Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 345
Offentligt
805637_0001.png
805637_0002.png
805637_0003.png
805637_0004.png
805637_0005.png
805637_0006.png
805637_0007.png
805637_0008.png
805637_0009.png
805637_0010.png
805637_0011.png
805637_0012.png
805637_0013.png
805637_0014.png
805637_0015.png
805637_0016.png
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
22. februar 2010Strafferetskontoret2010-733-0057LBI40696
UDKASTForslagtil
Lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v.(Udvidelse af ordningen vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen un-der intensiv overvågning og kontrol – ”fodlænkeordningen”)§1I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1337 af 3.december 2007, som ændret bl.a. ved lov nr. 496 af 17. juni 2008, § 4 ilov nr. 500 af 17. juni 2008 og § 5 i lov nr. 501 af 12. juni 2009, foreta-ges følgende ændring:1.I§ 78 a, stk. 1,ændres »indtil 3 måneder« til: »indtil 5 måneder«.§2Loven træder i kraft den 1. juli 2010 og finder anvendelse på personer,der idømmes fængselsstraf efter denne dato.§3Stk. 1.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.Stk. 2.Loven kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Færøernemed de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning.................................................................................................................... 32. Gældende ret................................................................................................................ 32.1. Fuldbyrdelse af fængselsstraf i kriminalforsorgens institutioner mv.................... 32.2. Fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol.............52.3. De hidtidige erfaringer med ordningen................................................................... 83. Lovforslagets udformning............................................................................................94. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige........................... 125. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv......................136. De administrative konsekvenser for borgerne............................................................137. De miljømæssige konsekvenser................................................................................. 138. Forholdet til EU-retten............................................................................................... 139. Hørte myndigheder og organisationer mv..................................................................1310. Sammenfattende skema............................................................................................13
2
1. IndledningFormålet med lovforslaget er at udvide anvendelsesområdet for ordnin-gen vedrørende fuldbyrdelse af frihedsstraf på bopælen under intensivovervågning og kontrol (”fodlænkeordningen”).Efter de gældende regler kan personer, der idømmes fængselsstraf i indtil3 måneder, uanset forseelsens art, efter ansøgning få tilladelse til at afso-ne fængselsstraffen på bopælen med en såkaldt elektronisk fodlænke (ensender om anklen). Den pågældende skal opfylde en række nærmere an-givne betingelser vedrørende bl.a. bolig- og beskæftigelsesforhold.Undtaget fra ordningen er personer, der er idømt fængselsstraf i indtil 14dage for overtrædelse af lovgivningen om våben og eksplosivstoffer,medmindre straffen tillige er idømt for overtrædelse af anden lovgivningog den eller de skete lovovertrædelser af lovgivningen om våben og eks-plosivstoffer ikke har været af væsentlig betydning for straffens længde.Der er tale om en særlig afsoningsform, som er mindre udgiftskrævendeend straffuldbyrdelse i fængsel, og som medfører fordele, idet den dømteunder strafudståelsen kan fortsætte i sit job, uddannelsesforløb mv. Dehidtidige erfaringer med fodlænkeordningen er positive, både her i landetog i udlandet.I forbindelse med en forespørgsel