Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2009-10
PØU Alm.del Bilag 37
Offentligt
761006_0001.png
761006_0002.png
761006_0003.png
761006_0004.png
761006_0005.png
761006_0006.png
761006_0007.png
761006_0008.png
761006_0009.png
761006_0010.png
761006_0011.png
761006_0012.png
761006_0013.png
761006_0014.png
761006_0015.png
761006_0016.png
761006_0017.png
761006_0018.png
20. november 2009
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 2. december 2009Dagsorden 1. udgave
FF 1.
Finansielle tjenesteydelser – Et europæisk system for finansielt tilsyn(ESFS)Generel indstillingKOM (2009) 501, 502, 503Skata)Omvendt betalingspligt for moms ved handel med CO2-kvoter mv.Generel indstillingKOM(2009)511b)(evt.) PostmomsPolitiske retningslinjerKOM(2003) 234RentebeskatningsdirektivetPolitisk indstillingKOM(2008) 552InddrivelsesdirektivetGenerel indstillingKOM (2009)28Administrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)Generel indstilling(evt.) Grænseoverskridende solidarisk hæftelse ved momssvigPolitisk enighedKOM(2008)805
2.
c)
d)
e)f)
3.
Skata)Anti-svigsaftaler med Liechtenstein og andre tredjelandeDrøftelse om forhandlingsmandaterb)Adfærdskodeks for erhvervsbeskatningRådskonklusioner vedr. adfærdskodeksarbejdsgruppens rapport
4.
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagtena)Proceduren for uforholdsmæssigt store underskudVedtagelse af rådsbeslutninger og rådshenstillinger
2
b)5.
Supplement til Belgiens opdaterede stabilitetsprogram 2009-2012Vedtagelse af rådsudtalelser
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 10.-11. december 2009a)Finansielt tilsynOrientering om fremskridtKOM (2009) 499, 500, 501, 502, 503b)c)ECOFIN’s bidrag til drøftelsen af Lissabonstrategien efter 2010RådskonklusionerFinansielle exitstrategierRådskonklusioner
6.
Finansielle tjenesteydelsera)(evt.) Fælles eurobetalingsområde, SEPARådskonklusionerKOM (2009) 471b)DerivatmarkederRådskonklusionerKOM (2009) 563Styrkelse af rammerne for finansiel stabilitet i EURådskonklusionerKOM (2009) 561
c)
7.
Eventuelt
3
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, somskønnes at vedrøre Politisk-Økonomisk udvalgs ansvarsområde:
4)
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagtena)Proceduren for uforholdsmæssigt store underskudVedtagelse af rådsbeslutninger og rådshenstillingerb)Supplement til Belgiens opdaterede stabilitetsprogram 2009-2012Vedtagelse af rådsudtalelser
5)
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 10.-11. december 2009b)ECOFIN’s bidrag til drøftelsen af Lissabonstrategien efter 2010Rådskonklusioner
4
Dagsordenspunkt 4a:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten –Proceduren for uforholdsmæssigt store under-skud
Resumé
ECOFIN ventes på det kommende rådsmøde at vedtage beslutninger under Traktatens arti-kel 104.6 om eksistens af uforholdsmæssigt store underskud i 2009 og henstillinger underTraktatens artikel 104.7 om korrektion af uforholdsmæssigt store underskud inden for engiven frist for Belgien, Italien, Portugal, Nederlandene, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet, Tysk-land og Østrig. ECOFIN ventes endvidere at vedtage reviderede henstillinger til Frankrig,Irland, Spanien og UK, samt en beslutning om utilstrækkelig opfølgning på en tidligere hen-stilling til Grækenland under Traktatens artikel 104.8.Baggrund
Den globale finansielle og økonomiske krise har medført betydelig forværring afoffentlige budgetsaldi og gældskvoter i EU. 11 EU lande vurderes allerede i2008 at have overskredet Traktatens referenceværdi på 3 pct. af BNP. På basisaf Kommissionens efterårsprognose fra november 2009, forventes op mod 21EU-lande i 2009 og 26 lande i 2010 at have underskud på de offentlige budget-ter, der overskrider referenceværdien,jf. figur 1.Figur 1Offentlig saldo, 2008-2010
Pct. af BNP
Pct. af BNP
6420-2-4-6-8-10-12-14-16FIDKLUSEBGCYNLDEATBESICZSLITPTEELTFRPLHUESLVMTUKROIEEL
6420-2-4-6-8-10-12-14-16Saldo 2008Saldo 2009Saldo 2010
Kilde: Kommissionens efterårsprognose november 2009.
Kommissionens efterårsprognose peger således på en forringelse af den gen-nemsnitlige offentlige saldo i EU-landene fra et underskud på 2,8 pct. af BNP i2008 til et underskud på 7 pct. i 2009 og 7,5 pct. i 2010. En del af forværringenaf de offentlige finanser skyldes de betydelige finanspolitiske lempelser, som ergennemført med henblik på at styrke aktivitet og beskæftigelse i lyset af denøkonomiske krise i overensstemmelse med den europæiske økonomiske genop-retningsplan, der blev vedtaget i december 2008. Hertil kan lægges virkningenfra de automatiske stabilisatorer bl.a. i form af reducerede skatteindtægter og
