Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 92
Offentligt
UDKAST13. oktober 2009Lovforslag om ændring af miljøbeskyttelseslovens regler om miljøzoner ( § 15 a – e) m.v.
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelseForslagtilLov om ændring af lov om miljøbeskyttelse(Forureningsbegrænsende udstyr på visse køretøjer i kommunalt fastlagte miljøzonerm.v.)
§1I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1757 af 22. december 2006, somændret ved lov nr. 509 af 17. juni 2008 og senest ved lov nr. 513 af 12. juni 2009 foretagesfølgende ændringer:121. I§ 9 qindsættes efter stk. 3 som nyt stykke:”Stk.4.Miljøministeren kan fastsætte regler om visse virksomheders pligt til atoffentliggøre oplysninger om designet af person- og varebiler og disses komponentermed henblik på egnethed til nyttiggørelse og genanvendelse og miljømæssigbehandling m.m., herunder hvordan oplysningerne skal gives.”Stk. 4-5 bliver herefter stk. 5-6.2. I§ 9 q, stk. 5,der bliver stk. 6, ændres to steder: ”stk. 4” til: ”stk. 5”3. I § 9 s, stk. 2, ændres: ” § 9 q, stk. 3 og 4” til: ”9 q, stk. 3 og 5”.4. I§ 15 aindsættes efter stk. 1 som nye stykker:”Stk.2.Kommunalbestyrelsen i øvrige kommuner kan efter forudgående tilladelse framiljøministeren træffe bestemmelse om etablering af miljøzoner i størresammenhængende byområder, hvor der er betydelig trafik med de lastbiler og busser,der er nævnt i § 15, b, stk. 1.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen kan efter forudgående tilladelse fra miljøministerentræffe bestemmelse om, at miljøzoner nævnt i stk. 1 og 2 også skal omfatte devarebiler, der er reguleret af regler udstedt efter § 15 e.”Stk. 2 – 6 bliver herefter stk. 4 – 8.5. I§ 15 a, stk. 2,der bliver stk. 4, ændres: ” stk. 1” til: ” stk. 1 – 2”.
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF af 18.september 2000 om udrangerede køretøjer2Lovforslaget har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv98/34/EF (informationsproceduredirektivet), som ændret ved direktiv 98/48/EF.
1
6. I§ 15 a, stk. 4,der bliver stk. 6, ændres ”stk. 1 og 2” til: ” stk. 1 – 4”7.§ 15 a, stk. 5,der bliver stk. 7, affattes således:”Stk.7.Kommunalbestyrelsen offentliggør afgørelser om etablering, udvidelse,indskrænkning eller ophævelse af en miljøzone. Der skal gå mindst 14 måneder fraoffentliggørelsen af kommunalbestyrelsens afgørelse om etablering eller geografiskudvidelse af en miljøzone for lastbiler og busser til det tidspunkt, hvor miljøzonen harvirkning. Den tilsvarende frist for miljøzoner til også at omfatte varebiler er mindst syvmåneder. ”8. I§ 15 a, stk. 6,der bliver stk. 8, ændres: ”stk. 1 og 2” til: ”stk. 1-4”.9 . I§ 15 b, stk. 1,indsættes efter ”§ 15 a, ”: ” krav om forureningsbegrænsende udstyr,indeholdt i regler udstedt efter stk. 3 og”10. I§ 15 b, stk.1,ændres: ”stk. 4 – 6” til: stk. 3 – 5”.11. I§ 15 b, stk. 2,ændres to steder: ”stk. 4 – 6” til ”stk. 4 -5”.12. I§ 15 b, stk. 2, 1. pkt.,indsættes efter ” stk. 1, nr. 1-3”: ” og regler udstedt efter stk.3”.13. I§ 15 b, stk. 2, 2. pkt.indsættes efter: ””stk.1, nr. 3, ”: ” og tilsvarende krav i reglerudstedt efter stk. 3,”.14. I§ 15 b, stk. 3,indsættes som nyt 2. pkt.:”Miljøministeren fastsætter regler om krav om andet forureningsbegrænsende udstyr tillastbiler og busser som nævnt i stk. 1, herunder om udstyrets effektivitet og om kontrolhermed.”15.§ 15 b, stk. 6,ophæves.16.§ 15 caffattes således:”§15 c.
Miljøministeren kan i særlige tilfælde dispensere fra partikelfilterkrav ellerandre krav om reduktion af udledning af forurenende stoffer fra lastbiler, busser ogvarebiler i miljøzoner.”17. I§ 15 d, 2. pkt,indsættes efter: ”udstedelse”: ”herunder elektronisk rekvirering,” .18.§ 15 eaffattes således:”§15 e.
Miljøministeren kan fastsætte regler om krav til varebilers partikeludledningeller anden udledning af forurenende stoffer i miljøzoner, herunder ommiljøzonemærker, samt om, at bestemmelserne i § 15 b, stk. 2 – 5, og § 15 d findertilsvarende anvendelse.”19. I§ 87, stk. 3,indsættes efter 1. pkt. som nyt pkt. :”Det samme gælder for tilsynsmyndighedens eller politiets kontrol af motorkøretøjermed henblik på at konstatere overholdelse af gældende lovgivning om partikelfilter,
andet forureningsbegrænsende udstyr og om miljøzoner. Er der tvivl om køretøjetopfylder bestemmelserne i loven eller de bestemmelser, der er udfærdiget i medførheraf, kan politiet eller tilsynsmyndigheden indkalde det til kontrol.”2. og 3. pkt. bliver herefter 4. og 5. pkt.20. Efter § 87 indsættes:”§87 a.
Er føreren eller det motordrevne køretøj, med hvilket en overtrædelse erbegået, hjemmehørende i udlandet, kan køretøjet tilbageholdes af politiet, indtilforskyldte bøder og sagsomkostninger er betalt, eller der er stillet sikkerhed forbetalingen. Er beløbet ikke betalt inden to måneder efter sagens endelige afgørelse,kan der søges fyldestgørelse i køretøjet.Stk. 2.Med hensyn til iværksættelse af tilbageholdelsen efter stk.1 finderretsplejelovens bestemmelser om beslaglæggelse med henblik på konfiskationtilsvarende anvendelse. Tilbageholdelsen kan kun ske, for så vidt den findes påkrævetfor at sikre betaling af de nævnte beløb. Var føreren uberettiget i besiddelse afkøretøjet, kan tilbageholdelse ikke ske.Stk. 3.Reglen i stk. 1 finder ikke anvendelse med hensyn til førere, der erhjemmehørende i Finland, Island, Norge eller Sverige.”
§2Loven træder i kraft 1. juli 2010, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Ministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 15 b, stk. 6, i lov ommiljøbeskyttelse, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 10.
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelseForslagtilLov om ændring af lov om miljøbeskyttelse(Forureningsbegrænsende udstyr på visse motorkøretøjer i kommunalt fastlagtemiljøzoner m.v.)
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningDette lovforslag tilsigter at give bedre redskaber til at håndtere nuværende og eventuellefremtidige overskridelser af grænseværdier for luftkvalitet med henblik på at sikre ren luft ibyerne. Europa-parlamentets og Rådets direktiv 2008/50/EF om luftkvaliteten og renereluft i Europa fastsætter grænseværdier for en lang række forurenende stoffer, foreksempel partikler (PM10) og kvælstofdioxid (NO2).Lovforslaget tilsigter først og fremmest at skabe rammerne for en forstærket indsats for renluft i byerne. Reglerne om krav til visse motorkøretøjer som betingelse for at kunne køre ikommunalt etablerede miljøzoner foreslås skærpet og fremtidssikret med henblik på atkunne gribe ind ved eventuelle fremtidige udfordringer med luftkvaliteten i byerne.Der er i EU's luftkvalitetsdirektiv fastsat grænseværdier for luftens indhold af en rækkeforurenende stoffer. Danmark overholder langt de fleste grænseværdier, men for partikler(PM10) er der for høj udledning på enkelte vejstrækninger til, at de bindende grænser i2005 for partikler overholdes. Der skal derfor gøres en indsats for at formindskeudledningen af partikler. I de kommende år træder nye grænseværdier for eksempel NO2og ultrafine partikler i kraft. De lovgivningsmæssige rammer må tage disse forhold ibetragtning.Der foreslås åbnet mulighed for, at flere byer end København, Frederiksberg, Aalborg,Århus og Odense kommuner kan etablere miljøzoner, når der er overskridelser afgrænseværdier for luftkvalitet. Der foreslås hjemmel for miljøministeren til at udstederegler om forskelligt forureningsbegrænsende udstyr i lastbiler, busser og varebiler vedforurening ikke blot med partikler, men også andre stoffer, som der er eller bliver fastsatgrænseværdier for. Dette giver også mulighed for at tage højde for teknologiudvikling ogandet udstyr end partikelfiltre. Desuden foreslås der indført skærpede regler forhåndhævelsen for at sikre den nødvendige sundhedsmæssige effekt.
6
Endelig foreslås en gennemførelse af reglerne om producentansvaret for udrangeredebiler med hensyn til information om design mht. nyttiggørelse og genanvendelse, samt afreglerne om håndhævelse af regler om import/eksport af farligt affald skærpes.
2. Lovforslagets hovedindhold2.1 Etablering af flere miljøzoner for lastbiler, busser og varebiler2.1.1 Gældende retI dag er det muligt for fem kommuner (København, Frederiksberg, Aalborg, Århus ogOdense) at etablere miljøzoner, der gælder for visse tunge ældre lastbiler og busser. jf. §15 a i miljøbeskyttelsesloven i kombination med § 15 b. Det er fastlagt i loven, at der skalgå 14 måneder fra offentliggørelsen af kommunalbestyrelsens beslutning om at etablereen miljøzone for lastbiler og busser, til den får virkning.Alle fem kommuner har besluttet at indføre miljøzoner. Københavns kommune ogFrederiksberg kommune har indført en miljøzone fra 1. september 2008. Aalborgkommune fra 1. februar 2009, Odense kommune fra 1. juli 2010 og Århus kommune fra 1.september 2010.Miljøministeren har hjemmel i § 15 e til at udstede regler om miljøzoner og varebiler, hvorrelevante regler om lastbiler/busser finder tilsvarende anvendelse. Bemyndigelsen har ikkeværet udnyttet.2.1.2 Miljøministeriets overvejelserGrænseværdien for PM10overskrides i dag, navnlig i København, men det kan ikkeafvises, at der også kan komme overskridelser af denne eller andre grænseværdier i defem kommuner.Det kan heller ikke afvises, at forureningen fra trafik muligvis kan være væsentlig i andrestærkt trafikerede byområder, for eksempel i det østjyske bybånd og i randkommuneromkring København.Regulering af forurening fra trafikken kan efter miljøministeriets vurdering ikke afgrænsestil de tunge lastbiler og busser, hvis der skal opnås ren luft i byerne.
