Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 590
Offentligt
869125_0001.png
869125_0002.png
869125_0003.png
869125_0004.png
869125_0005.png
869125_0006.png
869125_0007.png
869125_0008.png
869125_0009.png
869125_0010.png
869125_0011.png
869125_0012.png
869125_0013.png
869125_0014.png
869125_0015.png
869125_0016.png
869125_0017.png
869125_0018.png
869125_0019.png
869125_0020.png
869125_0021.png
Den 22. juni 2010
Inspektion af Statsfængslet Østjyllandden 9. og 10. oktober 2007OPFØLGNING NR. 2J.nr. 2007-2705-628/PH
1/20
Indholdsfortegnelse
Ad punkt 2.Ad punkt 3.2.Ad punkt 3.6.Ad punkt 3.8.Ad punkt 4.1.Ad punkt 4.2.Ad punkt 4.4.
Generelt............................................................................................... 2Bade- og toiletfaciliteter ...................................................................... 2Gårdtursarealer ................................................................................... 3Besøgslokaler/-lejligheder .................................................................. 4Arbejde ................................................................................................ 7Undervisning ....................................................................................... 8Fritid................................................................................................... 10
Ad punkt 3.11.Isolationsafdelingen ............................................................................ 7
Ad punkt 5.1.1. Fællesskab mellem afdelinger og etager .......................................... 11Ad punkt 5.1.3. Bedre busforbindelser ....................................................................... 12Ad punkt 5.1.5. Tv-kanaler ......................................................................................... 13Ad punkt 6.1.Ad punkt 6.2.Ad punkt 6.4.Ad punkt 6.6.Ad punkt 6.7.Ad punkt 6.8.Ad punkt 7.Talsmandsordning ............................................................................ 14Købmandsordningen ........................................................................ 14Vold og trusler ................................................................................... 16Bøger og aviser ................................................................................ 16Besøg ................................................................................................ 17Personaleforhold ............................................................................... 19Gennemgang af sager....................................................................... 19
Opfølgning .................................................................................................................... 20Underretning ................................................................................................................. 20
2/20
Den 16. december 2009 afgav jeg en opfølgningsrapport om min inspektion den 9. og10. oktober 2007 af Statsfængslet Østjylland. I rapporten bad jeg om oplysninger mv.om nærmere angivne forhold.
Jeg har herefter modtaget en udtalelse af 17. marts 2010 med bilag fra Direktoratet forKriminalforsorgen, herunder udtalelser af 26. januar, 1. marts og 4. marts 2010 fraStatsfængslet Østjylland.
Jeg skal herefter meddele følgende:

Ad punkt 2.

Generelt

Direktoratet var i samarbejde med G4S (Group 4 Securicor) i gang med at udvikle enny beskyttelsesboks til de udvendige læsere på det biometriske låsesystem der for-ventedes testet i sommeren 2009. Jeg bad om underretning om resultatet af dennetest.
Statsfængslet har oplyst at en del af fejlene ved det biometriske låsesystem skyl-des at de udvendige målere er placeret så de udsættes for store temperatursving-ninger samt fugt og vand. Fængslet har derfor afprøvet forskellige beskyttelses-kasser, og de umiddelbare resultater af forsøget med den type beskyttelseskasseder blev afprøvet i efteråret 2009, er positive.
Direktoratet har henholdt sig hertil og har supplerende oplyst at testperioden nu erafsluttet, og at direktoratet – efter aftale med fængslet – bestiller de nye beskyttel-seskasser.Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad punkt 3.2.

Bade- og toiletfaciliteter

Jeg bad om underretning om resultatet af en kontrolopmåling som en uvildig rådgiverden 25. juni 2009 skulle foretage af nogle af badeværelsesgulvene i stuerne fordeltjævnt på alle afdelinger. Jeg bad desuden om underretning om hvad denne målingmåtte have givet anledning til.
3/20
Årsagen til målingen var et generelt problem med vand der samler sig på gulvet vækfra afløbet.
Statsfængslets bygnings- og teknikkonsulent har oplyst at problemerne med sam-ling af badevand på badeværelsesgulvene skyldes en lunke på 2-3 mm forannæsten alle de kontrollerede riste der omfatter ca. 10 pct. af alle badekabinerne.Det bevirker at vandet ikke når ned til risten. Problemerne kan ifølge konsulentensom udgangspunkt klares med at tørre op efter bad.
Statsfængslet har henholdt sig hertil.
Direktoratet har ligeledes henholdt sig hertil og har supplerende oplyst at gennemgan-gen af badeværelsesgulvene der viser en helt gennemgående fejl, har resulteret i atkriminalforsorgen har valgt at reklamere over forholdet til den ansvarlige entreprenørinden 5-års-gennemgangen.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad punkt 3.6.

