er udskiftet til et toiletsæde medsolsikkemotiv. På den ene væg har to indsatte malet et stort billede af ”bjørnebanden”,og der er til rummet indkøbt et fladskærms-tv med dvd-afspiller samt et legegulvtæp-pe. Herudover er der (på gangen foran besøgslokalerne) børnebøger og ekstra legetøjtil rådighed.Rummet virkede indbydende og kan således danne en venlig ramme om besøgene –også for børn.
Af hensyn til besøgende børn har arresthuset flere steder i besøgsafdelingen opsatskilte med en opfordring til at der ikke ryges, herunder i børnebesøgsrummet, hvorskiltet er placeret over briksen.
Arresthusets andet besøgsrum har tilsvarende hvide vægge og gråt linoleumsgulv.Heller ikke her er der gardiner for vinduet, som dog ikke er placeret ligeså højt som idet børnevenlige besøgsrum. Glasset i den nederste del af vinduet er imidlertid matte-ret så det formentlig ikke er muligt at kigge ind ad vinduet udefra. Af møblement er der
8/35
en briks uden ryglæn som er placeret op imod en væg. Den kan således anvendessom en sofa. Yderligere er der to stole med røde hynder og et sofabord.
Begge besøgsrum har adgang til eget toilet med håndvask som de indsatte og deresbesøgende kan benytte under besøget. Toiletterne har hvide fliser på væggene og gråfliser på gulvene. Der fandtes engangshåndklæder og et almindeligt stofhåndklæde.Begge toiletter er indrettet med et skab med kondomer. Begge toiletter fremstod pæneog rene.
Det blev oplyst at lagner opbevares på gangen foran besøgslokalerne.
Jeg beder arresthuset om at overveje at ophænge gardiner i besøgsrummene for atgive (særligt det ”andet” besøgsrum) et større præg af hjemlig hygge. Jeg beder omunderretning om resultatet af disse overvejelser. Herudover giver besøgsrummenemig ikke anledning til bemærkninger.
2.3.2.
Værksted
Arresthuset har et værksted, som ligger i kælderetagen. Værkstedet er indrettet medarbejdsborde (som kan indstilles i højden) næsten hele vejen rundt langs rummetsvægge.
Der er i 2008/2009 blevet etableret et lille afskærmet område for særligt støvende op-gaver med bl.a. udsug. Herudover er der stødabsorberende måtter på gulvene ved dearbejdspladser hvor de indsatte står meget op, og der er endvidere anskaffet høje ar-bejdsstole til de indsatte.
Det blev oplyst at der maksimalt kan arbejde 12 indsatte ad gangen i værkstedet, ogat der på dagen for inspektionen var beskæftiget 5 indsatte på værkstedet.
Om det arbejde som udføres i værkstedet, herunder den manglende mulighed for be-skæftigelse i arresthuset, henvises til pkt. 3.1. nedenfor.
Værkstedet er stort og rummeligt og fremtræder meget lyst og flot.
I tilknytning til værkstedet findes også et større lagerrum. Lagerrummet er indrettetmed røde hylder langs væggene til brug for opbevaring. Rummet fremstod på tids-punktet for inspektionen meget tomt hvilket skyldtes den manglende beskæftigelse.
9/35
I kælderen findes tillige et rum (en kaffestue) til brug for de indsatte når de holder pau-se.
Værkstedsfaciliteterne giver mig ikke anledning til bemærkninger.
2.3.3.
Køkken
Arresthuset har eget køkken, hvor der fremstilles mad til de indsatte. Der serveresvarm mad midt på dagen og kold mad om aftenen. Det blev oplyst at der i køkkenet eransat en køkkenleder og fire køkkenassistenter.
Arresthusets køkken er omfattet af Fødevarestyrelsens smiley-ordning og er kontrolle-ret med et positivt resultat (glad smiley).
Køkkenet har hvide fliser på væggene og et gråt linoleumsgulv og er indrettet meddiverse industrimaskiner, køleskabe, ovne og stålborde.
På inspektionstidspunktet var der rent og nydeligt i køkkenet.
2.3.4.
Kondirum
Arresthusets kondirum ligger i kælderetagen. Der må være tre indsatte i rummet adgangen, og der kan være op til fem hold af en times (50 minutters) varighed pr. dag.Arresthuset oplyste at indsatte med rygproblemer også har mulighed for at benyttekondirummet i arbejdstiden (mandag-torsdag fra kl. 07.30 til kl. 15.30 og fredag fra kl.07.30 til kl. 12.00).
Rummet er malet med en lysegrå farve og har brunt linoleumsgulv. Rummet er forsy-net med 3 motionscykler. Sadlen på den nyeste af cyklerne var gået i stykker. I rum-met findes tillige bl.a. en romaskine, en crossfitmaskine, en ribbe (jernbøjle) og enmåtte til gulvøvelser.
Rummet fremstod noget trist, og maskinerne så generelt slidte ud. Ledelsen oplysteunder den afsluttende samtale at maskinerne var blevet tjekket et par måneder førinspektionen.
10/35
Under samtalen med talsmanden og talsmandssuppleanten blev det oplyst at de ind-satte gerne vil have en multimaskine til kondirummet, men at arresthuset har meddeltafslag herpå. Ledelsen oplyste under den afsluttende samtale at den vil drøfte ønsketom en multimaskine til kondirummet med talsmanden.
Jeg beder arresthuset oplyse om resultatet af drøftelserne med talsmanden om deindsattes ønske om en multimaskine til kondirummet.
På talsmandsmødet den 14. december 2009 blev det aftalt at der minimum en gangom måneden foretages eftersyn af maskinernes stand.
Jeg har noteret mig at maskinernes stand bliver tjekket en gang om måneden. Jegbeder arresthuset om at oplyse om den cykelsaddel som – på tidspunktet for inspekti-onen – var i stykker, er blevet udskiftet.
Det fremgår endvidere af de referater som jeg har modtaget fra talsmandsmødet, attalsmandsgruppens ønske om et træningstårn blev afvist af ledelsen (af principielle ogøkonomiske årsager), men at ledelsen vil undersøge muligheden for indkøb af (flere)måtter til motionsrummet som eventuelt også vil kunne udlånes til cellebrug.
Jeg beder arresthuset om at oplyse om der er indkøbt nye måtter.
Talsmandsgruppen har i brevet til mig af 23. februar 2010 oplyst at ledelsen ikke læn-gere ønsker nogen form for styrketræning i arresthuset, og at en indsat er blevetikendt en bøde for at tage armbøjninger i sin celle.
Den 21. april 2005 godkendte direktoratet en indstilling fra en arbejdsgruppe i direkto-ratet om fælles retningslinjer for indretning og brug af kondilokaler mv. Statsfængslet iSdr. Omme har – med succes – afprøvet de anbefalinger som arbejdsgruppen erkommet med i denne indstilling. Under en forespørgsel i Folketinget den 15. april 2004oplyste den daværende justitsminister at det var besluttet over en årrække at gennem-føre de afprøvede initiativer, der bl.a. omfatter udskiftning af inventar i kondirum medhenblik på at omlægge træningen fra styrketræning til konditions- og kredsløbstræ-ning. Fængslerne er omfattet af den såkaldte ”green card” ordning (tidligere Sdr. Om-me-modellen) der indebærer at de indsatte for at benytte kondirummene skal have et”green card”, der kun kan fås hvis de aflægger en ren urinprøve. Direktoratet har i sa-
11/35
gen om min inspektion af Arresthuset i Assens oplyst at der ikke er planer om at indfø-re denne ordning i arresthusene.
Jeg beder om arresthusets bemærkninger til det som talsmandsgruppen har anført omforbud mod styrketræning i arresthuset.
Som nævnt ovenfor fremstod motionsrummet noget trist, og jeg henstiller derfor tilarresthuset at overveje på hvilken måde motionsrummet kan friskes op så det udgøren bedre ramme for de indsattes fritidsaktiviteter. Jeg beder om underretning om hvadder sker i anledning af min henstilling, men foretager mig ikke mere vedrørende kondi-rummets stand.