til justitsministeren den 28. januar2010 om ressourcer til kriminalforsorgen (forespørgsel F 16) vedtog Fol-ketinget bl.a., at der skal frigøres fængselspladser gennem en udvidelseaf fodlænkeordningen.Det foreslås på den anførte baggrund at udvide fodlænkeordningen, såden kommer til at omfatte alle personer, der idømmes fængselsstraf i ind-til 5 måneder, således at undtagelsen for visse personer, der er dømt forovertrædelse af lovgivningen om våben og eksplosivstoffer, foreslås op-retholdt indtil videre.2. Gældende ret2.1. Fuldbyrdelse af fængselsstraf i kriminalforsorgens institutioner mv.Reglerne om fuldbyrdelse af fængselsstraf, bødestraffe, betingede dom-me, samfundstjeneste og forvaring findes i straffuldbyrdelsesloven, jf.3
herved lovbekendtgørelse nr. 1337 af 3. december 2007 med senere æn-dringer. Straffuldbyrdelsesloven indeholder i afsnit II bestemmelser, dersærligt tager sigte på fuldbyrdelse af fængselsstraf.Personer på 18 år eller derover afsoner som altovervejende hovedregelfængselsstraf i fængsel eller arresthus, jf. straffuldbyrdelseslovens § 20,stk. 1. Fængselsstraf kan dog i særlige tilfælde fuldbyrdes i kriminalfor-sorgens pensioner og i institutioner mv. uden for kriminalforsorgen, jf.lovens § 20, stk. 2, f.eks. hvis den dømte har behov for særlig behandlingeller pleje mv. Fuldbyrdelsen kan endvidere i særlige tilfælde finde stedpå den dømtes bopæl med elektronisk fodlænke, jf. lovens § 20, stk. 3,hvis den dømte opfylder en række betingelser vedrørende bolig- og be-skæftigelsesforhold mv.Personer under 18 år afsoner som udgangspunkt fængselsstraf uden forfængsel eller arresthus, dvs. på hospital, i familiepleje, i egnet hjem ellerinstitution, medmindre afgørende hensyn til retshåndhævelsen taler imoddette, jf. straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2. Sådanne hensyn kan fore-ligge på grund af kriminalitetens art, den dømtes farlighed eller erfaring-er med voldelig adfærd, undvigelser eller lignende fra tidligere ophold iinstitution mv.Dømte indkaldes med et varsel på normalt 1 måned til at møde i en be-stemt afsoningsinstitution. Bl.a. i tilfælde, hvor den pågældende er dømtefter straffelovens § 119 (vold mod tjenestemand i funktion), § 123 (vid-netrusler), § 216 (voldtægt) eller §§ 244-246 (vold), er varslet dog kun 10dage. Den dømte vejledes i indkaldelsen bl.a. om muligheden for at an-søge om udsættelse og benådning, herunder om reglerne om opsættendevirkning af en sådan ansøgning.Det forkortede varsel på 10 dage, der anvendes i visse tilfælde, er indførtmed henblik på, at strafafsoningen kan påbegyndes 1 måned efter endeligdom. Som følge af bl.a. de administrative skridt, der skal iagttages, førder kan meddeles tilladelse til afsoning på bopælen med elektronisk fod-lænke, herunder gennemførelse af en egnethedsundersøgelse af ansøge-ren, er det ikke muligt at iværksætte afsoning inden for 1 måned. Admi-nistrationen af fodlænkeordningen er imidlertid indrettet således, at be-handlingen af ansøgninger om tilladelse til afsoning på bopælen medelektronisk fodlænke fra den omhandlede persongruppe prioriteres højt.Det samme gælder for så vidt angår iværksættelsen af selve strafafsonin-gen.4
2.2. Fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågning og kon-trol2.2.1.Siden 1. juli 2005 har personer, der er idømt fængselsstraf i indtil 3måneder for overtrædelse af færdselsloven, kunnet få tilladelse til at ud-stå straffen på bopælen under intensiv overvågning og kontrol efter reg-lerne i straffuldbyrdelseslovens kapitel 13 a. Reglerne om denne afso-ningsform (fodlænkeordningen) blev indført ved lov nr. 367 af 24. maj2005 om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Fuldbyrdelse afstraf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol samt begrænsetfællesskab for ”negativt stærke” indsatte m.v.), jf. Folketingstidende2004-05 (2. samling), Tillæg A, s. 426.Ved lov nr. 304 af 