Gårdtursarealer

Jeg bad fængslet om at underrette mig om resultatet af fængslets overvejelser om atopsætte blomsterkummer i gårdtursarealet til afdelingen for negativt stærke indsatte.
Statsfængslet har oplyst at blomsterkummer forventes opsat som led i et sommersko-leprojekt i den kommende sommer.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad fængslet om på ny at overveje at få malet motiver på væggene i gårdturs-arealet til den særligt sikrede afdeling og at meddele mig resultatet af disse overvejel-ser.
Statsfængslet har oplyst at fængslet fortsat er af den opfattelse at hensynet til vedlige-holdelse taler imod den nævnte maling på væggene. Statsfængslet har herved be-mærket at det pågældende gårdtursareal på grund af den dobbelte gitteroverdækningaf gårdene har et begrænset lysindfald hvilket kan øge risikoen for fugtskader. Fængs-
4/20
let har desuden bemærket at gårdtursarealet nu også – modsat tidligere – bruges tilfodboldspil hvilket også øger risikoen for skader.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Da fængslets opfattelse med hensyn til vedligeholdelse som nævnt i opfølgningsrap-porten så vidt ses kun bygger på en antagelse der ikke er underbygget af konkrete er-faringer, er det fortsat min opfattelse at fængslet (på forsøgsbasis) burde friske gård-tursarealet op ved at male murene. Jeg har imidlertid ikke grundlag for at henstille tilfængslet at male murene, og jeg foretager mig derfor ikke mere vedrørende dette for-hold.

Ad punkt 3.8.

Besøgslokaler/-lejligheder

Jeg bad fængslet om at oplyse om de indsatte der enten skal have overværet besøgeller rudebesøg, normalt får valget mellem disse former for besøg. Jeg henviste i denforbindelse også til det oplyste under inspektionen om at rudebesøg kan anvendessom alternativ til forbud mod besøg.
Statsfængslet har henvist til fængslets interne retningslinjer om brug af besøgsrummed rudeadskillelse (”rudebesøg”) hvor følgende er anført:
”Det fremgår af besøgsbekendtgørelsens § 5, stk. 1, at besøg i almindelighed eruoverværet. I medfør af bekendtgørelsens § 5, stk. 2, kan det bestemmes, at be-søg skal gennemføres under overværelse af personale i institutionen, hvis det idet enkelte tilfælde findes påkrævet ud fra ordens- eller sikkerhedsmæssige hen-syn.
I tilslutning hertil bestemmes følgende:
1) I tilfælde, hvor besøgstilladelsen afslås eller fratages, f.eks. på grund af ind-smuglingsrisiko, kan der i stedet tilbydes rudebesøg. Dette gælder både ved af-slag på uoverværet og på overværet besøg.
Dette vil være relevant at overveje i tilfælde, hvor den besøgende har en særligtæt relation til den indsatte, f.eks. ægtefælle/samlever, børn, børnebørn, forældre,søskende eller andre personer, til hvem den indsatte har en tilknytning, der kansidestilles med familiebånd.
5/20
2) I tilfælde, hvor der er truffet bestemmelse om overværet besøg tilbydes, at be-søget i stedet kan afvikles som rudebesøg, medmindre der foreligger ordens- el-ler sikkerhedsmæssige grunde til at fastholde, at besøget skal foregå overværet.Sådanne grunde kan f.eks. være, at det antages at være nødvendigt at overhøresamtalen mellem indsatte og besøgende for at undgå, at besøget bruges til at af-tale lovovertrædelser.
I begge situationer er der tale om et tilbud til den indsatte, som han kan vælge atmodtage eller at afvise. Konsekvensen af en afvisning vil i 1. situation være et af-slag på besøg i det hele taget. I 2. situation vil konsekvensen være overværetbesøg.”
Direktoratet har udtalt at direktoratet ingen bemærkninger har til disse retningslin-jer.
Det har jeg heller ikke, og jeg foretager mig derfor ikke mere vedrørende detteforhold.
Det tilføjes at jeg er bekendt med de spørgsmål som Folketingets Retsudvalg harstillet om anvendelsen af ”rudebesøg”, og justitsministerens svar herpå (spørgs-mål nr. 604-607 af 3. februar 2010 der er besvaret den 1. marts 2010).
Jeg bad direktoratet om at underrette mig både om resultatet af fængslets overvejel-ser og direktoratets konkrete kontakt til fængslet om opfølgning på spørgsmålet om attage familierummet i brug og om resultatet (i øvrigt) af den generelle evaluering afStatsfængslet Østjylland som direktoratet var ved at gennemføre.
Fængslet har oplyst at familierummet forventes at blive taget i brug i løbet af foråret2010.
Direktoratet har oplyst at direktoratet har drøftet ibrugtagningen af familierummet medfængslet der har oplyst at hovedårsagen til at rummet endnu ikke har været brugt, harværet at der ikke har været klare rammer for hvordan det skulle anvendes. Fængsletville nu gå i gang med at udarbejde klare retningslinjer for brugen af familierummet sådet (som nævnt) kan tages i brug i løbet af foråret 2010.
6/20
Direktoratet har herefter udtalt at direktoratet anser den periode hvor rummet har ståetubenyttet hen, for uacceptabel lang. Direktoratet har derfor over for fængslet indskær-pet at rummet skal tages i brug snarest.
Jeg har noteret mig det oplyste og beder fængslet om at oplyse om familierummet nuer taget i brug.
Jeg beder desuden om kopi af de nævnte retningslinjer for brugen af rummet.
For så vidt angår spørgsmålet om evalueringen (i øvrigt) af fængslet har direktoratethenvist til den generelle evaluering af Statsfængslet Østjylland der findes på kriminal-forsorgens hjemmeside under viden og statistik. Direktoratet har dog oplyst at familie-rummet (alligevel) ikke specifikt har været berørt i evalueringen af fængslet.
Jeg har noteret mig det oplyste og har læst rapporten om evalueringen af fængslet påkriminalforsorgens hjemmeside.
Jeg bad om at få oplyst hvordan de indsatte og de besøgende orienteres om mulighe-den for at låne legetøj gennem personalet ved besøgets begyndelse og hvordan ord-ningen fungerer.
Statsfængslet har oplyst at alle indsatte, pårørende og børn der anvender besøgs-lokalerne i afdeling E og F inden besøgets start orienteres om at de har mulighed forat låne diverse legetøj, playstation, spil mv. De indsatte og de pårørende ledsagestil det lokale hvor legetøjet befinder sig, og her vælges det legetøj som barnet øn-sker at låne. Ordningen fungerer godt, og personalet går meget op i at orientere deindsatte og de pårørende om de muligheder der findes under besøget.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste, men anbefaler at fængslet overvejer at supplereden mundtlige orientering med skriftlig orientering, enten i det skriftlige materialeder allerede findes (bl.a. på fængslets hjemmeside) eller ved opslag i besøgsafde-lingen.
7/20
Jeg bad om at blive underrettet om hvad der videre skete vedrørende spørgsmålet omindretning af legeplads på gårdtursområdet ved besøgslejlighederne og familierum-met.
Statsfængslet har oplyst at fængslet den 18. januar 2010 bestilte diverse legeredska-ber hos Statsfængslet Renbæk. Opsætningen vil finde sted når vejrforholdene tilladerdet.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste og går ud fra at legeredskaberne nu er opsat.
Jeg gik ud fra at der også i besøgslokalerne på afdeling E er opsat et skab til lagnerog kondomer.
Fængslet har bekræftet min antagelse og direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad punkt 3.11.