5
voksende sociale overførsler. Herudover har de fleste EU-lande implementeretfinansielle redningspakker, som kan belaste de offentlige finanser fremover. Detbemærkes endvidere, at nogle lande ikke i tilstrækkelig grad har benyttet de fo-regående års gunstige konjunktursituation til at konsolidere de offentlige finan-ser, hvilket indebærer, at udgangspunktet for de offentlige finanser er dårligere,end det kunne have været.EU-landenes ekspansive økonomiske politik nødvendiggør gennemførelsen afexitstrategier med fokus på den finanspolitiske konsolidering og sikring af denlangsigtede holdbarhed inden for rammerne af Stabilitets- og Vækstpagten. Iden forbindelse spiller henstillingerne i proceduren for uforholdsmæssigt storeunderskud en vigtig rolle i forbindelse med fastsættelse af ambitiøse, men reali-stiske tidsfrister for korrektionen af de uforholdsmæssigt store underskud, derunderstøttes af en konsolideringsstrategi og anbefalinger vedr. finanspolitiskholdbarhed.Proceduren for uforholdsmæssigt underskud blev i foråret 2009 iværksat forlande, som vurderes at have overskredet referenceværdien for budgetsaldoen på3 pct. af BNP allerede i 2008. Der er således iværksat procedurer og vedtagethenstillinger for Frankrig, Spanien, Irland, Grækenland og UK i april 2009 ogfor Litauen, Letland, Malta, Polen, Rumænien og Ungarn i juli 2009.Indhold
ECOFIN ventes den 2. december at behandle forslag fra Kommissionen vedr.proceduren for uforholdsmæssigt store underskud. Kommissionen har fremsatforslag om nye henstillinger til ni lande samt foretaget vurderinger af implemen-teringen af tidligere vedtagne henstillinger til fem lande.Ventede henstillinger til Belgien, Italien, Portugal, Nederlandene, Slovakiet, Slovenien,Tjekkiet, Tyskland og ØstrigKommissionen har udarbejdet rapporter for Belgien, Italien, Portugal, Neder-landene, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet, Tyskland og Østrig i henhold til Trakta-tens artikel 104.3, som specificerer, at Kommissionen skal levere en rapport,hvis et land ikke opfylder kravene vedr. offentlige budgetunderskud og/ellergældskvoter. Den økonomiske og finansielle komité (EFC) har efterfølgendedrøftet Kommissionens rapporter i henhold til Traktatens artikel 104.4, der an-giver, at EFC skal afgive udtalelser på baggrund af de udarbejdede rapporter.Kommissionen og EFC vurderer, at der foreligger uforholdsmæssigt store un-derskud i de ni lande, idet underskuddene ikke opfylder dobbeltbetingelsen omat være tæt på og kun midlertidigt over 3 pct. af BNP,jf. bilag.På den baggrundhar Kommissionen fremsat forslag vedr. hhv. Belgien, Italien, Portugal, Neder-landene, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet, Tyskland og Østrig, der lægger op tildels rådsbeslutninger vedr. eksistensen af uforholdsmæssigt store underskud (jf.Traktatens artikel 104.6) og dels rådshenstillinger til de enkelte lande med hen-blik på at bringe situationen med uforholdsmæssigt store underskud til ophør(jf. Traktatens artikel 104.7).
6
Henstillinger til de enkelte medlemslande indebærer 1) en frist på 6 måneder foriværksættelse af effektive tiltag til strukturelle budgetforbedringer, 2) en frist forkorrektion af det uforholdsmæssigt store underskud, der skal være bragt under 3pct. af BNP året efter, medmindre der foreliggersærlige omstændigheder,som kanbegrunde flerårige frister samt 3) en anbefalet årlig forbedring af den strukturel-le saldo, som er konsistent med fristen, og som skal udgøre mindst 0,5 pct. afBNP. Henstillingerne indeholder endvidere mindre bindende anbefalinger ombl.a. særlige udfordringer for det pågældende land.Kommissionen fastslår i udkastet til henstillinger til Belgien, Italien, Portugal,Nederlandene, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet, Tyskland og Østrig vedr. korrek-tion af budgetunderskuddene, at den økonomiske krise udgørsærlige omstændighe-der,som kan begrunde flerårige frister.Principperne for henstillingerne vurderes at ligge på linje med de henstillinger,der er rettet til de medlemslande, som tidligere blev omfattet af proceduren.Lande med relativt store underskud får relativt lange tidsfrister for korrektion,men bliver samtidigt pålagt relativt ambitiøse krav vedr. de årlige strukturellebudgetforbedringer,jf. tabel 1.Tabel 1ECOFIN’s ventede anbefalinger i forbindelse med proceduren for uforholdsmæssigt storeunderskud

