Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 613
Offentligt
873708_0001.png
873708_0002.png
873708_0003.png
873708_0004.png
873708_0005.png
873708_0006.png
873708_0007.png
873708_0008.png
873708_0009.png
873708_0010.png
873708_0011.png
873708_0012.png
873708_0013.png
873708_0014.png
873708_0015.png
873708_0016.png
873708_0017.png
873708_0018.png
873708_0019.png
873708_0020.png
873708_0021.png
873708_0022.png
873708_0023.png
873708_0024.png
873708_0025.png
873708_0026.png
873708_0027.png
873708_0028.png
873708_0029.png
873708_0030.png
873708_0031.png
873708_0032.png
873708_0033.png
873708_0034.png
873708_0035.png
Den 29. juni 2010
Inspektion af Bo og NaboskabSydlolland den 12. marts 2008OPFØLGNINGJ.nr. 2008-0462-062/PH
1/34
Indholdsfortegnelse
Ad punkt 2.Ad punkt 3.1.
Generelt om Bo og Naboskab Sydlolland ............................................... 2Bygninger ............................................................................................ 3Højbovej 5 ....................................................................................... 3K.H. Kofoedsvej 14 ......................................................................... 4Højbovej 7, th. ................................................................................. 5Havebyvej 3 .................................................................................... 6KereCenter, Syrenvej 2 .................................................................. 7Medicin, læge mv. ............................................................................... 8Aktiviteter .......................................................................................... 10Forplejning mv. ................................................................................. 13Beboernes økonomiske forhold ........................................................ 15Ledsageordning ................................................................................ 18Vold ................................................................................................... 19
Ad punkt 3.1.1.Ad punkt 3.1.2.Ad punkt 3.1.4.Ad punkt 3.1.5.Ad punkt 3.1.6.Ad punkt 4.2.Ad punkt 4.3.Ad punkt 4.4.Ad punkt 4.5.Ad punkt 4.5.Ad punkt 4.9.
Ad punkt 4.11.Beboerindflydelse og pårørendekontakt ........................................... 21Ad punkt 4.12.Handleplaner..................................................................................... 24Ad punkt 5.1.Ad punkt 5.3.Ad punkt 6.1.Ad punkt 6.2.Ad punkt 7.3Lukkede døre og frisk luft ................................................................. 26Modtagne registreringer.................................................................... 26Normeringer og sammensætning ..................................................... 29Vikarer og sygdom ............................................................................ 32Tilsynsbesøg på Bo og Naboskab Sydlolland .................................. 34
Opfølgning .................................................................................................................... 34Underretning ................................................................................................................. 34
2/34
Den 30. marts 2009 afgav jeg en endelig rapport om min inspektion den 12. marts2008 af Bo og Naboskab Sydlolland. I rapporten bad jeg om nærmere oplysninger mv.om forskellige forhold. Jeg bad om at Bo og Naboskab Sydlollands oplysninger mv.blev sendt gennem Region Sjælland for at regionen kunne få lejlighed til at kommente-re det som Bo og Naboskab Sydlolland anførte.
I den anledning har jeg modtaget en udtalelse af 21. juli 2009 med bilag fra regionen.Det fremgår af udtalelsen at Bo og Naboskab Sydlollands oplysninger er indarbejdet iudtalelsen. Selv om udtalelsen så vidt ses i vidt omfang er indirekte citater af Bo ogNaboskab Sydlollands udtalelse, har jeg i det følgende generelt omtalt udtalelsen somregionens udtalelse.
I brev af 18. september 2009 fra regionen modtog jeg også oplysning om at forum forplanlægning af socialområdet og forretningsudvalget på udvalgenes møder henholds-vis den 10. og 14. september 2009 blev orienteret om regionens besvarelse og togden til efterretning.
Jeg skal herefter meddele følgende:
Ad punkt 2.
Generelt om Bo og Naboskab Sydlolland
På inspektionstidspunktet blev det oplyst at Bo og Naboskab Sydlolland havde (pladstil) i alt 86 beboere, og ifølge oplysningerne på Bo og Naboskab Sydlollands hjemme-side (blog) var der i alt 85 pladser.
Jeg gik ud fra at disse pladser inkluderede de borgere som Bo og Naboskab Sydlol-land ydede socialpædagogisk bistand til. Jeg bad dog om at få oplyst/præciseret hvadde resterende pladser ud over de 70 døgnpladser som Bo og Naboskab Sydlollandhavde efter nednormering pr. 1. september 2008, dækkede over.
Regionen har oplyst at der ud over de 70 døgnpladser er 1 aflastningsplads.
Jeg har noteret mig det oplyste – og at det ikke længere er angivet på Bo og Nabo-skab Sydlollands hjemmeside/blog at der samlet set er 85 pladser.
3/34
Ad punkt 3.1.
Bygninger
Jeg bad om at få oplyst om der er udarbejdet en vedligeholdelsesplan for Bo og Na-boskab Sydlollands bygninger. I givet fald bad jeg om en kopi af denne plan.
Regionen har oplyst at der er udarbejdet en vedligeholdelsesplan for bygningerne dergennemgås 2 gange om året. Regionen har vedlagt den senest gennemgåede plander består af 3 oversigter af 24. marts 2009. Den ene er en oversigt over hvilke ar-bejdsopgaver der er udført de enkelte steder siden 20. august 2008, og de 2 andre eroversigter over hvilke igangværende opgaver der er. Oversigterne indeholder yderlige-re 1 kolonne der ikke er udfyldt i nogen tilfælde, men som jeg går ud fra er til eventuel-le bemærkninger om udførelsen af de pågældende arbejdsopgaver.
Jeg har noteret mig det oplyste og indholdet af planen.
Ad punkt 3.1.1.
Højbovej 5
Fællesrummene til beboerne bliver også brugt til kontor og virkede en smule overfyld-te. Jeg bad om at få oplyst baggrunden for den valgte løsning med kontor i beboernesfællesrum og hvilke fordele og ulemper der er forbundet med denne indretning.
Regionen har oplyst at der er placeret kontor i fællesrummene fordi det gør det nem-mere for medarbejderne at udføre de daglige administrative opgaver. Alternativt skulledisse faciliteter være på 1. sal i bygningerne, men da medarbejderne ind imellem eralene på arbejde, kan det være svært at forlade boområderne. Bo og Naboskab Syd-lolland er dog opmærksom på hvor meget kontordelen fylder i fællesrummet, og harderfor bedt medarbejderne indskrænke sig til det absolut mest nødvendige til at udførede daglige administrative opgaver.
Det forhold at fællesrummene også indeholder kontor til personalet gør, som jegnævnte i rapporten, at lokalet virker overfyldt og ikke så hyggeligt og hjemligt som detburde gøre. Jeg henviser i den forbindelse også til den opfattelse som regionen kommed i sin tilsynsrapport fra regionens tilsyn med Bo og Naboskab Sydlolland i oktober2007 under besigtigelsen af K.H. Kofoedsvej 14, jf. straks nedenfor under pkt. 3.1.2,hvorefter indretning og møblering skal ske på en sådan måde at det respekteres atfællesrum er beboernes hjem. Jeg bemærker i den forbindelse også at kontorindret-ningen i fællesrummene – som jeg erindrer at den så ud på inspektionstidspunktet –adskilte sig fra den indretning af et kontor der kan ses i f.eks. en opholdsstue i privatehjem idet det tydeligt fremgik at der var tale om personalefaciliteter.
4/34
Jeg har imidlertid ingen bemærkninger til at Bo og Naboskab Sydlolland med den an-førte begrundelse har valgt at have kontor i fællesrummet. Jeg har i den forbindelsenoteret mig at Bo og Naboskab Sydlolland har bedt personalet om at indskrænke kon-torfaciliteterne til det absolut nødvendige. Jeg har desuden lagt en vis vægt på at be-boerne dette sted – i modsætning til beboerne på K.H. Kofoedsvej 14 – bor i lejlighe-der med egen opholdsstue.
Ad punkt 3.1.2.
K.H. Kofoedsvej 14
I spisestuen var der på inspektionstidspunktet et stålskab der blev anvendt til opbeva-ring af forskellige ting til boenhedens drift. Region Sjælland havde i den nævnte til-synsrapport fra regionens tilsyn med Bo og Naboskab Sydlolland i oktober 2007 be-mærket at stålarkivskabe ikke er et sædvanligt spiserumsmøbel. Regionen havdehenstillet til Bo og Naboskab Sydlolland at ændre indretning og møblering så det re-spekteres at fællesrum er beboernes hjem.
Jeg tilsluttede mig regionens opfattelse hvorefter der ved møbleringen af fællesrumskal tages hensyn til at de er en del af beboernes hjem. Jeg bad om oplysning omhvad regionens henstilling havde givet anledning til.
Regionen har oplyst at arkivskabene er fjernet, og at der i tilknytning til boligen er ind-rettet et isoleret udhus hvor alle de ting der tidligere blev opbevaret i bodelen, nu op-bevares. Denne løsningsmulighed blev også omtalt under inspektionen, jf. også straksnedenfor.
Jeg har noteret mig det oplyste.
På et af beboernes værelser var der (aflåste) skabe fra gulv til loft langs den ene vægder blev brugt til opbevaring af boenhedens depot af bleer mv.
Jeg bemærkede under inspektionen at beboernes værelser ikke bør benyttes somdepot for boenheden. Det blev oplyst at Bo og Naboskab Sydlolland ville finde en løs-ning, eventuelt ved at flytte depotet til et nærliggende udhus der var blevet isoleret.
