Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 79
Offentligt
749401_0001.png
749401_0002.png
749401_0003.png
749401_0004.png
749401_0005.png
749401_0006.png
749401_0007.png
749401_0008.png
749401_0009.png
749401_0010.png
Udkast til
26.10.09
Luftkvalitetsplan for partikelforurening i København og Frederiksberg- Renere luft i byerne
1. ForordForurenet luft er sundhedsskadelig og har negative konsekvenser ikke alene for mennesker, menogså for jordbund, vandområder, planter og dyr.Luftforurening med partikler er et problem særligt i de store byer, hvor der er meget trafik, og hvorEU's grænseværdi for partikelforurening (PM10) overskrides, fx. på H.C. Andersens Boulevard i Kø-benhavn.Der er udarbejdet en luftkvalitetsplan for partikelforurening i København og Frederiksberg. Luftkvali-tetsplanen er forankret i regeringens luftstrategiRen luft til allefra juni 2008. Der blev opstillet femfokuserede indsatsområder i strategien: Renere luft i byerne, renere luft fra skibsfart, renere bræn-defyring, en tværgående miljøteknologisk indsats og en international indsats. Initiativerne er del afindsatsområdet ’Renere luft i byerne’.Luftkvalitetsplanen indeholder blandt andet en skærpelse af de eksisterende miljøzoner for lastbilerog busser til også at omfatte varebiler. Dette initiativ vil sammen med regeringens øvrige initiativersikre, at Danmark overholder grænseværdierne for partikler (PM10) i byerne.Denne luftkvalitetsplan adresserer overskridelserne af grænseværdierne for partikelforurening iKøbenhavn. Luftkvalitetsplanen vil blive fulgt op af en plan i 2010 for indsatsen med at nedbringekvælstofdioxid (NO2) forureningen i København.
2
2. IndledningDet er i byerne, vi har den største udfordring med hensyn til at sikre ren luft, og der er brug for enhurtig og konsekvent indsats. Danmark har siden grænseværdiernes ikrafttræden i 2005 overskre-det værdien for partikler (PM10).Tilsvarende overskrider en lang række andre EU-lande grænseværdierne for partikler.Danmark hører til blandt de lande, der har overskridelser af direktivets grænseværdier for partikler(PM10), og har derfor ansøgt om udsættelse til 2011, men har fået afslag.Den tilladte døgnmiddelværdi for partikler i København forventes i 2011 overskredet ca. 25 dagemere end direktivet tillader ved målestationen på H.C. Andersens Boulevard. Det betyder, at antal-let af dage med overskridelser skal reduceres fra ca. 60 til de 35 tilladte overskridelser pr. år, jf.tabel 2. Målestationen ved H.C. Andersens Boulevard er placeret ved en af byens mest trafikeredegadestrækninger. Miljøstyrelsen forventer, at grænseværdien vil være overholdt overalt i Køben-havn og Frederiksberg, hvis den er overholdt på H.C. Andersens Boulevard. Det ses ligeledes aftabel 2, at grænseværdien for partikler overholdes på Jagtvej, der er mindre trafikeret end H.C. An-ders Boulevard.Tabel 1: Oversigt over grænseværdier for partikler (PM10) fastsat i direktiv 2008/50/EF.StofIkrafttrædenGrænseværdiaPartikler (PM10),1. januar 2005 (2011)50 �g/m3, må ikke overskrides mere end 35Døgnmiddelværdigange pr. kalenderårÅrsmiddelværdi40 �g/m3
