Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 159
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Dok.:
7. december 2009PolitikontoretJKL40398
Retningslinjer
for
Politiets Efterretningstjenestes behandling af personoplysninger mv.
Indledning
Politiets Efterretningstjeneste har til opgave at forebygge, efterforske ogmodvirke foretagender og handlinger, der udgør eller vil kunne udgøre enfare for bevarelsen af Danmark som et frit, demokratisk og sikkert sam-fund.
Det er en forudsætning for løsningen af denne opgave, at efterretningstje-nesten har effektive muligheder for at behandle de oplysninger, som ef-terretningstjenesten modtager, indhenter og på anden måde tilvejebringer.
Hensynet til effektiviteten i efterretningstjenestens behandling af tilveje-bragte oplysninger skal samtidig afvejes over for enkeltpersoners interes-se i, at efterretningstjenestens behandling af oplysninger ikke omfattermere, end hvad der kræves til varetagelsen af efterretningstjenestens op-gaver.
Politiets Efterretningstjeneste må alene behandle oplysninger om perso-ner i det omfang, dette er nødvendigt for varetagelsen af efterretningstje-nestens opgaver.
Registrering af danske statsborgere og herboende udlændinge må ikkeske alene på grundlag af lovlig politisk virksomhed.
Retningslinjerne i det følgende er formuleret på grundlag af disse over-ordnede hensyn og betragtninger.
Den løbende overholdelse af retningslinjerne kontrolleres af Politiets Ef-terretningstjenestes ledelse samt af Tilsynsudvalget vedrørende politietsog forsvarets efterretningstjenestes behandling af personoplysninger(Wamberg-udvalget) i overensstemmelse med bestemmelserne i det føl-gende.
Wamberg-udvalget har i forbindelse med sin kontrol adgang til alle per-sonoplysninger hos Politiets Efterretningstjeneste, uanset i hvilken formoplysningerne opbevares.
Efterretningstjenestens registre
§ 1.
Politiets Efterretningstjeneste fører elektroniske registre overpersoner, organisationer og virksomheder, der med rimelig grund mis-tænkes eller har været mistænkt for:1)at overtræde eller forsøge at overtræde bestemmelser i straffelovenskapitel 12 eller 13 eller2)at udøve eller forsøge at udøve en kriminalitet, der ved sin grovhed,sine internationale relationer eller sit formål truer statens sikkerhedeller samfundsordenen, eller som hindrer eller undergraver folke-styrets funktioner.
2
Stk. 2.I registrene optages oplysninger om de nævnte personer, or-ganisationer og virksomheder.Stk. 3.I tilknytning til de i stk. 2 nævnte oplysninger, kan registreneindeholde oplysninger om andre end de i stk. 1 nævnte personer, organi-sationer eller virksomheder, i det omfang det er af betydning for behand-lingen af de i stk. 2 nævnte oplysninger.Stk. 4.Når der foretages registrering af en dansk statsborger eller enherboende udlænding, som ikke hidtil har været opført i Politiets Efter-retningstjenestes registre, skal registreringen hurtigst muligt forelæggesfor Wamberg-udvalget, der træffer beslutning om, hvorvidt registreringenkan opretholdes. Det samme gælder vedrørende registrering af organisa-tioner og virksomheder hjemmehørende i Danmark. I tilfælde af, at ud-valget ikke kan godkende registreringens opretholdelse, skal registrerin-gen straks slettes, og eventuelle hertil knyttede sagsakter destrueres ogslettes, medmindre efterretningstjenesten eller et medlem af udvalgetuden unødigt ophold forelægger spørgsmålet om registreringen for ju-stitsministeren til endelig afgørelse.
§ 2.
Hvis efterretningstjenesten ønsker at opretholde registreringen afen dansk statsborger, herboende udlænding eller en organisation ellervirksomhed hjemmehørende i Danmark i mere end 10 år efter registre-ringens oprettelse, kan dette kun ske med Wamberg-udvalgets godken-delse. For ikke-herboende udlændinge samt for organisationer og virk-somheder, der ikke er hjemmehørende i Danmark, er fristen 20 år fra re-gistreringens oprettelse. Frem til sletning sker, skal spørgsmålet om regi-streringens opretholdelse herefter i alle tilfælde forelægges Wamberg-udvalget til godkendelse hvert 5. år, medmindre udvalget har fastsat enkortere frist.Stk. 2.Wamberg-udvalget etablerer en stikprøvekontrol med registre-ringer af ikke-herboende udlændinge og udenlandske organisationer ogvirksomheder samt med efterretningstjenestens overholdelse af de i stk. 1anførte frister og sletning af oplysninger efter § 1, stk. 4.
