Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 174
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
7. december 2009Dyrevelfærdskontoret2008-5401-0045MSJ40018
UDKAST
tilVejledning vedrørende uddannelseskrav til
dyrehandlere og personer der handler med og opdrætter hunde
1. Indledning
Denne vejledning har til formål at yde vejledning vedrørende uddannel-seskravet, som følger af bekendtgørelse om erhvervsmæssig handel meddyr (dyrehandlere) og bekendtgørelse om erhvervsmæssig handel med ogopdræt af hunde samt hundepensioner og hundeinternater.Vejledningen er udarbejdet til brug for de personer, virksomheder mv.,der beskæftiger sig med erhvervsmæssig handel med dyr og erhvervs-mæssig handel med og opdræt af hunde samt til brug for de myndighe-der, der har tilsynet med overholdelse af reglerne.2. Erhvervsmæssig handel med dyr (dyrehandlere)
2.1. Personer omfattet af uddannelseskravet
Der gælder et krav om uddannelse for den eller de personer, der har detdaglige ansvar for en virksomhed omfattet af bekendtgørelsen, jf. § 23,stk. 1, i bekendtgørelse om erhvervsmæssig handel med dyr (dyrehandle-re). Dette krav er nærmere beskrevet under pkt. 2.2 nedenfor.Endvidere gælder der et uddannelseskrav for ansatte, som håndterer dyreller yder rådgivning om hold af dyr, jf. bekendtgørelsens § 23, stk. 2.Dette krav er mindre omfattende end kravet til den eller de personer, derhar det daglige ansvar for virksomheden. Kravet er nærmere beskrevetunder pkt. 2.3 nedenfor.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Ansatte, som har en ugentlig arbejdstid på under 20 timer og ikke yderrådgivning om hold af dyr, eller som er i praktik i en dyrehandel som ledi en erhvervsuddannelse til dyrepasserassistent eller dyrepasser, er undta-get fra uddannelseskravet, jf. bekendtgørelsens § 23, stk. 3. Ansatte meden ugentlig arbejdstid på under 20 timer er undtaget fra uddannelseskra-vet, selvom de har kundekontakt, forudsat at de overlader betjeningen afkunder til uddannede kollegaer, når der opstår behov for rådgivning.2.2. Uddannelseskravet til den ansvarlige for virksomheden
Det følger af bekendtgørelsens § 23, stk. 1, at den eller de personer, derhar det daglige ansvar for virksomheden, skal have gennemført en er-hvervsuddannelse som dyrepasserassistent eller en uddannelse vedrøren-de håndtering af dyr, der har faglige mål på mindst samme niveau.2.2.1. Uddannelsen som dyrepasserassistent
Bekendtgørelsens § 23, stk. 1, nr. 1, indebærer, at den eller de personer,der har det daglige ansvar for virksomheden, vil opfylde uddannelseskra-vet ved at have gennemført en erhvervsuddannelse som dyrepasserassi-stent.Erhvervsuddannelsen som dyrepasserassistent består af et grundforløb oget hovedforløb. Uddannelsen har en varighed på 2 år indregnet praktik-ophold. Den vejledende varighed af skoleundervisningen i uddannelsener 36 uger.Grundforløbet til dyrepasserassistentuddannelsen er den erhvervsfagligefællesindgang dyr, planter og natur, som er fælles for en række uddannel-ser, jf. § 3, stk. 1, i bekendtgørelse om uddannelserne i den erhvervsfag-lige fællesindgang dyr, planter og natur.Hovedforløbet til dyrepasserassistentuddannelsen udgør trin 1 i uddan-nelsen til dyrepasser. Uddannelsen som dyrepasser har som overordnetformål, at eleven gennem skoleundervisning og praktikuddannelse opnårviden og færdigheder inden for bl.a. pasning og pleje af dyr i dyrehandel.Kompetencemålene for dyrepasserassistentuddannelsen er nærmere be-skrevet i bilag 2 til bekendtgørelse om uddannelserne i den erhvervsfag-lige fællesindgang dyr, planter og natur. Heraf fremgår, at eleven eftergennemførelse af uddannelsen skal opnå viden om bl.a.:2