Nominel

budgetsaldo

2009

BelgienItalienNederlandenePortugalSlovakietSlovenienTjekkietTysklandØstrig-5,9-5,3-4,7-8,0-6,3-6,3-6,6-3,4-4,3

Konsolidering

start

201020102011201020102010201020112011

Frist for korrek-

tion

201220122013201320132013201320132013

Årlig strukturel

stramning

(gns., % af BNP)

0,750,50,751,251,00,751,00,50,75
Kilde: Kommissionens anbefalinger vedr. korrektion af de uforholdsmæssigt store underskud ogKommissionens efterårsprognose af november 2009.
Kommissionen foreslår, at alle lande – undtagen Nederlandene, Tyskland ogØstrig – skal påbegynde konsolideringen i 2010. Nederlandene, Tyskland ogØstrig er blandt de lande, der ved implementeringen af den europæiske økono-miske genopretningsplan blev vurderet at have relativt stort råderum på de of-fentlige finanser, og som derfor har gennemført forholdsvis ekspansiv økono-misk politik. Disse lande skal først påbegynde konsolideringen i 2011.
7
Kommissionen anbefaler samtlige lande at specificere de tiltag, som er nødven-dige for at korrigere underskuddene inden for de fastsatte frister, samt at frem-skynde konsolideringen, hvis den økonomiske situation eller udviklingen i of-fentlige finanser viser sig at være mere gunstig end forventet. Lande med gælds-kvoter over Traktatens referenceværdi på 60 pct. af BNP tilskyndes endvidere tilat accelerere reduktionen af den offentlige gæld. Samtlige lande anbefales atgennemføre reformer med henblik på at øge potentiel BNP-vækst, herunderved at implementere reformer, der forbedrer kvaliteten af de offentlige finanser.Kommissionen foreslår endvidere, at Rådets henstillinger omfatter følgendelandespecifikke anbefalinger:Belgienanbefales at styrke effektiviteten af de mellemfristede finanspoliti-ske rammer ved at introducere flerårige budgetlofter, aftaler om budgettermellem forskellige offentlige administrationsniveauer samt effektive me-kanismer til at forbedre overholdelsen af budgetmål. Belgien opfordresendvidere til at forbedre fleksibiliteten på arbejdsmarkedet, øge incitamen-tet til at arbejde samt forbedre konkurrencevilkår i markederne for gas ogelektricitet.Italienopfordres til at styrke de mellemfristede finanspolitiske rammersamt forbedre kontrollen med offentlige udgifter samt forbedre sammen-sætningen og effektiviteten af det offentlige forbrug. Italien anbefalesendvidere at styrke konkurrencevilkårene i markederne for varer og tjene-steydelser og reducere de administrative byrder. Italien anbefales herud-over at forbedre funktionen af arbejdsmarkedet på linje med en flexicuritytilgang samt mhp. at udligne regionale uligheder, samt gennemføre refor-mer af uddannelsessystemet.Nederlandeneanbefales at implementere arbejdsmarkedsreformer, der er pålinje med en flexicurity tilgang, og som har til formål at øge beskæftigelsenblandt kvinder, ældre og ressourcesvage grupper mhp. at øge arbejdstidengenerelt.Portugalopfordres til at forbedre den mellemfristede finanspolitiske plan-lægning samt den løbende kontrol med de offentlige udgifter. Portugalanbefales endvidere at styrke tilpasningen af økonomien i lyset af eksterneubalancer samt fortsætte reformer af uddannelsessystemet samt imple-mentere lovgivning om modernisering af arbejdsmarkedet mhp. at redu-cere segmentering heraf.Slovakietanbefales at styrke håndhævelsen af de mellemfristede finanspoli-tiske rammer og kontrollen med de offentlige udgifter. Slovakiet opfor-dres endvidere til at implementere reformer mhp. at omallokere offentligtforbrug til uddannelse, forskning og udvikling, innovation samt til forbed-ring af erhvervslivets bidrag til forskning. Der anbefales herudover en re-duktion af de administrative byrder samt reformer mhp. styrkelse af livs-lang læring.Slovenienopfordres til at gennemføre yderligere reformer af pensionssy-stemet mhp. at begrænse aldersrelaterede udgifter og forbedre den lang-sigtede holdbarhed af de offentlige finanser. Slovenien anbefales at styrkehåndhævelsen af de flerårige finanspolitiske planer i lyset af de højere ud-gifter end ventet i perioden 2006-2008 samt konsolideringens afhængig-