Tabel 2: Døgnmiddelværdier for partikler.Fedetal indikerer overskridelser af grænseværdien. Målin-ger af luftforureningen i Danamrk er offentlig tilgængelig på DMU’s hjemmeside: www.dmu.dk.Partikler(PM10)Antal dage med over-skridelse af døgnmid-delværdi2005200620072008EU mål 2011København(Jagtvej)København(HCAB)ÅrhusOdenseAalborgBybaggrund(København)Baggrund(landet, Ll. Valby)
39383020
-686059
5119327951245118221222->50 �g/m3, max 35 overskridelser
142592
1323142
Der er en sammenhæng mellem årsmiddelværdi og antallet af overskridelser af døgnmiddelværdi-en. For at reducere antallet af overskridelser af døgnmiddelværdien til 35 dage på et år, vurderesdet, at årsmiddelværdien skal reduceres til 32 �g/m3(1), tusindedele milligram pr. kubikmeter luft.EU-Kommissionen har i 2008 revideret direktiv for luftkvalitet, som blandt andet giver medlemslan-dene mulighed for at udsætte fristen til 2011 for opfyldelse af grænseværdierne for partikler (PM10).Dette skyldes dels at overskridelserne af grænseværdierne for partikler er et udbredt problem, ogdels at Kommissionen har vurderet, at der var brug for længere tid til at iværksætte de nødvendige
a
Mulighed for udsættelse jf. direktiv 2008/50/EF
3
tiltag. Med udgangspunkt heri ansøgte Miljøstyrelsen i 2008 om udsættelse til2011for Danmarksopfyldelse af grænseværdierne for partikler (PM10).Partikelforureningens sammensætningDanmarks Miljøundersøgelser har i perioden 2005-07 gennemført en udvidet kortlægning af parti-kelforurening i København. På baggrund af de detaljerede målinger er sammensætningen af luft-forureningen med partikler bestemt og ses i tabel 3.
4
Tabel 3Oversigt over kilder til luftforurening i København og reduktionsmuligheder udarbejdet afDMU2.Reduktionsmulighed angivet i �g/m3KildeBidrag tilluftkoncen-trationen i�g/m35,7UdstødningspartiklerForureningen kan reduceres ved krav ompartikelfilter for alle køretøjer i miljøzoner1,9Ingen: Omlægning af trafik til mindre vejePartikler fra bremservil være imod hele princippet i den dan-Ingen reelle reduktionsmulighederske byplanlægning.8,8Ingen: se ovenforVejstøvReelt intet reduktionspotentiale1,9Miljøstyrelsen vil benytte det nye luftdi-Vejsaltrektivs regler om fratrækning af dettebidrag.2,5Miljøstyrelsen vil benytte det nye luftdi-Havsaltrektivs regler om fratrækning af dettebidrag.12,3Ingen identificerbar.Regional forurening - kulbrinterDenne fraktion af forureningen, der stam-mer fra kilder uden for byen, er dårligtdokumenteret. Der indgår bidrag fra kil-der i udlandet og givet et bidrag fra kilderi Danmark, fx brændeovne.Nærmere undersøgelse af bidragenesfordeling vil være relevant og er til delsiværksat.1,4Ingen: Denne kilde kan hverken fratræk-Regional forureningkes eller reduceres og må regnes kon-- Jordstøvstant7,8Der sker løbende et fald i denne del afRegional forureningpartikelforureningen, p. gr. a. de stadige-Salte af SO2, NOx,reduktioner i emissionen af de tre stofferog ammoniakfx i relation til NEC-direktivet.Korrektion af målemetodeEn ny standard for indrapportering afmålingerne vil give en reduktion på 1,2�g/m3.Fradrag for målemetode, vejsalt og hav-salt i alt 5,6 �g/m3.
