Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2009-10
PØU Alm.del Bilag 65
Offentligt
798527_0001.png
798527_0002.png
NOTAT
18. januar 2010Sagsnr. 2009-0008577
Notat til EU-udvalget og Udenrigspolitisk udvalg omden begrundede udtalelse om ligebehandlingsdirek-tivet
DEP-JAIC/DEPAAN-IRJ

Notat til EU-udvalget og Udenrigspolitisk udvalg om Kommissionens begrun-

dede udtalelse af 23. november 2009 om gennemførelsen af Europa-

Parlamentets og Rådets direktiv 2002/73/EF af 23. september 2002 om æn-

dring af Rådets direktiv 76/207/EØF om gennemførelse af princippet om lige-

behandling af mænd og kvinder for så vidt angår adgang til beskæftigelse, er-

hvervsuddannelse, forfremmelse samt arbejdsvilkår (”ligebehandlingsdirekti-

vet”).

I åbningsskrivelse nr. 2006/2525 K(2007)1039 af 21. marts 2007 gjorde Kommis-sionen gældende, at Danmark ikke havde gennemført en række bestemmelser i li-gebehandlingsdirektivet korrekt.Kommissionen anførte blandt andet, at direktivets artikel 2, stk. 1, om forbud modforskelsbehandling, artikel 2, stk. 2, 1. pind, om definitionen af direkte forskelsbe-handling, artikel 2, stk. 2, 2. pind, om definitionen af indirekte forskelsbehandling,artikel 2, stk. 7, om forskelsbehandling i forbindelse med svangerskab og barselor-lov, artikel 3, stk. 1, om ligebehandlingsprincippets materielle anvendelsesområde,artikel 6, stk. 2 om tilkendelse af godtgørelse, artikel 8a, om udpegning af organ tilfremme af ligebehandling, samt artikel 8b, om tilskyndelse til social dialog, ikke ergennemført korrekt.Regeringen har i sin besvarelse på Kommissionens åbningsskrivelse anført, at dener af den opfattelse, at ligebehandlingsdirektivet er gennemført korrekt i dansk ret,herunder at den sproglige omskrivning, som er foretaget af visse af direktivets be-stemmelser, ligger inden for den skønsmargin, en medlemsstat har ved gennemfø-relsen af et direktiv i national ret.Beskæftigelsesministeriet har i den forløbne periode dels afholdt møder medKommissionen, dels fremsendt diverse materiale vedr. lovgivningen i Danmark. Enrække af punkterne i åbningsskrivelsen er herefter frafaldet.Imidlertid har Kommissionen ved begrundet udtalelse af 23. november 2009 fast-holdt, at artikel 8a vedrørende punkt 1 og 2 ikke er korrekt implementeret i danskret. Det anføres, at traktaten er overtrådt ved, at der ikke ydes ofre for forskelsbe-handling tilstrækkelig beskyttelse i forbindelse med det nævn, der har ansvaret forligebehandling af alle personer uden forskelsbehandling på grund af køn, samt vedikke at sørge for, at det eller de nævn, der har ansvaret for fremme af analyse, til-syn og støtte i forbindelse med ligebehandling af alle personer uden forskelsbe-handling på grund af køn, bør foretage uafhængige undersøgelser af forskelsbe-
handling, offentliggøre uafhængige rapporter og fremsætte henstillinger om emneri forbindelse med en sådan forskelsbehandling.Fra dansk side vil man efterkomme den begrundede udtalelse og henlægge kompe-tencen til Institut for Menneskerettigheder. Henlæggelsen vil ske i form af en lov-ændring.

Indstilling

Det indstilles således,- at regeringen tager den begrundede udtalelse til efterretning og udpeger et organ,der har de nævnte kompetencer.Ved valg af organ foreslås det, at kompetencen til at bistå ofre for forskelsbehand-ling på grund af køn, samt til at foretage uafhængige undersøgelser mv. henlæggestil Institut for Menneskerettigheder, der i forvejen har kompetencen på områdetvedr. race og etnicitet. Instituttet opfylder derved en formulering i direktiv nr.2000/43/EF af 29. juni 2000 om gennemførelse af princippet om ligebehandling afalle uanset race eller etnisk oprindelse, der er enslydende med ligebehandlingsdi-rektivets artikel 8a.Det indstilles dermed,- at Kommissionen besvares i overensstemmelse med vedlagte svarudkast, samt- at Folketingets Europaudvalg efterfølgende orienteres ved vedlagte notat.
2