Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2009-10
PØU Alm.del Bilag 138
Offentligt
875525_0001.png
875525_0002.png
875525_0003.png
875525_0004.png
875525_0005.png
875525_0006.png
875525_0007.png
875525_0008.png
875525_0009.png
875525_0010.png
12. juli 2010
Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli20101.Den europæiske finansielle tilsynspakkea)(evt.) Et europæisk råd for systemiske risici (ESRB)-Politisk enighedKOM(2009) 500, KOM(2009) 499(evt.) Finansielle tjenesteydelser – Et europæisk system for finansielt tilsyn(ESFS)-Politisk enighedKOM(2009) 502, KOM(2009) 501, KOM(2009) 503(evt.) Præcisering af beføjelser for EU-tilsynsmyndigheder på det finansielleområde (Omnibus-direktiv I)-Politisk enighedKOM(2009) 576
b)
c)
2.3.
(evt.) Finansielle tjenesteydelser, alternative investeringsenheder (AIFM) -udgåetDet belgiske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 2. halvår 2010-PræsentationKOM-dokument foreligger ikkeOpfølgning på møde i Det Europæiske Råd den 17. juni 2010a)(FO) Kommissionens meddelelse om styrket økonomisk-politisk samarbejdefor stabilitet, vækst og beskæftigelse - redskaber til stærkere økonomisk ledelse iEU-PræsentationKOM(2010) 367/2Andre punkter fra Det Europæiske Råd-Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikke
4.
b)
5.
De overordnede økonomisk-politiske retningslinjer (BEPG)-VedtagelseKOM(2010) 193Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for uforholdsmæssigtstore underskud
6.
2
a)
Vurdering af effektive tiltag foretaget af Belgien, Tjekkiet, Tyskland, Irland,Spanien, Frankrig, Italien, Nederlandene, Østrig, Portugal, Slovenien, SlovakietogUK-RådskonklusionerKOM(2010) 329Beslutninger om eksistensen af uforholdsmæssigt store underskud i samtvedtagelse af henstillinger til Danmark, Finland og Cypern ogBulgarien-Rådsbeslutninger og rådshenstillingerKOM-dokument foreligger ikke
Side 4
b)
Side 8
7.
(evt.) Vedtagelse af beslutning om optagelse af Estland i eurosamarbejdet den 1.januar 2011-VedtagelseKOM(2010) 239, KOM(2010) 240EU’s budget for 2010a)Ændringsbudget 5 om UK-rabatten mv.-VedtagelseKOM(2010) 320Ændringsbudget 6 om Den Fælles Udenrigstjeneste-VedtagelseKOM(2010) 315
8.
b)
9.
Tidsfristen for høring af de nationale parlamenter vedrørende EU's budget for 2011-VedtagelseKOM-dokument foreligger ikkeFinansiel bistand mht. nedlukning af blok 1-4 på Kozloduy kernekraftværket iBulgarien-VedtagelseKOM(2009) 581
10.
