Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2009-10
PØU Alm.del Bilag 63
Offentligt
795506_0001.png
795506_0002.png
795506_0003.png
795506_0004.png
795506_0005.png
795506_0006.png
795506_0007.png
795506_0008.png
795506_0009.png
795506_0010.png
795506_0011.png
795506_0012.png
795506_0013.png
795506_0014.png
795506_0015.png
795506_0016.png
2. februar 2010
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 16. februar 2010Dagsorden 1. udgave
1.
Revisionsrettens årsberetning om budget gennemførelsen i 2008RådsanbefalingerKOM-dokument foreligger ikkeImplementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for ufor-holdsmæssigt store underskud for Malta, Letland, Litauen, Ungarn, Polenog RumænienRådskonklusioner og henstillingerKOM-dokument foreligger ikkeImplementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for ufor-holdsmæssigt store underskud for GrækenlandRådskonklusioner og pålægKOM-dokument foreligger ikke(Evt.) Statistik - GrækenlandHandlingsplanKOM-dokument foreligger ikkeDet Indre Marked - ServicedirektivRådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikkeUdnævnelse af ny næstformand for Den Europæiske CentralbankRådsindstillingKOM-dokument foreligger ikkeEventuelt
2.
3.
4.
5.
6.
7.
2
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, somskønnes at vedrøre Politisk-Økonomisk udvalgs ansvarsområde:
2.
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for ufor-holdsmæssigt store underskud for Malta, Letland, Litauen, Ungarn, Polenog RumænienImplementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for ufor-holdsmæssigt store underskud for Grækenland(Evt.) Statistik - GrækenlandUdnævnelse af ny næstformand for Den Europæiske Centralbank
3.4.6.
3
Dagsordenspunkt 2:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten –Proceduren for uforholdsmæssigt store under-skud for Malta, Litauen, Letland, Ungarn, Polen ogRumænien
Resumé
ECOFIN ventes på det kommende rådsmøde at konkludere, at Malta, Litauen, Letland ogUngarn har gennemført effektive tiltag i overensstemmelse med de tidligere vedtagne henstillin-ger, samt at vedtage reviderede henstillinger med udskudte frister til Malta og Litauen. ECO-FIN ventes endvidere at følge op på proceduren for uforholdsmæssigt store underskud for Polenog Rumænien, men det er på nuværende tidspunkt uvist, hvad Kommissionen vil anbefale fordisse lande.Baggrund
EU-landene har i lyset af den økonomiske krise gennemført betydelige finans-politiske lempelser med henblik på at styrke aktivitet og beskæftigelse. EU-landenes ekspansive økonomiske politik nødvendiggør gennemførelsen af exit-strategier med fokus på den finanspolitiske konsolidering og holdbarhed indenfor rammerne af Stabilitets- og Vækstpagten.Ved udgangen af 2009 havde i alt 20 EU-lande modtaget henstillinger om atbringe deres offentlige underskud under 3 pct. af BNP, og i løbet af 2010 for-ventes de fleste EU-lande at have modtaget henstillinger.Den 2. december 2009 vedtog ECOFIN henstillinger for 13 lande (Belgien,Italien, Portugal, Nederlandene, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet, Tyskland, Østrig,Frankrig, Irland, UK og Spanien), herunder reviderede henstillinger med ud-skudte frister for Frankrig, Spanien, UK og Irland, der havde gennemført effek-tive tiltag i overensstemmelse med anbefalingerne, men havde været ude for enuventet negativ økonomisk udvikling siden henstillingen. De 13 henstillinger erbaseret på fælles principper for exitstrategier vedtaget på ECOFIN-mødet den20. oktober 2009 og er indbyrdes konsistente mht. frist for at bringe under-skuddet ned under 3 pct. af BNP og krav til gennemsnitlige årlige strukturellebudgetforbedringer. Henstillingerne indebærer således, at lande med relativtstore underskud får relativt lange tidsfrister for korrektion, men bliver samtidigtstillet over for relativt ambitiøse krav vedr. de årlige strukturelle budgetforbed-ringer,jf. bilag.Landenes anbefalinger kan inddeles i nogle grupper, der afhænger af landenesrespektive underskud og andre nøgletal, særligtLande med treårige frister for at få underskuddet ned under 3 pct. af BNPog anbefalinger om årlige gennemsnitlige strukturelle budgetforbedringerpå ½ - � pct. af BNP tre år i træk.Lande med fireårige frister for at få underskuddet ned under 3 pct. afBNP og anbefalinger om årlige gennemsnitlige strukturelle budgetforbed-ringer på som hovedregel � -1½ pct. af BNP.