2.1.3 LovforslagetFor at forbedre luftkvaliteten i store byer foreslås det, at også andre kommunalbestyrelserend de fem, efter at have indhentet en tilladelse fra miljøministeren, kan etableremiljøzoner, der omfatter tunge lastbiler og busser. Forudsætningen er, atkommunalbestyrelsen kan vise, at der er overskridelse af grænseværdierne for luftkvalitet(partikler og kvælstofdioxid). I dag er der kun officielle luftkvalitetsmålinger afpartikelforurening m.v. i de fem byer på faste målestationer. Derfor må kommunenindhente oplysninger og målinger om luftkvaliteten i de relevante byområder fra egnedeinstitutioner, der kan foretage beregninger og målinger, jfr. de specielle bemærkninger tilnr. 4.
7
Det foreslås endvidere, at kravene i etablerede miljøzoner i andre kommuner kan udvidestil også at omfatte visse varebiler, efter at miljøministeren har udstedt regler om krav tildisse for kørsel i miljøzoner. Kommunalbestyrelsens beslutning herom forudsætter ogsåtilladelse fra miljøministeren på baggrund af lokale oplysninger om overskridelser afgrænseværdierne for luftforurening.De fem kommuner, der har eller er ved at etablere miljøzoner for lastbiler og busser, kanefter at have indhentet en tilladelse fra miljøministeren, udvide en miljøzone til også atomfatte varebiler. Tilladelsen vil blive givet, hvis det vurderes, at der er overskridelser afgrænseværdi(er) for luftkvalitet, nemlig partikler og kvælstofdioxid..Det vil blive miljøministeren, der med hjemmel i den foreslåede justerede § 15 e,fastlægger kravene til varebiler i miljøzoner.Det er tanken, at kommunerne først etablerer en miljøzone for lastbiler og busser, men detkan samtidigt besluttes at lade miljøzonen omfatte de varebiler, der er omfattet afbekendtgørelse udstedt af miljøministeren.. En oprindelig lastbil- og buszone kan senereudvides til at også at omfatte sådanne varebiler.Ved etablering af en miljøzone for første gang for tunge lastbiler og busser foreslås det atfastholde en 14 måneders indfasningstid. Denne frist var begrundet i, at den gav mulighedfor, at de relevante lastbiler og busser kunne nå at komme til ordinært syn for evt. at få etmiljøzonemærke. Denne begrundelse gælder stadig.Der foreslås derimod en indfasningstid for varebiler på syv måneder.Der er tale om mindre omfattende krav end de, der stilles til lastbiler og busser. I 2011 vilkravene i miljøbeskyttelseslovens § 15 b til de tunge køretøjer omfatte biler, der er ældreend ca. fem år, mens kravene til varebiler i den udmøntning af § 15 e, der foreslås, vilomfatte biler ældre end ni år. Varebiler er generelt mindre og billigere end lastbiler ogbusser. Varebiler serieproduceres, og der forventes ikke leveringsproblemer i forhold tilanskaffelse af nye køretøjer i det omfang de berørte ejere vælger at købe en ny bil. Imodsætning hertil er lastbiler ofte specialkøretøjer med længere leveringstid (slamsugere,betonkanoner, renovationskøretøjer, etc.). Eftermontering af partikelfiltre forventes også atvære mindre problematisk for varebiler end for de tunge køretøjer, da der vil blive stilletkrav en filtereffektivitet på 30-50 %. Dette kan opfyldes med filtre, der giver mindremodstand. Disse filtre er relativt uproblematiske at eftermontere i modsætning til den typeaf lukkede filtre, der anvendes på tunge køretøjer. Endelig forventes miljøzoner forvarebiler i første række indført i områder, hvor eksisterende miljøzoner har vist sigutilstrækkelige til, at grænseværdierne for ren luft kan overholdes, nemlig København ogFrederiksberg kommuner. Der er dermed et akut behov for iværksættelse af yderligereinitiativer, så borgerne sikres ren luft.Efter en afvejning af hensynet til opretholdelse af en tilfredsstillende luftkvalitet, hensynettil de berørtes mulighed for at indrette sig på de nye regler og hensynet til, at det rentpraktisk bør være muligt for de berørte køretøjer at få eftermonteret partikelfilter,katalysator eller andet udstyr, er der foreslået indført en indfasningsfrist på syv måneder.
8
Hvis andre kommuner end de fem indfører miljøzoner for såvel lastbiler og busser ogvarebiler samtidigt, er der en 14 måneders indfasningstid.Som noget nyt foreslås det, at muligheden for at etablere miljøzoner for varebiler skrivesind i selve loven. Det har hidtil stået i en bemyndigelse i § 15 e for ministeren til at regulerevarebiler og miljøzoner. Bestemmelsen har ikke været udnyttet. Årsagen er, at det nuforeslås, at kommunalbestyrelser kan udvide miljøzoner eller etablere miljøzoner til atomfatte varebiler, efter ansøgning til miljøministeren og at indfasningsfristen for varebilerbliver syv måneder i stedet for 14 måneder, som er gældende for lastbiler og busser.Disse forslag kan ikke rummes inden for den eksisterende § 15 a.2.2 Kravene i miljøzoner for varebiler2.2.1 Gældende retDen gældende § 15 e gør det muligt for miljøministeren at udstede regler ompartikeludledning fra varebiler. Dette gælder både diesel- og benzinbiler. Bestemmelsenhenviser til blandt andet § 15 b, stk. 2 og 3, der indeholder regler om partikelfiltre.I dag giver reglerne kun mulighed for at indføre krav i miljøzoner af hensyn til reduktion afpartikelforureningen (PM10). Både dieselbiler og benzinbiler kan reguleres.2.2.2 Miljøministeriets overvejelserI 2015 træder der en grænseværdi for de meget fine partikler (PM2,5) i kraft. Relevantegrænseværdier for luftkvaliteten er ikke blot disse meget fine partikler, men ogsåkvælstofdioxid, NO2. Trafikken er hovedkilden. Derfor vil en udvidelse af mulighederne forrestriktioner for udledning fra varebiler i miljøzoner medvirke til at forbedre mulighedernefor ren luft i byerne og for at overholde EU’s grænseværdier.Partikelfiltre til brug i dieselbiler og katalysatorer til brug i benzinbiler er eksisterendeteknologier. Der bør derfor skabes rum for fastlæggelse af krav, der følger enteknologiudvikling.
2.2.3 LovforslagetDen eksisterende bemyndigelse til at regulere partikeludledning fra varebiler i miljøzonerforeslås udvidet til nu også at omfatte såvel andre forurenende stoffer, for eksempel NO2,som ny teknologi. Der kan for eksempel være tale om SCR-teknologi til begrænsning afNO2-forureningen. Den foreslåede affattelse af § 15 b, stk. 1 og 3, tilsigter at gøre detmuligt at fastsætte regler om andet forureningsbegrænsende udstyr for lastbiler og busser,og henvisningen i § 15 e til disse regler betyder, at der også kan fastsættes krav til udstyrefter den brede definition for varebiler.Som nævnt overtrædes grænseværdien for PM10, og der er derfor konkret behov for atstille krav til andre køretøjer end tunge lastbiler og busser som betingelse for at køre imiljøzoner. Det er miljøministeriets vurdering, at restriktioner for varebiler vil medvirke tilen begrænsning af partikelforureningen. Det er intentionen at udstede en bekendtgørelsemed forventet ikrafttræden 1. juli 2010, der fast lægger de tekniske krav til varebiler, derkører i udvidede miljøzoner. Der er hensigten at stille krav om partikelfilter pådieselvarebiler indregistreret før 1. januar 2002 (Euro 2 norm og ældre) og katalysatorer
9
på benzinvarebiler indregistreret før 1. januar 1995 (Køretøjer, der ikke er omfattet afeuronormer med krav om katalysator, Euro 0).Denne bekendtgørelse kan følges op med en kommunal beslutning efter de foreslåedenye stykker i § 15 a om, at en eksisterende eller kommende miljøzone også skal omfattevarebiler.2.3 Nye krav i miljøzoner for lastbiler og busser2.3.1 Gældende retI dag er der krav om installering af et effektivt partikelfilter for, at ældre tunge lastbiler ogbusser kan køre i en eksisterende miljøzone, medmindre køretøjet som minimum opfylderudstødningsnormerne i Euro 3 (dvs. fra 1. oktober 2000 eller nyere). Efter 1. juli 2010 skalder på køretøjer være monteret et effektivt partikelfilter, medmindre køretøjet somminimum opfylder udstødningsnormerne i Euro 4 (dvs. fra 1. oktober 2006 eller nyere).Reglerne om brug af partikelfilter på ældre diesellastbiler og - busser er baseret påeksisterende teknologi.2.3.2 Miljøministeriets overvejelserDen gældende § 15 b dækker kun partikelforurening og kun partikelfiltre. Det kan ikkeafvises, at der også vil komme udfordringer med hensyn til andre typer af forurening, foreksempel NO2.På den anden side kan der også ske en teknologiudvikling, der vil gøre etkrav om partikelfilter forældet.2.3.3 LovforslagetFor at undgå at låse indgrebsmulighederne fast foreslås det i § 15 b om lastbiler/busser atbruge begrebet ”forureningsbegrænsende udstyr”. Formuleringen tilsigter at sikre, atmiljøministeren kan regulere dels anden forurening end partikelforurening, dels kræveanden type udstyr end partikelfilter.Det er fortsat hensigten at fastsætte regler om partikelfilterets eller detforureningsbegrænsende udstyrs effektivitet.Med denne lovændring åbnes der mulighed for, at reglerne om eftermontering afforureningsbegrænsende udstyr på tunge køretøjer kan skærpes, så der for eksempel vilkunne stilles krav om udstyr, der begrænser NO2-forureningen (SCR-katalysatorer), hvisder på længere sigt opstår et behov for at skærpe miljøkravene yderligere i forbindelsemed overskridelser af NO2-grænseværdien for luftkvalitet.Det er hensigten, at en eventuel udmøntning af bemyndigelsen forudgående vurdereshensigtsmæssig i forhold til miljø og sundhed, teknik, økonomi m.v. samt, at denpågældende ordning ligger inden for EU-retlige og ekspropriationsretlige rammer.2.4 Krav til udenlandske køretøjer i miljøzoner2.4.1 Gældende ret
10
I henhold til § 15 b, stk. 6, er udenlandske tunge lastbiler og busser fritaget fra kravet ommiljøzonemærke for at køre i en miljøzone. Lastbilerne og busser skal dog stadigvækopfylde euronormskravet eller være forsynet med et effektivt partikelfilter. Ejeren ellerbrugeren skal kunne dokumentere, at kravene er opfyldt.2.4.2 Miljøministeriets overvejelserDet har hidtil været vurderet, at udenlandske køretøjer ikke skal have et miljøzonemærke iDanmark, da de administrative omkostninger ved at etablere en mærkeordning ikke stodmål med den miljømæssige gevinst i forhold til det meget begrænsede antal udenlandskelastbiler og busser, der kører i de danske miljøzoner. Da det foreslås at udvide reglerneom begrænset adgang til miljøzonerne til de ældre varebiler, vil antallet af udenlandskekøretøjer sammen med danske lastbiler, busser og varebiler formentlig være stort nok til,at opgaven med at distribuere mærker og varetage papirkontrol af registreringsdatoen kanudlægges til en privat organisation jf. afsnittet om miljøzonemærke.Håndhævelsen har vist sig vanskelig over for udenlandske lastbiler og busser, og det kanbetyde en konkurrencemæssig fordel i forhold til den danske vognmandsbranche.
