Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 91
Offentligt
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
København, den 3. november 2009Sagsnr.: 349Dok.nr.: 10986
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering ministerens talepunkt fra samrådet i Miljø-og Planlægningsudvalget den 21. oktober 2009, samrådsspørgsmål J, K og L ommuslingefiskeri i Lillebælt.
Eva Kjer Hansen
/ Mette Selchau
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDen 20. oktober 2009
TALE TIL SAMRÅD DEN 21. OKTOBER 2009”Det talte ord gælder”Spørgsmål J (tidligere BX):
”Vil fødevareministeren med henvisning til den verserende EU-sag ommuslingeskrab i Limfjorden redegøre for baggrunden for, atFiskeridirektoratet nu har stillet 6 muslingefiskere i udsigt at kunne skrabemuslinger i Natura 2000-området i Lillebælt, herunder kommentereDanmarks Naturfredningsforeningens brev til Fiskeridirektoratet, samtforeningens brev til ministeren af 25. august 2009, i forhold tilforpligtelserne i EU’s habitatdirektiv og fuglebeskyttelsesdirektiv, jf. MPUalm. del – bilag 759?”Spørgsmål K (tidligere BY):
”Vil fødevareministeren endvidere redegøre for baggrunden for denfortsatte afvisning af at udsende udkast til konsekvensvurderinger afpåtænkt muslingefiskeri i Natura 2000-områder i offentlig høring,herunder oplyse de ulemper ministeren måtte se ved en sådan høring?”Spørgsmål L (tidligere BZ):
”Vil fødevareministeren ligeledes gøre rede for, om denne nye sag iLillebælt indebærer risiko for en ny potentiel overtrædelsessag ved EU,svarende til den verserende sag om muslingeskrab i Limfjorden?”Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
2
Svar:
Indledning
- Udvalget har stillet tre spørgsmål i anledning af, atder er meddelt tilladelse til fiskeri efterblåmuslinger i områder af Lillebælt.- Jeg vil besvare spørgsmålene samlet.Spørgsmål J (tidligere BX):
Baggrund
- Fiskeridirektoratet har givet tilladelse til, at i altseks fartøjer må fiske blåmuslinger i en rækkeafgrænsede områder i Lillebælt – deriblandt i etNatura 2000-område.- Fiskeritilladelserne gælder fra september og frem tiludgangen af december 2009. Tilladelserne er givetpå baggrund af en grundigmiljøkonsekvensvurdering, som DTU-Aqua harudarbejdet i foråret 2009 for det planlagte fiskeri.Miljøkonsekvensvurderingen
- Det følger som bekendt af habitatdirektivet, at dersom betingelse for at udstede en fiskeritilladelse i debeskyttede områder skal være udarbejdet enmiljøkonsekvensvurdering, hvor fiskerietspåvirkning af området er blevet undersøgt ogsammenholdt med de miljømæssige hensyn, derligger til grund for udpegningen.
3
- Den konkrete konsekvensvurdering vedrørerspecifikt et planlagt fiskeri af blåmuslinger i tomuslingeproduktionsområder i Lillebælt.- De to områder ligger samtidig inden for et udpegetNatura 2000-område.- Miljøkonsekvensvurderingen forholder sig – ioverensstemmelse med habitatdirektivets krav – tilen lang række potentielle effekter af det planlagtefiskeri i forhold til de beskyttelses- ogbevaringsmæssige hensyn, der er gældende forNatura 2000-området.- Med gennemførelsen af konsekvensvurderingersikres det, at den efterfølgende forvaltning sker pågrundlag af den nyeste og bedste videnskabeligeviden.- Vurderingen indebærer derfor, at myndigheden omnødvendigt får mulighed for at tilpasse fiskeriet,således at fiskeriet ikke skader de beskyttedenaturtyper og arter i området.- Det er netop dét, som Fiskeridirektoratet har gjort iden foreliggende sag – ved at fastsætte særligeskræddersyede vilkår for fiskeriet, der imødegår denegative effekter, som konsekvensvurderingenbeskriver, og som fiskeriet ville have medført, hvisder ikke var blevet fastsat disse vilkår.- Jeg vil nu komme ind på disse særlige vilkår.
4
Naturfredningsforeninges brev
- Danmarks Naturfredningsforening har i et brev tilFiskeridirektoratet rejst en række problemstillinger,som Foreningen mener, at konsekvensvurderingengiver anledning til.
Påvirkningen af ålegræs
- Naturfredningsforeningen anfører f.eks., atmuslingefiskeri har stor betydning for udbredelsenaf ålegræs, og derved har fiskeriet en påvirkning iforhold til en beskyttet naturtype i området.- Jeg har fået oplyst, at muslingefiskeriet kun vil skepå arealer, hvor der ligger mange muslinger, og atder i forbindelse med fiskeri på sådanne muslingetætheder kun er en meget ringe sandsynlighed forpåvirkning af ålegræs.- Konsekvensvurderingen viser, at en dybdegrænsefor fiskeriet på 3 meter vil være en potentielbegræsning for udbredelsen af ålegræs.- Derfor – og for at være helt sikker på, at fiskerietikke begrænser udbredelsen af ålegræs – harFiskeridirektoratet i tilladelserne fastsat et vilkårom, at muslingefiskeriet i dette Natura 2000-områdeskal ske på en dybde på mindst 4 meter.
