Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2009-10
PØU Alm.del Bilag 66
Offentligt
798763_0001.png
798763_0002.png
798763_0003.png
798763_0004.png
798763_0005.png
798763_0006.png
798763_0007.png
798763_0008.png
798763_0009.png
798763_0010.png
798763_0011.png
798763_0012.png
798763_0013.png
10. februar 2010
Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 16.februar 2010Dagsorden 2. udgave
1.
(FF) Revisionsrettens årsberetning om budget gennemførelsen i 2008RådsanbefalingerKOM-dokument foreligger ikkeImplementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for ufor-holdsmæssigt store underskud for Malta, Letland, Litauen, Ungarn, Polenog RumænienRådskonklusioner og henstillingerKOM(2010)10, KOM82010)24 og KOM(2010)50Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Pakke vedr. GrækenlandHhv. rådsudtalelse, rådshenstilling, rådskonklusion og rådsafgørelseKOM(2010) 26(Evt.) Statistik – Grækenland- udgåetDet Indre Marked - ServicedirektivRådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikkeUdnævnelse af ny næstformand for Den Europæiske CentralbankRådsindstillingKOM-dokument foreligger ikkeEventuelt
2.
3.
4.5.
6.
7.
2
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, somskønnes at vedrøre Politisk-Økonomisk udvalgs ansvarsområde:
2.
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for ufor-holdsmæssigt store underskud for Malta, Letland, Litauen, Ungarn, Polenog Rumænien (revideret version)Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Pakke vedr. Grækenland(ny version)
3.
3
Dagsordenspunkt 2:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten –Proceduren for uforholdsmæssigt store under-skud
[Revideret version]Resumé
ECOFIN ventes på det kommende rådsmøde at konkludere, at Malta, Litauen, Letland,Ungarn, Polen og Rumænien har gennemført effektive tiltag i overensstemmelse med de tidligerevedtagne henstillinger, samt at vedtage reviderede henstillinger med udskudte frister til Malta,Litauen og Rumænien.KOM(2010) 10, KOM(2010) 24 og KOM(2010) 50Baggrund
EU-landene har i lyset af den økonomiske krise gennemført betydelige finans-politiske lempelser med henblik på at styrke aktivitet og beskæftigelse. EU-landenes ekspansive økonomiske politik nødvendiggør gennemførelsen af exit-strategier med fokus på den finanspolitiske konsolidering og holdbarhed indenfor rammerne af Stabilitets- og Vækstpagten.Ved udgangen af 2009 havde i alt 20 EU-lande modtaget henstillinger om atbringe deres offentlige underskud under 3 pct. af BNP, og i løbet af 2010 for-ventes de fleste EU-lande at have modtaget henstillinger.Den 2. december 2009 vedtog ECOFIN henstillinger for 13 lande (Belgien,Italien, Portugal, Nederlandene, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet, Tyskland, Østrig,Frankrig, Irland, UK og Spanien), herunder reviderede henstillinger med ud-skudte frister for Frankrig, Spanien, UK og Irland, der havde gennemført effek-tive tiltag i overensstemmelse med anbefalingerne, men havde været ude for enuventet negativ økonomisk udvikling siden henstillingen. De 13 henstillinger erbaseret på fælles principper for exitstrategier vedtaget på ECOFIN-mødet den20. oktober 2009 og er indbyrdes konsistente mht. frist for at bringe under-skuddet ned under 3 pct. af BNP og krav til gennemsnitlige årlige strukturellebudgetforbedringer. Henstillingerne indebærer således, at lande med relativtstore underskud får relativt lange tidsfrister for korrektion, men bliver samtidigtstillet over for relativt ambitiøse krav vedr. de årlige strukturelle budgetforbed-ringer,jf. bilag.Landenes anbefalinger kan inddeles i nogle grupper, der afhænger af landenesrespektive underskud og andre nøgletal, særligtLande med treårige frister for at få underskuddet ned under 3 pct. af BNPog anbefalinger om årlige gennemsnitlige strukturelle budgetforbedringerpå ½ - � pct. af BNP tre år i træk.Lande med fireårige frister for at få underskuddet ned under 3 pct. afBNP og anbefalinger om årlige gennemsnitlige strukturelle budgetforbed-ringer på som hovedregel � -1½ pct. af BNP.
4
Lande med femårige frister for at få underskuddet ned under 3 pct. afBNP og anbefalinger om årlige gennemsnitlige strukturelle budgetforbed-ringer på som hovedregel ca. 1� - 2 pct. af BNP.
