Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 326
Offentligt
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
17. februar 2010Strafferetskontoret2005-730-0215FRM41042
UDKASTForslagtilLov om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lovom konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, ud-leveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Is-land, Norge og Sverige(Ophævelse af revisionsbestemmelse)§1I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven,lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland,Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen til be-kæmpelse af finansiering af terrorisme, gennemførelse af FN’s Sikker-hedsråds resolution nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpel-se af terrorisme m.v.), som ændret ved § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006,foretages følgende ændring:1.§ 8ophæves.§2Loven træder i kraft den 1. juli 2010.§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning og baggrund2. Gældende ret2.1. Retsplejelovens § 786, stk. 42.2. Logningsdirektivet2.3. Logningsbekendtgørelsen og vejledningen3. De praktiske erfaringer med retsplejelovens § 786, stk. 4, oglogningsbekendtgørelsen4. Justitsministeriets overvejelser5. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for detoffentlige6. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet mv.7. Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerne8. Miljømæssige konsekvenser9. Forholdet til EU-retten10. Hørte myndigheder mv.11. Sammenfattende skema1. Indledning og baggrund1.1.Formålet med lovforslaget er at ophæve revisionsklausulen vedrø-rende retsplejelovens § 786, stk. 4, om teleudbyderes registrering og op-bevaring af oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og rets-forfølgning af strafbare forhold.1.2.Efter § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af straffeloven,retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarke-det, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovover-trædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme, gennemførel-se af FN’s Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001) samt øvrige initia-tiver til bekæmpelse af terrorisme m.v.) (terrorpakke I) skulle justitsmini-steren i folketingsåret 2005-06 fremsætte forslag om revision af retspleje-lovens § 786, stk. 4. Ved § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006 om ændring afstraffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Styrkelse af indsat-sen for at bekæmpe terrorisme m.v.) (terrorpakke II) blev revisionen ud-skudt til folketingsåret 2009-10. Det skyldtes, at der i 2006 endnu ikkeforelå nogen erfaringer med anvendelsen af bestemmelsen, idet retspleje-lovens § 786, stk. 4, først blev sat i kraft den 15. september 2007. Derblev med virkning fra samme dato administrativt fastsat nærmere regler2
om teleudbyderes registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafiktil brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.1.3.Bestemmelsen i retsplejelovens § 786, stk. 4, blev indført for at sik-re, at oplysninger om teletrafik er tilgængelige, når politiet til brug for enkonkret efterforskning eller retsforfølgning af alvorlig kriminalitet harindhentet en retskendelse med henblik på et indgreb i meddelelseshem-meligheden.Det fremgår således af retsplejelovens § 786, stk. 4, at det påhviler udby-dere af telenet- eller teletjenester at foretage registrering og opbevaring i1 år af oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og retsfor-følgning af strafbare forhold. Det fremgår endvidere, at justitsministerenefter forhandling med ministeren for videnskab, teknologi og udviklingfastsætter nærmere regler om denne registrering og opbevaring.Regler herom er fastsat i bekendtgørelse nr. 988 af 28. september 2006om udbydere af elektroniske kommunikationsnets og elektroniske kom-munikationstjenesters registrering og opbevaring af oplysninger om tele-trafik (logningsbekendtgørelsen), der trådte i kraft den 15. september2007. Logningsbekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfø-rer væsentlige dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2006/24/EF af 15. marts 2006 om lagring af data genereret eller behand-let i forbindelse med tilvejebringelse af offentligt tilgængelige elektroni-ske kommunikationstjenester eller elektroniske kommunikationsnet ogom ændring af direktiv 2002/58/EF (logningsdirektivet). I tilknytning tillogningsbekendtgørelsen har Justitsministeriet udstedt vejledning nr. 74af 28. september 2006 til bekendtgørelse om udbydere af elektroniskekommunikationsnets og elektroniske kommunikationstjenesters registre-ring og opbevaring af oplysninger om teletrafik (logningsbekendtgørel-sen).1.4.Baggrunden for indsættelsen af en revisionsbestemmelse i 2002 – ogsom nævnt forlænget i 2006 - var, at en ordning med pligtmæssig logningaf oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgningvar en nyskabelse, og at Justitsministeriet fandt det hensigtsmæssigt, atordningen evalueres nogle år efter dens iværksættelse, jf. Folketingsti-dende 2001-02, tillæg A, s. 886.Ved terrorpakke II blev revisionen af retsplejelovens § 786, stk. 4, ud-skudt til folketingsåret 2009-10, fordi bestemmelsen endnu ikke var sat i3
