Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 583
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
15. juni 2010Civilkontoret2009-1590-0081AER40122
Kommissorium
for
Udvalget om revision af reglerne om offentlige indsamlinger
Justitsministeriet har besluttet at nedsætte et udvalg, som vil få til opgaveat gennemgå reglerne om offentlige indsamlinger og vurdere behovet forat ændre reglerne.1. Baggrund
1.1. Retsgrundlag
De gældende regler om offentlige indsamlinger findes i indsamlingslo-ven, jf. lovbekendtgørelse nr. 555 af 6. juni 2006 om offentlige indsam-linger og pyramidespil, som trådte i kraft den 1. januar 1972.Loven afløste indsamlingsloven fra 19341og havde som hovedformål atskabe en friere adgang til at iværksætte offentlige indsamlinger. Lovenmedførte derfor bl.a., at kravet om, at offentlige indsamlinger somhovedregel kun kunne finde sted efter forudgående tilladelse frajustitsministeren, politiet eller i visse tilfælde amtmanden, blev afløst afen anmeldelsespligt. Samtidig blev myndighedernes forpligtelse til atkontrollere indsamlingsregnskaber erstattet af en pligt for arrangøren tilat offentliggøre regnskabet.Med indsamlingsloven indførtes der også et generelt forbud mod såkaldtoffentlig gade- og husindsamling ved personlig eller telefoniskhenvendelse, jf. indsamlingslovens § 2. Praksis med hensyn til at tilladesådanne indsamlinger havde forud for loven været meget restriktiv, idetman ville undgå at påføre den del af befolkningen, som ikke ønskede atyde bidrag, for store gener. En fortsættelse af denne praksis lod sigimidlertid vanskeligt forene med princippet om fri indsamlingsret og1
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Lov nr. 178 af 16. maj 1934 om offentlige indsamlinger.
ønsket om at afbureaukratisere området, mens en fuldstændigliberalisering omvendt ville stride afgørende mod hensynet tilbefolkningen. Der indførtes derfor et generelt forbud mod gade- oghusindsamling samtidig med den generelle liberalisering af de øvrigeindsamlingsformer.Da forbuddet ville få mærkbare følger for de foreninger eller organisatio-ner, som gennem en længere årrække forud for lovens ikrafttræden i1972 havde oppebåret en betydelig del af deres indtægter ved regelmæs-sig gade- og husindsamling, blev der vedtaget en begrænset undtagelsefra forbuddet. Undtagelsen indebærer, at de pågældende foreninger mv.har kunnet fortsætte med at afholde gade- og husindsamling én gang år-ligt til samme formål og i samme udstrækning som hidtil, jf. indsam-lingslovens § 7, stk. 3. Forudsætningen om, at indsamlingen skal ske tilsamme formål og i samme udstrækning som hidtil, betyder, at de vilkåreller begrænsninger, som eventuelt måtte knytte sig til de tilladelser, somen forening var meddelt før indsamlingsloven, stadig skal overholdes.Sådanne vilkår kan bl.a. indebære en særlig geografisk begrænsning ellerbetyde, at indsamlingen skal foregå på en bestemt måde, herunder ek-sempelvis ved salg af mærker.En oversigt over de foreninger mv., der er omfattet af undtagelsen, eroptrykt som bilag til indsamlingsbekendtgørelsen2. I bilagets pkt. A eropført 22 foreninger, som kan gennemføre en årlig landsdækkende gade-og husindsamling, mens pkt. B opregner foreninger mv., som kan fore-tage gade- og husindsamling i en afgrænset del af landet.Ved lov nr. 502 af 26. november 1980 tilføjedes i indsamlingslovens § 7,stk. 4, en bestemmelse om, at Dansk Flygtningehjælp uanset forbuddet i§ 2, stk. 1, én gang om året kan gennemføre en offentlig gade- og husind-samling. Dansk Flygtningehjælp havde forud for indsamlingslovensikrafttræden kun foretaget 2 husindsamlinger (flygtning-66 og flygtning-71) og var ikke optaget på bilaget til indsamlingsbekendtgørelsen.Endelig blev der ved lov nr. 1401 af 21. december 2005 indsat en be-stemmelse i indsamlingslovens § 7, stk. 5, hvorefter organisationer, somdriver projektaktiviteter i udviklingslande på grundlag af en rammeaftalemed Udenrigsministeriet, hvortil der er knyttet et krav om egenfinansie-ring, uanset bestemmelsen i § 2, én gang om året kan foretage landsdæk-kende offentlig gade- og husindsamling til disse projektaktiviteter.2
