Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 129
Offentligt
765032_0001.png
765032_0002.png
765032_0003.png
765032_0004.png
765032_0005.png
765032_0006.png
765032_0007.png
765032_0008.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. november 2009StrafferetskontoretEsben Haugland2008-730-0699EHL40861+ bilag

Privates adgang til tv-overvågning (tv-overvågningsloven)

1.

Den 1. juli 2007 trådte lov nr. 519 af 6. juni 2007 om ændring af lovom forbud mod tv-overvågning m.v. og lov om behandling af personop-lysninger (Udvidelse af adgangen til tv-overvågning og styrkelse af rets-beskyttelsen ved behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvåning) i kraft.Under Folketingets behandling af lovforslaget tilkendegav Justitsministe-riet, at ministeriet var indstillet på, når loven har virket i 2 år, at afgive enredegørelse til Folketinget om erfaringerne med loven, herunder om (1)Datatilsynets inspektioner i forbindelse med tv-overvågning, (2) videre-givelse af optagelser til politiet i kriminalitetsopklarende øjemed, (3) ud-viklingen i omfanget af tv-overvågning, (4) udviklingen i de teknologiskemuligheder for at foretage tv-overvågning, herunder kvaliteten af opta-gelserne, og (5) udviklingen i sager om uberettiget tv-overvågning. Derhenvises til besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 36 af 15. maj2007 vedrørende lovforslaget (L 162 – folketingssamlingen 2006-07).Justitsministeriet har anmodet Datatilsynet om bidrag til en redegørelseom de fem punkter, der er nævnt ovenfor, og Rigspolitiet om bidrag til enredegørelse vedrørende punkterne 2-5.

2.

Datatilsynet har oplyst følgende:

”(…) 2.1.

Datatilsynet har siden lovens ikrafttræden gennemførten række initiativer for at informere om reglerne for tv-overvågning.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Datatilsynet har således offentliggjort et stort antal afgørelser oginformationstekster om tv-overvågning på tilsynets hjemmeside.Datatilsynet har herudover afholdt to informationsmøder om tv-overvågning for private virksomheder. Tilsynet har endvidereinformeret om reglerne for tv-overvågning bl.a. under inspekti-oner hos kommunerne.Endvidere har Datatilsynet og Justitsministeriet udarbejdet engenerel informationspjece om tv-overvågning. Pjecen er tilgæn-gelig på bl.a. tilsynets hjemmeside.Desuden har Datatilsynet besvaret en del forespørgsler fra bl.a.medierne og på denne måde forsøgt at gøre opmærksom på per-sondatalovens regler om tv-overvågning.Med hensyn til sikkerhedsmæssige krav har Datatilsynet – tiluddybning af persondatalovens generelle regler – formuleret enrække anbefalinger til sikkerhed ved optagelse og opbevaring iforbindelse med tv-overvågning.I forbindelse hermed er endvidere udformet et særligt sikker-hedsskema til brug for såvel private virksomheder som offentli-ge myndigheder, der foretager tv-overvågning. Skemaet er of-fentligt tilgængeligt på tilsynets hjemmeside.1