2.4.3 LovforslagetDet foreslås derfor at ophæve § 15 b, stk. 6, Udenlandske lastbiler, busser og varebiler vilblive omfattet af de bekendtgørelser, der udstedes i medfør af § 15 d ommiljøzonemærkeordninger.Det tilsigtes at lave en digital løsning, der gør det lettere for danske og udenlandskekøretøjsejere at erhverve et miljøzonemærke, når simple betingelser, der kan kontrolleresved en papirkontrol, er opfyldt.Et krav om for eksempel et effektivt partikelfilter kan ikke kontrolleres ved køretøjets førsteregistreringsdato, men forudsætter, at der vedlægges supplerende dokumentation for, atder er eftermonteret et effektivt partikelfilter. For tunge køretøjer vil kravet tildokumentation følge de krav, der i dag er fastsat for udenlandske køretøjer ibekendtgørelse nr. 57 af 28. januar 2009 om partikelfiltre, kontrol og mærkning af lastbilerog busser i kommunalt fastlagte miljøzoner m.v. For udenlandske varebiler planlæggesdokumentationskravene at følge de krav, der vil blive stillet i forhold til tilsvarende danskekøretøjer.Der henvises til § 2, stk. 2, hvorefter ophævelsen af § 15 b, stk. 6, først træder i kraft, nårmiljøzonemærkeordningen for de udenlandske køretøjer er på plads.2.5 Skærpet håndhævelse2.5.1 Gældende retReglerne om håndhævelsen af reglerne om miljøzoner følger den almindelige ordning påmiljøbeskyttelseslovens område. Kommunalbestyrelserne er tilsynsmyndighed, og politietbistår som led i den almindelige færdselskontrol.
11
Efter den gældende § 87, stk. 3, i miljøbeskyttelsesloven kan politiet, hvis det skønnesnødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse standse ogundersøge transportmidler med henblik på at kontrollere affaldstransporters overholdelseaf gældende lovgivning, der varetager miljøbeskyttelseshensyn.Kontrollen af overholdelse af Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 af 14. juni 2006 omoverførsel af affald forestås af Miljøstyrelsen og kommunerne i samarbejde med SKAT ogPoliti. Ved import og eksport skal affaldet være ledsaget af særlige dokumenter omaffaldet og om, hvorfra og hvorhen affaldet bliver transporteret.2.5.2 Miljøministeriets overvejelserDet er ikke lovligt at bruge politiets redskaber i henhold til færdselsloven i miljøzonesagereller andre miljøsager, for eksempel sager om affaldstransporter. Der må derfor skabes denødvendige redskaber til at sikre, at miljøzonereglerne får den effekt, der er nødvendig forat sikre overholdelse af grænseværdier for luftkvalitet.En bestemmelse svarende til § 87, stk. 3, findes ikke for politiets standsning ogundersøgelse af køretøjer for, om det overholder miljøzonebestemmelserne. Der er hellerikke hjemmel til, at politiet kan kræve, at køretøjet skal gennem et ekstraordinært syn foregen regning, hvis det ikke ved en visuel eller papirkontrol kan konstateres, om der somkrævet er monteret et partikelfilter, og om det er effektivt.Hvis der konstateres en overtrædelse af miljøzonereglerne fra udenlandske lastbiler ogbusser har det vist sig vanskeligt at håndhæve reglerne.Tilsvarende gælder for overtrædelse af specielt reglerne for overførsel af affald, hvor dethar vist sig vanskeligt at håndhæve reglerne over for udenlandske chauffører og køretøjer,særligt i de tilfælde, hvor transporten, efter modtagelse af de rette dokumenter, vil kunneforsætte til det endelige bestemmelsessted.Ved at politiet kan tilbageholde køretøjet, indtil bøden er betalt, sikres der en effektivhåndhævelse af overførsel af affald, uden at transport af affald hæmmes. Politiet hartilsvarende beføjelser ved kontrol af farligt gods.2.5.3 LovforslagetDer foreslås derfor at give hjemmel for politiet til at få adgang til lastbiler, busser ogvarebiler uden retskendelse for at kontrollere miljøzonereglerne og til at kræveekstraordinært syn, hvis politiets visuelle kontrol ikke kan godtgøre, at køretøjet lovligtkører i miljøzonen.Endvidere foreslås der indført en hjemmel, svarende til en hjemmel i færdselsloven, til attilbageholde udenlandske køretøjer (lastbiler, busser og varebiler), der har overtrådtmiljøzonereglerne, med henblik på at søge fyldestgørelse i det af skyldige bøder ogsagsomkostninger.
12
Samme hjemmel foreslås indført for udenlandske køretøjer, der transporterer affaldgennem Danmark. Ved at politiet kan tilbageholde køretøjet, indtil bøden er betalt, sikresder en effektiv håndhævelse af overførsel af affald, uden at transport af affald hæmmes.2.6 MiljøzonemærkerDe nuværende regler om mærkning af tunge køretøjer planlægges overført til varebiler, såder bliver et krav for alle danske varebiler om påsætning af et miljøzonemærke, hvis deskal køre i en miljøzone, der omfatter varebiler.De danske synshaller planlægges fortsat at kunne udlevere miljøzonemærker.Herudover planlægges der etableret et nyt system, hvor miljøzonemærker kan rekvireresskriftligt eller elektronisk. Registreringsattesten for Euro 3 varebiler og nyere indeholderoplysning om miljønormen. Det er dermed muligt at udstede et miljøzonemærkeudelukkende på baggrund af registreringsattesten for de køretøjer, der ikke er omfattet afkravet om eftermontering af forureningsbegrænsende udstyr.På baggrund af en kontrol af de indsendte oplysninger, vil der blive tilsendt etmiljøzonemærke med påskrevet registreringsnummer til ejeren af køretøjet Denne opgaveforventes sendt i udbud.Udenlandske køretøjer kan ligeledes rekvirere miljøzonemærker skriftligt ved henvendelsetil den virksomhed, der vinder udbuddet.Regler om udstedelse af miljøzonemærker til køretøjer med et eftermonteret partikelfiltervil blive fastsat af Færdselsstyrelsen jf. udkast til bekendtgørelse sendt i høring ultimoseptember 2009. Reglerne er baseret på den tyske godkendelsesordning for partikelfiltre,der stiller krav om en virkningsgrad på mellem 30 og 50 % afhængig af varebilensstørrelse.Regler om godkendelse af katalysatorer til benzindrevne varebiler er fastsat i Vejledningom syn af køretøjer (afsnit 14.02 side 26-29). Varebiler, der får eftermonteret enkatalysator, vil blive kontrolleret ved periodisk syn med en lavere grænseværdi for dereskulilteudslip.2.7 GebyrDa der er tale om et væsentligt større antal miljøzonemærker end for den nuværendeordning planlægges der opkrævet et gebyr på ca. 15 kr. til dækning af miljøministerietsadministration og tilsyn, herunder udgifter til trykning og udsendelse af miljøzonemærker,information om mærkekravet, samt kontrol med de virksomheder, som vil stå forudlevering af mærkerne. En bekendtgørelse vil blive udstedt i medfør af § 88 imiljøbeskyttelsesloven, hvorefter miljøministeren kan fastsætte regler om gebyrer til heleller delvis dækning af myndighedernes omkostninger ved administration og tilsyn iforbindelse med loven.2.8 Forslag om information vedrørende bilskrot
13
2.8.1 Gældende retI forbindelse med besvarelse af en åbningsskrivelse fra Kommissionen vedr.implementering af direktiv 2000/53/EF af 18. september 2000 om udrangerede køretøjer,blev det konkluderet, at direktivets artikel 9, stk. 2, ikke er gennemført i dansk ret og ikkekan gennemføres uden, at der tilvejebringes hjemmel hertil. Da direktivet blevimplementeret i 2002, var det planlagt at gennemføre bestemmelser i artikel 9, stk. 2, vedindgåelse af en frivillig aftale med De Danske Bilimportører. Det viste sig imidlertid, atdette ikke opfyldte direktivets bestemmelse om, at en frivillig aftale skal kunnesanktioneres. Artikel 9, stk. 2, er derfor ikke blevet implementeret korrekt i dansk ret2.8.2 LovforslagetDen foreslåede bestemmelse (§ 9 q, stk. 4) giver hjemmel til gennemførelse, herundersikring af håndhævelse af artikel 9, stk. 2, i direktiv 2000/53/EF af 18. september 2000 omudrangerede person- og varebiler. Artiklen fastsætter at der i regelsættet, derimplementerer direktivet, må indgå bestemmelser om, at potentielle købere vedmarkedsføring af person- og varebiler skal informeres om bilens design med henblik pånyttiggørelse og genanvendelse, om udvikling af metoder til at forøge genbrug,genanvendelse og nyttiggørelse af biler samt fremskridt, der er opnået for at minimere denmængde, der skal bortskaffes ved affaldsbehandling af biler.