1) Daglig håndtering, pasning og pleje af dyr i fangenskab samt ren-gøring af forskellige staldsystemer og dyreanlæg2) Det enkelte dyrs foderbehov, anvendelse af foderplanter samt for-skellige fodermidlers indhold af næringsstoffer3) Observationsteknik, adfærdsundersøgelser, dyreværnslovgivnin-gen samt dyrs fysiologiske og sundhedsmæssige behov ved vur-dering af dyrs velfærd4) De almindeligste sygdomstegn hos dyr samt sygdoms- og smitte-forebyggelse5) Dyrs anatomi, fysiologi, bevægeapparat, organer, fordøjelsessy-stem mv.6) Vedligeholdelse af dyreanlæg7) Observation og registrering af information om dyrs adfærd og ud-arbejdelse af adfærdsberigelsesplaner- Godskrivning og afkortning af uddannelseFastlæggelse af uddannelsestiden for en elev i en erhvervsuddannelsesker med udgangspunkt i en individuel kompetencevurdering af den en-kelte elev. Det følger således af § 50, stk. 1, i bekendtgørelse om er-hvervsuddannelser, at skolen i samarbejde med eleven og en eventuelpraktikvirksomhed ved begyndelsen af uddannelsesforløbet udarbejderen personlig uddannelsesplan for eleven. Skolen skal til brug for uddan-nelsesplanen have gennemført en kompetencevurdering af eleven, jf. §50, stk. 2, i bekendtgørelsen. Formålet med denne kompetencevurderinger navnlig at sikre, at det uddannelsesforløb, som eleven vælger, påbe-gyndes på rette indgangsniveau, og dermed at dobbeltuddannelse undgås.Vurderingen foretages bl.a. på grundlag af elevens forudgående skoleun-dervisning, uddannelse og beskæftigelse.Ved fastlæggelse af den undervisning og praktik, som eleven skal gen-nemføre, skal eleven have godskrevet, hvad eleven har eksamensbevisereller anden dokumentation for, og elevens reelle kompetencer i øvrigt, jf.§ 54, stk. 1, 1. pkt. i bekendtgørelsen. Det er skolen, der træffer afgørelseom fritagelse for dele af uddannelsen på grundlag af godskrivning efterbekendtgørelsens § 54, stk. 2-4, jf. § 54, stk. 1, 2. pkt.Hvis godskrivning sker på baggrund af uddannelse eller beskæftigelse,der ikke fuldt ud modsvarer indholdet af et undervisningsfag, som elevenfår fritagelse for, kan skolen kræve, at eleven deltager i den undervisningi faget, som er nødvendig for at nå uddannelsens mål, jf. bekendtgørel-3
sens § 54, stk. 3. Skolen skal herudover tilbyde eleven undervisning påhøjere niveau eller anden relevant undervisning i stedet for den undervis-ning, eleven fritages for, jf. stk. 4. Skolen kan endvidere gøre fritagelsebetinget af, at eleven på anden måde erhverver sig kundskaber, som afskolen vurderes nødvendige for at nå de fastsatte mål for undervisningen,jf. stk. 5.Godskrivning medfører således ikke nødvendigvis afkortning af den sam-lede uddannelsestid. Afgørelsen om afkortning træffes af Det FagligeUddannelsesudvalg for Jordbrug.I tilfælde, hvor skolen for elever med uddannelsesaftale træffer afgørelseom afkortning af skoleundervisningen med mere end 4 uger, skal skolen,underrette Det Faglige Uddannelsesudvalg for Jordbrug herom med hen-blik på udvalgets afgørelse om afkortning af den samlede uddannelsestid,jf. bekendtgørelsens § 54, stk. 6.For eksempel vil en ansøger, der i gennem 5 år har haft det daglige an-svar for en dyrehandler med et bredt udvalg af dyr, kunne opnå en væ-sentlig afkortning af uddannelsen. Der er dog tale om en konkret vurde-ring af hver enkelt ansøger, og det er skolens vurdering af ansøgerenskvalifikationer, der er afgørende for, om den samlede uddannelsestid kanafkortes.Klage over skolens afgørelse indgives til skolen af den, som afgørelsenvedrører, jf. § 122, stk. 1, i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser. Ud-dannelsesinstitutionernes afgørelser om anerkendelse af kompetencer kanikke indbringes for Undervisningsministeriet eller anden administrativmyndighed.- Uddannelsen som dyrepasserassistent via grunduddannelsen for voksneDer er endvidere mulighed for at erhverve erhvervsuddannelsen som dy-repasserassistent via adgangen til grunduddannelse for voksne efter lovom erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (videre-uddannelsessystemet) for voksne. En grunduddannelse for voksne harsamme mål og niveau som den tilsvarende erhvervsrettede ungdomsud-dannelse inden for det pågældende erhvervsområde, jf. lovens § 4, stk. 1.Adgangen til en grunduddannelse er betinget af, at ansøgeren, inden derudarbejdes en uddannelsesplan, er 25 år, har mindst 2 års relevant er-4
hvervserfaring og har forudsætninger svarende til grundskolens afgangs-niveau i fag, der er relevante for uddannelsen, jf. lovens § 7, stk. 1. Efter§ 7, stk. 2, foretager skolen eller institutionen en vurdering af ansøgerenspraktiske og teoretiske kompetencer i form af en individuel kompetence-vurdering. Der tages udgangspunkt i målene for den tilsvarende erhvervs-rettede ungdomsuddannelse. Herefter fastsætter skolen eller institutionenen personlig uddannelsesplan for ansøgeren, jf. § 8.Det må forventes, at personer, der gennem en årrække har drevet en dy-rehandel, i en lang række tilfælde ikke vil skulle gennemgå hele det 2-årige uddannelsesforløb, men at de – på baggrund af deres erhvervserfa-ring – vil kunne få godskrevet praktikopholdet og dele af skoleundervis-ningen. F.eks. kan en uddannelse som dyrepasserassistent, der gennemfø-res via adgangen til grunduddannelse for voksne, bestå af enkeltfag frauddannelsen som dyrepasserassistent, arbejdsmarkedsuddannelser ogeventuelt en kort praktikperiode på højst 4 uger. Endvidere kan der væretilfælde, hvor en kompetencevurdering giver anledning til at indstille an-søgeren direkte til den afsluttende prøve.Uddannelsen kan tilrettelægges som deltidsuddannelse, jf. lovens § 4,stk. 3. Det betyder, at uddannelsesinstitutionen efter en individuel kom-petencevurdering kan tilrettelægge uddannelsesforløbet for elever pågrunduddannelsen for voksne som deltidsuddannelse eller i form af enopsplittet uddannelse, hvor der veksles mellem hele arbejds- og under-visningsdage.Klage over skolens eller institutionens afgørelser om anerkendelse afkompetence i forbindelse med den individuelle kompetencevurderingefter lovens § 7, stk. 2, kan, for så vidt angår den faglige vurdering, ind-bringes for Kvalifikationsnævnet, jf. § 30 a, stk. 1, 1. pkt. Klagen kanindbringes af den, som afgørelsen vedrører, inden 4 uger efter, at dennehar fået meddelelse om afgørelsen, og klagen skal være skriftlig og be-grundet, jf. § 30 a, stk. 1, 2. og 3. pkt. Klagen skal stiles til Kvalifikati-onsnævnet og sendes til den uddannelsesinstitution, der har truffet afgø-relsen, jf. § 30 a, stk. 2. Fastholder institutionen afgørelsen, sender insti-tutionen klagen til Kvalifikationsnævnet med en udtalelse og sagens ak-ter. Kvalifikationsnævnet træffer den endelige administrative afgørelse,jf. stk. 3.Omhandler klagen retlige spørgsmål, kan uddannelsesinstitutionens afgø-relse påklages til undervisningsministeren, jf. lovens § 30, stk. 1.5