2.2. Datatilsynets inspektioner i forbindelse med tv-

overvågning

2.2.1.Med de nye regler om tv-overvågning har Datatilsynet fraden 1. juli 2007 fået mulighed for at foretage inspektioner (kon-trolbesøg) hos alle offentlige myndigheder og private dataan-svarlige, der behandler personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning.Datatilsynets inspektioner kan foretages såvel varslet som udenvarsel. Datatilsynet har indtil videre udelukkende foretaget vars-lede inspektioner på tv-overvågningsområdet, idet tilsynet finderdet mest hensigtsmæssigt, at der er personer til stede, som kanbesvare tilsynets spørgsmål. Det bemærkes i den forbindelse, attilsynets fokus er på efterlevelse af persondatalovens krav tilhåndtering af optagelser, oplysningspligten, sletningsrutiner ogdatasikkerhed.Datatilsynet har udarbejdet et spørgeskema til de dataansvarlige,som bliver udsendt til de udvalgte virksomheder sammen medvarslingen og returneret til tilsynet med svar forud for selve in-spektionen.1
http://www.datatilsynet.dk/erhverv/tv-overvaagning/sikkerhed-ved-optagelse-og-opbevaring-i-forbindelse-med-tv-overvaagning/2
Skemaerne er en god indgangsvinkel i forhold til inspektion hosprivate dataansvarlige og desuden effektiviseres inspektionen,således at der kan gennemføres flere inspektioner på kortere tid.Datatilsynet har afprøvet forskellige fremgangsmåder med hen-syn til varsling af inspektionerne. I en del tilfælde har Datatilsy-net rettet henvendelse til private virksomheder og forespurgt,om de foretager tv-overvågning, og derefter udvalgt de virk-somheder, som skulle inspiceres.I andre tilfælde har Datatilsynet på forhånd haft kendskab til el-ler formodning om, at de omhandlede virksomheder foretagertv-overvågning, og har derfor varslet inspektion direkte over fordisse.Datatilsynet forventer fortsat at udvikle tilsynets metoder til ud-vælgelse af de virksomheder, som skal inspiceres.2.2.2.Siden lovændringen i sommeren 2007 har Datatilsy-net foretaget inspektion af tv-overvågning hos 38 virksomhe-der inden for bl.a. detailhandlen, restaurationsbranchen og bank-sektoren.Tv-overvågningsinspektionerne har dermed udgjort 40 pct. afDatatilsynets samlede inspektioner afprivatevirksomheder i pe-rioden 1. juli 2007 til 1. juli 2009.2Datatilsynet har udvalgt flere store forretningskæder, koncernerog banker til inspektionsbesøg for at nå så bredt ud som muligt.De første inspektioner, Datatilsynet gennemførte i efteråret2007, var eksempelvis hos Metroen og DSB S-tog, der tilsam-men repræsenterer næsten 5.000 kameraer, som dagligt overvå-ger de rejsende. Men også individuelle, mindre forretninger mv.er blevet besøgt.Datatilsynet har gennemført hovedparten af inspektionerne iform af ”raids” af 2-3 dages varighed, hvor et geografisk af-grænset område er blevet udvalgt til inspektion – i foråret 2008Rosengårdcentret i Odense, i efteråret 2008 Aalborg by og i for-året 2009 Lyngby Storcenter.Inspektionerne er gennemført som stikprøvekontroller – dvs.som et rutinemæssigt led i Datatilsynets virksomhed uden kon-kret anledning i forhold til den enkelte virksomhed.Af de 38 afholdte inspektioner har 20 kunnet afsluttes på stedet.I enkelte af disse tilfælde har Datatilsynet påtalt forhold typiskDet samlede antal inspektioner – dvs. hos både offentlige myndigheder og privatevirksomheder – som tilsynet har gennemført i de seneste 4 år (opgjort helårligt), harværet følgende: 92 i 2008, 66 i 2007, 63 i 2006 og 62 i 2005.32
omkring datasikkerhed, som virksomheden med det samme hartilkendegivet at ville forbedre.De resterende inspektioner har givet anledning til nærmereovervejelser og har derfor ikke kunnet afsluttes på stedet. De ty-piske problemstillinger i de sager, hvor tilsynet har sendt et af-sluttende brev har været utilstrækkelig fysisk og elektronisk sik-kerhed i forhold til optagelserne og manglende skriftlig databe-handleraftale. I et enkelt tilfælde har Datatilsynet påtalt og ud-trykt sin beklagelse over manglende overholdelse af slettefristenfor tv-optagelser. I et andet tilfælde har Datatilsynet fundet detnødvendigt at henlede opmærksomheden på straffelovens reglerom lydoptagelse. Enkelte sager fra 2009 er uafsluttede på nuvæ-rende tidspunkt.Af generelle indtryk fra de gennemførte inspektioner i Rosen-gårdscentret i Odense i 2008 kan fremhæves følgende:langt størstedelen af de besigtigede kameraer var digitaleder overvåges typisk hele døgnetformålet er kriminalitetsforebyggende/-opklarendeoptagelser blev ikke opbevaret længere end de tilladte 30 da-ge – typisk var der noget kortere opbevaringstidkunder informeres ved skiltningegne medarbejdere var informeret om tv-overvågningen – ty-pisk mundtligtmange tilkendegav, at man fremover ligeledes vil informeremedarbejdere skriftligtenkelte var ikke opmærksomme på at informere ekstern ar-bejdskraft, f.eks. rengøringspersonaledet var typisk spørgsmål af teknisk/sikkerhedsmæssig karak-ter, som betød, at en inspektion ikke kunne afsluttes med detsamme.I relation til datasikkerheden kan det tilføjes, at Datatilsynetssikkerhedskrav først er formuleret efter gennemførelsen af bl.a.inspektionerne i Rosengårdscentret. Datatilsynet forventer, atdet fremover i større omfang også vil være muligt at løse sik-kerhedsmæssige spørgsmål på stedet.2.2.3.Under inspektionsturen i Aalborg i 2008 havde Datatilsy-net et møde med politiet om tv-overvågningen af Jomfru AneGade. Desuden har tv-overvågning som nævnt været berørt påDatatilsynets inspektioner af offentlige myndigheder – især hoskommunerne.