Isolationsafdelingen

Statsfængslet havde oplyst at kaldeknapperne til observations- og sikringscellerne bli-ver kontrolleret regelmæssigt. Jeg bad om at få oplyst hvor ofte regelmæssigt er, ogom der er en særlig procedure der sikrer at der sker en sådan regelmæssig kontrol.
Statsfængslet har oplyst at der er en fast procedure hvorefter kaldeknapperne kontrol-leres en gang om ugen og testes hver gang en af de nævnte celler bliver taget i brugsamt efter brug.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad punkt 4.1.

Arbejde

Jeg tilkendegav at det efter min opfattelse er uheldigt at værkstedet på afdeling E erdimensioneret som sket så de indsatte på denne afdeling ikke – som de indsatte påde øvrige fællesskabsafdelinger – har mulighed for egentligt værkstedsarbejde. Jeg
8/20
havde dog ikke grundlag for at henstille at værkstedet bygges om da det vil medførebetydelige omkostninger.
Direktoratet har til det oplyst at værkstederne i den særligt sikrede afdeling er planlagtog dimensioneret så der kan etableres forskellige former for lettere produktion, mon-tagearbejde, projektarbejde mv. svarende til det forventede behov på disse særligeafdelinger og inden for de økonomiske, praktiske og sikkerhedsmæssige muligheder.
Mere overordnet har direktoratet oplyst at man i forbindelse med planlægning af detnye fængsel på Falster generelt har valgt at nedskalere produktionsværkstederne påalle normalafdelinger. Det sker ud fra en vurdering af blandt andet anvendelsen afværkstederne på Statsfængslet Østjylland. Erfaringerne viser at de store, installations-tunge værksteder ikke bruges som planlagt. Det skyldes sammensætningen af klien-tellet, mangel på ordrer fra det omkringliggende samfund og et generelt større fokuspå behandling og undervisning.
Jeg har noteret mig det oplyste og bemærker for en ordens skyld at mine bemærknin-ger i opfølgningsrapporten kun sigtede til værkstedsfaciliteterne på afdelingen for ne-gativt stærke indsatte hvor de indsatte under inspektionen klagede over at de ikke –som de indsatte på de almindelige afdelinger – har mulighed for at arbejde på etegentligt produktionsværksted.

Ad punkt 4.2.