De fleste lande skal starte konsolideringen i 2010, mens enkelte lande – somhavde et vist finanspolitisk råderum forud for den økonomiske krise og fortsathar mindre underskud end de fleste andre lande – kan vente til 2011. I gennem-snittet skal EU-landene gennemføre strukturelle budgetforbedringer på godt 1pct. af BNP flere år i træk.Indhold
Den 7. juli 2009 blev proceduren for uforholdsmæssigt store underskud iværk-sat for Malta, Litauen, Letland, Ungarn, Polen og Rumænien, og Kommissionenhar seks måneder efter iværksættelsen foretaget vurderinger af, hvorvidt landenehar gennemført effektive tiltag til strukturelle budgetforbedringer i overens-stemmelse med henstillingerne af juli 2009.Betingelserne for, at Rådet kan vedtage reviderede henstillinger, fremgår af Sta-bilitets- og Vækstpagten og indebærer, at 1) landet skal have iværksat effektivetiltag i overensstemmelse med de oprindeligt vedtagne anbefalinger og 2) derskal være opstået uventede, negative økonomiske forhold efter vedtagelsen afden oprindelige henstilling, som har betydelige ugunstige effekter på de offentli-ge finanser.Kommissionen vurderer, at Malta, Litauen, Letland , Ungarn, Polen og Rumæ-nien har iværksat effektive tiltag til strukturelle budgetforbedringer i overens-stemmelse med Rådets tidligere henstillinger.Kommissionen vurderer endvidere, at den mindre favorable økonomiske udvik-ling og udsigterne for Malta, Litauen og Rumænien i Kommissionens senesteprognoser sammenlignet med prognosen, som lå til grund for Rådets henstillin-ger af juli, har ugunstige effekter på de offentlige finanser. Kommissionen fore-slår på den baggrund, at Rådet vedtager reviderede henstillinger under Trakta-tens artikel 126.7 (tidligere 104.7) til Malta, Litauen og Rumænien.Kommissionens forslag til reviderede henstillinger omfatter en forlængelse affristen for korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud på ét år, samtskærpede årlige konsolideringskrav,jf. tabel 1.
5
Tabel 1Reviderede henstillinger til Malta, Litauen og RumænienTidspunktforhenstillingMaltaNy henstilling
Nominelbudgetsaldo2009(% af BNP)-3,6-4,5-5,4-9,8-5,1-7,8Konsolideringstart200920092009200920102010Frist forkorrektion
Årlig strukturelstramning(gns., % afBNP)2010 Den nødvendigestramning20112011201220112012� i 2011≥1½≥2�1�
juli 2009januar 2010juli 2009januar 2010juli 2009januar 2010
LitauenNy henstilling
RumænienNy henstilling
Kilde: Kommissionens anbefalinger vedr. korrektion af de uforholdsmæssigt store underskud ogKommissionens efterårsprognose af november 2009.
Kommissionens forslag til anbefalinger i de reviderede henstillinger til Malta,Litauen og Rumænien ligger på linje med anbefalingerne i henstillingerne vedta-get den 2. december 2009. De reviderede henstillinger omfatter endvidere føl-gende anbefalinger:Maltaanbefales at benytte enhver mulighed – udover den finanspolitiskestramning – til at accelerere reduktionen af den offentlige gæld. Derud-over anbefales Malta at styrke den mellemfristede budgetplanlægning ogovervågningen af budgetimplementeringen, og Malta opfordres til at im-plementere reformer mhp. at øge den potentielle BNP-vækst og styrkeden langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser.Litauenanbefales at styrke den mellemfristede budgetplanlægning og op-fordres til at implementere reformer mhp. at øge den potentielle BNP-vækst og styrke den langsigtede holdbarhed af de offentlige finanserRumænienbør specificere de nødvendige tiltag ift. at bringe underskuddetunder 3 pct. af BNP i 2012 og øge reduktionen af underskuddet, hvis deøkonomiske og/eller budgetmæssige forhold bliver bedre end forventet;fortsætte implementeringen af tiltag, som forbedrer de finanspolitiskerammer, herunder vedtagelse og implementering af nye finanspolitiskeregler (Fiscal Responsibility Law), som bl.a. opretter et uafhængigt finans-politisk råd og fastlægger bindende mellemfristede finanspolitiske ram-mer; vedtage og implementere udkastet til pensionsreform med bl.a. enstigning i pensionsalderen og ændring af pensionsindekseringsreglerne.