4
Lande med femårige frister for at få underskuddet ned under 3 pct. afBNP og anbefalinger om årlige gennemsnitlige strukturelle budgetforbed-ringer på som hovedregel ca. 1� - 2 pct. af BNP.
De fleste lande skal starte konsolideringen i 2010, mens enkelte lande – somhavde et vist finanspolitisk råderum forud for den økonomiske krise og fortsathar mindre underskud end de fleste andre lande – kan vente til 2011. I gennem-snittet skal EU-landene gennemføre strukturelle budgetforbedringer på godt 1pct. af BNP flere år i træk.Indhold
Den 7. juli 2009 blev proceduren for uforholdsmæssigt store underskud iværk-sat for Malta, Litauen, Letland, Ungarn, Polen og Rumænien. Kommissionenhar seks måneder efter iværksættelsen foretaget vurderinger af, hvorvidt Malta,Litauen, Letland og Ungarn har gennemført effektive tiltag til strukturelle bud-getforbedringer i overensstemmelse med henstillingerne af juli 2009.Betingelserne for, at Rådet kan vedtage reviderede henstillinger, fremgår af Sta-bilitets- og Vækstpagten og indebærer, at 1) landet skal have iværksat effektivetiltag i overensstemmelse med de oprindeligt vedtagne anbefalinger og 2) derskal være opstået uventede, negative økonomiske forhold efter vedtagelsen afden oprindelige henstilling, som har betydelige ugunstige effekter på de offentli-ge finanser.Kommissionen vurderer, at Malta og Litauen samt Letland og Ungarn hariværksat effektive tiltag til strukturelle budgetforbedringer i overensstemmelsemed Rådets tidligere henstillinger.Kommissionen vurderer endvidere, at den mindre favorable økonomiske udvik-ling og udsigterne for Malta og Litauen i Kommissionens seneste prognosersammenlignet med prognosen, som lå til grund for Rådets henstillinger af juli,har ugunstige effekter på de offentlige finanser. Kommissionen foreslår på denbaggrund, at Rådet vedtager reviderede henstillinger under Traktatens artikel126.7 (tidligere 104.7) til Malta og Litauen.Kommissionens forslag til reviderede henstillinger omfatter en forlængelse affristen for korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud på ét år forbegge lande samt skærpede årlige konsolideringskrav,jf. tabel 1.
5
Tabel 1Reviderede henstillinger til Malta og LitauenTidspunktforhenstillingMaltaNy henstilling
Nominelbudgetsaldo2009(% af BNP)-3,6-4,5-5,4-9,8Konsolideringstart2009200920092009Frist forkorrektion
Årlig strukturelstramning(gns., % afBNP)2010 Den nødvendigestramning201120112012� i 2011≥1½≥2�
juli 2009januar 2010juli 2009januar 2010
LitauenNy henstilling
Kilde: Kommissionens anbefalinger vedr. korrektion af de uforholdsmæssigt store underskud ogKommissionens efterårsprognose af november 2009.