2.9 Udenlandske miljøzonemodeller og -erfaringerMijløzoner er etableret eller er under udvikling i Tyskland, Holland, Norge, Sverige, Østrig,Italien og Storbritannien. For alle zoner gælder det, at de tunge køretøjer er reguleret,herunder er busser dog kun reguleret i Østrig, Italien og Storbritannien. Herudoverreguleres følgende:- I Londons miljøzone minibusser samt varevogne med egenvægt over 1205 kg.- I de tyske miljøzoner reguleres alle køretøjstyper (privat og erhverv) bortset fra tohjuledekøretøjer- I de italienske miljøzoner reguleres alle køretøjstyper (privat og erhverv)3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige3.1 Miljøzoner m.v.Lovforslaget har ikke generelle økonomiske eller administrative konsekvenser forkommunerne, da lovforslaget alene giver en mulighed for frivillig etablering eller udvidelseaf frivilligt etablerede miljøzoner.Hvis en kommunalbestyrelse efter de foreslåede regler opnår tilladelse fra miljøministerentil etablering eller udvidelse af en miljøzone, vil de økonomiske og administrativekonsekvenser for den pågældende kommune følge af dels at kommunens varebiler i et vistomfang skal have monteret partikelfiltre, dels at der skal erhverves miljøzonemærker tildisse, dels som følge af opgaver vedrørende udpegning af zonen, skiltning m.v.
14
For Københavns og Frederiksberg kommuner, hvor miljøzonerne allerede er indført, oghvor der kan dokumenteres overskridelser af EU’s grænseværdier for luftforurening, vil dervære visse økonomiske og administrative konsekvenser forbundet med, at flere afkommunernes køretøjer vil blive omfattet af reglerne, end tilfældet er i dag. Det vurderesdog, at et meget begrænset antal af kommunernes varebiler vil blive berørt af de nyeregler, da de generelt er af nyere dato. De samlede udgifter i forbindelse med de nyeregler forventes i Københavns og Frederiksberg kommuner derfor at udgøre ca. 6 mio. kr.,som knytter sig til opdatering af skilte og informationer om de nye regler. De efterfølgendeårlige udgifter forventes ikke at være væsentligt forskellige fra udgifterne forbundet medden nuværende ordning.I forhold til staten vil udelukkelsen af visse varebiler fra miljøzoner samt eventuelindførelse af flere miljøzoner have visse administrative og økonomiske konsekvenser.Konsekvenserne for staten ligger dels i, at statens køretøjer i et større omfang end i dagskal have monteret partikelfiltre eller katalysatorer og i, at staten skal erhvervemiljøzonemærker. Dette forventes at dreje sig om relativt få køretøjer og en tilsvarendeminimal udgift, da statens vognpark næsten udelukkende består af nyere køretøjer, derikke vil blive berørt af de skærpede regler.Der vil endvidere være økonomiske og administrative konsekvenser forbundet med, atstaten skal sørge for fremstilling af miljøzonemærker samt varetage en del afadministrationen af mærkerne. Udgifterne planlægges dækket af et gebyr på ca. 15 kr. perudleveret miljøzonemærke. Gebyret opkræves ved udlevering af mærkerne til devirksomheder, der står for den videre udlevering til de enkelte køretøjsejere. Gebyret vilblive fastsat således, at denne del af ordningen er omkostningsneutral for staten. Derforventes gebyrindtægter på ca. 4,8 mio. kr. det første år og herefter ca. 450.000 kr. omåret. Hertil kommer udgifter til administration af tilladelser til etablering af miljøzoner forvarebiler, meddelelse af dispensationer, samt at politiet skal deltage i kontrollen medoverholdelsen af kravene i miljøzonen. Statens udgifter til disse opgaver forventes atudgøre ca. 1,2 mio. kr. i etableringsomkostninger i 2010/11, og ca. 0,5 mio. kr. årligtefterfølgende. Endvidere vil der skulle afholdes en engangsudgift på ca. 1 mio. kr. tilevaluering af ordningen i 2012.Udgifterne afholdes inden for de respektive ministeriers rammer.Endelig vil der være færre udgifter for stat, regioner og kommuner som følge af færrehospitalsindlæggelser og færre sygedage blandt personer med luftvejslidelser m.v.3.2 Andre forslagDer vurderes ikke at være konsekvenser for disse forslag.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet4.1 Miljøzoner m.v.De administrative og økonomiske konsekvenser af, at de nye regler for varebiler imiljøzoner indføres i Københavns og Frederiksberg kommuner, er følgende:
15
For alle varebiler indregistreret til erhvervsmæssigt brug, og som ønskes anvendt i enmiljøzone med krav til disse, vil den administrative konsekvens af udmøntningen aflovforslaget være, at ejeren eller den varige bruger skal anmode om et miljøzonemærke.Hvis varebilen er tilstrækkeligt ny, kan miljøzonemærket erhverves alene på grundlag afen registreringsattest, der angiver Euronormen. Det forventes, at synshallerne kanudlevere miljøzonemærker uden syn, og altså alene på grundlag af en papirkontrol. Der erfri prisfastsættelse, men det antages, at prisen vil være i størrelsesordenen 105-120 kr.Ældre køretøjer kan kun få et miljøzonemærke, hvis der er monteret det krævedeforureningsbegrænsende udstyr, og dette er effektivt.Miljøministeriet stiler endvidere mod, at ejere af varebiler, der overholder kravene i deskærpede miljøzoner, også skal kunne erhverve miljøzonemærker via en internetbaseretløsning.Færdselsstyrelsen fastsætter i efteråret 2009 regler om eftermontering af effektivepartikelfiltre til dieselbiler. Der er allerede fastsat regler om godkendelse af eftermonteringaf katalysatorer til benzinbiler.Ved syn foretages allerede i dag de nødvendige partikelmålinger, og på den baggrund mådet forventes, at lovforslaget alene indebærer en mindre forøgelse af udgiften til syn forkøretøjer, der ønskes anvendt i en miljøzone.Ejerne af de køretøjer, der ikke overholder de foreslåede udledningskrav, forventes atudskifte køretøjet til et nyere tidligere end ellers planlagt, da eftermontering afpartikelfilter/katalysator generelt forventes at blive et dyrere alternativ. Udskiftningenvurderes at give ejerne af ca. 10.500 erhvervskøretøjer en merudgift på i alt 20 mio. kr. tilforrentning af køretøjerne. Af de 10.500 køretøjer har ca. 3000 køretøjsejere bopæl indenfor Købehavns og Frederiksbergs miljøzoner.For varebilsejere, der udskifter deres køretøjer, forventes omkostningen som følge afindførelse af en skærpet miljøzone at udgøre op til 5000 kr.Det forventes desuden, at brugtvognsprisen på varebiler, der ikke kan overholde deskærpede krav, generelt vil falde. Tabet forventes at beløbe sig til 100 mio. kr. fordelt påca. 80.000 køretøjer. Ejere af de ældre varebiler, som eventuelt måtte vælge ateftermontere partikelfilter/katalysator, forventes at få en engangsudgift til køb og monteringpå gennemsnitligt ca. 5-7000 kr. pr. køretøj. Denne vurdering er baseret på oplysningerom priser fra det tyske marked for partikelfiltre. Det skal bemærkes, at der er tale om engennemsnitspris, idet udgiften til køb og montering af partikelfiltre kan variere. Et filter/enkatalysator vurderes, ud fra oplysninger fra det tyske partikelfilter- og katalysatormarked,at holde uden reparationer i hele bilens levetid og vil være vedligeholdelsesfri.De samlede økonomiske konsekvenser af lovforslagets udmøntning afhænger af, i hvormange byer der konstateres overskridelser af grænseværdierne, og hvor mangekommuner der derefter søger om og eventuelt får mulighed for at etablere miljøzoner.Derudover har zonernes geografiske udstrækning betydning, og endelig har det betydning,hvor mange og hvilke køretøjer der fortsat ønskes anvendt i zonerne.
16
I 2011 vurderes der at være ca. 450.000 varebiler i Danmark, hvoraf 75 % anvendeserhvervsmæssigt. Nysalget af varebiler er som følge af afgiftsomlægningen i 2007 samtden økonomiske afmatning faldet fra ca. 5000 pr. måned til ca. 1300 pr. måned i 2009.Det forventes, at op imod 75 % af alle danske erhvervs-varebilejere vil vælge at få etmiljøzonemærke på deres køretøj. Dette vil give en samlet udgift på ca. 25. mio. kr. tilmiljøzonemærker for de eksisterende erhvervskøretøjer, samt 4 mio. kr. til mærkning afnye køretøjer ferm til 2013.De samlede udgifter for de danske erhvervs-varebilejere forventes dermed at løbe op i ca.147 mio. kr. fordelt på ca. 20 mio. kr. til udskiftning af køretøjer, ca. 100 mio. kr. i genereltværditab og ca. 29 mio. til miljøzonemærker ferm til 2013.En udmøntning af lovforslaget vil indebære økonomiske og administrative konsekvenserfor de virksomheder, der i henhold til lov om godkendelse og syn af køretøjer har tilladelsetil at foretage syn af køretøjer. De administrative konsekvenser vil blive, atsynsvirksomhederne skal varetage opgaven med at udstede, henholdsvis inddragemiljøzonemærker, herunder tilknyttede opgaver som for eksempel gennemførelse af denødvendige tekniske undersøgelser. De tilknyttede opgaver kan desuden væreregistrering og digital indberetning til tilsynsmyndigheden om udleveringen, henholdsvisinddragelsen af miljøzonemærker. Det er hensigten, at synsvirksomhedernes betaling forudførelse af de nye opgaver, der foreslås i dette lovforslag, fastsættes ved friprisdannelse, således som det ifølge lov nr. 473 af 9. juni 2004 om godkendelse og syn afkøretøjer, jf. § 21, vil være tilfældet efter 1. januar 2007 for betaling for syn af køretøjer.4.2 Andre reglerPræciseringen af producentansvaret i forbindelse med bilskrotordningen betyder følgende:Producenter og importører af biler forpligtes til på salgstidspunktet at informere købere afperson- og varebiler om bilens design med henblik på nyttiggørelse og genanvendelse, omudvikling af metoder til at forøge genbrug, genanvendelse og nyttiggørelse af biler samtfremskridt, der er opnået for at minimere den mængde, der skal bortskaffes vedaffaldsbehandling af biler. Informationen skal ske i salgsmaterialet. Da disse forpligtelserfølger af direktiv 2000/53/EF af 18. september 2000 om udrangerede køretøjer, vilgennemførelsen af kravene i Danmark alene indebære, at eksisterende oplysninger frabilfabrikanterne skal oversættes til dansk og indarbejdes i det salgsmateriale, som dedanske bilimportører anvender i forbindelse med markedsføringen af nye person- ogvarebiler.Der er ikke tale om økonomiske byrder, men en administrativ byrde. Da de fleste af deoplysninger, som importørerne forpligtes til at oplyse om, allerede indgår i bilfabrikanternesinformationsmateriale om de enkelte bilmodeller og alene skal indarbejdes iinformationsmateriale gældende for hver ny bilmodel, der bringes på markedet, vurderesdet, at der er tale om en byrde af yderst begrænset karakter.Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, der er involveret iimport/eksport af affald, såfremt reglerne for import og eksport af affald overholdes.