Rumænien har i samarbejde med IMF udarbejdet et program for stabilisering aføkonomien, der bl.a. omfatter en strategi for finanspolitisk konsolidering, tiltagfor at styrke troværdigheden og gennemsigtigheden af den offentlige budget-planlægning samt tiltag inden for den finansielle sektor bl.a. i forhold til at sikrerekapitalisering af bankerne samt et styrket finansielt tilsyn. Programmet under-støttes af en finansieringspakke på i alt 20 mia. euro (5 mia. euro fra EU, 13 mia.
6
euro fra IMF, samt bidrag fra øvrige multilaterale institutioner). EU’s lån på 5mia. euro ydes gennem den under artikel 143 (tidligere 119) oprettede finansie-ringsfacilitet, som åbner for, at EU kan give mellemfristet økonomisk assistancetil medlemsstater, der ikke har euroen som valuta, og som står over for beta-lingsbalance- eller kapitalbalanceproblemer.Rådets beslutning om at yde mellemfristet assistance til Rumænien blev vedtagetden 6. maj 2009. Første rate af EU’s lån på 1,5 mia. euro blev udbetalt i juli2009 efter indgåelsen af et såkaldt ”Memorandum of Understanding” i juni2009, som fastsætter en række betingelser i overensstemmelse med Rumæniensøkonomiske program, som skal opfyldes inden de næste udbetalinger af lånetfra EU. Anden rate på 1,0 mia. euro ventes udbetalt inden for den nærmestefremtid. I den forbindelse ventes indgået et supplerende ”Memorandum of Un-derstanding”, der justerer betingelserne for fremtidige udbetalinger i lyset af deforværrede økonomiske udsigter i Rumænien.På ECOFIN-mødet den 16. februar ventes endvidere vedtaget en beslutning,der ændrer rådsbeslutningen af den 6. maj 2009 om at yde mellemfristet assi-stance til Rumænien. Formålet er, at betingelserne vedr. mellemfristet finanspo-litisk konsolidering stemmer overens med anbefalingerne i proceduren for ufor-holdsmæssigt store underskud. Der er således alene tale om konsekvensændringaf beslutningen fra maj 2009.For så vidt angår Letland, Ungarn og Polen vurderer Kommissionen, at landenehar iværksat effektive tiltag, der udgør passende fremskridt mod korrektion afunderskuddene, i overensstemmelse med Rådets tidligere henstillinger,jf. tabel 2.Kommissionen vurderer ikke, at den økonomiske udvikling berettiger at vedtagereviderede henstillinger med udskudte frister til disse lande.Tabel 2Henstillinger til Letland, Ungarn og Polen (juli 2009)Nominelbudgetsaldo Konsolidering2009(% af BNP)LetlandUngarnPolenjanuar 2010januar 2010januar 2010-9,0 (-10)-4,1 (-3,4)-6,4 (-6,6)201020102010201220112012startFrist forkorrektionÅrlig strukturelstramning(gns., % afBNP)≥2�≥ i alt½ over2010-20111�
Anm.: Tallene i parentes er den offentlige saldo for 2009 (i pct. af BNP) fra hhv. Kommissio-nens forårsprognose 2009 og en opdatering heraf (for Letland), som lå til grund for henstillin-gerne.Kilde: Kommissionens anbefalinger vedr. korrektion af de uforholdsmæssigt store underskud ogKommissionens efterårsprognose af november 2009.
Kommissionen bemærker ift.
7
Letland,at der er behov for betydelige stramninger i 2011 og 2012 for atbringe underskuddet under 3 pct. af BNP i 2012,Ungarn,at der er betydelig risiko forbundet med budgetmålet for 2010, ogat der er risiko for manglende efterlevelse af stramningskravet på i alt 0,5pct. af BNP i 2010-2011.Polen,at der er behov for yderligere betydelige konsolideringstiltag for atbringe underskuddet under 3 pct. af BNP i 2012. På den baggrund børnye finanspolitiske lempelser undgås, budgettet for 2010 implementeresstrengt, uventede ekstraindtægter bruges til at nedbringe underskuddet ogyderligere konsolideringstiltag forberedes for 2011 og 2012.
Hjemmelsgrundlag
Vedtagelsen af henstillinger om at bringe situationen med et uforholdsmæssigtstort underskud til ophør inden for en given frist har hjemmel i artikel 126.7.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene vil understøttevækst og beskæftigelse i Danmark.Høring
Sagen har ikke været i høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Malta, Litauen, Ungarn,Polen og Rumænien blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den26. juni 2009 forud for ECOFIN den 7. juli 2009. Supplerende samlenotat omproceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Letland blev oversendt tilFolketingets Europaudvalg den 1. juli 2009.
