Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2009-10
PØU Alm.del Bilag 49
Offentligt
781416_0001.png
781416_0002.png
781416_0003.png
781416_0004.png
781416_0005.png
781416_0006.png
781416_0007.png
781416_0008.png
781416_0009.png
781416_0010.png
781416_0011.png
781416_0012.png
781416_0013.png
781416_0014.png
781416_0015.png
781416_0016.png
781416_0017.png
781416_0018.png
781416_0019.png
781416_0020.png
781416_0021.png
781416_0022.png
781416_0023.png
781416_0024.png
7. januar 2010
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 19. januar 2010

Dagsorden 1. udgave

1.
Skata)RentebeskatningsdirektivetPolitisk enighedKOM(2008)727b)InddrivelsesdirektivetGenerel indstillingKOM (2009)28Administrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)Generel indstillingKOM(2009)29
c)
2.
Præsentation af formandskabets arbejdsprogramUdveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikkeSkata)Anti-svigsaftaler med LiechtensteinGenerel indstillingKOM-dokument foreligger ikkeb)Forhandlingsmandat til anti-svigsaftaler med andre tredjelandeVedtagelseKOM-dokument foreligger ikke
3.
4.
StatistikRådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke
5.
Eventuelt
2
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, somskønnes at vedrøre Politisk-Økonomisk udvalgs ansvarsområde:
2. Præsentation af formandskabets arbejdsprogramUdveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikke
3

Dagsordenspunkt 2:

Præsentation af formandskabets arbejdsprogram

for 1. halvår 2010

Resumé

Det nye formandskab (Spanien) ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 19. januar 2010, somdet er normal praksis, at fremlægge sit arbejdsprogram vedrørende ECOFIN’s arbejde i førstehalvår af 2010.

Baggrund og Indhold

ECOFIN-arbejdsprogrammet for det spanske formandskab tager udgangspunkti formandskabets eget arbejdsprogram, som forventes offentliggjort i starten afjanuar 2010, samt det fælles 18-måneders arbejdsprogram, som Spanien, Belgienog Ungarn har udarbejdet i overensstemmelse med Sevilla-konklusionerne fra2002.Det forventes, at det spanske formandskab vil have følgende overordnede prio-riteter for ECOFIN’s arbejde:1.2.3.4.5.Den økonomiske situation - exitstrategierLissabon-strategien post 2010Opfølgning på internationale klimaforhandlingerFinansielle sagerSkatter og afgifter
Derudover ventes det spanske formandskab at prioritere forberedelse af EU’sbudget for 2011 samt aktiv EU deltagelse i G20-arbejdet, herunder at fortsættearbejdet med at sikre en grundig intern EU-koordination forud for G20-møderne.1. Den økonomiske situation - exitstrategierDet spanske formandskab ventes i det kommende halvår at fortsætte arbejdetmed koordination af exitstrategier, herunder finanspolitiske exits inden forrammerne af Stabilitets- og Vækstpagten, særligt vedrørende igangsættelse ogløbende vurdering af proceduren for uforholdsmæssigt store underskud.Finanspolitiske exitstrategierPrincipperne for de finanspolitiske exitstrategier blev fastlagt under det svenskeformandskab og under det spanske formandskab forventes et videre arbejdemed den konkrete implementering af exitstrategierne. EU-landene ventes atudarbejde nationale finanspolitiske exitstrategier inden for rammerne af denkoordinerede exitstrategi samt landenes henstillinger til korrektion af ufor-holdsmæssigt store underskud og fremlægge strategierne i deres stabilitets- ogkonvergensprogrammer i januar 2010.Finansielle exitstrategierPrincipperne for de finansielle exitstrategier blev ligeledes fastlagt under detsvenske formandskab, og der er lagt op til konkret implementering af exitstrate-gierne, der ventes at begynde med tilbagerulning af garantiordningerne. Timingaf exits ventes at blive et centralt spørgsmål, idet det vil være hensigtsmæssigt så
4
hurtigt som muligt at vende tilbage til en selvbærende finansiel sektor, men sam-tidig sikre, at en exit ikke kommer så tidligt, at ustabiliteten i den finansielle sek-tor blusser op igen. Et andet centralt spørgsmål er om incitamentet til exit skalstyrkes ud over den tilskyndelse, der allerede ligger i de finansielle støtteordnin-ger.2. Lissabon-strategien post 2010En af de store prioriteringer under det spanske formandskab ventes at blivearbejdet med Lissabon-strategien efter 2010, der bl.a. forventes at lægge vægt påbehovet for langsigtede strukturreformer, der kan øge vækst og beskæftigelse pålængere sigt, herunder for at afhjælpe krisens forventede negative konsekvenserfor produktionspotentialet og holdbarheden af de offentlige finanser. Det ven-tes også, at strategien fokuseres på færre mål og at øge gennemførelsen af kon-krete ambitiøse og realistiske reformer.3. Opfølgning på internationale klimaforhandlingerDen arbejdsgruppe (friends of the presidency-gruppe), der blev nedsat underDER i oktober 2009, skal fremkomme med anbefalinger til en løsning på deninterne byrdefordeling i EU af den langsigtede klimafinansiering. Det spanskeformandskab forventer at arbejdsgruppen via ECOFIN skal afrapportere tilDER i marts 2010.4. Finansielle sagerDet spanske formandskab ventes at fortsætte arbejdet med at reformere de fi-nansielle rammer i EU, herunder ventes der en yderligere af EU-samarbejdetvedr. kriseforebyggelse og krisehåndtering i forbindelse med grænseoverskri-dende finansielle virksomheder. Endvidere ventes direktivforslaget vedrørenderegulering af alternative investeringsfonde, der blev fremsat af Kommissionen iforåret 2009, behandlet under det spanske formandskab. Det spanske formand-skab ventes også at fortsætte arbejde med en række andre finansielle sager, her-under kapitalkravsdirektivet, procyclikalitet, internationale regnskabsstandarder,kreditvurderingsbureauer og derivatmarkeder.5. Skatter og afgifterFormandskabet ventes generelt at fortsætte arbejdet med forenkling og moder-nisering af skatte- og afgiftssystemerne med det mål at reducere de administrati-ve omkostninger og forbedre det indre marked. Det spanske formandskab ven-tes at fokusere på forslagene om revision af bistandsdirektivet, af inddrivelsesdi-rektivet og af rentebeskatningsdirektivet samt indgåelse af anti-svigsaftaler medLiechtenstein og andre tredjelande med henblik på automatisk informationsud-veksling af skatteoplysninger. Endvidere ventes formandskabet at behandle re-vision af energiafgiftsdirektivet, direktivforslag om momsfaktura samt direktiv-forslag om moms i forbindelse med finansielle ydelser og forsikringsydelser.
5

Hjemmelsgrundlag

Ikke relevant.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om formandskabets ECOFIN-arbejdsprogram.