2.3.5.
Toilet og bad
På alle arresthusets tre etager er der fælles toilet og baderum. Jeg fik fremvist et toiletog et baderum. Rummene havde hvide fliser på væggene og grå fliser på gulvene.
Der er kun et baderum på hver etage, som deles mellem henholdsvis 10, 20 og 24indsatte. Under samtalen med talsmanden og talsmandssuppleanten oplyste de at deter problematisk at så mange indsatte skal deles om et baderum. Ledelsen oplysteunder den afsluttende samtale at den ikke havde fået klager over badeforholdene, ogat de indsatte har mulighed for at bade hele dagen.
Et bad til 20 eller 24 indsatte forekommer utilstrækkeligt. Da ledelsen har oplyst atledelsen ikke har fået klager over badeforholdene, og at de indsatte har mulighed forat bade hele dagen, foretager jeg mig ikke mere vedrørende arresthusets badeforhold.
Hverken på det fremviste toilet eller baderum var der rensevæske. Det blev oplyst atrensevæske kan fås ved henvendelse til sygeplejersken.
Da der dagligt kommer en sygeplejerske i arresthuset, giver det mig ikke anledning tilbemærkninger at rensevæske fås ved henvendelse til sygeplejersken.
2.3.6.
Gårdtursarealer
Gårdtursarealet består af en stor gård og seks små gårde. Hele arealet er overdækketmed et tag i jernkonstruktion med et bredmasket, kraftigt trådnet, hvor der kan kommelys og sol ind.
12/35
Siden inspektionen i 2001 er der (i løbet af 2009) opstillet et sæt borde og bænke ihver gård. Herudover er der også til den store gård indkøbt et hockeyspil, som ifølgedet oplyste er meget populært blandt de indsatte.
På endevæggen i den store gård har studerende fra Kolding Designskole malet etbillede.
Det blev oplyst at der kan være otte indsatte i hver gård ad gangen, og at alle indsattefår mulighed for at benytte den store gård en gang om ugen.
Det fremgår af referaterne fra talsmandsmødet at der er problemer med at få regn-vandet til at forsvinde fra gårdtursarealerne, og at arresthusets ledelse vil forsøge atigangsætte et projekt med henblik på at løse problemet.
Det fremgår endvidere af referaterne at arresthusets ledelse ligeledes overvejer atigangsætte et projekt hvor en kunstner i samarbejde med de indsatte skal udsmykkegårdtursarealerne, og at ledelsen ville vende tilbage hertil i starten af 2010.
Jeg beder arresthuset om en status på overvejelserne om igangsættelse af sådanneprojekter.
2.3.7.
Undervisningslokale
Som nævnt er der i 2007 blevet etableret et nyt undervisningslokale med et tilhørendetoilet til de indsatte.
Rummet er indrettet med et bord i midten med stole omkring samt en tavle. På tids-punktet for inspektionen var der desuden to pc’er og en printer i rummet. Væggene ermalet hvide, og dørkarme samt lister er malet i en grå farve. På gulvet er der bruntlinoleum.Det fremgår af referatet fra talsmandsmødet at der er blevet indkøbt yderligere to pc’ertil undervisningslokalet, som på tidspunktet for mødet var ved at blive installeret.Jeg beder arresthuset oplyse om pc’erne er blevet installeret. Herudover har jeg ingenbemærkninger til indretningen af undervisningslokalet.
13/35
Mit samlede indtryk af de bygningsmæssige forhold i arresthuset er – som jeg ogsånævnte under inspektionen – at de generelt set er gode. Også arresthusets vedlige-holdelsesstandard er generelt set god. Jeg henviser i øvrigt til mine bemærkningerunder de enkelte punkter ovenfor.
3.3.1.
Beskæftigelse mv.Arbejde
Som tidligere nævnt er det muligt at op til 12 indsatte kan arbejde i værkstedet, og pådagen for inspektionen var 5 indsatte beskæftiget i værkstedet. Det blev oplyst at ar-resthuset har en fast aftale med 15 firmaer om arbejde. Arbejdet består bl.a. i at pakkebeslag, tæppelister samt at bore huller og gevind i hestesko. Arbejdet med at borehuller og gevind i hestesko giver årligt beskæftigelse nok til to indsatte.
Det blev oplyst at der tidligere har været flere indsatte beskæftiget i værkstedet, menat det på grund af den generelle økonomiske afmatning i samfundet er vanskeligt atskaffe tilstrækkeligt med arbejde.
Herudover var der på inspektionstidspunktet tre-fire indsatte beskæftiget med cellear-bejde. Arbejdet består i at påsætte labels på strømper, men ordretilgangen på cellear-bejde var også gået ned i den seneste tid. Cellearbejdet foregår alene på cellerne.
De indsatte i arresthuset aflønnes efter en akkord.
Desuden er der en gangmand, som er beskæftiget med bl.a. vedligeholdelse og tøj-vask.De øvrige indsatte – som arresthuset ikke kan tilbyde beskæftigelse – er henvist til atopholde sig en stor del af tiden i deres celler.
Arrestinspektøren oplyste under den indledende samtale at der arbejdes hårdt på atskaffe arbejde til arresthuset, bl.a. via annoncer, hvilket har medført lidt flere ordrer.Herudover har værkmesteren via reklamering for arresthuset i radioen forsøgt at skaf-fe beskæftigelse fra hovedstadsområdet.
14/35
Under inspektionen satte jeg fokus på problemet med den manglende beskæftigelse iarresthuset og – som en konsekvens heraf – det manglende arbejdsfællesskab. Jegrejste i den forbindelse over for ledelsen spørgsmålet om kompensation for det mang-lende arbejde, og herunder fællesskab, i arbejdstiden. Jeg rejste desuden spørgsmålom tilladelse til arbejdsfællesskab i cellerne (når der er arbejde til de indsatte på cel-lerne).
Ledelsen oplyste at ledelsen var åben over for kompensation for det manglende ar-bejde og arbejdsfællesskab i arresthuset.
Jeg beder arresthuset oplyse om arresthusets nærmere overvejelser om kompensati-on for det manglende arbejde og fællesskab i arbejdstiden. Jeg er opmærksom på attiderne for cellefællesskab i fritiden fra den 1. januar 2010 er blevet udvidet, jf. det ne-denstående under pkt. 3.3.
For så vidt angår spørgsmålet om tilladelse til arbejdsfællesskab på cellerne oplysteledelsen at de indsatte ikke havde rejst dette spørgsmål over for ledelsen. I det om-fang det er foreneligt med ordens- og sikkerhedsmæssige forhold (og der er tilstræk-kelig med beskæftigelse som kan udføres på cellerne) havde ledelsen ikke noget imodat der blev etableret arbejdsfællesskab i cellerne.
Spørgsmålet om muligheden for arbejdsfællesskab på cellerne indgik også i sagen ommin tidligere inspektion af arresthuset: Jeg anførte bl.a. følgende i min endelige rap-port af 7. oktober 2002:”Da der nu er retningslinjer på området, og da jeg under inspektionen forstod atArresthuset i Kolding ikke er afvisende over for at tillade fællesskab i arbejdstidenefter en konkret vurdering, foretager jeg mig ikke mere vedrørende spørgsmåletom fællesskab i arbejdstiden i dette arresthus.”Jeg har noteret mig at arresthuset fortsat – i det omfang det er foreneligt med ordens-og sikkerhedsmæssige forhold og der er tilstrækkelig med beskæftigelse – ikke harnoget imod at der etableres arbejdsfællesskab i cellerne. Jeg henviser i den forbindel-se til pkt. 20 i vejledning nr. 12 af 29. februar 2008 om indsattes adgang til fællesskabm.v. med andre indsatte i kriminalforsorgens institutioner (fællesskabsvejledningen).