Region Sjælland havde ligeledes i sin tilsynsrapport bemærket dette forhold og havdehenstillet til Bo og Naboskab Sydlolland at ændre indretning og møblering sådan atdet respekteres at beboerværelserne er beboernes hjem.
5/34
Jeg bad om oplysning om hvad der var sket i anledning af regionens henstilling ogmine bemærkninger under inspektionen.
Regionens udtalelse ovenfor omfatter også dette forhold. Depotet er således flyttet udi det nævnte udhus.
Jeg har noteret mig det oplyste.
På et af beboernes værelser er et vindue monteret med en anordning der gør at vin-duet kun kan åbnes på klem, og et andet vindue der er placeret over en skakt, er låst.Jeg huskede ikke den nærmere udformning af låsemekanismen og bad om at få op-lyst om beboeren også kan åbne dette vindue på klem uden at skulle kontakte perso-nalet.
Regionen har oplyst at det vindue der er placeret over kælderskakten, er permanentlåst, og ikke kan åbnes uden hjælp fra personalet. Regionen har i den forbindelse op-lyst at skakten er 2 meter dyb, og at risikoen for alvorlige faldulykker er alt for stor.
Jeg har noteret mig det oplyste. Også fordi værelset har yderligere et vindue som be-boeren selv kan åbne på klem, giver det mig ikke anledning til bemærkninger.
Ad punkt 3.1.4.
Højbovej 7, th.
Jeg besigtigede 2 beboerværelser med eget bad og toilet. Der var på inspektionstids-punktet kalkaflejringer på gulvet i brusenichen begge steder.
Jeg bad om oplysning om hvorvidt fjernelse af kalk på beboernes badeværelser indgåri den almindelige rengøring eller vedligeholdelse af boligerne.
Regionen har oplyst at fjernelse af kalk indgår i den daglige rengøring. Når det skøn-nes nødvendigt, engagerer Bo og Naboskab Sydlolland et rengøringsselskab til atudføre en mere grundig og tilbundsgående fjernelse af kalk.
Regionen har desuden bemærket at der i øvrigt nu er lagt nye gulve i badeværelser-ne.
Jeg har noteret mig det oplyste – herunder om at der de pågældende steder er lagtnyt gulv.
6/34
Jeg så også et værelse dette sted hvor der var lås på vinduet. Jeg huskede heller ikkeden nærmere udformning af låsemekanismen på dette vindue og bad om at få oplystom beboeren kan åbne vinduet på klem for at få frisk luft uden at skulle kontakte per-sonalet.
Regionen har oplyst at det ikke er muligt for beboeren at åbne vinduet uden hjælp frapersonalet. Der luftes dog ud dagligt.
Jeg har noteret mig det oplyste – herunder om at Bo og Naboskab Sydlolland sørgerfor at der luftes ud dagligt.
Jeg går i øvrigt ud fra at vinduet kun er låst når værelset – som det var tilfældet påinspektionstidspunktet – bebos af en beboer hvor det af sikkerhedsmæssige grunde ernødvendigt at låse vinduet.
Ad punkt 3.1.5.
Havebyvej 3
Det blev under inspektionen oplyst at hele underetagen skulle males, og at 1. sal skul-le renoveres senere. I rapporten bad jeg om at få oplyst om malerarbejdet nu var ud-ført eller hvornår det vil ske, og om en uddybning af planerne om renovering af 1. sal.
Da belysningen på gangene i stueetagen virkede dyster, bad jeg desuden om at fåoplyst om renoveringen omfattede planer om at forbedre belysningen.
Desuden bad jeg om at få oplyst hvordan vedligeholdelsesstanden af beboernes væ-relser – som jeg ikke så nogen af – var, og om der også var planer om at istandsætteværelserne.
Regionen har oplyst at indgangspartiet er blevet skiftet. På tidspunktet for regionensudtalelse var det derudover planlagt at Havebyvej 3 skulle deles i 2 selvstændigeboenheder. 3 af beboerne skulle flytte til et almindeligt parcelhus i Rødby Havn sompå det tidspunkt var ved at blive gennemgribende renoveret. De øvrige bliver boendepå Havebyvej 3. Efterfølgende er det planen at Havebyvej 3 også skal renoveres ogombygges. Værelserne i stueetagen vil blive lagt sammen til større værelser ellereventuelt til små lejligheder, og på 1. sal vil køkken og stue også blive moderniseret.
Jeg har noteret mig det oplyste og beder om at få oplyst hvordan status er i dag ved-rørende gennemførelsen af de nævnte planer.
7/34
Ad punkt 3.1.6.
KereCenter, Syrenvej 2
Jeg gik ud fra at de små vinduer for enden af gangarealerne var blevet eller ville bliveudskiftet med nye, store vinduer ligesom det vindue der var sat i på gangarealet i ”Pa-radiset”, men jeg bad om oplysning herom.
Regionen har oplyst at der er sat nye døre og vinduer i for enden af alle gangarealer-ne.
Med den bemærkning at jeg går ud fra at der, som jeg antog i rapporten, er tale omnye, store vinduer som dem jeg så i ”Paradiset”, har jeg noteret mig det oplyste.
Jeg bad endvidere om at få oplyst om der var planer om anden istandsættelse/reno-vering af gangarealerne ud over den maling af gangene som det under inspektionenblev oplyst at der var planer om. Desuden bad jeg om at få oplyst om der var planerom at forbedre belysningen.
Regionen har oplyst at gangarealerne er blevet malet i lyse farver, at lofterne er ud-skiftet med nye, lyse loftpaneler, og at der er opsat nyt lys. Desuden er der indrettetnye rum til personalet til møder og pauser.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Der var ikke lås på nogen af dørene til værelserne på dette afsnit. Jeg bad om at fåoplyst om det havde været overvejet at få etableret mulighed for aflåsning af værel-serne. I benægtende fald bad jeg om at det blev overvejet, og om underretning omresultatet af disse overvejelser.
Regionen har oplyst at det nu er muligt at låse alle værelser.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Regionen havde i sin rapport noteret sig at der var igangsat en renovering af Syrenvej2, men bemærkede at der skulle gøres en særskilt indsats i forhold til rengøring aftoiletter for at fjerne lugtgener. Jeg bemærkede ingen lugtgener på de toiletter som jegså under min inspektion, men bad i rapporten om at få oplyst hvad regionens be-mærkninger havde givet anledning til.
8/34
Regionen har oplyst at der stadig ind imellem opstår lugtgener. Når det skønnes nød-vendigt, sættes der ekstra rengøring på via et rengøringsselskab.
Af rapporten fra regionens seneste anmeldte tilsyn på Bo og Naboskab Sydlolland ijanuar 2010 fremgår det også at der fortsat er lugtgener i den ene ende af bygningenpå KereCenteret; tilsynet konstaterede at der lugtede ”særdeles ubehageligt”.
Jeg har noteret mig det oplyste og at Bo og Naboskab Sydlolland ifølge regionensrapport har fokus på årsagen til lugtgenerne.
Ad punkt 4.2.
Medicin, læge mv.
Det blev under inspektionen oplyst at Bo og Naboskab Sydlolland ikke får en kvitteringfra apoteket for den restmedicin der afleveres på apoteket, da apoteket ikke vil give ensådan kvittering. Jeg anbefalede at Bo og Naboskab Sydlolland fandt et apotek derville give en kvittering, og i rapporten bad jeg om at få oplyst hvad min anbefaling hav-de ført til.
Regionen har oplyst at apoteket i Rødby nu kvitterer når der bliver afleveret restmedi-cin.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Bo og Naboskab Sydlolland har ikke en speciel normering med hensyn til tilsyn afpsykiater, men der er et samarbejde med Psykiatrisk Center Syd i Maribo der er enafdeling af Oringe (Psykiatrien Vordingborg). Jeg bad om nærmere oplysninger omdette samarbejde.
Regionen har oplyst at samarbejdet med Oringe altid foregår i samarbejde med bebo-erens egen læge. Da det er et yderst begrænset antal beboere der er i kontakt medOringe (på det tidspunkt højst 2 beboere), er der ikke et egentligt formaliseret samar-bejde. Et samarbejde vil blive etableret hvis der viser sig et stigende antal beboere derskal i forbindelse med Oringe.
I rapporten fra regionens tilsyn på Bo og Naboskab Sydlolland i januar 2010 er detnævnt at ”en stor del af borgergruppen har kontakt til psykiatrien”.
Jeg har noteret mig det oplyste i regionens udtalelse til mig.
9/34
Jeg går ud fra at den (øvrige) store del af beboerne der ifølge regionens tilsynsrapportfra tilsynet i januar 2010 har kontakt til psykiatrien, har kontakt til ”Distrikt Maribo”, ogat der hermed sigtes til distriktspsykiatrien, jf. både regionens udtalelse og det oplysteom samarbejdet med distriktspsykiatrien nedenfor.
Jeg bad om regionens bemærkninger til det i rapporten rejste spørgsmål om hvorvidtpsykiateren bør komme regelmæssigt på botilbuddene uden at være tilkaldt af perso-nalet. Jeg bad herunder regionen om at oplyse om regionen havde noget indtryk afhvorvidt beboerne på regionens botilbud generelt får psykologisk og/eller psykiatriskhjælp i tilstrækkeligt omfang, og om regionen havde foretaget eller var indstillet på atforetage eventuelle skridt med henblik på at sikre at beboerne også løbende på regio-nens botilbud får kvalificeret hjælp til psykiske lidelser.