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Det spanske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke i sig selv lovgiv-ningsmæssige konsekvenser.

Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser

Formandskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle eller sam-fundsøkonomiske konsekvenser. De konkrete sager på ECOFIN’s dagsorden i1. halvår 2010 kan imidlertid have statsfinansielle eller lovgivningsmæssige kon-sekvenser.

Høring

Formandskabets ECOFIN-arbejdsprogram har ikke været i høring.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Det spanske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke tidligere væretforelagt Folketingets Europaudvalg.

Holdning

Dansk holdningFra dansk side kan man generelt støtte det spanske formandskabs arbejdspro-gram for ECOFIN i 1. halvår af 2010.Andre landes holdningerRådet ventes at udtrykke generel støtte til det spanske formandskabs arbejds-program for ECOFIN i 1. halvår af 2010.
6
BilagOversigt over løbende ECOFIN-sager og initiativer

Sag/initiativ/hjemmel

Forløb/status

Det spanske formandskabsECOFIN-arbejdsprogram
Det spanske formandskab ventes at præsentere sit arbejdsprogram fordet økonomiske og finansielle område på ECOFIN den 19. januar2010.Den centrale procedure i den økonomisk-politiske samordning i EU.Processen følger den nye koordinationsprocedure, hvorefter Rådet påbaggrund af Det Europæiske Råds konklusioner skal vedtage ”et sætintegrerede retningslinjer bestående af to elementer: de overordnedeøkonomisk-politiske retningslinjer (BEPG) og retningslinjerne forbeskæftigelsen (EG). Da BEPG er det generelle instrument for sam-ordning af de økonomiske politikker, bør de fortsat omfatte hele vif-ten af makro- og mikroøkonomiske politikker og beskæftigelsespoli-tikkerne, for så vidt der er et samspil mellem disse og de økonomiskepolitikker”. Dette er et led i midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien, der blev gennemført på forårstopmødet i marts 2005, hvordet bl.a. blev besluttet, at reorganisere hele strategien efter en treårigcyklus, inklusive den samlede pakke af retningslinjer bestående afBEPG’erne og EG’erne. Den igangværende cyklus for de integrerederetningslinjer, herunder BEPG’erne, dækker perioden 2008-2010, ogdet ventes at ECOFIN i løbet at foråret 2010 vil drøfte revision afBEGP’erne for den næste cyklus for 2011-2013.ECOFIN har i første halvår af 2009 evalueret det første år af den an-den treårige cyklus for de integrerede retningslinjer 2008-2010, herun-der de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer (BEPG). Dennæste runde af landespecifikke anbefalinger forventes forelagt ECO-FIN og DER i begyndelsen af 2010.Det spanske formandskab vil fortsætte drøftelsen af Lissabon-strategien efter 2010 (hvor den nuværende strategi formelt udløber) ogECOFIN ventes at vedtage rådskonklusioner i marts om Lissabonstra-tegiens fortsættelse som led i forberedelserne af DER i marts. Konklu-sionerne ventes at indeholde justeringer i indhold styring af strategien.
Overordnet økonomiskpolitik – de integrerederetningslinier (IG)Traktatens artikel 121(kvalificeret flertal)
Traktatens artikel 126(kvalificeret flertal)
Proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud og Stabili-tets- og Vækstpagten.Eurolandene afleverer stabilitetsprogrammer og de øvrige medlems-lande konvergensprogrammer. De opdaterede stabilitets- og konver-
7
gensprogrammer forventes behandlet af ECOFIN på mødet i marts2010 og muligvis på flere møder i løbet af det spanske formandskab.ECOFIN opnåede på et møde den 20. marts 2005 enighed om enaftale om ’forbedring af implementeringen af Stabilitets- og Vækstpag-ten’ i form af en rapport, som efterfølgende blev endosseret på DetEuropæiske Råd den 22.-23. marts 2005. Rapporten er herefter ud-møntet i konkrete justeringer af Pagtens forordninger mv. Rådets for-ordninger nr. 1055/2005 og 1056/2005, blev endelig godkendt den 27.juni 2005. Den reviderede adfærdskodeks for stabilitets- og konver-gensprogrammerne blev godkendt i ECOFIN den 10. oktober 2005.ECOFIN ventes under det spanske formandskab at fortsætte imple-menteringen af den reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, herunder atvedtage udtalelser om medlemslandenes opdaterede stabilitets- ogkonvergensprogrammer samt igangsætte proceduren for uforholds-mæssigt store budgetunderskud for de lande der i 2010 skønnes atoverstige referenceværdierne for de offentlige