SUM – samlet koncentration af luft-forurening med partikler
42,5
5
3. Oversigt over tiltag for reduktion i partikelforureningenDer forventes at være et behov for yderligere at reducere koncentrationen af partikler på HC An-dersens Boulevard i København på ca. 5 �g/m3frem til 2011. Tabel 4 opstiller en oversigt over detiltag regeringen har sat i værk med henblik på at opnå den krævede reduktion frem til 2011.Tabel 4: Reduktionsbehov (årsmiddelværdi) for partikler i(�g/m3)

Partikler

(PM10) – årsmiddelværdiForventet niveau 2011 uden tiltagEffekt af allerede besluttede tiltag:- Nuværende miljøzoner- Omlægning af kørselsafgifter- Grønne taxier- Afgifter på dieselbiler uden filter- IMO aftale om skibsfart- NEC direktiv om generelle reduktioner af luftforening- Miljøzoner med krav til varebiler

Forventet niveau 2011 (med besluttede tiltag)

København (HCAB)36,9a1,030b1,040,3c0,351,061,2d, 7 , 8

32,1

Med de besluttede tiltag forventes således en årsmiddelværdi på lige omkring 32 �g/m3i 2011 efterfradrag for naturlige kilder (havsalt) og vejsalt, der ikke anses for at være sundhedsskadelige. Dettevil være tilstrækkeligt til at overholde af grænseværdien for partikler.Uddybende beskrivelse af tiltagOverskridelser af grænseværdierne finder sted langs stærkt trafikerede gader, og er direkte relate-ret til mængden og sammensætningen af trafikken. En væsentlig del af de partikler, man kan redu-cere, er således udstødningspartikler. Regeringens indsats har derfor især været fokuseret på ef-termontering af partikelfiltre på dieselbiler.Regeringen er ved at gennemføre seks initiativer relateret til ren luft i byerne, der allerede vil giveeffekt de kommende år. Disse tiltag er med til at sikre, at Danmark derved lever op til sine internati-onale forpligtigelser i medfør af luftkvalitetsdirektivet.Miljøzoner der udvides til at omfatte flere byer og ældre varebilerGrønne taxierAfgifter på dieselbiler uden filterBæredygtig transportKommunale indsatser for at reducere luftforurening
Virkemidler, der reducerer baggrundsforureningen – fx skærpede krav til partikeludslippet frabrændeovne, kraftværker og industrielle anlæg – giver hver for sig et begrænset bidrag til den loka-le forurening på de mest trafikerede gader. Men samlet set giver den generelle indsats overfor luft-forureningen i Europa et væsentligt bidrag til reduktion af luftforureningen i Danmark set over enlængere årrække. Analyser fra DMU viser et fald på ca. 0,2 �g/år, som følgende af den løbendeindsats i Europa med at reducere luftforureningen svarende til 1 �g/m3fra perioden 2005-07 ogfrem til 2011.
Efter fradrag af naturlige kilder og vejsalt jf. tabel 3.Kørselsafgifter kan tidligst træde i kraft i 2015. Der foreligger endnu ikke beregninger for effekten i 2015, da der endnu ikke er opstilletscenarier for afgiftssatser og zoneinddelinger.c30,3 �g/m reduktion forudsætter at der eftermonteres filter på alle køretøjer, hvor det efter SKMs vurdering er økonomisk rentabelt.Effekten må formodes at være slået igennem i 2011.dMiljøstyrelsens vurdering baseret på Arbejdsrapport 6 om effekter af miljøzonekrav på vare- og personbilsmarkedet og opgørelse afemissionssammensætningen i NO2-Virkemiddelkatalog, Miljøprojekt 1268.b
a
6
Hertil kommer, at FN's internationale søfartsorganisation, IMO, i efteråret 2008 vedtog skærpedekrav til luftemissionerne fra skibstrafikken. Dette er af særlig interesse for Danmark, da farvandetomkring Danmark hører til verdens mest befærdede.Ud over de nationale tiltag med forventet positiv effekt på luftkvaliteten vil følgende internationaleinitiativer og virkemidler også have en gunstig påvirkning af luftkvaliteten:Direktivet om emissionslofter for alle EU-landene, NEC-direktivetIMO – international aftale om begrænsning af skibsforurening
Disse tiltag bliver ikke nærmere beskrevet i denne luftkvalitetsplan, men oplysninger herom kan sespå Miljøstyrelsens hjemmeside,www.mst.dk.Effekterne af de to tiltag er beregnet på baggrund afoplysninger fra DMU jf. tabel 3 og 4.
