Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 145
Offentligt
768670_0001.png
768670_0002.png
768670_0003.png
768670_0004.png
768670_0005.png
768670_0006.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
29. november 2009Dyrevelfærdskontoret2009-5410-0089MCO40923

Samlenotat (Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet,

Rådet, det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regions-

udvalget om mulighederne for dyrevelfærdsmærkning og etablering

af et europæisk netværk af referencecentre for beskyttelse af dyr og

dyrevelfærd (KOM(2009)584)) – til orientering

Nyt notat.

Resumé

Kommissionen har den 28. oktober 2009 fremlagt en rapport til Europa-Parlamentet, Rådet, det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg ogRegionsudvalget om mulighederne for dyrevelfærdsmærkning og etable-ring af et europæisk netværk af referencecentre for beskyttelse af dyr ogdyrevelfærd. Rapporten har til formål at give Europa-Parlamentet, Rådet,Det Europæiske Økonomiske og Social Udvalg og Regionsudvalget lej-lighed til at drøfte spørgsmålet om dyrevelfærdsmærkning og om opret-telse af et europæisk netværk af referencecentre for beskyttelse af dyr ogdyrevelfærd. Rapporten rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprin-cippet. Rapporten vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige eller stats-finansielle konsekvenser. Der foreligger ikke officielle tilkendegivelserom andre medlemslandes holdninger til forslaget. Fra dansk side er manumiddelbart positivt indstillet over for rapporten. Det svenske formand-skab forventes at sætte rapporten på dagsordenen for rådsmødet (land-brug og fiskeri) den 14.-16. december 2009 til præsentation ved Kom-missionen.

1. Baggrund

Kommissionens handlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd (2006-2010), der blev præsenteret for medlemslandene på rådsmødet (landbrugSlotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
og fiskeri) den 23. januar 2006, indeholder en nærmere redegørelse forKommissionens politiske målsætninger på dyrevelfærdsområdet.Som en del af opfølgningen på handlingsplanen afholdt Kommissionenden 28. marts 2007 konferencen ”Animal welfare – Improving by Label-ling”. Rådet vedtog på den baggrund i maj 2007 en række konklusionervedrørende dyrevelfærdsmærkning, hvorved man opfordrede Kommissi-onen til at forelægge en rapport, der kunne danne grundlag for en til-bundsgående drøftelse af emnet.Kommissionen har på den baggrund fået udarbejdet en undersøgelse affordele og ulemper ved at indføre en dyrevelfærdsmærkningsordning ogetablere et europæisk netværk af referencecentre for beskyttelse af dyr ogdyrevelfærd.

2. Indhold

Kommissionens rapport har til formål at danne grundlag for, at Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg ogRegionsudvalget kan indgå i en tilbundsgående drøftelse af spørgsmåletom et dyrevelfærdsmærke. Denne drøftelse mellem de forskellige institu-tioner skal danne grundlag for Kommissionens overvejelser i forbindelsemed udformningen af eventuelle fremtidige tiltag på området.Kommissionens rapport præsenterer i den forbindelse nogle mulige tiltagvedrørende dyrevelfærdsmærkning og etablering af et europæisk netværkaf referencecentre for beskyttelse af dyr og dyrevelfærd, som efterKommissionens opfattelse bør undersøges nærmere.