Kommissionens forslag til anbefalinger i de reviderede henstillinger til Malta ogLitauen ligger på linje med anbefalingerne i henstillingerne vedtaget den 2. de-cember 2009. De reviderede henstillinger omfatter endvidere følgende anbefa-linger:Maltaanbefales at benytte enhver mulighed – udover den finanspolitiskestramning – til at accelerere reduktionen af den offentlige gæld. Derud-over anbefales Malta at styrke den mellemfristede budgetplanlægning ogovervågningen af budgetimplementeringen, og Malta opfordres til at im-plementere reformer mhp. at øge den potentielle BNP-vækst og styrkeden langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser.Litauenanbefales at styrke den mellemfristede budgetplanlægning og op-fordres til at implementere reformer mhp. at øge den potentielle BNP-vækst og styrke den langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser
For så vidt angår Letland og Ungarn vurderer Kommissionen, at landene hariværksat effektive tiltag, der udgør passende fremskridt mod korrektion af un-derskuddene, i overensstemmelse med Rådets tidligere henstillinger,jf. tabel 2.Kommissionen vurderer ikke, at den økonomiske udvikling berettiger at vedtagereviderede henstillinger med udskudte frister til disse lande.
6
Tabel 2Henstillinger til Letland og Ungarn (juli 2009)Nominelbudgetsaldo Konsolidering2009(% af BNP)LetlandUngarnjanuar 2010januar 2010-9,0 (-10)-4,1 (-3,4)2010201020122011startFrist forkorrektionÅrlig strukturelstramning(gns., % afBNP)≥2�≥ i alt½ over2010-2011
Anm.: Tallene i parentes er den offentlige saldo for 2009 (i pct. af BNP) fra hhv. Kommissio-nens forårsprognose 2009 og en opdatering heraf (for Letland), som lå til grund for henstillin-gerne.Kilde: Kommissionens anbefalinger vedr. korrektion af de uforholdsmæssigt store underskud ogKommissionens efterårsprognose af november 2009.
Kommissionen bemærker ift.Letland,at der er behov for betydelige stramninger i 2011 og 2012 for atbringe underskuddet under 3 pct. af BNP i 2012,Ungarn,at der er betydelig risiko forbundet med budgetmålet for 2010, ogat der er risiko for manglende efterlevelse af stramningskravet på i alt 0,5pct. af BNP i 2010-2011.
ECOFIN skal den 16. februar også følge op på proceduren for uforholdsmæs-sigt store underskud for Polen og Rumænien, men det er på nuværende tids-punkt uvist, hvad Kommissionen vil anbefale for disse lande. Det er muligt, atKommissionen vil foreslå en revideret henstilling til Rumænien. Indholdet af deto landes henstillinger fra juli 2009 fremgår af tabel 3.
7
Tabel 3Henstillinger til Polen og Rumænien (juli 2009)Nominelbudgetsaldo Konsolidering2009(% af BNP)PolenRumænienjuli 2009januar 2010juli 2009januar 2010-6,6-6,4-5,1-7,820102011
Årlig struktu-Frist forkorrektion20102012rel stramning(gns., % afBNP)1�
start
Kilde: Kommissionens anbefalinger vedr. korrektion af de uforholdsmæssigt store underskud ogKommissionens efterårsprognose af november 2009.Hjemmelsgrundlag
Vedtagelsen af henstillinger om at bringe situationen med et uforholdsmæssigtstort underskud til ophør inden for en given frist har hjemmel i artikel 126.7.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene vil understøttevækst og beskæftigelse i Danmark.Høring
