Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 787
Offentligt
895829_0001.png
895829_0002.png
895829_0003.png
895829_0004.png
895829_0005.png
895829_0006.png
895829_0007.png
895829_0008.png
895829_0009.png
895829_0010.png
895829_0011.png
895829_0012.png
895829_0013.png
895829_0014.png
895829_0015.png
895829_0016.png
895829_0017.png
895829_0018.png
895829_0019.png
895829_0020.png
Landsplandirektivfor sommerhusgrundei kystnærhedszoneni landsdelscentrene og deres oplandeOktober 2010
Indhold123Indledning ....................................................................................................... 3Generelle retningslinjer .................................................................................... 5De enkelte områder: ........................................................................................ 9Esbjerg Kommune-------4Sjelborg ..................................................................................................... 9Over Dråby Strand ................................................................................... 10Vejby Strand ............................................................................................ 11Grønninghoved Strand ............................................................................ 12Skåstrup Strand ....................................................................................... 13Tørresø .................................................................................................... 14Rødvig ..................................................................................................... 15Frederikssund KommuneGribskov KommuneKolding KommuneNordfyns Kommune
Stevns KommuneMiljøvurdering af forslag til landsplandirektiv ................................................. 16
Landsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplande,oktober 2010
2
1. IndledningBaggrunden for landsplandirektivetFolketinget vedtog i sommeren 2004 en ændring af planloven, der givermulighed for at udvide de eksisterende sommerhusområder med op til 8.000nye sommerhusgrunde inden for kystnærhedszonen, jfr. lov nr. 455 af 9.juni 2004 om ændring af lov om planlægning, hvorefter miljøministerenbemyndiges til at fastsætte regler for planlægningen (landsplandirektiver).I loven er det fastsat, at udpegningen af nye sommerhusområder ikystnærhedszonen skal overholde en række bestemmelser.Udvidelsen skal ske bagved et eksisterende sommerhusområde i retningvæk fra kysten. Der er dog ikke i loven krav om, at udvidelsen skal ligge idirekte forlængelse af et eksisterende sommerhusområde, og det kan såledesaccepteres, at der mellem et eksisterende sommerhusområde og udvidelsen fxligger en landskabslomme eller et skovareal.Loven fastsætter, at udvidelsen ikke kan ske inden for områder, der eromfattet af naturbeskyttelseslovens § 8 om klitfredning eller § 15 omstrandbeskyttelse.Det er herudover i loven fastsat, at ministeren ved afgørelse af hvilkesommerhusområder, der kan udvides, skal finde det godtgjort, at udvidelsenkan forventes at få en lokaløkonomisk effekt.Endelig er der i loven fastsat krav om, at ministeren ved afgørelsen af hvilkesommerhusområder, der kan udvides, skal finde det godtgjort, at udvidelsenikke tilsidesætter væsentlige naturbeskyttelses- og landskabelige interesser.De ovenfor nævnte krav kan fraviges på de små øer, hvis det findes begrundetefter en samlet afvejning af naturbeskyttelsesinteresser, landskabelige interesserog den forventede lokaløkonomiske effekt. De små øer er i denne forbindelsedefineret som de 27 små øer, der er omfattet af loven om ø-støtte.
3
Landsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplande,oktober 2010
Udarbejdelsen af landsplandirektivetMiljøministeren har tidligere i medfør af planloven udstedt landsplandirektiverfor tilsammen 6.800 sommerhusgrunde fordelt i hele landet, altovervejende iyderområderne.I juni 2007 blev det besluttet at igangsætte en ny fase med udlæg af nyesommerhusområder. Denne fase består af to dele, dels et landsplandirektivfor udlæg af nye sommerhusområder i kystnærhedszonen i yderområderne iregionerne Midtjylland og Sjælland samt Bornholm, dels et landsplandirektivfor udlæg af nye sommerhusområder i kystnærhedszonen i landsdelscentreneog deres oplande. Nærværende landsplandirektiv vedrører den sidstnævnte delaf de nye sommerhusområder i kystnærhedszonen.Den 28. maj 2010 udsendte miljøministeren forslag til de to landsplandirektiveri offentlig høring med en høringsfrist den 26. august 2010.By- og Landskabsstyrelsen modtog i høringsperioden i alt 12 høringssvar til“Forslag til landsplandirektiv for 200 sommerhusgrunde i kystnærhedszoneni landsdelscentrene og deres oplande”. Høringssvarene er hereftergennemgået og vurderet med henblik på at få fastlagt det endelige indhold aflandsplandirektivet.Landsplandirektivet omfatter sommerhusområder med plads til maksimalt 180grunde.I landsplandirektivets afsnit 2 angives en række generelle forhold og vilkår, somden videre planlægning for de enkelte områder skal overholde i forbindelsemed kommune- og lokalplanlægningen af områderne.I landsplandirektivets afsnit 3-5 angives de områder, der indgår ilandsplandirektivet, og der er for hvert af områderne nævnt nogle forhold ogvilkår (retlige bindinger og retningslinjer), som den videre planlægning for deenkelte områder – udover ovennævnte generelle forhold og vilkår- skal overholde i forbindelse med kommune- og lokalplanlægningen afområderne.
