Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2009-10
PØU Alm.del Bilag 134
Offentligt
870537_0001.png
870537_0002.png
870537_0003.png
870537_0004.png
28. juni 2010
Samlenotat vedr. Folketingets Europaudvalg den 29. juni 2010

Dagsorden 1. udgave

1.
KapitalkravsdirektivetVentes vedtaget på et kommende rådsmødeKOM(2009)362Makrofinansiel assistance til MoldovaVentes vedtaget på et kommende rådsmødeEvt.
2.3.
2
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, som skøn-nes at vedrøre Politisk-Økonomisk udvalgs ansvarsområde:
2.
Makrofinansiel assistance til MoldovaVentes vedtaget på et kommende rådsmøde
3

Dagsordenspunkt 2:

Resumé

Makrofinansiel assistance til Moldova

Kommissionen har fremsat forslag om makrofinansiel assistance til Moldova på 90 mio. eurosom gavebistand i 2010 og 2011. Forslaget ventes behandlet på et kommende rådsmøde.

Baggrund og indhold

Moldova er blandt de af EU’s østlige nabolande, der er hårdest ramt af den øko-nomiske krise. Trods høje gennemsnitlige økonomiske vækstrater i årene op tilkrisen, er indkomstniveauet pr. indbygger fortsat langt det laveste i regionen.Den nuværende regering, som tiltrådte i september 2009 har iværksat et reform-program, der bl.a. skal skabe tættere bånd til EU og iværksætte økonomiske re-former. Den politiske udvikling har bl.a. ført til indledning af de formelle forhand-linger med EU om en ny associeringsaftale den 12. januar 2010.Den 29. januar 2010 godkendte IMF’s bestyrelse et bistandsprogram for perioden2010-2012. Ud over IMF programmet kan andre donorer, herunder f.eks. Ver-densbanken, deltage.Med formål at bidrage til at dække Moldovas generelle betalingsbalanceunderskudog landets behov for finansiering af statsbudgettet, som IMF har identificeret,samt at støtte myndighedernes stabiliseringsprogram med henblik på at sikre bæ-redygtige offentlige finanser og håndtere konsekvenserne af den økonomiske krise,har Kommissionen fremsat forslag om tildeling af makrofinansiel assistance i formaf gavebistand på i alt 90 mio. euro. Bistanden vil endvidere være til støtte formyndighedernes bestræbelser på at gennemføre politikker som omhandlet i EU-Moldova handlingsplanen, der er fastlagt som led i EU’s naboskabspolitik. Denforeslåede makrofinansielle bistand fra EU vil supplere støtten fra IMF og skalmedvirke til at dække landets behov for ekstern finansiering i 2010 og 2011, somventes at nå sit højdepunkt i disse år. Bistanden udgør desuden et supplement tilandre former for EU-finansiering, navnlig den mellemfristede ENPI-budgetstøtte1,som gennemføres inden for rammerne af landestrategien for EU-samarbejdet medMoldova.Principperne for at yde makrofinansiel assistance er indeholdt i de såkaldte Gen-val-kriterier, der bl.a. angiver, at der skal være tale om en exceptionel støtte i for-bindelse med betalingsbalancekriser. På baggrund af Kommissionens forslag vur-deres Genval kriterierne at være opfyldte.Udbetalingen af den foreslåede gavebistand på 90 mio. euro ventes gennemført iflere rater i 2010 og 2011 og betinges af, at der gøres fremskridt med gennemførel-sen af det igangværende IMF-program, og opfyldelsen af de økonomisk-politiskebetingelser, der vil være knyttet til denne bistand.Forslaget ventes færdigbehandlet i den kommende tid og ventes efterfølgendevedtaget i forbindelse med et rådsmøde.
1
European Neighbourhood and Partnership Instrument
4

Hjemmelsgrundlag

Traktatens artikel 212.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Ikke relevant.

Statsfinansielle konsekvenser

Sagen medfører en udgift for EU’s budget på samlet set 90 mio. euro for 2010 og2011. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter, svarende til ca. 13 mio. d.kr.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Sagen vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.

Høring

Sagen har ikke været i høring

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.

Holdning

Dansk holdningRegeringen støtter den økonomiske stabilisering og reformbestræbelserne i Mol-dova, og kan derfor generelt støtte den foreslåede tildeling af makrofinansiel assi-stance til Moldova. Der lægges vægt på, at udbetaling af lånet knyttes til fremskridti forbindelse med gennemførelsen af det igangværende IMF-program.Andre landes holdningerDer forventes generelt at være enighed om forslaget om makrofinansiel assistancetil Moldova.