Sagen har ikke været i høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Malta, Litauen, Ungarn,Polen og Rumænien blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den26. juni 2009 forud for ECOFIN den 7. juli 2009. Supplerende samlenotat omproceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Letland blev oversendt tilFolketingets Europaudvalg den 1. juli 2009.Holdning
Dansk holdning
8
Regeringen støtter, at Malta, Litauen, Letland og Ungarn har gennemført effek-tive tiltag i overensstemmelse med Rådets henstillinger af 7. juli 2009, og støttervedtagelsen af en revideret henstilling til Litauen. Danmark har ifølge den nyeTraktat generelt ikke stemmeret i sager vedrørende proceduren for uforholds-mæssigt store underskud når det gælder eurolande, men regeringen støtter dogogså principielt en revideret henstilling til Malta.Iværksættelsen af proceduren for alle lande, der overskrider Traktatens reference-værdi på 3 pct. af BNP, er vigtig i forhold til at give støtte til lande, der står overfor væsentlige udfordringer i forbindelse med at sikre sunde og holdbare offentligefinanser. Der lægges vægt på, at konsolideringsstrategierne er tilstrækkeligt ambiti-øse i forhold til at sikre hurtig og effektiv konsolidering, hvor lande med størstunderskud får længere frister for korrektion, men forpligter sig til større årligebudgetforbedringer.Andre landes holdningerDer ventes bred enighed om, at Malta, Litauen, Letland og Ungarn har gennem-ført effektive tiltag i overensstemmelse med Rådets henstillinger af 7. juli 2009,og bred støtte til vedtagelsen af reviderede henstillinger til Malta og Litauen
9
BilagTabel 1aHenstillinger til lande med underskud over 3 pct. af BNP i 2009 (vedtaget 2. december 2009**)Offentlig saldo2008Pct. afBNPDEATNLITBESVSKCZPTFRESUKIR0,0-0,40,7-2,7-1,2-1,8-2,3-2,1-2,7-3,4-4,1-5,0-7,2-3,4-4,3-4,7-5,3-5,9-6,3-6,3-6,6-8,0-8,3-11,2-12,1-12,5-5,0-5,5-6,1-5,3-5,8-7,0-6,0-5,5-8,0-8,2-10,1-12,9-14,7-4,6-5,3-5,6-5,1-5,8-6,9-5,5-5,7-8,7-7,7-9,3-11,1-14,7-1,9-3,3-3,6-3,7-4,2-4,7-6,2-6,3-6,6-7,0-9,3-10,3-10.1-3,6-4,3-4,4-3,7-4,4-5,4-5,4-4,7-6,7-6,6-8,5-11,4-11,57369601159735353777765469662011201120112010201020102010201020102010201020102010
Struktursaldo201120092010
Gæld2009Start år
Henstilling*Årligkonsoli-dering0,52013201320132012201220132013201320132013201320142014
2009
2010
Frist år
0,51,01,01�>1,0>1,51�2,0
Tabel 1bHenstillinger til lande med underskud over 3 pct. af BNP i 2008 (vedtaget 7. juli 2009***)Offentlig saldo2008200920102011Struktursaldo20092010Gæld2009StartHenstilling*Årligkonsoli-deringLTMLLVPLROHU-3,2-4,7-4,1-3,6-5,5-3,8-9,8-4,5-9-6,4-7,8-4,1-9,2-4,4-12,3-7,5-6,8-4,2-9,7-4,3-12,2-7,6-5,9-3,9-8,0-4,3-7,0-6,4-7,1-2,1-7,0-4,1-10,2-6,6-5,5-2,129,968,533,251,721,879,1200920092010201020102010
Frist
den nød-vendigestramning2�1�i alt ½over2010-11
201120102012201220112011
Anm.: *Henstillingen angiver 1) startår for konsolideringen, 2) den anbefalede årlige gennemsnitlige strukturelle budget-forbedring, og 3) fristen for at bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP.** ECOFIN har den 2. december 2009 vedtaget henstillinger på basis af de fælles principper for finanspolitiskeexitstrategier af 20. oktober 2009, herunder reviderede henstillinger for Frankrig, Irland, UK og Spanien, der seksmåneder efter deres oprindelige henstillinger havde gennemført effektive tiltag, men havde haft en uventet ugun-stig konjunkturudvikling og derfor kunne modtage reviderede henstillinger. ECOFIN konstaterede at Grækenlandikke havde foretaget effektive tiltag, og Grækenland ventes derfor snarest at modtage et pålæg (en skærpet hen-stilling) med nye anbefalinger om frist og konsolidering.