Regionen har oplyst følgende:
”Der er ikke etableret et formaliseret samarbejde i forhold til de botilbud RegionSjælland driver. Såvel Kofoedsminde, som Bo og Naboskab Sydlolland har bor-gere med problemstillinger der kræver psykiatrisk udredning (mentalerklæringerog psykiatrisk behandling). Tidligere er dette på Kofoedsminde løst ved en psyki-ater, som har været tilknyttet en dag om måneden. Der burde være et mere for-maliseret samarbejde med retspsykiatrien, men de geografiske afstande vanske-liggør dette.
Der er for botilbuddene på Lolland-Falster mulighed for et samarbejde med al-menpsykiatrien, helt konkret Distrikt Maribo, som i øjeblikket kan hjælpe medproblemstillinger omkring beboernes medicin og blodprøvetagning.
På længere sigt, er der planer om at oprette en oligofreniklinik jfr. den vedtagnepsykiatriplan for Region Sjælland af marts 2008.
Socialområdets ledelse afholder møde med psykiatriledelsen 4 til 6 gange årligt,hvor de konkrete behov og eventuelle løsningsmodeller aftales og besluttes.
Regionen ser ikke muligheden for regelmæssig psykiatrisk tilsyn som en kvali-tetsforbedring i forhold til gældende praksis, hvor personalet kontakter/anmoderom psykiatrisk bistand i konkrete tilfælde når der opstår behov. Endvidere skalbemærkes, at der i dag er flere sosu-assistenter ansat og de har en anden fagligtilgang, end det pædagogisk uddannede personale.”
10/34
Jeg har noteret mig det oplyste og foretager mig ikke mere vedrørende spørgsmåletom regelmæssigt tilsyn af en psykiater uden at denne er tilkaldt. Dog bemærker jeg atjeg går ud fra at regionen yder støtte til ledelsen af de enkelte botilbud hvis det visersig vanskeligt at etablere et tilstrækkeligt psykiatrisk tilsyn med beboerne, og at regio-nen kan stå inde for at beboerne på regionens botilbud får den psykiatriske hjælp dehar behov for, selv om der ikke er etableret et regelmæssigt psykiatrisk tilsyn.
Af rapporten fra regionens tilsyn på Bo og Naboskab Sydlolland i januar 2010 fremgårdet at det over for tilsynet blev oplyst at samarbejdet med Distriktspsykiatrien Mariboikke fungerede tilfredsstillende.
Jeg har noteret mig at socialafdelingens ledelse holder regelmæssige møder medpsykiatriledelsen. Jeg beder om at få oplyst om det i den forbindelse er drøftet eller vilblive drøftet hvad der kan gøres for at forbedre samarbejdet med distriktspsykiatrien.
Ad punkt 4.3.
Aktiviteter
Ifølge regionens tilsynsrapport beskrev ledelsen samarbejdet mellem døgn- og dagtil-buddet som værende ”ikke optimalt” og oplyste at der aktuelt blev arbejdet på at styr-ke dette samarbejde. Tilsynet bad om en redegørelse for status i samarbejdsbestræ-belserne pr. 1. april 2008, og jeg bad om at blive underrettet om indholdet af denneredegørelse.
Regionen har vedlagt en kopi af den nævnte redegørelse (af 20. maj 2008). I denneredegørelse er som tiltag nævnt den reducering med 10 pladser på grund af laverebelægning og renovering af aktivitetscenteret der også er omtalt i min rapport. Derud-over er det oplyst at der skulle etableres et samarbejde mellem de 2 dagtilbud, og atder samtidig skulle planlægges et øget samarbejde mellem boligerne og aktivitetstil-buddene hvor emner og problemer kan drøftes. Dette samarbejde skal minimere detder i regionens tilsynsrapport er omtalt som ”kultursammenstød”. Det er videre oplystat samarbejdet på det pågældende tidspunkt foregik på den måde at medarbejdere fraaktivitetstilbuddene ad hoc deltager i møder i boligerne, og ved at boligerne kan frem-sende ønsker til det månedlige møde der afholdes i aktivitetsområdet. Ledelsen afaktivitetsområdet skal sikre at denne dialog bevares og udbygges.
Af regionens rapport fra tilsynet i januar 2010 fremgår at det at aktivitetstilbuddet ople-ver det generelle og interne samarbejde som velfungerende, men dog efterlyste mere
11/34
samarbejde og kommunikation med nogle af boenhederne og kom med eksemplerherpå.
Jeg har noteret mig det oplyste i regionens udtalelse til mig. Jeg beder om at få oplysthvad det anførte i regionens rapport fra tilsynet i 2010 har givet anledning til, og hvor-dan samarbejdet mellem aktivitetscenteret og boenhederne er i dag.
Af et referat af et møde den 21. august 2008 i regionsrådet (hvor det blev besluttet atnednormere aktivitetscenteret fra 62 til 52 pladser) fremgik det at aktivitetscenterethavde 16,2 tomme pladser ved udgangen af april 2008. Jeg bad om at få oplyst hvormange tomme pladser der er i dag, og hvad Bo og Naboskab Sydlolland gør for atmotivere beboerne til at deltage i aktiviteter.
Jeg bad endvidere Bo og Naboskab Sydlolland om at oplyse hvordan dagligdagen erfor de beboere på Bo og Naboskab Sydlolland der har fravalgt aktiviteter. Jeg så herbort fra de beboere på KereCenteret der modtager palliativ pleje.
Regionen har herom oplyst følgende:
”I dag er der 13,5 ledige pladser i Aktivitetscenteret. Vi har iværksat et større ud-viklingsarbejde i forhold til aktiviteter og struktur på området. Vi har fået nye ogyngre beboere ind i Bo og Naboskabet, og vi forsøger at skabe et tilbud til dem,sammen med de unge vi i forvejen har, som geografisk ligger i andre bygninger.Indholdet skal tilrettelægges efter deres behov, og gerne kombineret med evt.funktionsuddannelser. For de ældre beboere vil tilbuddet fremover mere have ka-rakter af et samværstilbud end et egentligt aktivitetstilbud. Flere af beboerne haren relativ høj alder (70-85 år) og tilbuddet til dem bør måske blot være, at de kankomme i samværstilbuddet når de har lyst. De beboere der helt har fravalgt Akti-vitetscentret tilbydes forskellige former for aktiviteter i boenhederne. Disse beboe-re er også godt til års, og det handler for dem om at nyde deres otium.Når hele denne proces er gennemført ultimo 2009, er det ikke udelukket, at detsamlede pladsantal i Aktivitets og samværstilbuddet, i samarbejde med Regio-nen, vil blive yderligere nednormeret.
Der er i budgetforslag 2010 foretaget nednormering af pladstallet i aktivitets- ogsamværstilbuddet med 10 pladser.”
12/34
Jeg har noteret mig det oplyste. Med hensyn til motivation af beboerne henviser jeg tildet anførte straks nedenfor.
Jeg bad om at få oplyst hvordan beboerne orienteres om fritidstilbuddene, og hvadpersonalet gør for at motivere de (relativt få) beboere der ikke aktivt deltager i fritids-aktiviteterne, til at deltage i aktiviteterne.
Regionen har oplyst at beboerne bliver orienteret af personalet, f.eks. ved at de sam-men kigger i ugeaviser/blade etc. eller evt. på internettet. Andre får fortalt hvad der ermulighed for, og kan så sige fra eller til. Det kan også i nogle tilfælde være nødvendigtat tage beboerne med til et eller andet tilbud og først der finde ud af om det er nogetfor beboeren.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg går ud fra at personalet er opmærksom på debeboere der ikke aktivt deltager i fritidsaktiviteter, og konkret søger at motivere dem tilat deltage medmindre den manglende deltagelse skyldes at beboerne bevidst har fra-valgt at deltage i fritidsaktiviteter.
Under inspektionen blev det oplyst at medarbejderne hjælper de beboere der har be-hov for det, med at gøre rent. Jeg forstod det sådan at de beboere der magter det,sammen med personalet selv rydder op og gør rent i deres lejligheder/værelser. Jegbad om at få oplyst om det var korrekt forstået.
Regionen har bekræftet at de beboere der selv er i stand til det, selv gør rent eller fårhjælp til det.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Der laves særskilt regnskab for ferie, og der er retningslinjer herfor. Jeg bad om kopiaf disse retningslinjer, og om oplysning om hvorvidt der også foreligger retningslinjerfor personalets deltagelse i andre arrangementer som f.eks. café-, restaurant- og bio-grafture med beboerne.
Regionen har oplyst at retningslinjerne fremgår af Region Sjællands forretnings-gangsbeskrivelse for administration af beboermidler/personlige værdigenstande, ogregionen har vedlagt denne forretningsbeskrivelse (af 1. maj 2009). Det fremgår heraf
13/34
at der altid skal laves regnskab for ferieture, fællesarrangementer, udflugter mv. hvorbeboerne skal betale andele af eller hele den samlede udgift. Det samme gælder vedindividuelle udflugter mv. hvor der er forudsat betaling for vikar, eller hvor beboerenskal betale udgifterne til det ansatte personale.
Regionen har videre oplyst at der ikke er nedskrevne retningslinjer for personaletsdeltagelse i ferieture, men at alle ferier aftales med den respektive områdeleder hvorvilkårene for ferien fastlægges. Regionen har samtidig bemærket at alle ferier er un-derlagt Bo og Naboskab Sydlollands etiske og moralske kodeks.
Jeg har noteret mig det oplyste og det der fremgår om ferieregnskab i de nævnte ret-ningslinjer. Jeg går ud fra at de nævnte aftaler laves skriftligt så det til enhver tid ermuligt at se hvad der er aftalt i de konkrete tilfælde.