4. Udvidelse af miljøzonerneIndførelsen af en skærpet miljøzone vil have en positiv effekt på sundheden. Generelt forårsagerluftforurening sygdomme og tidligere dødsfald. Faldet i tabte leveår frem til 2030 for miljøzoner iKøbenhavn og Frederiksberg skønnes at være ca. 500 undgåede tabte leveår.Der er identificeret en model for skærpelse af de danske miljøzoner med henblik på at opnå dennødvendige yderligere reduktion på 1,2 �g/m3ved uændret trafiktæthed langs de stærkest trafike-rede gader i København som gælder:Varebiler over 16 år (benzin) hhv. 9 år (diesel) i 2011
Disse varebiler skal således have eftermonteret et partikelfilter for at få adgang til de byområder,hvor der er overskridelser af grænseværdierne for partikler i 2008 (København og Frederiksberg).I dag har København, Frederiksberg og Ålborg miljøzoner, hvor ældre lastbiler og busser skal haveet partikelfilter. I 2010 får Odense og Århus også miljøzoner. Mange andre kommuner har udtryktønske om også at kunne etablere miljøzoner. Regeringen lægger derfor op til, at flere byer kanetablere miljøzoner såfremt de kan dokumentere, at de overskrider de af EU fastlagte grænsevær-dier. I 2008 var der kun overskridelser af grænseværdien for partikler i København/Frederiksberg.Byer hvor der ikke kan konstateres overskridelser vil derfor ikke kunne indføre miljøzoner efter denuværende eller evt. skærpede regler.Der er en række omkostninger for varebilejere ved skærpede miljøzoner. Nedenfor er redegjortherfor, idet der er lagt følgende antagelser til grund:Alle danske og udenlandske lastbiler, busser og varebiler uanset alder skal have et miljø-mærke for at køre i miljøzonen – Alle skal betale for miljømærketBiler, som falder for ”aldersgrænsen” skal enten 1) forsynes med partikelfilter eller 2) undla-de at køre i miljøzonenBilejere i direkte tilknytning til miljøzonen med biler, som falder for aldersgrænsen, vil entenblive begrænset i anvendelsesmulighederne eller få fremskyndet udskiftning af bil. Alterna-tivt skal de afholde omkostninger til montering af partikelfilter (dieselbiler) eller katalysator(benzinbiler).
7
Skærpelsen af miljøzonereglerne forventes at betyde, at ca. 13.700 varebiler i København og Fre-deriksberg enten skiftes ud med et nyere køretøj eller have eftermonteret et partikelfilter. Berørtekøretøjer er defineret som køretøjer, der ofte kører indenfor miljøzonen (pga. bopæl eller arbejds-sted) og fremadrettet kun må køre i miljøzonen, såfremt der monteres et partikelfilter.Det forudsættes af konkurrencemæssige årsager, at miljøkravene er de samme for danske ogudenlandske erhvervskøretøjer (varebiler). Samtidig bliver de udenlandske køretøjer omfattet afden nuværende miljøzonemærkeordning. Lastbiler og busser skal i dag være forsynet med et mil-jøzonemærke i forruden der indikerer, at de overholder miljøkravene indenfor zonen. Mærkernekan rekvireres hos synsvirksomhederne. For at lette adgangen til miljøzonemærkerne vil der i løbetaf 2010/2011 blive udviklet en internetportal, hvor mærkerne fremover kan rekvireres såfremt rettedokumentation kan fremvises.