finanser.Makroøkonomisk dialog(Køln-processen)Møde med deltagelse af repræsentanter fra ECOFIN, Rådet (social- ogarbejdsministre), ECB og arbejdsmarkedets parter. Dialogen afholdes iforbindelse med ECOFIN to gange årligt.EU’s budget for 2011: På Rådsmødet i marts forventes ECOFIN atvedtage en række prioriteter for det kommende års budget, bl.a. vedr.budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning. Kommissionenforventes den 18. maj 2010 at præsentere ECOFIN for et foreløbigtudkast til EU’s budget for 2011, hvorefter ECOFIN forventes at fore-tage sin behandling af budgetforslaget den 23. juli 2010. Budgetproce-duren påvirkes af implementeringen af Lissabon-traktaten, idet der i2010 kun vil blive foretaget en behandling af budgettet mod hidtil to. Itilfælde af uenighed mellem Råd og Parlament efter behandlingen, vilparterne indgå i en forligsprocedure i stedet for en andenbehandling.Lissabon-traktaten forventes endvidere under spansk formandskab atmedføre gennemførelse af en forordning for de flerårige finansiellerammer samt muligvis enfast trackrevision af Finansforordningen.Review: Kommissionens hvidbog om budget review er gentagne gangeblevet udsat, og forventes nu tidligst at foreligge sent i foråret 2010.Budget reviewet er ikke en spansk prioritet, og det er derfor usikkert,om det spanske formandskab vil påbegynde behandlingen af dette.Skulle det ske, er det endvidere uklart, om ECOFIN vil blive involve-ret. DER vedtog d. 11. december 2009 konklusioner, der opfordrerKommissionen til at komme med sin rapport om budget reviewet itide til at der kan udstikkes prioriteter i løbet af 2010.Decharge: På mødet i ECOFIN den 18. november 2009 præsentere-
Budgetsager
8
de Revisionsretten sin årsberetning for regnskabsåret 2008 med tilhø-rende revisionserklæring. Herefter behandles beretningen i Rådetsbudgetudvalg og Coreper med henblik på udarbejdelse af henstillingfra Rådet til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kom-missionen for gennemførelsen af budgettet, jf. artikel 319, stk. 1 i Lis-sabon-traktaten. Henstillingen forventes vedtaget i ECOFIN 16. feb-ruar 2010.Byrdefordeling vedr. klimaDen nedsattefriends of the presidency-gruppe,som skal udarbejde anbefa-linger til en løsning på byrdefordelingen internt i EU af den langsigte-de klimafinansiering, vil skulle afrapportere til DER i marts 2010. Det-te vil ifølge det spanske formandskab ske via ECOFIN.ECOFIN ventes i 1. halvår af 2010 at fortsætte arbejdet med bedreregulering som igangsattes i december 2004.Det spanske formandskab forventes at fortsætte arbejdet med at nåmålsætningen om 33 pct. administrative lettelser for virksomheder,dog uden at tage nye initiativer eller gøre bedre regulering til et særligtfokusområde.Den nye Kommission forventes fortsat at prioritere bedre reguleringog at udgive en meddelelse i februar 2010 om status for indsatsen,herunder implementeringen af forenklingsforslagene på de 13 priorite-rede områder. Kommissionen forventer at kunne lette virksomheder-nes administrative byrder med ca. 33 pct., hvilket svarer til ca. 40 mia.EURO. DK, UK og NL har udarbejdet et oplæg til inspiration forfremtidige indsats forsmart regulation.Oplægget, der bl.a. opfordrer tiløget brugerinddragelse i udarbejdelsen af forenklingsforslag og nyregulering, forventes præsenteret for Europaparlamentet i januar 2010.
Bedre regulering
Statistik
På ECOFIN den 28. november 2006 vedtog Rådet, på baggrund afden Økonomiske og Finansielle Komités (EFC) statusrapport, konklu-sioner som fremhæver nødvendigheden af reduktioner af de admini-strative byrder forårsaget af statistikrapportering i EU. Desuden op-fordrede ECOFIN til, at Kommissionen fortsætter sine analyser afmulighederne for at overgå til et ”Single Flow”-system for intern vare-handel i EU, således at handler mellem to EU-lande alene afrapporte-res af det eksporterende land.På ECOFIN den 13. november 2007 drøftedes reduktionen af de sta-tistiske byrder og Rådet anerkendte det arbejde, der er blevet iværksat,men opfordrede samtidig Kommissionen til at fremskynde arbejdet.ECOFIN drøftede endvidere rammerne for statistisk produktion ogvedtog en beslutning om oprettelsen af et rådgivende organ og et råd-
9
givende udvalg herom.Det er muligt, at det spanske formandskab i 1. halvår 2010 vil arbejdevidere med implementeringen af det europæiske adfærdskodeks forproduktion af statistik, særligt vedrørende kvalitetsforbedring, drifts-sikkerhed, og transparens.