kraft, og hjemlen til at fastsætte nærmere regler om logning ikke var ud-nyttet, således at der ikke forelå erfaringer med anvendelse af bestem-melsen, jf. Folketingstidende 2005-06, tillæg A, s. 7216-7217.1.5.Justitsministeriet har indhentet udtalelser fra Rigsadvokaten, Rigspo-litiet og Politiets Efterretningstjeneste vedrørende de praktiske erfaringer,der på nuværende tidspunkt foreligger med hensyn til retsplejelovens §786, stk. 4, og logningsbekendtgørelsen. Disse myndigheder har oplyst,at de oplysninger om teletrafik, der registreres og opbevares i medfør aflogningsbekendtgørelsen, i en lang række tilfælde har været af væsentligeller afgørende betydning for efterforskning og retsforfølgning af alvorli-ge forbrydelser, herunder bl.a. i sager om drab, terror, bandekriminalitet,narkokriminalitet, hjemmerøverier og seksuelle overgreb mod børn, og atder derfor ikke bør ske ændringer af pligten til at foretage registrering ogopbevaring af oplysninger om teletrafik efter retsplejelovens § 786, stk.4.På den baggrund foreslår Justitsministeriet, at revisionsbestemmelsen i §8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 (terrorpakke I) ophæves og at der ikke iøvrigt foretages ændringer i reglerne om logning på nuværende tids-punkt.Rigsadvokaten og Rigspolitiet har anført, at der ud fra hensynet til straf-forfølgning kan være behov for at forlænge den gældende opbevarings-periode på 1 år og behov for at registrere og opbevare flere typer af data.Rigsadvokaten har foreslået, at nærmere overvejelser herom i givet faldsker i lyset af resultatet af det igangværende arbejde i EU-regi med eva-luering af det såkaldte logningsdirektiv, jf. pkt. 2.2 nedenfor. Endviderehar Rigspolitiet oplyst, at man vil følge udviklingen på området fremovermed henblik på at overveje behovet for en længere opbevaringsperiodeog behovet for at registrere og opbevare flere typer af data.Justitsministeriet er enig med Rigsadvokaten og Rigspolitiet i, at områdetfortsat bør følges nøje, og at eventuelle overvejelser om ændring af log-ningsreglerne, herunder spørgsmålet om en forlængelse af den gældendeopbevaringsperiode på 1 år og adgangen til at registrere og opbevare fle-re typer af data end efter den gældende ordning, bør afvente evalueringenaf logningsdirektivet.
4
2. Gældende ret2.1. Retsplejelovens § 786, stk. 42.1.1.Retsplejelovens § 786, stk. 4, blev indført ved lov nr. 378 af 6. juni2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- ogforbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lovom udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige(Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering afterrorisme, gennemførelse af FN’s Sikkerhedsråds resolution nr. 1373(2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme m.v.) (terror-pakke I). Bestemmelsen trådte i kraft den 15. september 2007, jf. be-kendtgørelse nr. 986 af 28. september 2006.Efter retsplejelovens § 786, stk. 4, påhviler det udbydere af telenet- ellerteletjenester at foretage registrering og opbevaring i 1 år af oplysningerom teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbareforhold. Justitsministeren fastsætter efter forhandling med ministeren forvidenskab, teknologi og udvikling nærmere regler om denne registreringog opbevaring.Retsplejelovens § 786, stk. 4, fastsætter en pligt for udbydere af telenet-og teletjenester til at registre og opbevare oplysninger om teletrafik. Hen-sigten med bestemmelsen i § 786, stk. 4, er således, at de pågældendeoplysninger findes, hvis der bliver brug for dem.Indhentelse af oplysninger om teletrafik i forbindelse med efterforskningog retsforfølgelse af kriminalitet udgør et indgreb i meddelelseshemme-ligheden, og adgangen til at få udleveret oplysninger, som en udbyder harregistreret og opbevaret efter bestemmelsen, reguleres derfor af reglerneom indgreb i meddelelseshemmeligheden i retsplejelovens kapitel 71samt eventuelt også reglerne i kapitel 74 om beslaglæggelse og edition.2.1.2.Efter retsplejelovens § 786, stk. 4, skal udbydere alene registre ogopbevare oplysninger om, hvem der har haft kontakt, men ikke oplysnin-ger om, hvad indholdet af kommunikationen imellem de pågældende var,f.eks. i form af optagelse af en telefonsamtale.I bemærkningerne til lovforslag nr. L 35 (2001-02) til terrorpakke Ifremgår det således, at for så vidt angårteletrafikvil de oplysninger, som5