5. Grønne taxierTaxier bidrager væsentligt til luftforurening i de bynære områder herunder især i det centrale Kø-benhavn. Danmarks Miljøundersøgelser estimerer, at taxikørsel i hovedstadsområdet står for om-kring 7-9 % af den samlede udledning af NOxog partikler. Regeringen stillede i foråret 2009 lov-forslag om, at der stilles miljøkrav ved nyindkøb af taxikøretøjer. Reglerne trådte i kraft d. 15. sep-tember 2009. I løbet af de næste to år forventes de fleste taxaer at være skiftet ud og derefter vilalle taxaer, der kører i byen være forsynet med effektive partikelfiltre.Lovforslaget betyder i praksis, at nye taxier, der indkøbes efter 15. september 2009, skal være for-synet med partikelfilter og være omfattet af skærpede krav til NOx-udledning. Der vil konkret blivestillet miljøkrav om hurtigere indfasning af de såkaldte Euronormer, der indeholder krav til hvor me-get udstødningen fra nye køretøjer må forurene.Det vil mindske partikeludledningen fra trafikken med 5,5 tons/år og NOx-udledningen med omkring19 tons/år. Denne indsats er en meget væsentlig indsats for at nedbringe luftforureningen.Taxier udskiftes i løbet af et par år og således slår miljøeffekten hurtigt igennem, når miljøkraveneskærpes. Det er afgørende for overholdelsen af luftkvalitetsdirektivet.
6. Afgifter på dieselbiler uden filterFor at få flere til at anskaffe en dieselbil med partikelfilter blev der i 2006 indført et fradrag for nyedieselbiler med lavt partikeludslip. Fradraget i den afgiftspligtige værdi gælder for nye dieseldrevneperson- og varebiler, forsynet med partikelfilter, hvor udledningen af partikler ikke overstiger 5 mgpr. km. Den afgiftspligtige værdi nedsættes med 4.000 kr. Desuden gives der et yderligere fradrag iafgiften på 3.500 kr. til at dække udgiften til filteret. Fradraget bortfalder, når filtret i 2011 bliver obli-gatorisk for personbiler og i 2012 for varebiler.Alle nye personbiler og varebiler, der kører på diesel, og som udleder for mange partikler, får fra 1.januar 2010 et tillæg til vægt- og ejerafgiften på 1.000 kr. årligt. Tillægget gælder de biler, der entenikke overholder EU-normen om udledning af højst 5 mg partikler pr. kilometer, eller biler der ikkehar eftermonteret et partikelfilter. De eftermonterede filtre forventes at have en virkningsgrad på. 30%, i det man har valgt at følge den tyske ordning på området.
8
Der er på landsplan omkring 300.000 dieseldrevne personbiler uden partikelfilter. Af disse forventesdet at kunne betale sig at eftermontere partikelfilter på omkring 250.000. Effekten må formodes atvære slået igennem i 2011.Afgiften forventes at nedbringe partikelkoncentrationen i byluften med omkring 0,3 �g/m3i følgeMiljøstyrelsens overslag over effekten ved en virkningsgrad på 30 %.
7. Bæredygtig transportRegeringen og en række partier har den 29. januar 2009 indgået en bred politisk aftale om en grøntransportpolitik. Den politiske aftale betyder, at transportpolitikken nu tilrettelægges på en måde,der har en positiv indvirkning på luftkvaliteten.Aftalen indeholder blandt andet et incitament til fremme af den kollektive trafik og bedre forhold forde cyklende. Blandt andet afsættes 1. mia. kr. til cykelstier mv. Den kollektive transport skal dækkedet meste af fremtidens vækst i transportbehovet.Parallelt med forbedringerne af den kollektive trafik og bedre forhold for de cyklende, vil regeringenforetage en omlægning af bilbeskatningen ved at indføre en grøn kørselsafgift, hvor det skal værebilligere at anskaffe sig en miljørigtig bil og dyrere at køre i bil. Dette vil bidrage til at nedbringe luft-forurening i byerne.Herudover er der fokus på en grøn forsknings- og udviklingsindsats i blandt andet alternativebrændselsteknologier såsom el- og hybridbiler. Det understøtter målet om, at Danmark skal væreet grønt teknologilaboratorium for transport.De grønne tiltag på transportområdet har en positiv effekt på luftkvaliteten og er en vigtig indsats,der på længere sigt også kan sikre renere luft i byerne, herunder København. Kørselsafgifter bety-der, at biltrafikken i byerne begrænses og luftforureningen fra trafikken reduceres på længere sigt.