19. april 2006 om ændring af lov om fuldbyrdelse afstraf m.v. (Udvidelse af ordningen vedrørende fuldbyrdelse af straf påbopælen under intensiv overvågning og kontrol samt fratagelse af mulig-hed for udgang ved udeblivelse fra afsoning), jf. Folketingstidende 2005-06, Tillæg A, s. 2578, blev fodlænkeordningen udvidet til at omfatte allepersoner, som på gerningstidspunktet var under 25 år, og som idømmesfængselsstraf i indtil 3 måneder uanset karakteren af lovovertrædelsen.Ordningen blev endvidere udvidet til at omfatte personer (uanset alder),der før, samtidig med eller efter en dom for overtrædelse af færdselslo-ven tillige er idømt straf for overtrædelse af anden lovgivning, hvis deneller de skete overtrædelser af anden lovgivning ikke har været af væ-sentlig betydning for den samlede fængselsstrafs længde, og hvis læng-den af den samlede fængselsstraf ikke overstiger 3 måneder.Den seneste udvidelse af ordningen blev gennemført ved lov nr. 496 af17. juni 2008 om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelseaf ordningen vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensivovervågning og kontrol), jf. Folketingstidende 2007-08 (2. samling), Til-læg A, s. 3518, hvor ordningen blev udvidet til at omfatte alle personer,der idømmes fængselsstraf i indtil 3 måneder, uanset den dømtes alder ogforseelsens art.Fodlænkeordningen blev samtidig ved § 4 i lov nr. 500 af 17. juni 2008om ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven og lov om fuld-byrdelse af straf m.v. (Styrkelse af indsatsen mod ulovlige skydevåbenog knive på offentligt tilgængelige steder), jf. Folketingstidende 2007-08(2. samling), Tillæg A, s. 5979, ændret således, at personer, der er idømt5
fængselsstraf i indtil 14 dage for overtrædelse af lovgivningen om våbenog eksplosivstoffer, ikke kan gives tilladelse til at afsone med elektroniskfodlænke, medmindre straffen tillige er idømt for overtrædelse af andenlovgivning og den eller de skete lovovertrædelser af lovgivningen omvåben og eksplosivstoffer ikke har været af væsentlig betydning for straf-fens længde.2.2.2.Efter straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk. 1, meddeles tilladelsentil at afsone straffen på bopælen med elektronisk fodlænke af justitsmini-steren eller den, der bemyndiges dertil.Det er ikke en betingelse for at få tilladelse til afsoning af fængselsstraf-fen på bopælen, at den fængselsstraf, som ansøgningen vedrører, eridømt ved én dom, når blot den samlede fængselsstraf, som den pågæl-dende skal afsone, ikke overstiger 3 måneder (eller er omfattet af undta-gelsen vedrørende overtrædelse af lovgivningen om våben og eksplosiv-stoffer).En bøde idømt eller vedtaget før, samtidig med eller efter en idømt fæng-selsstraf afskærer ikke en person fra at opnå tilladelse til at afsone fæng-selsstraffen på bopælen med elektronisk fodlænke. Dette gælder, uansethvilken lovgivning bøden er udstedt i medfør af. Er en person såledesf.eks. idømt en fængselsstraf på 3 måneder for overtrædelse af straffelo-ven og ved samme dom en bøde for overtrædelse af miljøbeskyttelseslo-ven, kan den pågældende afsone fængselsstraffen på 3 måneder på bopæ-len, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.Efter straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk. 3, fastsætter justitsministerenregler om den administrative behandling af ansøgninger om afsoningmed elektronisk fodlænke. Justitsministeren kan i den forbindelse be-stemme, at der kun tillægges ansøgninger indgivet inden udløbet af be-stemte frister opsættende virkning, således at straffuldbyrdelsen udsættes.En ansøgning om afsoning med elektronisk fodlænke kan dog ikke til-lægges opsættende virkning, hvis politidirektøren har underrettet krimi-nalforsorgen om, at hensynet til politiets forebyggende virksomhedskønnes at kræve, at den dømte påbegynder straffuldbyrdelsen uden atafvente behandlingen af en sådan ansøgning.
