Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 769
Offentligt
894446_0001.png
894446_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgBrevet er alene sendt pr. ee-mail.
23. september 2010
Elskrot (WEEE) og producentansvarKommuner og affaldsselskaber har i mange år indsamlet elskrot(WEEE) fra borgere med stor succes. RenoSam skal understregeunderstrege,at vi gerne fortsætter med det, da vi synes, det er en rigtig godløsning for borgerne og miljøet.I april 2010 blev der udstedt en revideret ”elskrotbekendtgørelse”,rilder understøtter tendensen til, at producenterne kan overvælteopgaver og omkostninger på borgere, kommuner ogaffaldsselskaber. Konsekvensen er, at kommunerne enten skalsætte affaldsgebyret op eller servicen overfor borgerne ned.RenoSam, og de øvrige kommunale parter, har gennem 3 åradvaret Miljøstyrelsen mod denne tendens.Vi har gjort gældende at vi finder det urimeligt, at borgerne skalgældende,betale et større affaldsgebyr eller opleve en ringere service, aleneringerefordi producenterne vil spare penge. Slet ikke, når elskrot siden2006 har været omfattet af etproducentansvar.Vi må konstatere, at hverken Miljøministeren eller Miljøstyrelsenhar været lydhør overfor vores bekymringer.Det er baggrunden for at vi nu vil bede FMPU om at arbejde forgrunden for,en ændring af reglerne om håndtering af elskrot. Dels for at sikreen større overensstemmelse med producentansvaret, dels for atundgå at borgere skal betale et højere affaldsgebyr for ataffaldsgebyr,producenterne kan spare penge.
Baggrund: Det skal være enkelt for borgerneDa producentansvaret blev implementeret i 2006, var der enighedom, at reglerne skulle være enkle for borgerne og til fordel for alle:lerneKommuner og affaldsselskaber– fik ansvaret for indsamlingen aflingenelskrot fra husholdninger og kan dermed ikke nægte at modtageelskrot fra borgerne.Borgerne– kan komme af med alt deres affald ét sted og de kanfortsætte med at anvende det system, de kender og som fungerergodt.
1
Producenterne– skal ikke selv etablere, og betale for, indsamlingsordningernefor elskrot fra husholdninger.Miljøstyrelsen– får sikkerhed for, at der bliver indsamlet meget elskrot, idetmodellen sikrer et fintmasket indsamlingsnet.
Omkostninger overvæltes på kommuner og affaldsselskaberElskrot afleveres typisk af borgerne på de (fælles)kommunale genbrugspladser,hvor producenterne står for at hente elskrotten. Opgave- og ansvarsfordelingenmellem kommune/selskab og producenter i forhold til sortering, afhentning,indsamlingsmateriel, m.v. er på mange måder uklar.Dette førte til, at de involverede parter i starten af 2007 startede et fællesarbejde, hvis formål var at finde en løsning på uklarhederne. På trods af enrække møder og workshops lykkedes det ikke parterne at opnå enighed om enrevision af reglerne.Vores erfaringer er, at producenterne primært har fokus på økonomien. Detbetyder blandt andet, at producenterne overvælter opgaver tilkommuner/selskaber og omkostningerne på borgere. Den revideredebekendtgørelse, Miljøstyrelsen har udstedt i april 2010, understøtterbeklageligvis denne adfærd.RenoSam kan ikke længere acceptere, at vores medlemmer skal bruge tid på,og borgerne betale for, at producenterne sparer penge.Producentansvaret skulle gerne motivere producenterne til at udvikle meremiljøvenlige produkter. EU-direktivet lægger også vægt på, at producenternetilskyndes til at finansiere alle omkostningerne i relation til indsamlingen afelskrot fra husholdninger.Vi vil fortsat gerne have ansvaret for indsamlingen af borgernes elskrot, menikke under de nuværende juridiske præmisser.Det er vores håb at FMPU kan påbegynde en proces, der sikrer et regelsæt, derstemmer overens med princippet om et producentansvar, og som ikkepålægger borgerne at betale for producenternes besparelser.FMPU er naturligvis velkommen til at kontakte RenoSam, hvis yderligereoplysninger ønskes.
Venlig hilsenRenoSam
Mads JakobsenFormand
Per Bødker AndersenNæstformand
2