3
Støttedatabaser
§ 3.
Politiets Efterretningstjeneste fører elektroniske støttedatabaser,hvori der med henblik på at forebygge, efterforske og modvirke foreta-gender og handlinger, der udgør eller vil kunne udgøre en fare for beva-relsen af Danmark som et frit, demokratisk og sikkert samfund, optagesoplysninger om målpersoner, trusler og hændelser samt andre oplysnin-ger af efterretningsmæssig relevans.Stk. 2.Støttedatabaserne kan indeholde oplysninger om andre end demålpersoner, som er genstand for efterforskning, i det omfang det er afbetydning for behandlingen af de i stk. 1 nævnte oplysninger.Stk. 3.Oprettelsen af en støttedatabase som nævnt i stk. 1 skal fore-lægges Wamberg-udvalget til godkendelse på det førstkommende møde iudvalget efter oprettelsen af databasen. Det skal af forelæggelsen bl.a.fremgå, hvilke oplysninger der må optages i databasen, og hvilken slette-frist der gælder for oplysninger om personer, som ikke samtidig er regi-streret efter § 1. Slettefristen, som beregnes fra den første indførelse afoplysninger om den pågældende person i databasen, kan kun undtagel-sesvis fastsættes til mere end 5 år.Stk. 4.Hvis Wamberg-udvalget ikke godkender oprettelsen af enstøttedatabase, skal databasen slettes, medmindre efterretningstjenesteneller et medlem af udvalget uden unødigt ophold forelægger spørgsmåletom databasens oprettelse for justitsministeren til endelig afgørelse.Stk. 5.Én gang om året forelægges en samlet oversigt over efterret-ningstjenestens støttedatabaser for Wamberg-udvalget.Stk. 6.Wamberg-udvalget etablerer en stikprøvekontrol med indhol-det af støttedatabaserne og med overholdelse af de efter stk. 3 fastsatteslettefrister.Stk. 7.Finder udvalget, at en støttedatabase i strid med stk. 1 og 2 in-deholder oplysninger, som ikke er af relevans for efterretningstjenestensopgavevaretagelse, skal oplysningerne straks slettes, og eventuelle hertil
4
knyttede sagsakter destrueres, medmindre efterretningstjenesten eller etmedlem af udvalget uden unødigt ophold forelægger spørgsmålet for ju-stitsministeren til endelig afgørelse.
Personsikkerhedsdatabaser
§ 4.
Politiets Efterretningstjeneste fører elektroniske databaser medrelevante oplysninger om personer, der har været sikkerhedsundersøgt,og som er eller har været sikkerhedsgodkendt.Stk. 2.I tilknytning til oplysningerne om de personer, som sikker-hedsundersøgelsen eller sikkerhedsgodkendelsen vedrører, kan databa-serne indeholde oplysninger om andre end de pågældende personer selv, idet omfang det er af betydning for behandlingen af de i stk. 1 nævnte op-lysninger.Stk. 3.De slettefrister, der skal gælde for databaserne, forelæggesfor Wamberg-udvalget til godkendelse.Stk. 4.Wamberg-udvalget etablerer en stikprøvekontrol med efter-retningstjenestens behandling af oplysninger efter stk. 1 og 2 og medoverholdelse af de i medfør af stk. 3 fastsatte frister.Stk. 5.Finder udvalget, at en personsikkerhedsdatabase i strid medstk. 1 og 2 indeholder oplysninger, som ikke er af relevans for efterret-ningstjenestens opgavevaretagelse, skal oplysningerne straks slettes, ogeventuelle hertil knyttede sagsakter destrueres, medmindre efterretnings-tjenesten eller et medlem af udvalget uden unødigt ophold forelæggerspørgsmålet for justitsministeren til endelig afgørelse.
§ 5.
Forud for at Politiets Efterretningstjeneste i sager om sikker-hedsgodkendelse og i andre tilsvarende sager videregiver belastende per-sonoplysninger fra efterretningstjenestens registre og støttedatabaser tilandre myndigheder, skal videregivelsen godkendes af Wamberg-udvalget.
