Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 329
Offentligt
802450_0001.png
802450_0002.png
802450_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. februar 2010FormueretskontoretNina Juhl Møgelhøj2010-702-0142NJM40991+ bilag
Vedlagt sendes til orientering udkast til forslag til lov om ændring af lovom erstatningsansvar (Tidspunktet for ophør af krav på erstatning for tabtarbejdsfortjeneste i visse sager omfattet af arbejdsskadesikringsloven).Lovudkastet er i dag sendt i høring hos de myndigheder og organisatio-ner mv., der er anført på vedlagte fortegnelse. Høringsfristen er fastsat tilden 19. marts 2010.I besvarelsen af spørgsmål nr. 400 (Alm. del), som Folketingets Retsud-valg har stillet til justitsministeren den 22. december 2009, tilkendegavjeg, at Justitsministeriet i forbindelse med udarbejdelsen af dette lovfors-lag også ville overveje, om der eventuelt bør foretages ændringer af er-statningsansvarslovens regler om forsørgertabserstatning til børn medhenblik på at forhøje erstatningsbeløbene.Efter erstatningsansvarslovens § 14 fastsættes erstatning for tab af for-sørger til efterlevende børn til et beløb, der svarer til summen af de bi-drag til barnets underhold, som afdøde på skadestidspunktet kunne værepålagt efter lov om børns forsørgelse, hvis afdøde havde været bidrags-pligtig. Var afdøde eneforsørger, forhøjes erstatningen med 100 pct.Bestemmelsen i erstatningsansvarslovens § 14 er udformet på baggrundaf domstolspraksis forud for erstatningsansvarslovens ikrafttræden i1984.Forældre er hver især forpligtet til at forsørge deres mindreårige børn.Barnet skal forsørges, opdrages og uddannes under hensyn til forældre-nes livsvilkår og barnets tarv, jf. § 13 i lov om børns forsørgelse.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Ved udmålingen af en eventuel forsørgertabserstatning til børn fastsættessom ovenfor nævnt et beløb svarende til det beløb, den afdøde forælderkunne være pålagt at betale i bidrag til barnets underhold, såfremt ved-kommende ikke havde opfyldt forsørgelsespligten over for barnet. Situa-tionen svarer i den forstand til tilfælde, hvor en forælder, der er i live,ikke lever sammen med barnet – f.eks. efter en samlivsophævelse – oghvor vedkommende således som udgangspunkt ikke opfylder sin forsør-gelsespligt over for barnet.Forsørgertabserstatning til børn skal således alene dække et passende lø-bende tilskud til barnets forsørgelse, indtil det er fyldt 18 år.Det skal ses i sammenhæng med, at når et barn mister en forælder, vilbarnet ikke efterfølgende selv skulle sørge for sin forsørgelse, men nor-malt vil den anden forælder eller i givet fald en anden nærtstående somforældremyndighedsindehaver tage sig af barnets forsørgelse. Endvidereydes et særligt børnetilskud, når kun én af barnets forældre lever, og derydes to gange det særlige børnetilskud, når ingen af barnets forældre le-ver, jf. § 4, stk. 2 og 3, i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetalingaf børnebidrag. Hertil kommer en række støttemuligheder efter lov omsocial service. Efter servicelovens § 50 skal kommunen undersøge etbarns forhold, hvis der er grund til at antage, at barnet har behov for sær-lig støtte, f.eks. hvis barnet har mistet en eller begge sine forældre, ogkommunen kan herefter træffe afgørelse om forskellige foranstaltninger,f.eks. anbringelse af barnet i en plejefamilie. I tilfælde hvor barnet er an-bragt uden for hjemmet, overtager kommunen forsørgelsen af barnet,dvs. at kommunen afholder udgifterne til barnets anbringelse, kost, lom-mepenge m.v.I tilfælde, hvor ingen har forældremyndigheden over et barn, skal kom-munalbestyrelsen i fornødent omfang medvirke til, at der udpeges en eg-net indehaver af forældremyndigheden, jf. servicelovens § 57. Afgørel-sen om forældremyndigheden træffes af statsforvaltningen, der også harmulighed for at udpege en midlertidig indehaver af forældremyndighe-den. Den, der udpeges af statsforvaltningen som forældremyndighedsin-dehaver, bliver samtidig værge, men får ikke forsørgelsespligt. Hvis derer en efterlevende forælder, som ikke får tillagt forældremyndigheden,vil denne være forpligtet til at bidrage til barnets forsørgelse. Hvis beggeforældre er afgået ved døden, kan kommunen yde hjælp til barnets for-sørgelse til den, der er udpeget som forældremyndighedsindehaver, og2
som ikke har forsørgelsespligt, jf. § 84 i lov om aktiv socialpolitik, jf.pkt. 50 i vejledning nr. 99 af 5. december 2006 om særlig støtte til børnog unge og deres familier.Det er et generelt princip i erstatningsretten, at der ydes erstatning for detfaktisk lidte tab, men ved udmåling af forsørgertabserstatning til børnville dette medføre betydelige retstekniske problemer, idet det ville værenødvendigt at foretage en række vanskelige skøn i hvert enkelt tilfældeover meget usikre faktorer, jf. nærmere herom i de almindelige bemærk-ninger til forslag til lov om erstatningsansvar (Folketingstidende 1983-84, 2. samling, Tillæg A, sp. 47 ff.) og henvisningen dér til betænkningnr. 976/1983 om udmåling af erstatning ved personskade og tab af for-sørger.På den anførte baggrund er det Justitsministeriets opfattelse, at den gæl-dende retstilstand for så vidt må anses for velbegrundet, og at en eventuelændring af erstatningsansvarslovens regler om forsørgertabserstatning tilbørn ikke bør gennemføres uden nærmere overvejelser om de forskelligemuligheder, der kan være, og om konsekvenserne heraf. Derfor indehol-der det foreliggende udkast til lovforslag ikke en ændring af reglerne omforsørgertabserstatning, men jeg vil bl.a. på baggrund af den aktuelle of-fentlige debat om spørgsmålet i løbet af foråret indbyde Folketingets par-tier til en drøftelse af emnet på grundlag af et notat fra Justitsministerietog med henblik på, at der i givet fald eventuelt vil kunne fremsættes etlovforslag i næste folketingssamling.Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 400 (Alm. del) fraFolketingets Retsudvalg, hvor der nærmere er redegjort for hvilke erstat-nings- og godtgørelsesposter, et barn, der mister sine forældre, kan kræveefter erstatningsansvarsloven.
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
3