17
5. De økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne5.1 Miljøzoner m.v.Alle varebiler alene indregistreret til privat brug, som ønskes anvendt i en miljøzone medkrav til disse køretøjer, vil have samme type af økonomiske og administrativekonsekvenser som erhvervslivets. Da antallet af private varebiler udgør ca. 110.000, dvs.1/4 af det totale antal varebiler, vil borgernes udgifter være 1/3 af erhvervslivets (se afsnit4).Udskiftningen af private varebiler vurderes således at give ejerne af ca. 3.500 køretøjer enmerudgift på i alt ca. 9 mio. kr. inkl. moms til forrentning af køretøjerne. Af de 3.500køretøjer har ca. 1100 køretøjsejere bopæl inden for Købehavns og Frederiksbergsmiljøzoner.Erhvervelse af miljøzonemærker til 75 % af de private varebiler vil give borgerne enomkostning på i alt ca. 11 mio. kr. inkl. moms.Det forventes desuden, at brugtvognsprisen på private varebiler, der ikke kan overholdede nye krav, generelt vil falde. Tabet forventes at beløbe sig til ca. 33 mio. kr. fordelt på ca.28.000 køretøjer.De samlede udgifter for de private danske varebilejere forventes dermed at løbe op i ca.53 mio. kr., fordelt på ca. 9 mio. kr. til udskiftning af køretøjer, ca. 33 mio. kr. i genereltværditab og ca. 11 mio. til miljøzonemærker.
5.2 Andre reglerDer vurderes ikke at være konsekvenser for borgerne af disse regler.6. De miljø- og sundhedsmæssige konsekvenserLuftforurening vurderes i Danmark at give anledning til 3.400 for tidlige dødsfald, 160.000astmatilfælde og omkring 2. mio. sygedage.Der er ikke fastsat en nedre grænse for eksponering og sundhedseffekter for partikler.Børn er særligt følsomme over for luftforurening. Udenlandske vurderinger anslår, at dengennemsnitlige levealder reduceres med omkring et år, hver gang mængden af fine ogultrafine partikler stiger med 10 �g pr. kubikmeter.Forhøjede niveauer for kvælstofdioxid (NO2) vurderes at påvirke især luftvejene hossærligt følsomme personer, f.eks. hos børn og personer, der i forvejen har luftvejslidelser.Dette kan medvirke til forværrede luftvejssymptomer, et øget antal sygedage samt øgetdødelighed. Det er imidlertid svært at kvantificere effekterne nøjere, idet NO2typiskoptræder sammen med de mere sundhedsskadelige partikler, og N02anvendes ofte somen indikator for trafikforureningen.
18
Ved en restriktion for varebiler som foreslået for udmøntning i en bekendtgørelse, udstedtaf miljøministeren efter den foreslåede ændrede § 15 e, reduceres luftforureningen medpartikler med 1,2 �g/m3. Denne reduktion er nok til at undgå omkring 500 tabte leveår.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder hjemmel til at udstede regler, der stiller krav til motorkøretøjer, ogregler, der giver mulighed for kommuner til at indføre miljøzoner for lastbiler og busser ogzoner for varebiler.Der er ikke pligt til notifikation af hjemmelsbestemmelser efter direktiv 98/34/EF om eninformationsprocedure med hensyn til tekniske standarder og forskrifter samt forskrifter forinformationssamfundets tjenester. Derimod betyder ophævelsen af undtagelsen forudenlandske lastbiler og busser til at have miljøzonemærke, at lovforslaget indfører en nypligt for disse køretøjer. Denne ændring betyder derfor, at lovforslaget skal notificeres iudkast.De opfølgende bekendtgørelser om krav til forureningsbegrænsende udstyr for lastbiler,busser og varebiler vil blive notificeret over for EU-Kommissionen i henhold til direktivet.Desuden vil EU-Kommissionen og medlemslandene blive underrettet om de opfølgendebekendtgørelser i henhold til Rådets beslutning af 21. marts 1962 om indførelse af enfremgangsmåde til forudgående undersøgelse og forhandling om visse administrativt ellerved lov fastsatte bestemmelser, som medlemsstaterne påtænker at udstede påtransportområdet.Hensynet til beskyttelsen af miljøet må dog på baggrund af EF-domstolens dom af 19. maj1992 i sag C-195/90 antages at kunne retfærdiggøre foranstaltninger på transportområdet,som er omfattet af artikel 72, forudsat, at disse er proportionale. Da de byrder,miljøzoneordningen indebærer, ikke findes at ligge ud over, hvad der er nødvendigt for atopnå den tilsigtede miljøbeskyttelse og sundhedsfremme eller at stå i misforhold til detmål, der søges opnået, må ordningen anses for at være i overensstemmelse med artikel72. Der lægges vægt på, at de udenlandske aktører får en rimelig let adgang til aterhverve miljøzonemærker. Der henvises desuden til, at en lignende ordning er etableretfor adgang til tyske miljøzoner.Etablering af miljøzoner vil kunne bidrage positivt til at opfylde bestemmelserne i EU’sdirektiv 2008/50/EF om luftkvaliteten og renere luft i Europa.8. Sammenfattende skemaPositiveKonsekvenser/mindreudgifterØkonomiskekonsekvenserfor stat:Færre udgifter for stat,regioner og kommunersom følge af færre
NegativeKonsekvenser/merudgifterStaten:Udgifter til administration, trykning, informationm.v. i forhold til miljøzonemærker:
19
PositiveKonsekvenser/mindreudgifterKommuner:Regionerne:hospitalsindlæggelserog færre sygedageblandt personer medluftvejslidelser.
NegativeKonsekvenser/merudgifterI altEtableringLøbende6 mio. kr.0,95 mio. kr.Gebyrindtægter4,8 mio. kr.0,45 mio. kr.
Administrativekonsekvenser for stat:Kommuner:Regionerne:
Ingen
Økonomiskekonsekvenser forerhvervslivet
Ingen
Administrativekonsekvenser forerhvervslivet
Ingen
Miljømæssigekonsekvenser
Økonomiskekonsekvenser forborgerne.
Vejtrafikkens udledningaf sundhedsskadeligepartikler og kvælstofilterreduceres yderligere.Ingen
Dermed netto ca. 1,2 mio. kr. ietableringsomkostninger og netto ca. 0,5 mio.kr. årligt derefter til administration. Endvidere vilder skulle afholdes en engangsudgift på ca. 1mil. kr. til evaluering af ordningen i 2012Kommunerne: Udgifter til opdatering af skilte oginformation om de nye regler: Ca. 6 mio. kr.Regionerne: 0Staten: Administration, trykning m.v. i forhold tilmiljøzonemærker samt erhvervelse af filtre ogmærker til statens egne biler: 3 årsværk ietableringsfasen 2010/11 og 0,5 årsværk årligttil administration.Københavns og Frederiksberg kommune: 3årsværk til etableringRegionerne: 0Fremrykket udskiftning af varebiler vil give enudgift på ca. 20 mio. kr. Brugtvognsprisen påvarebiler forventes desuden at falde, hvilketgiver et tab til erhvervslivet på ca. 100 mio. kr.fordelt på 80.000 køretøjer. Erhvervelse afmiljøzonemærker til 75 % af erhvervs-varebilerne, vil medføre en omkostning på ca.25 mio. kr., samt 4 mio. kr. frem til 2013 tilmærkning af nye køretøjer. I alt en udgift på ca.149 mio. kr. frem til 2013.De berørte erhvervsdrivende skal udskifte deresvarebiler eller købe og montere partikelfiltre,samt erhverve miljøzonemærker og årligt havepartikeludledningen, herunderfilteret/katalysatoren, tjekket. Erhvervsvarebiler,der opfylder kravene i de miljøzoner forvarebiler, og som ønskes anvendt i zonerne,skal have påsat et miljøzonemærke. Mærketskal erhverves og påsættes af ejeren/den varigebruger.Ingen
Fremrykket udskiftning af varebiler, registreretudelukkende til privat brug, vil medføre udgifterpå ca. 9 mio. kr. inkl. moms til forrentning af
20
PositiveKonsekvenser/mindreudgifter
NegativeKonsekvenser/merudgifterkøretøjerne. Værditabet forbundet med faldendebrugtvognspriser udgør en udgift på ca. 33 mio.kr. fordelt på 28.000 køretøjer. Erhvervelse afmiljøzonemærker til 75 % af de private varebiler,vil medføre en omkostning på ca. 11 mio. kr.inkl. moms. I alt en udgift på ca. 53 mio. kr.De berørte borgere skal udskifte deres varebilereller købe og montere partikelfiltre, samterhverve miljøzonemærker og/eller havepartikeludledningen, herunderfilteret/katalysatoren, tjekket. Private varebiler,der ønskes anvendt i zonerne, skal have påsatet miljøzonemærke. Mærket skal erhverves ogpåsættes af ejeren/den varige bruger.Ingen
Administrativekonsekvenser forborgerne
Forhold til EU-retten
Miljøzoner kan bidragetil at opfyldebestemmelserne i EU’sdirektiv 2008/50/EF omluftkvalitet.
9. Hørte myndigheder og organisationer
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser.Til § 1Nr. 1.Den foreslåede bestemmelse er ny. Den tilsigter at gennemføre artikel 9, stk. 2, i direktiv2000/53/EF af 18. september 2000 af udrangerede køretøjer, der vedrørerproducentansvaret i forbindelse med udrangerede biler med hensyn tilinformationsforpligtelserne over for potentielle købere.Denne bestemmelse giver hjemmel til at sikre, at der ved markedsføring af person- ogvarebiler bliver informeret om bilens design med henblik på nyttiggørelse oggenanvendelse, om udvikling af metoder til at forøge genbrug, genanvendelse ognyttiggørelse af biler samt fremskridt, der er opnået for at minimere den mængde, der skalbortskaffes ved affaldsbehandling af biler. Virksomheder, herunder producenter ogimportører, er på salgstidspunktet forpligtet til at informere potentielle købere omaffaldshåndtering af biler, herunder om den markedsførte bils egenskaber mht.