Skatteområdet

Sag/initiativ/hjemmel

Forløb/status

1)SkattepakkenTraktatens artikel, 94EF(enstemmighed)
EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale om skat-tepakken, dvs.1.2.3.Beskatning af opsparing (rentebeskatningsdirektivet)Beskatning af renter og royalties ogAdfærdskodeks for erhvervsbeskatning.
ECOFIN vedtog skattepakken (rentebeskatningsdirektivet ogrente-/royaltydirektivet samt en rådsresolution om rentebeskat-ning og adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning) den 3. juni2003.Rentebeskatningsdirektivets (Direktiv 2003/48/EF) ikrafttrædenafhang af aftaler dels mellem EU og fem tredjelande (herunderSchweiz), dels mellem hvert EU-land og ti områder tilknyttet UKog Nederlandene. ECOFIN konstaterede den 7. juni 2005, atforudsætningerne for direktivets ikrafttræden den 1. juli 2005 varopfyldt, og alle 40 parter i direktivet og rentebeskatningsaftalerneanvender direktivet med virkning fra denne dato.2)Efter rentebeskatningsdirektivet skal medlemsstaterne sikre be-Rentebeskatningsdirektivet skatningen af indkomst fra opsparing ved (automatisk) udveks-ling af oplysninger om rentebetaling fra en medlemsstat til enfysisk person i en anden stat. Luxembourg og Østrig har dog enundtagelse, så de skal sikre beskatningen ved at opkræve kildeskataf rentebetalingen. Overgangsordningen løber, indtil Schweiz,Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino accepterer, atdisse 3.-landes skattemyndigheder skal give skattemyndighedernei EU’s medlemsstater oplysninger om rentebetalinger fra 3.-landene til personer i medlemsstaterne, når medlemsstaterne an-moder om disse oplysninger.Efter rentebeskatningsdirektivets artikel 18 skal Kommissionenhvert tredje år aflægge rapport til Rådet om, hvorledes direktivetvirker, og eventuelt foreslå Rådet de ændringer af direktivet, som
10
måtte være nødvendige for bedre at sikre en reel beskatning afindtægter fra opsparing og fjerne uønskede konkurrencefordrej-ninger.Kommissionen fremlagde en foreløbig rapport for ECOFIN 14.maj 2008 om erfaringen med direktivets virkninger. Kommissio-nen fremlagde den endelige rapport til Rådet den 15. september2008.Kommissionen har herefter den 13. november 2008 fremsat for-slag til direktiv om ændring af rentebeskatningsdirektivet. Derforeslås en række tekniske ændringer for at sikre direktivets ef-fektivitet.Forslaget blev forelagt for ECOFIN i december 2008. I 1. halvår2009 har en arbejdsgruppe drøftet forslaget, og det tjekkiskeformandskab har forelagt en fremskridtsrapport forud for ECO-FIN 10. juni 2009.Under det svenske formandskab er der arbejdet videre med for-slaget – uden at der er opnået enighed om ændringerne. Luxem-bourg og Østrig har kædet forslaget sammen med forslag om nytbistandsdirektiv, inddrivelsesdirektiv samt anti-svigsaftaler (jf.punkt 7-9).Sagen ventes drøftet i ECOFIN i 1. halvår af 2010.3)Renter og royaltiesTraktatens artikel 94EF(enstemmighed)Direktivet om rente-/royaltybetalinger mellem forbundne selska-ber i forskellige EU-lande blev vedtaget af ECOFIN den 3. juni2003 som led i vedtagelsen af den samlede skattepakke, jf. oven-for.Kommissionen fremsatte 30. december 2003 et forslag til æn-dring af rente-/royaltydirektivet. Kommissionen foreslog enpræcisering af direktivet, således at et EU-lands pligt til atundlade kildebeskatning af renter og royalties bliver betinget af,at det selskab, der modtager betalingen i et andet EU-land, eromfattet af en effektiv beskatning i dette land.ECOFIN kunne den 7. juni 2005 ikke opnå enighed om det fore-slåede ændrings-direktiv, idet et medlemsland ikke kunne accep-tere forslaget.Efterfølgende har en arbejdsgruppe drøftet sagen og et nyt kom-promisforslag, som kunne accepteres af det pågældende med-lemsland, men ikke af et andet medlemsland.Arbejdsgruppen drøftede sagen igen i november 2009, men der
11
har fortsat ikke kunnet opnås enighed.Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2010.4)Adfærdskodeks for er-hvervsbeskatningMellemstatslig aftale af 1.december 1997.Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindreskadelig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen, vare-tages af EU’s adfærdskodeksgruppe, der løbende påser, at EU-landene ophæver eller ændrer deres ordninger, som er i strid medkodeksen (Rollback), og at EU-landene ikke indfører nye ordnin-ger i strid med kodeksen (Standstill). Desuden har gruppen set påEU-landenes regler og praksis for transfer pricing og udvekslingaf information. Endelig har gruppen drøftet procedurer for densbeslutninger og andre opgaver.ECOFIN godkendte den 3. juni 2003 en rapport fra adfærdsko-deksgruppen om gennemført eller planlagt afvikling af eksiste-rende skadelige ordninger. Rådet godkendte, at ændringerne –som beskrevet i rapporten – var tilstrækkelige og gav tilladelse tiltidsbegrænsede forlængelser af visse ordninger efter den princi-pielle afviklingsfrist ved udgangen af 2005.ECOFIN har efterfølgende løbende modtaget rapporter om ar-bejdet i adfærdskodeksgruppen senest forud for ECOFIN den 2.december 2009Gruppen påbegyndte i 1. halvår 2009 behandlingen af etfremtidigt arbejdsprogram, som ligger udover rollback ogstandstill,nemliganti-misbrug,gennemsigtighedoginformationsudveksling i sager om interne transaktioner mellemkoncernforbundne selskaber (transfer pricing), administrativpraksis og forholdet til 3.-lande. Denne del af arbejdsprogrammetplanlægges afsluttet i 2. halvår 2010.Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2010.5)SelskabsbeskatningTraktatens artikel 94EFEU-kommissionen udsendte i 2001 en meddelelse på baggrundaf undersøgelser af selskabsbeskatningen i EU.Økonomi- og finansministrene havde på deres uformelle møde iseptember 2004 en generel drøftelse vedr. mulighederne for enfælles selskabsskattebase. Det blev i den forbindelse besluttet atnedsætte en teknisk arbejdsgruppe, der skulle undersøge mulig-heder for og konsekvenser ved etablering af en fælles konsolide-ret selskabsskattebase i EU (Common Consolidated CorporateTax Base (CCCTB)).Kommissionen præsenterede på ECOFIN den 28. november
12