Jeg gik ud fra at Bo og Naboskab Sydlolland dækker den almindelige lønudgift til per-sonalet og (eventuelt) benyttede ledsagertimer under ferie, og at løn herudover til per-sonale dækkes af den/de beboere der er med på den pågældende ferie. Jeg gik end-videre ud fra at beboerne afholder alle udgifter til ferien, herunder også udgifter tilmad, billetter, transport, ophold mv. til personalet i forbindelse med ferien. Medmindredet fremgik af de nævnte retningslinjer, bad jeg om oplysning om hvorvidt det var kor-rekt antaget.
Regionen har bekræftet min antagelse.
Det har jeg noteret mig.
Jeg bad endvidere om at få oplyst om beboerne støttes i opsparing til ferier.
Regionen har oplyst at alle beboerne støttes i at spare op til ferie.
Også dette har jeg noteret mig.
Ad punkt 4.4.
Forplejning mv.
Jeg bad om oplysning om hvordan kantinedriften i caféen fungerer, herunder om dengiver overskud.
14/34
Regionen har oplyst at der ikke er tale om egentlig kantinedrift, men derimod en café.Caféen hører organisatorisk under aktivitetstilbuddet og fungerer i det daglige somstedet hvor man kan gå hen og spise/spisetræne sammen med beboerne. Der serve-res smørrebrød og lette lune retter. Medarbejdere og udefrakommende gæster kanogså handle i cafeen. Prisniveauet matcher ikke det man forstår ved almindeligt of-fentligt tilgængelige cafeer, og den giver ikke overskud.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad endvidere om oplysning om hvor den varme mad der købes ude i byen,kommer fra, og om beboerne er tilfredse med denne mad.
Regionen har oplyst at den varme mad købes hos almindelige firmaer der har mad-udbringning som en del af konceptet, og at beboerne er tilfredse med maden.
Også dette har jeg noteret mig.
Jeg bad desuden om oplysning om hvem der står for planlægning af den mad sompersonalet selv tilbereder (sammen med beboerne).
Regionen har oplyst at planlægningen af den mad der tilberedes sammen med bebo-erne, altid foregår i samarbejde med beboerne.
Spørgsmålet om beboernes medindflydelse på kosten er også behandlet i regionenstilsynsrapport fra tilsynet i januar 2010. Tilsynet konstaterede at beboerne har mulig-hed for at deltage i madlavningen, men at beboerne på KereCenteret ikke oplevede atde var med til at bestemme kosten. Tilsynet bemærkede at der bør arbejdes med be-boernes medbestemmelse på KereCenteret, og i Bo og Naboskab Sydlollands svar(der er gengivet i rapporten), er det nævnt at det på kommende husmøder ville blivedrøftet hvordan der skal arbejdes med medbestemmelse.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Endvidere bad jeg om at få oplyst om beboerne normalt spiser sammen eller hver forsig.
15/34
Regionen har oplyst at beboerne som udgangspunkt altid spiser sammen, men at detda også hænder at enkelte beboere ønsker at spise alene, og at de naturligvis harmulighed for det.
Også dette har jeg noteret mig.
Ad punkt 4.5.
Beboernes økonomiske forhold
Det fremgik af tilbudsportalen at brugerbetalingen (husleje og serviceydelser) på Høj-bovej 3 A-D og 5 A-O (lejligheder – almenområdet) lå på mellem ca. 4.500 til 5.000kr., og at den på Højbovej 3 E-G (lejligheder – specialområdet) lå på mellem ca. 8.800og 9.300 kr. Jeg bad om at få oplyst årsagen til den store forskel i brugerbetalingen forbeboerne i lejlighederne inden for henholdsvis almenområdet og specialområdet.
Til anskueliggørelse af hvordan brugerbetalingerne ser ud i dag, har regionen vedlagtbetalingsaftaler for 2 beboere fra henholdsvis Højbovej 3 E-G og Højbovej 5 A-H. Re-gionen har i tilslutning hertil oplyst at forskellen mellem disse 2 beboeres udgifter sam-let er ca. 1.500 kr., og at det især skyldes at lejlighederne på Højbovej 3 E-G er nogetstørre end lejlighederne på Højbovej 3 A-D og Højbovej 5 A-O.
I de medsendte betalingsaftaler er boligarealet for boligerne på Højbovej 3 E-G (somjeg ikke så under inspektionen) angivet til 83,5 m2, og boligarealet for boligerne påHøjbovej 5 A-H angivet til 65,32 m2. Jeg går ud fra at det nævnte areal inkluderer denforholdsmæssige andel af fællesarealer som beboeren skal betale for ud over egenbolig. Som nævnt i rapporten er de lejligheder som jeg så på Højbovej 5, ca. 40 m2.
Huslejen er ifølge betalingsaftalerne henholdsvis 7.059 kr. om måneden og 5.827 kr.om måneden, det vil sige at forskellen i huslejen de 2 steder er ca. 1.200 kr. om må-neden.
Jeg har noteret mig det oplyste om baggrunden for forskellen i de nævnte brugerbeta-linger (og at det oplyste i tilbudsportalen om huslejen ikke var korrekt).
Jeg bad desuden om at få oplyst om Bo og Naboskab Sydlolland sørger for at de be-boere der modtager førtidspension, og som har lyst og råd, indbetaler en del af pen-sionen til en kapitalpension så de ikke pludselig ved overgangen til folkepension stårmed en (meget) mindre indkomst.
16/34
Regionen har oplyst at det kun er ganske få af beboerne der har en kapitalpension.Derimod har de næsten alle en opsparingskonto. Hvis beholdningen på denne kontovæsentligt overstiger kr. 50.000 kr., bliver der investeret i obligationer i den lokalebank som for alles vedkommende er Lollands Bank. Regionen har i den forbindelseoplyst at Lollands Bank er den eneste bank i Rødby Havn.
Jeg beder om at få oplyst hvorfor der investeres i obligationer frem for at indbetalebeløbet på en kapitalpension.
Bo og Naboskab Sydlolland oplyste under inspektionen at det nogle gange kan væresvært at få bevilget penge fra værgerne, og at det også tit trækker i langdrag med at fåpenge hvilket kan medføre at beboerne måske ikke når at komme med på ferie mv.Det blev i den forbindelse oplyst at Bo og Naboskab Sydlolland skulle have møde mednogle værger (advokater) i den følgende uge om disse problemer. Jeg bad om under-retning om resultatet af dette møde.
Regionen har oplyst at der var tale om et møde med én værge (advokat). Regionenhar videre oplyst at den pågældende værge imidlertid efterfølgende er død, og atværgemålet er blevet ophævet.
Det fremgår desuden af regionens udtalelse at Bo og Naboskab Sydlolland også harforsøgt at få ophævet et andet værgemål hvilket imidlertid mislykkedes. Regionen harkort beskrevet denne sag og har herunder oplyst at værgens (en advokats) honoraroverstiger det beløb som beboerens formue giver i afkast. Beboerens formue bliversåledes hvert år lidt mindre. Med den begrundelse henvendte Bo og Naboskab Sydlol-land sig til statsforvaltningen for få værgemålet ophævet, men fik det svar at værge-målet ikke kan ophæves da det ikke er misligholdt. Bo og Naboskab Sydlolland haroplyst at botilbuddet gerne sender sagens akter til mig hvis jeg ønsker det.
Jeg har noteret mig det oplyste. Bo og Naboskab Sydlolland er naturligvis velkommentil at sende sagens akter til mig, men som jeg orienterede Bo og Naboskab Sydlollandom i den konkrete sag som jeg modtog i forbindelse med inspektionen (hvor værge-målet efterfølgende blev ophævet), behandler ombudsmanden ikke klager på områderhvor der er en særlig adgang til domstolsprøvelse.
Jeg bad endvidere om at få oplyst hvor mange beboere der har beskikket en værge.
17/34
Regionen har oplyst at Bo og Naboskab Sydlolland i øjeblikket har 11 beboere der haren værge.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Det fremgik af regionens tilsynsrapport fra tilsynet i oktober 2007 at flere af de pårø-rende havde givet udtryk for usikkerhed om hvorvidt de var værger eller ”kun” pårø-rende. I tilsynsrapporten skrev regionen at Bo og Naboskab Sydlolland burde sættefokus på området så der blev skabt klarhed hos alle om hvem der er værger, hvilkeorienteringer de skal have, hvad de skal inddrages i mv.
Jeg bad om oplysning om hvordan der var fulgt op herpå fra Bo og Naboskab Sydlol-lands side.
Regionen har oplyst at der er sendt kopi af værgemålsloven til alle pårørende. Bo ogNaboskab Sydlolland har ligeledes henvist til tilbuddets blog hvor der er link til loven.Der er tale om et link til statsforvaltningernes hjemmeside der indeholder nærmereoplysninger om reglerne om værgemål mv.
Jeg har noteret mig det oplyste og at det senere af regionens udtalelse, jf. nedenfor,fremgår at Bo og Naboskab Sydlolland har sendt en udskrift af hele bloggen til de på-rørende, der således alle på denne måde er bekendt med henvisningen heri til stats-forvaltningernes hjemmeside.
Jeg bad Bo og Naboskab Sydlolland om at oplyse om forældrene eller andre pårøren-de – hvis sådanne findes – er med til at træffe beslutning om eller tages med på rådnår der skal træffes økonomiske beslutninger for/sammen med beboerne, herunderved større indkøb.
Regionen har oplyst at pårørende til de beboere der har nære pårørende, altid bliverkontaktet og taget med på råd ved større økonomiske beslutninger og indkøb.