15/35
I forbindelse med min tidligere inspektion af arresthuset bad jeg direktoratet om at op-lyse hvorvidt arresthusene efter direktoratets opfattelse bør orientere de indsatte ommuligheden for at søge om arbejdsfællesskab på cellerne hvis de ikke kan tilbydes etsådant fællesskab i fællesrum. I brev af 4. november 2004 oplyste direktoratet bl.a.følgende:”(..) Såfremt arresthuset herefter vurderer, at det er muligt at tilbyde indsatte atarbejde to sammen på en celle, har direktoratet tilkendegivet, at arresthuset børorientere de indsatte om muligheden for at søge arbejdsfællesskab på cellerne.”
Direktoratet har også i forbindelse med min inspektion af Arresthuset i Odense den20. august 2007 tilkendegivet at det er direktoratets opfattelse at de indsatte bør orien-teres om muligheden for arbejdsfællesskab i cellen enten via arresthusets fælles-skabsregler eller husorden.
Jeg går ud fra at Arresthuset i Kolding vil orientere de indsatte om muligheden for ar-bejdsfællesskab i cellen i overensstemmelse med direktoratets tilkendegivelse.
Fra inspektionen af andre arresthuse er jeg bekendt med at der generelt er store pro-blemer med at skaffe arbejde til de indsatte i arresthusene. Jeg rettede i brev af 20.november 2009 henvendelse til Direktoratet for Kriminalforsorgen. Til orientering ved-lægger jeg en kopi af brevet af 20. november 2009, og jeg kan oplyse at direktoratetanmodede de tre arrestinspektører om at komme med deres bemærkninger til detsom jeg har anført i brevet. Jeg har den 27. april 2010 modtaget direktoratets svar af26. april 2010 med bilag, og jeg overvejer i øjeblikket sagens videre forløb.
Jeg har noteret mig at Arresthuset i Kolding fokuserer på at få arbejdsopgaver til ar-resthuset bl.a. gennem annonceringer. Jeg beder arresthuset om at underrette migom den aktuelle status for beskæftigelsessituationen.Jeg anbefaler at arresthuset – for det tilfælde at der (fortsat) ikke er tilstrækkelig be-skæftigelse – overvejer om de indsatte kan tilbydes opgaver med f.eks. yderligererengøring i arresthuset, arbejde i køkkenet eller eventuelle mindre vedligeholdelses-opgaver. Jeg beder arresthuset underrette mig om resultatet af arresthusets overve-jelser.
16/35
3.2.
Undervisning
Det fremgår af arresthusets husorden at der er tilknyttet en lærer til arresthuset, og jegforstår på ledelsens referat fra talsmandsmødet at der pr. 1. december 2009 er ansaten ny lærer.
Det fremgår endvidere af arresthusets husorden at de indsatte der ønsker at deltage iundervisningen, skal fremsætte anmodning herom til læreren.
Under den indledende samtale oplyste arrestinspektøren at der på grund af denmanglende beskæftigelse i arresthuset er et ønske om mere undervisning, men atdette ikke er muligt på grund af økonomiske forhold.
Jeg beder arresthuset om nærmere oplysninger om hvor mange undervisningstimerarresthuset har fået bevilget om året, herunder hvilke fag (og på hvilket niveau) derundervises i. Jeg beder også – i forlængelse af arrestinspektørens oplysninger – ar-resthuset udtale sig om hvad der fremadrettet er behov for af undervisning.
Som det fremgår ovenfor under pkt. 2.3.7, er undervisningslokalet på nuværende tids-punkt bl.a. indrettet med fire pc’er og en printer. Under min samtale med talsmandenog talsmandssuppleanten – som fandt sted i undervisningslokalet – bemærkede tals-manden og talsmandssuppleanten at pc’erne (de to som var placeret i rummet underinspektionen) var blevet placeret i undervisningslokalet umiddelbart forud for min in-spektion.
I forbindelse med min tidligere inspektion af arresthuset beskæftigede jeg mig medanvendelsen af pc i undervisningen. I min opfølgningsrapport (nr.2), som jeg afgavden 18. juni 2003, anførte jeg bl.a. følgende:”Arresthuset har oplyst at direktoratet har tildelt arresthuset en særbevilling, og atder herefter er indkøbt pc og undervisningsprogrammer. Arresthuset har aftaltmed engelsklæreren at han ved hjælp af indkøbte pc-programmer vil kunne giveinteresserede indsatte mulighed for indlæring af engelsk på pc. Arresthusets ma-tematik- og dansklærer er endvidere i gang med at indhente tilbud på lignendeprogrammer til danskundervisningen.”
Jeg beder arresthuset om oplysninger om i hvilket omfang der i dag anvendes pc iundervisningen.
17/35
3.3.
Fritid
I fritiden kan de indsatte benytte arresthusets motionsrum, jf. pkt. 2.3.4 ovenfor.
Det fremgår af referaterne fra fællesmødet at de indsatte har fremsat ønske om mu-ligheden for boldspil (evt. med en blød bold) på gårdturene. Ledelsen har tilkendegivetat ville overveje dette.
Jeg beder arresthuset om at oplyse om resultatet af disse overvejelser.
De indsatte har endvidere mulighed for at leje en playstation. Playstations kan lejesdagligt fra kl. 08.00 og for maksimalt en uge af gangen. Der er mulighed for en længe-re lejeperiode hvis der ikke er nogen på venteliste. Lejen er 5 kr. pr. døgn, som fra-trækkes den kommende udbetaling af dusør. Tilmelding til leje af en playstation skerved aflevering af en anmodningsseddel til personalet på den enkelte etage.
Det fremgår af referaterne fra talsmandsmødet at ledelsen har afvist de indsattes øn-ske om muligheden for indkøb af egen playstation under henvisning til de regler somarrestinspektøren har fastsat for de arresthuse som hører under ham.
Det fremgår af det materiale som jeg modtog fra arresthuset forud for inspektionen atnår de gamle tv-apparater på cellerne udskiftes, erstattes de af nye tv-apparater medindbygget dvd-afspiller.
Jeg beder arresthuset om at oplyse om indsatte i de celler som endnu ikke har et tvmed indbygget dvd-afspiller, har mulighed for – på samme måde som med enplaystion – at leje en separat dvd-afspiller. Det bemærkes at jeg er opmærksom på atdet er muligt at se dvd-film via playstation 2.
Arresthusets bibliotek er placeret på stueetagens gang og består af fire hylder og enkasse til bl.a. tidsskrifter. Arresthusets bibliotek har et fast udlån af bøger og tidsskrif-ter fra Kolding Bibliotek, og der kommer en bibliotekar til arresthuset hver onsdag.Herudover kan der bestilles litteratur ved henvendelse til arresthusets personale. Ar-resthuset oplyste at ønskede bøger kan skaffes fra uge til uge.
18/35
Direktoratet for Kriminalforsorgen har tidligere udtalt at der – på grund af en biblioteks-aftale med arresthusene med ikrafttræden pr. 1. januar 2006 – (i stedet for bogkatalo-ger mv.) printes lister over nyudgivelser af bøger mv. til de indsatte som inspiration tilderes eventuelle læsning.
På tidspunktet for inspektionen udskrev arresthuset ikke boglister til de indsatte omnyudgivelser mv., men arresthuset oplyste at det ikke er noget problem at udskrivesådanne boglister til de indsatte.
Jeg beder arresthuset om at oplyse om der nu løbende printes boglister vedrørendebåde danske og udenlandske bøger til de indsatte som inspiration til deres eventuellelæsning.
Biblioteket fremstod på tidspunktet for inspektionen ikke så organiseret (nærmest lidttilfældigt). Ledelsen oplyste imidlertid under den afsluttende samtale at biblioteket fun-gerer godt, og at der er stor tilfredshed med den bibliotekar der kommer i arresthusetén gang ugentligt.