2006 en meddelelse om det hidtidige arbejde i arbejdsgruppen ogplanerne for det videre arbejde.Forslaget omfatter selskaber, som har aktivitet i flere medlems-stater. I dag kan et selskab med aktivitet i flere medlemsstaterblive beskattet i alle disse stater efter deres forskellige skattereglerog under hensyn til de bilaterale dobbeltbeskatningsoverenskom-ster. Forslaget medfører, at selskaber kan opgøre en samlet skat-tepligtig indkomst efter ét sæt fælles EU-regler. Indkomsten for-deles mellem de berørte stater efter en fordelingsnøgle. Hver statbeskatter den del af selskabets indkomst, som henføres til staten.Det er kun metoden til beregning af skattepligtig indkomst, derer fælles. Hver medlemsstat bestemmer selv sin skattesats.Formålet med ordningen er at reducere de administrative byrderfor selskaber med grænseoverskridende aktivitet, gøre det lettereat gennemføre grænseoverskridende omstruktureringer og hindredobbeltbeskatning inden for EU.Kommissionen havde planer om i efteråret 2008 at fremsætteforslag til udformning af den fælles selskabsskattebase, men initi-ativet er udskudt. Efter at Lissabontraktaten er trådt i kraft, ven-tes Kommissionen at fremsætte forslaget.Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2010.6)Kommissionen udsendte Rådet tre meddelelser af 19. decemberKommissionens meddelel- 2006 om Koordinering af medlemsstaternes systemer for direkteser om direkte beskatning beskatning i det indre marked (KOM(2006)823/824/825).I den første meddelelse redegjorde Kommissionen for baggrun-den for meddelelserne. Personer og selskaber, som har grænse-overskridende aktiviteter, kan blive udsat for diskrimination,dobbeltbeskatning og øgede administrative omkostninger. Detudgør en hindring for grænseoverskridende etablering, aktivitetog investering. En fælles konsolideret selskabsskattebase(CCCTB), som nævnt ovenfor, er en systematisk måde til at fjer-ne disse grundlæggende skattehindringer på. Imidlertid vilCCCTB ikke omfatte personer og ikke nødvendigvis alle selska-ber og/eller alle EU-lande. Der er derfor behov for mere målret-tede tiltag på kort og mellemlangt sigt. Der er bl.a. behov for atsikre, at EU-landenes skattesystemer fungerer bedre sammen,både for at undgå de skattemæssige hindringer for grænseover-skridende aktivitet mv. og for at hindre en udhuling af EU-landenes skattegrundlag.Desuden er der efter Kommissionens opfattelse behov for vej-ledning om betydningen af de principper, der følger af EF-
13
domstolens afgørelser, for så vidt angår direkte beskatning.De to andre meddelelser vedrører to områder, hvor de nuværen-de skattesystemer kan medføre sådanne skattemæssige hindrin-ger, nemlig-den skattemæssige behandling af underskud i grænse-overskridende tilfælde,-fraflytningsbeskatning, dels når en person flytter fra etEU-land til et andet, dels når et selskab flytter aktiver fraanvendelse i et EU-land til et andet.I den førstnævnte meddelelse foreslår Kommissionen en under-søgelse af mulighederne for en effektiv og bindende mekanismetil løsning af problemer med international dobbeltbeskatninginden for EU.ECOFIN tog på mødet den 27. marts 2007 meddelelserne tilefterretning.ECOFIN har den 2. december 2008 vedtaget en Råds-resolutionmed anbefalinger vedr. fraflytningsbeskatning.Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2010.
7) Administrativt samarbe- Kommissionen fremsatte 2. februar 2009 forslag til nyt bistands-jde (bistandsdirektivet)direktiv. Forslaget har som formål at styrke, forenkle og på vissepunkter udvide medlemsstaternes udveksling af oplysninger, somer nødvendige for korrekt beskatning. Den vigtigste ændring er,at bankhemmelighed ikke længere skal kunne hindre udvekslingaf oplysninger. Desuden foreslås, at skattemyndighederne i enmedlemsstat hvert år systematisk skal sende oplysninger til skat-temyndighederne i de andre medlemsstater, for så vidt angår vis-se betalinger fra den førstnævnte stat til personer og selskaber ide andre stater (automatisk informationsudveksling).Det ny bistandsdirektiv skal erstatte direktiv 77/799/EØF, somer ændret mange gange siden 1977.Forslaget blev drøftet af ECOFIN den 10. november 2009, udenat der blev opnået enighed. Der er især uenighed om omfanget afautomatisk informationsudveksling. Desuden har Luxembourgog Østrig kædet forslaget sammen med andre forslag, især rente-beskatningsdirektivet.Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår 2010.8) InddrivelseKommissionen fremsatte 2. februar 2009 forslag til et nyt inddri-velsesdirektiv. Forslaget har som formål at effektivisere med-
14
lemsstaternes samarbejde med inddrivelse af udenlandske for-dringer vedr. skatter og afgifter. Anvendelsesområdet foreslåsudvidet til at omfatte alle skatter og afgifter samt obligatoriskesocialsikringsbidrag.Det ny inddrivelsesdirektiv skal erstatte direktiv 76/308/EØF,som kodificeret ved direktiv 2008/55/EF.En arbejdsgruppe har drøftet forslaget i 1. og 2. halvår 2009 udenat opnå enighed.Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår 2010.9) Anti-svigsaftaler medeuropæiske 3.-landeEU og dens medlemsstater har indgået en anti-svigsaftale medSchweiz, som har til formål at bekæmpe svig til skade for lande-nes finansielle interesser. Aftalen går bl.a. ud på udveksling afoplysninger til bekæmpelse af svig vedr. bl.a. moms og told, menikke vedr. direkte skat.Kommissionen og Liechtenstein har forhandlet om en tilsvaren-de aftale, som også skal omfatte svig vedr. direkte skat. Forhand-lingerne var tidligere meget vanskelige – især på grund af uenig-hed om betydningen af Liechtensteins regler om bankhemmelig-hed og særligt snævre definition af skattesvig, som ikke omfattermanglende selvangivelse af indtægter.Liechtenstein har nu afgivet erklæring over for OECD om, atlandet vil give andre lande oplysninger vedr. direkte beskatning,herunder også bankoplysninger. Liechtenstein har indgået aftalemed USA herom og er også indstillet på at indgå en aftale medEU og dens medlemslande.Aftalen er imidlertid ikke indgået endnu da Luxembourg og Øst-rig kæder sagen sammen med andre forslag, herunder især rente-beskatningsdirektivet.Når der er indgået en aftale med Liechtenstein ventes forhand-linger om ændring af anti-svigsaftalen med Schweiz, så den ogsåomfatter direkte skat, samt indledning af nye tilsvarende anti-svigsaftaler med Andorra, Monaco og San Marino.Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår 2010.10)Nedsat momsDer blev uden drøftelse på Rådsmødet (miljø) den 22. december2003 vedtaget konklusioner om forlængelse af forsøgs-ordningenfor nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser (moms-direktivets bilag IV). ECOFIN traf den 10. februar 2004 formelbeslutning om en to-årig forlængelse med udløb 31. december