3
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, som skønnesat vedrøre Politisk-Økonomisk udvalgs ansvarsområde:6. Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren foruforholdsmæssigt store underskuda. Vurdering af effektive tiltag foretaget af Belgien, Tjekkiet, Tyskland,Irland, Spanien, Frankrig, Italien, Nederlandene, Østrig, Portugal,Slovenien, Slovakiet ogUK-RådskonklusionerKOM(2010) 329b. Beslutninger om eksistensen af uforholdsmæssigt store underskud isamt vedtagelse af henstillinger til Danmark, Finland og Cypern ogBulgarien-Rådsbeslutninger og rådshenstillingerKOM-dokument foreligger ikke
4
Dagsordenspunkt 6a:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten:Vurdering af effektive tiltag foretaget af UK
Resumé
ECOFIN ventes på det kommende rådsmøde at vurdere, at UK har gennemført effektive tiltag,som udgør passende fremskridt i forhold til henstillingen af 2. december 2009.Baggrund
EU-landene har i lyset af den økonomiske krise gennemført betydeligefinanspolitiske lempelser med henblik på at styrke aktivitet og beskæftigelse. EU-landenes ekspansive økonomiske politik og uroen på de finansielle markederunder krisen samt de store fremadrettede udfordringer knyttet til især aldringen,nødvendiggør gennemførelsen af exitstrategier med fokus på finanspolitiskkonsolidering og sikring af holdbarhed inden for rammerne af Stabilitets- ogVækstpagten.På nuværende tidspunkt har 20 lande modtaget henstillinger eller pålæg(Grækenland) fra Rådet om at bringe deres offentlige underskud under 3 pct. afBNP, og på næste ECOFIN den 13. juli forventes Bulgarien, Danmark, Finlandog Cypern ligeledes at modtage rådshenstillinger.På ECOFIN mødet den 2. december 2009 modtog Belgien, Tjekkiet, Tyskland,Irland, Spanien, Frankrig, Italien, Nederlandene, Østrig, Portugal, Slovenien,Slovakiet og UK henstillinger om at konsolidere de offentlige finanser og bringeunderskuddet ned under 3 pct. af BNP inden for givne frister,jf. tabel 1.
5
Tabel 1Rådshenstillinger til medlemslande vedtaget 2. december 2009Offentlig saldoPct. afBNP
HenstillingSaldo, fristår*-3,0-2,7>-3,0-2,7-3,0-1,6>-3,0>-3,0-2,8-3,0-3,0-2,9-2,3
2009-3,3-3,4-5,3-5,3-6,0-5,5-6,8-5,9-9,4-7,5-11,2-14,3-11,3
2010-5,0-4,7-6,3 (-6,6)-5,3-5,0-6,1-6,0-5,7-8,5 (-7,3)-8,0-9,8 (-9,3)-11,7-10,2
2011-4,7-4,6-5,1-5,0-5,0-5,2-5,4-5,7-7,9 (-4,6)-7,4-8,8 (-6,0)-12,1-7,7
Start år - Fristår2011 - 20132011 - 20132011 - 20132010 - 20122010 - 20122010 - 20132010 - 20132010 - 20132010 - 20132010 - 20132010 - 20132010 - 20142010/11-2014/15
Årligkonsolidering≥0,5≥0,51,01,01�>1,0>1,52,01�
DEUAUTNLD**ITABELSVNSVKCZEPRT**FRAESP**IRLUK
Anm.: *)Tal for Holland, Tjekkiet og Slovakiet findes ikke frem til henstillings frist år, men alle landene angiver, at devil bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP inden for fristen.**) Tallet i parentes angiver estimater fra landenes finansministerier, der er udarbejdet senere endKommissionens forårsprognose.Kilde: Europa-Kommissionens forårsprognose, maj 2010 samt rådsudtalelser om stabilitets- ogkonvergensprogrammerne, vedtaget april 2010.
Indhold
Henstillingen af den 2. december 2009 til UK indebærer krav om finanspolitiskestramninger på 1� pct. af BNP i gennemsnit per år over konsolideringsperiodenfra finansåret 2010/11 til 2014/15. Kommissionen har seks måneder efterhenstillingen offentliggjort en meddelelse, der foretager en vurdering af, hvorvidtUK har gennemført effektive tiltag og sikret passende fremskridt i forhold tilhenstillingen af 2. december 2009. UK indgik ikke i meddelelsen fra medio junihvor de 12 øvrige lande blev vurderet, idet UK havde anmodet Kommissionenom at vente til efter den 22. juni, så vurderingen kunne tage højde for den nyebritiske regerings femårige budgetplan.Kommission vurderer, atUKi kraft af sin nye budgetplan har foretaget effektivetiltag. Den britiske regering planlægger at gennemføre finanspolitiske stramninger,som indebærer forbedringer af struktursaldoen på omtrent 1½ pct. af BNP p.a. igennemsnit over perioden fra 2010/11 til 2014/15, med henblik på at bringeunderskuddet ned på 2� pct. af BNP i finansåret 2014/15, hvor UK har frist.Den planlagte gennemsnitlige årlige konsolidering er tæt på stramningskravet, ogbudgetunderskuddet for 2009/10 skønnes nu 1,7 pct.-enheder lavere (11,3 pct. af