6
Straffuldbyrdelseslovens § 78 b fastsætter, hvilke betingelser en personskal opfylde for at kunne meddeles tilladelse til at afsone på bopælenmed fodlænke.Efter § 78 b, stk. 1, nr. 1-4, er tilladelse til afsoning på bopælen medelektronisk fodlænke betinget af,atden dømtes boligforhold gør afso-ning på bopælen mulig,atden dømtes beskæftigelsesforhold i form afarbejde, uddannelse eller lignende er af en sådan beskaffenhed, at det ermuligt at kontrollere, at den dømte overholder et vilkår om at passe sitjob eller uddannelse mv.,atden dømte, hvis denne tidligere har afsonetstraf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol, i et tidsrum af 2år forud for idømmelsen af den straf, som ansøgningen vedrører, ikke eridømt højere straf end bøde,og atpersoner, der har samme bopæl somden dømte, og som er over 18 år, meddeler samtykke til, at afsoning kanfinde sted på den fælles bopæl.Efter straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 2, kan en tilladelse til afsoningaf fængselsstraf på bopælen med elektronisk fodlænke nægtes, hvis fuld-byrdelsesformen efter en konkret vurdering af den dømtes forhold i detenkelte tilfælde ikke findes hensigtsmæssig. Det kan f.eks. være i tilfæl-de, hvor der er grund til at tro, at den dømte ikke vil overholde de vilkår,som gælder for afsoning med fodlænke.Til brug for afgørelsen af, om den dømte opfylder betingelserne i § 78 b,stk. 1, nr. 1-4, eller om den dømtes forhold gør straffuldbyrdelse på bo-pælen uhensigtsmæssig, foretager kriminalforsorgen en nærmere under-søgelse af den dømtes forhold, herunder vedkommendes boligforhold,beskæftigelsesforhold samt fysiske og psykiske tilstand, jf. straffuldbyr-delseslovens § 78 b, stk. 3.Opfylder den dømte ikke samtlige de betingelser, der er nævnt i § 78 b,stk. 1, nr. 1-4, vil den pågældende få afslag på sin ansøgning. Det sammeer tilfældet, hvis fuldbyrdelsesformen som følge af den dømtes forhold iøvrigt ikke findes hensigtsmæssig, jf. straffuldbyrdelseslovens § 78 b,stk. 2.Straffuldbyrdelseslovens § 78 c, stk. 1, nr. 1-8, indeholder herudover enrække vilkår for afsoning på bopælen med elektronisk fodlænke. Dendømte må bl.a. ikke begå strafbart forhold, forlade sin bopæl uden for deaf tilsynsmyndigheden fastsatte tidsrum eller indtage alkohol, euforise-7
rende stoffer eller andre stoffer, der er forbudt efter den almindelige lov-givning.I medfør af § 78 c, stk. 2, kan der endvidere fastsættes andre vilkår, derfindes hensigtsmæssige, herunder vilkår om, at den dømte underkastersig en struktureret, kontrolleret alkoholistbehandling.Justitsministeren eller den, der af justitsministeren er bemyndiget hertil,fastsætter eventuelle vilkår efter § 78 c, stk. 2, og påser overholdelsen afvilkår efter § 78 c, stk. 1 og 2.En tilladelse til afsoning på bopælen kan tilbagekaldes efter reglerne istraffuldbyrdelseslovens § 78 e. Tilbagekaldelse kan bl.a. ske hvis dendømte anmoder herom, hvis den dømte ikke længere opfylder betingel-serne i lovens § 78 b, eller hvis den dømte har overtrådt vilkårene i § 78c.Hvis en tilladelse til afsoning på bopælen tilbagekaldes før straffuldbyr-delsen iværksættes, indsættes den dømte snarest muligt til afsoning ifængsel eller arresthus, jf. straffuldbyrdelseslovens § 8, stk. 1.Sker tilbagekaldelsen efter fuldbyrdelsens iværksættelse skal den dømteoverføres til fængsel eller arresthus, jf. herved straffuldbyrdelseslovens §78 f, stk. 1.2.3. De hidtidige erfaringer med ordningenI perioden fra fodlænkeordningens start den 1. juli 2005 og til og medden 31. december 2009 har kriminalforsorgen informeret i alt 12.639domfældte om muligheden for at søge om at afsone på bopælen i elektro-nisk fodlænke. Omkring 64 pct. af disse domfældte (8.087 domfældte)har søgt om tilladelse til afsoning på bopælen, og heraf har omkring 65pct. (5.223 domfældte) fået tilladelse. Dette svarer til, at omkring 41 pct.af de domfældte, der har haft mulighed for at søge om tilladelse til afso-ning på bopælen, har fået tilladelse hertil.Af de 5.223 tilladelser, der er blevet givet i perioden fra den 1. juli 2005og til og med den 31. december 2009, er 105 (svarende til 2,0 pct.) blevettilbagekaldtføriværksættelse af afsoningen, mens 377 (svarende til 7,2pct.) er blevet tilbagekaldtefteriværksættelse af afsoningen.8
