Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 5
Offentligt
739980_0001.png

Til Trafikudvalget

Jeg vil lige bringe min mening om måden man måler farten på knallert/scooter.
Jeg er helt med på at knallert/scooter 30, ikke må køre meget mere ind de 30 km/t.Men jeg forstår ikke helt, at politiet bruger et rullefelt, som der ingen modstand er på. Vedmodstand mener jeg fart, vind og op af bakker f.eks. Så er det jo klart, at den vil køre mereend de tilladte fartgrænser når dette ikke bruges.Man sætter jo heller ikke en bil op på et rullefelt og måler på den måde.F.eks.:Man kommer kørerne i sin bil og kører måske 10 km/t for meget.Så bliver man stoppet for at køre for stærk, som selvfølgelig er i orden.Men så skal man jo ikke have en bøde for de 10 km/t, så skal bilen på rullefelt, og køre ihøjeste gear med fuld gas.Derefter skal man aflæse bilens tophastighed på bilens registreringspapirer, som f.eks. er175 km/t, og sammenligne med det der står på rullefeltet, som f.eks. siger 240 km/t pga.ingen modstand som nævnt før.Så skal føreren af bilen have en bøde på de 65 km/t, som den overskrider ifølgeregistreringspapirernes oplysninger. Desuden skal føreren bringe køretøjet i lovlig stand,så den får en maksimal fart på de kun 175 km/t, selvom den blev købt i lovlig stand fraproducenten (240 km/t).Det er jo sådan man giver bøder til alle knallert/scooterejere.Synes der er helt i orden at få fartbøder, men det skal være på niveau, somperson/lastbiler/busser osv. også får.Dvs. at der skal kunne indføres klip i knallertkørekort, på samme måde som ved biler.Derudover mener jeg, at får man så 2 klip i knallertkørekortet som 16-17 årig, skal detmedføre at der ikke kan tages kørekort til bil, før man fylder 20 år.
Håber at jeg har åbnet for en ny debat, og drøftelse af den nuværende lov.

Med venlig Hilsen

Klaus Augustinus