logningspligten kan omfatte, navnlig være de oplysninger, som politiethar brug for i form af teleoplysning og udvidet teleoplysning, jf. retsple-jelovens § 780, stk. 1, nr. 3 og 4 (Folketingstidende 2001-02, tillæg A, s.879). Det kan eksempelvis være det kaldende og det kaldte telefonnum-mer (A- og B-nummer), opkaldstidspunkter og varigheden af samtalersamt – for mobiltelefoners vedkommende – oplysninger om anvendtesendemaster/celler.For så vidt angårinternettrafikfremgår det af bemærkningerne til lov-forslaget, at der vil kunne fastsættes regler om logning af den dynamiske(skiftende) tildeling af IP-adresser, tidspunkt for opkobling og nedkob-ling samt opkoblingens varighed.Samtidig fremgår det, at der ikke vil kunne fastsættes regler om, at inter-netudbydere løbende skal foretage registrering af, hvilke hjemmesider,chatrooms mv. kunderne besøger, idet hensigten med bestemmelsen ale-ne er at kunne føre elektroniske spor, der findes på internettet i forbindel-se med kriminelle aktiviteter, tilbage til gerningsmændene.For så vidt angåre-mailer det i bemærkningerne til lovforslaget forudsat,at der ikke skal ske en generel logning af indholdsdata, men alene oplys-ninger svarende til teleoplysninger, dvs. oplysninger om f.eks. afsender,modtager og tidsangivelse vedrørende kommunikationen imellem disse.Det er i bemærkningerne til lovforslaget forudsat, at tele- og internet-branchen inddrages i forbindelse med regelfastsættelsen i forbindelsemed udnyttelse af bemyndigelsen bl.a. for at sikre en hensigtsmæssigteknologisk udformning af reglerne, jf. Folketingstidende 2001-02, tillægA, s. 880.2.2. LogningsdirektivetDen 21. februar 2006 blev Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2006/24/EF af 15. marts 2006 om lagring af data generet eller behandlet iforbindelse med tilvejebringelse af offentligt tilgængelige elektroniskekommunikationstjenester eller elektroniske kommunikationsnet og omændring af direktiv 2002/58/EF (logningsdirektivet) vedtaget.Det fremgår af direktivets præambel, at baggrunden for direktivet bl.a. er,at det i undersøgelser er blevet påvist, og at medlemsstaterne har prakti-ske erfaringer for, at trafikdata og lokaliseringsdata har stor betydning i6
efterforskning, afsløring og retsforfølgning af strafbare handlinger, og atdet derfor er nødvendigt på europæisk plan at sikre, at data, som genere-res eller behandles af udbydere af elektronisk kommunikation, lagres i envis periode.Direktivets artikel 5 opregner de kategorier af data vedrørende telefoni,internettrafik og e-mail, som skal registreres og opbevares.Af artikel 6 følger, at dataene skal lagres i mindst 6 måneder og højst 2 årregnet fra datoen for gennemførelsen af den omhandlede kommunikati-on.Efter artikel 10 skal medlemsstaterne hvert år tilsende Kommissionenstatistikker om lagring af data, der er behandlet i forbindelse med leve-ring af offentlige elektroniske kommunikationstjenester.Det fremgår endvidere af direktivets artikel 14, at Kommissionen senestden 15. september 2010 skal forelægge Europa-Parlamentet og Rådet enevaluering af direktivets anvendelse og dets virkning på de økonomiskeaktører og forbrugerne. Evalueringen skal ske under hensynstagen til denudvikling, der er sket inden for elektronisk kommunikationsteknologi, ogde statistiske oplysninger, der er tilsendt Kommissionen i medfør af arti-kel 10. Formålet med evalueringen er at fastslå, om det er nødvendigt atændre direktivets bestemmelser, særligt for så vidt angår listen over datai artikel 5 og de lagringsperioder, der er fastsat i artikel 6. Resultaterne afevalueringen vil blive offentliggjort.Fristen for medlemsstaternes gennemførelse af direktivet i national retvar den 15. september 2007, hvilket for Danmarks vedkommende sketebl.a. ved logningsbekendtgørelsen.2.3. Logningsbekendtgørelsen og vejledningen2.3.1.Justitsministeriet udstedte den 28. september 2006 logningsbe-kendtgørelsen med hjemmel i retsplejelovens § 786, stk. 4. Bekendtgø-relsen, der trådte i kraft den 15. september 2007, blev ledsaget af vejled-ning nr. 74 af 28. september 2006, som mere detaljeret redegør for denregistrerings- og opbevaringspligt, som følger af logningsbekendtgørel-sen.