Den hyppigste årsag til tilbagekaldelse efter iværksættelsen af afsoningener, at den dømte har indtaget alkohol. Hovedårsagerne til, at tilladelsernetilbagekaldes, før afsoningen er påbegyndt, er, at den dømte ikke længereopfylder betingelserne (f.eks. vedrørende bolig- og beskæftigelsesfor-hold) eller har begået nyt strafbart forhold.3. Lovforslagets udformning3.1Et væsentligt formål med fodlænkeordningen er, at den dømte kanbevare tilknytningen til arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet mv.under strafafsoningen, idet dette kan forbedre den pågældendes mulighe-der for på langt sigt at have en varig tilknytning til arbejdsmarkedet,hvilket generelt vil kunne medvirke til at mindske risikoen for tilbagefaldtil ny kriminalitet (recidiv).Hertil kommer, at afsoning med fodlænke er en billigere afsoningsformend afsoning i fængsel.Fodlænkeordningen har været under etapevis opbygning siden ordnin-gens ikrafttræden bl.a. med henblik på at give kriminalforsorgen mulig-hed for at afprøve det elektroniske overvågningsudstyr. Ordningen er idag velfungerende personalemæssigt og organisatorisk.Efter den seneste udvidelse af ordningen i 2008 er alle dømte, uanset al-der og forseelse, omfattet af ordningen (undtaget visse personer, der eridømt en kort fængselsstraf for overtrædelse af lovgivningen om våbenog eksplosivstoffer).Erfaringerne med at anvende fodlænkeordningen på denne bredere grup-pe af afsonere har været positive. Antallet af tilfælde, hvor Direktoratetfor Kriminalforsorgen har tilbagekaldt en tilladelse, er fortsat ret lille.I perioden 1. december 2008 til 30. november 2009 blev hovedparten afde personer, der i den pågældende periode blev idømt frihedsstraf på ind-til 3 måneder og dermed kunne komme i betragtning til afsoning medelektronisk fodlænke, dømt for vold (ca. 33 pct.), tyveri mv. (ca. 14 pct.)og overtrædelse af færdselsloven (ca. 28 pct.).I den samme periode blev hovedparten af de personer, der blev idømtfrihedsstraf på mellem 3 og 5 måneder, dømt for vold (ca. 45 pct.), tyverimv. (ca. 24 pct.) og overtrædelse af færdselsloven (ca. 9 pct.).9
Fodlænkeordningen kendes fra en række andre lande, herunder Norge ogSverige, hvor der kan afsones domme på op til henholdsvis 4 og 6 måne-der i fodlænke. Afsoningsformen bliver således i disse lande også an-vendt i forbindelse med fængselsstraffe på mere end 3 måneder.Udenlandske erfaringer viser imidlertid, at der indtræder en stigning iantallet af vilkårsovertrædelser, når en person har afsonet mere end 5måneder i fodlænke.Justitsministeriet finder på denne baggrund, at fodlænkeordningen børudvides yderligere i lyset af de hidtidige positive erfaringer med den nu-værende fodlænkeordning sammenholdt med udenlandske erfaringer påområdet, og under hensyn til Folketingets vedtagelse i forbindelse medforespørgsel F 16 om ressourcer til kriminalforsorgen, hvorefter der bl.a.skal frigøres fængselspladser gennem en udvidelse af fodlænkeordnin-gen. Det foreslås, at ordningen udvides til at omfatte personer, somidømmes fængselsstraffe på indtil 5 måneder i stedet for som i dag indtil3 måneder.Som nævnt under pkt. 2.2.1 blev fodlænkeordningen ved § 4 i lov nr. 500af 17. juni 2008 om ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenlovenog lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrkelse af indsatsen mod ulovligeskydevåben og knive på offentligt tilgængelige steder), jf. Folketingsti-dende 2007-08 (2. samling), Tillæg A, s. 5979, ændret således, at perso-ner, der er idømt fængselsstraf i indtil 14 dage for overtrædelse af lov-givningen om våben og eksplosivstoffer, ikke kan gives tilladelse til atafsone med elektronisk fodlænke, medmindre straffen tillige er idømt forovertrædelse af anden lovgivning og den eller de skete lovovertrædelseraf lovgivningen om våben og eksplosivstoffer ikke har været af væsentligbetydning for straffens længde.