På denne baggrund udstedes følgende landsplandirektiv
Karen EllemannMiljøminister
/
Sven Koefoed-HansenVicedirektør
Landsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplande,oktober 2010
4
2. Generelle retningslinjer§ 2.1De i dette landsplandirektiv udpegede områder kan af kommunerneoverføres til sommerhusområde ved lokalplan efter planlovensalmindelige regler. Hertil kommer, at vedtagelse af tillæg tilkommuneplanen også kan være nødvendigt.§ 2.2.For den videre kommunale planlægning efter planloven gælder forhvert af områderne, at planlægningen skal respektere de generelleretningslinjer, der fremgår af dette direktivs afsnit 2 samt deretningslinjer, der er nævnt under de enkelte områder, afsnit 3.§ 2.3Landsplandirektivets bestemmelser og vilkår (retningslinjer) harefter planloven retsvirkning som kommuneplaner for den videreplanlægning, og de træder i kraft med modtagelsen af dette direktiv ikommunen.§ 2.4Kommunerne anmodes om snarest belejligt at orientere de grundejere,hvis ejendomme er omfattet af dette direktiv, om direktivet og omkommunes videre tidsplan for udarbejdelse af forslag til lokalplaner mv.Kommunerne anmodes endvidere om at foretage lokal offentliggørelseaf direktivet for så vidt angår de enkelte områder.§ 2.5Når der foreligger endeligt vedtagne og offentliggjorte lokalplaner,som overfører områderne til sommerhusområde, vil de af lokalplanerneomfattede områder have zonestatus som sommerhusområde efterplanloven, og herefter kan udstykning, anlægsarbejder og bebyggelsefinde sted.§ 2.6I afsnit 4 er anført en sammenfattende redegørelse for direktivet iforhold til bestemmelser i lovbekendtgørelse nr. 936 af 24. september2009 om miljøvurdering af planer og programmer, jf. denne lov-bekendtgørelse § 7.§ 2.7Landsplandirektivet, som det her foreligger, er ikke til hinder for, atmiljøministeren i givet fald i forhold til den berørte kommune for de afdirektivet omfattede områder har adgang til at anvende sine beføjelserefter planlovens § 3. Landsplandirektivet er heller ikke til hinder for, atstatslige myndigheder kan fremsætte indsigelse mod lokalplanforslagud fra de særlige hensyn, som myndigheden varetager, jf. planlovens§ 29, stk. 3.§ 2.8I forbindelse med den konkrete lokalplanlægning for de områder, somkan påvirke et internationalt naturbeskyttelsesområde væsentligt, skalder indgå en vurdering af lokalplanforslagets virkning på internationalenaturbeskyttelsesområder, herunder på områders naturtyper oglevesteder, samt de arter området er udpeget for at bevare.Ingen af de nye sommerhusområder inden for det internationale naturbeskyttelsesområde,men nogle ligger i nærheden af et sådant område.
5
Landsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplande,oktober 2010
I henhold til § 6 i bekendtgørelse nr. 408 af 1. maj 2007 om udpegning ogadministration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af vissearter (habitatbekendtgørelsen) skal der i redegørelsen til planforslag, som kan påvirkeet internationalt naturbeskyttelsesområde væsentligt, indgå en vurdering af forslagetsvirkninger på det internationale naturbeskyttelsesområde, herunder på områdetsnaturtyper og levesteder, samt de arter området er udpeget for at bevare. Såfremtvurderingen viser, at lokalplanen skader Natura 2000-områdets udpegningsgrundlag,kan lokalplanen ikke vedtages i den foreliggende form. Det gælder også for lokalplaner,der ligger uden for, men som kan påvirke ind i Natura 2000-områder, fx i form af øgedeforstyrrelser.§ 2.9I forbindelse med lokalplanlægningen skal det undersøges, hvorvidtder forekommer arter omfattet af habitatdirektivets bilag IV indenfor det pågældende område. Hvis sådanne arter findes i området, skalder foretages en konsekvensvurdering af, om de bliver påvirket afarealanvendelsen.Myndighederne er efter § 11 i habitatbekendtgørelse nr. 408 af 1. maj 2007 forpligtettil at sikre beskyttelse af en række dyrearters yngle- og rasteområder ikke beskadigeseller ødelægges også uden for beskyttelsesområderne. Disse arter kaldes bilag IV arterog fremgår af bilaget til ovennævnte bekendtgørelse.Det skal således i alle tilfælde sikres, at lokalplanlægningen for de nye sommerhusområderikke er konflikt med habitatdirektivets artsbeskyttelse.§ 2.10 Det skal i forbindelse med lokalplanlægningen afklares, i hvilketomfang bygge- og beskyttelseslinjer inden for områderne vil kunnefraviges, og om det skal ske ved konkret dispensation eller ved at linjenindskrænkes.Nogle af de nye områder er omfattet af en eller flere af naturbeskyttelseslovens bygge-og beskyttelseslinjer.Hovedprincippet for administration af disse bygge- og beskyttelseslinjer er, at deadministreres restriktivt. Kommunerne har kun i særlige tilfælde mulighed for atdispensere fra beskyttelsen. I de tilfælde, hvor der vil være tale om en administrativforenkling, kan miljøcentrene bestemme, at bygge- og beskyttelseslinjerne – medundtagelse af kirkebyggelinjen - ikke skal gælde for nærmere angivne områder.En eventuel indskrænkning af linjerne sker ved, at kommunen indsender en ansøgningom indskrænkning i forbindelse med indsendelse af forslag til lokalplan til det relevantemiljøcenter.§ 2.11 Det skal fremgå af lokalplanens retningslinjer, at der inden for de nyesommerhusområder ikke må ske ændringer i tilstanden af de arealer,der er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3 om beskyttelse afnaturtyper og en omkringliggende bræmme på mindst 5 m.
Landsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplande,oktober 2010
6
Flere af områderne indeholder arealer, der er omfattet af naturbeskyttelseslovens§ 3 om beskyttelse af naturtyper. Disse arealer og en omkringliggende bræmme påmindst 5 m må ikke udstykkes til sommerhusgrunde eller på anden måde inddrages tilintensiv anvendelse, som medfører, at naturarealerne og deres eksisterende økologiskefunktioner forsvinder eller bliver påvirkede. Hvis arealerne indgår på anden måde isommerhusområdet, fx som naturarealer, fællesarealer, rekreative arealer eller lignendeer det vigtigt, at deres tilstand og økologiske funktion ikke ændres. Intensiv rekreativanvendelse, afvanding, anlæg af stier, græsslåning, oprensning af søer og vandhuller vilkræve en forudgående dispensation.§ 2.12 Det skal fremgå af lokalplanens retningslinjer, at der inden for de nyesommerhusområder ikke må ske ændringer i tilstanden af de jord- ogstendiger, der er omfattet af museumslovens § 29a.Flere af områderne indeholder diger omfattet af museumslovens § 29a. Bekendtgørelseom beskyttede sten- og jorddiger og lignende, § 1, angiver hvilke diger, der erbeskyttet.§ 2.13 Det skal fremgå af lokalplanens retningslinjer, at der inden forfredskovspligtige arealer i de nye sommerhusområder ikke må skeændringer i strid med skovlovens bestemmelser om fredsskovspligt.Fredskovspligtige arealer må ikke udnyttes i strid med skovloven. De må ikke udstykkestil sommerhusgrunde, og der må ikke opføres bygninger, etableres anlæg, gennemføresterrænændringer eller anbringes affald.§ 2.14 Ved lokalplanlægningen skal man være opmærksom på hensynet tilvandindvindings- og drikkevandsinteresser.Udbygning af vandforsyning må ikke indre opfyldelsen af vandplanens målsætninger ivandløb, søer, grundvandsforekomster, kystvande og terrestriske naturtyper.Der kan i områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande tilalmene vandværker uden for disse kun lokalplanlægges for sommerhuse, hvis detkan godtgøres, at byggeri og anvendelse ikke indebærer risiko for forurening afgrundvandet§ 2.15 I forbindelse med kommunernes udarbejdelse af forslag til lokalplanerog evt. tillæg til kommuneplaner for udvidelse af sommerhusområderi henhold til miljøministerens landsplandirektiv skal der foretagesvurderinger af planforslagene i henhold til reglerne i lovbekendtgørelsenr. 936 af 24. september 2009 om miljøvurdering af planer ogprogrammer.
7
Landsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplande,oktober 2010
§ 2.16 For så vidt angår de tre sommerhusområder, der udlægges ihovedstadsområdet (Over Dråby Strand i Frederikssund Kommune,Vejby Strand i Gribskov Kommune og Rødvig i Stevns Kommune)foretages der en mindre fravigelse af Landsplandirektivet Fingerplan2007 § 3, nr. 5. Derudover gælder Fingerplan 2007 for områderne.I forhold til Hovedstadsområdet er det efter kommunalreformen miljøministeren, der haransvaret for at tilvejebringe nye overordnede regler for arealanvendelsen, jf. planlovens§ 5 j, stk. 4, jf. § 3, stk. 1. Denne kompetence er udmøntet i landsplandirektivetFingerplan 2007.Af Landsplandirektivet Fingerplan 2007 § 3, nr. 5, fremgår det, at der ikke måudlægges nye sommerhusområder i hovedstadsområdet som helhed. Forbuddet modnye sommerhusområder er en videreførelse af retningslinje 3.1.1. i HURs Regionplan2005. Efter planlovens § 5 j, stk. 4, 2. pkt., har miljøministeren mulighed for at foretagemindre betydende fravigelser fra de overordnede principper. Det planlagte udlæg afde tre sommerhusområder i hovedstadsområdet (Over Dråby Strand i FrederikssundKommune, Vejby Strand i Gribskov Kommune og Rødvig i Stevns Kommune)vurderes at være en sådan mindre fravigelse, der kan ske ved udarbejdelse af et nytlandsplandirektiv, som supplerer Fingerplan 2007. Den mindre fravigelse ses navnlig atvære begrundet i det beskedne antal nye sommerhusgrunde, der kan udlægges.
Landsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplande,oktober 2010
8
3. De enkelte områderEsbjerg KommuneSjelborgDeteksisterendesommerhusområdeligger umiddelbar nordvest for Esbjergved Ho Bugt, og omfatter 92 sommer-husgrunde. Det nye område, der i daganvendes til græsmark til heste, er påca. 2,4 ha., og kan udstykkes i maksimalt15 sommerhusgrunde. Det nye områdeligger landværts bag ved det eksisterendesommerhusområde, dog adskilt af denbræmme af græsarealet, der ligger indenfor strandbeskyttelseslinjen.LandskabetmangeerprægetafdermangeskaberHo Bugt. Tæt ved det nye område ligger etkystnært kulturmiljø, som består af tidligsommerhusbebyggelse og fritidshyttersamt en fredet jernalderboplads.Det nye område er mod nordvest ogsydøst afgrænset af levende hegn. Modsydvest grænser det nye område op tilet åbent areal bagved den eksisterendesommerhusbebyggelse. Dette åbne rumligger inden for strandbeskyttelseslinjen.Mod nordøst afgrænses området af envej.mindre landskabsrum på grund af deplantagearealer,tydelige afgrænsninger, og på grund afudbredelsen af mindre opdyrkede land-brugsarealer med omgivende levendehegn.Søterritoriet ud for sommerhusområdeter et internationalt naturbeskyttelses-område.Delvist mellem det nye sommerhus-område og det eksisterende sommer-husområde ses det 35 meter højebevoksede Bulbjerg, der er et fredet
Eksisterende bindingerOmrådet er omfattet af skovbyggelinjenefter naturbeskyttelseslovens § 17 oger værdifuldt landskab samt værdifuldtlandbrugsområde.
Landskabet og naturenpå egnenLandskabet ved Sjelborg er karakteriseretaf et morænelandskab med bakkeøer.Området ud til Ho Bugt er en bevoksetkystklint.
fortidsminde.
Det nye områdeDet nye område ligger stik vest forlandsbyen Sjelborg og bagved deneksisterende sommerhusbebyggelse ved
Retningslinjer§ 1 Der udlægges et areal på2,45 ha. til sommerhus-formål ved Sjelborg bagved det eksisterendesommerhusområde.§ 2 Arealet skal afgrænsessom vist på kortskitsen,og der må maksimaltudstykkes 15 sommer-husgrunde inden forområdet.Bulbjerg
������� ��� ��� ��������������������� ��� ���� �� ���������������������� ����������������������������������� ��������������������������������������������
§ 3 Ved kommune- og lokal-planlægning for arealetskal det sikres, at myn-dighedskrav efter andenlovgivning respekteres,herunder tilladelser fraberørte myndigheder.
9
Landsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplande,oktober 2010
Frederikssund KommuneOver Dråby StrandDeteksisterendesommerhusområdeligger på Hornsherreds vestkyst ved OverDråby Strand langs Isefjords kyst. Detnye sommerhusområde placeres øst fordeteksisterendesommerhusområde.I det eksisterende sommerhusområdefindes 1.095 grunde. Der udlæggeset nyt sommerhusområde på 5,6 ha.,som kan udstykkes i maksimalt 22sommerhusgrunde.dyrket agerlandskab. Landskabet modsyd er karakteriseret af godslandskabetomkring Orebjerggård, og indeholderflere stengrave samt højgrupper frabronzealderen. Der er desuden fundeten oldtidsboplads umiddelbart syd fordeteksisterendesommerhusområde.Mod nord og vest afgrænses områdetaf eksisterende sommerhusområder. FraOrebjergvej er der udsigt til Isefjord.øst. De nye sommerhusgrunde liggeri en granplantning, der afskærmerbebyggelsen mod det åbne land. DehøjestefriholdespunkterforbakkeplateauetIdenbebyggelse.
kommende planlægning vil kommunenfastlægge bestemmelser for området,så placeringen og udformningen afden kommende sommerhusbebyggelsebliver tilpasset de landskabelige forhold,samt fastlægge bestemmelser der sikrerstiadgang ad mindre befærdede veje ogstier fra det nye sommerhusområde tilkysten.
Det nye områdeDen østlige del af det eksisterendesommerhusområdeafgrænsesafet
Landskabet og naturenpå egnenKystlandskabet langs Hornsherreds vest-kyst ved Over Dråby Strand er dannetsom et lavtliggende marint forland, derhæver sig op mod midten af halvøeni en jævnt bølget morænedannelse.Kystlandskabet syd og øst for sommer-husområdet fremtræder som et åbent
mindre bakkeplateau med to synligefortidsminder. Det nye sommerhusområdeudgør en afrunding af det eksisterendesommerhusområde mod øst og syd. Detnye sommerhusområde er placeret, sågrønningenfriholdesomkringhervedfortidsmindernebevarerdenog
Eksisterende bindingerDiget, der løber langs det nye sommer-husområdes nordgrænse, er omfattet afMuseumslovens § 29a.
eksisterende landskabsforbindelse mod�������������
Retningslinjer§ 1 Der udlægges et arealpå 5,6 ha. til sommerhus-formål ved Over DråbyStrand, bagved det eksi-sterende sommerhusom-råde.§ 2 Arealet skal afgrænsessom vist på kortskitsen,og der må maksimaltudlægges 22 sommer-husgrunde inden for om-rådet. Området skal af-skærmes af beplantningmod det åbne land. Derskal sikres stiadgang tilkysten.§ 3 Ved kommune- og lokal-planlægning for arealetskal det sikres, at myn-dighedskrav efter andenlovgivning respekteres,herunder tilladelser fraberørte myndigheder.