8
Holdning
Dansk holdningRegeringen støtter, at Malta, Litauen, Letland, Ungarn, Polen og Rumænien hargennemført effektive tiltag i overensstemmelse med Rådets henstillinger af 7.juli 2009, og støtter vedtagelsen af en revideret henstilling til Malta, Litauen ogRumænien. Danmark har ifølge den nye Traktat generelt ikke stemmeret i sagervedrørende proceduren for uforholdsmæssigt store underskud når det gældereurolande, men regeringen støtter dog også principielt en revideret henstilling tilMalta.Iværksættelsen af proceduren for alle lande, der overskrider Traktatens reference-værdi på 3 pct. af BNP, er vigtig for at give støtte til lande, der står over for væ-sentlige udfordringer i forbindelse med at sikre sunde og holdbare offentlige finan-ser. Der lægges vægt på, at konsolideringsstrategierne er tilstrækkeligt ambitiøse iforhold til at sikre hurtig og effektiv konsolidering, hvor lande med størst under-skud får længere frister for korrektion, men forpligter sig til større årlige budget-forbedringer.Andre landes holdningerDer ventes bred enighed om, at Malta, Litauen, Letland, Ungarn, Polen og Ru-mænien har gennemført effektive tiltag i overensstemmelse med Rådets henstil-linger af 7. juli 2009, og bred støtte til vedtagelsen af reviderede henstillinger tilMalta, Litauen og Rumænien.
9
Dagsordenspunkt 3:[Ny version]Resumé
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten:Pakke vedr. Grækenland
ECOFIN ventes på rådsmødet den 16. februar 2010 at vedtage en pakke af udtalelser oganbefalinger, der understøtter Grækenland egen konsolideringsplan i form af stabilitetspro-grammet, hvor hovedmålet er at bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP senest i 2012.KOM(2010) 26Baggrund
ECOFIN vedtog på mødet den 2. december 2009 under Traktatens artikel126(8) en beslutning om, at Grækenland ikke har taget effektive tiltag til at brin-ge budgetunderskuddet ned under 3 pct. af BNP senest i 2010 i overensstem-melse med Rådets henstilling fra den 27. april 2009.Indhold
Grækenlands underskud skønnes at have udgjort 12,7 pct. af BNP i 2009. Græ-kenland har fremlagt et stabilitetsprogram med en konsolideringsplan, der inde-holder en række konkrete finanspolitiske tiltag til at bringe underskuddet under3 pct. af BNP i 2012.ECOFIN ventes den 16. februar 2010 på basis af initiativer fra Kommissionenat vedtage en pakke af udtalelser og anbefalinger, der understøtter Grækenlandsegen konsolideringsplan. Kommissionen har foreslået en pakke, der indeholderfølgende beslutninger:1.2.3.4.rådsudtalelse om Grækenlands opdaterede stabilitetsprogram for 2010-2013rådshenstilling om strukturreformer under Traktatens artikel 121(4)rådskonklusion om at offentliggøre rådshenstillingen under Traktatensartikel 121(4)rådsafgørelse under Traktatens artikel 126(9), der retter et pålæg om, atGrækenland skal sikre korrektion af det uforholdsmæssigt store underskudsenest i 2012
Ad 1Kommissionen har lagt op til en rådsudtalelse om det græske stabilitetsprogram,der vurderer, at der er tale om et tilstrækkeligt ambitiøst program i lyset af stør-relsen af konsolideringsbehovet og den relativt høje grad af fremrykkede tiltag. Ibudgettet for 2010 er der fremlagt konkrete finanspolitiske tiltag, hvor hoved-vægten er lagt på forbedringer af offentlige indtægter og i mindre grad på bespa-relser på offentlige udgifter. I programmets yderste år planlægges en mere ba-lanceret konsolideringssammensætning mellem udgifter og indtægter, omendplanerne for 2011-13 ikke er lige så detaljerede som planerne for 2010. Pro-grammet indeholder en bred vifte af budgetmæssige tiltag og strukturreformer,der har til formål at adressere de strukturelle ubalancer i Grækenlands økonomiog vende den opadgående trend i den offentlige gæld. Konsolideringsplanen erbehæftet med risici relateret til blandt andet de makroøkonomiske forudsætnin-
10