15
2005.Der blev indgået en politisk aftale om nedsat moms på ECOFINden 24. januar 2006. Som opfølgning herpå vedtog ECOFIN den14. februar 2006 uden drøftelse en ændring af direktivet om ned-sat moms, der bl.a. indebærer, at ordningen vedrørende reduce-rede momssatser for arbejdskraftintensive ydelser (bilag IV) for-længes til den 31. december 2010, at alle medlemslande fik mu-lighed for at søge om anvendelse af bilag IV inden 31. marts2006, samt at Kommissionen inden udgangen af juni 2007 op-fordres til at præsentere ECOFIN og Europa-Parlamentet for enrapport om virkningerne af nedsat moms på lokale tjenesteydel-ser med hensyn til beskæftigelse, økonomisk vækst og indre mar-ked. Analyserne skulle gennemføres af en uafhængig økonomisktænketank.Kommissionen har i 2. halvår 2007 fremlagt denne rapport. Sam-tidig har den i en meddelelse skitseret et oplæg til principper foranvendelse af nedsat moms i EU-landene fra 1. januar 2011.ECOFIN vedtog 4. december 2007 at vende tilbage til sagen i2008 for bl.a. at drøfte, om nedsat moms er et egnet instrumenttil at nå sektorpolitiske mål.På ECOFIN den 4. december 2007 opnåede man enighed om enforlængelse af nogle af de nye medlemslandes ordninger om ned-satte momssatser frem til 31. december 2010.ECOFIN drøftede bl.a. den 2. december 2008 og den 10. marts2009 Kommissionens direktivforslag af juli 2008 om mulighedfor nedsat moms på lokale ydelser. På det sidstnævnte møde ved-tog ECOFIN en del af Kommissionens forslag. Det drejer sig ihovedsagen om at gøre muligheden for at anvende nedsat momspå arbejdskraftintensive ydelser (de omtalte ydelser i bilag IV)permanent. Endvidere, at anvendelsesområdet for nedsattemomssatser også udvides med restaurantydelser. Der var samti-dig enighed om ikke at gennemføre de resterende dele af Kom-missionens forslag.I tilslutning hertil afgav 8 medlemsstater, herunder Danmark, enerklæring. Det hedder heri bl.a., at alle fremtidige afgørelser omnedsatte momssatser bør begrænse de nedsatte momssatserssamlede omfang.Der forventes ikke nye drøftelser i 1. halvår 2010.11)Moms på rejsebureauerForslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og2003. Det ventes, at det spanske formandskab i 1. halvår 2010 vilforeslå, at forhandlingerne genoptages.
16
12) Postmoms
Kommissionen har i 2003 fremsat forslag om ændring af moms-direktivet, så samtlige postydelser bliver momspligtige. Forslagethar to hovedelementer: 1) Direktivets gældende momsfritagelsefor ”det offentlige postvæsens ydelser” ophæves, og 2) medlems-staterne vil kunne vælge at anvende en nedsat momssats (mindst5 pct.) for standard postydelser (adresserede forsendelser op til 2.kg).Forslaget har været drøftet i 2003 og 2004 uden enighed. ECO-FIN vedtog den 2. december 2009 konklusioner, der opfordrertil nye forhandlinger i 2010.
13)Forskellige ændringer afmomsdirektivet
Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til forskelli-ge ændringer i momsdirektivet. Det vedrører bl.a. momsfritagelsefor leverancer til fællesforetagender inden for forskning m.v.oprettet efter traktatens artikel 171EF og justering af reglerne ommomsfradrag for byggemoms.ECOFIN den 9. juni 2009 konstaterede politisk enighed omformandskabets kompromisforslag. Det inddrager løsøre i juste-ringen af reglerne om momsfradragsret. Europa-Parlamentet harherefter udtalt sig om forslaget igen. Forslaget blev endelig ved-taget i Rådet den 22. december 2009.
14)Momsfritagelsen for bank-og forsikringsydelser
Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til justerin-ger i momsdirektivets regler om momsfritagelse for bank- ogforsikringsydelser. Samtidig har Kommissionen fremsat forslag tilrådsforordning med gennemførelsesbestemmelser herom.Formålet med forslagene er at ajourføre reglerne under hensyn tilden udvikling, der er sket siden 1970’erne, og at gøre reglerneklarere. Endvidere foreslås det bl.a., at medlemsstaterne skal til-lade finansielle virksomheder frivillig momsregistrering for salg affinansielle ydelser, der aktuelt er momsfri.Forslaget har været behandlet på arbejdsgruppeniveau i 2008 og2009. ECOFIN tog den 3. juni og 2. december 2008 samt 9. juni2009 fremskridtsrapporter fra formandskaberne om arbejdet tilefterretning. Drøftelserne ventes fortsat i 1. halvår 2010.
15)Bekæmpelse af svig
Kommissionen har den 2. juni 2006 fremsendt en meddelelse tilbl.a. ECOFIN om behovet for at udvikle en koordineret strategimod den fiskale svig. På ECOFIN den 28. november 2006 ved-toges konklusioner, som lægger vægt på vigtigheden i at bekæm-pe skattesvig og som anerkender behovet for en fælles anti-svig
17
strategi som kan komplementere de nationale bestræbelser pådette område. Rådet opfordrede Kommissionen til at forberedeen sådan strategi med vægten lagt på en styrkelse af medlemslan-des sanktionsmuligheder over for svindlere, bedre beskyttelse afmedlemslandenes momsindtægter samt bedre og hurtigere in-formationsdeling medlemslandene imellem.På ECOFIN den 5. juni 2007 præsenterede Kommissionen enforeløbig rapport om arbejdet og de forslag, der undersøges. Pådet grundlag vedtog ECOFIN konklusioner, der opfordrerKommissionen til dels at fremsætte visse af forslagene indenårets udgang med henblik på vedtagelse i Rådet inden udgangenaf 2008, dels at prioritere undersøgelserne af de øvrige forslagmed henblik på en rapport til Rådet inden årets udgang.På ECOFIN den 4. december 2007 fremlagde Kommissionen enmeddelelse med afrapportering om det hidtidige arbejde og over-vejelser om fokus for det videre arbejde. ECOFIN vedtog kon-klusioner, som støtter retningen i Kommissionens arbejde.ECOFIN den 4. oktober 2008 vedtog en opfordring til Kommis-sionen om at fremsætte forslag om retsregler vedrørende opret-telse af ”Eurofisc” – dvs. et decentralt netværk mellem EU-landene med henblik på særlig hurtig udveksling af oplysningerom momssvig.På møderne 28. november 2006 og 5. juni 2007 samt på uformeltECOFIN 20.-21. april 2007 har mulighederne for at ændremomssystemet som led i svigsbekæmpelsen ligeledes været drøf-tet. På ECOFIN den 5. juni 2007 vedtog Rådet konklusioner, deropfordrer Kommissionen til inden årets udgang at komme meden teknisk analyse af to forslag til ændringer: Dels at EU-landenevil kunne vælge at indføre generel omvendt betalingspligt formoms af indenlandske B2B-leverancer (herunder et eventueltpilotprojekt herom i en medlemsstat), dels indførelse af moms iafgangslandet for grænseoverskridende vareleverancer B2B indenfor EU.Kommissionen har februar 2008 præsenteret en foreløbig analy-se.På møderne 4. marts og 14. maj 2008 har ECOFIN drøftet kon-klusioner vedrørende det videre arbejde med ændringer afmomssystemet for at bekæmpe momssvig. Der blev ikke vedta-get konklusioner. Det hænger sammen med uenighed om eneventuel opfordring fra Rådet til Kommissionen om forslag an-gående et pilotprojekt vedrørende generel omvendt betalings-pligt.