�����������
���������
���������
������� ��� ��� ��������������������� ��� ���� �� ���������������������� ����������������������������������� ��������������������������������������������
������
Landsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplande,oktober 2010
10
Gribskov KommuneVejby StrandDeteksisterendesommerhusområdeligger ved Kattegats kyst, nord forVejby imellem Tisvildeleje og Rågeleje.SommerhusområdetVejbyerStrand.setstrækkersiglangs kysten i et bredt bælte langsSommerhusområdetudbygget.derDetnyemodliggerstortbrat ned mod kysten og danner enaktiv kystskrænt. I baglandet langskystklinten ligger et bredt bælte afsommerhuse, der strækker sig ca. 1km. ind i landet. Kystlandskabet syd forsommerhusområdet er præget af detåbne agerland nord for Vejby. Mod østmellem Vejby Strand og Rågeleje haristidens smeltevandstrømme udformet enrække dybe kløfter og stejle bakker vedHanebjerg. Mod sydvest ligger UnnerupMoseogsandflugtsområdernevedTisvilde Hegn. Landskabet mod syd ogvest er karakteriseret af flere stengraveog af højgrupper fra bronzealderen.Området grænser mod nord og øst tildeeksisterendesommerhusområderog ligger i forhold til de eksisterendeveje højt i terrænet. Mod syd og vestskråner terrænet ned mod omfartsvejenSalgårdshøjvej og landbrugslandet nordfor Vejby.Idenkommendeplanlægningvilkommunenfastlæggebestemmelser
sommerhusområde
for området, der sikrer at bebyggelsensplacering og udformning bliver tilpassetdelandskabeligeværdier,samtatder etableres stiadgang ad mindrebefærdede veje og stier fra det nyesommerhusområde til kysten.
syd og øst, umiddelbart bag ved deteksisterende sommerhusområde, er på4,4 ha., og kan udstykkes i maksimalt 20sommerhusgrunde.
Landskabet og naturenpå egnenKystlandskabethavoverfladen.vedVejbyStrandfalderligger i en højde på op til 46 m. overLandskabet
Det nye områdeDet nye sommerhusområde ligger på etskrånende plateau bag det eksisterendesommerhusområde”Strandhøjgård”.
Eksisterende bindingerDer er et mindre vådområde omfattet afNaturbeskyttelseslovens § 3.
HanebjergKlitgård
Hanebjerg Mose
rdshøj
StrandhøjgårdBjørnehøjDyndmosegård
Retningslinjer§ 1 Der udlægges et arealpå 4,4 ha. til sommerhus-formål ved Vejby Strand,bagved det eksisterendesommerhusområde.§ 2 Arealet skal afgrænsessom vist på kortskitsen,og der må maksimaltudslægges 20 sommer-husgrunde inden forområdet. Der skal sikresstiadgang til kysten.§ 3 Ved kommune- og lokal-planlægning for arealetskal det sikres, at myn-dighedskrav efter andenlovgivning respekteres,herunder tilladelser fraberørte myndigheder.
Avlegård
Gundekildegård������� ��� ��� ���������������
Holebjerggård
������ ��� ���� �� ���������������������� ����������������������������������� ��������������������������������������������
11
Landsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplande,oktober 2010
Kolding KommuneGrønninghoved StrandUmiddelbart syd for dalstrøget medet beskyttet vandløb syd for sommer-husområdet ved Binderup Strand liggerdeteksisterendesommerhusområdeGrønninghoved Strand ved den sydlige delaf Mosvig i Bredningen i Lillebælt ca. 10km. sydøst for Kolding. Det nye områdepå ca. 4,4 ha., der i dag anvendes tiljuletræsproduktion, ligger i tilknytning tildet eksisterende sommerhusområde ogkan udstykkes til maksimalt 30 sommer-husgrunde.med sine 113 m. er det højeste punkt iSydjylland. Fra Skamlingsbanken falderterrænet ned mod det eksisterendesommerhusområde ved Mosvig. Mellembanken og sommerhusområdet er der etkuperet landskab, udnyttet med blandetskov og landbrug.diagonalt igennem området, vil blivebevaret. For at vejbetjene den nordligedel af arealet vil det dog være nødvendigtat lave et enkelt gennembrud af diget.Fra de øvrige sider vil området blivegemt af de sydligt og vestligt beliggendeskove og vil derfor ikke blive synligtfra Skamlingsbanken på det vestligehøjdedrag.Kommunenanbefalesilokalplanenat afsætteaf hensyn til skovdriften
Det nye områdeDet nye område ligger vest for og itilknytning til det eksisterende sommer-husområde. Mod vest og nord grænserområdet op mod en beskyttet mosesamt beskyttede sten- og jorddiger medlevende hegn, og mod vest grænserområdet op til fredskov. Det nye områdeligger på en skrånende grund, hvor derer udsigt over Lillebælt hen over deteksisterende sommerhusområde.Et beskyttet og bevokset dige, der gårBinde
et bælte uden bebyggelse mellemsommerhusgrundene og den vest forliggende skov.
Landskabet og naturen på egnenLandskabet syd for Sønder StenderupHalvø er et kuperet terræn med Skam-lingsbanken, der er en 2-3 kilometer langrandmoræne, hvorpå ”Højskamlingen”
Eksisterende bindingerHele området er omfattet af skovbygge-linje efter naturbeskyttelseslovens § 17.