8
hed af udgiftsreduktioner. Der anbefales endvidere øget effektivitet af detoffentlige forbrug mhp. at skabe råderum for øget forbrug på forskning,innovation og humankapital samt forbedring af funktionen af arbejds-markedet.Tjekkietopfordres til håndfast implementering af de mellemfristede fi-nanspolitiske rammer samt forbedret løbende styring af offentlige udgif-ter. Tjekkiet anbefales at fortsætte med implementeringen af de nødven-dige pensionsreformer, reformer af sundhedssystemet samt reformer, somøger arbejdsudbuddet og kvaliteten af arbejdskraften og forbedrer effekti-viteten af forskning og udvikling.Tysklandopfordres til at styrke implementeringen af den nye finanspoliti-ske budgetregel på nationalt og delstatsniveau. Tyskland anbefales ligele-des at gennemføre reformer, der styrker konkurrencen i servicesektorensamt forbedrer integrationen af lavtuddannede og langtidsledige på ar-bejdsmarkedet via en flexicurity tilgang, hvor der er fokus på opkvalifice-ring og forbedrede incitamenter til at arbejde.Østriganbefales at styrke den finanspolitiske disciplin på alle niveauer iden offentlige sektor via øget transparens og ansvarlighed, især ved at af-stemme finansieringsansvaret, det lovgivende og det administrative ansvarmellem de forskellige niveauer i administrationen. Østrig anbefales ligele-des at implementere en omfattende strategi, der øger fastholdelsen af deældre på arbejdsmarkedet ved jobrelateret træning, tilpasning af arbejds-forhold og opstramning af betingelserne for tidlig tilbagetrækning, samtforbedre uddannelse af ressourcesvage unge.
Vurdering af Frankrig, Grækenland, Irland, UK og Spaniens implementering af Rådetshenstillinger fra april 2009Kommissionen har seks måneder efter iværksættelsen af proceduren for ufor-holdsmæssigt store underskud foretaget vurderinger af, hvorvidt Frankrig, Græ-kenland, Irland, UK og Spanien har gennemført effektive tiltag til strukturellebudgetforbedringer i overensstemmelse med henstillingerne af april 2009.Kommissionen finder, at det for Frankrig, Irland, UK og Spanien er berettigetat vedtage reviderede anbefalinger under Traktatens artikel 104.7. Betingelsernefor, at Rådet kan vedtage reviderede henstillinger, fremgår af Rådets forordningom gennemførelse af proceduren for uforholdsmæssigt store underskud og in-debærer, at 1) landet skal have iværksat effektive tiltag i overensstemmelse medde oprindeligt vedtagne anbefalinger og 2) der skal være opstået uventede, nega-tive økonomiske forhold efter vedtagelsen af den oprindelige henstilling, somhar betydelige ugunstige effekter på de offentlige finanser.Kommissionen vurderer, at Frankrig, Irland, UK og Spanien har iværksat effek-tive tiltag til strukturelle budgetforbedringer i overensstemmelse med Rådetstidligere henstillinger. Kommissionen vurderer endvidere, at de mindre favorab-le økonomiske udsigter for disse lande i Kommissionens efterårsprognose fra2009 sammenlignet med januarprognosen, som lå til grund for Rådets henstil-linger af april, har ugunstige effekter på de offentlige finanser. Kommissionen
9
foreslår på den baggrund, at Rådet vedtager reviderede henstillinger til Frankrig,Irland, Spanien og UK.Kommissionens forslag til reviderede henstillinger omfatter en forlængelse affristen for korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud på ét år foralle fire lande samt skærpede årlige konsolideringskrav,jf. tabel 2.
Tabel 2Reviderede henstillinger til Frankrig, Irland, Spanien og UK