Jeg har noteret mig det oplyste.
18/34
Jeg bad om en kopi af Bo og Naboskab Sydlollands retningslinjer for administration afbeboernes økonomiske midler.
Medmindre det fremgik af disse retningslinjer, bad jeg desuden Bo og Naboskab Syd-lolland om at oplyse hvordan beboernes bankbøger/hævekort og lommepenge mv.opbevares, og at præcisere hvem der har adgang hertil.
Regionen har som nævnt under pkt. 4.3 vedlagt kopi af regionens ”Forretningsgangs-beskrivelse for administration af beboermidler/personlige værdigenstande” af 1. maj2009.
Regionen har desuden oplyst at beboernes almindelige bankbøger opbevares i deenkelte boenheder, og at hver beboer har en aflåst pengekasse der opbevares i etaflåst skab. Dette skab er fortrinsvis placeret i boligens fællesrum.
Regionen har videre oplyst at alle fastansatte medarbejdere i de enkelte boenhederhar adgang til beboernes penge.
Jeg har noteret mig det oplyste og indholdet af de nævnte retningslinjer, herunder atder heri er retningslinjer for registrering og opbevaring af kontanter mv. og for ledel-sens tilsyn med administrationen.
Ad punkt 4.5.
Ledsageordning
Under inspektionen blev det oplyst at Bo og Naboskab Sydlolland ikke havde behovfor at anvende ledsageordningen efter servicelovens § 97, men anvender eget perso-nale til ledsagelse. Jeg bad Bo og Naboskab Sydlolland om at uddybe det oplyste omat der ikke er behov for at benytte ledsageordningen.
Regionen har oplyst at der i Bo og Naboskabet aldrig har været tradition for at anven-de ledsageordning. Det skyldes at de fleste af beboerne hellere vil ledsages af demedarbejdere de er trygge ved, frem for ukendte og for dem fremmede mennesker.For en del af beboerne, især inden for specialområdet, vil det i øvrigt være umuligt atgennemføre en ledsagelse uden at der er kendt personale med.
Det fremgår desuden af regionens tilsynsrapport om tilsynet i januar 2010 at ledelsenvurderer at der generelt, med den fornødne planlægning, er ressourcer og mulighederfor at ledsage beboerne til fritidsaktiviteter.
19/34
Jeg har noteret mig det oplyste, men bemærker for en ordens skyld at jeg går ud fra atBo og Naboskab Sydlolland er behjælpelig med at søge om ledsageordning efter ser-vicelovens § 97 hvis der opstår behov for det.
Ad punkt 4.9.
Vold
Det fremgik af regionens tilsynsrapport at Bo og Naboskab Sydlolland var ved at kort-lægge tilfælde af voldsom adfærd fra beboernes side. Jeg bad om nærmere oplysnin-ger om denne kortlægning og hvilke initiativer der måtte være taget som følge heraf.
Regionen har oplyst at metoden Low Arousal er introduceret for personalet. Metodengår grundlæggende ud på at have en rolig og ikke intervenerende tilgang til eventuellekonflikter. Den omtalte kortlægning foretages af arbejdsmiljøudvalget der i samarbejdemed områdelederen udreder episoden, og efterfølgende iværksætter supervision ogtemadage, med henblik på at undgå gentagelse.
Regionen har videre oplyst at Social-MED har fokus på voldsproblematikken, og at derer vedtaget en voldspolitik i Region Sjælland. (Som nævnt i rapporten havde jeg mod-taget denne voldspolitik i sagen om min inspektion af Stevnsfortet).
Jeg har noteret mig det oplyste.
Under inspektionen modtog jeg et eksemplar af en voldspolitik som Bo og NaboskabSydlolland havde vedtaget på MED-udvalgsmøde den 6. marts 2008.
Jeg gik ud fra at Bo og Naboskab Sydlollands definition af vold – i overensstemmelsemed socialafdelingens definition heraf – også omfatter trusler om vold, og at pligten tilat registrere ”vold” således også – i overensstemmelse med socialafdelingens kravherom – omfatter trusler herom. Da Bo og Naboskab Sydlollands definition af voldefter min opfattelse imidlertid ikke var klar, anbefalede jeg at den blev gjort klar, og atdet således udtrykkeligt kom til at fremgå at også trusler om vold skal registreres. Jegbad om underretning om hvad der skete i anledning af min anbefaling.
Regionen har oplyst at der i dag anvendes et skema til indberetning af vold hvoraf detfremgår at også trusler om vold skal indberettes. Regionen har vedlagt et eksemplaraf dette skema.
20/34
Jeg har noteret mig det oplyste, men anbefaler fortsat at Bo og Naboskab Sydlollandsdefinition af hvad der anses som vold, gøres mere klar. Jeg henviser til at det, somanført i inspektionsrapporten, af regionens voldspolitik fremgår at det på baggrund afde lokale voldspolitikker skal stå den enkelte medarbejder klart hvad arbejdspladsendefinerer som vold, og at det i Bo og Naboskab Sydlollands voldspakke under definiti-on kun er angivet at det ”betragtes som vold når det er personrelateret”.
Jeg beder om at få oplyst hvad der sker i anledning af min anbefaling.
Den guide som regionen havde udfærdiget om tilsyn, omtalte ikke udtrykkeligt voldmv. For at sikre at der i overensstemmelse med socialafdelingens voldspolitik altidsker en opfølgning på forekomsten af vold mv. ved tilsyn med de konkrete botilbud,anbefalede jeg regionen at medtage et særskilt punkt om vold mv. i guiden. Jeg badregionen om at oplyse hvad der skete i anledning af min anbefaling.
Regionen har oplyst at tilsynsguiden ville blive revideret inden udgangen af 2009.
Ved opslag på regionens hjemmeside (senest) den 16. juni 2010 har jeg konstateret atder er udfærdiget en ny tilsynsguide af januar 2010. Der er imidlertid heller ikke heri etpunkt om vold. Der henvises i indledningen til den politiske beslutning der er truffet iforåret 2010, og som ligger til grund for guiden. Denne beslutning fremgår af referatetaf et møde den 23. februar 2010 i forretningsudvalget hvor udvalget godkendte et for-slag om justering af tilsynskonceptet der er beskrevet nærmere i et vedlagt notat af 1.februar 2010. Spørgsmålet om vold er ikke nævnt heri, men det indgår i en skabelonfor det anmeldte tilsyn der er et bilag til en rapport fra KREVI der bl.a. ligger til grundfor forslaget om justering, jf. nærmere pkt. 7.2.
Så vidt jeg forstår det som regionen har oplyst under pkt. 7.2, vil der også ske en revi-sion af den spørgeguide (interviewguide) der anvendes ved de enkelte tilsyn. Jeg be-der regionen om at oplyse om vold vil blive medtaget i denne guide.
Jeg henviser i øvrigt til opfølgningsrapport nr. 2 af 13. maj 2009 og regionens svar af11. december 2009 i sagen om min inspektion af den sikrede institution Bakkegården.I anledning af min henstilling om systematisk indsamling af oplysninger om forekom-sten af vold mod personalet med henblik på at forebygge og følge op på dette områ-de, har regionen oplyst at der allerede sker en sådan systematisk indberetning og re-gistrering.
21/34
Ad punkt 4.11.
Beboerindflydelse og pårørendekontakt
Af den generelle driftsaftale for 2009 på socialområdet der var indgået mellem re-gionsrådet og socialområdet, fremgik det at der i 2009 – som led i arbejdet med kvali-tetsudvikling – skulle udarbejdes standarder om bl.a. brugerindflydelse og ”retningsgi-vende dokumenter’” for hvordan botilbuddene vil arbejde med standarderne.
Jeg bad regionen om at oplyse hvad der i øvrigt videre var sket eller ville ske vedrø-rende spørgsmålet om bruger- og pårørendeinddragelse, og om regionen også villeudfærdige retningslinjer/standarder for inddragelse af pårørende.
Regionen har herom oplyst følgende:
”I kommissorium for 2009 for Forum vedr. Socialområdet fremgår, at Forum sær-lig skal have fokus på inddragelse af brugere og pårørende. Dette skal konkretudmøntes i udarbejdelsen af en bruger- og pårørendepolitik for de regionalt drev-ne tilbud. Politikken skal forelægges Forretningsudvalget og Regionsrådet. Re-gionsrådet skal vedtage bruger- og pårørendepolitikken ultimo 2009.
Socialafdelingen i Region Sjælland er i gang med at udarbejde en bruger- og på-rørende-politik om inddragelse/samarbejde med brugerne og de pårørende. Sompolitikken ser ud nu indeholder den overordnede retningslinjer for brugerinddra-gelse og pårørendesamarbejde.
Dansk Kvalitetsmodel på det sociale område indeholder en standard om bruger-inddragelse. Pårørendeinddragelse er ikke en del af kvalitetsmodellens førstegeneration. Derudover implementeres kvalitetsmodellen ikke på alle tilbud (imodsætning til bruger- og pårørendepolitikken for Region Sjælland). Kvalitetsmo-dellen gælder alene tilbud efter SEL § 67 og §§107 og 108
Region Sjælland har i samarbejde med de øvrige regioner indført en standard forbrugerinddragelse for tilbud efter SEL § 67 og §§107 og 108.
Region Sjælland vedtager ultimo 2009 en bruger- og pårørendepolitik, der inde-holder retningslinjer for såvel bruger- som pårørendeinddragelse på samtlige til-bud på socialområdet i Region Sjælland. Politikken vil indeholde retningslinjer forinddragelse af de pårørende.”