Jeg har noteret mig oplysningerne om at biblioteket fungerer godt, og at der er stortilfredshed med arresthusets bibliotekar.
Arresthusets ledelse har under talsmandsmødet oplyst at ledelsen vil undersøge omdet er muligt at placere en pc til almindeligt brug ved biblioteket. Der vil ikke være mu-lighed for internetadgang fra pc’en.
Jeg beder arresthuset om at oplyse om resultatet af denne undersøgelse om en pcved biblioteket.
Det fremgår af talsmandsgruppens referat fra talsmandsmødet at muligheden for etmånedligt musikarrangement har været på tale, og at ledelsen ville tage spørgsmåletop.
Jeg beder arresthuset om at oplyse om resultatet af overvejelserne om et månedligtmusikarrangement.
19/35
På tidspunktet for inspektionen var der mulighed for fællesskab i cellerne mellem toindsatte ad gangen efter arbejdstidsophør (mandag-torsdag kl. 15.30 og fredag kl.12.00) til kl. 20.00, og i weekenderne fra kl. 14.00 til kl. 20.00. Det fremgår af refera-terne fra talsmandsmødet at der fra den 1. januar 2010 (mandag-torsdag) er mulighedfor fællesskab fra kl. 14.00.
De indsatte har mulighed for at vælge fællesskab med en fra enten deres egen etageeller en underliggende etage. Der kan ved henvendelse til personalet fremsættes øn-ske om skift af fællesskabsmakker.
De indsatte der er placeret i en af arresthusets dobbeltceller, har ikke mulighed for atfå fællesskab med indsatte fra de andre celler. Ledelsen oplyste imidlertid under denafsluttende samtale at det er muligt at blive flyttet fra en dobbeltcelle hvis man er util-freds med sin cellemakker.
Under min samtale med talsmanden og talsmandssuppleanten klagede de over atfællesskabet er meget begrænset i arresthuset, og at de indsatte tilbringer meget aftiden lukket inde alene i cellen.
Som jeg tilkendegav over for arresthuset under inspektionen er der en tæt sammen-hæng mellem den manglende beskæftigelse i arresthuset og det begrænsede fælles-skab. Jeg henviser til det anførte under pkt. 3.1 ovenfor.
4.
Lægebetjening mv.
Der er tilknyttet en læge til arresthuset, som afholder konsultation én gang om ugen.Der er ikke nogen fast dag, men tidspunktet for den ugentlige konsultation fremgår afopslag på den enkelte afdeling. Arresthusets læge er speciallæge i almen medicin ogoverlæge i psykiatri. Arresthuset oplyste at arresthusets læge tillige er uddannet indenfor kiropraktik og kan give de indsatte massage. Dette har ifølge arresthusets oplys-ninger mindsket medicinbehovet i arresthuset.
Arresthuset har endvidere en sygeplejerske ansat, som kommer mandag til torsdag kl.8.30-12.30 og fredag kl. 8.30-11.30. I lægerummet, som er forholdsvis nyt (fra 2007),er der ingen briks. Arresthuset oplyste at lægen i stedet kommer rundt på cellerne.
Som ved min inspektion af arresthuset i 2001 går jeg ud fra at lægen/arresthuset ikkeanser det for et problem at der ikke er en briks i lægeværelset, og jeg foretager migikke noget vedrørende dette forhold.
20/35
Nedtrapning af stofmisbrugere sker efter lægens ordination med fenemal eller meta-don (heroinmisbrugere). Arresthuset oplyste at indsatte som før indsættelsen har ind-gået en aftale om nedtrapningsbehandling med et misbrugscenter, kan fortsætte den-ne behandling. Arresthuset oplyste tillige at en misbrugskonsulent fra Vejle Kommuneer tilknyttet arresthuset.
Arresthuset oplyste at de indsatte løbende aflægger urinprøver til kontrol for stoffer.Udvælgelsen af de indsatte som skal kontrolleres, sker vilkårligt ved hjælp af en com-puter. Ifølge resultatkontrakten skal arresthuset gennemføre i alt 380 urinprøvekontrol-ler om året.
Arresthuset oplyste endvidere at der stort set ikke er stoffer i arresthuset hvilket bl.a.kan mærkes på medicinforbruget. Politiets narkohunde undersøger ca. hver 14. dagarresthuset og havde umiddelbart forud for inspektionen undersøgt arresthuset. Derblev under denne undersøgelse alene fundet et rygehoved.
5.5.1.
Andre forholdTalsmandsordning
Efter straffuldbyrdelseslovens § 34, stk. 1, der også gælder for varetægtsarrestanterder ikke er isolerede efter rettens bestemmelse, jf. § 9 i talsmandsbekendtgørelsen(bekendtgørelse nr. 735 af 25. juni 2007 om gennemførelse af medindflydelse for ind-satte i kriminalforsorgens institutioner), skal de indsatte have mulighed for at øve ind-flydelse på deres tilværelse i institutionen gennem valgte talsmænd.
Følgende fremgår af pkt. 33 i arresthusets husorden af 17. september 2009:”Der er adgang til at vælge talsmænd på de enkelte afdelinger i arresthuset.Talsmændene afholder månedlige møder. Én gang i kvartalet afholdes mødermellem arresthusets ledelse og de tre talsmænd. De indsatte har også mulighedfor personlig samtale med talsmændene, henvendelse herom sker via anmod-ningsseddel til personalet. Hver søndag mellem 09:30 og 11:30 vil de som har af-leveret ønske om en samtale få muligheden herfor. Hvis nogen ikke når at fåsamtaletid vil de komme først i køen efterfølgende søndag.”
I forbindelse med min tidligere inspektion af arresthuset (den 11. december 2001)modtog jeg en kopi af arresthusets regler af 1. marts 2003 (Regler vedrørende indsat-tes medindflydelse i Arresthuset i Kolding), hvori det der (dengang) manglede for atopfylde kravene i talsmandsbekendtgørelsens § 8, var indføjet.
21/35
Hvis arresthusets regler vedrørende indsattes medindflydelse i Arresthuset i Koldinger blevet revideret siden 1. marts 2003, beder jeg om at modtage en kopi af de revide-rede regler.
Under inspektionen havde jeg, som tidligere nævnt, en samtale med arresthusetstalsmand og talsmandssuppleanten. Talsmanden oplyste at hun var blevet valgt femdage før inspektionen.Under min samtale med talsmanden og talsmandssuppleanten anførte de at det somtalsmand er svært at få kontakt med de indsatte da talsmanden kun må opholde sigpå sin egen etage, og da det kun er muligt for talsmanden at mødes med indsatte frade andre etager om søndagen. De oplyste endvidere at det seneste referat fra ettalsmandsmøde med ledelsen er fra 2005, og at der generelt er store problemer medat få en talsmandsordning til at fungere.
Under den afsluttende samtale med arresthusets ledelse understregede jeg over forledelsen vigtigheden af en organiseret talsmandsordning, herunder at der efter hverttalsmandsmøde bør udarbejdes et referat, som også opbevares af ledelsen, for påden måde at skabe en kontinuitet i talsmandsordningen. Jeg pointerede endvidereover for ledelsen at det er vigtigt at de spørgsmål som rejses under talsmandsmøder-ne, tillige afsluttes.
Ledelsen oplyste under den afsluttende samtale at der snarest ville blive afholdt ettalsmandsmøde med ledelsen, og at der som minimum fremover skal afholdes ettalsmandsmøde én gang i kvartalet. Ved brev af 2. november 2009 bad jeg arresthu-set om en kopi af referatet fra det allerede afholdte eller forestående talsmandsmøde.Jeg har – som nævnt indledningsvist – fra talsmandsgruppen modtaget kopi af refera-ter fra talsmandsmødet den 14. december 2009.
Ledelsen fastholdt endvidere under den afsluttende samtale at talsmanden kun måopholde sig på sin egen etage. Ledelsen oplyste i den forbindelse at ledelsen opfor-drer de indsatte til at vælge en talsmand på hver etage.
