Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 40
Offentligt
Ændring af retsplejeloven (Ny politiklageordning)Hermed et par kommentarer til ovennævnte, der så vidt jeg kan se, skal behandles i folketinget inovember. Jeg er klar over, at det nok er for sent, men syntes på den anden side, at mit forslag er sågodt, at det fortjener lidt opmærksomhed. Så vidt jeg ved, så har forslaget ikke været bragt op før, ogdet er fremsat helt for egen regning.Jeg er ansat i HR-afdelingen ved politiet i Nordjylland, og jeg vil gøre alt for, at dette ikke kommer til atfarve mit indlæg til ordningen. Jeg har i virkeligheden ”kun” det mål, at befolkningen og politiet – tilglæde for begge parter – kommer til at leve i størst mulig pagt med hinanden.Det nuværende klagesystem har nogle år på bagen og alene af den årsag kunne en revision være sinplads. Ser man det sådan lidt fra oven, så kunne det virke som om dele af befolkningen har denopfattelse, at politifolkene dækker over hinanden i forbindelse med klagesager, og at dette kommer tiludtryk ved, at ikke ret mange klagere får ret. Modsætningsvis er der givet mange politifolk, der har denopfattelse, at en revision af det nuværende klagesystem alene skal foretages for at flere klagere skal fåret.Begge synspunkter er forhåbentlig forkerte.Med udgangspunkt i konfliktrådet (restorative justice) vil jeg tillade mig at spørge om der ikke findesen mulighed for at lave en ”win win situation”. I andre lande har man udvidet principperne omkringkonfliktrådet til også at gælde andre grupper end gerningsmand og offer.Jeg vil foreslå, at der laves en model, der kan bruges i forholdet klager og politimand/kvinde. Ikkesådan at forstå, at den ene eller den anden skal have ret, men ordningen skal alene ses som et forsøgpå at skabe forståelse mellem de to personer. Sidegevinsten på den lange bane er jo, at forståelsenmellem grupperne som sådan forbedres.Det gælder med andre ord om, at pille ved de to gruppers forforståelse for hinanden. Dette findes derforskellige metoder til. Et fællestræk er dog, at deltagelsen – som i konfliktråd – er frivillig.Forslaget skal ses som et forsøg på, at bevare det gode forhold, der trods alt hersker mellem politiet ogbefolkningen. Et forhold der kunne se ud til at skride en lille smule i disse år.Jeg vil ikke gøre mig til talsmand for om forslaget kan bruges på alle former for klager. Det må bero påen nærmere vurdering, men det er min klare vurdering – måske lidt naivt – at forslaget med ennærmere gennemgang kunne få en succesfuld gang på jord.Jeg har gennem mine år i politiet fået enkelte klager, og det er min vurdering, at stort set alle medsucces kunne have været taget op i konfliktråd for politiet. Min erfaring siger mig, at klager fra ”pæneborgere” ofte vil kunne løses bedre på denne måde.Dette var blot toppen af nogle tanker, jeg har gjort mig. Jeg står til rådighed for uddybning af forslaget.
Frank NorreTlf. 23 96 83 46