Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 262
Offentligt
Kære medlemmer af Retsudvalget,jeg har igen kommenteret på de mange trafikdrab i Danmark, og fremsender her minebetragtninger til orientering.Med venlig hilsenLæge Johannes BjerreMosevangen 886710 Esbjerg VUgeskr Læger 2010;172(3):237
Brians trafikhykleriDebat♠ LægeJohannes Bjerre, Esbjerg, medlem af www.livogtrafik.dk . E-mail: [email protected]
Justitsminister Brian Mikkelsen foregiver, at han arbejder hårdt for at forbedre Danmarksfærdselssikkerhed, men virkeligheden viser noget andet. Trods hjælp fra finanskrisen harministeren ikke evnet at leve op til sine egne mål, og Danmark har nordisk rekord i trafikdrab [1,2].Ministerens har i sin Færdselssikkerhedskommission sat et mål for 2009 på højst 256 trafikdrab.På trods af hjælp fra finanskrisen, der medfører mindre trafik, er det gået galt.Danmark havde indtil oktober 264 trafikdrab [3]. Havde Danmark haft samme lave rate aftrafikdrab pr. kilometer som Sverige, ville 103 af de 264 trafikdræbte stadig være i live [1, 3].Brian Mikkelsens ministerium har forklaret til www.livogtrafik.dk, at »ministeriet tillæggerarbejdet for færdselssikkerheden høj prioritet«. Hvis indsatsen mod f.eks. spritbilister havde højprioritet, kunne man forstille sig, at den blev opgraderet med nødvendigt udstyr, og at den blevøget, indtil den fik tilstrækkelig effekt.I Sverige spirituskontrolleres 2,5 million trafikanter om året, mens man i Danmark i 2008 foretog0,3 million kontroller. Rigspolitiet har oplyst til www.livogtrafik.dk, at der er planlagt færrekontroller i 2009. Virkeligheden er derfor, at vores svenske broderfolk, der har langt færretrafikdrab, også tillægger kontrollen af færdselssikkerheden en væsentlig højere prioritet, endman gør i Danmark. I Sverige og andre foregangslande med en væsentlig bedrefærdselssikkerhed end i Danmark har man i mange år brugt spritbilisters udåndingsluft som bevisfor spritkørsel. Ved at anvende udåndingsluft som bevis for spritkørsel kan langt flere bilisterkontrolleres, og langt flere trafikdrab kan forebygges [4].Den 1. juni 2007 fulgte Folketinget fremskridtet fra udlandet og vedtog en ændring affærdselsloven, så udåndingsluften kan bruges som bevis for spritkørsel [5]. Mere end to år efterlovens vedtagelse har man endnu ikke dømt en eneste spritbilist efter loven, og Rigspolitietoplyser, at det er fordi, man endnu ikke har indkøbt udstyret.Hykleri er at foregive noget, der ikke er sandt. Virkeligheden er, at politiet hverken har detnødvendige udstyr eller gør en tilstrækkelig indsats. I mere end to år har ministeren haft lov til atbruge effektivt udstyr, men har ikke benyttet muligheden. I samme periode har indsatsen kunnetøges, men det er ikke sket. Ikke desto mindre påstår Brian Mikkelsens justitsministerium, at det»tillægger arbejdet for færdselssikkerheden høj prioritet«. Jeg mener, at det er hykleri.
LITTERATUR1. www.sikkertrafik.dk (dec. 2009).2. www.faerdselssikkerhedskommissionen.dk (dec. 2009).3. www.vejsektoren.dk (dec. 2009).4. Peek-Asa C. The effect of random alcohol screening in reducing motor vehicle crash injuries. Am J PrevMed 1999;16(1 suppl):57-67.5. www.ft.dk (dec. 2009).http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/Artikelvisning?pURL=/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2010/UFL_2010_3/UFL_2010_172_3_237