Jeg har noteret mig det oplyste og at det af regionens hjemmeside fremgår at regions-rådet den 5. november 2009 vedtog en bruger- og pårørendepolitik for de tilbud og
22/34
institutioner som regionen driver. Politikken kan downloades fra regionens hjemme-side.
Det fremgår også af hjemmesiden at bruger- og pårørendepolitikken indeholder over-ordnede mål for henholdsvis brugerne og de pårørende, som ledelsen i tilbuddene oginstitutionerne har ansvaret for at implementere gennem lokale retningslinjer. Den lo-kale udmøntning skal ske ved at tilbuddene og institutionerne i løbet af 2010 skal be-skrive hvordan målene i bruger- og pårørendepolitikken efterleves, og hvordan derfølges op på arbejdet med brugerinddragelse og pårørendesamarbejde.
Det fremgår også af politikken at der i foråret 2009 med baggrund i et centralt formule-ret inspirationsmateriale er foregået en lokal proces på de enkelte tilbud hvor tilbud-dets ledelse har haft ansvaret for at afdække brugernes og de pårørendes ønsker tilinddragelse og samarbejde.
Jeg beder om underretning om den udmøntning som Bo og Naboskab Sydlolland fore-tager.
I regionens tilsynsrapport fra tilsynet i 2007 foreslog tilsynet at Bo og Naboskab Syd-lolland oprettede et beboer-/brugerråd. Jeg bad om oplysning om hvad der var sket ianledning heraf.
Regionen har oplyst at det på grund af manglede interesse stadig ikke har været mu-ligt at oprette beboer-/brugerråd for hele Bo og Naboskabet. Hvis vilkårene skulle æn-dre sig ved tilgang af nye beboere og dermed nye pårørende, vil Bo og Naboskabetigen arbejde på at etablere et bruger-/pårørenderåd.
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder at Bo og Naboskab Sydlolland vil arbejde påat oprettet et bruger-/pårørenderåd råd hvis der senere skulle vise sig interesse fordet.
Jeg bad endvidere Bo og Naboskab Sydlolland om at oplyse om der var udarbejdeteller var planer om at udarbejde skriftlige retningslinjer for brugerindflydelsen.
Regionen har oplyst at der (på tidspunktet for regionens udtalelse) blev arbejdet ud frade kommende kvalitetsstandarder, hvoraf en omhandler brugerinddragelse.
23/34
Jeg har noteret mig det oplyste og henviser til min anmodning ovenfor om underret-ning om den udmøntning (de skriftlige retningslinjer) som Bo og Naboskab Sydlollandskal foretage af regionens bruger- og pårørendepolitik.
I regionens tilsynsrapport fra tilsynet i 2007 foreslog tilsynet Bo og Naboskab Sydlol-land at finde en måde at synliggøre Bo og Naboskab Sydlolland på over for de pårø-rende, f.eks. ved et halvårligt nyhedsbrev. Jeg bad om at få oplyst hvad denne anbe-faling havde givet anledning til.
Regionen har oplyst at Bo og Naboskab Sydlolland efterfølgende har sendt en udskriftaf hele Bo og Naboskab Sydlollands blog til alle de pårørende og samtidig beskrevhvordan man efterfølgende kan finde nyt om Bo og Naboskabet. De pårørende fik vedsamme lejlighed en oversigt over hvem i ledelsen de kunne henvende sig til hvis dehar spørgsmål om deres pårørende eller andre ting.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg har desuden noteret mig at det af regionens rapport fra tilsynet i januar 2010fremgår at Bo og Naboskab Sydlolland vil forsøge at lave et nyhedsbrev i løbet af2010 der retter sig til både beboere, pårørende og medarbejdere, og at det forventesat være tilgængeligt både i papirform og på Bo og Naboskabets intranet og blog.
Jeg bad endvidere om at få oplyst om der er en egentlig pårørendepolitik på Bo ogNaboskab Sydlolland.
Regionen har oplyst at Bo og Naboskab Sydlolland vil gøre Region Sjællands generel-le politik for bruger- og pårørendeindflydelse til en del af Bo og Naboskabets politik.
Som det fremgår ovenfor, skal regionens bruger- og pårørendepolitik udmøntes lokalt.Når det er sket, skal politikken og de retningslinjer der følger af den lokale udmønt-ning, gøres tilgængelig for brugerne og de pårørende og lægges på tilbuddets hjem-meside.
Jeg har noteret mig det oplyste og henviser til min anmodning ovenfor om at blive un-derrettet om Bo og Naboskab Sydlollands udmøntning af regionens politik på området.
24/34
Jeg har i øvrigt noteret mig at regionen ved tilsynet i 2010 anbefalede at ledelsen ar-bejder med medarbejdernes indfaldsvinkel på brugerindflydelse og metodikken hertil,og at Bo og Naboskab Sydlolland har svaret at dette emne vil få fokus i forbindelsemed indførelsen af kvalitetsreformen.
Center for Kvalitetsudvikling havde i et samarbejde med Danske Regioner og de femregioner gennemført en landsdækkende pårørendeundersøgelse på de boformer forvoksne personer med handicap der drives af regionerne. Jeg bad om at få oplyst omresultatet af pårørendeundersøgelsen for så vidt angår Bo og Naboskab Sydlollandhavde givet anledning til andre overvejelser eller tiltag end regionens anbefaling ved-rørende information til pårørende, jf. herom ovenfor.
Regionen har oplyst at der ikke er overvejet andre tiltag i anledning af resultatet afpårørendeundersøgelsen.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Det tilføjes at jeg er bekendt med at Servicestyrelsen har kortlagt udviklingshæmme-des vilkår for selvbestemmelse og brugerinddragelse med det formål at skabe et be-slutningsgrundlag for den fremtidige indsats på området. Resultatet af denne kortlæg-ning fremgår af styrelsens hjemmeside.
Ad punkt 4.12.
Handleplaner
Regionen foreslog i sin tilsynsrapport at det blev overvejet at bibringe medarbejdernenye, faglige kompetencer i forhold til at inddrage non-verbale beboere i handleplans-arbejdet. Jeg bad om at få oplyst hvad dette forslag havde givet anledning til.
Regionen har oplyst at dette emne er indeholdt i de nye kvalitetsstandarder, og harvedlagt de relevante sider. Det fremgår bl.a. heraf at den enkeltes kommunikative res-sourcer skal afdækkes, og at denne standard skal opfyldes ved 4 trin, hvoraf trin 1 og2 skal gennemføres i 2010. Trin 1 er udarbejdelse af retningsgivende dokumenter(retningslinjer) der bl.a. kan omfatte inddragelse af faglige kompetencer og eksternesamarbejdspartnere og anvendelse af forskellige metoder og redskaber i kommunika-tionen med de enkelte. Trin 2 er implementering og anvendelse af disse dokumenter.Trin 3 og 4 er henholdsvis kvalitetsforbedring og kvalitetsovervågning.
Jeg har noteret mig det oplyste og indholdet af det vedlagte bilag.
25/34
Jeg fik under inspektionen kopi af handleplaner for to beboere. Den ene handleplanvar vedlagt en aktivitetsbeskrivelse for oktober 2006 for beboerens aktiviteter i aktivi-tetshuset. Jeg bad om at få oplyst om der udarbejdes aktivitetsbeskrivelser for alle debeboere der er tilknyttet aktivitetscenteret, og hvor ofte de laves.
Regionen har oplyst at der udarbejdes aktivitetsplaner for alle beboere en gang omåret.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Da Storstrøms Amt var nedlagt, og der flere steder i handleplanskonceptet blev hen-vist til amtet og til bestemmelser der nu findes et andet sted i serviceloven, bad jegdesuden regionen om at overveje at tilrette handleplanskonceptet og meddele migresultatet heraf.
Regionen har herom anført følgende:
”Jf. servicelovens § 141 stk. 2, skal kommunen tilbyde at udarbejde en handle-plan. Handleplanen skal angive formålet med indsatsen, hvilken indsats der ernødvendig for at opnå formålet, den forventede varighed af indsatsen og andresærlige forhold vedrørende boform, beskæftigelse, personlig hjælp, behandling,hjælpemidler m.v.
I vejledning nr. 1 til serviceloven pkt. 99: Handleplaner for personer med nedsatfunktionsevne, fremgår at når det gælder beboere i botilbud efter serviceloven el-ler almenboligloven vil der ofte være udarbejdet en pædagogisk plan, som gæl-der for indsatsen i forbindelse med selve botilbuddet. En sådan pædagogisk plankan ikke erstatte en handleplan efter servicelovens § 141, men kan evt. indgåsom et delelement i handleplanen.
De af Region Sjælland drevne botilbud udarbejder pædagogiske planer for bor-gerne – individuelle planer. Nogle botilbud vælger at anvende handlekommunenskoncept, andre benytter fortsat tidligere anvendte koncepter.”
Jeg er opmærksom på at det er kommunerne – og ikke de enkelte botilbud – der iføl-ge servicelovens § 141, stk. 2, har pligten til at tilbyde at udarbejde en handleplan.
26/34
Før kommunalreformens ikrafttræden havde både kommuner og amtskommunerkompetence til at udarbejde handleplaner, jf. den tidligere bestemmelse i § 111 i ser-viceloven som § 141 erstatter, og som der henvises til i de ”skriftlige planer” (pædago-giske planer) som jeg modtog. Disse planer fremstod i øvrigt som egentlige handle-planer og som udarbejdet af Bo og Naboskab Sydlolland.
