Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2009-10, Erhvervsudvalget 2009-10, Finansudvalget 2009-10
PØU Alm.del Bilag 42, ERU Alm.del Bilag 65, FIU Alm.del Bilag 37
Offentligt
765134_0001.png
765134_0002.png
765134_0003.png
765134_0004.png
765134_0005.png
765134_0006.png
765134_0007.png
765134_0008.png
765134_0009.png
765134_0010.png
765134_0011.png
765134_0012.png
765134_0013.png
765134_0014.png
765134_0015.png
765134_0016.png
Den finansielle krise
Indlæg i Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalgden 26. november 2009
Årsager til finanskriseto former for krise:1.”likviditetskrise”: investorer grebet af panik.Sammenbrud af flere værdipapirmarkeder iperioden august 2007-sommer 20092.spekulativ boble: spekulationsprægede køb afbestemte aktiver (boliger, råvarer m.v.)finansieret gennem lån. Stor stigning i lån imange lande
1.
2.3.4.
krisen i Danmark:banker kunne ikke låne i udlandet fraseptember 2008: afhjulpet gennem bankpakke1 og lån i Nationalbankenstore prisstigninger på boliger, erhvervs-ejendomme og landbrugsejendommeopbygning af stor gældsbyrde hoshusholdninger og erhvervsvirksomhederstor efterspørgsel i dansk økonomi 2003-2007har forringet konkurrencestilling (hollandsksyge)
Prisudvikling enfamiliehuse (1992-3. kvartal 2009)
120,0
100,0
80,0
60,0
40,0
20,0
0,0199219931994199519961997199819992000200120022003200420052006200720082009
Prisudvikling ejerlejligheder (1992- 3. kvartal 2009)
120,0
100,0
80,0
60,0
40,0
20,0
0,0199219931994199519961997199819992000200120022003200420052006200720082009
Prisudvikling forretningsejendomme (1992-2. kvartal 2009)
140,0
120,0
100,0
80,0
60,0
40,0
20,0
0,0199219931994199519961997199819992000200120022003200420052006200720082009
Prisudvikling landbrugsejendomme (1992-2. kvartal 2009)
160,0
140,0
120,0
100,0
80,0
60,0
40,0
20,0
0,0199219931994199519961997199819992000200120022003200420052006200720082009
Husholdningers finansielle nettoformue (efter skat) (pct. af disponibel indkomst)120,0
100,0
80,0
60,0
40,0
20,0
0,0
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
Finansiel nettoformue hos ikke-finansielle selskaber (pct. af disponibel indkomst)0,0
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
-100,0
-200,0
-300,0
-400,0
-500,0
-600,0
-700,0
2009
Danmarks nettoaktiver over for udlandet (pct. af bruttonationalprodukt)5,0
0,0
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
-5,0
-10,0
-15,0
-20,0
-25,0
-30,0
2009
Dansk konkurrencestilling: Enhedsarbejdsomkostninger i forhold til udland140,0
120,0
100,0
80,0
60,0
40,0
20,0
0,070758085909500191919191919202005
Tiltag på makroøkonomisk områdedilemma: på den ene side godt at fågældsbyrde ned af hensyn til kommendegenerationer, på den anden side godtmed efterspørgsel og derved højproduktionløsning på dilemma: tiltag der1.øger private og offentlige investeringer2.forbedrer konkurrencestilling
Tiltag i den finansielle sektor
1.2.3.4.5.6.7.
afskaffelse af rentetilpasningslån: årsager:øger udsving i boligprisersårbarhed ved ny krise: risiko for stop for realkreditrisiko for tab på lån, hvor låntager ikke kan bærerentestigningsocialt problem: risiko for stor gældsbyrde forpersoner, der ikke kan overskue rentestigningstatsfinansielt problem: ved rentekrav om indgreb frastaten for at finansiere lånved rentestigning svært at opretholde fastkurspolitikfordel for pensionsinstitutter med flere langeobligationer
blødere muligheder for at afskafferentetilpasningslån:1.afskaffelse sker, når renteforskel mellemrente på lange realkreditobligationer ogrentetilpasningslån er kommet under visforskel2.krav om minimum 3-årig rentetilpasning(afskaffelse kun af F1-lån)3.krav om deponering op til rentesats påf.eks. 4 pct.
behov for reform af realkreditsystem:1.forbedring af sikkerhed bagrealkreditobligationer: afskaffelse afafdragsfrie lån, evt. samtidig forlængelseaf afdragsfrihed til 30 år2.behov for mere enkelt system,revurdering af SDO, fastholdelse afstramt balanceprincip etc.3.godkendelse af dansk realkreditmodelsom SDO i EU
opsplitning af finansielle koncerner:mindsker sårbarhed over for nye kriser
styrkelse af kunders stilling: lov omfinansiel rådgivning