OSCEs parlamentariske Forsamling 2009-10
OSCE Alm.del Bilag 24
Offentligt
Danmarks Mission ved OSCE, IAEA og CTBTO
Wien, den 4. februar 2010
Nyt fra OSCE-missionenDet kasakhiske OSCE-formandskabs prioriteterDet kasakhiske formandskab præsenterede på et møde i det Permanente Råd den 14.januar 2010 dets prioriteter for organisationen i 2010. Den kasakhiske præsidentNazarbayev bekendtgjorde på en båndet videotale, at formandskabet vil arbejde på ateffektivisere OSCE for at bevæge sig væk fra den i dag opdelte organisation, hvor mantaler om ’øst og vest for Wien’. Formandskabet vil desuden styrke konsensusprincippetsamt sikre balance mellem de tre dimensioner i OSCE.Afholdelse af et topmøde i 2010 er en absolut topprioritet for det nye formandskab.Kasakhstan har frem til medio 2010, hvor den endelige beslutning om afholdelse af ettopmøde skal træffes, til at overbevise de skeptiske vestlige lande om, at der vil være noksubstans til at begrunde et topmøde. Det kasakhiske formandskab peger på europæisksikkerhed, Afghanistan samt tolerance som mulige emner for topmødet, som desudenkunne fejre 35-året for Helsinki-slutakten, 20-året for Paris-charteret og 65-året for 2.verdenskrigs afslutning. Den kasakhiske udenrigsminister Saudabayev oplyste på sammemøde i det Permanente Råd, at formandskabet vil invitere til et uformeltudenrigsministermøde i Almaty til sommer, hvor det er den kasakhiske forhåbning, atdagsorden og tidspunkt for topmødet kan fastlægges.Det kasakhiske formandskab støtter en drøftelse af det russiske forslag om en europæisksikkerhedstraktat. Samtidig vil formandskabet fortsætte Korfu-processen om europæisksikkerhed og har fremlagt en ambitiøs mødeplan for forårets drøftelser i Korfu-processen,omfattende bl.a. mindst otte uformelle ambassadørmøder og to ”ambassadør-retreats” førfremlæggelsen af midtvejsrapporten i slutningen af juni. Ud fra ønsket om, at Korfu-processen skal bevæge sig fra efterårets dialog på udvalgte fokusområder til en mereresultatorienteret fase med drøftelse af konkrete forslag, som kan forbedre denkooperative sikkerhed i OSCE-området, foreslås det tillige, at en række seminarer ogkonferencer i OSCE-regi skal sikre input og forslag til den videre Korfu-proces.Under den politisk-militære dimension vil man fra kasakhisk side prioritere en opdateringaf Wien-dokumentet, løsning af de frosne konflikter, styrkelse af OSCE’s bidrag til FN-resolution 1540’s mål samt bekæmpelse af narkosmugling og terrorisme, herunder ved
afholdelse af en terrorismekonference i Almaty i 2010. OSCE’s engagement medAfghanistan er desuden af høj prioritet for formandskabet.I den økonomiske og miljømæssige dimension vil man fra kasakhisk side særligt fokuserepå transkontinentale transit- og transportkorridorer samt – med inspiration fraspørgsmålet om Aralsøen - miljøsikkerhed. Kasakhstan vil tillige prioritere opfølgning påsidste års arbejde angående migration og navnlig energisikkerhed, ligesom man vilfortsætte bestræbelserne på at opnå enighed om organisatoriske tiltag, der kan styrkedimensionens effektivitet og profil. Som noget nyt har det kasakhiske formandskabudpeget personlige repræsentanter for hhv. transport og miljøsikkerhed.Tolerance og interkulturel dialog er en topprioritet for det kasakhiske formandskab underden menneskelige dimension, og en tolerancekonference vil blive afholdt i Astana den 29.-30. juni 2010. Andre kasakhiske fokusområder i den menneskelige dimension erbekæmpelse af menneskehandel med børn, samt kvinders ligestilling. I samarbejde medDanmark planlægges der desuden en konference til fejring af 20-året for København-dokumentet den 10.-11. juni i København, som blandt andet vil fokusere påimplementeringen af København-dokumentets forpligtelser vedrørende demokrati,grundlæggende menneskerettigheder og friheder samt nationale minoriteters rettigheder.