6
BNP) end i efterårsprognosen (13,0 pct. af BNP), som henstillingen er baseret på,og den planlagte konsolidering vurderes derfor at være konsistent med at bringeunderskuddet ned under 3 pct. af BNP inden for fristen. Kommissionen vurderersåledes, at UK har gennemført effektive tiltag, der udgør passende fremskridt iforhold til henstillingen. Desuden vurderer Kommissionen, at forventningerne tilden økonomiske vækst nu i højere grad er i overensstemmelse medKommissionens egne forventninger, og dermed mere realistiske. Kommissionenunderstreger imidlertid, at der er risici forbundet med de planlagteudgiftsreduktioner, hvor den offentlige sektors udgifter ventes reduceretbetydeligt frem mod 2014/15. En stringent implementering af de planlagteudgiftsbegrænsninger vurderes derfor nødvendig for at nå budget målet i2014/15.Hjemmelsgrundlag
Vurdering af iværksættelse af effektive tiltag har hjemmel i Rådets forordning1467/97, der har hjemmel i Traktatens artikel 126.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser for Danmark, menefterlevelse af henstillingerne vil forbedre de offentlige finanser i EU-landene.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene vil understøttevækst og beskæftigelse i Danmark.Høring
Sagen har ikke været i høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Vurderingen om iværksættelse af effektive tiltag for UK har ikke tidligere væretforelagt Folketingets Europaudvalg, men sagen om landets henstilling blev forelagtEuropaudvalget den 27. november 2009 forud for ECOFIN den 2. december 2009.Holdning
Dansk holdningRegeringen støtter, at UK har gennemført effektive tiltag, der sikrer passendefremskridt i forhold til Rådets henstillinger af 2. december 2009.
7
Andre landes holdningerDer ventes bred enighed om, at UK har gennemført effektive tiltag ioverensstemmelse med Rådets henstillinger af 2. december 2009.
8
Dagsordenspunkt 6b:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten:Proceduren for uforholdsmæssigt store underskudfor Bulgarien
Resumé
ECOFIN ventes på det kommende rådsmøde at vedtage en beslutning under Traktatens artikel126, stk. 6, om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud i Bulgarien og at vedtage enhenstilling til Bulgarien under Traktatens artikel 126, stk. 7, om at korrigere detuforholdsmæssigt store underskud inden for en given frist.Baggrund og indhold
Kommissionen har i maj 2010 udarbejdet en rapport om Bulgarien i henhold tilTraktatens artikel 126, stk. 3, som specificerer, at Kommissionen skal udarbejdeen rapport, hvis et lands faktiske eller forventede offentlige underskud overstiger3 pct. af BNP. Den Økonomiske og Finansielle Komité (EFC) har efterfølgendedrøftet Kommissionens rapporter i henhold til Traktatens artikel 126, stk. 4, derangiver, at EFC skal afgive udtalelser på baggrund af de udarbejdede rapporter.En ny data-indberetning fra de bulgarske myndigheder den 22. juni 2010 peger på,at underskuddet vil udgøre 3,8 pct. af BNP i 2010 og således overskride 3-procentsgrænsen. På den baggrund har Kommissionen den 6. juli 2010 fremsatudkast til dels en rådsbeslutning vedr. eksistensen af et uforholdsmæssigt stortunderskud (jf. Traktatens artikel 126, stk. 6) og dels en rådshenstilling med henblikpå at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør (jf.Traktatens artikel 126, stk. 7).Henstillinger til de enkelte medlemslande indebærer 1) en frist for at bringe detuforholdsmæssigt store underskud ned under 3 pct. af BNP året efter, medmindreder foreligger ’særlige omstændigheder’, som kan begrunde flerårige frister, 2) enanbefalet