8. Kommunale virkemidlerDet er særligt i de større tæt bebyggede og tæt trafikerede byer, der er udfordringer med at sikreren luft. Derfor har kommunerne mulighed for at benytte sig af en række virkemidler, der kan bidra-ge til at mindske forureningen netop dér, hvor problemet er størst og dermed også med god mulig-hed for at anvende tiltag med god samfundsøkonomi.I den brede politiske aftale om en grøn transportpolitik er der afsat midler til tiltag, som bl.a. bidra-ger til at forbedre luftkvaliteten i de større byer ved at biltrafikken reduceres. Det gælder blandt an-det en styrket kollektiv trafik, letbane i Århus og højklasset trafik i Ring 3 i København, bedre ”par-ker og rejs” faciliteter mv.Hertil kommer reglerne i miljøbeskyttelsesloven om etablering af miljøzoner, der giver de størstebykommuner mulighed for at stille miljøkrav til de tunge køretøjer samt skærpelsen heraf, som be-skrevet i nærværende plan. Kommunerne har herudover mulighed for at fastsætte regler til be-grænsning af tomgangskørsel. Dette forventes dog ikke at have nævneværdig effekt på den gene-relle luftkvalitet.
9
Kommunerne råder ligeledes over egne virkemidler til at begrænse vejtrafikken, særligt i byområ-derne. Her kan nævnes trafiksanering, parkeringsrestriktioner, fremme af cykeltrafik, samkørsel ibiler, hjælp til delebilsordninger og god vedligeholdelse af veje bidrager til at reducere blandt andetbetydningen af vejstøv i partikelforureningen mv. Det er også kommunerne, der har mulighed for atstille ”grønne” krav ved udbud af den kollektive trafik. Det giver betydelige bidrag til reduktion afluftforureningen i de større byer.Wåhlin, P., Source apportionment og PM10 measured in the trhee-year-period 2005-2007 at H.C .Ander-sens Boulevard in Copenhagen, Denmark, DMU, 20082Wåhlin, P., Partikelprojekt 2005-07, Faglig rapport nr. 688 fra DMU, 2008.3Jensen, S. S., Ketzel, M., Nøjgaard, J. K., Wåhlin, P., Udkast til DMU faglig rapport, Luftkvalitetsvurdering afmiljøzoner i Danmark, midtvejsrapport, publiceres oktober/november 2009.4Jensen, S. S., og Ketzel, M., DMU notat af 16. januar 2009.5Olesen, H. R., Winther, M., Ellermann, T., Christiensen, J., Plejdrup, M., Ship emissions and air pollution inDenmark - Present situation and future scenarios, Miljøprojekt 1306, 2009 (forelagt til publicering).6Bach, H., Andersen, K.S., Illerup, J.B., Møller, F., Birr-Pedersen, K., Brandt, J., Ellermann, T., Frohn, L.M.,Hansen, K.M., Palmgren, F., Nielsen, J.S & Winther, M., Vurdering af de samfundsøkonomiske konsekvenseraf Kommissionens temastrategi for luftforurening, Faglig rapport nr. 586 fra DMU, 2006.7Jordal-Jørgensen, J., Fleicher, H. S., Christensen, P. Ø., Effekter af miljøzonekrav på person- og varebils-markedet, Arbejdsrapport 6, 2009. (forelagt til publicering).8Jensen, S. S., Ketzel, NO2-Virkemiddelkatalog, Miljøprojekt 1268, 2009.1
10