5
Fiskeri i Natura 2000-området
- Naturfredningsforeningen rejser endviderespørgsmål om, hvorvidt forsigtighedsprincippetbetyder, at der ikke kan tillades muslingefiskeri iNatura 2000-områder.- Habitatdirektivet forbyder ikke aktiviteter inden forde naturbeskyttede arealer.- Habitatdirektivet stiller derimod krav om, at derforud for de eventuelle tilladelser af fiskeriet skalgennemføres grundige vurderinger af effekterne påmiljøet, og der må ikke gives en tilladelse, hvisvurderingen viser, at fiskeriet er til skade forområdet.Øvrige vilkår for fiskeriet
- Direktoratet har – udover fastsættelsen af endybdegrænse for at tage hensyn til udbredelsen afålegræs – stillet som krav, at fartøjerne skal havesærlige stenriste monteret for at forhindreopfiskningen af større sten.- Endvidere er der fastsat en mængdemæssigbegrænsning således at der må fiskes op til 14.000tons blåmuslinger inden for de toproduktionsområder. Det skal ses i forhold til, atden samlede mængde fiskbare blåmuslinger iområdet er 65.000 tons.
6
- Desuden er de seks tilladelser givet for entidsbegrænset periode – frem til den 31. december2009.
Spørgsmål K (tidligere BY):
Manglende høring om miljøkonsekvensvurderinger
- Danmarks Naturfredningsforening har efterlyst ensystematisk offentlig høring af dekonsekvensvurderinger, der udarbejdes som led ifiskeriforvaltningen.- Jeg lægger stor vægt på en åben og løbende dialogom fiskeriforvaltningen.- Interesseorganisationer, erhverv og andremyndigheder kan bidrage med væsentligeoplysninger om bl.a. særligenaturbeskyttelseshensyn af betydning for fiskeri- ogfiskeopdrætsområdet.- På fiskeriforvaltningsområdet er der stor traditionfor at inddrage både erhvervet og de øvrigeinteressenter i arbejdet. Det sker bl.a. i derådgivende udvalg, der er omtalt i fiskeriloven,f.eks. det såkaldte ”Muslingeudvalg”.
7
- Udvalget skal bl.a. rådgive om en bæredygtigudvikling af erhvervsmæssig fiskeri og opdræt afmuslinger.- Udvalgsstrukturen understøtter dialogen og formåletom at inddrage og orientere interessenterne – bådemed hensyn til generelle orienteringspunkter og iforbindelse med drøftelse af konkrete sager ogproblemstillinger.- Muslingeudvalget er bredt sammensat afrepræsentanter fra både erhverv oginteresseorganisationer, og der er derfor grundlagfor en grundig og alsidig dialog ommuslingerelaterede problemstillinger.- Arbejdet i udvalget er tilrettelagt således, at derbåde sker skriftlig kommunikation, og når emnerneer egnet hertil, indkaldes der til møde.- Jeg kan i den forbindelse oplyse, atFiskeridirektoratet i starten af oktober har benyttetsig af muligheden for at indkalde Muslingeudvalgetmed det ene, specifikke formål at drøfte to konkretemiljøkonsekvensvurderinger vedrørendeblåmuslingefiskeriet i Limfjorden for sæsonen2009-2010 inden der blev givet tilladelse. I mødetdeltog bl.a. Dansk Ornitologisk Forening ogDanmarks Naturfredningsforening.
8
Spørgsmål L (tidligere BZ):
Naturfredningsforeningen klage til EU-Kommissionen
- Danmarks Naturfredningsforening fremsendte iefteråret 2008 en klage til EU-Kommissionen over,at Danmark havde meddelt tilladelse tilmuslingefiskeri i Natura 2000-områderne LøgstørBredning og Lovns Bredning i Limfjorden.- Naturfredningsforeningen mente, at tilladelserne vari strid med habitatdirektivet.- EU-Kommissionen har i anledning af sagen stilleten række uddybende spørgsmål tilFødevareministeriet.- Ministeriet har i januar 2009 fremsendt skriftligsvar til Kommissionen i sagen, ligesomFiskeridirektoratet har afgivet en mundtligredegørelse for sagen overfor Kommissionen på etmøde i juni 2009, og der er senest fuldt op medyderligere skriftlige bemærkninger i september2009.- EU-Kommissionen har endnu ikke meldt tilbage.- Jeg vil gerne fastslå, at tilladelserne tilmuslingefiskeri i Lillebælt er givet på grundlag afen konsekvensvurdering, der repræsenterer denbedste, tilgængelige, videnskabelige viden – sådansom habitatdirektivet stiller krav om.
9
Afslutning
- Til slut vil jeg gerne fremhæve, at der på baggrundaf miljøkonsekvensvurderingen aldrig har været etbedre grundlag for forvaltningen afmuslingefiskeriet i Lillebælt.- Det er derfor min overbevisning, at forvaltningen afmuslingefiskeriet i det naturbeskyttede område afLillebælt sker på et sikkert juridisk ogvidenskabeligt grundlag.
10