21
nyttiggørelse og genanvendelse. Tanken bag bestemmelsen er, at disse informationer skalindgå som en del af beslutningsgrundlaget i forbindelse med købet.Bekendtgørelse nr. 1708 af 20. december 2006 om håndtering af affald i form afmotordrevne køretøjer og affaldsfraktioner herfra fastsætter allerede bestemmelser omhåndtering af affald i form af motordrevne køretøjer samt håndtering af affaldsfraktionerherfra, og producenter og importører skal ved markedsføring af nye person- og varebilerinformere om producentansvaret, herunder også om tilbagetagningsordninger for udtjenteperson- og varebiler. Det fremgår således, hvem der har pligt til at tilbagetage bilen, nården er udtjent, men det fremgår ikke i de gældende regler, at potentielle køber påkøbstidspunktet skal have adgang til oplysninger om, hvor god bilen er at affaldsbehandlem.v.Miljøministeren vil i forbindelse med en revision af bekendtgørelsen om håndtering afaffald i form af motordrevne køretøjer og affaldsfraktioner herfra fastsætte nærmere reglerherom.Til nr. 2Ændringen er en konsekvens af ændringen i nr. 1.Til nr. 3Ændringen er en konsekvens af ændringen i nr. 1.
Til nr. 4Bestemmelsen er ny. Den tilsigter at skabe mulighed for kommunalbestyrelser at kunnebestemme, at en eksisterende eller kommende miljøzone også omfatter varebiler, når debliver reguleret efter en bekendtgørelse, udstedt af miljøministeren efter § 15 e.Det foreslås, at kommunalbestyrelserne i København, Frederiksberg, Århus, Aalborg ogOdense Kommuner får mulighed for at etablere miljøzoner for varebilerDette foreslås at forudsætte miljøministerens tilladelse. Baggrunden herfor er, at det børsikres, at miljøzoner for varebiler kun indføres, når der er overskridelser af grænseværdierfor luftkvalitet. Der er ikke tale om, at en sådan miljøzone ophæves, hvis der i et år ikke eroverskridelser af grænseværdier for luftkvalitet.Det vil blive taget i betragtning, om en overskridelse af EU's grænseværdier forluftforurening, skyldes særlige forhold af enkeltstående varighed (større brande ellerlignende) eller om den må forventes også at forekomme i efterfølgende kalenderår. Der erofficielle målestationer i de fire byområder og disses resultater vil blive lagt til grund. Defem kommunalbestyrelser kan, om ønsket, iværksætte supplerende undersøgelser.Kommunalbestyrelser i andre byer end København, Frederiksberg, Ålborg, Århus ogOdense kan under tilsvarende betingelser etablere miljøzoner for lastbiler og busser medde krav til partikelfilter, der følger af § 15 b. Miljøzonen kan besluttes også at omfattevarebiler, igen efter tilladelse fra miljøministeren, og når der dokumenteres overskridelseraf grænseværdier for luftkvalitet.
22
Godtgørelse af, at en miljøzone i andre byer er berettiget, kan ske ved modelberegninger,men der vil være behov for, at disse modelberegninger baseres på detaljerede lokaletrafiktællinger, samt at der gennemføres faktiske kampagnemålinger af luftforureningen afkortere varighed, typisk ca. fire uger.Det er hensigten, at disse beregninger og målinger udføres af akkrediterede virksomheder.Det forudsættes, at miljøministeren efter § 15 e har udstedt en bekendtgørelse omforureningsbegrænsende udstyr for visse varebiler.Afgrænsningen af miljøzonen for varebiler følger den oprindeligt vedtagne miljøzone forlastbiler og busser, medmindre der træffes bestemmelse om en ny afgrænsning gældendefor begge typer af køretøjer. Det kan dog ikke afvises, at der i konkrete tilfælde kan værehelt særlige forhold, der gør, at hovedreglen må fraviges. Det foreslås derfor at givemiljøministeren hjemmel til at udstede bekendtgørelse om dette, jfr. forslaget under nr. 5..Reglerne om udvidelse, indskrænkninger og ophævelse af en etableret miljøzone findertilsvarende anvendelse. Det samme gælder reglen om, at kommunalbestyrelsensafgørelser om etablering, udvidelse, indskrænkning og ophævelse af en miljøzone ikkekan påklages til anden administrativ myndighed.Miljøministerens hjemmel til at fastsætte regler om kommunalbestyrelsens geografiskeafgrænsning af større sammenhængende byområder, herunder om undtagelse af visseveje, herunder transit-ruter, finder tilsvarende anvendelse.Reglerne i bekendtgørelse nr. 66 af 22. januar 2007 om miljøzoner fastsætter regler foroffentlighedens inddragelse i forbindelse med etablering, udvidelse, indskrænkninger ogophævelse af en miljøzone i de fem kommuner. Bekendtgørelsen vil blive opdateret, såden også gælder for andre kommuner.Til nr. 5Forslaget er en konsekvensændring som følge af forslaget i nr. 4.Til nr. 6Forslaget er en konsekvensændring som følge af forslaget i nr. 4.Til nr. 7Bestemmelsen foreslås ændret.Den tilsigter at give mulighed for gennemførelse af miljøzoner for varebiler i løbet afkortere tid (syv måneder) end for de eksisterende miljøzoner for busser og lastbiler. Foretablering af miljøzoner for lastbiler og busser, fastholdes den eksisterende 14-månedersindfasningstid.
23
Det foreslås for nye miljøzoner, at kommunalbestyrelsens afgørelser om etablering,udvidelse, indskrænkning og ophævelse skal offentliggøres, og at der skal gå mindst 14måneder fra offentliggørelsen af kommunalbestyrelsens afgørelse om etablering ellerudvidelse af en miljøzone, til miljøzonen kan få virkning og dermed håndhæves. Forslagetom de 14 måneder er begrundet i hensynet til, at ejeren af en lastbil eller bus, som ikkeopfylder partikeludledningskravene for en miljøzone, skal have den fornødne tid til at fåmonteret partikelfilteret. Baggrunden var desuden, at lastbilerne og busserne i dennuværende ordning skal have kontrolleret partikeludledningen, herunder filteretseffektivitet. Det blev her lagt til grund, at det ville være for vidtgående at pålægge samtligelastbiler og busser en pligt til et ekstraordinært bilsyn, men at kontrollen sker ved det årligebilsyn. Perioden på 14 måneder vil endvidere afbøde virkningerne af de økonomiskeomkostninger for vognmændene som følge af kravet om montering af partikelfiltre m.v.Ved beslutning om, at miljøzonerne også omfatter visse varebiler foreslås det, at derfastlægges en indfasningstid på syv måneder. Baggrunden er, at restriktioner i kommunalemiljøzoner gerne skulle få virkning så betids, at grænseværdien for PM10kan forventesoverholdt i 2011.Til nr. 8Forslaget er en konsekvensændring som følge af forslaget under nr. 4.Til nr. 9Bestemmelsen foreslås ændret.Det tilsigtes yderligere at kunne regulere andet end partikelfiltre på tunge lastbiler ogbusser. Desuden tilsigtes det at kunne regulere anden luftforurening end partikler, foreksempel NO2.Der foreslås derfor indføjet begrebet ”forureningsbegrænsende udstyr”, der dækker deeksisterende teknologier, partikelfiltre og katalysatorer, men også rummer andet udstyrsom følge af teknologiudvikling. Ved brugen af dette begreb er det hensigten at kunnestille krav om udstyr, der begrænser anden forurening end partikelforurening.Desuden henvises der til § 15 b, stk. 3, som bliver ændret, med hensyn til at tilkendegive,at kravene i stk. 1 kan suppleres med andre krav end partikelfilter og Euronormer, derfremgår af stk. 1.
Til nr. 10Forslaget er en redaktionel ændring som følge af forslaget i nr. 15.Til nr. 11Forslaget er en redaktionel ændring som følge af forslaget i nr. 15.Til nr. 12 og 13
24
De foreslåede bestemmelser er nye.Forslaget tilsigter at forpligte ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighedover et køretøj til at overholde de regler, der bliver fastsat efter den foreslåede ændring tilstk. 3.Nyaffattelsen er en konsekvens af, at der foreslås givet hjemmel til at stille krav til andetforureningsbegrænsende udstyr end partikelfiltre.Til nr. 14Bestemmelsen foreslås ændret.Det tilsigtes yderligere at kunne regulere andet end partikelfiltre på tunge lastbiler ogbusser. Desuden tilsigtes det at kunne regulere anden luftforurening end partikler, foreksempel NO2.Der foreslås derfor indføjet begrebet ”forureningsbegrænsende udstyr”, der dækker deeksisterende teknologier, partikelfiltre og katalysatorer, men også rummer andet udstyrsom følge af teknologiudvikling. Ved brugen af dette begreb er det hensigten at kunnestille krav om udstyr, der begrænser anden forurening end partikelforurening.Ved en udmøntning af bestemmelsen er det hensigten, at der kan stilles krav tileftermontering af forureningsbegrænsende udstyr, evt. relateret til andet end Euronormer.Forslaget skal ses i sammenhæng med nr. 9.