Fuglsanggård
Retningslinjer§ 1 Der udlægges et arealpå 4,4 ha. til sommerhus-formål umiddelbart vestfor den sydlige del af deteksisterende sommerhus-område ved Grønning-hoved Strand.§ 2 Arealet skal afgrænsessom vist på kortskitsen,og der må maksimaltudstykkes 30 sommer-husgrunde inden for om-rådet.§ 3 Ved kommune- og lokal-planlægning for arealetskal det sikres, at myn-dighedskrav efter andenlovgivning respekteres,herunder tilladelser fraberørte myndigheder.
Langskifte
������� ��� ��� ��������������������� ��� ���� �� ��������
GrønninghovedStrandskov
�������������� ����������������������������������� ��������������������������������������������
Landsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplande,oktober 2010
12
Nordfyns KommuneSkåstrup StrandDeteksisterendesommerhusområdeligger sydvest for Bogense og omfatter432 sommerhusgrunde. Det nye område,der i dag anvendes til landbrug, er på ca.6,9 ha., og kan udstykkes i maksimalt33 sommerhusgrunde. Det nye områdeligger i tilknytning til det eksisterendesommerhusområde langs vejen modlandsbyen Skåstrup, der ligger ca. 1 km.fra kysten.Fra Skåstrup falder terrænet jævnt frakote 18 ned til kysten ved Båring Vig.Søterritoriet ud for sommerhusområdeter et internationalt naturbeskyttelses-område.I landskabet omkring Skåstrup er dermindre skovområder, hvor Nyhave Skover den mest markante.Den rekreative brug af området eropstået med baggrund i den kystnæretidligere Skåstrup Feriekoloni, hvis be-byggelse i dag indgår i KFUM og KFUKssommerlejr.området af eksisterende sommerhuse,mod øst er der åbent land ca. 100 m.,til det brydes af et levende hegn ovenpået beskyttet sten- og jorddige. Mod syder der åbent land ned mod landsbyenSkåstrup. Området vil ikke kunne ses frakysten eller fra vandet, idet der vest ogøst for sommerhusområdet er mindrebakkeområder, der helt eller delvistlukker for udsynet.
Eksisterende bindingerMod øst vil det nye område bliveafgrænset af et beskyttet dige efternaturbeskyttelseslovens § 18, dog udenen 100 m beskyttelseslinje.
Landskabet og naturenpå egnenSkåstrup Strand ligger imellem FogenseÅs mod nordøst og smeltevandsfloddalenmod sydvest. I det bagvedliggende lander der et småbakket morænelandskabmed en række mindre dødissøer.
Det nye områdeDet nye område ligger på en mindre modnord skrånende kuperet flade, som falderfra ca. kote 16 til ca. kote 13, fra vestmod øst. Mod vest afgrænses området af����������en eksisterende vej, mod nord afgrænses
����������
Retningslinjer§ 1 Der udlægges et arealpå 6,9 ha. til sommer-husformål syd for deteksisterendesommer-husområde ved SkåstrupStrand og øst for Strand-gyden.§ 2 Arealet skal afgrænsessom vist på kortskitsen,og der må maksimaltudstykkes 33 sommer-husgrunde inden for om-rådet.§ 3 Ved kommune- og lokal-planlægning for arealetskal det sikres, at myn-dighedskrav efter andenlovgivning respekteres,herunder tilladelser fraberørte myndigheder.
������� ��� ��� ��������������������� ��� ���� �� ���������������������� ����������������������������������� ��������������������������������������������
13
Landsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplande,oktober 2010
TørresøDeteksisterendesommerhusområdeligger ved den fynske nordkyst ca. ottekilometer nord for Otterup, og omfatter186 sommerhusgrunde. Det nye om-råde, der i dag anvendes til landbrug,er på ca. 6,8 ha. og kan udstykkes imaksimalt 35 sommerhusgrunde. Detnye område ligger i tilknytning til deteksisterendesommerhusområde,ogde 35 sommerhusgrunde vil ligge ien bræmme bag de seks eksisterenderækker af sommerhuse.
1000 år siden medført, at eksempelvisTørres Ø, Jørgens Ø, Bårdes Ø m.fl.er gjort landfaste. Moræneøerne ernu beliggende i det inddæmmedemarine forland, hvor det er muligt at sestenalderhavets højeste kystlinje.Inden landskabet mod syd går over i detnordfynske lavtliggende sletteområde,præges landskabet af morænebakker,marint forland og kunstigt tørlagteområder i nærheden af Tørresø, nemligEgense Fjord mod sydøst og fjorden fraNærå Strand mod vest, der har løbetnæsten helt ind til vejen mod Tørresøfra syd.Foran det kilometerlange befæstededige i kote 1 - 2, der beskytter debagvedliggenderetlinet fladkyst.landbrugsarealerogsommerhusområder, ligger en omtrent
Det nye områdeMod nord ligger området bagved deneksisterendesommerhusbebyggelse,mod øst, vest og syd op til det åbne land.Området er stort set fladt på nær en svaghældning fra kote 2 til 0 fra vest mod øst.Det nye område kan ikke ses fra kysteneller vandet. Skovområdet ved Fuglsangvest for det nye sommerhusområde haren markant fremtoning.
