Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 303
Offentligt
798178_0001.png
798178_0002.png
798178_0003.png
798178_0004.png
798178_0005.png
798178_0006.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
Det InternationaleKontor2010-3061/1-0062SJE43288

Supplerende kommenteret dagsorden vedrørende de sager inden for

Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på råds-

mødet (retlige og indre anliggender) og mødet i det blandede udvalg

den 25. - 26 februar 2010.

Side:

2-6

Dagsordenspunkt 14 SIS II – overgangsakter-tidlig forelæggelseA-punktKOM(2009)508 og KOM(2010)15
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Dagsordenspunkt 14: SIS II – overgangsretsakter

Nyt notat.

KOM(2009) 508

KOM(2010)15

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag til forordning om ændring af Rådetsafgørelse 2008/839/RIA om overgang fra Schengeninformationssystemet(SIS 1+) til anden generation af Schengeninformationssystemet (SIS II)og forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1104/2008om overgang fra Schengeninformationssystemet (SIS 1+) til anden gene-ration af Schengeninformationssystemet (SIS II). Forslagene har til for-mål at forhindre, at overgangsretsakterne udløber, før det er teknisk mu-ligt at overgå til SIS II. Forslagene vurderes ikke at være i strid med nær-hedsprincippet. Forslagene er omfattet af Danmarks forbehold vedrøren-de retlige og indre anliggender og har derfor ikke lovgivningsmæssigeeller statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentligetilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslagene.Fra dansk side er man positiv over for forslagene.

1.

Baggrund

Som led i Schengen-samarbejdet er der oprettet et fælles informationssy-stem (Schengen-informationssystemet, SIS), der ved hjælp af elektronisksøgning giver nationale myndigheder adgang til indberetninger om per-soner og genstande til brug for grænsekontrollen og for anden politi- ogtoldkontrol i de enkelte lande samt for administrationen af udlændinge-lovgivningen.Ved to retsakter vedtaget i 2001 (forordning 2424/2001 og rådsafgørelse2001/886/RIA) fik Kommissionen til opgave at udvikle anden generationaf Schengen-informationssystemet (SIS II). Baggrunden for ønsket om etnyt system var navnlig, at SIS blev anset for teknisk forældet og for atmangle den kapacitet, som er nødvendig for at imødekomme fremtidigebehov for intensivering af det europæiske politisamarbejde, herundermed de nye EU-medlemsstater.Siden 2001 er der vedtaget to retsakter om oprettelse, drift og brug af an-den generation af SIS II (forordning 1987/2006 og rådsafgørelse2007/533/RIA). De bestemmelser i forordningen og rådsafgørelsen, somskal erstatte de gældende regler om SIS i Schengen-konventionen, finder
2
først anvendelse fra datoer, som fastsættes af Rådet, efter at forskelligebetingelser om tekniske foranstaltninger, tests mv. er opfyldt.Før sådanne datoer fastsættes, skal brugerne af det nuværende system(SIS 1+) teknisk være overgået til SIS II. Den retlige ramme for denneovergang er fastlagt i forordning 1104/2008 og rådsafgørelse2008/839/RIA. De to retsakter er i alt væsentligt identiske.Det har imidlertid vist sig, at den tidsplan, der gælder for disse retsakter,herunder navnlig retsakternes udløbsdato (30. juni 2010), ikke længere errealistisk. For at undgå at retsakterne udløber, før overgangen til SIS IIkan ske, fremsatte Kommissionen den 1. oktober 2009 forslag til ændringaf retsakterne (KOM(2009) 508 og KOM(2009) 509)Med Lissabon-traktatens ikrafttræden den 1. december 2009 bortfaldtimidlertid KOM(2009) 509 vedrørende rådsafgørelse 2008/839/RIA,mens KOM(2009) 508 vedrørende ændring af forordning 1104/2008 blevopretholdt.Kommissionen har derfor fremsat et nyt forslag til ændring af rådsafgø-relse 2008/839/RIA, således at ændringerne kan vedtages af Rådet indenretsakternes udløb den 30. juni 2010.Det danske retsforbeholdMed Lissabon-traktatens ikrafttræden overførtes det mellemfolkeligesamarbejde om politi og strafferet til det overstatslige samarbejde om ret-lige og indre anliggender efter reglerne i TEF afsnit IV (fremover tredjedel, afsnit V, i ”Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde”,TEUF).Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten,finder dermed anvendelse på forslagene.Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelseaf foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V,og ifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i hen-hold til TEUF, tredje del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse iDanmark (”retsforbeholdet”).Retsakter på området for politisamarbejde og retligt samarbejde i straffe-sager, der er vedtaget inden Lissabon-traktatens ikrafttræden, er derimodfortsat bindende for og finder anvendelse i Danmark (på mellemfolkeligtgrundlag). Det vil bl.a. gælde rådsafgørelse 2001/886/RIA af 6. decem-3
ber 2001 om udviklingen af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II) og rådsafgørelse 2007/533/RIA af 12. juni2007 om oprettelse, drift og brug af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II).I det omfang Rådet fremover træffer foranstaltning om et forslag om ellerinitiativ til udbygning af Schengen-reglerne efter bestemmelserne iTEUF, tredje del, afsnit V, træffer Danmark i henhold til protokollensartikel 4 inden seks måneder foranstaltning om, hvorvidt Danmark vilgennemføre denne foranstaltning i dansk lovgivning. En dansk beslut-ning herom vil skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og deøvrige medlemsstater (og associerede Schengen-lande).