Grunduddannelse for voksne udbydes af skoler eller andre institutioner,der udbyder den tilsvarende erhvervsrettede ungdomsuddannelse eller iøvrigt har faglig kompetence inden for det relevante fagområde, jf. lo-vens § 5, stk. 1.2.2.2. Skoler, der udbyder uddannelsen som dyrepasserassistent
Grundforløbet til dyrepasserassistent (indgangen dyr, planter og natur)udbydes af mange forskellige skoler rundt om i landet. Der henvises tilUndervisningsministeriets hjemmeside (www.uvm.dk).Hovedforløbet til dyrepasserassistent udbydes af:HANSENBERGSkovvangen 286000 Kolding(www.hansenberg.dk)Roskilde Tekniske SkoleMagelunden 24000 Roskilde(www.rts.dk)2.2.3. Uddannelse på mindst samme niveau
Efter § 23, stk. 1, nr. 2, i bekendtgørelse om erhvervsmæssig handel meddyr (dyrehandlere), vil uddannelseskravet endvidere være opfyldt, hvisden pågældende har gennemført en uddannelse vedrørende håndtering afdyr, der har faglige mål på mindst samme niveau som en erhvervsuddan-nelse som dyrepasserassistent. Bestemmelsen vil bl.a. omfatte tilfælde,hvor en person har en videregående uddannelse, som gør personen i standtil på dyreværnsmæssig forsvarlig vis at drive en dyrehandel (f.eks. enuddannelse som dyrlæge).Vurderingen af, om en uddannelse er omfattet af bekendtgørelsens § 23,stk. 1, nr. 2, beror på fødevareregionens konkrete vurdering i forbindelsemed behandlingen af en ansøgning om tilladelse til at holde dyr som led ierhvervsmæssig handel med dyr eller i forbindelse med en kontrol afoverholdelse af reglerne i dyrehandlerbekendtgørelsen. Det vurderes så-ledes i disse situationer, om den pågældende har gennemført en uddan-6
nelse og derved opnået mindst samme kompetencer som ved en uddan-nelse som dyrepasserassistent. I tvivlstilfælde kan fødevareregionen an-mode Det Faglige Uddannelsesudvalg for Jordbrug om en udtalelse.For så vidt angår vurderingen af uddannelser gennemført i udlandetfremgår det af § 2 a i lov om vurdering af udenlandske uddannelseskvali-fikationer mv., at myndigheder har en pligt til at få foretaget en vurderingaf udenlandske kvalifikationer mv., når myndigheden træffer afgørelseom adgang til udøvelse af lovregulerede erhverv. Fødevareregionen skalsåledes i forbindelse med vurderingen af udenlandske uddannelser an-mode CIRIUS om en vurdering af den pågældende uddannelse. CIRIUSer en styrelse under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.2.3. Uddannelseskrav for ansatte i dyrehandlere