5
Stk. 2.Stk. 1 gælder ikke for videregivelse af oplysninger til Justits-ministeriet, anklagemyndigheden og andre dele af politiet
Journalsystemet
§ 6.
Politiets Efterretningstjeneste fører en elektronisk journal medsager vedrørende efterretningstjenestens virksomhed. I journalsagernekan optages relevante personoplysninger.Stk. 2.En journalsag skal slettes og eventuelle tilknyttede sagsakterdestrueres, hvis sagens oplysninger ikke længere er nødvendige af hensyntil varetagelsen af efterretningstjenestens opgaver, jf. dog § 10. Såfremtefterretningstjenesten ønsker at bevare en sag i mere end 20 år efter sa-gens oprettelse, kan dette kun ske med Wamberg-udvalgets godkendelse.Frem til sletning sker, skal spørgsmålet om sagens bevaring herefter fore-lægges Wamberg-udvalget til godkendelse hvert 10. år, medmindre ud-valget har fastsat en kortere frist.Stk. 3.Wamberg-udvalget etablerer en stikprøvekontrol med efter-retningstjenestens behandling af oplysninger i medfør af stk. 1 og 2, her-under med overholdelsen af de i medfør af stk. 2 fastsatte frister.Stk. 4.Finder udvalget, at en journalsag i strid med stk. 1 og 2 inde-holder personoplysninger, som ikke er af relevans for efterretningstjene-stens opgavevaretagelse, skal oplysningerne straks slettes, og eventuellehertil knyttede sagsakter destrueres, medmindre efterretningstjenesteneller et medlem af udvalget uden unødigt ophold forelægger spørgsmåletfor justitsministeren til endelig afgørelse
Søgeadgang
§ 7.
Der må alene foretages søgning i Politiets EfterretningstjenestesIT-systemer, hvis søgningen sker som et nødvendigt led i varetagelsen afefterretningstjenestens opgaver.
6
Stk. 2.Efterretningstjenesten fører en log over alle søgninger i efter-retningstjenestens registre, personsikkerhedsdatabasen og journalsyste-met.Stk. 3.Wamberg-udvalget etablerer en stikprøvekontrol med over-holdelse af bestemmelsen i stk. 1.
Behandling af oplysninger uden for registrene, databaserne og journal-systemet
§ 8.
Fysiske sagsakter, der knytter sig til oplysninger i de i §§ 1-6 an-førte IT-systemer, kan opbevares og behandles på samme vilkår, somgælder for de elektroniske oplysninger.
§ 9.
Oplysninger om personer, organisationer eller virksomheder, deri øvrigt behandles uden for de IT-systemer, som er beskrevet i §§ 1-6,skal som udgangspunkt destrueres eller overføres til registrene, databa-serne eller journalsystemet senest 3 måneder efter oplysningerne er tilve-jebragt. Hvis denne frist overskrides, skal Politiets Efterretningstjenestesnarest muligt underrette Wamberg-udvalget herom. Underretningen skalsom minimum indeholde oplysninger om:1)2)3)baggrunden for overskridelsen af tidsfristen,omfanget af overskridelsen, samthvornår oplysningerne vil være overført til registrene, databaserneeller journalsystemet.Stk. 2.Wamberg-udvalget kan pålægge efterretningstjenesten strakseller inden for en nærmere fastsat frist at destruere oplysninger somnævnt i stk. 1.
Sager af særlig historisk interesse
§ 10.
Materiale, som i medfør af bestemmelser om bevaring og kas-sation udstedt af Statens Arkiver skal bevares for eftertiden, må ikke de-
7
strueres eller slettes. Sådant materiale skal i stedet senest ved udløbet afden frist, som efter disse retningslinjer gælder for destruktion eller slet-ning, overføres til Statens Arkiver.Stk. 2.Kan det i stk. 1 nævnte materiale af praktiske eller sikker-hedsmæssige grunde ikke overføres til Statens Arkiver, skal materialet,fra det tidspunkt hvor destruktion eller sletning efter disse retningslinjerskulle være sket, holdes adskilt fra efterretningstjenestens øvrige sager,således at alene medarbejdere, der af chefen for Politiets Efterretningstje-neste er særligt godkendt hertil, har adgang til sagerne og således, at sa-gerne ikke kan gøres til genstand for søgning eller sagsbehandling i for-bindelse med efterretningstjenestens operative og efterforskningsmæssigeopgaver.Stk. 3.Politiets Efterretningstjeneste orienterer hvert kvartal Wam-berg-udvalget om de sager, der i henhold til ovenstående regler er over-ført til Statens Arkiver, eller som i medfør af stk. 2 holdes adskilt fra ef-terretningstjenestens øvrige sager.