2.3. Videregivelse af optagelser til politiet i kriminalitetsop-

klarende øjemed

Datatilsynet kan oplyse, at ud af de 38 inspektioner, som tilsynethar afholdt i perioden 1. juli 2007 til 1. juli 2009, har 34 af de4
inspicerede virksomheder oplyst, at der kan ske videregivelse afoptagelser til politiet i kriminalitetsopklarende øjemed.De øvrige inspicerede virksomheder har oplyst, at der ikke kanvideregives optagelser til politiet, da der ikke sker nogen lagringaf optagelser – der foretages alene ”live” tv-overvågning.

2.4. Udviklingen i omfanget af tv-overvågning

Der er ikke pligt til at foretage anmeldelse til Datatilsynet af be-handling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning, jf. persondatalovens § 26 c. Datatilsynet har derforikke konkrete oplysninger om udviklingen i omfanget af tv-overvågning.En gennemgang af registrerede forespørgsler i tilsynets journal-system viser imidlertid, at der i perioden 1. juli 2007 til 1. juli2009 er sket en stigning i antallet af henvendelser fra borgere,offentlige myndigheder, private virksomheder og foreninger,hvor det oplyses, at der påtænkes opsat tv-overvågning.Tilsvarende gør sig efter Datatilsynets vurdering gældende medhensyn til telefoniske henvendelser om tv-overvågning, som ik-ke registreres.

2.5. Udviklingen i de teknologiske muligheder for at foretage

tv-overvågning, herunder kvaliteten af optagelserne

Det er Datatilsynets indtryk – baseret på de gennemførte inspek-tioner – at langt den overvejende del af tv-overvågnings-udstyret, som anvendes i dag, er digitalt.Datatilsynet noterer i øvrigt ikke nærmere om kvaliteten af op-tagelser eller specifikke tekniske oplysninger – bortset fra desikkerhedsmæssige relevante – om de forskellige tv-overvåg-ningssystemer i forbindelse med inspektioner.

2.6. Udviklingen i sager om uberettiget tv-overvågning

2.5.1. Sager om uberettiget opsætning af tv-overvågningDatatilsynet har siden 1. juli 2007 truffet afgørelse i to sager,hvor der er blevet klaget over opsætning af tv-overvågning.I den ene sag har Datatilsynet fundet, at der ikke var tale omuberettiget opsætning af tv-overvågning under forudsætning af,at Kystdirektoratet sørgede for, at alle private boliger, terrasserog offentlige områder med almindelig færdsel blev afskærmetmed sorte markeringer (privacy-zoner), og kun havneindsejling,
5
havnebassiner og farvandet omkring Hvide Sande Sluse blevovervåget.3I den anden sag har Datatilsynet fundet, at opsætning af tv-overvågnings-kamera på et kollegiekøkken ikke var i overens-stemmelse med de grundlæggende principper i persondatalovens§ 5.4Endvidere har Datatilsynet også af egen drift behandlet en sagom tv-overvågning i et fitnesscenter, hvor spørgsmålet om op-sætning af tv-overvågningskameraer blev berørt. Opsætningengav ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til bemærkninger.Forhold vedrørende borgeres og private virksomheders opsæt-ning af tv-overvågningskameraer reguleres af tv-overvågnings-loven. Henvendelser vedrørende tv-overvågningsloven – ogdermed opsætning af kameraer – sker til politiet, da Datatilsynetikke er tilsynsmyndighed i forhold til tv-overvågningsloven.2.5.2. Andre sager om tv-overvågning end opsætningDatatilsynet har – ud over de to ovennævnte klagesager om op-sætning – behandlet klager over tv-overvågning i relation til vi-deregivelse af tv-overvågningsoptagelser, jf. persondatalovens §26 a, stk. 1, manglende sletning af optagelser, jf. § 26 a, stk. 2,samt manglende underretning og indsigt, jf. § 26 a, stk. 3.I alle tilfældene har Datatilsynet givet klagerne medhold. Data-tilsynet har i tre af klagesagerne endvidere valgt at indgive poli-tianmeldelse for ulovlig videregivelse (forevisning) af tv-overvågningsoptagelser. Disse tre sager er alle afsluttet med, atindklagede har vedtaget en bøde på 5.000 kr.Siden lovændringen har Datatilsynet endvidere taget en rækkesager på tv-overvågningsområdet op af egen drift, bl.a. på bag-grund af omtale i pressen. Sagerne har i langt de fleste tilfældeomhandlet ulovlig videregivelse af tv-overvågningsoptagelservia internettet eller til pressen.Datatilsynet har i otte af disse sager valgt at indgive politian-meldelse. Fire af sagerne er endnu ikke afgjort, mens tre af sa-gerne er endt med bøder i størrelsesordenen 1.500-7.500 kr. I enenkelt af sagerne er tiltalte blevet frifundet ved retten på grund-lag af en konkret vurdering af de fremlagte beviser.I 2009 har Datatilsynet ikke haft anledning til at rejse så mangesager om uberettiget videregivelse af tv-overvågningsoptagelser,
http://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/afgoerelsen/artikel/tv-overvaagning-af-hvide-sande-havn/4http://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/arkiv-over-afgoerelser/artikel/klage-over-tv-overvaagning-af-kollegiekoekken/6
3
hvilket efter tilsynets vurdering bl.a. må tilskrives massiv omtalei medierne af enkelte af sagerne fra 2007 og 2008.Samlet set har Datatilsynet de sidste 2 år således behandlet i alttolv sager5om uberettiget videregivelse/forevisning/offentlig-gørelse af optagelser eller billeder fra tv-overvågning.