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at baggrunden for und-tagelsen er,atpersoner, der dømmes for ulovlig besiddelse af skydevå-ben og knive på offentligt tilgængelige steder, hurtigt skal påbegyndeafsoning,atder ikke ses at være den samme risiko for at miste tilknyt-ning til arbejde eller uddannelse mv. ved helt korte afsoningsforløb,og atdet vil medføre en betydelig ressourcemæssig belastning af kriminalfor-sorgen, hvis kriminalforsorgen også ved disse helt korte straffe skal fore-tage det administrative arbejde, der er forbundet med denne afsonings-form, herunder visitation, egnethedsvurdering og praktisk iværksættelse.10
Det foreslås ikke med lovforslaget at ændre denne undtagelsesbestem-melse.3.2.Der foreslås ikke i øvrigt ændringer af betingelserne for at kunnemeddeles tilladelse til at afsone på bopælen, jf. straffuldbyrdelseslovens§ 78 b, eller vilkårene for afsoning på bopælen, jf. lovens § 78 c.Efter lovforslaget vil det således ligesom efter gældende ret ikke være etkrav, at den fængselsstraf, som den dømtes ansøgning vedrører, er idømtved én dom, når blot den samlede fængselsstraf, som den pågældendeskal afsone, ikke overstiger 5 måneder. Således vil f.eks. en person, somidømmes en ubetinget fængselsstraf i 40 dage for et knytnæveslag (jf.straffelovens § 244), og som senere – men inden tilladelse til afsoning påbopælen er meddelt – idømmes 3 måneders ubetinget fængsel for under-slæb (jf. straffelovens § 278), kunne meddeles tilladelse til at afsone densamlede straf af fængsel i 4 måneder og 10 dage på bopælen med elek-tronisk fodlænke.Det vil fortsat være muligt at give tilladelse til, at en person, der idøm-mes en såkaldt kombinationsdom, jf. straffelovens § 58, afsoner den ube-tingede del af straffen på bopælen med elektronisk fodlænke, hvis denubetingede del af straffen ikke overstiger 5 måneders fængsel.Da fodlænkeordningen også efter den foreslåede udvidelse vedrører fuld-byrdelse af fængselsstraf, vil en bøde vedtaget eller idømt før, samtidigmed eller efter den dom, som ansøgningen om afsoning på bopælen ved-rører, fortsat ikke afskære den dømte fra at få tilladelse til at afsone denidømte fængselsstraf på bopælen med fodlænke.Tilladelse til afsoning på bopælen vil ligesom i dag ikke kunne meddelespersoner på 15-17 år, der som et alternativ til fængselsstraf er idømt ensåkaldt ungdomssanktion efter straffelovens § 74 a.Heller ikke personer, som skal afsone forvandlingsstraf, jf. straffelovens§ 53, kan meddeles tilladelse til afsoning på bopælen.Endelig vil en person, der har flere uafsonede domme, som sammenlagtoverstiger 5 måneders fængsel, fortsat ikke kunne få tilladelse til at afso-ne straffen helt eller delvis på bopælen med elektronisk fodlænke.11
3.3.I forbindelse med den foreslåede udvidelse af fodlænkeordningen vilJustitsministeriet i givet fald på et enkelt punkt ændre den administrativepraksis, der knytter sig til straffuldbyrdelseslovens regler om vilkår forafsoning på bopælen i elektronisk fodlænke.Det drejer sig om, at den dømte efter den nuværende praksis kan få tilla-delse til 2 timers dagligt ophold uden for boligen på aktivitetsfrie dage(weekender mv.) i de første 2 måneder efter påbegyndelsen af afsoningenmed elektronisk fodlænke og herefter 3 timers dagligt ophold uden forboligen.Denne administrative praksis bygger på bemærkningerne til lovforslagnr. L 97 