2.

Indhold

Forslagene har navnlig til formål at sikre, at de retlige rammer for over-gangen fra SIS 1+ til SIS II kan forblive i kraft, indtil det er teknisk mu-ligt at overgå til SIS II.Forslagene indeholder ikke nogen slutdato, men blot en bestemmelse om,at retsakterne er gældende indtil den dato, der fastsættes af Rådet angå-ende overgang til SIS II.Forslagene indeholder endvidere en formalisering af grundlaget for”Global Programme Management Board” (GPMB), der står for forvalt-ningen og koordineringen af SIS II-projektet, samt en række ændringervedrørende de tekniske aspekter af overgangen fra SIS 1+ til SIS II.

3.

Gældende dansk ret

De ændringer i lov om Danmarks tiltrædelse af Schengen-konventionen,som var nødvendige i forbindelse med vedtagelsen af rådsafgørelsen ogforordningen om oprettelse, drift og brug af SIS II, blev gennemført vedlov nr. 521 af 6. juni 2007. De nødvendige ændringer i udlændingelovenblev gennemført ved lov nr. 1398 af 27. december 2008. Det fremgår afændringslovene, at justitsministeren henholdsvis integrationsministerenfastsætter tidspunktet for ikrafttræden af de bestemmelser i ændringslo-vene, som gennemfører selve rådsafgørelsen og forordningens indhold.Det forventes at ske, når Rådet har bestemt, at bestemmelserne i råds-afgørelsen og forordningen skal finde anvendelse og dermed erstatte degældende bestemmelser i Schengen-konventionen om informations-systemet. Det bemærkes, at forordning 1104/2008 og rådsafgørelse4
2007/533/RIA (”overgangsretsakterne”) ikke krævede ændringer i danskret.

4.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslagene vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansiel-le konsekvenser.

5.

Høring

Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.

6.

Nærhedsprincippet

Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at hovedformålet medden påtænkte handling (overgangen fra SIS 1+ til SIS II) ikke i tilstræk-keligt omfang kan opnås af medlemsstaterne enkeltvis, men bedre på fæl-lesskabsplan.Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet eroverholdt. Det bemærkes i den forbindelse, at hovedformålet med forsla-gene er at sikre overgangen fra et bestående informationssystem, der for-binder medlemsstaternes respektive myndigheder til dette systems aflø-ser. Dette formål kan efter regeringens opfattelse – som også anført afKommissionen – ikke i tilstrækkelig grad opnås af medlemsstaterne en-keltvis, men kræver handling på fællesskabsplan.

7.

Andre landes kendte holdninger

Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdning til forslagene.

8.

Foreløbig generel dansk holdning

Fra dansk side er man positiv over for forslagene.

9.

Europa-Parlamentet

Forslaget har endnu ikke været forelagt for Europa-Parlamentet.

10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde

Sagen har været drøftet på et møde i Specialudvalget for politimæssigt ogretligt samarbejde den 1. februar 2010.
5

11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Rets-

udvalg

Forslagene har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-valg eller Retsudvalg.

12. Forhandlingssituationen, herunder dansk holdning

Fra dansk side kan man tilslutte sig, at Rådet vedtager forslagene.Fra dansk side så man helst, at forslagene indeholdt en slutdato for over-gangsretsakterne eller alternativt en dobbelt-løsning med to slutdatoer.Man er dog fra dansk side indstillet på at udvise en høj grad af fleksibili-tet, og Danmark kan acceptere den foreslåede løsning, hvorefter forsla-gene ikke indeholder en slutdato, men blot en bestemmelse om, at retsak-terne er gældende indtil tidspunktet for overgang til SIS II (der fastsættesaf Rådet).

13. Indstilling

Det indstilles,-at man fra dansk side medvirker til, at Rådet vedtager de fremsat-te forslag.
Sagen skønnes at burde forelægges for Folketingets Europaudvalg ogRetsudvalg til orientering.
6