7
I overensstemmelse med hvad der er forudsat i bemærkningerne til rets-plejelovens § 786, stk. 4, jf. ovenfor afsnit 2.1, blev det nærmere indholdaf de administrative regler om logning fastsat efter dialog med branchenmv. En arbejdsgruppe med deltagelse af repræsentanter for Justitsmini-steriet, Rigspolitiet, It- og telebranchen, boligforeningerne, Ministerietfor Videnskab, Teknologi og Udvikling samt It- og Telestyrelsen var så-ledes tæt inddraget i forbindelse med udfærdigelsen af logningsbekendt-gørelsen. Arbejdsgruppen drøftede en række spørgsmål med hensyn tillogningsforpligtelsen, herunder spørgsmål af mere teknisk karakter. Påbaggrund af drøftelserne fandt man frem til en model, som samlet setmåtte anses for proportional og afbalanceret samtidig med, at den varøkonomisk overkommelig for telebranchen.I forlængelse af denne arbejdsgruppe har It- og Telestyrelsen, Justitsmi-nisteriet og Rigspolitiet etableret et mødeforum bl.a. med henblik på lø-bende opfølgning på implementeringen af regeringens anti-terrorpakker,herunder logningsbekendtgørelsen.2.3.2.Det fremgår af logningsbekendtgørelsens § 1, at udbydere af elek-troniske kommunikationsnet eller -tjenester, skal foretage registrering ogopbevaring af oplysninger om teletrafik, der genereres eller behandles ideres net.Begrebet ”udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester tilslutbrugere” defineres i logningsbekendtgørelsen på samme måde som ilov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet (lovbekendt-gørelse nr. 780 af 28. juni 2007), som hører under Ministeriet for Viden-skab, Teknologi og Udvikling. Efter IT- og Telestyrelsens praksis er deten central betingelse for at være omfattet af udbyderbegrebet, at de elek-troniske kommunikationsnet eller -tjenester udbydes til slutbrugere påkommercielt grundlag. Ved vurderingen heraf er det afgørende, om ydel-sen sælges eller markedsføres med henblik på at opnå en direkte eller in-direkte fortjeneste.2.3.3.Det fremgår af logningsbekendtgørelsens §§ 4-6, hvilke typer afoplysninger som udbyderne skal registrere. Udbyderne skal således regi-strere en række nærmere angivne oplysninger om:fastnettelefoni,mobiltelefoni,internettrafik,8
e-mail oginternettelefoni.Udbyderne skal bl.a. registrere oplysninger om det opkaldte og det op-kaldende nummer i forbindelse med telefonsamtaler, IP-adresser i for-bindelse med brug af internettet samt modtagende og afsendende e-mail-adresser i forbindelse med brug af udbyderens egne e-mail-tjenester.Udbyderne skal derimod ikke registrere og opbevare indholdet af kom-munikation, hverken i forbindelse med telefonsamtaler, brug af internet-tet eller brug af udbyderens e-mail-tjenester.Efter § 9 i bekendtgørelsen skal de i medfør af §§ 4-6 registrerede oplys-ninger opbevares i 1 år.2.3.4.Efter reglerne i logningsbekendtgørelsen er det kun udbydere, derpå kommercielt grundlag udbyder elektroniske kommunikationsnet eller-tjenester til slutbrugere, der skal registrere og opbevare oplysninger omteletrafik. Endvidere skal udbyderne alene registrere og opbevare oplys-ninger om teletrafik, der genereres eller behandles i deres net.Med henblik på at forbedre politiets mulighed for at sammenholde oplys-ninger om identiteten på brugere af kommunikationsmidler med oplys-ninger om de anvendte kommunikationsapparater har Justitsministerietog Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling nedsat en tværmi-nisteriel arbejdsgruppe, som skal overveje, hvordan oplysninger om bru-gere af taletidskort, internetcaféer, gratis trådløs adgang til internettet(hot spots) og internetadgang på biblioteker mv. kan registreres. Ar-bejdsgruppen er anmodet om at færdiggøre sit arbejde inden sommerferi-en 2010. Telebranchen vil blive inddraget i forbindelse med dette arbej-de.2.3.5.Logningsbekendtgørelsen gennemfører store dele af logningsdirek-tivet og er i vid udstrækning baseret på direktivet, og der anvendes sam-me terminologi i bekendtgørelsen som i direktivet. Bekendtgørelsen gårdog på en række punkter videre end direktivet. Det drejer sig bl.a. omlogning af visse oplysninger om hot spots og for så vidt angår mobiltele-foner – logning af oplysninger om den første og sidste mast, som en mo-biltelefon er forbundet med som led i kommunikationen.