Til nr. 15Bestemmelsen foreslås ophævet.Der tilsigtes at skabe ens vilkår for danske og udenlandske køretøjer, omfattet afmiljøzoner.Udenlandske lastbiler og busser skal i dag opfylde de samme krav som danske lastbiler ogbusser, men skal ikke have et miljøzonemærke i forruden. Derimod skal de på andenmåde dokumentere, at partikelfilterkravene opretholdes. Denne model foreslås nuophævet, da der med regulering af varebiler forventes tilstrækkeligt volumen til atorganisere en samlet praktisk ordning for udlevering af mærker også til de udenlandskebiler. Det vil blive sikret, at mærkerne udstedes efter den fornødne kontrol.Da der ikke i de kommende regler om miljøzonemærkningsordningen vil blive gjortundtagelse for udenlandske køretøjer, gælder reglerne for alle omfattede køretøjer, uansetejerskab. Reglerne vil blive fastsat i miljøministerens kommende bekendtgørelse omblandt andet mærkeordning for lastbiler, busser og varebiler, udstedt i medfør af § 15 d oge.Til nr. 16
25
Bestemmelsen er ændret.Bestemmelsen er beregnet på at blive brugt for lastbiler/busser og varebiler.Dispensationsordningen administreres på den måde, at der navnlig dispenseres, hvor detvil være sikkerhedsmæssigt uforsvarligt at montere et partikelfilter, hvor der foreliggersærlige omstændigheder, som f.eks. at der er tale om et unikt specialkøretøj, eller at det erteknisk umuligt at montere et partikelfilter, eller hvor kravet om partikelfilter får karakter afet ekspropriativt indgreb.For varebiler vil der alene blive dispenseret, hvor det vil være sikkerhedsmæssigtuforsvarligt at montere et partikelfilter eller katalysator, eller hvor der er tale omekspropriation. Hvis anden teknologi bliver relevant, vil der også kunne dispenseres fradisse krav.Dispensationsreglerne vil, i lighed med den eksisterende dispensationsmulighed forlastbiler og busser, blive affattet sådan, at der i ekspropriationstilfælde skal gives endispensation til at kunne køre i miljøzone uden det påkrævede udstyr.Det er Justitsministeriets vurdering, at den ordning, der påtænkes for de ældre varebiler,ikke i almindelighed vil være ekspropriation, men der kan være en risiko for, at enkelteblive atypisk hård ramt. I sådanne tilfælde skal der derfor gives dispensation.Til nr. 17Bestemmelsen foreslås ændret.Det tilsigtes at skabe mulighed for fleksibel rekvirering af miljøzonemærker i de tilfælde,hvor det er nok at kontrollere dokumenter som for eksempel registreringsattest som bevisfor at kunne erhverve miljøzonemærke.Det foreslås derfor, at miljøministeren i bekendtgørelse kan udstede regler om, atbestemte virksomheder eller institutioner skal stille elektronisk rekvisition til rådighed.Til nr. 18.Bestemmelsen foreslås ændret.Ændringen tilsigter at skabe mulighed for at kunne regulere flere typer udstyr, flere typerforurenende stoffer og at kunne fastsætte varierede, konkret tilpassede ordninger forenkelte typer forurening og udstyr for varebiler.Varebiler vil i udmøntende bekendtgørelser blive defineret på samme måde som iFærdselsstyrelsens bekendtgørelse af Detailforskrifter for Køretøjer. I praksis harvarebiler i dag gule eller hvidgule nummerplader med undtagelse af enkelte statsligekøretøjer. Ved indførelse af en miljøzone for varebiler vil der dermed blive en naturlig
26
visualisering i forhold til håndhævelsen, da alle danske køretøjer på gule og hvidgulenummerplader (i hvert fald) bliver omfattet af miljøkravene og kravet om miljøzonemærke.Statslige køretøjer er kun undtaget fra reglerne, hvis de er omfattet af princippet i § 15 b,stk. 4.Muligheden for at etablere miljøzoner for varebiler er nu foreslået indskrevet som stk. 3 i §15 a.Den gældende § 15 e giver miljøministeren hjemmel til at regulere partikeludledning fravarebiler med brug af den samme administrative model som den gældende for tungelastbiler og busser.Det er miljøministeriets vurdering, at den eksisterende § 15 e ikke er tilstrækkelig, daindgrebsmulighederne over for lastbiler og busser ikke bør være de samme for varebiler,da forholdene er forskellige. Lastbiler og busser skal til årlige syn; det skal varebiler ikke.Lastbiler og busser er typisk individuelt byggede; varebiler er seriefremstillede. Navnligpartikelfiltre for varebiler er billigere og hyldevarer; det er ikke altid tilfældet for lastbiler ogbusser. Kravene til lastbiler og busser vedrører væsentligt nyere køretøjer end de, derplanlægges fastsat for varebiler for at kunne køre i en miljøzone.
Den administrative model for lastbiler og busser passer dermed ikke fuldstændig tilvarebiler, da køretøjerne er forskellige. Yderligere er de faktiske omstændigheder i forholdtil 2007, da miljøzonereglerne blev vedtaget, ændret. I dag er der behov for en kortereindfasningstid for varebiler i miljøzoner for at kunne overholde grænseværdier forluftkvalitet, jfr. forslaget i nr. 6.Da der kan forekomme fremtidige overskridelser af grænseværdier for luftkvalitet, er detforeslået, at ministeren kan udstede bekendtgørelser om forureningsbegrænsende udstyr,andet end partikelfilter/katalysator ved overskridelser af andre grænseværdier end PM10.Dette betyder, at der kan reguleres for forurening med andre stoffer end partikler, og at derkan stilles krav til andet end eksisterende teknologi.Reglerne om undtagelse af veterankøretøjer og forsvarets m.v. køretøjer videreføres forvarebilers vedkommende..Det er intentionen at udnytte den foreslåede hjemmel i § 15 e for ministeren til at stille kravtil varebiler og forureningsbegrænsende udstyr til at hindre kørsel med varebilerindregistreret før 1995 (benzin) og 2002 (diesel) i miljøzoner, medmindre der ereftermonteret partikelfilter/katalysator.
Til nr. 19Bestemmelsen er ny.Det tilsigtes at sikre politiet de nødvendige redskaber til at håndhæve miljøzonereglerne.
27
Politiets kontrol af motorkøretøjer sker i al overvejende grad i henhold til færdselsloven.Reglerne om adgang, krav om syn og lignende kan imidlertid ikke anvendes ved kontrol afmiljøzonereglerne, da miljøbeskyttelsesloven har miljø- og sundhedsmæssigt sigte og ikkefærdselssikkerhedsmæssigt sigte. Det skal derfor sikres, at politiet har adgang tilmotorkøretøjer for at kontrollere, om der er installeret det nødvendigeforureningsbegrænsende udstyr. Desuden skal politiet have adgang til at kræve syn tilsikring af, at udstyr, der for eksempel kan være indbygget i udstødningssystemet eller ikkekan konstateres ved visuelt eftersyn, bliver kontrolleret, om det er installeret, og om det ereffektivt. Et sådant ekstraordinært syn sker ved de private synshaller og for ejerens egenregning.Til nr. 20Bestemmelsen er ny.Det tilsigtes at styrke håndhævelsen over for udenlandske køretøjer.Efter model i færdselslovens § 120 foreslås det, at politiet får adgang til at tilbageholdeudenlandske køretøjer, der overtræder miljøzonereglerne. En sådan mulighed fortilbageholdelse vil styrke håndhævelsen og virke præventivt, så de udenlandske ejere ellerførere sørger for den mindre opgave at erhverve et miljøzonemærke. Hvis reglerne sletikke overholdes, vil bare eksistensen og viden om en sådan mulighed formentlig bevirke,at disse personer undlader at køre ind i miljøzoner.Forslaget dækker også overtrædelser af Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 af 14. juni2006 om overførsel af affald. Kontrollen forestås af Miljøstyrelsen og kommunerne isamarbejde med SKAT og Politi. Når der sker en overtrædelse af en udenlandskechauffører og motorkøretøjer, er det vanskeligt at håndhæve overtrædelsen. Det er særligti de tilfælde, hvor transporten, efter modtagelse de rette dokumenter, vil kunne forsætte tilsidst bestemmelsessted. Ved at politiet kan tilbageholde køretøjet, indtil bøden er betalt,sikres der en effektiv håndhævelse af transport af affald, uden at transport af affaldhæmmes. Politiet har tilsvarende beføjelser ved kontrol af farligt gods.Bestemmelsen vil formentlig ikke blive anvendt hver gang, men kan være et nyttigt værktøjtil at få rettet fejl i papirerne hurtigt. Ved brugen skal der ske en afvejning af, at affaldet påden ene side skal videre til sit bestemmelsessted, at sikre effektiv transport af affald og atsikre håndhævelse. Det bliver politiet, der afvejer om denne mulighed skal bruges ikonkrete tilfælde.Er føreren hjemmehørende i Finland, Island, Norge eller Sverige, vil der normalt ikke værebehov for tilbageholdelse af køretøjet. Dette beror på reglerne i lov nr. 214 af 31. maj 1963om nordisk samarbejde med hensyn til fuldbyrdelse af straf m.v..
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2010.
28
Indførelsen af krav om miljøzonemærke for udenlandske køretøjer foreslås gennemførtsamtidig med, at der er etableret en praktisk ordning for udlevering af mærker til disse.Dette forventes at ske samtidig med og som led i en samlet ordning for lastbiler, busser ogvarebiler.
29
Bilag 1 - ParallelopstillingLovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formuleringLovforslaget
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.lovbekendtgørelse nr. 1757 af 22. december2006, som ændret ved lov nr. 509 af 17. juni2008 og senest ved lov nr. 513 af 12. juni2009 foretages følgende ændringer:
§ 9 q.
Stk. 3.Miljøministeren kan fastsætte reglerom producenters og importørers pligt til atoplyse den sidste ejer eller indehaver om,hvor en udtjent person- eller varebil kanafleveres, herunder hvordan oplysningerneskal gives.Stk. 4.Den sidste ejer eller indehaver harret til at aflevere en udtjent person- ellervarebil til en producent eller importør tilsærskilt håndtering uden omkostninger.Stk. 5.Ministeren kan fastsætte regler omden sidste ejers eller indehavers rettigheder,jf. stk. 4, herunder at retten til at aflevere enbil kan begrænses med hensyn tilafleveringssteder, og at der af den sidsteejer eller indehaver uanset stk. 4 kanopkræves et beløb for de vigtigstemanglende komponenter svarende tiltilsvarende komponenters materialeværdi påafleveringstidspunktet.
1.
I§ 9 q,indsættes efter stk. 3 som nytstykke:”Stk.4.Miljøministeren kan fastsætteregler om visse virksomheders pligt til atoffentliggøre oplysninger om designet afperson- og varebiler og disses komponentermed henblik på egnethed til nyttiggørelse oggenanvendelse og miljømæssig behandlingm.m., herunder hvordan oplysningerne skalgives.”Stk. 4-5 bliver herefter stk. 5-6.2.
I§ 9 q, stk. 5,der bliver stk. 6, ændres tosteder: ”stk. 4” til ”stk. 5”.
3.
I§ 9 s, stk. 2,ændres: ”§ 9 q, stk. 3 og 4”§ 9 s.
Stk. 2.Miljøministeren kan fastsætte reglertil ”§ 9 q, stk. 3 og 5”.om producenters og importørers pligt til attilvejebringe og give oplysninger ogdokumentation om etableredetilbagetagningsordninger til brug forkontrollen med overholdelse af reglerne i § 9q, stk. 1, og regler fastsat i medfør af § 9 q,stk. 3 og 4, og § 9 æ.
30
§ 15 a.