Undervisning

Direktoratet har oplyst at direktoratet i 2009 med udgangspunkt i rapporten "Indsatte idanske fængsler – uddannelse og uddannelsesønsker" ville følge op på statsfængs-lets indsats i forhold til at sikre uddannelsesvejledning til de indsatte.
Jeg bad for god ordens skyld direktoratet om at oplyse om der var sket en sådan op-følgning, og hvad den havde ført til.
Statsfængslet har oplyst at de indsatte på grund af den meget pressede økonomi somfængslet har haft siden det blev taget i brug den 1. oktober 2006, ikke er blevet tilbudtuddannelsesvejledning. Fængslet har i stedet valgt at bruge de meget få ressourcerpå undervisningsområdet til undervisning af de indsatte.
Direktoratet har bekræftet at Statsfængslet Østjylland ikke har gennemført planlagteinitiativer på grund af en stram økonomi. Direktoratet har videre oplyst at direktoratet iforbindelse med kontraktforhandlingerne for 2010 har bevilget 500.000 kr. til at støtte
9/20
undervisning og uddannelse i fængslet. På den baggrund er det direktoratets forvent-ning at de planlagte initiativer genoptages, og direktoratet har oplyst at direktoratet vilunderstrege dette over for fængslet.
Jeg har noteret mig det oplyste og beder om at få oplyst om de nævnte initiativer nu ergenoptaget som forventet af direktoratet.
Direktoratet havde oplyst at direktoratet ville tage kontakt til statsfængslet med henblikpå en konkret opfølgning af fængslets overvejelser om de indsattes muligheder for attage certifikater og AMU-kurser. Jeg bad fortsat om at blive underrettet om resultatetaf disse overvejelser.
Statsfængslet har oplyst at fængslets indsatte fortsat vil kunne tage certifikater ogAMU-kurser ved frigang til uddannelsesinstitutioner uden for fængslet. Fængsletarbejder imidlertid for tiden på at omdanne 2 produktionshaller på afdeling D til enværkstedsskole inden for bygge- og anlæg. Det er tanken at de indsatte – ud overgrundforløb inden for bygge- og anlæg – også på sigt skal kunne erhverve sig diver-se certifikater og AMU-kurser. Fængslet har kontakt til VIA-University i Horsens, ogdet er fængslets håb at samarbejdet kan føre til etablering af denne værkstedsskole.Fængslet håber også at en sådan skole kan være klar omkring årsskiftet 2010/2011.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste og beder fængslet om at underrette mig om hvad dervidere sker vedrørende dette forhold.
Jeg bad om underretning om resultatet af direktoratets drøftelser med fængslet omfængslets deltagelse i et pilotprojekt om VOKS.
Statsfængslet har oplyst at fængslet har haft enkelte drøftelser med direktoratet omVOKS. Det er imidlertid i et lukket fængsel meget svært af sikkerhedsmæssige årsa-ger – og for Statsfængslet Østjylland også af ressourcemæssige årsager – at etablereVOKS. Det skyldes at VOKS bl.a. forudsætter at alle indsatte får tilbudt uddannelses-vejledning af ca. 2-3 timers varighed. Statsfængslet har i den forbindelse henvist til detovenfor anførte om at fængslet har valgt at benytte de få ressourcer på undervisnings-området til decideret undervisning. Som det også er anført dette sted, har fængslet
10/20
imidlertid plan om at etablere en værkstedsskole inden for bygge- og anlæg. (murer,maler, tømrer, brolægger etc.)
Direktoratet har oplyst at direktoratet indgår i en dialog med fængslet i forbindelsemed fængslets planer om at etablere en værkstedskole. I den forbindelse vil direktora-tet drøfte spørgsmålet om implementeringen af VOKS på ny. Som tidligere nævnt erder bevilliget 500.000 kr. til undervisning og uddannelse i fængslet, og der er derformulighed for at genoptage tidligere planlagte aktiviteter. Direktoratet er ikke af den op-fattelse at alle indsatte skal have vejledning af 2-3 timers varighed som en forudsæt-ning for at VOKS kan etableres, og direktoratet vil gøre fængslet opmærksom herpå.
Jeg har noteret mig det oplyste og beder om at blive underrettet om resultatet af direk-toratets drøftelser med fængslet om spørgsmålet om implementering af VOKS – derogså er anbefalet i rapporten om evalueringen af fængslet.
Direktoratet havde oplyst at direktoratet arbejdede på en vejledning om egenbetalingfor selvstuderende der på det tidspunkt var i høring. Jeg bad direktoratet om at sendemig en kopi af vejledningen når den forelå.
Direktoratet har oplyst at direktoratet er i færd med at revidere pkt. 88 i udgangsvej-ledningen der – sammen med en følgeskrivelse til fængslerne – skal tydeliggøre re-gelsættet for fængslerne og medvirke til en højere grad af ensretning på området foregenbetaling af selvstudium. Vejledningen forventes udsendt i første halvår 2010, ogdirektoratet vil sende mig en kopi af vejledningen.
Jeg har noteret mig det oplyste og afventer denne kopi af vejledningen.

Ad punkt 4.4.

