Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2009-10
PØU Alm.del Bilag 146
Offentligt
882265_0001.png
882265_0002.png
882265_0003.png
882265_0004.png
882265_0005.png
882265_0006.png
882265_0007.png
20. august 2010
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 7. september2010

Dagsorden 1. udgave

1.
”Europæisk Semester”-Politisk enighedKOM-dokument foreligger ikkeBankafgifter til finansiering af afviklingsfonde-Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikkeSkat på finansielle transaktioner-Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikkeEventuelt
2.
3.
4.
2
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, som skøn-nes at vedrøre Det Politisk-Økonomiske Udvalgs ansvarsområde:1.”Europæisk Semester”-Politisk enighedKOM-dokument foreligger ikke
3

Dagsordenspunkt 1:

Resumé

Europæisk Semester

ECOFIN ventes at drøfte Kommissionens forslag om at introducere et Europæisk Semester fra2011, som bl.a. indebærer, at stabilitets- og konvergensprogrammerne samt de nationale reform-programmer skal afleveres og behandles om foråret og sommeren mhp. at styrke drøftelserne afden fremadrettede økonomiske politik. Forslaget kræver en ændring af adfærdskodeksen forstabilitets- og konvergensprogrammer, som ligeledes ventes drøftet på mødet.

Baggrund

Som led i arbejdet med at styrke det økonomisk-politiske samarbejde i EU, her-under Stabilitets- og Vækstpagten, har Kommissionen hhv. den 12. maj 2010 og30. juni 2010 fremlagt to meddelelser med en række forslag. Forslagene handleroverordnet om at øge fokus på den offentlige gæld og den finanspolitiske hold-barhed, bredere overvågning af makroøkonomiske ubalancer, øget anvendelse afsanktioner, og at introducere et ”Europæisk Semester”, som bl.a. indebærer, atstabilitets- og konvergensprogrammerne skal behandles om foråret og sommerenog præsentere overordnede planer for den økonomiske politik, herunder informa-tion om de nationale budgetplaner for det kommende år.Kommissionen foreslår at introducere det Europæiske Semester fra 2011. Intro-duktionen ventes afspejlet i en ændring af adfærdskodeksen for stabilitets- ogkonvergensprogrammer (en politisk aftale i tilknytning til Stabilitets- og Vækstpag-ten, der præciserer indholds- og formkrav til stabilitets- og konvergensprogram-merne), som ventes drøftet af ECOFIN på mødet den 7. september 2010. Æn-dringer af den primære EU-regulering synes ifølge Kommissionen ikke nødven-digt for at iværksætte det Europæiske Semester.