Politiets Efterretningstjenestes interne kontrol med retningslinjernesoverholdelse
§ 11.
Politiets Efterretningstjeneste foretager løbende intern kontrolmed retningslinjernes overholdelse.Stk. 2.Efterretningstjenesten orienterer løbende Wamberg-udvalgetom omfanget, karakteren og resultatet af den interne kontrol. Wamberg-udvalget kan i den forbindelse pålægge efterretningstjenesten at ændresin kontrol, herunder iværksætte nye kontroltiltag.
Retsplejelovens § 116, stk. 2
§ 12.
Politiets Efterretningstjeneste indhenter oplysninger fra andreforvaltningsmyndigheder, i det omfang oplysningerne kan have betyd-ning for varetagelsen af efterretningstjenestens opgaver vedrørende fore-
8
byggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og13, jf. retsplejelovens § 116, stk. 2.Stk. 2.I tilfælde, hvor efterretningstjenesten i medfør af retsplejelo-vens § 116, stk. 2, indhenter oplysninger om alle personer, der inden foret givent tidsrum har rettet henvendelse til en given offentlig myndighed,eller andre grupper af personer, som på tilsvarende måde ikke på forhånder identificeret, skal efterretningstjenesten så hurtigt, som forholdene til-lader det, foretage en vurdering af, om de personer, som oplysningernevedrører, er af relevans for efterretningstjenestens opgavevaretagelse. Iden udstrækning dette vurderes ikke at være tilfældet, skal de ikke rele-vante oplysninger straks slettes.Stk. 3.Indhentelse af oplysninger af den i stk. 2 nævnte art kan aleneske efter forudgående godkendelse af chefen for Politiets Efterretnings-tjeneste eller efterretningstjenestens juridiske chef. Det samme gælderindhentelse af oplysninger om psykiatriske diagnoser eller tilsvarendesærligt følsomme helbredsoplysninger.Stk. 4.Politiets Efterretningstjeneste orienterer efter nærmere behovog mindst hvert kvartal Wamberg-udvalget om anvendelsen af bestem-melsen, således at udvalget kan kontrollere, at Politiets Efterretningstje-nestes indhentelse af oplysninger ligger inden for de rammer, der følgeraf retsplejelovens § 116, stk. 2.Stk. 5.Forud for den mundtlige orientering af Wamberg-udvalgetskal Politiets Efterretningstjeneste udarbejde et skriftligt oplæg, hvor derbl.a. skal medtages oplysninger om omfanget af anvendelsen af retspleje-lovens § 116, stk. 2, samt om særlige erfaringer med anvendelsen af be-stemmelsen, som Politiets Efterretningstjeneste måtte have gjort sig.Wamberg-udvalget kan i den forbindelse stille nærmere spørgsmål til an-vendelsen af § 116, stk. 2, og kræve indsigt i de oplysninger, som efter-retningstjenesten har indhentet i medfør af bestemmelsen.Stk. 6.Wamberg-udvalget etablerer herudover en stikprøvekontrolmed Politiets Efterretningstjenestes anvendelse af bestemmelsen.
9
Stk. 7.I forbindelse med kontrollen efter stk. 6 påser Wamberg-udvalget overholdelsen af stk. 1, 2 og 3, herunder at indhentelse af oplys-ninger i medfør af retsplejelovens § 116, stk. 2, sker på baggrund af enaktuel formodning om, at oplysningerne vil have betydning for varetagel-sen af Politiets Efterretningstjenestes opgaver vedrørende straffelovenskapitel 12 og 13.
Politiets Efterretningstjenestes administrative sager
§ 13.
Politiets Efterretningstjenestes administrative IT-systemer ogsager er ikke omfattet af ovenstående retningslinjer.
Brian Mikkelsen/Johan Kristian Legarth
10