Fritid

Også fordi der nu var kommet en sofa og to lænestole i fællesrummet, bad jeg fængs-let om en nærmere begrundelse for at fængslet ikke mener at kunne imødekomme etønske fra de indsatte på afdeling E om at tage sofabordet og lænestolene ud af køk-kenet og i stedet for indsætte et ekstra (eller større) spisebord der giver mulighed forat alle indsatte på afdelingen kan sidde ved et spisebord/spisebordet på samme tid.
Statsfængslet har oplyst at fængslet fortsat ikke anser det for hensigtsmæssigt at pla-cere et ekstra eller et større spisebord i køkkenet på afdelingen. Fængslet har henvisttil at køkkenet i størrelse og indretning kun er beregnet til 6 indsatte, og efter fængs-
11/20
lets vurdering er det derfor af bygningsmæssige årsager ikke muligt at placere et eks-tra eller et større bord i køkkenet.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Der er som nævnt både et (mindre) spisebord og et sofabord med lænestole i køkke-net på afdelingen, og der burde derfor efter min mening være plads til et større ellerekstra (lille) spisebord hvis sofabordet og lænestolene tages ud af rummet. Jeg harimidlertid ikke grundlag for at henstille til fængslet at foretage denne udskiftning, ogjeg foretager mig derfor ikke mere vedrørende dette forhold.

Ad punkt 5.1.1.

Fællesskab mellem afdelinger og etager

Da jeg ikke havde modtaget svar på min anmodning om oplysninger om mulighedernefor at imødekomme de indsattes ønske om mere indendørs fællesskab mellem indsat-te fra afdeling B og C, gentog jeg denne anmodning.
Fængslet har oplyst at de indsatte kan være sammen på tværs af afdelingerne i allede aktiviteter der foregår uden for belægningsbygningerne. Det drejer sig om kulturhu-set med kirken og hallen, boldbanerne, løb på vejen, husflid på afdeling C og sølv- oglæderværkstedet på afdeling B.
Fængslet har videre oplyst at hvis der skulle tilbydes mere fællesskab, skulle det væresom besøg på hinandens belægningsafdelinger, men det vil efter fængslets opfattelsegive store sikkerhedsmæssige problemer. Navnlig vil det blive sværere at bekæmpeproblemerne med handel med narko. Det er især til skade for de svage indsatte da detofte er disse indsatte der presses til at indsmugle og bære de ulovlige stoffer.
Fængslet har desuden påpeget at fængslet ofte flytter de indsatte mellem afdeling Bog afdeling C efter de indsattes egne ønsker, og da flytningerne ofte bunder i frygt forandre indsatte, vil besøg på hinandens belægningsafdelinger øge risikoen for overfaldpå disse indsatte.
Af hensyn til den enkelte indsatte anser fængslet det derfor for nødvendigt at begræn-se fællesskabet mellem afdeling B og afdeling C til neutrale områder så de indsatteselv kan vælge om de ønsker det udvidede fællesskab.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
12/20
Jeg har noteret mig det oplyste som ikke giver mig anledning til bemærkninger.

Ad punkt 5.1.3.

Bedre busforbindelser

Jeg afventede fortsat underretning når der forelå en endelig afklaring med hensyn til –sammen med Midttrafik – at finde en løsning der kan forbedre transportmulighedernefor personale og besøgende til fængslet. Jeg tilkendegav samtidig at jeg gik ud fra atfængslet gjorde hvad det kunne for at fremskynde denne afklaring.
Statsfængslet har oplyst at fængslet på et møde med Midttrafik i efteråret 2008 fore-slog at en eller flere af de regionale ruter fik føjet en "sløjfe" på ruten så bussen kørtened til fængslets vendeplads. Det ville medføre en forlængelse af ruten på ca. 3 kmtur/retur.
Efter at have overvejet sagen meddelte trafikselskabet at det (på daværende tids-punkt) ikke var muligt at lade bussen vende helt oppe ved fængslet. Selskabet villedog se på muligheden for at en rute kunne køre tættere på fængslet og dermed redu-cere gå-afstanden fra ca. 1.500 m til 800 m.
Midttrafik foreslog samtidig at der blev foretaget en undersøgelse af behovet for æn-dring af ruten og omlægning af kørselstidspunkterne.
Statsfængslet Østjylland iværksatte herefter en undersøgelse både blandt ansatte ogindsatte. Kun 2 ansatte deltog i undersøgelsen, og de udtrykte interesse for at brugebusruterne.
Statsfængslet Østjylland iværksatte desuden en spørgeskemaundersøgelse blandt deindsattes besøgende. Alle besøgende fik i en 14-dages periode udleveret et spørge-skema som de under besøget kunne udfylde med relevante oplysninger.
I den pågældende periode blev der afviklet i alt 335 besøg, men svarprocenten varkun ca. 10 pct.
Af svarene fremgik det at 32 af de 33 besøgende som havde svaret, var ankommet ibil, mens den sidste var kommet i taxa. 16 svarede at de ville benytte bussen hvisbusruternes køreplan passede til besøgstiden, mens de andre 16 svarede at de ikkeville benytte busruterne selvom køreplanen passede til besøgstiden. Et skema inde-holdt ikke oplysninger herom.
13/20
Statsfængslet har oplyst at fængslet nu vil rette henvendelse til Midttrafik for at få enny drøftelse af situationen med henblik på en endelig afklaring af hvilke mulighederder er med hensyn til busbetjening af fængslet.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste og beder fængslet om at underrette mig om udfaldet afden nye henvendelse til Midttrafik.
Da mit spørgsmål om hvorvidt fængslet havde forelagt eller ville forelægge de indsat-tes ønske om et læskur for trafikselskabet, ikke var besvaret, gentog jeg spørgsmålet.
Statsfængslet har oplyst at sagen nu er forelagt Trafikselskabet Midttrafik med fo-respørgsel om mulighederne for at etablere et læskur.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste og beder om at blive underrettet om resultatet af den-ne forelæggelse.