ger, og det er derfor nødvendigt at sikre fuld gennemførelse af de tiltag, der erpræsenteret i programmet. De strukturelle forhold, der er årsag til tab af kon-kurrenceevne og betalingsbalanceunderskud kræver implementering af omfat-tende strukturreformer på linje med de reformer der er præsenteret i program-met.Ad 2Kommissionen lagt op til en rådshenstilling om strukturreformer under Trakta-tens artikel 121(4) i lyset af, at Grækenlands økonomiske politik ikke er i over-ensstemmelse med de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer og inde-bærer risici for ØMU’ens funktionsmåde. Grækenland har således ikke i til-strækkeligt omfang gennemført reformer i overensstemmelse med de overord-nede retningslinjer og den græske økonomiske politik indebærer risici ift.ØMU’en, idet udviklingen på de finansielle markeder med stigende rentespændhar en afsmittende effekt på en række andre lande. Henstillingen anbefaler, atGrækenland med start i 2010 konkretiserer og gennemfører en pakke af struk-turreformer, som beskrevet i stabilitetsprogrammet og ifølge den tidsplan, der erbeskrevet heri. Grækenland anbefales at gennemføre;reformer, der reducerer de offentlige lønudgifter, og sikrer effektivi-seringer af lønsystemet og adresserer behovet for lønmoderationermhp. at styrke konkurrenceevnenpensionsreformer mhp. at forbedre den finanspolitiske holdbarhed,herunder reformer, der styrker incitamenterne til senere tilbagetræk-ningsundhedsreformer, der sikrer bedre kvalitet i sygehusvæsenet ogsamtidig sikrer bedre kontrol med udgifterne til blandt andet medi-cineffektiviseringer af den offentlige administrationreformer, der sikrer forbedringer af produktmarkederne, konkurren-cen og erhvervslivets rammevilkår.tiltag for at styrke arbejdsudbud, reducere sort arbejde og forbedreuddannelse og kvalifikationer i arbejdsstyrken med henblik på at un-derstøtte produktivitet og beskæftigelseeffektiviseringer af midlerne fra EU’s strukturfondestyrker regulering af finanssektoren og styrket finanstilsynDen græske regering opfordres til at melde tilbage til Kommissionen, om detiltag og den tidsplan der vedtages i respons til ovennævnte anbefalinger.Ad 3Kommissionen anbefaler at rådshenstillingerne om strukturreformer underTraktatens artikel 121(4) offentliggøres.Ad 4Kommissionen har lagt op til en rådsafgørelse under Traktatens artikel 126(9),der retter et pålæg til Grækenland om, at Grækenland skal bringe underskuddetned under 3 pct. af BNP senest i 2010.Artikel 1 i pålægget fastslår, at Grækenland skal:
11
bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til op-hør senest i 2012.sikre en årlig strukturel budgetforbedring på mindst 3½ pct. af BNPi både 2010 og 2011, og mindst 2½ pct. af BNP i 2012. Det kræverat underskuddet i nominelle termer ikke overstiger €21.270 mio. i2010, €14.170 mio. i 2011 og €7.360 mio. i 2012.
Artikel 2 i Kommissionens pålæg fastslår at Grækenland skal gennemføre enrække finanspolitiske tiltag i overensstemmelse med stabilitetsprogrammet:A)Finanspolitiske tiltag der skal gennemføres inden 15. maj 2010, som annon-ceret i stabilitetsprogrammet:Udgifter: Grækenland skalflytte 10 pct. af budgetbevillingerne (udover løn og pension) til mini-sterierne til en reservebeholdning mhp. at identificere besparelser.reducere de samlede udgifter til offentlige lønninger (lønsum) via enkombination af blandt andet lønafdæmpning, ansættelsesstop i 2010og reducere tillæg til offentligt ansattenedbringe udgifter til overførsler gennem nominelle reduktioner ogreduceret indeksregulering af overførsler mv.Indtægter: Grækenland skalimplementere en progressiv skat for alle typer indkomst og en sym-metrisk behandling af arbejds- og kapitalindkomstophæv undtagelser i skattesystemet, inkl. indkomst fra tillæg til of-fentligt ansatteeffektivisere beskatningen af selvstændigesikre øgede indtægter fra boligbeskatningenøge afgifter på tobak og alkoholudspecificere og implementere de planlagte skattereformer, og be-nytte potentielle effektivitetsgevinster til at reducere underskuddetyderligere.B)Yderligere tiltag for at sikre opfyldelse af målene i 2010-budgettet:Grækenland skal som annonceret i stabilitetsprogrammet være parat til om nød-vendigt at implementere yderligere tiltag for at sikre overholdelse af budgetmå-lene med fokus på fortsat afdæmpning i udgifterne.C)Yderligere tiltag der skal vedtages inden udgangen af 2010:Udgifter: Grækenland skalvedtage nødvendige reformer, der klart reducerer aldringseffektenpå budgettet via en reform af sundheds- og pensionssystemer, her-under via indførelsen af en stigning i den lovbestemte pensionsalder.reducere antallet af offentlige ansatte