årlig forbedring af den strukturelle saldo, som er konsistent med fristen,og som skal udgøre mindst 0,5 pct. af BNP samt 3) en frist på 6 måneder foriværksættelse af effektive tiltag til strukturelle budgetforbedringer. Henstillingerneindeholder endvidere anbefalinger om bl.a. særlige udfordringer for detpågældende land.Kommissionen fastslår i henstillingen til rådshenstilling til Bulgarien, at der ikke er’særlige omstændigheder’, idet det offentlige underskud ifølge Kommissionensforårsprognose fra maj 2010 og Bulgariens indberetning fra 22. juni 2010 skønnesat komme under 3 pct. af BNP allerede i 2011 og i fravær af nye tiltag.På basis af Kommissionens forslag ventes Rådet at vedtage en henstilling tilBulgarienom at:bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP senest i 2011,gennemføre en finanspolitisk stramning på mindst � pct. af BNP i 2011,gennemføre de nødvendige tiltag for at sikre, at underskuddet i 2010 ikkeforværres udover de forventede 3,8 pct. af BNP,
9
mindske risici til konsolideringsprocessen ved at styrke den finanspolitiskestyring og gennemsigtighed, herunder at forstærke Finansministerietsudgiftskontrol, styrke de mellemfristede budgetrammers styringsmæssigebindinger samt forbedre overvågningen af budgetgennemførelsen,sikre, at den budgetmæssige konsolidering mod det mellemfristedebudgetmål om et strukturelt overskud på 0,5 pct. af BNP fastholdes efter, atdet faktiske underskud er bragt ned under 3 pct. af BNP,forbedre effektiviteten af de offentlige udgifter ved fuld ud at implementerede planlagte strukturreformer indenfor følgende områder; offentligadministration, sundhed, uddannelse og pension.Tabel 1ECOFIN’s ventede henstilling til Bulgarien i forbindelse med proceduren foruforholdsmæssigt store underskudNominelbudgetsaldo2009(pct. af BNP)Forventetbudgetsaldo2010(pct. af BNP)-3,8Årlig strukturelstramning(gns., % afBNP)
Konsolideringstart2011
Frist forkorrektion2011
Bulgarien
-3,9
Kilde: Udkast til Rådshenstilling vedr. korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud ogKommissionens forårsprognose af maj 2010.
Henstillingen er afstemt i forhold til henstillingerne til andre EU-lande. EU-landene med henstillinger skal gennemsnitligt stramme finanspolitikken med ca.1� pct. af BNP årligt over 3-4 år, dvs. ca. 4½ pct. af BNP i alt.Hjemmelsgrundlag
Iværksættelsen af proceduren for uforholdsmæssigt store underskud har hjemmeli Traktatens artikel 126, stk. 6. Vedtagelsen af henstillinger om at bringesituationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør inden for en givenfrist har hjemmel i artikel 126, stk. 7.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
10
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene vil understøttevækst og beskæftigelse i Danmark.Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Holdning
Dansk holdningDanmark støtter beslutningen om eksistensen af et uforholdsmæssigt stortunderskud i Bulgarien samt udkastet til henstilling til Bulgarien.Regeringen finder det vigtigt, at lande, der har fået eller vil få henstillinger, nuimplementerer de nødvendige konsolideringstiltag på linje med stramningskravenei henstillingerne og bringer underskuddene ned under 3 pct. af BNP inden forfristerne, gør fremskridt mod strukturel balance og sikrer en kontrolleretgældsudvikling. En forsinket exit i et større antal lande med behov for snarligkonsolidering kan medføre massive holdbarhedsproblemer og en alvorligsvækkelse af disse landes handlefrihed, som kan udelukke stabilisering underfremtidige lavkonjunkturer og mere permanent svække vækst og beskæftigelse.Derudover er der risiko for, at vedvarende høje underskud øger renteniveauet iEU generelt, hvilket vil svække opsvinget og konsolideringen af de offentligefinanser.Andre landes holdningerAlle EU-lande forventes at støtte en beslutning om eksistensen af etuforholdsmæssigt stort underskud i Bulgarien samt et udkast til henstilling tilBulgarien.