Eksisterende bindingerDen vestlige del af det nye områdevilberøreskovbyggelinjenefternaturbeskyttelseslovens § 17.Udvidelsen af sommerhusområdet skalrespektereenafvandingsgrøft,somgennemskærer områdets østlige side.Grøften har afstrømning til havet.
Landskabet og naturenpå egnenLandskabet omkring Tørresø er prægetaf store inddæmningsarbejder fra 1700-og 1800-tallet. En geologisk hævning afområdet har siden vikingetiden for ca.
�����������
Retningslinjer§ 1 Der udlægges et arealpå 6,8 ha. til sommerhus-formål syd for det eksi-sterende sommerhusom-råde ved Tofteløkkevejved Tørresø Strand.§ 2 Arealet skal afgrænsessom vist på kortskitsen,og der må maksimaltudstykkes 35 sommer-husgrunde inden for om-rådet.§ 3 Ved kommune- og lokal-planlægning for arealetskal det sikres, at myn-dighedskrav efter andenlovgivning respekteres,herunder tilladelser fraberørte myndigheder.
������� ��� ��� ��������������������� ��� ���� �� ���������������������� ����������������������������������� ��������������������������������������������
Landsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplande,oktober 2010
14
Stevns KommuneRødvigDet eksisterende sommerhusområde erbeliggende ved Østersøen, ved Rødvigog Skørpinge Strand syd for Stevns. Detnye sommerhusområde ligger delvisbag et eksisterende større sommer-husområde, delvis i tilknytning til eneksisterende campingplads, Rødvig Cam-ping. De eksisterende sommerhusområ-der omkring Pilevang består af i alt 393grunde. Der udlægges et område på 4ha., som kan udstykkes i maksimalt 25sommerhusgrunde.Kystlandskabet sydvest for Rødvig erpræget af kystskovene Fællesskovenog Kobbelskoven, der er betegnendefordentidligereanvendelsesomgræsningsskove. Landskabet er fladtmed et blødt fald ned mod kysten, og erkarakteriseret af de mange poppelhegn.En lille ådal strækker sig fra kysten ogkystskovene ind til sommerhusområdetHavnelev Enghave og campingpladsen. Iådalen har vandløbet Havnelevrenden situdløb til kysten. Der er flere fortidsminderi landskabets kystskove og i det åbneland. I Rødvig findes lystbådehavn ogaktiv fiskerihavn.Området er mod kysten afskærmetaf et eksisterende plantebælte. Deteksisterende sommerhusområde, Pile-vang, har et areal udlagt til fællesgrønt område. En sti giver adgang tilstranden for campingpladsen og denye sommerhusområder gennem detteområde.
Eksisterende bindingerDer er ingen bindinger efter natur-beskyttelsesloven.
Landskabet og naturenpå egnenStevns kyst er dannet af en israndslinjeog er karakteriseret af store bakkepartier,der mod Østersøen i dag fremtrædersomenklintekyst,StevnsKlint.
Det nye områdeDetnyesommerhusområdesommerområdeerogplaceret sydvest for Rødvig, bag deteksisterendelangs den eksisterende campingplads.
������� ��� ��� ��������������������� ��� ���� �� ���������������������� ����������������������������������� ��������������������������������������������
Retningslinjer§ 1 Der udlægges et arealpå 4 ha. til sommer-husformål ved Rødvig,bagved det eksisterendesommerhusområde Pile-vang, og langs camping-pladsens sydside.§ 2 Arealet skal afgrænsessom vist på kortskitsen,og der må maksimaltudslægges 25 sommer-husgrunde inden forområdet.Sommerhus-området langs camping-pladsen skal afskærmesmod kysten af det eksi-sterende plantebælte be-liggende nord for vejentil Havnelev Enghave. Dekarakteristiske stynedepile på sydsiden af vejenfastholdes.§ 3 Ved kommune- og lokal-planlægning for arealetskal det sikres, at myn-dighedskrav efter andenlovgivning respekteres,herunder tilladelser fraberørte myndigheder.