Årlig strukturel

Konsolidering

start

2010-8,3-12,5-11,2201020102010201020102010/11-12,12010/11

Frist for

korrektion

2012201320132014201220132013/142014/15

stramning

(gns., % af

BNP)

mindst 1,01,25mindst 1,52,0mindst 1,251,75markant over1,0november 20091,75

Nominel

budgetsaldo

2009

FrankrigIrlandSpanienUKapril 2009november 2009april 2009november 2009april 2009november 2009april 2009
Kilde: Kommissionens anbefalinger vedr. korrektion af de uforholdsmæssigt store underskud ogKommissionens efterårsprognose af november 2009.
Kommissionens forslag til anbefalinger i de reviderede henstillinger til Frankrig,Irland, Spanien og UK ligger på linje med anbefalingerne i de nye henstillinger,jf. tidligere. De reviderede henstillinger omfatter endvidere følgende anbefalin-ger:Frankriganbefales at implementere reformer mhp. at forbedre kontrollenmed de offentlige udgiftsrammer særligt ift. sundhedsudgifter og de lokalemyndigheders forbrug. Der anbefales endvidere forbedring af de over-ordnede konkurrenceforhold, reformer af pensionssystemet, modernise-ring af arbejdsmarkedet mht. lønmodtagerbeskyttelse og videreudviklingaf tiltag vedr. livslang læring.Irlandanbefales at styrke den mellemfristede budgetplanlægning samt atgennemføre reformer af det sociale sikringssystem. Irland opfordres end-videre til at implementere reformer, der gør skattebasen bredere samt re-ducerer løbende offentlige udgifter. Irland anbefales herudover at gen-nemføre produktivitetsforbedrende tiltag og lønpolitikker mhp. at forbed-re konkurrenceevnen og sikre holdbar mellemfristet vækst.
10
Spanienanbefales at implementere pensionsreformer og reformer af sund-hedssystemet mhp. at sikre langsigtet holdbarhed af de offentlige finanser.Herudover opfordres til fortsat implementering af de mellemfristede bud-getrammer samt implementering af reformer mhp. at reducere den højearbejdsløshed og bryde det segmenterede arbejdsmarked op, forbedre ud-dannelsessystemet samt konkurrenceforhold, særligt i forhold til service-ydelser.UKanbefales at sikre, at de reviderede finanspolitiske rammer er foreneli-ge med en korrektionen af underskuddet, samt underbygger holdbar fi-nanspolitisk konsolidering efter underskuddet er korrigeret. UK opfordrestil at implementere reformer mhp. at forbedre kvaliteten af arbejdsstyr-ken, øge produktiviteten og opnå besparelser i offentlige udgifter som an-givet i UK’s ”Operational Efficiency Program”.
I Kommissionens vurdering af Grækenlands opfølgning på henstillingen fraapril 2009 konkluderes modsat de øvrige lande, at Grækenlandikkehar iværksateffektive tiltag i overensstemmelse med Rådets anbefalinger inden for den fast-satte frist på seks måneder. Selv om de økonomiske udsigter for Grækenland erforværret i forhold til januarprognosen, vurderer Kommissionen at dette kun ibegrænset omfang forklarer den betydelige forværring af skønnet for den of-fentlige budgetsaldo på ca. 9 procentpoint.Rådets henstilling til Grækenland om at styrke konsolideringen i 2009 med per-manente tiltag på udgiftssiden er ikke blevet efterlevet. Grækenland forventesdermed ikke at opfylde målet for underskuddet på 3,7 pct. af BNP i 2009. Græ-kenlands henstilling anbefalede endvidere en korrektion af det offentlig under-skud senest i 2010. Grækenlands udkast til budgettet for 2010 indebærer imid-lertid et offentligt underskud på 9,4 pct. af BNP i 2010, mens Kommissionenskønner et underskud på 12,2 pct. af BNP. Rådet ventes derfor at vedtage enbeslutning om, at Grækenland ikke har gennemført effektive tiltag i overens-stemmelse med Rådets henstilling af den 27. april 2009.Hjemmelsgrundlag
Iværksættelsen af proceduren for uforholdsmæssigt store underskud har hjem-mel i Traktatens artikel 104.6. Vedtagelsen af henstillinger om at bringe situatio-nen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør inden for en given fristhar hjemmel i artikel 104.7. Beslutningen om manglende implementering af ef-fektive tiltag inden for den givne frist har hjemmel i artikel 104.8.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
11
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser, men efterlevelse af hen-stillingerne vil forbedre de offentlige finanser.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene vil understøttevækst og beskæftigelse i Danmark.Høring
Sagen har ikke været i høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Proceduren for uforholdmæssigt store underskud vedr. Belgien, Italien, Portugal,Nederlandene, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet, Tyskland og Østrig har ikke tidlige-re været forelagt Folketingets Europaudvalg. Proceduren for uforholdsmæssigtstore underskud for Frankrig, Grækenland, Irland, Spanien og UK blev forelagtEuropaudvalget til forhandlingsoplæg den 27. februar 2009 forud for ECOFINden 10. marts 2009.Holdning
