Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 436
Offentligt
824172_0001.png
824172_0002.png
824172_0003.png
824172_0004.png
824172_0005.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
16. marts 2010Det InternationaleKontorHelga Lund Laursen2009-3070-0148HLL40168

GRUNDNOTAT

vedrørende forslag til Rådets forordning om ændring af forordning

(EF) nr. 1104/2008 af 24. oktober 2008 om overgang fra Schengenin-

formationssystemet (SIS 1+) til anden generation af Schengeninfor-

mationssystemet (SIS II) og forslag til Rådets forordning om

ændring af Rådets afgørelse 2008/839/RIA om overgang fra Schen-

geninformationssystemet (SIS 1+) til anden generation af Schengen-

informationssystemet (SIS II)

KOM(2009) 508

KOM(2010) 15

Resumé

Forslagene til ændring af retsakterne om overgang fra det nuværendeSchengen-informationssystem (SIS 1+) til anden generation af Schen-gen-informationssystemet (SIS II) har til formål at forhindre, at over-gangsretsakterne udløber, før det er teknisk muligt at overgå til SIS II.Endvidere tager forslagene sigte på at sikre fleksibilitet i tilfælde af, atdet bliver nødvendigt at overgå til en alternativ løsning i stedet for SIS II.Herudover formaliseres rammerne for det globale programstyringsråd(Global Programme Management Board) (GPMB), der står for forvalt-ningen og koordineringen af SIS II-projektet. Forslagene vurderes ikke atvære i strid med nærhedsprincippet. Forslagene vurderes ikke at havelovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser af betydning. Derses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemssta-ters holdninger til forslagene. Danmark er positiv over for forslagene.

1.

Baggrund

Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Som led i Schengen-samarbejdet er der oprettet et fælles informationssy-stem (Schengen-informationssystemet, SIS), der ved hjælp af elektronisk
søgning giver nationale myndigheder adgang til indberetninger om per-soner og genstande til brug for grænsekontrollen og for anden politi- ogtoldkontrol i de enkelte lande samt for administrationen af udlændinge-lovgivningen.Ved to retsakter vedtaget i 2001 (forordning 2424/2001 og rådsafgørelse2001/886/RIA) fik Kommissionen til opgave at udvikle anden generationaf Schengen-informationssystemet (SIS II). Baggrunden for ønsket om etnyt system var navnlig, at SIS blev anset for teknisk forældet og for atmangle den kapacitet, som er nødvendig for at imødekomme fremtidigebehov for intensivering af det europæiske politisamarbejde, herundermed de nye EU-medlemsstater.Siden 2001 er der vedtaget to retsakter om oprettelse, drift og brug af an-den generation af SIS II (forordning 1987/2006 og rådsafgørelse2007/533/RIA). De bestemmelser i forordningen og rådsafgørelsen, somskal erstatte de gældende regler om SIS i Schengen-konventionen, finderførst anvendelse fra et tidspunkt, som fastsættes af Rådet, efter at forskel-lige betingelser om tekniske foranstaltninger, test mv. er opfyldt.Før sådanne datoer fastsættes, skal brugerne af det nuværende system(SIS 1+) teknisk være overgået til SIS II. Den retlige ramme for denneovergang er fastlagt i forordning 1104/2008 og rådsafgørelse2008/839/RIA. De to retsakter er i alt væsentligt identiske. Behovet for toretsakter skyldes, at Schengen-samarbejdet berører både den tidligere 1.og 3. søjle. Kommissionen har ved fremsættelsen af forslag til ændring afde to retsakter valgt at bibeholde den todelte struktur, således at derfremsættes et ændringsforslag til hver af de eksisterende retsakter.Det har imidlertid vist sig, at den tidsplan, der gælder for disse retsakter,herunder navnlig retsakternes udløbsdato (30. juni 2010), ikke længere errealistisk. For at undgå at retsakterne udløber, før overgangen til SIS IIkan ske, fremsatte Kommissionen den 1. oktober 2009 forslag til ændringaf retsakterne (KOM(2009) 508 og KOM(2009) 509)Med Lissabon-traktatens ikrafttræden den 1. december 2009 bortfaldtimidlertid KOM(2009) 509 vedrørende ændring af rådsafgørelse2008/839/RIA, mens KOM(2009) 508 vedrørende ændring af forordning1104/2008 blev opretholdt.Kommissionen har derfor fremsat et nyt forslag til ændring af rådsafgø-relse 2008/839/RIA, således at ændringerne kan vedtages af Rådet indenretsakternes udløb den 30. juni 2010.2
Lissabon-traktatenMed Lissabon-traktatens ikrafttræden overførtes det mellemfolkeligesamarbejde om politi og strafferet til det overstatslige samarbejde om ret-lige og indre anliggender efter reglerne i TEF afsnit IV (tredje del, afsnitV, i ”Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde”, TEUF).Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten,finder dermed anvendelse på forslagene.Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelseaf foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V,og ifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i hen-hold til TEUF, tredje del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse iDanmark (”retsforbeholdet”).Retsakter på området for politisamarbejde og retligt samarbejde i straffe-sager, der er vedtaget inden Lissabon-traktatens ikrafttræden, er derimodfortsat bindende for og finder anvendelse i Danmark (på mellemfolkeligtgrundlag). Det gælder bl.a. rådsafgørelse 2001/886/RIA af 6. december2001 om udviklingen af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II) og rådsafgørelse 2007/533/RIA af 12. juni2007 om oprettelse, drift og brug af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II).I det omfang Rådet fremover træffer foranstaltning om et forslag om ellerinitiativ til udbygning af Schengen-reglerne efter bestemmelserne iTEUF, tredje del, afsnit V, træffer Danmark i henhold til protokollensartikel 4 inden seks måneder foranstaltning om, hvorvidt Danmark vilgennemføre denne foranstaltning i dansk lovgivning. En dansk beslut-ning herom vil skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og deøvrige medlemsstater (og associerede Schengen-lande).