Talsmandsgruppen har i sit brev af 23. februar 2010 bl.a. oplyst at arresthusets ledel-se ikke er interesseret i at fremme talsmandsarbejdet. Talsmandsgruppen har i denforbindelse bl.a. henvist til at en aftale om at talsmandsgruppen kunne mødes en timehver eller hver anden onsdag i arresthusets skolestue, og herunder få mulighed for atbenytte en computer til renskrivning af referater mv., er blevet annulleret. Det fremgår
22/35
endvidere af brevet at en af talsmændene har valgt at frasige sig talsmandsarbejdetpå grund af problemerne med at få et organiseret talsmandsarbejde til at fungere.
Jeg har noteret mig at talsmanden kun må opholde sig på sin egen etage, men at le-delsen opfordrer de indsatte til at vælge en talsmand på hver etage. Jeg beder arrest-huset om at oplyse om der på nuværende tidspunkt er valgt talsmænd på alle arrest-husets etager.
På baggrund af talsmandens og talsmandssuppleantens oplysninger under voressamtale forstår jeg at indsatte på etager uden en talsmand har mulighed for (om søn-dagen) at tale med en talsmand fra en anden etage hvis der ikke er valgt en talsmandpå deres egen etage. Jeg beder arresthuset om at oplyse om dette er korrekt forstået.
Jeg beder endvidere om arresthusets bemærkninger til talsmandsgruppens anbrin-gende om at arresthusets ledelse ikke er interesseret i at fremme talsmandsarbejdet.
Det fremgår bl.a. af talsmandsgruppens interne referat fra mødet den 14. december2009 at der medio marts 2010 vil blive afholdt et nyt talsmandsmøde.
Jeg beder arresthuset oplyse om der medio marts 2010 blev afholdt et talsmandsmø-de. I bekræftende fald beder jeg arresthuset om at sende mig en kopi af referatet fradette møde.
5.2.
Avishold
Det fremgår af arresthusets husorden at arresthuset abonnerer på Jydske Vestkystenog Morgenavisen Jyllands-Posten, og at arresthuset herudover normalt modtager gra-tisaviserne 24timer og MetroXpress. Det fremgår endvidere af husordenen at der forudenlandske indsatte vil være mulighed for – via Kolding Bibliotek – at anskaffe uden-landske aviser, som de pågældende indsatte ikke skal betale for.
Jeg har i forbindelse med tidligere inspektioner beskæftiget mig med spørgsmålet omudenlandske indsattes adgang til aviser, tidsskrifter og bøger. Direktoratet for Krimi-nalforsorgen har tidligere udtalt sig om den måde hvorpå institutionerne har forholdtsig til § 58, stk. 3, i straffuldbyrdelsesloven og § 80, stk. 3, i varetægtsbekendtgørel-sen. For så vidt angår adgangen til udenlandske aviser, er det indgået i bedømmelsenheraf hvor stort et antal udlændinge de pågældende institutioner har. Som anført i pkt.199 i varetægtsvejledningen (vejledning nr. 9857 af 5. november 2009 om bekendtgø-
23/35
relse om ophold i varetægt) bør der afhængig af andelen af udenlandske indsatte væ-re en til to udenlandske nyhedsformidlende aviser gratis til rådighed for de indsatte.Denne forpligtelse kan opfyldes ved at etablere en ordning med et bibliotek om atovertage bibliotekets aviser efter en periode.
Arresthuset oplyste under den afsluttende samtale at 60 % af de indsatte i arresthuseti sommeren 2009 var udlændinge. På tidspunktet for inspektionen var cirka en tredje-del af de indsatte i arresthuset udlændinge.
Jeg har noteret mig at udenlandske indsatte kan bestille udenlandske aviser fra Kol-ding Bibliotek. Jeg beder arresthuset om at oplyse om muligheden for at printe uden-landske aviser (eller dele heraf) til de indsatte.
5.3.
Forplejning
Arresthuset har, som nævnt under pkt. 2.3.3, ligesom de andre store arresthuse fort-sat eget køkken. Arrestinspektøren forklarede at det er historisk betinget at arresthu-set har eget køkken og ikke modtager mad fra Statsfængslet ved Sdr. Omme. Derserveres varm mad til frokost og kold mad om aftenen. Arresthuset oplyste at der ertilfredshed blandt de indsatte med køkkenets mad.
De indsatte har endvidere mulighed for at bestille morgenbrød og pizza torsdag til le-vering lørdag. Det fremgår af referaterne fra talsmandsmødet den 14. december 2009at der ikke mulighed for en udvidelse af den nuværende grillmads-menu.
Under inspektionen spiste jeg og mine medarbejdere samme kost som de indsatte fikden dag (frikadeller med kartofler og stuvet hvidkål).
Jeg har intet at udsætte på maden.
5.4.
Købmandsordning
De indsatte kan købe varer hos en købmand som kommer i arresthuset to gange omugen (mandag og torsdag). Bestilling af varer kan ske onsdag og søndag ved udleve-ringen af middagsmaden ved brug af en bestillingsseddel. Købmanden har en lille bu-tik i arresthuset, hvor de indsatte selv henter varerne. Arresthuset oplyste at denneordning fungerer godt.
24/35
Det oplyste om arresthusets købmandsordning giver mig ikke anledning til bemærk-ninger.
5.5.
Kommunikation mellem ansatte og indsatte
Under min samtale med talsmanden og talsmandssuppleanten blev det oplyst at detikke er velset at klage over forhold i arresthuset, og at en klage kan føre til at den på-gældende overflyttes til et andet arresthus. Endvidere oplyste talsmanden og tals-mandssuppleanten at de ansatte ikke banker på før celledørene åbnes.
Jeg tog disse spørgsmål op under den afsluttende samtale med ledelsen. Ledelsenoplyste at ledelsen var uforstående over for oplysningen om at det ikke er velset atklage, og at en klage kan føre til at en indsat overflyttes. Ledelsen ville meget gernehave oplysninger om konkrete tilfælde.
Jeg bemærkede over for ledelsen at det følger af almindelig høflighed og respekt forde indsatte at der bankes på en celledør umiddelbart før den låses op. Kun i særligesituationer hvor en øjeblikkelig oplukning er påkrævet, bør en dør åbnes uden at derførst bankes på. Ledelsen erklærede sig enig heri og vil indskærpe det over for deansatte.
Jeg har noteret mig at ledelsen gerne vil have oplysninger om konkrete tilfælde hvoren klage har ført til overflyttelse til et andet arresthus, og at ledelsen under tals-mandsmødet den 14. december 2009 på ny har tilkendegivet at kritik af personaletikke medfører overflyttelse til et andet arresthus.
Jeg har endvidere noteret mig at ledelsen er enig i min forståelse af at der som ud-gangspunkt bankes på en celledør før den umiddelbart derefter låses op, og at ledel-sen vil indskærpe det over for de ansatte. Dette blev ligeledes tilkendegivet undertalsmandsmødet, herunder at alle skal tale pænt til hinanden.
Jeg foretager mig herefter ikke yderligere vedrørende dette punkt.
25/35
5.6.
Undersøgelse (visitation) af celler
Talsmanden og talsmandssuppleanten klagede under min samtale med dem over atder dagligt i arresthuset foretages visitation af to celler uden at der efterlades en sed-del herom. Talsmanden og talsmandssuppleanten oplyste endvidere at personaletnogle gange efterfølgende meddeler de pågældende at deres celler er blevet under-søgt.
Ledelsen oplyste under den afsluttende samtale at der skelnes mellem egentlige un-dersøgelser af cellerne med det formål at afdække om den indsatte eksempelvis er ibesiddelse af ulovlige genstande, og almindelige daglige ordensmæssige eftersyn afeksempelvis cellernes inventar. Ledelsen oplyste endvidere at der efter en egentligundersøgelse altid skal efterlades en seddel til de indsatte, men at dette modsat ikkeer tilfældet efter et dagligt ordensmæssigt eftersyn hvor den indsattes ejendele ikkeundersøges.