Dansk holdningRegeringen støtter iværksættelsen af proceduren for uforholdsmæssigt storeunderskud under Traktatens artikel 104.6 for Belgien, Italien, Portugal, Neder-landene, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet, Tyskland og Østrig.Regeringen støtter ligeledes vedtagelsen af henstillinger for Belgien, Italien, Portu-gal, Nederlandene, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet, Tyskland og Østrig underTraktatens artikel 104.7, der indeholder anbefalinger om en konsolideringsstrategifor korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud inden for en given frist,samt reviderede henstillinger for Frankrig, Irland, Spanien og UK.Regeringen støtter endvidere en beslutning under Traktatens artikel 104.8 om, atGrækenland ikke har gennemført effektive tiltag i overensstemmelse med Rå-dets henstilling af den 27. april 2009.Iværksættelsen af proceduren for alle lande, der overskrider Traktatens reference-værdi på 3 pct. af BNP, er vigtig i forhold til at give støtte til lande, der står overfor væsentlige udfordringer i forbindelse med at sikre sunde og holdbare offentligefinanser. Der lægges vægt på at konsolideringsstrategierne er tilstrækkeligt ambitiø-se i forhold til at sikre hurtig og effektiv konsolidering, hvor lande med størst un-derskud får længere frister for korrektion, men forpligter sig til større årlige bud-getforbedringer.Andre landes holdningerDer ventes bred enighed om iværksættelse af proceduren for uforholdsmæssigtstore underskud samt vedtagelse af henstillinger efter de omtalte principper.
12
Dagsordenspunkt 4b:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten –Supplement til Belgiens opdaterede stabilitets-program 2009-2012
Resumé
Som led i udmøntningen af Stabilitets- og Vækstpagten ventes Rådet (ECOFIN) den 2.december 2009 at vedtage en udtalelse vedrørende supplementet til Belgiens opdaterede stabili-tetsprogram. Udtalelserne ventes at anbefale Belgien, at implementere de planlagte konsolide-ringer i budgettet for 2010, samt at styrke konsolideringsbestræbelserne fra og med 2011 medhenblik på tilbagevenden til holdbare offentlige finanser.Baggrund
Eurolandene og EU-landene uden for euroen skal årligt udarbejde henholdsvisstabilitetsprogrammer og konvergensprogrammer. Det enkelte land fremlægger isit program mål og økonomisk-politiske tiltag i relation til udviklingen i de of-fentlige finanser på kort- og mellemlangt sigt samt mål og tiltag i relation til fi-nanspolitikkens langsigtede holdbarhed. EU-landene uden for euroen redegørendvidere for deres penge- og valutakurspolitik.ECOFIN vedtager og offentliggør en udtalelse om det enkelte lands program påbaggrund af vurderinger fra Kommissionen og drøftelse i Den Økonomiske ogFinansielle Komité (EFC).Stabilitets- og vækstpagten har en grundlæggende målsætning om budgetter ’tætpå balance eller i overskud’, men målsætningen differentieres i lyset af det enkel-te lands udfordringer. Målsætningen for det enkelte lands strukturelle saldo1børsåledes være mere ambitiøs desto højere gæld, desto lavere potentiel vækst ogdesto større finanspolitiske holdbarhedsudfordringer.Det enkelte lands målsætning bør opfylde tre generelle formål, 1) sikring af entilstrækkelig sikkerhedsmargin i forhold til 3-procentsgrænsen for det faktiskeunderskud, 2) sikring af hurtige fremskridt mod finanspolitisk holdbarhed, og 3)sikring af et budgetmæssigt råderum.Når det gælder eurolande og ERMII-lande bør den mellemfristede målsætningvære et underskud på højst 1 pct. af BNP for lande med lav gæld / høj potentielvækst og sigte på ’balance eller overskud’ for lande med høj gæld / lav potentielvækst. De lande, der endnu ikke opfylder deres mellemfristede mål, bør sikreårlige strukturelle budgetforbedringer på som udgangspunkt 0,5 pct. af BNP,idet indsatsen bør være større i gode tider, men kan være mere begrænset i dår-lige tider..Belgien forelagde sin årlige opdatering af stabilitetsprogrammet april 2009 tilbehandling på rådsmødet den 7. juli 2009. ECOFIN vurderede, at programmetmanglede betydningsfuld information, som besværliggjorde vurderingen af tro-værdigheden af målsætningerne for finanspolitikken og den offentlige gæld, ogopfordrede derfor de belgiske myndigheder til at levere et supplement til det
1
Saldoen renset for konjunktureffekter og engangstiltag
13
opdaterede program indeholdende de manglende informationer. Der foreliggernu et supplement til Belgiens opdaterede stabilitetsprogram fra 2009, somECOFIN ventes at udtale sig om på rådsmødet den 2. december 2009.Indhold
ECOFIN vurderede i juli 2009, at Belgiens opdaterede stabilitetsprogram fraapril var ufuldstændigt og behæftet med væsentlige risici for det makroøkono-miske scenarium. Supplementet til det opdaterede stabilitetsprogram (herefternævnt som ”supplementet”) nedjusterer skønnene for bl.a. BNP væksten, denoffentlige saldo og den offentlige gæld.De belgiske myndigheder forventer, at BNP falder med 3,1 pct. i 2009 og efter-følgende vokser med hhv. 0,4, pct. i 2010 og 1,9 pct. i 2011, jf. tabel 1. Dette eren nedjustering i forhold til april 2009-opdateringen særligt fsva. 2009.Tabel 1Sammenligning af nøgletal