om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (udvidelse afordningen vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensivovervågning og kontrol) (fremsat den 12. marts 2008), jf. Folketingsti-dende 2007-2008 (2. samling), Tillæg A, s. 3518.Justitsministeriet vil i givet fald ændre den administrative praksis på detteområde, så det i den dømtes aktivitetsskema kan fastlægges, at den dømtepå aktivitetsfrie dage i den første måned af afsoningen har tilladelse til 2timers dagligt ophold uden for boligen, i den 2. måned af afsoningen til-ladelse til 3 timers dagligt ophold uden for boligen, i den 3. og 4. månedtilladelse til 6 timers dagligt ophold uden for boligen og i den 5. månedtilladelse til 8 timers dagligt ophold uden for boligen.Dagligt ophold uden for boligen på aktivitetsfrie dage vil – efter tilladel-se – i givet fald kunne finde sted i tidsrummet fra kl. 06.00 til kl. 22.00og højst i 2 dage om ugen. Tilladelsen vil ikke kunne lægges sammenmed den tilladelse, der efter den gældende bekendtgørelses § 10, stk. 2,gives til at foretage personlige indkøb, tøjvask mv.Denne forudsatte ændring af den administrative praksis er inspireret afden svenske IÖV-ordning. Den indebærer med sin ”progression” af fri-hed på aktivitetsfrie dage en kompensation for den belastning, der i givetfald vil være forbundet med, at afsoning på bopælen under intensiv over-vågning og kontrol kan foregå over længere tid end i dag.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige12
5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetmv.6. De administrative konsekvenser for borgerne7. De miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationer mv.Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og or-ganisationer mv.:Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsad-vokaten, Foreningen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiforbun-det i Danmark, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Foreningen af Fæng-selsinspektører og Vicefængselsinspektører, Kriminalforsorgsforeningen,Dansk Fængselsforbund, HK-Landsklubben for Kriminalforsorgen,Dansk Socialrådgiverforening, Landsklubben af socialrådgivere ansat iKriminalforsorgen, Advokatrådet, Landsforeningen af Forsvarsadvokat-er, Institut for Menneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden, Dansk Rets-politisk Forening, Kriminalpolitisk Forening (KRIM) og Danske Advo-kater.10. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/ Negative konsekven-mindreudgifterser/merudgifterØkonomiske konse-kvenser for stat, kom-muner og regioner13
Administrative konse-kvenser for stat, kom-muner og regionerØkonomiske konse-kvenser for erhvervsli-vetAdministrative konse-kvenser for erhvervsli-vetMiljømæssige konse-kvenserAdministrative konse-kvenser for borgerneForholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspek-ter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserI lovforslagets bilag 1 er de foreslåede bestemmelser sammenholdt medde nugældende bestemmelser.Til § 1Til nr. 1 (§ 78 a, stk. 1)Den foreslåede ændring i straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk. 1 indebæ-rer, at fodlænkeordningens anvendelsesområde udvides til at omfattedømte med fængselsstraffe på op til 5 måneder, mens ordningen i dagalene omfatter dømte med fængselsstraffe på op til 3 måneder. Der fore-slås ingen ændring af fodlænkeordningen i øvrigt, herunder af de betin-gelser, der skal være opfyldt, for at der kan meddeles tilladelse til afso-ning på bopælen, jf. lovens § 78 b, vilkårene for afsoning på bopælen, jf.lovens § 78 c og mulighederne for tilbagekaldelse af tilladelse til afso-ning på bopælen, jf. lovens § 78 e.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-ger.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2010 og finder anvendelsepå personer, der idømmes fængselsstraf efter denne dato.