Bekendtgørelse nr. 523 af 15. december 1971 om offentlige indsamlinger.2
1.2 Overvejelser
I de senere år er der fra flere sider blevet peget på, at reglerne i indsam-lingsloven og indsamlingsbekendtgørelsen, der som anført i det væsent-lige stammer fra 1972, på flere punkter ikke er tidssvarende og hen-sigtsmæssige.Indsamlingsloven forbyder eksempelvis indsamling ved telefoniskhenvendelse, men loven indeholder ingen særlige regler omindsamlinger, der foregår via internettet eller ved brug af sms-tjenester.Der er endvidere blevet peget på, at flere af de foreninger, som i medføraf undtagelsesbestemmelsen i indsamlingslovens § 7, stk. 3, har ret til atgennemføre gade- og husindsamling, enten er ophørt med at eksistereeller i årevis ikke har gjort brug af deres særlige indsamlingsret. Samtidighar en række foreninger og organisationer, der er etableret efter 1972 –trods et stærkt ønske derom – ikke inden for rammerne af de gældenderegler kunnet opnå tilladelse til at gennemføre gade- og husindsamling.Flere af de foreninger, der kan foretage gade- og husindsamling, har des-uden anført, at de vilkår, som i visse tilfælde kan være knyttet til ind-samlingsretten, er utidssvarende og besværlige. Eksempelvis har flereforeninger, hvis tilladelse til offentlig gade- og husindsamling er betingetaf, at indsamlingen ledsages af salg af mærker, bedt om at blive fritagetfor kravet om mærkesalg bl.a. under henvisning til, at bidragydernealmindeligvis er uinteresserede i mærkerne. Da det imidlertid som anførter forudsat i indsamlingslovens § 7, stk. 3, at de vilkår, der var stillet itilladelser til gade- og husindsamling forud for indsamlingslovensikrafttræden, fortsat overholdes, har Justitsministeriet ikke kunnetdispensere fra kravet om mærkesalg.Herudover er der over for Justitsministeriet rejst spørgsmål om lovlighe-den af såkaldt gadehvervning, hvorved forstås, at personer ansat af hjæl-peorganisationer retter personlig henvendelse til folk på gaden og opfor-drer dem til at udfylde en blanket med navn, adresse og kontonummersamt oplysning om, med hvilket beløb de fremover ønsker at bidrage tilpågældende organisation. Justitsministeriet har i en cirkulæreskrivelse af7. september 2007 til politi- og anklagemyndighed tilkendegivet, atgadehvervning, hvor det primære formål med den direkte henvendelse tilforbipasserende er at formå folk til at yde bidrag til organisation, efter3
ministeriets opfattelse udgør en omgåelse af indsamlingslovens forbud.Ministeriet tilkendegav samtidig, at indsamlingslovens regler ikke er tilhinder for, at der ved personlig henvendelse hverves medlemmer, hvisder er tale om et reelt medlemskab, hvor medlemmet for sit kontingentmodtager en modydelse fra organisationen.På den anførte baggrund er det Justitsministeriets opfattelse, at der børnedsættes et udvalg om revision af reglerne om offentlige indsamlinger.2. Kommissorium