Den militære dimensionPå OSCE ministerrådsmødet i Athen blev der givet mandat til, at OSCE’s militæredimension, Forum for Sikkerhedssamarbejde (FSC), skulle inddrages i Korfu-processen,hvilket især Rusland var tilfreds med. Implikationerne heraf må imidlertid forventes atblive, at Rusland vil udnytte FSC’s status som omdrejningspunkt for OSCE’s hårdesikkerhed til at fremme egne forslag uden inddragelse af de ”blødere” sider af OSCE’ssikkerhedsbegreb. Dette er ikke mindst en begrundet frygt, der er blevet formuleret af enrække af NATO-landene.Rusland og Hviderusland har således i fællesskab fremlagt i FSC et forslag om enomfattende revision af Wien-dokumentet fra 1999, som omhandler tillids- ogsikkerhedsskabende foranstaltninger på det militære område. Dette forslag har i denseneste periode været genstand for hårde diskussioner. Med Wien-dokumentet, som enparallel til den kriseramte ”Traktaten om Konventionelle Væbnede Styrker i Europa”(CFE-traktaten) har frygten fra flere NATO-lande imidlertid været, at en revision af Wien-dokumentet ville medføre, at CFE-traktaten ville miste sin relevans og potentielt kunnemedføre dens fald. Således har bl.a. USA og Storbritannien tidligere stået stejlt mod enopdatering, men den seneste periode har vist en opblødning af disse landes modvilje. Så
på trods af en generel holdning blandt NATO-landene om, at Wien-dokumentet fungerertilfredsstillende, selvom dele af det er forældet, er man nu villige til at se på en trinvis ogmålrettet revision. En væsentlig anke har dog været, hvordan modaliteterne for enrevision skulle se ud.Fra dansk side er der nu fremlagt et forslag i FSC vedrørende modaliteterne for enopdatering af Wien-dokumentet, som dels sikrer en trinvis og målrettet proces som ønsketat NATO-landene, men som også efterkommer Ruslands ønske om at påbegynde enrevision snarest muligt. Tanken bag det danske forslag er at etablere en cyklus med engennemgangskonference for Wien-dokumentet hvert femte år, med start i 2011, hvor FSCbeslutninger om Wien-dokumentet vedtaget i den mellemliggende periode indføjes ogdermed administrativt sikrer en revidering af dokumentet. En på forhånd aftaltopdateringscyklus skulle formindske risikoen for politisering af en revision og skabebedre mulighed for konstruktivt samarbejde. Endnu er der ikke modtaget officiel respons,men der er modtaget flere positive tilkendegivelser til det danske initiativ.Foråret tegner dermed til at blive en interessant periode for FSC, som med en beslutningom en revision af Wien-dokumentet vil kunne levere et vigtigt bidrag til Korfu-processen.
OSCE’s Økonomiske og Miljømæssige Forum, Wien, 1.-2. februarFørste del af dette års Økonomiske og Miljømæssige Forum gennemførtes i Wien den 1.-2.februar. Emnet for Forum-processen er i år på det kasakhiske formandskabs initiativtransport, navnlig landtransport. Ved denne første del deltog over 250 repræsentanter fordeltagerstater, internationale organisationer, NGO’er og virksomheder. Man drøftedehovedsagelig spørgsmål vedrørende vejtransport, mens opmærksomheden ved anden delaf Forummet, der finder sted i Prag den 24.-26. maj, vil være på jernbanetransport.Der var bred enighed om, at velfungerende transportsystemer bidrager til øget handel ogøkonomisk integration og dermed til udvikling, stabilitet og sikkerhed. Allerede derforblev emnet betragtet som værende af relevans i OSCE-sammenhæng. Det blev påpeget, atOSCE navnlig har erfaring på grænseområdet, hvilket blev betragtet som særligt relevant,idet meget tidkrævende grænseprocedurer blev udpeget som den væsentligste hindringfor effektiv transport ad landvejen og dermed øget inddragelse af de centralasiatiske landei den internationale handel. Det fremgik samtidig klart, at en række mere specialiseredebåde mellemstatslige og private internationale organisationer er aktive på transport-området. OSCE’s potentielle bidrag blev særligt identificeret inden for skabelse af politiskopmærksomhed, etablering af relevante kontakter og skabelse af partnerskaber. Nogle afOSCE’s feltmissioner præsenterede tillige projekter af relevans for etableringen af åbne
men samtidigt sikre grænser, f.eks. inden for uddannelse af grænse- og toldembedsmændeller støtte til etablering af lokale brugergrupper bestående af embedsmænd,forretningsfolk og NGO’er med henblik på forbedring af grænseprocedurer. Fra EU-landenes side vil man arbejde for, at også miljø-aspekter af transport kommer til debatunder Forummets anden del.