14
En person, der er idømt flere fængselsstraffe – f.eks. en fængselsstraf i 3måneder for underslæb (jf. straffelovens § 278) og efterfølgende enfængselsstraf i 40 dage for et knytnæveslag (jf. straffelovens § 244) – ogsom ikke ville være omfattet af de hidtil gældende regler for afsoning påbopælen med elektronisk fodlænke, fordi den samlede frihedsstraf udgørmere end 3 måneder, vil kun kunne opnå tilladelse til afsoning på bopæ-len med elektronisk fodlænke mv., hvisbeggedomme er afsagt 1. juli2010 eller senere, eller – i tilfælde, hvor den ene dom er afsagt før den 1.juli 2010 og den anden efter – hvis den fængselsstraf, som er idømt førden 1. juli 2010, er afsonet på tidspunktet for kriminalforsorgens afgørel-se af den pågældendes ansøgning.Til § 3Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighedsområde og indebæ-rer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.Det foreslås, at de foreslåede ændringer af lov om fuldbyrdelse af strafmv. kan sættes i kraft for Færøerne ved kongelig anordning med de afvi-gelser, som de færøske forhold tilsiger.
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende retGældende formuleringLovforslaget§1I lov om fuldbyrdelse af straf m.v.,jf. lovbekendtgørelse nr. 1337 af 3.december 2007, som ændret bl.a.ved lov nr. 496 af 17. juni 2008, § 4i lov nr. 500 af 17. juni 2008 og § 5i lov nr. 501 af 12. juni 2009, fore-tages følgende ændring:§ 78 a.Justitsministeren eller den,1.I§ 78 a, stk. 1,ændres »indtil 3der bemyndiges dertil, kan efter måneder« til: »indtil 5 måneder«.ansøgning fra personer, der er15
idømt fængselsstraf i indtil 3 måne-der, meddele tilladelse til, at straf-fen udstås på bopælen under inten-siv overvågning og kontrol efterreglerne i lovens §§ 78 b-78 f.Stk. 2.Tilladelse efter stk. 1 kanikke meddeles personer, der eridømt fængselsstraf i indtil 14 dagefor overtrædelse af lovgivningenom våben og eksplosivstoffer, medmindre straffen tillige er idømt forovertrædelse af anden lovgivningog den eller de skete overtrædelseraf lovgivningen om våben og eks-plosivstoffer ikke har været af væ-sentlig betydning for straffenslængde.Stk. 3.Justitsministeriet fastsætterregler om den administrative be-handling af ansøgninger om straf-udståelse på bopælen under intensivovervågning og kontrol. Justitsmi-nisteriet kan i forbindelse hermedbestemme, at der kun tillægges an-søgninger indgivet inden udløbet afbestemte frister opsættende virk-ning, således at straffuldbyrdelsenudsættes. En ansøgning kan dogikke tillægges opsættende virkning,hvis politidirektøren har underrettetkriminalforsorgen om, at hensynettil politiets forebyggende virksom-hed skønnes at kræve, at den dømtepåbegynder straffuldbyrdelsen udenat afvente behandlingen af en sådanansøgning.
16