Indhold

Formålet med et Europæisk Semester er at styrke ”ex ante koordination” af denøkonomiske politik, dvs. at have drøftelser af EU-landenes økonomiske politikforud for vedtagelsen af national politik. Det Europæiske Semester vil dække alleelementer af den økonomiske overvågning, og stabilitets- og konvergenspro-grammerne samt de nationale reformprogrammer vil blive afleveret på samme tidog vurderet samtidig af Kommissionen, mens de dog fastholdes som separateinstrumenter.Processen under det Europæiske Semester vil være følgende:December/januarÅret indledes med horisontale drøftelser baseret på en”Årlig vækstundersøgelse”udarbejdet af Kommissionen. Rapporten vurderer makroøkonomiske ubalancerog makrofinansielle risici samt økonomisk-politiske udfordringer, herunder frem-skridt mht. strukturreformer, for EU og euroområdet som helhed samt evt. grup-per af EU-lande. Rapporten vil ligeledes beskrive EU’s vækststrategi og gennemgåfremskridtene mod hovedmålene i Europa 2020-strategien samt efterlevelsen af
4
de tematiske anbefalinger. I rapportens fremadrettede del vil Kommissionenfremsætte sine synspunkter mht. finanspolitikken i EU og euroområdet samtstrukturreformer og tiltag til adressering af makroøkonomiske ubalancer. Et kortpolicy-papir med hovedkonklusionerne i rapporten vil danne basis for drøftelser iECOFIN til brug for forberedelserne af et ”Årligt økonomisk topmøde” i DER-regi.Februar/martsDER afholder i februar eller starten af marts et årligt økonomisk topmøde meddet formål at udstikke politiske anbefalinger til EU, euroområdet og grupper aflande mht. makroøkonomisk politik, herunder finanspolitik, og strukturpolitik.Retningslinjerne vil blive inkluderet i DER-konklusioner, som EU-landene for-ventes at tage højde for i forbindelse med udarbejdningen af stabilitets- og kon-vergensprogrammerne samt de nationale reformprogrammer. En mulighed kanvære at inkludere de horisontale politiske konklusioner i henstillinger baseret påTraktatens artikel 121 (og artikel 136 for eurolandene).AprilEU-landene afleverer inden midten af april deres stabilitets- og konvergenspro-grammer samt nationale reformprogrammer, som tager højde for retningslinjernefra DER. Stabilitets- og konvergensprogrammerne skal bl.a. indeholdeEt opdateret makroøkonomisk scenario med skøn for de mindst tre efter-følgende årEn vurdering af udviklingen i de offentlige finanser i det senest afsluttedebudgetår, hvor der bl.a. skal redegøres for eventuelle afvigelser fra de fi-nanspolitiske mål for det år. Vurderingen skal særligt fokusere på udviklin-gen i de offentlige udgifter.En opdateret plan for finanspolitikken i det indeværende år, hvor der bl.a.skal redegøres for eventuelle afvigelser fra de finanspolitiske mål angivet iprogrammet fra året før med særlig fokus på eventuelle ændringer i denplanlagte udvikling i de offentlige udgifter.Konkrete indikationer af budgetplanerne for det kommende år, herunderskøn for den offentlige saldo, offentlige indtægter og udgifter og deres ho-vedkomponenter. Formålet er ikke, at landene skal aflevere finanslovsfor-slag til drøftelse i EU inden fremlæggelsen i de nationale parlamenter, menat sikre et grundlag for meningsfulde EU-diskussioner om finanspolitik i ly-set af de fælles beslutninger under Stabilitets- og Vækstpagten og de natio-nale politikkers potentielle effekter på andre lande. Vurderes informationenom det kommende år at være mangelfuld, vil det pågældende EU-land kun-ne blive opfordret til at aflevere et revideret program på basis af de eksiste-rende regler.En beskrivelse af den planlagte politik til at opnå budgetmålene. Hvis derendnu ikke er indgået aftale om konkrete tiltag, fx pga. den tidligere afleve-ring af stabilitets- og konvergensprogrammerne, skal programmerne inde-
5
holde en liste over mulige tiltag til at nå målene i programmerne med etskøn for deres finanspolitiske effekt.Mellemfristede fremskrivninger af hovedtallene for de offentlige finanser ide kommende år.
Kommissionen har i forbindelse med forslaget om det Europæiske Semester un-derstreget vigtigheden af, at de nationale parlamenter på passende vis bliver invol-veret i procedurerne vedr. stabilitets- og konvergensprogrammerne samt de natio-nale reformprogrammer. Programmerne skal indeholde information om deresstatus ift. nationale procedurer, særligt i forhold til involveringen af de nationaleparlamenter.April-juniKommissionen vedtager udkast til rådsudtalelser om stabilitets- og konvergens-programmerne og eventuelle udkast til henstillinger mht. makroøkonomiske uba-lancer og strukturpolitik i det omfang, det er relevant, på basis af Traktatens arti-kel 121 (og artikel 136 for eurolandene). Kommissionens udkast til rådsudtalelserom stabilitets- og konvergensprogrammerne vil indeholde:Et stærkere fokus på det kommende budgetår. Formålet er ikke at diskuterepræcise finanspolitiske mål eller at foretage en detaljeret gennemgang af etfinanslovsoplæg, men at give klare indikationer om, hvorvidt den planlagtepolitik er passende og at støtte EU-landenes konsolideringsindsats.Mere konkrete udtalelser, som i lyset af DER-konklusionerne fra det årligeøkonomiske topmøde og ift. tidligere indeholder mere specifikke anbefalin-ger vedr. den økonomiske politik.
Derudover vil der være et særligt fokus på anbefalingerne til eurolandene, særligtfor eurolande med betydelige makroøkonomiske ubalancer, pga. de større afsmit-tende effekter på andre eurolande.Juni-juliECOFIN vedtager rådsudtalelser om stabilitets- og konvergensprogrammerne ogvedtager landespecifikke anbefalinger under Traktatens artikel 121 (og artikel 136for eurolandene).I juli (eller september) endosserer DER de landespecifikke anbefalinger underTraktatens artikel 121 (og artikel 136 for eurolandene).2. halvårStort set alle EU-landene færdiggør de nationale finanslove.I”Årlig vækstundersøgelse”for det efterfølgende år vil Kommissionen vurdere,hvordan EU-landene har taget højde for EU-retningslinjerne i arbejdet med deresøkonomiske politik og finanslove.
6

Hjemmelsgrundlag

Ikke relevant.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Ikke relevant.

Statsfinansielle konsekvenser

Ikke relevant.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Initiativer, der styrker overvågningen af EU-landenes økonomiske politik og in-debærer tidligere korrektion af ubalancer, har positive samfundsøkonomiske kon-sekvenser.

Høring

Sagen har ikke været sendt i høring.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Kommissionens meddelelser om styrket økonomisk-politisk samarbejde i EU afhhv. 12. maj 2010 og 30. juni 2010 med bl.a. forslag om et Europæisk Semesterblev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for ECOFIN den18. maj 2010 og til forhandlingsoplæg forud for ECOFIN den 13. juli 2010, lige-som Folketingets Europaudvalg blev orienteret om status for forhandlingerne ifinansminister-taskforcen i forbindelse med forelæggelsen af ECOFIN den 8. juni2010.

Holdning

Dansk holdningRegeringen støtter introduktionen af et Europæisk Semester med en bedre ”exante koordination” af finanspolitikken og lægger – i overensstemmelse medKommissionens forslag og den generelle holdning blandt EU-landene – vægt på,at EU-koordination i foråret baseres på en fremrykning af stabilitets- og konver-gensprogrammerne, på grundlag af relativt overordnede planer for den økonomi-ske politik, som efterfølgende udmøntes i finanslovsforslag i henhold til de sæd-vanlige nationale procedurer, og som sikrer, at de nationale parlamenter fortsathar fuld suverænitet ift. til at fastlægge indholdet i finanslovene.Andre landes holdninger
7
EU-landene støtter generelt en styrkelse af det økonomisk-politiske samarbejde iEU. EU-landene støtter således introduktionen af et Europæisk Semester og læggergenerelt vægt på, at de nationale finanslovsprocesser respekteres.