Ad punkt 5.1.5.

Tv-kanaler

Jeg bad fængslet om at oplyse mig om resultatet (i øvrigt) af et møde med Telia Stofai efteråret 2008 om bl.a. indholdet af den pakke som fængslet modtager. Jeg bemær-kede at jeg var opmærksom på at fængslet tidligere havde oplyst at programpakkernesammensættes af antenneforeningen, og at resultatet heraf er bindende for forenin-gens medlemmer.
Statsfængslet har oplyst at det desværre ikke er muligt at give mig de ønskede oplys-ninger. Det skyldes at den medarbejder der deltog i mødet, ikke længere er ansat ifængslet, og at det ikke fremgår af fængslets journal hvad resultat af mødet blev. Deter derfor besluttet at kontakte Telia Stofa på ny for at aftale et nyt møde om tv-dækningen.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste og beder om at blive underrettet om resultatet af detnye møde.
14/20

Ad punkt 6.1.

Talsmandsordning

Jeg noterede mig at fængslet ville udfærdige regler for Statsfængslet Østjylland efter §8 i talsmandsbekendtgørelsen, og jeg afventede disse regler; fængslet havde hidtiladministreret efter de regler der gjaldt i Statsfængslet i Horsens.
Fængslet har henvist til en vedlagt bestemmelse B-3 af 27. november 2009 om tals-mandsvirksomheden.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig at der nu foreligger (nye) regler om talsmandsvirksomheden iStatsfængslet Østjylland.
Jeg beder om at få oplyst om den talsmand (og suppleant) der kan vælges på afdeling”A/afsonere”, repræsenterer både kvindeafdelingen og afdelingen for mænd med sty-ret fællesskab.
Jeg henleder desuden opmærksomheden på at reglerne mangler oplysning om hvorofte der afholdes valg af talsmand, jf. talsmandsbekendtgørelsens § 8, stk. 1, nr. 2.Jeg går ud fra at det vil blive indføjet.
Reglerne giver mig ikke i øvrigt anledning til bemærkninger.

Ad punkt 6.2.

Købmandsordningen

Jeg bad om underretning om resultatet af et møde som fængslet skulle have medSparkæden om at lave udvalgte tilbud.
Statsfængslet har oplyst at Sparkæden ikke ønsker at være repræsenteret med enSparbutik i et fængsel.
Fængslet har desuden oplyst at der i den forpagtningsaftale der på tidspunktet forfængslets tidligere udtalelse var under forhandling med købmanden (og som nu fore-ligger, jf. nedenfor) er indarbejdet krav om prisniveau og om at der skal udarbejdestilbud på udvalgte varer.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
15/20
Jeg har noteret mig det oplyste og at det af kontrakten. der som nævnt nu foreligger,fremgår at ”(d)et anses for hensigtsmæssigt, at forpagter jævnligt udarbejder tilbudblandt varer i sortimentet”.
Da der var kommet en ny ordning der havde været i kraft nogen tid, bad jeg desudenfængslet om at oplyse om skiftet fra Merko til Spar generelt havde medført større ellermindre tilfredshed hos de indsatte.
Statsfængslet har gentaget oplysningen om at butikken i fængslet ikke er en Sparbu-tik.
Statsfængslet har endvidere oplyst at det forventes at forpagtningsaftalen vil fastlæg-ge retningslinjerne for købmandens virksomhed på en måde der vil skabe tilfredshedhos de indsatte.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste og beklager at jeg henviste til skiftet til ”Spar”. Derburde have stået ændringen af konceptet idet jeg forstod fængslets tidligere udtalelsesådan at der var sket en sådan ændring også i købmandens butik i fængslet i forbin-delse med Sparkædens opkøb af Merko.
Selv om fængslet ikke har svaret på mit spørgsmål om hvorvidt de indsatte generelt ermere eller mindre tilfredse med købmandsordningen efter ændringen af konceptet, fo-retager jeg mig ikke mere vedrørende dette forhold. Jeg henviser til fængslets forvent-ning om at de indsatte vil blive tilfredse med retningslinjerne i den nye forpagtningsaf-tale for købmandens virksomhed.
Jeg har i den forbindelse noteret mig at det af kontrakten med købmanden fremgår atsortimentet i variation skal kunne sidestilles med supplementet i købmandens øvrigebutikker i området, og at prisniveauet skal svare til prisniveauet i hans butik i Hoved-gård (der er en Sparbutik) for mindst 70 pct. af sortimentets vedkommende.
Jeg har desuden noteret mig at det af kontrakten fremgår at de indsatte har mulighedfor at bestille varer hos en slagter, og at købmanden er forpligtet til at forhandle ellerformidler specielle varer som indsatte af dokumenterede helbredsmæssige eller religi-øse grunde bør kunne købe, samt i begrænset omfang at skaffe varer hver 14. dag fra(for tiden) Matas og Stereostudio. Forpagteren må tillægge en avance på henholdsvis
16/20
5 pct. for varer der bestilles hos slagter, og 10 pct. for varer der skaffes hos Matas ogStereostudio.
Jeg afventede modtagelsen af den nye kontrakt med købmanden som statsfængsletpå det tidspunkt forventede ville gælde fra 1. januar 2010.
Med brevet af 4. marts 2010 har fængslet sendt kontrakten med købmanden (af 10.februar 2010) til Direktoratet for Kriminalforsorgen der har vedlagt den som bilag.
Jeg har noteret mig at der nu foreligger en ny kontrakt og indholdet af den (jf. ogsåovenfor).