2.

Indhold

2.1.

Forslaget til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.1104/2008 af 24. oktober 2008 er fremlagt under henvisning til TEF,særlig artikel 66, mens forslaget til Rådets forordning om ændring af Rå-dets afgørelse 2008/839/RIA er fremlagt under henvisning til TEUF, sær-lig artikel 74. Baggrunden for, at der er fremlagt to separate forslag til
3
retsakter, er som nævnt, at Schengen-samarbejdet berører både det tidli-gere 1. og 3. søjle-samarbejde.Der henvises i øvrigt til det anførte under pkt. 1 om betydningen af Lis-sabon-traktatens ikrafttræden.

2.2.

Forslagene til forordning og rådsafgørelse har navnlig til formål atsikre, at de retlige rammer for overgangen fra SIS 1+ til SIS II kan for-blive i kraft, til det er teknisk muligt at overgå til SIS II.Forslagene indeholder ingen slutdato for overgangsretsakterne, idet detblot fastslås, at retsakterne er gældende indtil den dato, der fastsættes afRådet angående overgang til SIS II. Ved ikke at indsætte en ny slutdatoskabes den størst mulige fleksibilitet.Forslagene indeholder endvidere en række ændringer vedrørende de tek-niske aspekter af overgangen fra SIS 1+ til SIS II for at muliggøre over-gangen til en alternativ teknisk løsning (SIS 1+RE), hvis det fulde SIS IImå opgives.Herudover tager forslagene sigte på at formalisere grundlaget for ”GlobalProgramme Management Board” (GPMB), der står for forvaltningen ogkoordineringen af SIS II-projektet. GPMB har indtil nu fungeret påuformelt grundlag, og de fremsatte forslag tilsigter ingen ændringer i denhidtidige kompetencefordeling mellem medlemsstaterne og Kommission-en. Det fremgår af forslagene, at udgifterne til GPMB afholdes over EU’salmindelige budget.

3.

Gældende dansk ret

De ændringer i lov om Danmarks tiltrædelse af Schengen-konventionen,som var nødvendige i forbindelse med vedtagelsen af rådsafgørelsen ogforordningen om oprettelse, drift og brug af SIS II, blev gennemført vedlov nr. 521 af 6. juni 2007. De nødvendige ændringer i udlændingelovenblev gennemført ved lov nr. 1398 af 27. december 2008. Det fremgår afændringslovene, at justitsministeren henholdsvis integrationsministerenfastsætter tidspunktet for ikrafttræden af de bestemmelser i ændrings-lovene, som gennemfører selve rådsafgørelsen og forordningens indhold.Dette vil ske, når Rådet har bestemt, at bestemmelserne i rådsafgørelsenog forordningen skal finde anvendelse og dermed erstatte de gældendebestemmelser i Schengen-konventionen om informationssystemet. Detbemærkes, at forordning 1104/2008 og rådsafgørelse 2008/839/RIA(”overgangsretsakterne”) ikke krævede ændringer i dansk ret.4

4.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslagene til ændring af retsakterne om overgangen til SIS II vurderesikke i sig at have ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-kvenser af betydning.

5.

Høring

Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.

6.

Nærhedsprincippet

Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at hovedformålet medden påtænkte handling (overgangen fra SIS 1+ til SIS II) ikke i tilstræk-keligt omfang kan opnås af medlemsstaterne enkeltvis, men bedre påfællesskabsplan.Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet eroverholdt. Det bemærkes i den forbindelse, at hovedformålet med for-slagene er at sikre overgangen fra et bestående informationssystem, derforbinder medlemsstaternes respektive myndigheder til dette systems af-løser. Dette formål kan efter regeringens opfattelse – som også anført afKommissionen – ikke i tilstrækkelig grad opnås af medlemsstaterne en-keltvis, men kræver handling på fællesskabsplan.

7.

Andre landes kendte holdninger

Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdning til forslaget.

8.

Foreløbig generel dansk holdning

Fra dansk side er man positiv over for forslagene.

9.

Orientering af andre af Folketingets udvalg

Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til Folke-tingets Retsudvalg.
5