9
3. De praktiske erfaringer med retsplejelovens § 786, stk. 4, og log-ningsbekendtgørelsen3.1.Som anført i pkt. 1.5 ovenfor har Justitsministeriet til brug for evalu-eringen af retsplejelovens § 786, stk. 4, indhentet udtalelser fra Rigsad-vokaten, Rigspolitiet og Politiets Efterretningstjeneste om de praktiskeerfaringer med bestemmelsen i retsplejelovens § 786, stk. 4, og reglernefastsat i medfør heraf.3.2.Rigsadvokaten har på baggrund af udtalelser fra politikredsene ogstatsadvokaturerne oplyst, at oplysninger om teletrafik, som registreresog opbevares efter bestemmelsen i retsplejelovens § 786, stk. 4, i en ræk-ke tilfælde har haft væsentlig og i nogle tilfælde afgørende betydning forsåvel efterforskning som retsforfølgning i alvorlige straffesager. Det dre-jer sig bl.a. om sager vedrørende terror, organiseret kriminalitet, drab,hjemmerøverier og grov økonomisk kriminalitet.Rigsadvokaten har endvidere oplyst, at oplysninger om teletrafik i formaf f.eks. teleoplysninger, masteoplysninger og oplysninger om internet-trafik bl.a. bidrager til identifikation af mistænkte samt til belysning afkontakt mellem disse indbyrdes eller med den forurettede eller andre per-soner, der er relevante for sagen. Herudover kan historiske masteoplys-ninger bidrage til at fastlægge de mistænktes færden f.eks. i tidsrummetomkring gerningstidspunktet, ligesom oplysninger om internettrafik kanbelyse de pågældendes interesse for f.eks. ekstremistiske eller børnepor-nografiske hjemmesider på internettet. Alle disse oplysninger kan være afsærdeles stor betydning for såvel efterforskningen som bevisførelsen i enstraffesag.Det er på den anførte baggrund Rigsadvokatens opfattelse, at oplysningerom teletrafik i dag må anses for en vigtig og til tider afgørende del af ef-terforskningen og bevisførelsen i alvorlige straffesager. Efter Rigsadvo-katens opfattelse bør det derfor også fremover påhvile udbydere af tele-net eller teletjenester at foretage registrering og opbevaring af oplysnin-ger om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbareforhold, jf. retsplejelovens § 786, stk. 4.Rigsadvokaten har samtidig peget på, at det med hensyn til den periode,hvori de pågældende oplysninger skal opbevares, i visse af udtalelserneer anført, at der er eksempler på sager, hvor det ikke har været muligt atindhente oplysninger om teletrafik til brug for efterforskningen i alvorli-10
ge straffesager, idet oplysningerne var blevet slettet efter opbevaringspe-riodens udløb på 1 år. Rigsadvokaten har i den forbindelse bemærket, aten forlængelse af opbevaringsperioden antagelig i visse tilfælde villekunne bidrage til opklaring og domfældelse i straffesager, hvor der efterde gældende regler ikke foreligger oplysninger om teletrafik.Rigsadvokaten har endvidere anført, at der som led i vurderingen afeventuelt at forlænge den gældende opbevaringsperiode på 1 år bør skeen samlet afvejning af på den ene side hensynet til strafforfølgningen ogpå den anden side hensynet til privatlivets fred hos abonnenter og bruge-re af teletjenester og telenet. Rigsadvokaten har derfor foreslået, at denærmere overvejelser herom i givet fald vil kunne ske i lyset af resultatetaf det igangværende arbejde i EU-regi vedrørende evaluering af log-ningsdirektivet, hvor det bl.a. skal overvejes, om der er behov for at æn-dre direktivets artikel 6 om