Ad punkt 6.4.

Vold og trusler

Jeg havde ikke modtaget svar på min anmodning om at få uddybet det oplyste om fo-rekomsten af indsattes vold og trusler mod de ansatte, gerne ved kopi af opgørelsenfor 2007 for hele kriminalforsorgen over indberettede tilfælde af vold og trusler mv.mod ansatte i kriminalforsorgen og deres familier. Jeg gentog derfor denne anmod-ning.
Direktoratet har oplyst at der er indberetninger om 338 ansatte der har været involve-ret i volds- og trusselsepisoder i 2007 i hele kriminalforsorgen. For Statsfængslet Øst-jylland er tallet 32.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad punkt 6.6.

Bøger og aviser

Min anmodning om at få oplyst hvor mange aviser der stilles til rådighed for de indsat-te på afdelingerne, bortset fra afdeling A 1, og hvordan aviserne vælges, var ikke ble-vet besvaret. Jeg gentog derfor denne anmodning.
Statsfængslet har oplyst at avisudbuddet kan variere fra afdeling til afdeling, men dervil typisk være tale om to egentlige aviser som kan være Jyllands-Posten eller Hor-sens Folkeblad og Ekstrabladet. Herudover vil der ofte være tale om et antal gratisavi-ser. Aviserne vælges af afdelingsledelsen.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
17/20
Jeg har noteret mig det oplyste, men beder om at få oplyst om de indsatte har mulig-hed for at få indflydelse på valget af aviser.
Jeg bad desuden fængslet om at oplyse hvordan de udenlandske indsatte orienteresom deres muligheder for at få udenlandske aviser stillet gratis til rådighed.
Statsfængslet har oplyst at der ikke er en fast procedure for det, men erfaringerne vi-ser at de udenlandske indsatte der er interesserede i udenlandske aviser, selv retterhenvendelse til personalet om det.
Direktoratet har udtalt at direktoratet er af den opfattelse at det mest hensigtsmæssigevil være at der er en fast procedure for information om tilgængeligheden af udenland-ske aviser. Direktoratet vil følge op på dette over for statsfængslet.
Jeg har noteret mig det oplyste og beder om underretning om resultatet af denne op-følgning.

Ad punkt 6.7.

