Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
PØU Alm.del Bilag 118, SAU Alm.del Bilag 209
Offentligt
851056_0001.png
851056_0002.png
851056_0003.png
851056_0004.png
DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
NOTAT OM STYRKELSE AF EU-SAGERNE I FAGUDVALGENE
21. maj 2010

Note vedrørende punkt 2 og 3 på mødet mellem Folketingets formand og

formændene for fagudvalgene og Europaudvalget onsdag den 26. maj

2010, kl. 15.30 (2-080)

På baggrund af drøftelser i Europaudvalget i november-december 2009 ogefterfølgende drøftelser i alle partigrupperne er der opnået enighed om enrække forslag, som har til formål at styrke behandlingen af EU-sagerne ifagudvalgene.Disse forslag er bl.a. følgende:

1. Fagudvalgenes behandling og kendskab til EU-sagerne styrkes

gennem følgende tiltag:

Obligatorisk behandling af EU-sagerFormålet med en sådan obligatorisk ordning er at skabe større automatik iinddragelsen af fagudvalgene i EU-sagerne. Dette vil både forpligteEuropaudvalget til at inddrage fagudvalgene og fagudvalgene til at afgivederes udtalelser. Det vil endelig kunne give fagudvalgene et større ejerskab tilde sager, der henvises til dem.Indførelsen af en obligatorisk ordning kombineres med, at fagudvalgene fårmulighed for at udpege et medlem til at fremlægge udvalgets udtalelser iEuropaudvalget.Den obligatoriske ordning forventes ikke i sig selv at give anledning tilændringer i fagudvalgenes arbejdsgange. Ordningen forpligter aleneudvalgene til at svare Europaudvalget inden for en given frist, hvilket alleredesker i dag.Det skal nævnes, at en ordning med obligatoriske udtalelser i EU-sagerpraktiseres i Finland. Her er fagudvalgene i alle EU-sager, hvor der ermandatgivning i den finske pendant til Europaudvalget, forpligtet til atudarbejde skriftlige indstillinger til det finske Europaudvalg. Ordningen har
Ref.: 10-000376
Thomas FichEU-Specialkonsulent
1/1
eksisteret siden Finland kom med i EU og er direkte indskrevet i den finskeforfatning.Forslaget kræver en ændring af Folketingets forretningsorden. Det foreslås attilføje følgende tekst:”Når Europaudvalget har anmodet et af de øvrige udvalg om at afgive enudtalelse vedrørende et EU-forslag, afgiver udvalget sin udtalelse inden forden frist, der er fastsat i anmodningen. Udvalget kan udpege et medlem til atfremlægge udvalgets udtalelse for Europaudvalget.”.Folketingets Præsidium har den 19. maj 2010 sagt god for, at spørgsmålet omen obligatorisk ordning behandles i Udvalget for Forretningsordenen.Udvælgelse af EU-sager:Der indføres en fast praksis om, at Europaudvalgetefter oplæg fra Det Internationale Sekretariat udvælger en række EU-sager,og anmoder fagudvalgene om at afgive udtalelse om dem. Disse sageromfatter navnlig grøn- og hvidbøger, væsentlige nye forslag til EU-lovgivningog reformer af EU-politikker.Fælles ekspertmøder:Med henblik på at understøtte medlemmernesbehandling af de udvalgte EU-sager arrangerer Det Internationale Sekretariati samarbejde med regeringen fælles ekspertmøder på et tidligt tidspunkt ibeslutningsprocessen.Orientering om betydningen af kvalificerede udtalelser:Der gøres en løbendeindsats for at orientere fagudvalgene om betydningen af, at Folketinget afgiverkvalificerede høringsbidrag i EU’s beslutningsproces. I den forbindelsearbejdes der bl.a. på at invitere en højtstående embedsmand fraKommissionen med kendskab til grøn- og hvidbogsarbejdet og/ellersamarbejdet mellem Kommissionen og de nationale parlamenter.Studierejser til relevante EU-destinationer:Der arbejdes på at arrangerestudierejser til relevante EU-organer for fagudvalgsformænd og –medlemmer.EU-konsulentens bistand:Endelig gøres det til et standardtilbud forfagudvalgene, at EU-konsulenten, præsenterer grøn/hvidbøger og andre EU-forslag for fagudvalgene, og i den forbindelse orienterer udvalgene ombetydningen af at afgive bidrag.
2/2

2. Samarbejdet mellem Det Internationale Sekretariat og

partimedarbejderne styrkes

Samarbejdet styrkes ved, at der arrangeres informationsmøder meddeltagelse af Det Internationale Sekretariats medarbejdere og medarbejderefra partierne.Der etableres en fast praksis med henblik på faglig videndeling om EU-sager.Et styrket samarbejde vil bl.a. sikre, at Det Internationale Sekretariat kan få etbedre kendskab til medlemmernes ønsker og behov i forhold til attilrettelægge Det Internationale Sekretariats støtte til fagudvalgene.

3. Fagudvalgene i centrum for kontrollen med nærhedsprincippet efter

Lissabontraktatens ikrafttræden

Lissabontraktaten, som trådte i kraft den 1. december 2009, styrker denationale parlamenters kontrol af nærhedsprincippet. De nationaleparlamenter kan fremover overvåge og påtale Kommissionens tilsidesættelseraf nærhedsprincippet inden for en periode på otte uger efter et EU-forslagsfremsættelse. Hvis de nationale parlamenter mener, at et forslag til EU-lovgivning strider mod nærhedsprincippet, så kan de give ”gule” eller ”orange”kort til Kommissionen.Europaudvalget vedtog den 9. april 2010 en beretning, som lægger op til, atFolketingets fagudvalg spiller en central rolle i forbindelse mednærhedskontrollen. Nærhedskontrollen bygger således på et tæt samarbejdemellem Europaudvalget og fagudvalgene.Kontrollen sker efter det grundlæggende princip om, at fagudvalgene haransvar for den første behandling af et lovgivningsforslag, mensEuropaudvalget vedtager den endelige indstilling til EU’s institutioner.Proceduren indebærer, at Europaudvalget straks sender alle relevante forslagtil retsakter til det eller de relevante fagudvalg. Fagudvalgene har derefter 5uger til at afgive en foreløbig indstilling til Europaudvalget, hvis de vurderer, atnærhedsprincippet ikke er respekteret. Europaudvalget vedtager på dennebaggrund den endelige begrundede udtalelse senest 8 uger efter forslagetsfremsættelse. Den begrundede udtalelse sendes straks til formændene forKommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet.Europaudvalgets beretning indebærer, at Europaudvalgets sekretariat tilstøtte for kontrollen med nærhedsprincippet udarbejder en oversigt overprioriterede nye forslag for det kommende år. Oversigten vil omfatte istørrelsesordenen 5-10 forslag. Oversigten sendes til Europaudvalgets
3/3
medlemmer, fagudvalgene og regeringen i begyndelsen af hvert år og tjenersom udgangspunkt for Folketingets kontrol med nærhedsprincippetsoverholdelse.Med henblik på at understøtte fagudvalgenes kontrol af nærhedsprincippet vilEU-konsulenten straks efter fremsættelsen af de udvalgte forslag udarbejdeen EU-note, som gennemgår forslagets hovedelementer.
4/4