Kommunalbestyrelsen iKøbenhavn, Frederiksberg, Århus, Aalborgeller Odense Kommuner kan træffebestemmelse om etablering af miljøzoner istørre sammenhængende byområder, hvorder er betydelig trafik med de i § 15 b, stk. 1,nævnte køretøjer.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan underde samme betingelser som i stk. 1 træffebestemmelse om udvidelse eller i heltsærlige tilfælde mindre indskrænkninger afen etableret miljøzone.Kommunalbestyrelsen kan ikke udentilladelse fra miljøministeren ophæve enetableret miljøzone.Stk. 3.Ministeren fastsætter regler om dengeografiske afgrænsning af størresammenhængende byområder, herunderom undtagelse af visse veje.Stk. 4.Kommunalbestyrelsens afgørelseefter stk. 1 og 2 kan ikke påklages til andenadministrativ myndighed.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen offentliggørafgørelser efter om etablering, udvidelse,indskrænkning eller ophævelse af enmiljøzone. Der skal gå mindst 14 månederfra offentliggørelsen afkommunalbestyrelsens afgørelse ometablering eller udvidelse af en miljøzone tildet tidspunkt, hvor miljøzonen har virkning.Stk. 6.Ministeren fastsætter regler omoffentlighedens inddragelse, nårkommunalbestyrelsen træffer afgørelse efterstk. 1 og 2.
4.
I§ 15 aindsættes efter stk. 1 som nyestykker:”Stk.2.Kommunalbestyrelsen i øvrigekommuner kan efter forudgående tilladelsefra miljøministeren træffe bestemmelse ometablering af miljøzoner i størresammenhængende byområder, hvor der erbetydelig trafik med de lastbiler og busser,der er nævnt i § 15 b, stk. 1.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen kan efterforudgående tilladelse fra miljøministerentræffe bestemmelse om, at miljøzonernævnt i stk. 1 og 2 også skal omfatte devarebiler, der er reguleret af regler udstedtefter § 15 e.”Stk. 2-6 bliver herefter til stk. 4-8.5.
I§ 15 a, stk. 2,der bliver stk. 4, ændres:”stk. 1” til ”stk. 1-2”.6.
I§ 15 a, stk. 4,der bliver stk. 6, ændres:”stk. 1 og 2” til ”stk. 1-4”.7.
§ 15 a, stk. 5,der bliver stk. 7, affattessåledes:”Stk.7.Kommunalbestyrelsen offentliggørafgørelser om etablering, udvidelse,indskrænkning eller ophævelse af enmiljøzone. Der skal gå mindst 14 månederfra offentliggørelsen afkommunalbestyrelsens afgørelse ometablering eller geografisk udvidelse af enmiljøzone for lastbiler og busser til dettidspunkt, hvor miljøzonen har virkning. Dentilsvarende frist for miljøzoner til også atomfatte varebiler er mindst syv måneder.”8.
I§ 15 a, stk. 6,der bliver stk. 8, ændres:”stk. 1 og 2” til ”stk. 1-4”.
31
§ 15 b.
For lastbiler og busser, der erdrevet af en motor medkompressionstænding, og som erindregistreret med en tilladt totalvægt påmere end 3.500 kg, gælder der i enmiljøzone, jf. § 15 a, følgende krav, jf. dogstk. 4-6:1) Efter 1. juli 2008 skal der på køretøjervære monteret et effektivt partikelfilter,medmindre køretøjet som minimumopfylder udstødningsnormerne ibekendtgørelse om detailforskrifter forkøretøjers indretning og udstyr (2006)punkt 7.06.022 (2) a) (Euro 3).2) Efter 1. juli 2010 skal der på køretøjervære monteret et effektivt partikelfilter,medmindre køretøjet som minimumopfylder udstødningsnormerne ibekendtgørelse om detailforskrifter forkøretøjers indretning og udstyr (2006)punkt 7.06.022 (2) b) (Euro 4).3) Efter 1. juli 2008 skal køretøjer væreforsynet med et miljøzonemærke ioverensstemmelse med regler fastsat imedfør af § 15 d, stk. 1.Stk. 2.Det påhviler ejeren eller den person(brugeren), som har varig rådighed over etkøretøj omfattet af stk. 1, at sikre sig, atkøretøjet i en miljøzone opfylder kravene istk. 1, nr. 1-3, jf. dog stk. 4-6. Det påhvilerføreren af et køretøj omfattet af stk. 1 atsikre sig, at køretøjet i en miljøzone opfylderkravet i stk. 1, nr. 3, jf. dog stk. 4-6.Stk. 3.Miljøministeren fastsætter reglerom effektive partikelfiltre og om kontrol afpartikeludledning, herunder partikelfiltre.Stk. 4.Kravene i stk. 1, nr. 1-3, gælderikke for køretøjer, der benyttes af forsvaret,politiet, redningsberedskabet eller lignendenødtjenester, såfremt disse køretøjersædvanligvis ikke kører i en miljøzone, ogder er opstået et ekstraordinært behov foranvendelse af køretøjet i en miljøzone, ellerkøretøjet her anvendes vedøvelsesvirksomhed.Stk. 5.Kravene i stk. 1, nr. 1-3, gælderikke for køretøjer, der er registreret her i
9.
I§ 15 b, stk. 1,indsættes efter ”§ 15 a,”:”krav om forureningsbegrænsendeudstyr, indeholdt i regler udstedt efter stk.3 og”.10.
I§ 15 b, stk. 1,ændres: ”stk. 4-6” til ”stk.3-5”.
11.
I§ 15 b, stk. 2,ændres to steder: ”stk. 4-6” til ”stk. 4-5”12.
I§ 15 b, stk. 2, 1. pkt.,indsættes efter”stk. 1, nr. 1-3”: ”og regler udstedt efterstk. 3”.13.
I§ 15 b, stk. 2, 2. pkt.,indsættes efter”stk. 1, nr. 3”: ”og tilsvarende krav i reglerudstedt efter stk. 3”.14.
I§ 15 b, stk. 3,indsættes som nyt 2. pkt.:”Miljøministeren fastsætter regler om kravom andet forureningsbegrænsende udstyr tillastbiler og busser som nævnt i stk. 1,herunder om udstyrets effektivitet og omkontrol hermed.”
32
landet til veterankørsel, eller som erregistreret i udlandet og er mere end 30 årgamle. Ministeren fastsætter regler omførerens fremlæggelse af dokumentation for,at betingelserne i 1. pkt. er opfyldt.Stk. 6.Kravet i stk. 1, nr. 3, gælder ikke for15.
§ 15 b, stk. 6,ophæves.køretøjer, der er registreret i udlandet.Ministeren fastsætter regler om førerensfremlæggelse af dokumentation for, atbestemmelserne i stk. 1, nr. 1 og 2, eropfyldt.
§ 15 c.
Miljøministeren kan i særligetilfælde dispensere fra partikelfilterkrav i §15 b, stk. 1, nr. 1 og 2.Stk. 2.Miljøministeren kan fastsætte reglerom adgangen til at meddele dispensation,herunder om vilkår, tidsbegrænsning ogdokumentation.
16.
§ 15 caffattes således:”§15 c.
Miljøministeren kan i særligetilfælde dispensere fra partikelfilterkrav ellerandre krav om reduktion af udledning afforurenende stoffer fra lastbiler, busser ogvarebiler i miljøzoner.”
§ 15 d.
Miljøministeren fastsætter reglerom en miljøzonemærkeordning. Ministerenkan herunder fastsætte regler omudformning, udstedelse, anbringelse,inddragelse og registrering afmiljøzonemærker. Ministeren fastsætterogså regler om tilsyn, kontrol, revision ogdigital indberetning i bestemt form.
17.
I§ 15 d, stk. 1, 2. pkt.,indsættes efter”udstedelse”: ”herunder elektroniskrekvirering”.
§ 15 e.
Miljøministeren kan fastsætteregler om miljøzoner for varebiler, herunderom partikeludledning og miljøzonemærker,samt om at reglerne i § 15 a, § 15 b, stk. 2-6, og § 15 c og § 15 d finder tilsvarendeanvendelse i forhold til varebiler.
18.
§ 15 eaffattes således:”§15 e.
Miljøministeren kan fastsætteregler om krav til varebilerspartikeludledning eller anden udledning afforurenende stoffer i miljøzoner, herunderom miljøzonemærker, samt om, atbestemmelserne i § 15 b, stk. 2-5, og § 15 dfinder tilsvarende anvendelse.”
§ 87.
Stk. 3.Politiet kan, hvis det skønnesnødvendigt, til enhver tid mod behøriglegitimation uden retskendelse standse ogundersøge transportmidler med henblik påat kontrollere affaldstransporters
19.
I§ 87, stk. 3,indsættes efter 1. pkt. somnyt pkt.:”Det samme gælder fortilsynsmyndighedens eller politiets kontrol afmotorkøretøjer med henblik på at konstatereoverholdelse af gældende lovgivning om
33
overholdelse af gældende lovgivning, dervaretager miljøbeskyttelseshensyn. Politietyder i øvrigt bistand vedtilsynsmyndighedernes udøvelse afbeføjelser efter stk. 1. Justitsministeren kanefter forhandling med ministeren fastsættenærmere regler om politiets udøvelse afovenstående beføjelser.
partikelfilter, andet forureningsbegrænsendeudstyr og om miljøzoner. Er der tvivl omkøretøjet opfylder bestemmelserne i loveneller de bestemmelser, der er udfærdiget imedfør heraf, kan politiet ellertilsynsmyndigheden indkalde det til kontrol.”2. og 3. pkt. bliver herefter til 4. og 5. pkt.
20.
Efter § 87 indsættes:”§87 a.
Er føreren eller det motordrevnekøretøj, med hvilket en overtrædelse erbegået, hjemmehørende i udlandet, kankøretøjet tilbageholdes af politiet, indtilforskyldte bøder og sagsomkostninger erbetalt, eller der er stillet sikkerhed forbetalingen. Er beløbet ikke betalt inden tomåneder efter sagens endelige afgørelse,kan der søges fyldestgørelse i køretøjet.Stk. 2.Med hensyn til iværksættelse aftilbageholdelsen efter stk. 1 finderretsplejelovens bestemmelser ombeslaglæggelse med henblik på konfiskationtilsvarende anvendelse. Tilbageholdelsenkan kun ske, for så vidt den findes påkrævetfor at sikre betaling af de nævnte beløb. Varføreren uberettiget i besiddelse af køretøjet,kan tilbageholdelse ikke ske.Stk. 3.Reglen i stk. 1 finder ikkeanvendelse med hensyn til førere, der erhjemmehørende i Finland, Island, Norgeeller Sverige.”
§2
Loven træder i kraft 1. juli 2010, jf. dog stk.2.Stk. 2.Ministeren fastsætter tidspunktet forikrafttræden af § 15 b, stk. 6, i lov ommiljøbeskyttelse, som affattet ved dennelovs § 1, nr. 15.
34