*** Landene med henstillinger vedtaget den 7. juli 2009 vil evt. modtage reviderede henstillinger på linje med deøvrige lande, i det omfang de opfylder betingelserne herfor.Kilde:2009.Europa-Kommissionens efterårsprognose og henstillingerne vedtaget på ECOFIN den 7. juli og 2. december
10
11
Dagsordenspunkt 3:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten:Proceduren for uforholdsmæssigt store under-skud for Grækenland
Resumé
ECOFIN ventes på rådsmødet den 16. februar 2010 at vedtage et pålæg til Grækenland omat bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør inden for en given frist.Baggrund og Indhold
ECOFIN vedtog på mødet den 2. december 2009 under Traktatens artikel126(8) en beslutning om, at Grækenland ikke har taget effektive tiltag til at brin-ge budgetunderskuddet ned under 3 pct. af BNP i overensstemmelse med Rå-dets henstilling fra den 27. april 2009. Henstillingen indebar, at Grækenlandskulle styrke den finanspolitiske konsolidering i 2009 og implementere yderlige-re permanente tiltag i 2010, således at underskuddet blev bragt klart under 3 pct.af BNP i 2010.Sagen er imidlertid kompliceret af, at der i oktober 2009 blev afsløret nye svag-heder i det græske statistisksystem, herunder statistikproduktionen for offentligefinanser. Da ECOFIN gav henstilling til Grækenland i april 2009, blev under-skud i 2009 skønnet til 3,7 pct. af BNP. Skønnet for 2009 er sidenhen blevetopjusteret, senest i en rapport af Kommissionen fra januar 2010, hvor fejl i sta-tistikproduktionen samt en ugunstig konjunktursituation siden foråret 2009 in-debar, at skønnet for Grækenlands underskud i 2009 blev ændret til 12,5 pct. afBNP.På det kommende rådsmøde den 16. februar 2010 ventes ECOFIN i overens-stemmelse med Traktatens artikel 126(9) at give Grækenland et pålæg (en skær-pet henstilling) med nye anbefalinger om konsolidering og frist for at få under-skuddet ned under 3 pct. af BNP. Det nærmere indhold i pålægget kendes ikkepå nuværende tidspunkt.Hjemmelsgrundlag
Vedtagelsen af pålæg om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stortunderskud til ophør inden for en given frist har hjemmel i Traktatens artikel126(9).Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
12
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene vil understøttevækst og beskæftigelse i Danmark.Høring
Sagen har ikke været i høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om pålæg til Grækenland har ikke tidligere været forelagt FolketingetsEuropaudvalg. Beslutning om, at Grækenland ikke har gennemført effektivetiltag i overensstemmelse med Rådets henstilling fra april 2009, blev forelagtFolketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 2. december 2009.Holdning
Dansk holdningDanmark har ifølge den nye Traktat generelt ikke stemmeret i sager vedrørendeproceduren for uforholdsmæssigt store underskud når det gælder eurolande.Regeringen støtter dog principielt et pålæg til Grækenland om finanspolitiskkonsolidering.Andre landes holdningerDer ventes bred opbakning til et pålæg til Grækenland.