Det følger af § 23, stk. 2, nr. 1, i bekendtgørelse om erhvervsmæssighandel med dyr (dyrehandlere), at ansatte, der håndterer dyr eller yderrådgivning om hold af dyr, kan opfylde uddannelseskravet ved at gen-nemføre uddannelsen som dyrepasserassistent eller en uddannelse vedrø-rende håndtering af dyr, der har faglige mål på mindst samme niveau, jf.herom pkt. 2.2 ovenfor.Efter § 23, stk. 2, nr. 2, kan uddannelseskravet endvidere opfyldes ved, atden ansatte har erhvervet elementære kompetencer med hensyn til hånd-tering af dyr ved at gennemføre en anden uddannelse eller dele af en ellerflere uddannelser. Det bemærkes i den forbindelse, at der ikke stilles kravom, at den ansatte skal gennemføre et praktikforløb.Afgørende for, om dette uddannelseskrav kan anses for opfyldt, er, ateleven ved gennemførelse af uddannelsesforløbet har erhvervet elemen-tær viden om:1) Den gældende lovgivning om dyreværn og smittebeskyttelse fordyr2) Dyreadfærd og dyrevelfærd, herunder dyrs følsomhed over formiljøpåvirkninger og stress3) Hygiejne, rengøring, desinfektion og affaldshåndtering4) Ernæringslære og foderhåndtering5) Håndtering af dyr, herunder pasning og transport af de dyr, somsælges7
Eleven kan f.eks. erhverve denne viden ved at gennemføre følgende femarbejdsmarkedsuddannelser (herefter AMU-uddannelser):1)2)3)4)5)Dyrevelfærd (1 uge)Smittebeskyttelse (2 uger)Dyrehold (2 uger)Adfærdsbiologi (1 uge)Hold af dyr til salg (1 uge)
Uddannelserne udbydes i dag på:HANSENBERGSkovvangen 286000 Kolding(www.hansenberg.dk)Roskilde Tekniske SkoleMagelunden 24000 Roskilde(www.rts.dk)- GodskrivningInden deltageren påbegynder en AMU-uddannelse, kan deltageren fåvurderet sine kompetencer gennem en individuel kompetencevurdering.En individuel kompetencevurdering har til formål at give deltageren an-erkendelse af dennes samlede viden, færdigheder og kompetencer, jf. §15, stk. 1, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. Vurderingen foreta-ges forud for eventuel optagelse på en AMU-uddannelse og på baggrundaf bl.a. deltagerens forudgående skoleundervisning, uddannelse og be-skæftigelse. Deltageren bidrager til at dokumentere de kompetencer, derønskes vurderet, jf. lovens § 15, stk. 2 og 5.Den individuelle kompetencevurdering foretages af uddannelsesinstituti-onerne for så vidt angår de arbejdsmarkedsuddannelser, som de er god-kendt til at udbyde, jf. lovens § 15 a, stk. 1. Uddannelsesinstitutionerneudsteder efter anmodning fra deltageren kompetencebevis for de dele afen arbejdsmarkedsuddannelse eller enkeltfag, som uddannelsesinstitutio-nen har vurderet og anerkendt, at deltagerens kompetencer svarer til, jf. §15 b, stk. 1. Uddannelsesinstitutionerne udsteder ligeledes uddannelses-8
bevis, hvis uddannelsesinstitutionen har vurderet og anerkendt, at delta-gerens kompetencer giver grundlag herfor, jf. stk. 2.Uddannelsesinstitutionernes afgørelser om anerkendelse af kompetencekan ikke indbringes for Undervisningsministeriet eller anden administra-tiv myndighed. Den uddannelsessøgende kan i stedet vælge at få foreta-get en ny kompetencevurdering på en anden skole, der udbyder sammeAMU-uddannelse.For så vidt angår retlige mangler, er der klageadgang til Undervisnings-ministeriet, jf. § 20, stk. 1, i bekendtgørelse om fælles kompetencebe-skrivelser for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og om arbejds-markedsuddannelser. Klage skal indgives til uddannelsesstedet senest 4uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. Hvis klagen ikkekan tages til følge af uddannelsesstedet, og klageren fastholder klagen,videresender uddannelsesstedet inden 10 dage klagen til Undervisnings-ministeriet ledsaget af uddannelsesstedets udtalelse. Uddannelsesstedetunderretter klageren om videresendelsen og om udtalelsen, jf. § 20, stk.2.Det bemærkes, at de ovenfor nævnte AMU-uddannelser, som kan dannegrundlag for, at uddannelseskravet for ansatte i dyrehandlere kan ansesfor opfyldt, ligeledes er fag på dyrepasserassistentuddannelsen. En ansat ien dyrehandler, der har gennemført AMU-uddannelserne, og som senereønsker at gennemføre dyrepasserassistentuddannelsen, kan således fågodskrevet disse fag.