opbevaringsperioder, jf. pkt. 2.2 ovenfor.3.3. Rigspolitiethar oplyst, at oplysninger om teletrafik, der registreresog opbevares i medfør af retsplejelovens § 786, stk. 4, og logningsbe-kendtgørelsen, generelt er af væsentlig betydning for politiets opklaringaf alvorlige forbrydelser. Flere politikredse har således anvendt oplys-ninger, som teleselskaberne har registreret og opbevaret i medfør af log-ningsbekendtgørelsen, i forbindelse med efterforskning og opklaring afsager vedrørende meget alvorlige forbrydelser, herunder sager vedrøren-de drab, narkotikakriminalitet, røveri mv.Rigspolitiet har desuden oplyst, at oplysningerne navnlig kan være af af-gørende betydning for politiets arbejde i forhold til at kortlægge eventu-elle gerningsmænds færden samt kontakt til sagens øvrige personer. Someksempel nævnes, at oplysninger om teletrafik bl.a. i forbindelse medkonflikterne på rocker- og bandeområdet har været anvendt til at under-bygge mistanken mod konkrete personer, ligesom oplysningerne underti-den har kunnet benyttes til at udelukke en mistanke mod konkrete perso-ner, idet det har kunnet konstateres, at de pågældende har befundet sig etandet sted end gerningsstedet på gerningstidspunktet.Rigspolitiet har endvidere oplyst, at Nationalt IT-efterforskningscenter(NITEC) tillige anvender oplysninger, der registreres og opbevares imedfør af logningsbekendtgørelsen, og disse oplysninger er ofte af afgø-rende betydning for opklaringen af konkrete sager, herunder sager vedrø-rende seksuelle overgreb mod børn, grooming (internet-relaterede over-greb mod børn) og hacking.11
Samlet set er det således Rigspolitiets opfattelse, at de eksisterende reglerom registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik er af væsent-lig betydning for politiets opklaring af alvorlige forbrydelser, og at dersåledes ikke på nuværende tidspunkt er behov for ændring af reglerne omlogning.Rigspolitiet har samtidig peget på, at der navnlig ud fra efterforsknings-mæssige hensyn på længere sigt vil kunne vise sig at være behov for enlængere opbevaringsperiode end 1 år, ligesom der kan opstå behov for atregistrere og opbevare flere typer af data. Rigspolitiet vil derfor følge ud-viklingen på området fremover.3.4. Politiets Efterretningstjenestehar oplyst, at Politiets Efterretnings-tjeneste anvender oplysninger om teletrafik i betydeligt omfang navnlig iforbindelse med længerevarende efterforskninger inden for terrorområ-det. Oplysninger om teletrafik kan bidrage til at fastlægge, om – og i gi-vet fald i hvilket omfang – en mistænkt person har forbindelser til andremistænkte personer, ligesom oplysninger om teletrafik kan bidrage til athenlede efterretningstjenestens opmærksomhed på forbindelser mellemen mistænkt og personer, der ikke tidligere har været genstand for efter-retningstjenestens opmærksomhed. Oplysninger om teletrafik har såledesi flere tilfælde været af afgørende betydning for at kunne afdække terror-relationerne i både ind- og udland. I den forbindelse er det ikke alene afstor betydning at kunne tilvejebringe oplysninger om teletrafik af nyeredato, men tillige at kunne tilvejebringe ældre trafikdata for at konstatere,om der har været tale om en længerevarende forbindelse.4. Justitsministeriets overvejelserSom nærmere beskrevet i pkt. 2.2 ovenfor, gennemfører logningsbe-kendtgørelsen, der er udstedt i medfør af retsplejelovens § 786, stk. 4,væsentlige dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/24/EF af15. marts 2006 om lagring af data generet eller behandlet i forbindelsemed tilvejebringelse af offentligt tilgængelige elektroniske kommunika-tionstjenester eller elektroniske kommunikationsnet og om ændring afdirektiv 2002/58/EF. Danmarks EU-retlige forpligtelser sætter såledesvisse grænser for, hvilke ændringer der kan foretages af retsplejelovens §786, stk. 4, og logningsbekendtgørelsen der er fastsat i medfør heraf.Overvejelser om eventuelle ændringer af retsplejelovens § 786, stk. 4, må12