Som nævnt er det nu kun kommunerne der har pligten til at tilbyde at udarbejde enhandleplan efter servicelovens § 141. Der er (således) ikke tale om at Region Sjæl-land for regionens botilbud fortsat anvender det faste handleplanskoncept der var ud-arbejdet af Social- og Psykiatriforvaltningen i det tidligere Storstrøms Amt, men om atBo og Naboskab Sydlolland har valgt at benytte dette koncept. Jeg beklager derfor atjeg i rapporten bad regionen om at tilrette konceptet.
Hvis et botilbud vælger at benytte et tidligere anvendt koncept der ikke er ført ajour,bør det efter min opfattelse rettes til i det konkrete tilfælde. Jeg går ud fra at Bo ogNaboskab Sydlolland fremover vil gøre det, og jeg foretager mig på denne baggrundikke mere vedrørende dette forhold.
Ad punkt 5.1.
Lukkede døre og frisk luft
Af en tilsynsrapport fra det tidligere Storstrøms Amt efter tilsynsbesøg i 2006 fremgikdet at døren til terrassen på Syrenvej (KereCenteret) blev låst hvis der ikke var perso-nale i afdelingen. Tilsynet bad ledelsen om at kontakte forvaltningen for at få en vurde-ring af aflåsningen, og jeg bad om oplysning om resultatet af denne henvendelse.
Regionen har oplyst at denne dør ikke længere bliver låst i dagtimerne.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad punkt 5.3.
Modtagne registreringer
Jeg modtog og gennemgik i alt 10 registreringsskemaer. I 9 af de 10 tilfælde forelå deren tilbagemelding fra regionen til den pågældende beboer med kopi til Bo og Nabo-skab Sydlolland og beboerens handlekommune. Jeg gik ud fra at den manglende til-bagemelding i det sidste tilfælde, som var det nyeste tilfælde (en anvendelse af magtden 30. januar 2008), skyldes at denne tilbagemelding endnu ikke forelå da jeg fikkopierne udleveret (den 12. marts 2008). Idet jeg gik ud fra at regionen nu havdemeldt tilbage, bad jeg om en kopi af tilbagemeldingen.
27/34
Regionen har vedlagt kopi af denne tilbagemelding. Der er tale om en tilbagemeldingaf 12. februar 2008, der således var afgivet da jeg modtog materialet, og jeg går derfornu ud fra at det skyldes en fejl at den ikke var blandt dette materiale.
Det fremgår af tilbagemeldingen at indberetningen ikke er blevet betragtet som enindberetning om magtanvendelse da der var tale om fastholdelse i forbindelse medsundhedsfaglig behandling (blodprøvetagning). Socialafdelingen tilkendegav samtidigat det var afdelingens vurdering at det i den beskrevne situation havde været nødven-digt for medarbejderne at handle aktivt så beboeren kunne få taget blodprøven.
Tilbagemeldingen i denne sag svarer således til tilbagemeldingen i den anden af de tosager hvori der var fremsendt et indberetningsskema om magtanvendelse (fastholdel-se) i forbindelse med sundhedsfaglig behandling, jf. herom side 60 i den endelige rap-port.
Jeg går som nævnt dette sted i den endelige rapport ud fra at det er en fejl at det veddisse 2 indgreb ikke blev afkrydset at der var tale om ikke lovlig magtanvendelse (jf.første afkrydsningsmulighed i det skema der blev anvendt i sagen). I tilslutning hertilbemærker jeg at jeg går ud fra at regionen også har anset de 2 tilfælde som ikke lovli-ge (men berettigede) magtanvendelser (eller ”anden magtanvendelse (dvs. indgrebsom er ulovlige)” som angivet i regionens skema og pkt. c i Servicestyrelsens tidligereskema 2 til registrering og indberetning om anvendelse af magt). Jeg henviser i denforbindelse også til pkt. 111 i vejledningen om magtanvendelse og andre indgreb iselvbestemmelsesretten over for voksne hvorefter skema 2 også skulle anvendes til”indgreb, der ikke er nævnt i serviceloven” og til definitionen af magtanvendelse i § 1 ibekendtgørelsen herom (fysiske indgreb i selvbestemmelsesretten) og i indledningentil vejledningen til de nye skemaer 1 og 2, jf. herom nedenfor.
I tilbagemeldingerne havde regionen samtidig givet klagevejledning til det socialenævn. Jeg bad om at få oplyst om der var indgivet klage i nogen af tilfældene. Hvisdet var tilfældet, bad jeg om kopi af det sociale nævns afgørelse i sagen.
Regionen har oplyst at der ikke er indgivet klager over nogen af afgørelserne.
Jeg har noteret mig det oplyste.
28/34
Ingen af de 10 registreringer var foretaget på det registrerings- og indberetningsskema(skema 2) som Servicestyrelsen havde udarbejdet, men på et skema der var udarbej-det af Region Sjælland. Idet jeg henviste til en udtalelse af 19. april 2006 fra Socialmi-nisteriet i en anden inspektionssag hvorefter der ikke må anvendes lokalt udarbejdedeskemaer, henstillede jeg til Bo og Naboskab Sydlolland fremover at anvende ministe-riets indberetningsskemaer. Jeg bad om at blive underrettet om hvad min henstillinggav anledning til.
Regionen har anført følgende:
”Bo og Naboskab Sydlolland anvender fortsat det af Region Sjælland udarbejde-de skema til indberetning om magtanvendelser og afventer Region Sjællands ud-spil med henblik på implementering af ministeriets udarbejdede skema.
Ved anvendelse af ministeriets skemaer til registrering og indberetning af magt-anvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten kan der kun blive taleom, at anvende skema 2 i forhold til indberetning til regionen. Andre indgreb endde på skema 2 oplistede, er kommunale afgørelser, hvorfor de ikke er relevante iforhold til regionen.
Ombudsmanden henstiller i sin endelige rapport, at botilbuddene i Region Sjæl-land fremover anvender det af socialstyrelsen udarbejdede skema 2. Socialafde-lingen vil påbegynde et arbejde, hvor det nærmere skal vurderes hvorledes ske-ma 2 og spørgsmålene i regionens eget skema kan sammenholdes således atdet sikres, at også de supplerende oplysninger indberettes. Det forventes, at vok-sentilbuddene skal anvende skema 2 med evt. supplerende oplysninger fra 1. ja-nuar 2010.
Socialafdelingen skal beklage, at der i skema 2 under type af magtanvendelser’magtanvendelse foretaget med samtykke’ endnu ikke er fjernet fra skemaet.”
Som nævnt i den endelige rapport skal indberetning om anvendelse af magt ske på deskemaer som Servicestyrelsen har udarbejdet. Disse skemaer er efterfølgende blevetrevideret, og der er samtidig udsendt en vejledning til de nye skemaer 1 og 2 der harskullet anvendes siden 1. januar 2010.
Jeg forstår det oplyste sådan at regionen forventede at tilbuddene til voksne fra 1. ja-nuar 2010 skulle anvende Servicestyrelsens skema sammen med eventuelt supple-
29/34
rende oplysninger, idet regionen skulle overveje hvordan det kunne sikres at ogsådisse supplerende oplysninger blev indberettet.
Da Servicestyrelsens skemaer som nævnt skal anvendes ved registrering og indbe-retning om anvendelse af magt, burde de efter min opfattelse have været taget i brug iumiddelbar forlængelse af min henstilling herom.
Da jeg går ud fra at disse skemaer (de nye) nu bruges, foretager jeg mig ikke merevedrørende dette forhold.
Det tilføjes at jeg ikke forstår regionens beklagelse af at ”magtanvendelse foretagetmed samtykke” endnu ikke var fjernet. De skemaer som Region Sjælland havde udar-bejdet, indeholdt ikke et sådan punkt, men som nævnt i rapporten ville Socialministe-riet (tidligere Velfærdsministeriet) fjerne dette punkt i det nye skema 2 hvilket er sket.
Det tilføjes også at jeg har noteret mig det der fremgår af regionens tilsynsrapport fratilsynet i 2010 om magtanvendelse, herunder bilag 1 til rapporten. Af rapporten frem-går det bl.a. at regionen anbefalede ledelsen at følge op på medarbejdernes udtalel-ser om at de ikke kunne genkende at der havde været fokus på magtanvendelser ogandre indgreb i selvbestemmelsesretten. Som svar herpå oplyste Bo og NaboskabSydlolland at emnet ville blive taget op på kommende husmøder, og at der holdes te-madage om emnet.
Ad punkt 6.1.
Normeringer og sammensætning
Jeg bad om at få oplyst hvem der bestemmer hvilke faggrupper der ansættes på Boog Naboskab Sydlolland.
Regionen har oplyst at der nedsættes ansættelsesudvalg der består af medarbejderefra den bolig ansættelsen skal ske i, og den pågældende områdeleder, og at alle an-sættelser i øvrigt sker i samarbejde med ledelsen.
Regionen har yderligere oplyst at pædagogisk uddannet personale prioriteres førstved ansættelse i boenhederne. Ved ansættelse i administration og serviceafdelingvurderes den enkelte ansøgers kvalifikationer og uddannelse i forhold til stillingsind-holdet.
Af regionens tilsynsrapport fra tilsynet i januar 2010 fremgår det at der er en koncen-tration af social- og sundhedsassistenter på KereCenteret og af pædagoger på speci-
30/34
alområdet. Det fremgår endvidere at KereCenteret gerne så en opkvalificering på detpædagogiske område som følge af ændringer i målgruppen.
Jeg har noteret mig det oplyste – og går ud fra at den nævnte prioritering med hensyntil pædagogisk personale også gælder fremtidige ansættelser i KereCenteret.