3. Afsluttende bemærkninger

Datatilsynet forventer at fortsætte sit arbejde med at informereom reglerne for tv-overvågning, bl.a. ved at offentliggøre infor-mationstekster og afgørelser på tilsynets hjemmeside og eventu-elt afholde yderligere informationsmøder. Tilsynet vil endviderefortsætte sin inspektionsvirksomhed på tv-overvågningsområdetog bl.a. søge at udvikle metoder til hurtig og effektiv gennemfø-relse af inspektionerne.”

3.

Rigspolitiet har til brug for redegørelsen indhentet bidrag fra landetspolitikredse og har på baggrund heraf oplyst, at det er den generelle op-fattelse i politikredsene, at der i større omfang end tidligere videregivesoptagelser til politiet i kriminalitetsopklarende øjemed.Rigspolitiet har desuden oplyst, at det er politikredsenes indtryk, at om-fanget af tv-overvågning er stigende. Det er den generelle opfattelse, atoptagelserne er blevet af langt bedre kvalitet i takt med den teknologiskeudvikling og de lavere anskaffelsespriser. Enkelte politikredse har dogoplyst, at de fortsat modtager optagelser af ringe kvalitet.Endelig har Rigspolitiet oplyst, at der ikke ud fra de indhentede hørings-svar fra politikredsene ses at være tendens til en stigning i antallet af sa-ger om uberettiget tv-overvågning.Kopi af de høringssvar, som Rigspolitiet har indhentet fra politikredsene,vedlægges.

4.

Justitsministeriet kan henholde sig det, der er anført af Datatilsynet ogRigspolitiet.Som anført af Datatilsynet har tilsynet og Justitsministeriet udarbejdet engenerel informationspjece om tv-overvågning. Et eksemplar af pjecenvedlægges til orientering.
I perioden 1. juli 2007 til 1. juli 2009 har Datatilsynet behandlet fire klagesager omvideregivelse af tv-overvågningsoptagelser og startet otte sager af egen drift.7
5
Justitsministeriet har i bemærkningerne til det ovenfor nævnte lovforslagom ændring af tv-overvågningsloven tilkendegivet, at det vil være hen-sigtsmæssigt, at der efter 3-4 år udarbejdes en beretning til Folketingetom erfaringerne med den nye bestemmelse om, at bl.a. pengeinstitutterkan foretage tv-overvågning af egne indgange og facader samt i vissetilfælde også af tilknyttede arealer (tv-overvågningslovens § 2, nr. 3).Denne beretning forventes at foreligge i foråret 2011.Det bemærkes endvidere, at justitsministeren senere i denne folketings-samling vil fremsætte et lovforslag om ændring af tv-overvågningsloven,således at mulighederne for at iværksætte tv-overvågning udvides yderli-gere.
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
8