18
Der forventes ikke yderligere initiativer i 1. halvår 2010.
16)Forslag vedrørende svigs-bekæmpende foranstalt-ninger
Kommissionen har marts 2008 fremsat forslag til en række æn-dringer i momsdirektivet og forordningen om administrativtsamarbejde på momsområdet. Hovedsigtet er, at skattemyndig-hederne skal have hurtigere angivelsesoplysninger om moms fravirksomhederne, og at der skal ske hurtigere udveksling af så-danne oplysninger mellem medlemsstaterne. Bl.a. foreslås det, atden særlige angivelse af varesalg til erhvervskunder i andre EU-lande skal ske månedligt i stedet for, som i dag, kvartalsvis.ECOFIN nåede 4. november 2008 til politisk enighed om etkompromisforslag.Kommissionen har november 2008 fremsat et forslag, der beståraf to dele: Del I med en stramning af proceduren for fritagelsefor importmoms i tilfælde, hvor varer skal videre fra det førsteEU-importland til et endeligt EU-importland. Og del II med etforslag om, at sælger i én medlemsstat under visse omstændighe-der bliver medhæftende for købers momsbetaling i en andenmedlemsstat (grænseoverskridende solidarisk hæftelse). PåECOFIN den 9. juni 2009 opnåedes der politisk enighed om delI og om at udskille del I til endelig vedtagelse nu. ECOFIN ved-tog samtidig en konklusion om, at arbejdet med del II skal fort-sætte.I januar 2009 har Kommissionen fremsat forslag om reglernevedrørende momsfaktura. Dette forslag indeholder elementervedrørende både bekæmpelse af svig og harmonise-ring/regelforenkling (der henvises til omtale straks nedenfor un-der nr. 17).I september 2009 har Kommissionen fremsat et hasteforslag, dergiver medlemsstaterne mulighed for at anvende omvendt beta-lingspligt for moms af indenlandske leverancer af CO2-kvoter.Forslaget indeholdt også en ”generalisering” af en gældende bri-tisk momsundtagelse med mulighed for omvendt betalingspligtfor moms ved indenlandske leverancer af mobiltelefoner ogkredsløbsprocessorer. ECOFIN vedtog den 2. december 2009den del af forslaget, der angår CO2-kvoter men udskød behand-lingen af delen vedrørende mobiltelefoner m.v. Drøftelsen herafventes fortsat 1. halvår 2010.I august 2009 har Kommissionen fremsat forslag til revision afforordningen om administrativt momssamarbejde. Forslaget in-deholder bl.a. fælles minimumstandarder for medlemsstaternesregler med hensyn til momsregistrering og afmelding fra registre-ring og et arrangement, hvor medlemsstaterne får adgang til vissevirksomhedsdata i andre medlemsstaters databaser. Behandlingen
19
af dette forslag er indledt 1. halvår 2009 og ventes fortsat 1. halv-år 2010.17) Forslag vedrørendemomsfakturaKommissionen har januar 2009 fremsat forslag til revision afmomsdirektivets regler vedrørende momsfaktura.Med sigte på forenkling foreslår Kommissionen yderligere har-monisering af regler for udstedelse af faktura, for de oplysninger,der skal angives i en faktura og for opbevaring af fakturaer. I densammenhæng foreslår Kommissionen også, at momsreglernevedrørende anvendelse af elektroniske fakturaer ”liberaliseres”,så særkrav til dem skal ophæves, og de behandles på samme må-de som papirfakturaer.Med sigte på bekæmpelse af svig foreslår Kommissionen dels enharmonisering af tidspunktet for momsens forfald for grænse-overskridende leverancer, dels at fradragsret for moms fremoveralene skal kunne udøves på grundlag af en momsfaktura.Behandlingen af forslaget er indledt 1. halvår 2009, og drøftelser-ne ventes at fortsætte 1. halvår 2010.18)Kommissionen fremsatte i juli 2005 et direktivforslag om har-Registreringsafgift og årlig monisering af visse regler om ejerafgift og registreringsafgift afejerafgift for motorkøretø- biler.jerForslaget blev drøftet på ECOFIN 13. november 2007, hvor dervar bred skepsis over for EU-rammebestemmelser vedrørendeCO2-differentiering af bilafgifter.Drøftelserne forventes ikke genoptaget i 1. halvår 2010.19)Punktafgifter på alkoholECOFIN den 28. november 2006 drøftede forslag til justeringeraf minimumssatserne for alkoholbeskatning. Desuden drøftedesmuligheden for vedtagelse af en mekanisme for automatisk infla-tionskorrektion af satserne. Skønt der med få undtagelser vargenerel tilslutning til en justering af minimumssatserne, lykkedesdet ikke at opnå enighed.Rådet opfordrede således Kommissionen til at udfærdige en ana-lyse af alkoholbeskatning, herunder udviklingen i konkurrencesi-tuationen og niveauet for alkoholpriser og -afgifter. Analysen skalogså se på en mere smidig procedure for regelmæssige beslutnin-ger, der kan inflationskorrigere minimumssatsen.I 1. og 2. halvår 2009 har formandskaberne uformelt sonderet
20
mulighederne for en genoptagelse af drøftelserne i Rådet udenyderligere analyser fra Kommissionen. Det er usikkert, omdrøftelserne genoptages i 1. halvår 2010.20)Punktafgifter på tobaks-varerKommissionen har juli 2008 fremsat forslag til ændringer af di-rektiverne om tobaksafgifter. Kommissionen foreslog bl.a. grad-vise forhøjelser frem til 1. januar 2014 af minimumsafgifterne påcigaretter og rulletobak. Endvidere foreslog den regulering medinflationen af minimumafgifterne på cigarer/cigarillos og pibeto-bak pr. 1. januar 2010.ECOFIN den 10. november 2009 vedtog et kompromisforslagfra formandskabet.21)Kommerciel dieselKommissionen fremsatte i marts 2007 et forslag om at hæve deeksisterende EU-minimumssatser for afgifter på kommercieldiesel (også kaldet gasolie). Samtidig blev det foreslået at hæveminimumsafgiften for blyfri benzin.Forslaget har været drøftet på arbejdsgruppeniveau i 2007 og i2008. Der har været afholdt et enkelt arbejdsgruppemøde underfransk formandskab, som dog ikke førte til større fremskridt. Detforventes at forslaget ville blive indarbejdet i forslaget om enrevision af energibeskatningsdirektivet, der forventes fremsat ibegyndelsen af 2010.22)Kommissionen forventes at fremsætte et forslag til revision afRevision af energiafgiftsdi- energibeskatningsdirektivet i 1. halvår 2010.rektivet
21