- Tidspunktet for opfyldelse af kravetEfter § 23, stk. 2, i bekendtgørelse om erhvervsmæssig handel med dyr(dyrehandlere), skal den eller de personer, der har det daglige ansvar foren virksomhed, sikre, at ansatte, der håndterer dyr eller yder rådgivningom hold af dyr, senest 6 måneder efter ansættelsesstart opfylder uddan-nelseskravet.2.4. Ikrafttrædelse
Uddannelseskravet for den eller de personer, der har det daglige ansvarfor virksomheden, træder i kraft den 1. februar 2010. For virksomheder,der før den 1. februar 2010 er meddelt tilladelse til hold af dyr som led i9
erhvervsmæssig handel med dyr, finder kravet dog først anvendelse fraden 1. januar 2015.Uddannelseskravet for ansatte træder i kraft den 1. januar 2012.3. Erhvervsmæssig handel med og opdræt af hunde
3.1. Hvem er omfattet af uddannelseskravet
Ifølge § 28, stk. 2, i bekendtgørelse om erhvervsmæssig handel med ogopdræt af hunde samt hundepensioner og hundeinternater, skal den ellerde personer, der har det daglige ansvar for en virksomhed, der driver er-hvervsmæssig handel med hunde eller erhvervsmæssigt opdræt af hunde,have gennemført en uddannelse og derved have erhvervet elementærekompetencer med hensyn til håndtering af hunde.Ved ”erhvervsmæssig handel med hunde” forstås erhvervelse af hundemed videresalg for øje, jf. bekendtgørelsens § 2, stk. 1. Ved ”erhvervs-mæssigt opdræt af hunde” forstås opdræt, hvor der med anvendelse af treeller flere avlstæver avles tre eller flere kuld hvalpe årligt, jf. § 2, stk. 2.Uddannelseskravet gælder ikke for erhvervsmæssig drift af hundepensio-ner og hundeinternater.3.2. Indholdet af uddannelseskravet
Det følger af bekendtgørelsens § 28, stk. 2, at den eller de personer, derhar det daglige ansvar for en virksomhed, som driver erhvervsmæssighandel med hunde eller erhvervsmæssigt opdræt af hunde, skal havegennemført en uddannelse vedrørende håndtering af hunde og derigen-nem have erhvervet viden om:1) Den gældende lovgivning om dyreværn, smittebeskyttelse forhunde og indførsel af hunde2) Hundeadfærd og hundevelfærd3) Pasning og transport af hunde4) Hygiejne, rengøring, desinfektion og affaldshåndtering5) Ernæringslære og foderhåndtering6) Smittebeskyttelse7) Håndtering af hunde8) Hundes følsomhed over for miljøpåvirkninger og stress10
9) Hunderacegrupper10) Sygdomslære og håndtering af skaderJustitsministeriet godkender uddannelser vedrørende håndtering af hun-de, som sikrer opfyldelse af uddannelseskravet, jf. § 28, stk. 3.Uddannelsesforløbet skal tilrettelægges således, at de ovenfor anførteemner bliver gennemgået, og undervisningen skal varetages af relevantefagfolk. Uddannelsesforløbet skal almindeligvis strække sig over mindst32 timer.3.3. Ikrafttrædelse
Uddannelseskravet for den eller de personer, der har det daglige ansvarfor virksomheden, træder i kraft den 1. august 2010. For virksomheder,der før den 1. august 2010 er meddelt tilladelse til hold af hunde som ledi erhvervsmæssig handel med hunde og erhvervsmæssigt opdræt af hun-de, finder kravet dog først anvendelse fra den 1. januar 2013.
11