Jeg har noteret mig det oplyste som jeg går ud fra også følges i praksis. Jeg foretagermig ikke mere vedrørende dette punkt.
6.
Samtaler med indsatte
Jeg havde som nævnt under pkt. 1 både en samtale med talsmanden og talsmands-suppleanten samt samtaler med to indsatte under inspektionen. De har alle fire efter-følgende modtaget et særskilt brev om behandlingen af de klagepunkter og bemærk-ninger som de fremførte over for mig.
Nogle af bemærkningerne vedrørende de generelle forhold i arresthuset som blevfremført over for mig (af talsmanden og talsmandssuppleanten) bragte jeg på et afslut-tende møde i forbindelse med inspektionen videre til ledelsen. Jeg henviser bl.a. tilmine bemærkninger under pkt. 2.3.4 om kondirummet, pkt. 2.3.5 om toilet og bad, pkt.5.1 om talsmandsordningen, pkt. 5.5 om kommunikation mellem ansatte og indsatteog pkt. 5.6 om undersøgelse (visitation) af celler.
7.
Rapportgennemgang
Som anført ovenfor anmodede jeg under inspektionen om rapporter vedrørende deseneste 10 sager forud for varslingen den 17. august 2009 om anbringelse i observa-tionscelle inden for det seneste år forud for varslingstidspunktet.
26/35
Ved min gennemgang af det modtagne materiale har jeg navnlig haft opmærksomhe-den henledt på hvorvidt proceduren i forhold til de gældende regler er blevet fulgt.
7.1.
Kort om sagerne
I de 10 rapporter som jeg modtog, har anbringelserne i observationscelle fundet sted iperioden fra den 15. marts 2009 til den 22. juli 2009. Rapporterne er alle udfærdigetpå den elektroniske blanket der findes i klientsystemet. Vedhæftet en af rapporterne eren underliggende rapport om selvbeskadigelse, og vedhæftet en anden rapport er enlægeerklæring.
Seks af de anbragte var varetægtsarrestanter, en var anholdt og de resterende tre varafsonere. Der var tale om i alt 10 forskellige indsatte.
I 5 tilfælde blev den indsatte returneret til egen celle efter endt observationscellean-bringelse. De indsatte blev i 3 af de øvrige sager henholdsvis overført til Arrestafdelin-gen i Statsfængslet Østjylland, returneret til celle 53 og kørt til grundlovsforhør af poli-tiet. I de resterende 2 sager blev de indsatte henholdsvis overført til en psykiatrisk af-deling på Sygehus Sønderjylland, Haderslev, og kørt til psykiatrisk vurdering på Kol-ding Sygehus.
7.2.
Retsgrundlaget
Anbringelse i observationscelle er reguleret i straffuldbyrdelseslovens § 64, stk. 1, nr.1, og bekendtgørelse nr. 440 af 30. maj 2008 om udelukkelse af indsatte fra fælles-skab, herunder anbringelse i observationscelle mv. i fængsler og arresthuse. Til be-kendtgørelsen knytter sig vejledning nr. 28 af 3. juni 2008. Ifølge varetægtsbekendtgø-relsens § 89, og § 1, stk. 3, finder reglerne tilsvarende anvendelse for varetægtsarre-stanter og anholdte.
7.3.
Betingelser
Betingelserne for at der kan ske anbringelse i observationscelle, er angivet i § 15 ibekendtgørelsen. Anbringelse i observationscelle kan efter bestemmelsen i stk. 1 kunfinde sted hvis det er nødvendigt for at forebygge hærværk (nr. 1), hvis afgørendehensyn til orden og sikkerhed i institutionen kræver det (nr. 2) eller hvis der er behovfor særlig observation (nr. 3). Anbringelse i observationscelle må ikke finde sted hvisanbringelsen efter indgrebets formål og den krænkelse og det ubehag som indgrebetmå antages at forvolde, ville være et uforholdsmæssigt indgreb, jf. stk. 2.
27/35
Anbringelserne er i seks tilfælde sket efter nr. 2. I de øvrige fire tilfælde er anbringel-serne sket efter nr. 3.
7.4.
Begrundelse
Efter § 18, stk. 2, i bekendtgørelsen skal der udfærdiges en rapport om det passerede.Rapporten skal bl.a. indeholde notat om afgørelsen og begrundelsen herfor og oplys-ning om dato og klokkeslæt for hvornår afgørelsen er meddelt den pågældende.Ifølge pkt. 8 i vejledningen til bekendtgørelsen skal begrundelsen indeholde ”en hen-visning til de retsregler, afgørelsen er truffet efter, og angive hvilke hovedhensyn, derhar været bestemmende for skønnet, ligesom de faktiske omstændigheder, som ertillagt væsentlig betydning for afgørelsen, skal fremgå.”
Der er i alle tilfælde henvist til den retsregel som afgørelsen om observationscellean-bringelse er truffet efter (§ 15, stk. 1, nr. 2 og 3, i bekendtgørelsen om udelukkelse frafællesskab mv.).
I alle tilfælde er der tillige givet en begrundelse for anbringelsen i form af en redegø-relse for hændelsesforløbet indtil anbringelsen. I tre tilfælde er det anført hvorfor denindsatte anbringes i observationscelle.
7.5.
Kompetence
Kompetencen til at beslutte anbringelse i observationscelle og ophør af denne anbrin-gelse ligger hos institutionens leder eller den der bemyndiges dertil, jf. bekendtgørel-sens § 18, stk. 1.
Afgørelsen om anbringelse er i fem tilfælde truffet af en fængselsfunktionær. I de øvri-ge fem tilfælde er afgørelsen truffet af en overvagtmester.Der er ikke – som ved anvendelse af sikringsmidler og magt – en bestemmelse i be-kendtgørelsen om udelukkelse fra fællesskab hvorefter beslutningen dog kan træffesaf den tilstedeværende funktionær som er ansvarlig for det pågældende tjenesteom-råde, hvis forholdene i det enkelte tilfælde ikke tillader at man afventer en afgørelsefra den kompetente person.
28/35
Der er (derfor) heller ikke en bestemmelse der forpligter til underretning af den kompe-tente person hvis afgørelsen er truffet af en anden end denne. Direktoratet har i sagenvedrørende min inspektion af Institutionen for frihedsberøvede asylansøgere i Sand-holm oplyst om baggrunden for denne forskel i regelsættene: Ved anvendelse af sik-ringsmidler og magt er der en formodning om at institutionens leder gennem lokaleregler ikke har delegeret afgørelseskompetencen til den tilstedeværende funktionær.En sådan lignende formodning har man fra centralt hold ikke ønsket at anføre vedanbringelse i observationscelle.
I forbindelse med min tidligere inspektion af arresthuset beskæftigede jeg mig ogsåmed spørgsmålet om kompetencen til at træffe afgørelse om anbringelse i observati-onscelle. Følgende fremgår bl.a. af min opfølgningsrapport (nr. 2) af 18. juni 2003:”Arresthuset har oplyst at kompetencen i visse tilfælde er delegeret til fængsels-funktionærerne, bl.a. i sager om udelukkelse fra fællesskab, herunder sager omanbringelse i observationscelle. Delegationen skal ses i lyset af at forholdene i ar-resthuset umuliggør at der i alle tilfælde er en udnævnt ledelsesrepræsentant tilstede. Det gælder bl.a. i nattetimerne.Arresthuset har vedlagt institutionens regler af 1. marts 2003 ”i forbindelse medfastsættelse af kompetenceforhold”. Det fremgår bl.a. heraf at der i sager omudelukkelse fra fællesskab, herunder sager om anbringelse i observationscelle,efterfølgende så hurtigt som muligt skal ske underretning af arrestforvareren ellerovervagtmesteren om det passerede.
Jeg har noteret mig det oplyste.”
