Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2009-10, Uddannelsesudvalget 2009-10, Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
PØU Alm.del Bilag 154, UDU Alm.del Bilag 353, AMU Alm.del Bilag 285
Offentligt
894117_0001.png
894117_0002.png
894117_0003.png
894117_0004.png
894117_0005.png
894117_0006.png
894117_0007.png
Når fremtiden tegner sigi et kønsperspektiv
Mette Lykke Nielsen, ph.d.[email protected]
Køn og uddannelsesvalg

Flere drenge end piger med grundskole som højst

fuldførte uddannelse

(i 2009: 37.2% af alle drenge mellem 20-24 årmod 27.2% af alle piger mellem 20-24 år, Danmarks Statistik)

Flere piger end drenge fuldfører en gymnasial

uddannelse

(i 2009: var 43.6 % af alle dem der fuldførte en gymnasialuddannelse drenge, 56.4% var piger, Danmarks Statistik)

Mænd dominerer ingeniørfagene, fag inden for byggeri

og produktion samt fag inden for naturvidenskab,

matematik og IT.

Kvinder dominerer uddannelser inden for humaniora,

pædagogik samt social og sundhed.

Mette Lykke Nielsen, [email protected]
’Kønsmærkede’ fag/uddannelser• Specifikke uddannelser/fag er i vid udstrækningknyttet til bestemte køn og bliver dermed ’mærket’med et bestemt køn.• ’Kønsmærke’ bruges for at fremhæve atsammenhænge mellem fag og køn er historisk ogkulturelt betinget.
Mette Lykke Nielsen, [email protected]
Anders: ”Altså, en gang hvor jeg arbejdede på etbilværksted her oppe, der tænkte jeg på, at jeg egentliggerne ville være mekaniker. Men så spurgte ham iværkstedet, hvad jeg ville være. Så sagde jeg mekaniker.Så spurgte han hvorfor jeg havde lyst til at gå og rode iandre folks gamle biler hele tiden. Siden har jeg hellereville være smed.Int.: Så kom du i tanke om at du hellere ville være smed?Anders: Ja, for jeg har fået nyt arbejde på etmaskinværksted, hvor der er smede og sådan noget.Int.: Ok, så du snakker med smedene deroppe og ser hvadde laver?Anders: Ja, ja og jeg laver også en masse selv.”Mette Lykke Nielsen, [email protected]
”Jeg synes ikke det er vigtigt (medudd. red.).Min far han tjener30.000 om måneden og han har ingen uddannelse. Han erkommet for sent en gang i 28 år. Det er edder og mandemeflot (sigesmed stolthed i stemmen).Man kan også tage ud og sejle, eller tage ud på enboreplatform og tjene masser af penge uden en uddannelse.Hvis du skal ud og sejle skal du bare lige have et par kurser.Min mor hun er uddannet som social og sundhedshjælper oghun tjener ikke en skid”. (Max 17år)
Mette Lykke Nielsen, [email protected]
Int.: Det der med, hvad man skal bagefter 9. kl.?Er det noget I tænker sådan meget eller lidtover ….?Karina: MegetJessica: Det synes jeg, meget. (pigernesukker)Lars: Ikke megetInt.: Alt for meget? (henvendttil Jessica)Bliverduhelt træt?Jessica: Ja.Int.: Kan du prøve at fortælle mig, når du såtænker over det, hvad sker der så?Jessica: Jeg finder de ting jeg ikke vil være.Kontordame.
Mette Lykke Nielsen, [email protected]
Pointer• Køn og klasse spiller sammen i relation til unges uddannelsesvalg.• Nedbrydning af kønsopdeling på uddannelsesområdet handler om atbryde med forestillinger om sammenhæng mellem køn og kvalifikationer(Altså at piger/drenge egner sig til særlige uddannelser, fordi de er pigereller drenge).• Mål: At ruste folkeskolen til at give både piger og drengeuddannelsesmæssige succesoplevelser.• Drenge uden lyst til uddannelse, men med stor lyst til lønarbejdedominerer ’restgruppen’.• Nedbryde kønsstereotype forventninger om at drenge pr. definition ersådan nogle der ikke kan sidde stille - mens piger kan.Mette Lykke Nielsen, [email protected]