Udvalget anmodes om at gennemgå reglerne om offentlige indsamlingeri indsamlingsloven og indsamlingsbekendtgørelsen og vurdere behovetfor ændringer af disse regler.Udvalget bør i sine overvejelser tage udgangspunkt i, at det også ifremtiden bør være et grundlæggende princip, at de indsamlendeorganisationer skal have vide muligheder for at samle ind til velgørendeformål. Det bør samtidig sikres, at de der yder bidrag, også fremover kanhave tillid til, at indsamlede midler anvendes til det angivne formål.Desuden bør det – ikke mindst af hensyn til dem, der ikke ønsker at ydebidrag – tilstræbes, at indsamlinger, som indebærer, at befolkningenopsøges af indsamlere på offentlige steder og – måske især – på deresprivate bopæl, alene kan forekomme i et vist nærmere afgrænset omfang,som ikke på markant måde overstiger omfanget af sådanne indsamlingerefter den gældende ordning.Udvalget anmodes på denne baggrund om generelt at overveje og vurde-re, hvordan de fremtidige rammer for offentlige indsamlinger til velgø-rende formål bør udformes, således at der opnås den rette balance mellempå den ene side hensynet til de indsamlende organisationers interesse i athave de bedst mulige indsamlingsvilkår, og på den anden side hensynettil, at de ulemper for befolkningen, der kan være forbundet med visseformer for indsamling, mindskes mest muligt.Udvalget bør tillige opstille klare og objektive kriterier forafgrænsningen af, hvilke foreninger og organisationer der fremover skalkunne afholde offentlige gade- og husindsamlinger, og udvalget bør i denforbindelse tage i betragtning, at også fremtidige foreninger ogorganisationer må forventes i visse tilfælde at have en interesse i at kunne4
foretage sådanne indsamlinger. Udvalget bedes i den forbindelse bl.a.overveje, om det i givet fald bør være f.eks. et uafhængigt offentligtnævn, som skal kunne tage stilling til, om en forening eller organisationopfylder kriterierne for at kunne foretage gade- og/eller husindsamling.Udvalget bedes til brug for sine overvejelser i fornødent omfang søge atindhente oplysninger om udviklingen i det samlede nettoprovenu vedoffentlige gade- og husindsamlinger i Danmark i de senere år bl.a. medhenblik på at vurdere, om lovændringen fra 2006, hvorved et antalsåkaldte rammeorganisationer fik adgang til at gennemføre en årliglandsindsamling, har haft betydning for det samlede indsamlingsresultat.Udvalget bedes i samme forbindelse – om muligt – søge belyst, i hvilketomfang de indsamlede midler er indsamlet ved traditionelle indsamlingereller ved brug af nye indsamlingsformer, herunder eksempelvisindsamlinger via internettet.Desuden anmodes udvalget om at overveje, om der kan være anledningtil at ændre den nuværende afgrænsning mellem lovlig medlems-hvervning og den ulovlige gadehvervning.Udvalget bedes tillige overveje, om der – herunder i lyset af de nyeindsamlingsformer, som bl.a. den teknologiske udvikling har skabtmulighed for – kunne være behov for, at kravene til offentligeindsamlinger i videre omfang end i dag afhænger af, hvilken type afindsamling der er tale om. Udvalget bedes endvidere tilkendegive, omudvalget finder, at der er behov for en nærmere vejledning om f.eks. depersondataretlige spørgsmål, som visse indsamlingsformer rejser.Det forudsættes, at udvalget i relevant omfang inddrager erfaringer fraf.eks. de øvrige nordiske lande.I det omfang udvalget finder, at der er behov for en ændring af retstil-standen, bedes udvalget udarbejde udkast til nye regler på området.Udvalget skal vurdere de økonomiske konsekvenser forbundet medudvalgets forslag samt anvise finansiering af eventuelle mérudgifter.Udvalget kan efter behov afholde møder med berørte myndigheder ogorganisationer, der ikke er repræsenteret i udvalget.
5
Udvalget anmodes om så vidt muligt at afslutte sit arbejde i 1. halvdel af2011.3. Sammensætning
Sys Rovsing (formand)2 medlemmer efter indstilling fra Isobro1 medlem efter indstilling fra Forbrugerrådet1 medlem efter indstilling fra KL1 medlem efter indstilling fra Dansk Erhverv1 medlem efter indstilling fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet1 medlem efter indstilling fra Socialministeriet1 medlem efter indstilling fra Udenrigsministeriet1 medlem efter indstilling fra Justitsministeriet1 medlem efter indstilling fra RigspolitietSekretariatsfunktionen varetages af Justitsministeriet.
6