13
(evt.) Dagsordenspunkt 4:Resumé
Statistik - Grækenland
ECOFIN vil eventuelt drøfte en handlingsplan for reformer af Grækenlands statistikproduk-tion på rådsmødet den 16. februar 2010.Baggrund og indhold
I 2004 blev der udtrykt markant kritik af Grækenland, bl.a. på baggrund af upå-lidelig statistikproduktion, herunder særligt opgørelserne af de offentlige finan-ser. Grækenland blev i den forbindelse pålagt at forbedre sit statistiske system. Ien rapport fra oktober 2009 afsløredes nye svagheder i det statistiske system,der bl.a. indebar en opjustering af underskuddet på de offentlige finanser i 2008med knap 3 pct. enheder. På baggrund heraf udtrykte ECOFIN på ny kritik afGrækenland og opfordrede Grækenland til hurtigt at tage de nødvendige skridtfor at genopbygge tilliden til det statistiske system.På rådsmødet den 19. januar 2010 vedtog ECOFIN rådskonklusioner vedr.Grækenlands statistik for offentlige finanser, der understregende, at problemer-ne skal adresseres med højeste prioritet med henblik på at igangsætte tiltag, derbl.a. sikrer oprettelse af transparente arbejdsgange mellem de forskellige statisti-ske myndigheder samt sikrer statistikorganernes fuldstændige uafhængighed,integritet og ansvarlighed overfor statistikproduktionen. ECOFIN opfordrededesuden Kommissionen til at fortsætte samarbejdet med de græske myndighe-der og udarbejde en handlingsplan, der skal håndtere de statistiske, institutionel-le og styringsmæssige problemer.På ECOFIN mødet den 16. februar ventes Rådet at fortsætte drøftelserne omstyrkelse af Grækenlands statistikproduktion, evt. på basis af et forslag til hand-lingsplan fra Kommissionen. På nuværende tidspunkt er det uvist, om Kommis-sionen når at færdiggøre handlingsplanen inden rådsmødet.Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekven-ser.Høring
Ikke relevant.
14
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om Grækenlands statistik for offentlige finanser blev senest forelagt Fol-ketingets Europaudvalg den 13. januar 2010 forud for ECOFIN mødet den 19.januar 2010.Holdning
Dansk holdningRegeringen lægger stor vægt på, at Grækenland gennemfører de nødvendigetiltag, således at tilliden til det græske statistiske system genoprettes, og forven-ter at kunne støtte Kommissionens forslag til handlingsplan.Andre landes holdningerDer ventes fortsat bred opbakning til at sikre styrkelsen af Grækenlands statistikfor offentlige finanser og støtte til den konkrete handlingsplan.
15
Dagsordenspunkt 6:
Udnævnelse af ny næstformand for direktionenfor Den Europæiske Centralbank
Resumé
ECOFIN ventes den 16. februar 2010 at drøfte indstilling af ny næstformand for Den Eu-ropæiske Centralbanks direktion, da den nuværende næstformand Lucas Papademos skaltræde tilbage den 31. maj 2010. Danmark har ikke stemmeret i sagen, pga. det danskeeuroforbehold.Baggrund og Indhold
Den Europæiske Centralbanks (ECB) direktion skal have ny næstformand pr. 1.juni 2010, da den nuværende næstformand Lucas Papademos skal træde tilbageden 31. maj 2010. Direktionen for ECB består af 6 personer, som vælges for enotteårig periode og ikke kan genvælges. Kun statsborgere i eurolandene kanvære direktionsmedlemmer. Næstformanden udnævnes, i overensstemmelsemed Traktatens artikel 283, af Det Europæiske Råd med kvalificeret flertal, pågrundlag af en indstilling fra ECOFIN, efter høring af Europa-Parlamentet ogStyrelsesrådet for ECB. Styrelsesrådet består af Direktionen, herunder forman-den for ECB’s direktion (Jean-Claude Trichet) og den kommende næstformandfor ECB’s direktion, samt cheferne for centralbankerne i euroområdet. Styrel-sesrådet udformer euroområdets monetære politik, herunder særligt beslutnin-ger om officielle rentesatser. Danmark er ikke medlem af euroområdet (DenØkonomiske og Monetære Unions tredje fase) og har derfor ikke stemmeret isagen om ny næstformand for ECB’s direktion.Hjemmelsgrundlag
Traktatens artikel 283Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Sagen skal til høring i Europa-Parlamentet.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekven-ser.Høring
Ikke relevant.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
16
Holdning
Dansk holdningPå grund af euroforbeholdet har Danmark ikke stemmeret i denne sag. Fra danskside vil beslutningen om udpegelse af ny næstformand for ECB’s direktion blivetaget til efterretning.Andre landes holdningerAndre landes holdninger er på nuværende tidspunkt ukendte.