12
reformere og indføre fælles principper for lønsystemet i den offent-lige sektor
Indtægter: Grækenland skalbekæmpe skatteunddragelse og -svindel samt modernisere skattead-ministrationenFinanspolitisk ramme: Grækenland skalbl.a. konkretisere de tiltag der skal imple-menteres i 2011 og 2012 mhp. at efterleve målene i stabilitetsprogrammet, des-uden styrke Finansministeriets position i forbindelse med budgetforhandlingerog tilsynet med budgettets implementering samt reformere skattevæsenet.D)Yderligere tiltag der skal vedtages inden 2012:Grækenland skal i 2011 og 2012 på udgiftssiden gennemføre permanente tiltag,der sigter mod besparelser på det offentlige forbrug, herunder via reduktion ioffentlige lønninger, overførsler og offentlig beskæftigelse samt på indtægtssi-den fortsætte implementeringen af reformen af skatteadministrationen. Ram-merne for Grækenlands finanspolitik skal styrke de institutionelle mekanismermed henblik på at levere troværdige officielle budgetprognoser, undlade at in-kludere tiltag, der har karakter af engangstiltag i budgetmålene samt vedtageyderligere strukturelle udgiftsminimerende tiltag for at opnå balance på den mel-lemfristede budgetmålsætning (MTO).Artikel 3:fastslår at Grækenland bør:føre effektiv kontrol og tilsyn med indtægterog udgifter, herunder vedat vedtage en lov inden 15. maj 2010, der gør det lovpligtigt på må-nedlig basis at levere en rapport om implementeringen af det offent-lige budgetstyrke indsatsen med at indsamle og behandle offentlig statistiksamarbejde med Kommissionen om en handlingsplan til at takle sta-tiske, institutionelle og styringsmæssige mangler samt modtage tek-nisk hjælp fra Kommissionen vedr. indsamling af fiskale og andremakroøkonomiske statistikkerArtikel 4:fastslår at Grækenland skal:forelægge for Rådet og Kommissionen og offentliggøre inden 16.marts 2010 en rapport, der udspecificerer en tidsplan for implemen-teringen af tiltagene for 2010.forelægge for Rådet og Kommissionen og offentliggøre inden 15.maj 2010 en rapport, der udspecificerer de tiltag, der skal gennemfø-res i overensstemmelse med denne rådsafgørelse. Efterfølgende skalGrækenland på kvartalsbasis offentliggøre rapporter om opfølgningpå pålægget.Kommissionen og Rådet skal analysere rapporterne og vurdere omGrækenland overholder denne rådsafgørelseArtikel 5 fastslår at Grækenland skal tage effektive tiltag til at overholde dennerådsafgørelse inden 15. maj 2010.
13
Hjemmelsgrundlag
Vedtagelsen af pålæg om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stortunderskud til ophør inden for en given frist har hjemmel i Traktatens artikel126(9). Vedtagelse af rådshenstillinger om strukturreformer og beslutning afdisses offentliggørelse har hjemmel under Traktatens artikel 121(4).Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene vil bidrage til engunstig økonomisk udvikling i Europa og derigennem også understøtte vækst ogbeskæftigelse i Danmark.Høring
Sagen har ikke været i høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Pakken af anbefalinger til Grækenland har ikke tidligere været forelagt Folketin-gets Europaudvalg. Beslutningen om, at Grækenland ikke har gennemført effek-tive tiltag i overensstemmelse med Rådets henstilling fra april 2009, blev forelagtFolketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 2. december 2009.Holdning
Dansk holdningDanmark har ifølge den nye Traktat ikke stemmeret i sager vedrørende imple-mentering af Stabilitets- og Vækstpagten, når det gælder pagtens gennemførelseover for eurolande. Regeringen støtter imidlertid principielt de ventede udtalel-ser og anbefalinger, herunder afgørelsen om at rette pålæg til Grækenland omfinanspolitisk konsolidering.Andre landes holdningerDer ventes bred opbakning til pakken af udtalelser og anbefalinger vedrørendeGrækenlands offentlige finanser.