2008

BNP (pct. ændring)Sep. 09Apr. 09Inflation (pct.)Sep. 09Apr. 09Output gab(pct. af potentiel BNP)Offentlig saldo(pct. af BNP)Struktureloffentlig saldo(pct. af BNP)Offentlig gæld(pct. af BNP)Apr. 09Sep. 09Apr. 09-2,089,789,6-2,497,593,0-2,6101,995,0-2,4103,994,9-1,9104,393,9Sep. 09Apr. 09Sep. 09Apr. 09Sep. 091,11,14,54,52,01,5-1,2-1,2-2,3

2009

-3,1-1,90,00,7-2,3-1,9-5,9-3,4-4,7

2010

0,40,61,51,8-2,9-2,7-6,0-4,0-4,4

2011

1,92,31,61,8-2,3-1,9-5,5-3,4-4,2

2012

2,42,31,61,7-1,5-1,2-4,4-2,6-3,6
På grund af et begrænset finanspolitisk råderum har Belgien kun gennemførtbegrænsede finanspolitiske tiltag som reaktion på den økonomiske krise. Dissetiltag og den vurderede effekt af de automatiske stabilisatorer var medregnet iapril programmet. Supplementet har taget højde for et større bidrag til forvær-ringen af de offentlige finanser fra de automatiske stabilisatorer, hvilket har førttil en opjustering af det offentlige underskud til 5,9 pct. i 2009. Underskuddetventes at stige til 6,0 pct. i 2010 for derefter gradvist at aftage i de kommende årog opnå balance i 2015.Den offentlige gæld, som har været nedadgående til og med 2007, steg i 2008 til89,7 pct. af BNP og forventes at stige de kommende år til 104,3 pct. i 2012.
14
Kommissionen vurderer, at, på trods af nedjusteringen i supplementet, så er deren betydelig risiko for en dårligere budgetudvikling end forventet i programmet.Det skyldes bl.a. at den makroøkonomiske stabilisering sandsynligvis vil forløbelangsommere end antaget i supplementet, og at der ikke i tilstrækkeligt omfangspecificeres de konsolideringstiltag, som er nødvendige for at opnå budgetmåle-ne. Desuden har de belgiske myndigheder udstedt betragtelige garantier til denfinansielle sektor, hvilket vil kunne lægge forøget pres på budgetunderskuddeneog den offentlige gæld.I supplementet angives, at Belgiens mellemfristede budgetmålsætning er at sikreen gradvis tilbagevenden til balance i 2015. Supplementet nævner dog ikke demellemfristede mål eksplicit, og specificeres, ifølge Kommissionen, ikke detmakroøkonomiske scenarium tilstrækkeligt.ECOFIN ventes desuden den 2. december 2009 at henstille til, i henhold tilproceduren om uforholdsmæssigt store underskud, at Belgien nedbringer sitoffentlige underskud til under 3 pct. af BNP i 2012.Rådsudtalelser
Rådet ventes at vedtage udtalelser der bl.a. anbefaler, at Belgien implementererden konsolidering, som er planlagt i udkastet til budgettet for 2010, og at denplanlagte konsolidering fra og med 2011 styrkes betydeligt så det sikres, at un-derskuddet bringes under 3 pct. i 2012.Hjemmelsgrundlag
Proceduren vedrørende medlemslandenes stabilitetsprogrammer har hjemmel iTraktatens artikel 99.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Proceduren vedrørende medlemslandenes stabilitetsprogrammer har ingen kon-sekvenser for gældende dansk ret.Statsfinansielle konsekvenser
Proceduren vedrørende medlemslandenes stabilitetsprogrammer har ikke stats-finansielle konsekvenser for Danmark.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Proceduren vedrørende medlemslandenes stabilitetsprogrammer har ikke i sigselv samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.Høring
Ikke relevant.
15
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget notater om supplementettil det opdaterede stabilitetsprogram fra september 2009 for Belgien. Sagen omBelgiens opdaterede stabilitetsprogram fra april 2009 blev forelagt FolketingetsEuropaudvalg forud for ECOFIN den 7. juli 2009.Holdning
Dansk holdningRegeringen kan generelt støtte Rådets udtalelser i den form, der kan opnåsenighed om, idet der lægges vægt på, at udtalelserne understøtter, at landeneiværksætter konsolideringsplaner for at vende tilbage til holdbare offentlige fi-nanser i lyset af effekterne af konjunkturnedgangen.Andre landes holdningerEU-landene ventes generelt at støtte udkast til rådsudtalelser om supplementettil det opdaterede belgiske stabilitetsprogram.
16
Dagsordenspunkt 5b:
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 10.-11.december 2009 – ECOFIN’s bidrag til drøftelsen afLissabonstrategien efter 2010
Resumé
DER vil i foråret 2010 tage stilling til en afløser for Lissabon-strategien for vækst og beskæf-tigelse, når denne formelt udløber i 2010. Der er fortsat behov for en samlet, overordnet strate-gi i EU for at skabe fremdrift i økonomiske reformer i de enkelte lande efter 2010, ogECOFIN ventes på det kommende møde at give sit første input til udformningen heraf i formaf rådskonklusioner. Hovedbudskabet fra ECOFIN ventes at være et fortsat overordnetfokus på vækst og beskæftigelse, men med en række justeringer af prioriteringer og styring, derkan fremme ambitiøse og realistiske reformer.Baggrund
Lissabon-strategien udløber formelt med udgangen af 2010, og det forventes, atDER i foråret 2010 vil fastsætte rammerne for Lissabon-strategiens afløser efter2010.Kommissionens formand præsenterede over sommeren en række idéer hertil iform af en ”Europa 2020”-strategi. Kommissionen ventes den 26. november atoffentliggøre et konsultationsdokument, som kan danne basis for en drøftelseheraf med en bredere kreds af interessenter (NGO’er, erhvervsorganisationerm.v.).ECOFIN ventes på det kommende møde at vedtage rådskonklusioner som sitførste bidrag til udformningen af Lissabon-strategiens afløser efter 2010. Derventes at være yderligere lejligheder for ECOFIN til at bidrage hertil frem tilDER i foråret 2010. Andre rådsformationer ventes at vedtage separate bidraghertil.Indhold