således ske i lyset af logningsdirektivet, der bl.a. fastsætter, at visse op-lysninger om teletrafikskalregistreres og opbevares i en vis periode.Som det fremgår af de udtalelser, som Justitsministeriet til brug for udar-bejdelsen af dette lovforslag har indhentet fra Rigsadvokaten, Rigspoliti-et og Politiets Efterretningstjeneste, er det disse myndigheders vurdering,at de oplysninger om teletrafik, der registreres og opbevares i medfør aflogningsbekendtgørelsen, der er fastsat i medfør af retsplejelovens § 786,stk. 4, generelt er af væsentlig betydning og i nogle tilfælde afgørendebetydning for efterforskning og retsforfølgning af alvorlige forbrydelser.Det fremgår af udtalelserne, at oplysninger om teletrafik, der er registre-ret og opbevaret i medfør af logningsbekendtgørelsen, i en lang rækketilfælde har haft væsentlig eller afgørende betydning for efterforskningenog retsforfølgningen bl.a. i sager om drab, terror, bandekriminalitet, nar-kotikakriminalitet, hjemmerøverier, seksuelle overgreb mod børn mv.Over for hensynet til kriminalitetsbekæmpelse står hensynet til privatli-vets fred hos abonnenter og brugere af teletjenester og telenet samt deomkostninger, som logningspligten påfører udbyderne. Som det fremgårovenfor, har politiet og anklagemyndigheden gode erfaringer med at an-vende de oplysninger om teletrafik, der registreres og opbevares i medføraf retsplejelovens § 786, stk. 4, og logningsbekendtgørelsen, til efter-forskning og retsforfølgning af alvorlig kriminalitet. Samtidig udgør reg-lerne om, at udbydere skal registrere og opbevare oplysninger om teletra-fik, efter Justitsministeriets opfattelse et meget begrænset indgreb i pri-vatlivets fred. Politiet vil således alene kunne få udleveret konkrete op-lysninger om teletrafik fra teleudbyderne på baggrund af en retskendelseom indgreb i meddelelseshemmeligheden. Endelig bemærkes, at reglernei logningsbekendtgørelsen er fastsat efter dialog med branchen, og at deneksisterende logningsordning blev anset for økonomisk overkommeligfor branchen, da den blev gennemført.Efter en samlet vurdering, herunder en afvejning af de ovenfor nævntehensyn, er det Justitsministeriets opfattelse, at retsplejelovens § 786, stk.4, og reglerne i logningsbekendtgørelsen er afbalancerede og proportio-nale, og at revisionsbestemmelsen i § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 (ter-rorpakke I) bør ophæves, uden at der samtidig foreslås ændringer af rets-plejelovens § 786, stk. 4.Som det fremgår af pkt. 3 ovenfor, har Rigsadvokaten og Rigspolitietanført, at der ud fra hensynet til strafforfølgning kan være behov for at13
forlænge den gældende opbevaringsperiode på 1 år og behov for at regi-strere og opbevare flere typer af data. Rigsadvokaten har i den forbindel-se foreslået, at nærmere overvejelser herom i givet fald sker i lyset af re-sultatet af det igangværende arbejde i EU-regi med evaluering af log-ningsdirektivet, og Rigspolitiet har oplyst, at man vil følge udviklingenpå området fremover.Justitsministeriet kan tilslutte sig det, som Rigsadvokaten og Rigspolitiethar anført. Længere tids erfaring med reglerne vil forbedre grundlaget forat vurdere behovet for ændringer, og det vil være hensigtsmæssigt, atovervejelserne om eventuelle ændringer af reglerne afventer den forestå-ende evaluering af logningsdirektivet.Justitsministeriet vil derfor i givet fald følge udviklingen på området og,når evalueringen af logningsdirektivet foreligger, tage stilling til spørgs-målet om eventuelle lovgivningsmæssige initiativer, herunder om dengældende opbevaringsperiode på 1 år bør forkortes eller forlænges, ogom udbyderne eventuelt bør registrere og opbevare flere typer af data.Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, tele- og internet-branchen og andre relevante myndigheder og organisationer vil bliveinddraget i forbindelse med overvejelserne.5. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for detoffentligeLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser forstat, kommuner eller regioner.6. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for er-hvervslivet mv.Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser forerhvervslivet mv.7. Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.8. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.14
9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.10. Hørte myndigheder mv.Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndig-heder og organisationer mv.:Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, HK-Landsklubben Danmarks Domstole, Rigsadvokaten� Foreningen af Of-fentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiforbundet i Danmark, HK-Landsklubben for Politiet, Datatilsynet, Advokatrådet, Danske Advoka-ter, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Institut for Menneskerettig-heder, Retssikkerhedsfonden, Amnesty International, Dansk RetspolitiskForening, Dansk Erhverv, Brancheforeningen Telekommunikationsindu-strien, Brancheorganisationen Forbruger Elektronik, Dansk IT, ISPA DK(Foreningen af Internetleverandører), Foreningen af Danske Internet Me-dier, IT-Branchen, ITEK/Dansk Industri, PROSA, SAM-DATA (HK),IFPI Danmark, Business Software Alliance Danmark, Multimediefor-eningen, Kommunedata KMD, CSC Danmark A/S, TDC A/S, TelenorA/S, Telia A/S, Lejernes LO og Andelsboligforeningernes Fællesrepræ-sentation.11. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/MindreudgifterIngenNegative konse-kvenser/MerudgifterIngen
Økonomiske konse-kvenser for stat,kommuner og regi-onerAdministrative kon-sekvenser for stat,kommuner og regi-onerØkonomiske konse-kvenser for er-
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen15
hvervslivetAdministrativesekvenser forhvervslivetMiljømæssigesekvenserAdministrativesekvenser forgerneForholdet tilretten
kon-er-kon-kon-bor-EU-
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retligeaspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Det foreslås, at § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af straffelo-ven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på tele-markedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lov-overtrædere til Finland, Island, Norge og Sverige ophæves. Det indebæ-rer, at justitsministerens forpligtelse til at fremsætte forslag om revisionaf retsplejelovens § 786, stk. 4, i folketingsåret 2009-2010 ophæves.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2010.Til § 3Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed. Lo-ven gælder ikke for Færøerne og Grønland, der har egne retsplejelove.
16
Lovforslaget sammenholdt med gældende retGældende formuleringLovforslaget§1I lov nr. 378 af 6. juni 2002 omændring af straffeloven, retspleje-loven, lov om konkurrence- ogforbrugerforhold på telemarkedet,våbenloven, udleveringsloven samtlov om udlevering af lovovertræ-dere til Finland, Island, Norge ogSverige (Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse affinansiering af terrorisme, gen-nemførelse af FN’s Sikkerhedsrådsresolution nr. 1373 (2001) samtøvrige initiativer til bekæmpelse afterrorisme m.v.), som ændret ved §7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006, fo-retages følgende ændring:
§ 8.Justitsministeren fremsætter ifolketingsåret 2009-10 forslag omrevision af retsplejelovens § 786,stk. 4, som affattet ved denne lovs§ 2, nr. 3.
1.§ 8 ophæves.
§2Loven træder i kraft den 1. juni2010.§3Loven gælder ikke for Færøerneog Grønland.
17