Regionen havde i sin tilsynsrapport fra tilsynet i oktober 2007 anbefalet ledelsen atsætte fokus på introduktionsprogrammet for nye medarbejdere. Jeg bad om at bliveunderrettet om hvad det havde givet anledning til.
Regionen har oplyst at der i dag er introduktionsmapper og introduktionsforløb for nyemedarbejdere i alle boenheder.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Det fremgik også af tilsynsrapporten at spørgsmålet om ekstern supervision ville blivetaget op i 2008. Jeg bad om at få oplyst hvad der videre var sket vedrørende detteforhold.
Regionen har oplyst at 4 af boenhederne gennemførte et supervisionsforløb i efteråret2008 og foråret 2009. Indholdet drejede sig overordnet om pædagogik og handleme-toder overfor de enkelte beboere.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Det tidligere Storstrøms Amt henstillede i tilsynsrapporten fra amtets tilsyn dengang atpersonalenormeringen på Syrenvej blev taget op. Dengang havde Syrenvej en norme-ring på 21 stillinger inklusiv 3,5 stilling til vågen nattevagt/rengøring (til en kapacitetdengang på 22 beboere). Ifølge tilbudsportalen var normeringen på inspektionstids-punktet 23 ansatte til 24 beboere.
Jeg bad om at få oplyst hvad tilsynets henstilling dengang gav anledning til, og hvor-dan personalesituationen opleves i dag.
31/34
Regionen har oplyst at normeringen på KereCenteret i dag opleves som værende iorden. Derudover er der i forbindelse med bevilling af særtakst på en beboer ansat 2ekstra medarbejdere.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad desuden om nærmere oplysninger om kontaktpersonordningen på specialom-rådet, hvor der er grupper af kontaktpersoner.
Regionen har oplyst at kontaktpersonordningen på specialområdet er opbygget med 2til 4 kontaktpersoner for hver beboer. Det betyder at der næsten altid vil være en afkontaktpersonerne på arbejde. Samtidig har beboerne i specialområdet ofte en pro-blemskabende adfærd som gør at der er meget mere administrativt arbejde i daglig-dagen, bl.a. i forbindelse med ansøgning om særtakst.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad endvidere om at få oplyst om der på almenområdet, hvor beboerne har enkontaktperson, er en suppleantordning ved den sædvanlige kontaktpersons fravær iforbindelse med ferie og sygdom mv.
Regionen har oplyst at hver beboer på almenområdet har 2 kontaktpersoner, og at derderfor er mulighed for overlapning ved afvikling af ferie eller ved sygdom.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad også om oplysning om hvorvidt der er mulighed for at skifte til en anden kon-taktperson hvis kemien mellem beboer og kontaktpersonen ikke er god.
Regionen har oplyst at det altid er muligt for beboeren at få en anden kontaktpersonhvis en kontaktperson og en beboer ikke kan samarbejde.
Jeg har noteret mig det oplyste.
32/34
Ad punkt 6.2.
Vikarer og sygdom
Jeg bad om at få oplyst hvem der står for indkaldelse af vikarer ved sygdom og andetfravær, herunder feriefravær.
Regionen har oplyst at det altid er den enkelte boenhed der sørger for at indkalde vi-karer.
Af Bo og Naboskab Sydlollands blog (og af regionens rapport fra tilsynet i januar2010) fremgår det at der pr. 1. februar 2010 er oprettet et vikarkorps i Bo og NaboskabSydlolland. Det er nævnt at vikarkorpset skulle starte med en normering på 10 stillin-ger, og at det er planen at disse 10 vikarer skal dække en stor del af den planlagteafløsning. Ud over de fast tilknyttede vikarer skal der ligeledes tilknyttes at antal løsevikarer der skal supplere afløsningen samt tiltræde ved akut opstået vikarbehov. Detfremgår også at der er ansat en koordinator for vikarkorpset som forestår den dagligeorganisering af vikaropgaverne i Bo og Naboskab Sydlolland.
Af regionens rapport fremgår det bl.a. at Bo og Naboskab Sydlolland forventer en bed-re styring af vikarforbruget og bedre kontinuitet til beboere og brugere når vikarkorpseter implementeret.
Jeg har noteret mig det oplyste og det der fremgår af Bo og Naboskab Sydlollandsblog og af regionens rapport.
Ad punkt 7.2
Region Sjællands tilsyn
Idet regionen i sagen om inspektionen af Kofoedsminde var blevet bedt om en udta-lelse om spørgsmålet om sikring af uvildigheden af tilsyn, foretog jeg mig ikke mere idenne sag vedrørende dette forhold.
Da det under inspektionen af Bo og Naboskab Sydlolland blev oplyst at tilsynsguidenskulle evalueres (i lyset af Danske Regioners tilsynsprincipper) når der havde værettilsyn på samtlige botilbud, bad jeg regionen om at sende mig et eksemplar af denreviderede tilsynsguide/manual når den forelå i endelig godkendt form.
Regionen har til dette punkt oplyst følgende:”Jf. Region Sjællands guide for tilsyn af 2007, foretages et anmeldt og to uan-meldte tilsyn årligt. Derudover indgår tilsynet i videst muligt omfang som en inte-
33/34
greret del af den løbende kontakt med de sociale tilbud og varetages af Socialaf-delingen i samarbejde med andre relevante afdelinger i Region Sjælland.Det anmeldte tilsyn er hidtil udført i et samarbejde mellem tilsynskonsulent og til-buddets socialfaglige konsulent, hvorimod det uanmeldte tilsyn alene udføres aftilsynskonsulenterne.
Guide for tilsyn står for revidering inden udgangen af 2009, for ændringer og til-pasninger af Forretningsudvalgets tiltrådte beslutning, herunder uanmeldtescreeninger, uanmeldte tilsyn, anmeldte tilsyn, interviewguide og servicemål.
For at styrke tilsynsfunktionen i Region Sjælland er der 1. juni 2009 ansat endnuen tilsynskonsulent, således at der i Socialafdelingen er to tilsynskonsulenter, deralene har tilsyn som arbejdsområde og, udover tilsynet ikke har kontakt til de so-ciale tilbud. Disse to konsulenter udfører i teamsamarbejde henholdsvis uanmeld-te screeningstilsyn samt uanmeldte tilsyn.”
Af referatet fra det i indledningen nævnte møde den 10. september 2009 i forum forplanlægning af socialområdet fremgår det at mine bemærkninger i rapporten om til-synsordningen har været drøftet i administrationen, der ikke fandt anledning til at æn-dre på tilsynskonceptet for tiden. Jeg går ud fra at der hermed sigtes til yderligere æn-dringer i relation til spørgsmålet om uvildighed.
Som nævnt under pkt. 4.9 foreligger der nu en ny tilsynsguide af januar 2010.
Som nævnt samme sted fremgår det af referatet af et møde den 23. februar 2010 iforretningsudvalget at udvalget godkendte et forslag om justering af tilsynskonceptetder er beskrevet nærmere i et vedlagt notat af 1. februar 2010. Det fremgår af refera-tet og notatet at baggrunden for forslaget om justering er dels regionens erfaringer fratilsyn, dels mine bemærkninger om uvildighed og endelige den nævnte rapport fraKREVI (Det kommunale og regionale evalueringsinstitut). Der er tale om en evalue-ringsrapport fra juni 2009 som KREVI har udarbejdet for Region Syddanmark til vurde-ring af denne regions nye tilsyn i forhold til den opstillede målsætning om kontrol, kva-litetssikring og kvalitetsudvikling. Rapporten kan downloades fra instituttets hjemme-side.
Jeg har noteret mig det oplyste og at der som nævnt nu foreligger en ny tilsynsguideder er lagt på regionens hjemmeside.
34/34
Ad punkt 7.3
Tilsynsbesøg på Bo og Naboskab Sydlolland
Idet jeg gik ud fra at der (nu) også var foretaget uanmeldt tilsyn på Bo og NaboskabSydlolland, bad jeg om en kopi af notatet fra dette (seneste) tilsyn.
Regionen har vedlagt rapport om et uanmeldt screeningstilsyn på Bo og NaboskabSydlolland der blev foretaget den 30. juni 2009. Der er tale om et screeningsskemader er udfyldt på baggrund af en samtale med en medarbejder (en pædagog).
Jeg har noteret mig det oplyste og har læst rapporten igennem. Jeg har i den forbin-delse noteret mig at der er sat kryds i ”Meget tilfredsstillende” i alle tilfælde på nær 2(hvor der er krydset af i ”Tilfredsstillende”), og at tilsynets generelle vurdering af Bo ogNaboskab Sydlolland således også var meget tilfredsstillende.
Jeg har, som det fremgår ovenfor, også noteret mig at der efterfølgende har været etanmeldt tilsyn (i januar 2010). I rapporten om dette tilsyn har tilsynet bl.a. vurderet atBo og Naboskab Sydlolland fungerer hensigtsmæssigt.
OpfølgningSom det fremgår af de enkelte punkter ovenfor, har jeg enkelte steder bedt Bo og Na-boskab Sydlolland eller Region Sjælland om nærmere oplysninger mv. Jeg beder omat Bo og Naboskab Sydlollands oplysninger mv. sendes gennem regionen for at regi-onen kan få lejlighed til at kommentere det som Bo og Naboskab Sydlolland anfører.
UnderretningDenne opfølgningsrapport sendes til Bo og Naboskab Sydlolland, Region Sjælland,Center for Ligebehandling af Handicappede, Folketingets Retsudvalg og til Bo og Na-boskab Sydlollands beboere og deres pårørende.
Lennart FrandsenInspektionschef