Der er i alle 10 tilfælde givet underretning om anbringelsen.
Underretningen om observationscelleanbringelse er i 4 tilfælde givet til arrestforvare-ren. I 2 af disse tilfælde er underretningen givet af en fængselsfunktionær, og i de 2andre tilfælde er underretningen givet af en overvagtmester.
Underretningen er i de 6 øvrige tilfælde givet til en overvagtmester. I 4 af tilfældene erunderretningen givet af en fængselsfunktionær, og i de øvrige 2 tilfælde er underret-ningen givet af en anden overvagtmester.
29/35
Ifølge arresthusets interne regler, jf. ovenstående citat, skal underretningen ske såhurtigt som muligt. Underretningen er i 1 tilfælde (j.nr. 2009/536/00264-0002) sketsamtidig med anbringelsen hvilket jeg forstår som i umiddelbar forlængelse heraf. I 3tilfælde er der sket underretning inden for 10 minutter, i 3 andre tilfælde mellem 10-15minutter efter anbringelsen og i 2 tilfælde 25 minutter efter anbringelsen. I det sidstetilfælde (j.nr. 2009/536/00326-0002) skete der anbringelse den 6. april 2009 kl. 23.07,men der er ifølge rapporten foretaget underretning om anbringelsen den 6. april 2009kl. 23.00.
Jeg beder arresthuset om at oplyse om det er korrekt forstået at der i det sidste tilfæl-de er tale om en forudgående godkendelse af anbringelsen i observationscellen.
Jeg beder tillige om oplysning om ledelsens tilsyn med området for anbringelse i ob-servationscelle. Jeg henviser til vejledning nr. 11991 af 29. juni 2001 om adgangen tilintern delegation i kriminalforsorgens institutioner. Jeg henviser endvidere til det somdirektoratet har udtalt i sagen om min inspektion af Anstalten ved Herstedvester den2., 3. og 7. februar 2005 om løbende tilsyn med bl.a. området for observationscellean-bringelser. I denne sag bemærkede direktoratet at institutionens leder under alle om-stændigheder bør inddrages under behandlingen af en sag hvis den konkrete sag gi-ver anledning til tvivl. Direktoratet anførte endvidere i sagen at inspektionen herudoverogså bør føre et løbende tilsyn med området, fx i form af stikprøvevis gennemgang afsagerne.
Herudover har jeg ingen bemærkninger til spørgsmålet om kompetencen til at beslutteanbringelse i observationscelle.
7.6.
Undersøgelse af den indsattes person
Efter bekendtgørelsens § 19, stk. 2, skal der i forbindelse med anbringelsen ske enundersøgelse af den indsattes person, jf. straffuldbyrdelseslovens § 60, medmindreinstitutionen skønner at det er unødvendigt.
Hvis det er nødvendigt i det enkelte tilfælde, kan der endvidere efter bestemmelsens2. pkt. foretages omklædning af den indsatte. Den indsatte skal i givet fald anmodesom selv at foretage omklædningen, jf. bestemmelsens pkt. 3.
30/35
De elektroniske blanketter i klientsystemet vedrørende anbringelse i observationscelleindeholder valglister hvor den ansvarlige funktionær skal markere hvorvidt den indsat-te er undersøgt og omklædt. Der er endvidere et felt til bemærkninger om visitation ogomklædning.
I forbindelse med sagen om min tidligere inspektion af arresthuset har direktoratet i enudtalelse af 21. maj 2003 tilkendegivet at der skal gøres notat om visitation og om-klædning i overensstemmelse med det som jeg anførte i kursiv i min endelige rapportaf 7. oktober 2002 om denne inspektion. Heri anførte jeg bl.a. følgende:”Jeg går således ud fra at retstilstanden er den samme for sikringscelleanbringel-se og observationscelleanbringelse således at der i alle tilfælde skal gøres notatom undersøgelse af den indsattes person og omklædning. Da der ved sikrings-celleanbringelse altid og ved observationscelleanbringelse som hovedregel skalske undersøgelse af den indsattes person, vil det dog være tilstrækkelig at angive(afkrydse) at en sådan undersøgelse har fundet sted. Hvis en sådan undersøgel-se ved observationscelleundersøgelse [rettelig anbringelse; min tilføjelse] elleromklædning ved sikringscelleanbringelse undtagelsesvist ikke finder sted, må detanføres med en begrundelse for at det ikke har fundet sted. Da omklædning vedobservationscelleanbringelse kun skal ske hvis det er nødvendigt i det konkretetilfælde, må der altid angives en begrundelse når det finder sted. Som nævnt afdirektoratet i udtalelsen af 22. januar 2001 vil begrundelsen dog i en lang rækkesager kunne ske ved en henvisning til det øvrige materiale i sagen om baggrun-den for selve anbringelsen.”
Valglisterne om visitation og omklædning er udfyldt i alle tilfælde. Det fremgår at der ialle tilfælde er sket visitation og omklædning. I 9 tilfælde er der angivet notat om visita-tion og omklædning. I 2 af disse tilfælde (j. nr. 2009/536/00136-0001 og2009/536/00155-0004) er begrundelsen angivet som ”Efter gældende procedure” og iet tredje tilfælde (j.nr. 2009/536/00362-0003) er begrundelsen givet som ”Efter gæl-dende regler”.Jeg beder arresthuset om at oplyse om der med ”gældende procedure/regler” sigtes tilbestemmelsen i bekendtgørelsens § 19, stk. 2, og om disse angivelser efter arresthu-sets opfattelse er tilstrækkelige til at opfylde begrundelseskravet. Jeg henviser til atder – som anført i den tidligere rapport – altid skal angives en begrundelse når ud-gangspunktet fraviges.
31/35
I 1 tilfælde (j.nr. 2009/536/00364-0002) er der ikke angivet notat i feltet ”Bemærknin-ger om visitation og omklædning”, men i stedet angivet et minustegn selvom det –som nævnt ovenfor – også i denne sag blev anset for nødvendigt med omklædning.
Det er beklageligt at der i den ene sag ikke er gjort notat om begrundelsen for om-klædningen.
Før der gennemføres undersøgelse af den indsattes person, skal institutionen mundt-ligt orientere den indsatte om baggrunden for at undersøgelsen gennemføres, med-mindre særlige omstændigheder taler imod dette, jf. § 2 i Justitsministeriets bekendt-gørelse nr. 1625 af 13. december 2006 om undersøgelse af indsattes person og op-holdsrum i kriminalforsorgens institutioner. Der er ikke pligt til at gøre notat om en så-dan underretning.
Jeg går ud fra at de indsatte er orienteret i overensstemmelse med § 2, dvs. at orien-tering kun er undladt hvis særlige omstændigheder talte imod dette.
7.7.
Lægetilkald og lægetilsyn
Efter bekendtgørelsens § 19, stk. 1, skal der tilkaldes læge hvis der er mistanke omsygdom, herunder om tilskadekomst, hos den indsatte i forbindelse med anbringelsen(nr. 1), eller hvis den indsatte selv anmoder om lægehjælp (nr. 2). Samme regel gæl-der ved sikringscelleanbringelse uden fiksering, jf. straffuldbyrdelseslovens § 66, stk.6. Disse bestemmelser adskiller sig sprogligt fra bestemmelserne om lægetilsyn vedanvendelse af magt og håndjern, jf. straffuldbyrdelseslovens §§ 62, stk. 4, 2. pkt. og65, stk. 3, 2. pkt., hvoraf det fremgår at der skal gennemføres lægetilsyn hvis der idisse sager er mistanke om sygdom, herunder om tilskadekomst, hos den indsatte iforbindelse med anbringelsen, eller hvis den indsatte selv anmoder om lægehjælp.Det er dog i kommentaren til straffuldbyrdelsesloven anført at der efter bestemmelseni straffuldbyrdelseslovens § 66, stk. 6, skal foretages lægetilsyn hvis der er mistankeom sygdom, herunder om tilskadekomst hos den indsatte, eller hvis den indsatte selvanmoder om lægehjælp, og at det svarer til reglerne om lægetilsyn efter anvendelse afmagt og håndjern, jf. kommentaren s. 162.