2.1. Dyrevelfærdsmærkning

Den gennemførte undersøgelse viser, at dyrevelfærdsmærkning baseretpå videnskabelige kriterier og harmoniserede krav kan sætte forbrugere istand til at træffe velinformerede valg i forbindelse med køb af varer ogsamtidig gøre det muligt for producenter at drage fordel af mulighedernepå markedet.Det fremgår endvidere af undersøgelsen, at en betydelig andel af borger-ne ikke bare ønsker at blive informeret om varers fysiske kvaliteter, f.eks.indholdet af ønskede og uønskede ingredienser, men også om andre kva-2
liteter ved varerne, herunder – når produkter fra dyr indgår i varerne – deetiske forhold i forbindelse med produktionen af disse dyr.Det anføres i rapporten, at dyrevelfærd fra et forbrugerperspektiv typisker et spørgsmål om tillid. Det betyder, at forbrugerne i mange tilfælde idag ikke selv kan kontrollere rigtigheden af oplysninger i en produktbe-skrivelse om, at produktionen har levet op til høje standarder for dyrevel-færd.I EU findes der ikke harmoniserede krav til mærkning vedrørende dyre-velfærd, men en række af de parter, der er blevet hørt i forbindelse medundersøgelsen, er af den opfattelse, at der er behov for en metode til vur-dering og sammenligning af dyrevelfærdsstandarder.Nogle eksisterende mærkningsordninger omfatter krav, der har betydningfor dyrevelfærden, f.eks. mærkningsordninger vedrørende økologi ellermiljøbeskyttelse. Ifølge Kommissionen skal merværdien ved en eventuelEU-mærkningsordning for dyrevelfærd derfor nøje overvejes i forhold tilde eksisterende ordninger.I rapporten gennemgås følgende mulige tiltag, som Kommissionen anbe-faler en nærmere undersøgelse af:- Indførelse af ”forbeholdte udtryk”Et eksempel herpå er konsumæg, som mærkes enten som æg fra burhøns,skrabeæg, æg fra fritgående høns eller økologiske æg. Fastsættelse afkrav til anvendelse af ”forbeholdte udtryk” vil forudsætte, at der udarbej-des særlige europæiske standarder for dyrevelfærden i forbindelse meddet enkelte produkt. Det vil ifølge Kommissionen i den forbindelse værenødvendigt at afveje fordele og ulemper ved en sådan ordning.Kommissionen anfører i den forbindelse, at det er vigtigt at overveje,hvorledes man vil skulle behandle produkter fra lande uden for EU, her-under i lyset af EU’s forpligtelser i forhold til WTO.- Oplysnings- og uddannelseskampagnerIfølge Kommissionen må dyrevelfærdsmærkning i store træk forventes atkunne have den ønskede virkning,hvisforbrugerne er tilstrækkeligt in-formerede om betydningen af mærkningen,hvisoplysningerne er letfor-3
ståelige, oghvisforbrugerne er interesserede i at benytte oplysningerne iforbindelse med deres køb af varer. Resultaterne af undersøgelsen, somKommissionen har fået gennemført, viser således, at dyrevelfærdsmærk-ning kan øge forbrugernes kendskab til dyrevelfærd og bidrage til, at derkommer flere og bedre dyrevelfærdsprodukter på markedet. Det bør i denforbindelse ifølge Kommissionen overvejes, om det er mest hensigts-mæssigt at udarbejde og tilrettelægge oplysningskampagner på EU-niveau eller på medlemsstatsniveau.2.2. Etablering af et europæisk netværk af referencecentre for dyrebe-skyttelse og dyrevelfærdDet fremgår af undersøgelsen, som Kommissionen har fået gennemført,at de europæiske forbrugere savner oplysninger om dyrevelfærdsniveaueti forbindelse med produktionen af de varer, som de køber. Derfor fore-slås det i EU-handlingsplanen for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd (2006-2010), at der udvikles standardiserede dyrevelfærdsindikatorer som etvidenskabeligt baseret værktøj, der kan måle dyrevelfærd, sikre en bedrehåndhævelse og lette formidlingen til befolkningen.I den forbindelse har en lang række af de parter, der er blevet hørt i for-bindelse med undersøgelsen, fremhævet, at et europæisk netværk af refe-rencecentre for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd vil være en fordel. På denbaggrund er forskellige former for referencenetværk og dermed forbund-ne omkostninger blevet analyseret i undersøgelsen, og det konkluderes,at et europæisk netværk af referencecentre, der kan yde teknisk støtte tiludviklingen og gennemførelsen af dyrevelfærdspolitikker, bør baseres pået centralt koordinerende institut, som samarbejder med et netværk afrelevante forskningsinstitutioner i medlemslandene. Eventuelle underop-gaver, der udføres af netværkspartnere i medlemslandene, kan omfatteundersøgelser og konsekvensanalyser, gennemførelse af målrettet forsk-ning i dyrevelfærdsanliggender af relevans for EU samt uddannelses- ogformidlingsaktiviteter.Kommissionen anfører, at det i den forbindelse bør overvejes, om forde-lene ved oprettelse af et europæisk netværk af referencecentre for beskyt-telse af dyr og dyrevelfærd kan opveje ulemperne, herunder i lyset af denadministrative byrde, som oprettelsen vil medføre.
4

3. Gældende dansk ret

Der findes ikke i Danmark lovgivning om mærkning af varer, som aleneer baseret på dyrevelfærdsmæssige kriterier.

4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Kommissionens rapport vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige ellerstatsfinansielle konsekvenser.I det omfang de initiativer, som omtales i rapporten, udmøntes i konkreteforslag til EU-retsakter, vil disse retsakter kunne medføre lovgivnings-mæssige eller statsfinansielle konsekvenser, som det ikke på nuværendetidspunkt er muligt at angive nærmere.

5. Høring

Rapporten er sendt i høring hos Danmarks Jordbrugsforskning, DanskeSlagterier, Dansk Pelsdyravlerforening, Den Danske Dyrlægeforening,Det Dyreetiske Råd, DOSO, Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsrådet, For-brugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Fødevarestyrelsen, Landbrug & Fødeva-rer og Slagteriernes Forskningsinstitut.

6. Nærhedsprincippet

Rapporten rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.

7. Andre landes kendte holdninger

Der foreligger ikke officielle tilkendegivelser om de øvrige medlemslan-des holdning til Kommissionens rapport.

8. Foreløbig dansk holdning

Fra dansk side er man umiddelbart positivt indstillet over for rapporten.

9. Europa-Parlamentets udtalelse

Sagen har ikke været forelagt for Europa-Parlamentet.
5

10. Den Nationale Komité vedrørende Landbrugsdyr

Sagen vil blive drøftet på et kommende møde i Den Nationale Komitévedrørende Landbrugsdyr.

11. Tidligere forelæggelse for Folketinget

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketinget.
6