Finansielle sager

Sag/initiative/hjemmel

Forløb/status

ECOFIN´s "roadmap" og Med udgangspunkt i Kommissionens hvidbog om den fremtidigeG20politik for finansielle tjenesteydelser 2005-2010 opdaterer ECOFINløbende roadmaps, der giver overblik over igangværende og kom-mende initiativer.På globalt niveau arbejdes i G20-regi bl.a. for mere effektiv regule-ring af de finansielle markeder. Det spanske formandskab vil bidra-ge til en koordineret EU-position på G20 møderne i 1. halvår af2010.Ny Europæisk tilsynsstruktur Kommissionen har den 23. september 2009 fremlagt en tilsynspak-ke, der indeholder to centrale elementer.Det ene element i tilsynspakken er etableringen af et europæisk rådfor systemisk risiko (European Systemic Risk Council - ESCR), hvisopgave er at overvåge og vurdere systemisk risiko på tværs af allefinansielle markeder og alle medlemslande. Det andet element i til-synspakken er etableringen af et europæisk system for finansielttilsyn (European System of Financial Supervision - ESFS), hvor detre eksisterende tilsynssamarbejdsgrupper omdannes til egentligemyndigheder med mere ansvar, beføjelser og flere ressourcer. Det ermålet at, den nye struktur træder i kraft primo 2011.Rådet nåede til enighed om både ESCR og ESFS på mødet i ECO-FIN den 2. december 2009. Forslagene afventer nu behandling iEuropa-Parlamentet, som forventes at tage stilling i løbet af 1. halv-del af 2010.Det spanske formandskab har indikeret, at vedtagelse af den nyetilsynsstruktur har høj prioritet under deres formandskab.Omnibus I og IIKommissionen fremsatte 29. oktober 2009 forslag til omnibus-direktiv (Omnibus I), der ændrer en række finansielle direktiver medhenblik på at tildele de nye EU-tilsynsmyndigheder kompetencer, jf.den nye EU-tilsynsstruktur. Forslaget forventes drøftet i 1. halvdelaf 2010. Europa-Parlamentet har endnu ikke indledt drøftelse heraf.Kommissionen forventes at fremsætte endnu et omnibus-direktiv(Omnibus II) i marts 2010, der ventes at øge antallet af direktiver,som giver de nye EU-tilsynsmyndigheder kompetencer. Der forven-tes ikke opnået enighed herom under det spanske formandskab.
22
Derivater – centrale modpar- På ECOFIN den 2. december 2009 var der enighed om at skabeterbedre gennemsigtighed og forbedre stabiliteten på derivatmarkeder-ne. Dette skal ske ved at fremme clearing via centrale modparter,der er underlagt tilsyn af finansielle myndigheder, kræve clearing viacentral modpart at alle standardiserede derivater, og kræve passendesikkerhedsstillelse og højere kapitalkrav ved bilaterale handler udenom centrale modpater.Enigheden på ECOFIN ventes udmøntet i, at Kommissionen frem-sætter et direktivforslag medio 2010.Opdateringer af direktiv omkapitalkrav til kreditinstitut-ter m.fl. (CRD)Kommissionen fremlagde den 13. juli 2009 forslag til ændring af CRD(CRD III). Forslaget vedrører bl.a. en revision af markedsrisiko, be-handling af komplekse værdipapirsikrede produkter og aflønning.Der er opnået enighed i Rådet om forslaget i november 2009. Europa-Parlamentet er endnu ikke kommet med en udtalelse til forslaget,hvorfor dette først forventes endeligt vedtaget i løbet af 2010.Kommissionen ventes medio 2010 at fremsætte et andet forslag tilændring af CRD (CRD IV). Forslaget forventes at vedrøre bl.a. kvali-teten af den reguleringsmæssige kapital, krav til likviditetsbuffere,strammere krav til modpartrisici og krav om dynamiske reserver samtfjernelse af lande-diskretioner og -optioner i reglerne.På lidt længere sigt ventes Kommissionen at fremsætte forslag ommodcykliske kapitalbuffere og gearingsmål (leverage ratio) for syste-misk vigtige finansielle institutioner.Alternative investerings-fond/Hedge fondeKommissionen har den 30. april 2009 fremsat forslag til direktivvedrørende forvaltere af alternative investeringsfonde. Forslagetregulerer de forvaltere (administrationsselskaber), der markedsførerog administrerer alternative investeringsfonde.Direktivet indeholder blandt andet bestemmelser om godkendelseog autorisation af administrationsselskaber samt åbenhed om cen-trale økonomiske forhold i de alternative investeringsenheder.Der har været forhandlinger om forslaget i rådet i løbet af efteråret2009. Ordføreren i Europa-Parlamentet har præsenteret sin rapportvedrørende forslaget i november 2009. Forslaget bliver nu overtagetaf det spanske formandskab, som sandsynligvis vil sætte forslaget påECOFIN i februar 2010.
23
Packaged Retail InvestmentProducts - PRIPs
Kommissionen udsendte den 29. april 2009 en meddelelse om”Packaged Retail Investment Products”. I meddelelsen orienteresom det kommende arbejde med at skabe ensartede informations- ogmarkedsføringsregler om sammensatte investeringsprodukter.Kommissionen forventes at fremsætte forslag til direk-tiv/forordning på området i løbet af 2010.Kommissionen fremsatte 24. september 2009 forslag til revision afprospektdirektivet. Forslaget skal beskytte investorerne ved at sættekrav til mere præcis og dækkende information i forbindelse medudstedelse af prospekter.Forslaget er under forhandling i rådet, og der kan forventes opnåetenighed under det spanske formandskab i foråret 2010. Processenblev udskudt, idet Lissabon-traktaten skal inkorporeres i teksten.Europa-Parlamentet har indledt drøftelser vedrørende forslaget.
Prospektdirektivet
Indskydergarantier – bank,forsikring og værdipapirer
Kommissionen forventes at fremsætte en pakke af initiativer vedrø-rende indskydergarantier på bank, forsikrings- og værdipapirområ-derne i 1. halvår af 2010. Der vil være tale om forskellige typer afinitiativer på de tre områder, herunder eventuelt lovgivning. Påbankområdet forventes fremsat forslag til revision af direktiv vedr.indskydergarantiordninger, hvilket kan omfatte ændringer ift. an-vendelsesområde og dækning, øget harmonisering, finansiering, ud-betaling m.v.Kommissionen kan forventes at fremsætte forslag til revision afkonglomeratdirektivet indenfor en række tekniske områder i løbet afførste halvår 2010. Spørgsmål om f.eks. krav til konglomeraters ka-pitalgrundlag vil afvente vedtagelse af implementeringsretsakter un-der Solvens II-direktivet.Direktivet er underlagt en generel revisionsforpligtelse. Herudoverforventes ændringer i forlængelse af kommende initiativer i forholdtil handel med derivater og sammensatte investeringsprodukter.Kommissionen forventes at fremsætte forslag til ændring af MiFID-direktivet i løbet af 2010.Blandt andet i forlængelse af kommende initiativer i forhold til han-del med derivater forventes Kommissionen at fremsætte forslag tilændring af MiFID-direktivet i løbet af 2010.
Konglomerat-direktivet
MiFID-direktivet
Markedsmisbrugs-direktivet
24
Transparensdirektivet
Kommissionens forventes at fremsætte forslag til revision af trans-parensdirektivet i løbet af 2010. Revisionen skal ske for at reglernevedrørende transparens fremadrettet bliver europæiske og ikke nati-onale. Det er planen, at der skal opnås mere åbenhed på dette om-råde. Det er endnu ikke, fra Kommissionens side afklaret, hvornårdirektivforslaget vil foreligge.Kommissionen offentliggjorde i den 20. oktober 2009 en meddelel-se om grænseoverskridende krisestyring i banksektoren. Meddelel-sen berører bl.a. det nuværende direktiv om likvidation af kreditin-stitutter. Der gennemføres en offentlig høring om meddelelsen.Der forudses tidligst initiativer i 2. halvdel af 2010.
Grænseoverskridende krise-styring
Dialog med 3. lande om etKommissionen drøfter et tættere samarbejde med en række lande –nordatlantisk / globalt finan- først og fremmest USA – om at fjerne restriktioner for den frie ud-sielt markedveksling af finansielle tjenesteydelser.Kommissionen ventes løbende at orientere ECOFIN om fremskrid-tene i disse forhandlinger.Ændring af direktivet om Forslaget blev vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet i februarinvesteringsforeninger m.m. 2009. Forslaget træder i kraft 1. juli 2011. Kommissionen vedtager en(UCITS)række gennemførelsesforanstaltninger på området.Direktiv om solvenskrav til Forslaget blev vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet i april 2009.forsikringsselskaber (Solvens Forslaget træder i kraft i ultimo 2012. Kommissionen vedtager enII)række gennemførelsesforanstaltninger på området.