Lissabon-strategien blev lanceret i 2000 som et redskab til at fremme strukturre-former med henblik på at styrke vækst og beskæftigelse i EU. Fokus var i be-gyndelsen på at opfylde en række konkrete mål inden 2010 inden for en rækkeområder gennem den såkaldt åbne koordineringsmetode.Lissabon-strategien blev relanceret i 2005, hvorefter fokus klarere koncentrere-des om vækst og beskæftigelse. Indenfor disse rammer identificerede Lissabon-strategien bl.a. prioritetsområderne viden og innovation, et dynamisk erhvervs-klima, investeringer i mennesker og modernisering af arbejdsmarkeder, samtintegrerede energi- og klimapolitikker. Afrapportering og overvågning af tiltagindenfor de forskellige områder blev samlet i ét sæt årlige nationale reformpro-grammer formuleret af landene selv, som herefter danner udgangspunkt for enfælles drøftelse af de enkelte landes udfordringer.Det vurderes, at Lissabon-strategien har bidraget til at skabe fremskridt medkonkrete strukturreformer i de enkelte EU-lande, men at der fortsat er potentia-le for forbedringer. Der er fortsat brug for en samlet, overordnet ramme for atsikre fremdrift i økonomiske reformer, når den eksisterende Lissabon-strategiudløber i 2010.
17
På den baggrund ventes ECOFIN på det kommende møde at vedtage konklu-sioner med nedenstående indhold.Indholdet af Lissabon-strategien efter 2010Den aktuelle krise har øget behovet for langsigtede strukturelle reformer, derkan øge vækst og beskæftigelse på længere sigt, herunder for at afhjælpe krisensforventede negative konsekvenser for potentielt output og holdbarheden af deoffentlige finanser.ECOFIN ventes bl.a. i det lys at understrege behovet for, at strategien efter2010 fortsat fokuserer på vækst og beskæftigelse, således at den sociale dimensi-on og hensynet til grøn og klimavenlig vækst integreres i dette overordnedefokus.ECOFIN ventes at lægge vægt på reformer, der forbedrer arbejdsmarkedets ogprodukt- og tjenesteydelsesmarkedernes funktion og fleksibilitet, understøtter etvelfungerende indre marked, øger arbejdsproduktiviteten gennem uddannelse,træning, forskning, udvikling og innovation, forbedrer holdbarheden og kvalite-ten af de offentlige finanser og understøtter transitionen til en grøn og klima-venlig økonomi.De styringsmæssige rammer for Lissabon-strategien efter 2010ECOFIN ventes generelt at støtte, at de overordnede rammer for Lissabon-strategien fortsætter som hidtil efter 2010, herunder organiseringen af afrappor-teringen i årlige opdateringer af samlede nationale reformprogrammer.ECOFIN ventes imidlertid også at understrege vigtigheden af at forbedre effek-tiviteten af strategien efter 2010, ikke mindst for at øge tilskyndelsen til at gen-nemføre konkrete reformer, som er både ambitiøse og realistiske. Dette kannavnlig indebære en objektiv og transparent differentiering af de overordnedeEU-målsætninger i forhold til de enkelte lande afhængigt af disses udgangs-punkt.Det gælder også i forhold til at videreudvikle mere systematiske metoder formåling af reformfremskridt, øge fokus på mere tematiske eller horisontale tema-er og på kobling og interaktion mellem de enkelte landes reformer indbyrdes ogi forhold til fællesskabets politikker.ECOFIN ventes på den baggrund også at foreslå en strømlining af de mangekonkrete målsætninger, der er indeholdt i den eksisterende Lissabon-strategi,herunder ved at fokusere på færre endelige mål, en tydeligere opdeling i endeligeog mellemliggende mål, og at begrænse muligheden for at inddrage flere målover tid, hvis ikke disse klart kan kobles til og retfærdiggøres ud fra de overord-nede målsætninger for strategien.Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
18
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke direkte konsekvenser for gældende dansk ret.Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke direkte statsfinansielle konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke direkte samfundsøkonomiske konsekvenser.En forlængelse af Lissabon-strategien ud over 2010 vil have positive samfunds-økonomiske konsekvenser for Danmark og EU som helhed, i det omfang dettebidrager til, at EU-landene gennemfører strukturreformer med udgangspunkt istrategien.Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
De ventede rådskonklusioner har ikke tidligere være forelagt Folketingets Euro-pa-udvalg, men Lissabon-strategiens afløser efter 2010 drøftes løbende i forskel-lige rådsformationer og er senest forelagt Folketingets Europa-udvalg den 13.november 2009 forud for GAERC.Holdning
Foreløbig dansk holdningRegeringen kan støtte de forventede budskaber fra ECOFIN vedr. udformnin-gen af Lissabon-strategiens afløser efter 2010 som beskrevet.Desuden henvises til at regeringen har fastlagt dansk holdning i andre rådsfor-mationer vedrørende Lissabon-strategiens afløser efter 2010.Andre landes holdningDer ventes generel opbakning til de forventede budskaber på ECOFIN sombeskrevet.