Stenagergård
MindehøjgårdPilevang
Bastkær
SkovboEjebo
R
15
Landsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplande,oktober 2010
6. Miljøvurdering af forslaget tillandsplandirektivI forbindelse med udarbejdelse af dette forslag til landsplandirektiv er derforetaget nedenstående miljøvurdering af forslaget til landsplandirektiv iforhold til reglerne i lovbekendtgørelse nr. 936 af 24. september 2009 ommiljøvurdering af planer og programmer.Efter loven påhviler det den myndighed, der er ansvarlig for tilvejebringelsenaf planen eller programmet, at tage stilling til spørgsmålet, om planen ellerprogrammet er omfattet af loven. Desuden kan myndigheden beslutte atgennemføre en miljøvurdering i yderligere omfang.Miljøvurderinger (miljørapport) skal efter loven kun indeholde de oplysninger,der med rimelighed kan forlanges med hensyntagen til den aktuelle viden oggængse vurderingsmetoder samt til, hvor detaljeret planen eller programmeter, hvad den indeholder, og på hvilket trin i et planhierarki, planen ellerprogrammet befinder sig.I forhold til lovens regler, herunder især dens bilag 1 (Oplysninger omhandlet i§ 7, stk. 2) udgør følgende oplysninger miljørapporten:a) Landsplandirektivet giver kommunerne mulighed for inden for fastlagterammer at udvide sommerhusområder i kystnærhedszonen, idet det bl.a.samtidig skal være godtgjort, at udvidelsen ikke vil tilsidesætte væsentligenaturbeskyttelses- og landskabelige interesser.b) For de områder, der indgår i forslaget, gælder, at aspekter af deres nuværendemiljø- og naturtilstand er beskrevet i forslaget i forhold til de enkelte områderunder overskrifterne ”Landskabet og naturen på egnen”, ”Det nye område”,og ”Eksisterende bindinger”.Såfremt forslaget eller dele heraf ikke gennemføres, vil de pågældendeområder fortsat have zonestatus efter planloven som landzone og med deanvendelsesformål, der er mulige i landzonen efter planloven og andenlovgivning.c) Forhold i områder, der ikke indgår i forslaget, men som kan blive miljømæssigtberørt af udvidelsen af sommerhusområder, vil blive vurderet i forbindelse medden videre kommunale planlægning, og i den forbindelse kan henvises tilforslagets generelle retningslinjer (afsnit 2).d) -e) Forslaget med de anførte udpegede områder er udarbejdet underiagttagelse af hensyn til natur og miljø, og det fremgår fx af forslagets generelleretningslinjer (afsnit 2.8 og 2.9), at der i den videre kommunale planlægningskal foretages vurderinger i henhold til habitatbekendtgørelsen og derigennemtil direktiverne 79/409/EØF og 92/43 EØF.
Landsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplande,oktober 2010
16
f) Der stilles i forslaget krav om, at kommunerne gennemfører miljøvurderingsom krævet i lovgivningen. Ved vurderingerne af de ansøgninger, somkommunerne har fremlagt, er der lagt vægt på at skåne natur og miljø ogherunder på landskabelige og visuelle hensyn. Der kan for de udpegedeområder henvises til forslagets angivelser for de enkelte områder.g) For at modvirke negative virkninger på natur og miljø af gennemførelsenaf landsplandirektivet er der med forslaget lagt op til, at kommunernes videreplanlægning skal ske med iagttagelse af en række generelle retningslinjer(afsnit 2), og nogle områdevis fastlagte bindinger (”Eksisterende bindinger”)og (”Retningslinjer”).h) For de områder, der indgår i forslaget til landsplandirektiv gælder bl.a.,at områderne ligger bag ved eksisterende sommerhusområder,at områderne ligger bag ved eksisterende strandbeskyttelses- ogklitfredningslinjer,at områderne ikke ligger inden for internationale naturbeskyt-telsesområder,at områderne er vurderet med hensyn til landskabelig fremtræden.i) Overvågning af den videre myndighedsbehandling i forlængelse afmiljøministerens udstedelse af landsplandirektivet vil finde sted i By- ogLandskabsstyrelsen, idet miljøcentrene og andre statslige myndigheder efterplanloven modtager kommunernes forslag til lokalplaner i planforslageneshøringsperiode.j) Resumé af ovennævnte punkter a)-i):Der er med forslaget til landsplandirektiv om udpegning af nyesommerhusområder taget hensyn til natur og miljø, herunder ihenseende til landskabelige kvaliteter, i forbindelse med vurderingerog prioriteringer af forslagene fra kommunerne.Forslaget indebærer, at kommunerne i den videre planlægning skaltage hensyn til nogle relevante miljø- og naturforhold, som det fremgåraf forslagets kapitel 2 (Generelle retningslinjer) og af supplerenderetningslinjer, nævnt under de enkelte områder.Der vil fra statslig side være en overvågning af planlægningeni forlængelse af landsplandirektivet og den videre kommunaleplanlægning.Kommunernevilovervågevirkningerafgennemførte planer i forbindelse med kommunernes almindeligeplanlægningsopgaver mv.
17
Landsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplande,oktober 2010
Landsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplande,oktober 2010
18
KolofonLandsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplandeOktober 2010
Udarbejdet afMiljøministeriet, By- og LandskabsstyrelsenLayoutLars Hebo Olsen, XPress ReklameForsidekortMiljøministeriet, By- og LandskabsstyrelsenKortgrundlag� Copyright Kort- og Matrikelstyrelsen
Henvendelse angående landsplandirektivet:Miljøministeriet, By- og LandskabsstyrelsenHaraldsgade 532100 København ØTelefon 72 54 47 00Epost: [email protected]Miljøcenter OdenseC.F. Tietgens Boulevard 405220 Odense SØTelefon 72 54 45 00Epost: [email protected]Miljøcenter RoskildeNy Østergade 7-114000 RoskildeTelefon 72 54 65 00Epost: [email protected]Miljøcenter ÅrhusLyseng Allé 18270 HøjbjergTelefon 72 54 05 00Epost: [email protected]
19
Landsplandirektiv for sommerhusgrundei kystnærhedszonen i landsdelscentrene og deres oplande,oktober 2010
MiljøministerietBy- og LandskabsstyrelsenHaraldsgade 532100 København ØTelefon 72 54 47 00[email protected]www.blst.dk