Besøg

Jeg anbefalede at fængslet tydeliggjorde det oplyste på fængslets hjemmeside ombesøgstiderne på afdeling E der omfatter både den særligt sikrede afdeling og afde-lingen for negativt stærke indsatte, f.eks. ved blot at fjerne ”Den særligt sikrede afde-ling”.
Fængslet har oplyst at den foreslåede ændring er gennemført.
Ved opslag på fængslets hjemmeside den 8. juni 2010 har jeg konstateret at denneændring ikke er gennemført som anført. Jeg beder om fængslets bemærkninger tildet.
Jeg afventede orientering fra direktoratet om resultatet af evalueringen af ordningenmed besøgslejligheder i Statsfængslet Østjylland og i forlængelse heraf undersøgel-sen af fordele og ulemper ved børns overnatning i fængsler.
Direktoratet har oplyst at ordningen med besøgslejligheder i Statsfængslet Østjyllandhar været særskilt evalueret. Denne evaluering er foretaget af en arbejdsgruppe ifængslet med bistand fra direktoratet. Det primære formål med evalueringen var at
18/20
sikre den bedst mulige udnyttelse af og bedst mulige kvalitet i besøgene samt at eva-luere og justere regelsættet og retningslinjerne for brugen af lejlighederne.
Direktoratet har videre oplyst at der i forbindelse med evalueringen har været iværksaten tilfredshedsundersøgelse blandt de indsatte der benytter lejlighederne. 18 indsattevalgte at deltage.
Arbejdsgruppen konkluderede at formålet med besøgslejligheder i fængslet fuldt ud eropfyldt, herunder de indsattes følelse af at kunne opretholde kontakten til pårørendeunder gode og hyggelige forhold. De kritikpunkter der fremkom i tilfredshedsundersø-gelsen, har primært drejet sig om fysiske forhold i lejlighederne som fængslet efterføl-gende har søgt løst. Regelsættet er desuden justeret på mindre områder.
Direktoratet har henholdt sig til disse konklusioner.
Med hensyn til spørgsmålet om fordele og ulemper ved børns overnatning i fængslerhar direktoratet oplyst at direktoratet ikke har planer om at udarbejde en egentlig un-dersøgelse af disse fordele og ulemper. De foreløbige erfaringer med besøgslejlighe-derne i Statsfængslet Østjylland og familierummet i Statsfængslet i Ringe er positive.Derudover følger direktoratet løbende brugen af besøgslejlighederne i statsfængsletog har fulgt de overvejelser som fængslet og de indsatte har haft i forbindelse medevalueringen. Desuden følger direktoratet udnyttelsen af familierummet i Statsfængs-let i Ringe. Direktoratet har i den forbindelse oplyst at både besøgslejlighederne iStatsfængslet Østjylland og familierummet i Statsfængslet i Ringe udnyttes optimalt.
Endelig har direktoratet oplyst at erfaringer og forskning viser at børn rammes hårdtnår en far eller mor kommer i fængsel. Al viden tyder på at jo bedre muligheder der erfor at holde den tættest mulige kontakt mellem barnet og den fængslede forælder, jomindre lider barnet under adskillelsen. Det er kriminalforsorgens erfaring at besøgslej-ligheder bidrager væsentligt til at mindske de skadevirkninger der er for børn når enfar eller mor kommer i fængsel. Direktoratet mener derfor som nævnt ikke at der aktu-elt er behov for en egentlig undersøgelse af fordele og ulemper ved børns overnatningi fængsler.
Jeg har noteret mig det oplyste som ikke giver mig anledning til bemærkninger, menjeg beder om at modtage kopi af den nævnte evaluering og de justerede retningslinjersamt om oplysning om de ændringer der er foretaget med hensyn til de fysiske for-hold.
19/20

Ad punkt 6.8.

Personaleforhold

Da det ikke udtrykkeligt af de tidligere udtalelser fremgik om rokeringen af medarbej-dere i fængslet havde haft den ønskede effekt, bad jeg på ny om oplysning herom.
Statsfængslet har oplyst at samarbejdet på afdeling C har fungeret bedre efter at afde-lingen i november 2008 blev taget fuldt ud i brug igen.
Statsfængslet har endvidere oplyst at det tilstedeværende personale på afdeling C gårpositivt til arbejdsopgaverne og gerne vil have dagligdagen til at fungere. De ældrekolleger støtter op om de yngre elever på afdelingen og hjælper til når det er nødven-digt. Afdelingen fungerer på lige fod med de øvrige afdelinger, og der er ikke persona-leproblemer som ikke kan løses ved almindelig daglig ledelse.
Statsfængslet har desuden oplyst at situationen, såvel på afdeling C som på andre af-delinger, følges tæt.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad desuden om at blive underrettet om resultatet af evalueringen af projektet”Vejen til en bedre arbejdsdag ved Statsfængslet Østjylland”.
Statsfængslet har telefonisk over for direktoratet den 4. marts 2010 oplyst at en spør-geskemaundersøgelse er blevet gennemført som planlagt, og at Crecea på daværen-de tidspunkt var i gang med at bearbejde resultatet. Resultatet heraf skulle præsente-res for ledelsen den 19. marts 2010, for samarbejdsudvalget den 24. marts 2010 ogsiden hen gennemgås for fængslets afdelinger.
Direktoratet har oplyst at direktoratet vil underrette mig når resultatet af evalueringenforeligger.
Jeg har noteret mig det oplyste og afventer denne underretning.

Ad punkt 7.

Gennemgang af sager

Jeg forstod direktoratets tidligere udtalelse sådan at bestemmelsen i udgangsbe-kendtgørelsens § 25, stk. 2 (hvorefter der skal gøres notat om begrundelsen for afgø-
20/20
relser om tilladelser til udgang), skal forstås i overensstemmelse med forvaltningslo-vens § 22 om begrundelsespligten for afgørelser der meddeles skriftligt. Jeg forstodmed andre ord at der således kun skal gøres notat om begrundelsen hvis afgørelsenikke giver den indsatte fuldt ud medhold. For god ordens skyld bad jeg dog direktora-tet om at oplyse om det var korrekt forstået.
Direktoratet har oplyst at min antagelse er korrekt.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Opfølgning

Jeg afventer tilbagemeldinger på nogle forhold, jf. de enkelte punkter ovenfor. Jeg be-der om at fængslets svar sendes gennem direktoratet.

Underretning

Denne rapport sendes til Statsfængslet Østjylland, Direktoratet for Kriminalforsorgen,Folketingets Retsudvalg og de indsatte i fængslet.
Hans Gammeltoft-Hansen