Efter bekendtgørelsens § 18, stk. 2, skal notatet i sagen indeholde oplysning om insti-tutionens overvejelser efter bekendtgørelsens § 19, dvs. overvejelser om lægetilsyn.
32/35
I 8 tilfælde er rubrikken om tilkald af læge udfyldt. I 1 af de øvrige tilfælde fremgår detaf feltet til lægens bemærkninger at der ikke var tilkaldt en læge da den indsatte komlige fra skadestuen. I det sidste tilfælde (j.nr. 2009/536/00274-0003) hvor rubrikkenom lægetilkald ikke er udfyldt, er der ikke gjort notat om overvejelser om lægetilsyn.
Det er beklageligt at der i det sidste tilfælde ikke er gjort notat om overvejelser om læ-getilsyn. Jeg går ud fra at det skyldes at lægetilsyn i det konkrete tilfælde ikke blevskønnet nødvendigt. Jeg går imidlertid ud fra at arresthuset fremover i alle tilfælde vilgøre notat om overvejelserne om lægetilsyn. Hvis lægetilsyn ikke skønnes nødven-digt, kan det markeres med et minus i feltet til notat om tilkald af læge.
I 6 af de tilfælde hvor der om notat om lægetilkald, fremgår det – af feltet om lægesyn– at den indsatte blev tilset af en læge. Tidspunktet for tilsynet fremgår i alle 6 tilfældei feltet til angivelse heraf. Feltet til lægens bemærkninger er udfyldt i alle disse 6 tilfæl-de.
I 1 tilfælde hvor der også er notat om lægetilkald, er feltet til angivelse om foretagetlægetilsyn ikke udfyldt, men lægen har gjort notat om tilsynet i feltet til lægens be-mærkninger. Tidspunktet for tilsynet fremgår ikke heraf.
I det sidste tilfælde (j. nr. 2009/536/0216-0015), hvor der tillige er notat om lægetilkald,fremgår det ikke af felterne ”lægetilsyn foretaget” eller ”lægens bemærkninger” omden indsatte er blevet tilset af en læge. Det fremgår imidlertid af det sidste observati-onsnotat (12. juli 2009 kl. 21.14) at den indsatte returnerede til egen celle, og at derville blive foretaget et lægetilsyn her.
Jeg beder arresthuset om at oplyse om den indsatte efterfølgende blev tilset af enlæge.
Herudover har jeg ikke bemærkninger til det oplyste i rapporterne om lægetilkald oglægetilsyn.
7.8.
Tilsyn ved personalet
Under anbringelsen i observationscelle skal den indsatte jævnligt tilses af institutio-nens personale, jf. bekendtgørelsens § 20. Enhver der tilser den pågældende, skalgøre notat herom på et observationsskema (i selve rapporten i klientsystemet) uansetom der er sket ændringer i den indsattes forhold, jf. bestemmelsens pkt. 2. Notatet
33/35
skal indeholde oplysning om dato og klokkeslæt for tilsynet og om den pågældendestilstand samt eventuelle bemærkninger om behovet for at opretholde anbringelsen, jf.bestemmelsens pkt. 3.
Hvor hyppigt der skal ske tilsyn, afhænger af en konkret vurdering, jf. pkt. 7 i vejled-ningen.
I alle rapporter er der tilsynsnotater. Notater om tilsyn er i alle tilfælde ført i klientsy-stemets rubrikker hertil (omvendt kronologisk).
I 5 af rapporterne er kun tidspunktet for notatet om tilsyn angivet ud for de enkelte til-syn. I de øvrige 5 rapporter hvor der – i (nogle af) rubrikkerne til notat om observatio-nen – er angivet tidspunktet for tilsynet, fremgår det at notatet er indføjet efter at tilsy-net rent faktisk fandt sted.
Jeg er bekendt med at direktoratet har overvejet problemet med at der i den blanketder findes i klientsystemet, automatisk stemples det tidspunkt hvor personalet overfø-rer håndskrevne observationsnoter til klientsystemet. Direktoratet har (i sagen vedrø-rende min inspektion af Arrestafdelingen i Horsens) oplyst at det ikke er teknisk muligtat ændre på dette forhold, og at problemet med at observationstidspunkterne ikke re-gistreres (stemples) derfor må løses ved at den der indtaster observationerne, i (be-gyndelsen af) hvert notat anfører tidspunktet for observationen. Direktoratet har desu-den oplyst at denne fremgangmåde er beskrevet i online hjælpen i klientsystemet.
Jeg går ud fra at personalet er opmærksom på det der er angivet i online hjælpen iklientsystemet vedrørende angivelse af tidspunkt for tilsyn i tilfælde hvor notat heromførst indføjes efterfølgende.
Der er i alle tilfælde oplysning om tidspunktet for udtagelsen af observationscellen, ogdet fremgår at der i alle tilfælde har været tilsyn helt frem til udtagelsen. Kun i 2 afrapporterne er der i hver rapport et tilfælde hvor der er over en time mellem tilsynene.
Jeg har ingen bemærkninger til intervallerne mellem tilsynene.
7.9.
Ophør og varighed
Anbringelse i observationscelle skal straks bringes til ophør når betingelserne herforikke længere er opfyldt, jf. bekendtgørelsens § 17, stk. 2.
34/35
Under pkt. 7 i vejledningen er det om hyppigheden af tilsyn ved personalet anført atdet hvis den indsatte er faldet til ro og sover, vil kunne være rigtigt at lade den indsattesove i observationscellen indtil om morgenen frem for at vække den pågældende ogdermed risikere en (ny) optrapning af situationen.
Tidspunktet for såvel iværksættelsen som ophøret af anbringelsen fremgår i alle til-fælde af rapporterne, og varigheden af anbringelsen er tillige anført i døgn, timer ogminutter. Det fremgår af rapporterne at en af anbringelserne varede i over et døgn (1døgn og 8 minutter), mens de øvrige anbringelser varede mellem 1 time og 50 minut-ter og 14 timer og 46 minutter.
Jeg har ingen bemærkninger til udstrækningen af observationscelleanbringelserne.
7.10.
Klagevejledning
Ifølge bekendtgørelsens § 18, stk. 2, sidste pkt., skal det påføres rapporten når denindsatte er orienteret om muligheden for at klage til justitsministeren (Direktoratet forKriminalforsorgen) og om hvornår fristen for at indgive klage udløber, jf. straffuldbyr-delseslovens § 111, stk. 2. Straffuldbyrdelseslovens § 111, stk. 2, vedrørende klage-frist gælder dog alene for dømte. Som tidligere nævnt var 3 af de anbragte dømte, 6var varetægtsarrestanter og 1 var anholdt.
I 4 tilfælde er rapporten ikke påtegnet oplysning om at der er givet klagevejledning. Ide øvrige 6 tilfælde er der ifølge rapporterne givet korrekt klagevejledning.
Jeg beder om oplysning om hvorvidt den manglende klagevejledning i de 4 tilfældeskyldes en forglemmelse, eller at der ikke er givet en sådan klagevejledning, og i givetfald hvorfor det ikke er sket. Det drejer sig om følgende j.nr.: 2009/536/00104-0008,2009/536/00326-0002, 2009/536/00364-0002 og 2009/536/00362-0003.
OpfølgningJeg beder om at arresthuset sender de oplysninger mv. som jeg har bedt om, tilbagegennem Direktoratet for Kriminalforsorgen som jeg ligeledes beder om en udtalelse.
35/35
UnderretningDenne rapport sendes til Arresthuset i Kolding, den stedlige arrestinspektør, Direktora-tet for Kriminalforsorgen, Folketingets Retsudvalg og de indsatte i arresthuset.
Lennart FrandsenInspektionschef