Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 137
Offentligt
766904_0001.png
766904_0002.png
18. november 2008
Til Folketingets RetsudvalgFolketingetChristiansborg1240 København KVedrørende: KonfliktrådVi er blevet gjort bekendt med, at Rigspolitiet ved implementering af landsdækkendekonfliktråd pr. 1.1.2010 på en række punkter har valgt at afvige fra de anbefalinger, somfremgår af Justitsministeriets betænkning nr. 1501; anbefalinger som også er indarbejdet ibemærkningerne til lovforslaget. Vi er som mæglingsfaglige organisationer stærkt bekymredefor denne udvikling. Det er vores opfattelse, at afvigelser af en sådan karakter strider mod deintentioner som lov om konfliktråd bygger på. Derfor retter vi henvendelse til Folketingetsretsudvalg i håbet om, at der kan bliver rettet op på situationen.Vi er bekymret for tre områder:Hele visitationen overlades alene til almindelige politimænd
I Betænkning nr. 1501 anbefales en to-ledet visitation af sager. Efter en overordnetvisitation af den enkelte politimand/sagsbehandler, skal sagen videresendes til en person,som foretager en mere finmasket visitation og forbereder sagerne, dvs. tager stilling til omsagen er egnet til konfliktråd og retter den første henvendelse til sagens parter. Denneperson anbefales at være socialrådgiveruddannet eller have anden professionel uddannelse.Man har med anbefalingen om at ansætte en ikke-politiuddannet fagperson bl.a. ønsket atsikre mod at visitation af sager nedprioriteres i den løbende sagsbehandling i politikredsen,samt at tydeliggøre at deltagelse i konfliktråd ikke er knyttet til den politimæssige behand-ling af sagen, men er et tilbud om et genoprettende møde mellem parterne (der bl.a. afdenne grund vil finde sted udenfor politistationen).Rigspolitiet har overladt det til den enkelte politikreds at beslutte, hvem man vælger atansætte som visitator, og det forlyder, at man af økonomiske grunde vil lade visitator-hvervet varetage af allerede ansatte politifolk.
Uddannelsen af de kommende mæglere varetages i vidt omfang af personeruden mæglingserfaring og uden mæglingspædagogisk indsigt
Det er forudsat i både betænkning om konfliktråd og bemærkningerne til loven, atmæglerne skal kvalificeres til mæglerfunktionen. Det kræver kvalificeret uddannelse.Uddannelsen er lagt i AMU-regi, hvor den uddannelsesansvarlige hverken har mæglings-erfaring eller mæglingspædagogisk indsigt. Undervisningen skal i vid udstrækning foretages
af undervisere tilknyttet centeret, og disse har ingen mæglingserfaring. Herudover trækkes derheldigvis på de eksisterende konfliktrådsmæglere, men kun i mindre omfang.Vi har i Danmark oparbejdet stor ekspertise i uddannelse af mæglere, bl.a. af ungemæglere,retsmæglere, mæglere i statsforvaltningerne, mæglere til konfliktråd i forsøgsordningen,mediatoradvokater og tværfaglige mastermæglere. Det er derfor både forundrende og betæn-keligt, at man ved uddannelse af nye mæglere til Konfliktråd forbigår den ekspertise, der er tilrådighed og betror uddannelsen til en instans uden erfaring.
Den centrale organisering, konfliktrådssekretariatet, varetages af én enkelt person
Det overordnede ansvar for konfliktråd er placeret hos Rigspolitiet for at sikre en effektiv oghensigtsmæssig varetagelse af en række administrative og praktiske spørgsmål. Den centralemyndighed skal ifølge bemærkninger til lovforslaget og betænkning om konfliktråd varetageopgaver som uddannelse, efteruddannelse, udpegning af lokale koordinatorer, udpegning afmæglere, ansvaret for udarbejdelse af overordnede retningslinjer til politikredsene, ansvaretfor den overordnede og herunder økonomiske administration af ordningen, ansvar for atindhente tilbagemeldinger fra politikredsene, ansvar for at evaluere ordningen, udarbejde ogdistribuere informationsmateriale med henblik på at øge både befolkningens og de invol-verede myndigheders kendskab til konfliktråd. Det siger sig selv, at én person umuligt kanvaretage alle disse opgaver på tilfredsstillende vis, og at opgaverne er af så varieret ogmangfoldig karakter, at de bedst løses ved at flere forskellige fagligheder inddrages, gernemed indgående kendskab til mæglingsvirksomhed i teori og praksis.Vi frygter, at den planlagte udmøntning af konfliktråd vil få alvorlige følger, ikke blot forudbredelsen og kvaliteten af konfliktråd, men også for de deltagende parter, og vi ser frem til athøre, hvorledes Folketingets Retsudvalg forholder sig til de rejste problemstillinger.Med venlig hilsen
Åse Rieck SørensenCenterleder i Center for KonfliktløsningDronning Olgas Vej 302000 FrederiksbergNina RaaschouFormand i Foreningen for Mediation/KonfliktmæglingElmehusene 272600 Glostrup
Mie MarcussenFormand i foreningen Nordiske MediatorerVintoften 6c, Sengeløse2630 Taastrup
•LiU~